Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1957249_0001.png
Bilag 1: DEKRAs afrapportering af kritiske deltagerkommentarer
Der har i perioden maj-august 2018 skønsmæssigt været ca. 8000 kursister på DEKRAs syv afdelinger, heraf har 7290 kursister besvaret evalueringen
af kurserne. Der har været 3343 bemærkninger, heraf har de 531 været kritiske, hvilket svarer til 15 % af de afgivne bemærkninger. 112
bemærkninger har krævet en form for opfølgning fra DEKRA.
Skemaet nedenfor viser, hvordan bemærkningerne fordeler sig pr. afdeling pr. måned. Feltet
”Be ærk i ger i alt” viser hvor a ge kritiske
bemærkninger, den
e kelte afdeli g har haft pr. å ed. Feltet ”Opfølg i g” viser hvor a ge af be ærk i ger e,
der har krævet opfølgning fra
DEKRA. Feltet ”Ekse pler på be ærk i ger” viser, ekse pler på de bemærkninger,
der har krævet en form for opfølgning.
Fyn
Maj
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
bemærkninger
3
Opfølgning 2
0
0
3
0
”Der var for eget tid til
for lidt indhold. Teori for
la gt.”
DEKRA svarer:
”Lærer e forsøger at
differentiere deres
undervisning i forhold til
iveauet i klasse .”
11
Opfølgning 6
1
2
6
2
12
Opfølgning 1
3
2
3
4
34
Opfølgning 11
9
5
12
8
17
Opfølgning 6
9
3
4
1
4
Sydjylland
Opfølgning 0
0
1
3
0
7
Midtjylland
Opfølgning 0
0
3
3
1
3
Nordjylland
Opfølgning 0
0
0
2
1
Juni
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Redegørelse om skærpet tilsyn med DEKRAs AMU-aktiviteter, fra undervisningsministeren
1957249_0002.png
kantineforhold mv.)
Eksempler på
Bemærkninger og
DEKRAS
svar
”På
køreteknisk anlæg
kunne walkie-talkie være
edre.”
DEKRA svarer:
”Vi
kontakter det
køretekniske anlæg med
henblik på
kvalitetskontrol af udstyr.
Er der fejl ved dette blive
ud edret.”
10
Opfølgning 5
0
4
5
1
”Køreklar er oget tu gt
at komme igennem med
dårlige
navigationsmuligheder og
manglende
søgefunktionalitet. Der
var mange fejl i
brugerfladen, og i det
hele taget virkede
brugerfladen
ga
eldags.”
DEKRA svarer:
”Vi ar ejder på at udvikle
vores egen DEKRA
læri gsplatfor .”
”Nogle af iler e er af e
dårlig standard ift.
Kørsel.”
DEKRA svarer:
”Bile der refereres til, er
vi ved at skifte til en
a de ..”
”Det ku e være e
gevinst for kurset, hvis
der var en
trækker/trailer.”
DEKRA svarer:
”DEKRA har i dkøbt
trækker/trailer, som
bliver leveret i efteråret
2018.”
a gler ha dsker
og høreværn i
last iler e.”
DEKRA svarer:
”Ha dsker er at forefi de
i alle lastbiler. Der er købt
høreværn, som kan lånes
af alle, der ø sker det.”
”Der
Juli
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
bemærkninger
13
Opfølgning 1
0
2
7
4
28
Opfølgning 9
0
8
15
5
5
Opfølgning 2
0
0
5
0
”Lidt for eget
lastbilteori i forhold til
us del.”
DEKRA svarer:
”Tager e s ak ed de
i volverede lærere.”
”Når a liver vist
løfte/bæreteknik på
powerpoint, kunne det
være rart at komme ud
og prøve det af.”
DEKRA svarer:
”Vil live i dført.”
”Pla eri g af
manøvrekørsel lå
allersidst på kurset.”
DEKRA svarer:
”Vi vil forsøge, at det
kommer midt i kurset, når
kursisterne i forhold til
lovgivningen må gøre
brug af de individuelle
køreti er.”
August
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Redegørelse om skærpet tilsyn med DEKRAs AMU-aktiviteter, fra undervisningsministeren
1957249_0003.png
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
bemærkninger
14
Opfølgning 4
0
7
5
2
17
Opfølgning 2
0
3
12
2
53
Opfølgning 3
0
15
27
11
5
Opfølgning 1
0
2
2
1
”For la ge pauser.”
DEKRA svarer:
”Pausei tervaller er
præciseret for
faglærer e.”
”Ge erelt
kunne
akustikken i
undervisningslokalerne
være bedre, da jeg som
hørehæmmet havde
svært ved at høre de
øvrige i klasse .”
DEKRA svarer:
”Vi ar ejder på e
løs i g.”
”U der kørsle ku e de
ansatte kørelærere godt
blive bedre til at tage
sikkerhedssele på og at
undlade at sidde og kigge
på deres o iltelefo .”
DEKRA svarer:
”Udda elses hefe har
taget en samtale med de
kørelærere og de kører
ikke uden sikkerhedssele-
men det kan være sket i
glemsomhed og er ikke i
orden. Ligeledes er
mobilreglerne blevet
i dskærpet.”
”Ma dag ed Jesper var
noget skidt, der var ikke
styr på noget som helst,
han havde ikke nok
papirer med og vi sad
eget og ve tede.”
DEKRA svarer:
”De o talte u derviser
blev kastet ind pga.
sygdom. Der manglede
noget materiale, og det
gav lidt forvirring. Men
det blev hurtigt rettet op.
Vi har ændret
mødeprocedurer for
undervisere der starter
hold op.”
Hovedstaden
Maj
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
8
Opfølgning 0
0
6
2
0
12
Sjælland
Opfølgning 11
0
0
1
11
7
Nordsjælland
Opfølgning 6
0
4
3
0
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Redegørelse om skærpet tilsyn med DEKRAs AMU-aktiviteter, fra undervisningsministeren
1957249_0004.png
Eksempler på
bemærkninger
”Lokalet er for var t til,
at man kan koncentrere
sig.”
DEKRA svarer:
”Vi kø er yderligere
læsere.”
”U dervisere irettesatte
en kursist på en måde,
der var ubehagelig for
ig at overvære.”
DEKRA svarer:
”Fre adrettet er der sat
en anden underviser på
dette kursus.”
20
Opfølgning 3
0
4
16
0
”Lærere var lidt fjer , da
han flere gange var
optaget af si telefo .”
DEKRA svarer:
”Brug af telefo er u der
undervisningen er ikke
tilladt i DEKRA.
Underviseren har fået
præ iseret dette.”
Juni
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
Bemærkninger og
DEKRAS
svar
60
Opfølgning 10
0
11
41
8
34
Opfølgning 10
0
12
10
12
”Lærere skal ikke ri ge
politiske under
undervisningen, så fokus
bliver fjernet fra det, vi
skal lære.”
DEKRA svarer:
”Dette er drøftet ed
underviseren, og han vil
fremover ikke deltage i
samtaler, som kan have
politisk karakter.”
”Ved elæs i g af usse
kunne jeg godt have
brugt det praktiske i
stedet for kun at vide,
hvordan man beregnede
et bagagerum. Hvor er
der kufferter, tasker og
hvad der ellers skal ind i
en bus?
Så tingene kan
prøves.”
DEKRA svarer:
”Vi er i ga g ed at
tilvejebringe kufferter til
brug for praktiske øvelser
som supplement til den
nuværende
u dervis i g.”
11
Opfølgning 2
Juli
Bemærkninger i alt
34
Opfølgning 9
9
Opfølgning 0
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Redegørelse om skærpet tilsyn med DEKRAs AMU-aktiviteter, fra undervisningsministeren
1957249_0005.png
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
bemærkninger
0
9
20
5
”For eget ikke
undervisningsrelevant om
lærerens
perso .”
DEKRA svarer:
”Alle ko
e tarer af
denne karakter foreligges
underviseren, som bedes
tage højde for dette
fre adrettet.”
65
Opfølgning 6
1
25
30
9
”Der var e af lærer e,
som talte meget i mobil,
da jeg var ude og køre
plus hans sendte sms og
han nærmest lå ned i
sædet.”
DEKRA svarer:
”Dette er ua epta elt og
fyringsgrund i DEKRA. Det
bliver drøftet på de
kommende
faglærermøder og der
0
0
6
5
”Udluft i g ikke god.”
DEKRA svarer:
”Der er kø t ve tilatorer.”
0
3
6
0
August
Bemærkninger i alt
Kursusudbytte
Lærerens præstation
Undervisningens form
og indhold
Andet (lokaler, udstyr,
kantineforhold mv.)
Eksempler på
bemærkninger
9
Opfølgning 0
0
2
5
2
26
Opfølgning 3
0
1
21
4
”Desværre ko lærere
for sent mandag og
tirsdag. Og vi blev ikke
undervist i forhold til
ske aet.”
DEKRA svarer:
”Dette er italesat overfor
den pågældende
underviser, som sad fast i
trafikke .”
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Redegørelse om skærpet tilsyn med DEKRAs AMU-aktiviteter, fra undervisningsministeren
1957249_0006.png
udse des huske ail.”