Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Stephanie Lose
Tak for dit brev om grundtilskudsregler og deres betydning for geogra-
fisk uddannelsesdækning.
Grundtilskud er knyttet til de enkelte institutioner, og der findes derfor
forskellige grundtilskud til forskellige institutionstyper. Som du selv skri-
ver, er det derfor korrekt, at der kan være forskelle på størrelsen af de
grundtilskud, som institutionerne modtager. Du har også ret i, at konse-
kvenserne af en fusion kan variere, afhængig af om fusionen er mellem
to erhvervsskoler, en erhvervsskole og et gymnasium eller mellem to
gymnasier.
Jeg vil dog også understreges, at der i forbindelse med fusioner altid bli-
ver foretaget en konkret vurdering af, hvilke grundtilskud den nye insti-
tution fremadrettet vil være berettiget til.
Årsagen til variationen i grundtilskud for forskellige institutionstyper er,
at de er indført på forskellige tidspunkter og i forskellige sammenhænge.
De enkelte tilskud afspejler således skiftende politiske prioriteringer og
historiske forskelle. Dertil kommer, at institutionstyperne er forskellige.
Hvor gymnasierne typisk er monofaglige institutioner, udbyder erhvervs-
skolerne oftest en bred række af uddannelser.
Det er min opfattelse, at fusioner er et oplagt instrument for institutioner
med fx vigende aktivitet, og det kan også være en mulighed for at skabe
nye uddannelsesmiljøer, som samtidig kan understøtte den geografiske
dækning af ungdomsuddannelser. Det er dog ikke et universalværktøj i
forhold til at sikre geografisk uddannelsesdækning og bæredygtige insti-
tutioner, men kan i forskelligt lokalt tilpassede modeller være en del af
løsningen.
Jeg er meget enige med dig i, at der skal være et bredt udbud af ung-
domsuddannelser i hele Danmark. Uddannelsesinstitutionerne har i dag
24. oktober 2018
Sagsnr.:18/12775