Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1956751_0001.png
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Stephanie Lose
Tak for dit brev om grundtilskudsregler og deres betydning for geogra-
fisk uddannelsesdækning.
Grundtilskud er knyttet til de enkelte institutioner, og der findes derfor
forskellige grundtilskud til forskellige institutionstyper. Som du selv skri-
ver, er det derfor korrekt, at der kan være forskelle på størrelsen af de
grundtilskud, som institutionerne modtager. Du har også ret i, at konse-
kvenserne af en fusion kan variere, afhængig af om fusionen er mellem
to erhvervsskoler, en erhvervsskole og et gymnasium eller mellem to
gymnasier.
Jeg vil dog også understreges, at der i forbindelse med fusioner altid bli-
ver foretaget en konkret vurdering af, hvilke grundtilskud den nye insti-
tution fremadrettet vil være berettiget til.
Årsagen til variationen i grundtilskud for forskellige institutionstyper er,
at de er indført på forskellige tidspunkter og i forskellige sammenhænge.
De enkelte tilskud afspejler således skiftende politiske prioriteringer og
historiske forskelle. Dertil kommer, at institutionstyperne er forskellige.
Hvor gymnasierne typisk er monofaglige institutioner, udbyder erhvervs-
skolerne oftest en bred række af uddannelser.
Det er min opfattelse, at fusioner er et oplagt instrument for institutioner
med fx vigende aktivitet, og det kan også være en mulighed for at skabe
nye uddannelsesmiljøer, som samtidig kan understøtte den geografiske
dækning af ungdomsuddannelser. Det er dog ikke et universalværktøj i
forhold til at sikre geografisk uddannelsesdækning og bæredygtige insti-
tutioner, men kan i forskelligt lokalt tilpassede modeller være en del af
løsningen.
Jeg er meget enige med dig i, at der skal være et bredt udbud af ung-
domsuddannelser i hele Danmark. Uddannelsesinstitutionerne har i dag
24. oktober 2018
Sagsnr.:18/12775
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 13: Orientering om undervisningsministerens svar til Stephanie Lose, Region Syddanmark vedr. om grundtilskudsregler og deres betydning for geografisk uddannelsesdækning.
også allerede en række umiddelbare økonomiske incitamenter for at fusi-
onere. Fusioner rummer eksempelvis muligheder for at høste stordrifts-
fordele i form af administrative effektiviseringer, optimering af byg-
ningskapacitet, bedre udnyttelse af lærerkræfter mv.
dvs. tiltag, som
kan bidrage til at effektivisere institutionens drift og dermed mindske de
økonomiske udgifter.
Derudover kan institutionerne uafhængigt af institutionstype fra 1. januar
2016 opretholde et geografisk grundtilskud svarende til summen af de
fusionerede institutioners hidtidige geografiske grundtilskud netop for at
sikre, at det geografiske grundtilskud ikke udgør en økonomisk barriere
for institutioner, som ønsker at indgå i campus.
Med finansloven for 2017 blev der derudover lavet en justering, der
medfører en ligestilling af fusioner mellem et gymnasium og en erhvervs-
skole. Det betyder, at uanset hvilken institutionstype der fusioneres til, så
vil en fusion mellem et gymnasium og erhvervsskole fremadrettet mod-
tage det samme i basisgrundtilskud.
Undervisningsministeriet har desuden også mulighed for at yde midlerti-
dige fusionstilskud til udgifter i forbindelse med en sammenlægning, og
der findes også en række overgangsordninger, der betyder, at én institu-
tion bl.a. har ret til at opretholde begge institutioners basisgrundtilskud i
en overgangsperiode på 4 år, så institutionerne har tid til at opnå de sy-
nergieffekter på driften, som efter ministeriets vurdering i langt de fleste
tilfælde vil være større end faldet i grundtilskud efter 4 år.
I forbindelse med gymnasiereformen aftalte forligspartierne desuden, at
der afsættes en pulje på samlet 37 mio. kr. i perioden 2019-2024 og 22
mio. kr. årligt fra 2025 og frem
"for at støtte etableringen af campusdannelser og
campussamarbejder".
Udover disse konkrete initiativer ift. fusioner og campusdannelser er
regeringen generelt opmærksom på at sikre institutionerne i udkantsom-
råder gode og ensartede økonomiske vilkår, så der sikres et bredt uddan-
nelsesudbud i hele Danmark.
Der er eksempelvis, som en del af aftalen Vækst og Udvikling i hele
Danmark mellem den daværende regering (Venstre), Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, iværksat et forsøg, som
giver erhvervsuddannelseselever i virksomhedspraktik mulighed for at
blive indkvarteret med tilskud på erhvervsskolers kostafdelinger i tyndt
befolkede områder.
Derudover har ministeriet afholdt et dialogmøde med erhvervsskoler,
som er beliggende i udkantsområder for at få deres input til, hvilke mu-
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 13: Orientering om undervisningsministerens svar til Stephanie Lose, Region Syddanmark vedr. om grundtilskudsregler og deres betydning for geografisk uddannelsesdækning.
ligheder og barrierer erhvervsskolerne i yderområderne oplever. Der har
også været en lignede dialog med gymnasier i udkantsområder.
Disse dialogmøder skal danne udgangspunkt for regeringens fremadret-
tede arbejde med at sikre gode vilkår for institutioner i udkanten, for det
er noget regeringen også fremadrettet ønsker at understøtte yderligere.
Slutteligt vil jeg også nævne, at det indgår i regeringens overvejelser om
udspil til en Ungereform som led i Sammenhængsreformen at lave et
eftersyn af det eksisterende taxametersystem, herunder om det under-
støtter den rette balance mellem kvalitet, aktivitet, effektivitet og geogra-
fisk nærhed for den unge.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3