Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2053379_0001.png
Anbefalinger fra Rådet for
demokratisk dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsminister Merete
Riisager i oktober 2018 og har til opgave at styrke arbejdet med demokratisk
dannelse på ungdomsuddannelserne.
Maj 2019
1
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0002.png
Medlemmer af rådet
Kathrine Lilleør (formand), Roula Akkari, Maja Bødtcher-Hansen, Niddal El-Jabri, Yasser Ghanbari, Mogens Bagger
Hansen, Thomas Hoffmann, Torben Jakobsen, Mikael Jalving, Kasper Sand Kjær, Gregers Langkilde Madsen, Torben
Rugberg Rasmussen, Birgitte Vedersø, Karen West.
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsmi-
nister Merete Riisager i oktober 2018 og har til opgave at styrke
arbejdet med demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne.
Maj 2019
Layout: Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf: Leitorp+Vadskær
ISBN-nummer: 978-87-603-3232-6
© Undervisningsministeriet, maj 2019
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0003.png
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk
dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsminister Merete Riisa-
ger i oktober 2018 og har til opgave at styrke arbejdet med demokratisk dannelse
på ungdomsuddannelserne.
Rådet for Demokratisk Dannelse blev nedsat i oktober 2018, og skal mødes fast to gange årligt for at drøfte
to-tre fiktive – men dog genkendelige – cases, hvor det demokratisk dannende læringsmiljø på ungdomsud-
dannelserne udfordres. Formålet er, at rådet på baggrund af drøftelse af casene kommer med anbefalinger
til, hvordan de konkrete situationer bør håndteres. Rådet kom i december 2018 med deres første anbe-
falinger til to fiktive cases om henholdsvis ’Selvsegregering’ og ’Deling af krænkende materiale’, som kan
findes på rådets hjemmeside. Denne gang har rådet drøftet to fiktive cases om henholdsvis ’Obstruerende
adfærd ved fællesarrangementer’ og ’”Puttemiddage” og krænkende overgangsritualer’. De to cases samt
rådets overordnede betragtninger og anbefalinger til henholdsvis undervisningsministeren, ledelserne og
lærerne på institutionerne kan læses her.
3
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0004.png
CASE 1:
Obstruerende adfærd
ved en samling
På et gymnasium afholdes der samling for eleverne en gang om måneden i skolens kantine. Det er her,
skolen formidler forskellige praktiske oplysninger til eleverne. Det er her, de forskellige udvalg fortæller
om deres arbejde, og det er også her, at gæster udefra laver korte foredrag for eleverne. Elevrådet har fået
lov til at planlægge den næste samling selv. Da der snart er valg til Folketinget, beslutter elevrådet, at nogle
unge fra tre politiske ungdomspartier skal have lov at præsentere deres arbejde. Elevrådet har også fået
økonomiske midler til at hyre et band, som kan indlede samlingen.
Alle elever synes, at musikken, der indleder samlingen, er fed, og der er god stemning. Bagefter fortsætter
programmet med, at ungdomspolitikerne kommer på scenen for at fortælle om deres arbejde. Der bliver
hurtigt uro blandt de tilhørende elever. Særligt tre drenge fra 2.g er meget forstyrrende. De unge på scenen
bliver utrygge og påvirkede af de larmende drenge. Efter noget tid tysser en lærer på dem, men det får dem
kun til at larme og grine endnu højere. Sådan fortsætter det resten af samlingen, og på et tidspunkt er der
også nogle elever, der kaster plastikflasker mellem stolerækkerne.
Efterfølgende er ungdomspolitikerne, der har været på scenen, kede af det. De føler ikke, de har fået plads
til at fortælle om deres arbejde. En af lærerne til de tre uromagere spørger dem: ”Hvorfor kan I ikke forhol-
de jer i ro under samlingen. I ødelægger det jo for jeres jævnaldrende, som står på scenen”. Den ene af de tre
drenge svarer: ”Jeg kender dem jo ikke. Og jeg er vildt uenig i det, de stod og fyrede af”.
Rådets overordnede betragtninger
Der findes både legitim og illegitim aktivisme
Politiske uenigheder er en integreret del af et demokra-
ti, men uenighed skal vises på en legitim måde. Politisk
aktive elever skal understøttes i deres engagement –
men det er afgørende, at eleverne lærer forskellen på
demokratiske og udemokratiske metoder. Deciderede
obstruktioner af den demokratiske samtale bør naturlig-
vis stoppes med det samme.
Konstruktiv og respektfuld uenighed er noget, man skal lære
Situationer som den i casen, er et udtryk for unge, som
ikke besidder værdier som gensidig respekt, tolerance og
en anerkendende omgangstone, og som mangler værk-
tøjer til at give udtryk for deres mening på en hensigts-
mæssig måde. Rådet mener, at det påhviler samfundets
voksne at sikre disse værdier og redskaber hos de unge.
Den demokratiske samtale er generelt under pres
Rådet mener, at situationen i casen kan ses som et symp-
tom på en større samfundsproblematik, der også findes
andre steder i verden, hvor borgere pga. oplevet mang-
lende indflydelse på politiske beslutninger og mistillid
til beslutningstagere bliver politisk apatiske. Den øgede
digitalisering har også medført en usund online debatkul-
tur, som i nogen omfang overføres til det fysiske rum.
4
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0005.png
Rådets anbefalinger til ministeren
Øget fokus på demokratiske kompetencer i den
demokratiske dannelse
Rådet noterer sig, at ”styrket demokratisk forståelse” er
en del af aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser
fra 2016, hvor aftaleteksten lægger vægt på
opfordring
til deltagelse,
indsigt
i samfundsforhold og
kendskab
til
værdier, rettigheder og pligter. Rådet mener, at undervis-
ningsministeren og forligskredsen bag aftalen bør lægge
mere vægt på, at demokratisk dannelse ikke kun handler
om motivation, viden og værdier – men også om kompe-
tencer og deltagelse. Eleverne skal blandt andet lære at
debattere på baggrund af konkret viden om argumenta-
tionsteknik, og de skal også lære at være kritiske overfor
egne holdninger og konstruktive i mødet med andres.
Rådet mener derfor, at kompetencer til at kunne deltage
konstruktivt i den demokratiske samtale skal ekspli-
citeres og fremhæves yderligere, end det allerede er, i
relevante fags læreplaner og vejledninger. Rådet mener
desuden, at denne styrkelse af demokratiske kompeten-
cer bør gøre sig gældende for både erhvervsuddannel-
serne og gymnasierne.
Efteruddannelse i demokratisk argumentation
Rådet opfordrer ministeren til, at der bliver afsat midler
øremærket efteruddannelsesseminarer for lærere, hvor
de bliver klædt bedre på til at lære eleverne at argu-
mentere lødigt samt til at styrke deres toleranceevne og
respekt for andre. Samt at emnet indgår obligatorisk i
pædagogikumuddannelsen.
Inspirationsmateriale til undervisning i demokratiske
kompetencer
Rådet mener, at Undervisningsministeriet bør udvikle
inspirationsmateriale til lærerne, der kan understøtte un-
dervisningen i demokratiske kompetencer. Det kunne ek-
sempelvis være dilemmaspil på baggrund af case-beskri-
velser, debatlege eller rollespil. Ministeriet bør desuden
producere et idé-katalog med ’best practice’-eksempler
fra skoler, der gør en særlig indsats for den demokratiske
dannelse.
Demokratisk debatkultur på skolerne
Rådet mener, at Undervisningsministeriet kan understøt-
te den demokratiske kultur på ungdomsuddannelserne
ved fx at være mere proaktiv i forbindelse med forestå-
ende valg og lignende. Eksempelvis kunne ministeren
formidle inspirationsmateriale til et kommende valg, der
aktualiserer arbejdet med demokratisk dannelse og hen-
viser til de steder på fx emu.dk, hvor ledelse og lærere
kan finde inspiration til dette arbejde.
Få eksempelvis inspiration fra DUF’s guide til af-
viklingen af politiske arrangementer på ungdoms-
uddannelser i forbindelse med valg.
Find den på DUF’s hjemmeside.
Rådet anbefaler, at ministeren tager initiativ til at
kortlægge debataktiviteterne i forbindelse med valg på
ungdomsuddannelserne med henblik på at undersøge
omfanget og det eventuelle behov for at udvikle den
praksis.
Rådet anbefaler i forlængelse heraf, at ministeren vil
arbejde for, at det bliver muligt at afgive sin brevstemme
på uddannelsesinstitutionerne, eller at kommunerne som
hovedregel henlægger valghandlingen til ungdomsud-
dannelsesinstitutionerne for at fremme de unges valgdel-
tagelse.
Rådets anbefalinger til ledelsen
Klare rammer og velforberedte lærere til at håndtere besøg
udefra
Rådet mener, at det er afgørende for elevernes demokra-
tiske dannelse, at de møder politikere og meningsdanne-
re og indgår i anderkende debatter med stor uenighed.
Ledelserne skal skabe helt klare rammer og spilleregler
for besøg udefra, og skride ind, hvis disse rammer over-
skrides. Ledelsen bør sørge for, at fællesarrangementer
er organiseret grundigt, herunder at der er klare rammer
for ansvarsfordeling mellem de involverede lærere og
klare procedurer for, hvordan lærerne skal håndtere
situationer, hvor elever overtræder de opstillede ram-
mer. Ledelsen har samtidig ansvaret for, at lærerne er
5
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0006.png
klædt på til at tage dette ansvar, og ledelsen skal sikre, at
alle lærere – uanset fag – tager dette ansvar, som ansatte
på en almendannende institution. Rådet vil i forlængelse
heraf anbefale, at ledelsen pålægger lærerne efteruddan-
nelse om nødvendigt.
Tydelige forventninger til adfærd under besøg udefra og
normer for den demokratiske samtale
Rådet anbefaler, at ledelsen gør sig klart, hvilke normer
og forventninger man på den pågældende institution har
til lærere og elever, hvad angår udmøntning af demo-
kratisk dannelse på skolen. I den forbindelse anbefaler
Rådet, at ledelsen inddrager lærere og elever, herunder
elevrådet, i formuleringen af en række normer for besøg
udefra og for den demokratiske samtale generelt. På den
måde sikres det, at både lærere og elever kender til og
har forståelse for institutionens normer, samt at de føler
et medejerskab over dem.
gennemdiskutere synspunkter, man ikke nødvendigvis
selv deler.
Ansvarlige lærere i forbindelse med besøg udefra – før,
under og efter
Rådet mener, at alle lærere, der deltager i besøg udefra,
skal være bevidste om deres rolle og ansvar i forhold til
at sikre, at besøget bliver præget af gensidig respekt.
Det betyder, at lærerne, på baggrund af ledelsens an-
visninger, skal rammesætte arrangementet tydeligt for
eleverne og skride ind, hvis disse rammer overskrides.
Det betyder også, at lærerne skal arbejde på, at eleverne
forstår, hvordan de kan give deres mening til kende på
en legitim måde, ligesom de skal vejlede eleverne, hvis
de planlægger en demonstration eller anden aktivisme.
Ideelt set samler læreren op på besøget i den efterføl-
gende time.
Få eksempelvis inspiration til gode rammer for
besøg udefra i Kodeks for samfundsengagerende
ungdomsorganisationers adgang på ungdomsud-
dannelser.
Find det på DUF’s hjemmeside.
Rådets anbefalinger til lærerne
Konstruktiv meningskonflikt i undervisningen
Rådet konstaterer, at lærere i deres læringsaktiviteter
naturligvis arbejder med kontroversielle emner i under-
visningen og med at skabe konstruktive meningsudveks-
linger. Læreren har til alle tider haft pligt til at være et
godt forbillede for sine elever, hvad angår respekt for
politiske modstandere og anderledes livsanskuelser. Da
ikke alle elever er bekendt med den danske tradition
for demokratisk dannelse, opfordrer Rådet læreren til
at være særlig opmærksom på egen forudindtagethed,
så læreren mindsker risikoen for at italesætte bestem-
te personer, grupper, holdninger, livssyn eller politiske
partier på en nedsættende måde. Rådet mener, at det
er afgørende, at læreren skaber et samtaleforum, hvor
eleverne er trygge ved at udtrykke deres holdninger og
6
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0007.png
CASE 2:
”Puttemiddage” og krænkende
overgangsritualer
På et nordsjællandsk gymnasium har der i en årrække været en tradition for, at grupper af 3.g drenge af-
holder private festmiddage, hvortil udvalgte piger fra 1.g er inviteret til at deltage. Pigerne udvælges via en
Facebookgruppe, hvor 3.g’erne foreslår flotte piger i 1.g til ”optagelsesprøve”. ”Prøven” holdes privat uden
for skoletiden, og den består af en række spørgsmål med seksuelle undertoner til de piger, der har indvil-
get i at møde op til prøven. Spørgsmålene går bl.a. på, hvilket tøj de vil tage på til middagen, og pigerne skal
vælge mellem en række seksuelt betonede ”øvelser”, som de gerne vil gennemføre til middagen, samtidig
med at de fungerer som tjenere for 3.g’erne. Pigerne siger til eller fra, om de vil deltage i middagen, som er
forbundet med stor prestige. Der er de foregående år blevet delt billeder og videoer fra middagen af stærkt
seksualiserede situationer blandt 3.g elever, og billedmaterialet spredes hurtigt blandt mange elever på
skolen og videre ud på de sociale medier.
På baggrund af den offentlige debat om ”puttemiddage” har ledelsen indskrevet i skolens studie- og ordens-
regler, at der ikke må afholdes ”puttemiddage” og tilsvarende sociale arrangementer, selv om de afholdes
privat, da de har en uheldig indvirkning på undervisningsmiljøet, herunder ordenen og samværet på skolen,
jf. bekendtgørelsen om studie- og ordensregler.
En større gruppe 3.g elever, både piger og drenge, har på de sociale medier og i elevrådet rejst en kritik af
skolens ledelse, som de anklager for at blande sig i elevernes private forhold og ødelægge en god tradition,
der er med til at sikre skolens ry og rekruttering af nye elever. De understreger, at både piger og drenge
deltager helt frivilligt i middagen. De skriver, at der ikke foregår grænseoverskridende ting til festerne, og
at der ikke har været nogen tilfælde af anklager om ydmygelser eller diskrimination. Det er den enkeltes ret
at sige nej til at deltage i både udvælgelse og selve middagen. De fremhæver, at middagen ikke har negativ
indvirkning på skolens undervisningsmiljø, og de opfordrer bredt skolens elever til ikke at bakke op om
skolens orienteringsaften i januar måned for kommende ansøgere, hvis ikke bestyrelse og ledelse ændrer
studie- og ordensreglerne.
Rådets overordnede betragtninger
Konteksten er afgørende
Rådet mener, at konteksten er altafgørende, når ledel-
serne skal tage stilling til elevarrangerede aktiviteter, der
formelt foregår uden for skoletiden. Når konteksten er,
at de deltagende eleverne er med, i kraft af deres tilknyt-
ning til skolen,
er
det et anliggende for skolen, og studie-
og ordensreglerne samt ledelsens tydeliggjorte normer
skal
derfor overholdes.
Casen er et udtryk for den menneskelige tendens til at
skabe sociale hierarkier og behovet for overgangsritu-
aler. Rådet anerkender, at mennesker har behov for at
skabe overgangsritualer, men det er et problem, når disse
7
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0008.png
ritualer bliver krænkende og ekskluderende og forstær-
ker sociale hierarkier. Mange unge – og en del voksne
– mangler desuden bevidstheden om, at demokratiske
værdier såsom ligestilling mellem kønnene, er historisk
betingede og aktivt skal anerkendes som gyldige af hver
generation for at vedblive.
både fællesskabets og den enkeltes fordel. Ledelsen skal
derefter tydeliggøre normerne og være omhyggelig med
at tilse, at de overholdes.
Positive overgangsritualer
Rådet mener, at ledelsen først og fremmest skal for-
hindre, at overgangsritualer og andre traditioner fører
til eksklusion eller social nedgørelse. Derudover bør
Rådets anbefalinger til ministeren
Køns- og ligestillingsundervisningen
Rådet noterer sig, at ligestilling mellem kønnene har fået
en mere fremtrædende rolle i formålsbestemmelserne
for de gymnasiale uddannelser, og er skrevet frem i lære-
planen for samfundsfag på c-niveau, som er obligatorisk
for alle elever på de gymnasiale uddannelser. Rådet note-
rer sig også, at der på erhvervsuddannelsernes grundfor-
løb allerede undervises i seksuel sundhed, prævention,
krop, køn og identitet i faget samfund og sundhed. Rådet
mener alligevel, at det er centralt for den demokratiske
dannelse, at ministeren og ministeriet også fremadrettet
har styrket fokus på køn og ligestilling. Rådet foreslår
således, at dette område i højere grad skal prioriteres i
undervisningen af de unge.
Digital social identitetsdannelse og overgangsritualer
Rådet mener, at digitaliseringen af unges sociale liv stadig
er så ny og omfattende en omvæltning, at der er behov
for mere viden om, hvordan det påvirker identitetsdan-
nelsen og det sociale liv på ungdomsuddannelserne,
herunder i forhold til skabelsen af krænkende overgangs-
ritualer. Rådet anbefaler ministeren at befordre midler til
mere forskning på området.
Rådet mener, at ministeren bør opfordre skolerne til at
dele gode erfaringer med velfungerende overgangsritua-
ler. Ministeren kan eventuelt bede ministeriet iværksæt-
te indsamling af gode eksempler, som deles med skolerne.
ledelsen understøtte, at der skabes nogle rammer, inden
for hvilke eleverne kan planlægge og videreføre gode og
formålstjenlige traditioner og ritualer på skolen. Ledel-
serne skal være opmærksomme på, at der nemmere kan
opstå skadelige sociale strukturer, hvis en for smal og
autonom elevkreds får lov at arrangere fester, ritualer
og lignende – det kunne eksempelvis være et festudvalg,
hvor kun elever med høj socialstatus lukkes ind af de
siddende elever.
Rådet mener, at samtlige uddannelsesinstitutioner har
brug for en særlig ledelsesindsats, der forebygger social
nedgørelse eller destruktive sociale strukturer.
Rådet mener desuden, at alle skoler bør have køns- og
ligestillingsudvalg, der faciliteres af ledelsen med delta-
gelse fra ledelse, lærere og elever.
Få eksempelvis inspiration til arbejdet med sociale
dynamikker på sociale medier i den gratis e-bog
Like.
Download den gratis på
digitaluddannelse.org.
Rådets anbefalinger til lærerne
Ritualers magt og faldgruber
Rådet anbefaler, at undervisningen i fag som samfunds-
fag, psykologi, religion på de gymnasiale uddannelser og
faget samfund og sundhed på erhvervsuddannelserne
skal skabe et læringsrum, hvor eleverne kan reflektere
Rådets anbefalinger til ledelsen
Elevernes involvering i formuleringen af skolens normer
Rådet anbefaler, at eleverne bør inddrages i formule-
ringen af skolens normer, så der skabes medejerskab og
dybere forståelse for, hvorfor normer er vigtige og til
over og lære at forstå de sociale dynamikker og stærke
magtforhold, der findes i skolens egne overgangsritualer
eller traditioner, som fx ”puttemiddage”.
Rådet understreger, at det er vigtigt, at læreren skaber
8
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053379_0009.png
mulighed for diskussion af elevernes egne ritualer og de
konkrete udfordringer, man har på skolen, således at den
enkelte elev får mod til at sige fra overfor krænkende
adfærd og socialt pres.
Rådet mener, at lærerene skal ruste elevernes kropslige
integritet, så de kan stå imod den overdrevne kropsfikse-
ring og den undertrykkende seksualisering af populær-
kulturen.
9
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse