Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2053378_0001.png
Anbefalinger fra Rådet for
demokratisk dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsminister Merete
Riisager i oktober 2018 og har til opgave at styrke arbejdet med demokratisk
dannelse på ungdomsuddannelserne.
1
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0002.png
Medlemmer af rådet
Kathrine Lilleør (formand), Roula Akkari, Maja Bødtcher-Hansen, Niddal El-Jabri, Yasser Ghanbari, Thomas Hoff-
mann, Torben Jakobsen, Mikael Jalving, Inger Margrethe Jensen, Kasper Sand Kjær, Gregers Langkilde Madsen,
Torben Rugberg Rasmussen, Birgitte Vedersø, Karen West.
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsmi-
nister Merete Riisager i oktober 2018 og har til opgave at styrke
arbejdet med demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne.
Layout: Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf: Leitorp+Vadskær
ISBN-nummer: 978-87-603-3203-6
© Undervisningsministeriet, december 2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0003.png
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk
dannelse
Rådet for demokratisk dannelse blev nedsat af undervisningsminister Merete Riisa-
ger i oktober 2018 og har til opgave at styrke arbejdet med demokratisk dannelse
på ungdomsuddannelserne.
Rådet skal mødes fast to gange årligt for at drøfte to-tre fiktive – men dog genkendelige – cases, hvor det
demokratisk dannende læringsmiljø på ungdomsuddannelserne udfordres. Formålet er, at rådet på bag-
grund af drøftelser af casene kommer med anbefalinger til, hvordan de konkrete situationer bør håndteres.
Rådet mødtes første gang i november 2018, hvor de drøftede to cases om henholdsvis ’Selvsegregering’ og
’Deling af krænkende materiale’, og på baggrund af drøftelserne nåede de frem til deres anbefalinger. De to
fiktive cases samt rådets overordnede betragtninger og anbefalinger til henholdsvis undervisningsministe-
ren, ledelserne og lærerne på institutionerne kan læses på næste side.
3
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0004.png
CASE 1: Selvsegregering
Beskrivelse af fiktiv case
Lærerkollegiet har observeret, at skolens elever de seneste par år er begyndt at opdele sig i køn og etnici-
tet. Det kommer til udtryk i måden eleverne fysisk placerer sig på skolen, og måden de taler om hinanden
på. Der er således områder på skolen, hvor de etniske danske piger holder til. Områder på skolen hvor
drenge med anden etnisk oprindelse holder til osv. Når eleverne taler om hinanden, er det også på en meget
opdelt måde med sætninger som ”spørg tørklædepigerne” eller ”det må være danskerdrengene, der har
gjort det.” Hvis lærerne i undervisningen laver grupper på tværs af grupperingerne, møder de modstand.
Flere lærere er derfor begyndt at lade eleverne vælge deres grupper selv. Andre forsøger på forskellige
måder at nedbryde grupperingerne i undervisningen, så eleverne møder den mangfoldighed, som skolen
rummer, men der er ikke enighed om, hvad der er det rigtige at gøre blandt lærerne. Opdelingen har også
betydning for de sociale aktiviteter og skolens forskellige udvalg. Der sidder eksempelvis kun elever med
etnisk dansk oprindelse i elevrådet og festudvalget. Derimod kommer der ingen etnisk danske elever til de
alkoholfrie spilleaftener. I en trivselsundersøgelse kommer det til udtryk, at eleverne på tværs af køn og
etnicitet er glade for at gå på skolen. Lærerne er bekymrede for, at skolen, stik imod sit værdigrundlag, er
med til at skabe segregerede og intolerante samfundsborgere.
Overordnede betragtninger i Rådet
Selvsegregering i undervisningen skal identificeres og for-
hindres
Selvsegregering defineres af rådet som dette, at unge
vælger at opdele sig i kulturelle og undertiden faglige
fællesskaber. Således, at de unge passivt eller aktivt
selvudelukker sig fra deltagelse i sociale sammenhænge,
og dette kan være bestemmende for valg af uddannel-
sessted. Rådet mener, at målet er, at skabe normer for
et uddannelsesfællesskab, hvor man arbejder på tværs
af kulturelle forskelle. Alle er enige om, at læreren skal
udøve tydelig klasseledelse, og ledelsen skal sanktionere,
hvis elever – efter lærerens anvisninger – ikke vil arbejde
i gruppe med bestemte elever, da det er et brud på insti-
tutionens studie- og ordensregler.
I forlængelse heraf påpeger rådet, at eleverne selv må be-
stemme, hvem de er sammen med uden for institutionen,
så længe det ikke påvirker det demokratisk dannende
læringsmiljø på institutionen negativt.
Er selvsegregering uden for undervisningen et problem?
Rådet mener, at selvsegregering er et problem, hvis det
foregår på institutionen – dvs. både i undervisningen
og i tiden uden for undervisningen på institutionen – da
det er en del af den demokratiske dannelse at agere med
andre, der ikke ligner én selv hverken i baggrund eller
værdier. Eleverne skal desuden forberedes til et arbejds-
marked, hvor man ikke selv kan vælge, hvem man arbej-
der sammen med, eller hvem man skal udøve sin service
overfor.
4
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0005.png
Rådets anbefalinger til ministeren
Bedre uddannelse af lærere til at håndtere denne type
situationer
Rådet mener, at håndtering af situationer, der udfordrer
det demokratisk dannende læringsmiljø og det interkul-
turelle klasserum, bør indgå i uddannelsen af lærere og
studievejledere i forbindelse med efteruddannelse og
pædagogikum. Der kunne også være tale om kurser, der
styrker lærernes forståelse af de socialpsykologiske og
religiøse mekanismer, som gør, at nogle grupper agerer
på en bestemt måde.
Ikke flere regler fra politisk hold
Rådet mener, at der ikke er behov for flere regler fra
politisk hold.
Styrket efteruddannelse
Rådet mener, at ledelserne skal efteruddanne lærere
og studievejledere til at håndtere selvsegregering som i
casen og kontroversielle emner gennem tydelig klassele-
delse og ved at forstå de socialpsykologiske og religiøse
mekanismer, der gør, at eleverne agerer på en bestemt
måde.
Sociale arrangementer som en obligatorisk del af undervis-
ningen
Rådet mener, at ledelsen skal lade udvalgte sociale arran-
gementer være en obligatorisk del af undervisningen, da
det styrker relationen mellem lærer og elev og eleverne
gering. Rådet konstaterer, at det er en forudsætning for
læring, at der ikke foregår negativ selvsegregering.
Rådets anbefalinger til ledelserne
Sanktionering af institutionens studie- og ordensregler
Rådet mener, at ledelsen skal have en skærpet opmærk-
somhed på, at overtrædelse af institutionens studie- og
ordensregler (fx hvis en elev ikke vil følge lærerens an-
visninger i undervisningen) skal påtales og sanktioneres.
Lærerne skal i forlængelse heraf støttes i deres klasse-
rumsledelse, ligesom det er en ledelsesopgave at under-
støtte håndteringen af de særligt udfordrede elever.
Tydelige værdibaserede regler for institutionen
Rådet mener, at man skal formulere positive forventnin-
ger til elevernes indstilling til studiemiljøet. Værdierne
kunne være tillid, respekt, ansvar, medbestemmelse,
potentiale, engagement og ligeværdighed, der implemen-
teres som institutionens lokale identitet.
Dialog med eleverne
Rådet mener, at ledelsen skal have en tæt dialog med
eleverne om de problemer, der er forbundet med selvse-
gregering, herunder etnicitet, kultur og religion. Rådet
understreger, at det er vigtigt, at ledelsen lytter til de
elever, der ikke oplever sig som en del af institutionens
fællesskab. Rådet opfordrer til, at der skabes tid og rum
for lærerne til at have dialog med eleverne om selvsegre-
indbyrdes.
Rådets anbefalinger til lærerne
Tydelig klasseledelse
Rådet mener, at lærerne skal udøve tydelig klasseledelse,
så selvsegregering i undervisningen forhindres.
Dialog med eleverne
Rådet mener, at lærerne skal have en tæt dialog med ele-
verne om kontroversielle emner og selvsegregering. Det
er vigtigt, at lærerne lytter til de elever, der ikke oplever
sig som en del af institutionens fællesskab.
5
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0006.png
CASE 2: Deling af krænkende materiale
Beskrivelse af fiktiv case
På en gymnasieskole i Storkøbenhavn er der en dreng, Joakim, der deler et billede af en pige på Snapchat.
Billedet er på sin vis uskyldigt, men det viser en pige af anden etnisk herkomst, nemlig Fatima, i færd med
at kysse en dreng. Det er stærkt problematisk for Fatima, at materialet bliver delt. Ledelsen finder ud af, at
det er Joakim, der har delt billedet, Joakim erkender sig skyldig og får en sanktion. Han bliver bortvist fra
skolen i to dage. Lidt senere samme dag er der en pige fra Fatimas klasse, Khawla, der henvender sig til le-
delsen, og beder rektor om at komme ned på pigetoiletterne. Her ser rektor, at alle toiletterne er overmalet
med graffiti, der udstiller Fatima. Udtalelser som ”Bend over Bitch” og ”Be my Ho” er ledsaget af primitive
tegninger. Fatima er utrøstelig. Samtidig er alle Fatimas venner i gang med at tage billeder af graffitien – for
i forargelsens navn at dele dem med deres venner. Rektor forsøger at konfiskere elevernes mobiltelefoner
og tager det op som punkt på næste ledelsesmøde. Hun planlægger at sige noget på næste morgensamling,
skrive noget om billeddeling på skolens hjemmeside og sætte et forløb i gang med Sex og Samfund for alle
nye 1.g. klasser, hvor det problematiske mht. deling af billeder også bliver taget op. Efter episoden kan læ-
rerne iagttage en utryghed blandt eleverne. De ønsker ikke at bade med hinanden i gymnastik, og flere og
flere fravælger fester og sociale aktiviteter.
Overordnede betragtninger i rådet
Religion og køn spiller en rolle
Rådet mener, at Fatimas skamfølelse er forbundet med
kultur og religion. Rådet mener også, at casen har et
element af negativ social kontrol, fordi det ligger implicit
i casen, at Fatima kan blive udsat for repressalier, hvis
hendes familie ser billedet. Derfor er det en case, der
både handler om seksualitet, negativ social kontrol og
mobning.
Tiltag for kønsligestilling
Rådet mener, at seksualundervisningen i grundskolen
skal forbedres, og at det også bør være obligatorisk på
ungdomsuddannelserne, og formuleres i læreplanerne
på de gymnasiale uddannelser og i kravene til grundfor-
løbets første del på erhvervsuddannelserne, at man skal
per, der ligner dem selv. Bekymringen er, at vi går imod
selvsegregerede ungdomsuddannelser, der vil understøt-
te negativ social kontrol.
Rådets anbefalinger til ministeren
Tiltag mod negativ social kontrol
Rådet mener, at den sociale kontrol vil trives så længe
elevfordelingen understøtter selvsegregeringen, fordi
elever vælger gymnasier, hvor de kan indgå i store grup-
inddrage seksualpolitiske problemstillinger i eksempelvis
dansk, religion, samfundsfag, historie, biologi og idræt.
Rådet mener, at der er tale om en kulturel problemstil-
ling, der rækker ud over institutionernes kerneopgave.
6
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 104: Brev om anbefalinger fra Rådet for Demokratisk Dannelse, fra undervisningsministeren
2053378_0007.png
Derfor anbefales det, at der nationalt oprettes special-
uddannede udgående teams, der med forbillede i gode
eksempler hjælper elever til at bygge bro mellem skoleliv
og privatliv. Rådet anbefaler ministeren at samarbejde
om dette projekt med andre relevante ministre.
nationale udrykningsteam mod negativ social kontrol.
Ledelsen er forpligtet på at hjælpe enhver elev uanset
kulturel og etnisk baggrund og skal være parat til at yde
forskellig form for hjælp. Skolen bør gøre det alment
kendt, hvor eleverne kan søge hjælp.
Rådets anbefalinger til ledelserne
Deling af privat materiale og mobning skal sanktioneres
Rådet mener, at deling af privat materiale og mobning
skal sanktioneres af ledelsen. Rådet mener, at ledelsen i
sin sanktionering af delingen ikke skal tage hensyn til, at
offeret muligvis føler en større krænkelse over delingen
af billedet, end andre ville have gjort. Skolen bør styrke
undervisning i digital dannelse.
Hjælp til Fatima
Rådet mener, at Fatima skal have hjælp til at håndtere de
repressalier, hun muligvis vil opleve hjemmefra. Ledelsen
bør hjælpe hende og eventuelt inddrage andre myndig-
heder, civilsamfundsorganisationer eller det foreslåede
Rådets anbefalinger til lærerne
Ligestilling
Rådet mener, at lærerne i højere grad skal undervise i
digital dannelse og i kønsligestilling. De bør inddrage sek-
sualpolitiske problemstillinger i deres undervisning samt
bestræbe sig på at diskutere kontroversielle problemstil-
linger med eleverne, når det er relevant.
Hjælp til Fatima
Rådet mener, at lærerne og studievejlederne skal være
bevidste om, at de er rollemodel for eleven. Især når ele-
ven har behov for hjælp, kan en lærer eller studievejleder
ved sin faglighed og personlighed være til forbillede og
inspiration.
7
Anbefalinger fra Rådet for demokratisk dannelse