Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2018/2019
Tirsdag den 2. oktober 2018
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19 for Undervisningsudvalgets området
Forord – lovgivning i folketingsåret
/
Statsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens § 38 afgives i en mundtlig og en skriftlig
del.
I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lovforslag og forslag til
folketingsbeslutning, som regeringen ved begyndelsen af det nye folketingsår forventer at frem-
sætte i løbet af folketingsåret. Denne del af redegørelsen indeholder endvidere oplysninger om
ministerredegørelser til Folketinget.
* * *
Regeringen fremlægger i dag et ambitiøst lovprogram for det sidste folketingsår i denne valgpe-
riode.
Lovprogrammet indeholder bl.a. opfølgning på den lange række af aftaler, som regeringen har
indgået med Folketingets partier i foråret og forsommeren, herunder om regeringens parallel-
samfundsstrategi, lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger,
medier og fokusering af DR, forenkling af erhvervsfremmesystemet, indfødsret og en reform af
indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Lovprogrammet indeholder også en række lovforslag, der følger op på regeringsgrundlaget ”For
et friere, rigere og mere trygt Danmark” fra november 2016. Det gælder bl.a. på
familieområdet,
retsområdet, erhvervsområdet og uddannelsesområdet.
Regeringen har desuden i september måned fremlagt en afbureaukratiseringsreform som første
del af en samlet sammenhængsreform for den offentlige sektor, mens de øvrige reformspor
fremlægges løbende i efteråret 2018. Lovopfølgning på sammenhængsreformen er ikke indar-
bejdet i lovkataloget, men jeg forventer, at opfølgningen vil indebære lovgivning både i dette og
de kommende folketingsår.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kommende folke-
tingsårs lovgivning.
Lars Løkke Rasmussen
Statsminister
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19 for Undervisningsudvalgets området
Undervisningsministeren
Ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at oprette talentklasser i musik og inte-
grerede biblioteker) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at give skolerne frihed til dels at etablere fælles ledelse af det lokale
bibliotek og det pædagogiske læringscenter på skolen og dels at oprette klasser med fokus på
udvikling af elever med et musikalsk talent.
Ændring af lov om kommunale internationale grundskoler (Udskydelse af revisionsbe-
stemmelse) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en lovpligtig revision af loven. Da kommunerne
kun har haft mulighed for at gøre brug af loven siden skoleåret 2015/16, foreslås det, at lovre-
visionen udsættes til folketingsåret 2021/22.
Lov om et nationalt naturfagscenter (Okt I)
Lovforslaget er en opfølgning på regeringens ”Nationale naturvidenskabsstrategi”
fra marts
2018, hvorefter der skal ske en gennemgang og refokusering af det nuværende center for un-
dervisning i natur, teknik og sundhed. Lovforslaget indeholder en opdatering og ajourføring af
lovgrundlaget for det nationale naturfagscenter, herunder dets virke og funktion. Formålet her-
med er at sikre, at centeret endnu bedre skal kunne håndtere aktuelle og fremtidige udfordringer
inden for undervisning i natur og teknik.
Ændring af lov om folkeskolen, lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og forskellige andre love (Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder, konse-
kvent indgriben overfor dårligt præsterende folkeskoler og ungdomsuddannelsesin-
stitutioner, styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck
m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at indføre sprogprøver på grundskoler med høj andel af børn fra
udsatte boligområder, der gives mulighed for konsekvent indgriben over for folkeskoler med
vedvarende dårlige resultater, og endelig fastsættes regler om styrket forældreansvar gennem
mulighed for bortfald af børnecheck for elever, som ikke deltager i undervisningen i folkeskolen.
Lovforslaget har endvidere til formål at indføre nye sanktionsmuligheder over for ungdomsud-
dannelsesinstitutionerne med vedvarende dårlige resultater, hvorefter undervisningsministeren
kan påbyde en institution at stoppe for optag af elever med lav faglighed. I særligt grove tilfælde
skal ministeren endvidere kunne pålægge institutionen at fusionere med en anden institution
eller lukke. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfund mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti fra maj 2018.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19 for Undervisningsudvalgets området
Ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere fleksibel vok-
sen-, efter- og videreuddannelse og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen
m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) (Okt I)
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i oktober 2017 en trepartsaftale om styrket og
mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse. Første del af den lovgivningsmæssige ud-
møntning af trepartsaftalen er sket ved lov nr. 1693 fra december 2017. Nærværende lovforslag
indgår i udmøntningen af de resterende dele af trepartsaftalen, som kræver lovændring, herunder
styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af administrationen af
VEU-godtgørelsen m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område og lov om special-
pædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Frit leverandørvalg på tegnsprogs-
og skrivetolkeområdet (levering af tolkebistand til døve, døvblinde og svært høre-
hæmmede), adgang til specialpædagogisk støtte på voksen- og efteruddannelsesom-
rådet og i overgangen mellem uddannelsesniveauer) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at give undervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om frit leverandørvalg for elever, kursister og studerende, der er berettigede til at modtage spe-
cialpædagogiske støtteydelser (tegnsprogs- og skrivetolkeområdet). Bemyndigelsen omfatter
endvidere mulighed for etablering af frit leverandørvalg inden for andre støtteformer end tegn-
sprogs- og skrivetolkning. Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgrundlaget fra november
2016 samt aftalen om bedre veje til uddannelse og job mellem alle Folketingets partier fra okto-
ber 2017.
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser
og lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Modelparametre for erhvervsuddannel-
ser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, justering af det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag og merbidragsfritagelse m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til hovedformål at opdatere modelparametrene for erhvervsuddannelser, der
indgår i beregningen af det praktikpladsafhængige AUB-bidrag til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag som udtryk for en forventning i forhold til stigende eller faldende efterspørgsel efter
arbejdskraft i forhold til det forventede udbud af arbejdskraft inden for den pågældende uddan-
nelse. Endvidere foreslås bl.a. justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag og merbidrags-
fritagelse.
Ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Ændringer af tilskudsbestemmelser
for efterskoler og elevstøtte m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at justere tilskudsbestemmelserne for efterskoler. Med lovforslaget
foreslås etableret hjemmel til et nyt geografisk skoletilskud med henblik på at sikre et bredt
udbud af efterskoler. Endvidere foreslås en målretning af det statslige tilskud til efterskoler til
individuel supplerende elevstøtte, så efterskoler med mange elever fra lavindkomstfamilier får
relativt flere midler. Derudover foreslås det særlige tilskud til efterskoler for indvandrere fra
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2018-19 for Undervisningsudvalgets området
visse lande og efterkommere heraf afskaffet, så disse elever tilskudsmæssigt sidestilles med et-
nisk danske elever. Denne del af lovforslaget er en opfølgning på regeringens finanslovforslag
for 2019.
Ændring af lov om folkeskolen (Styrket praksisfaglighed m.v.) (Dec I)
Lovforslaget har til formål at gøre det obligatorisk for eleverne at have et praktisk/musisk valg-
fag i 7. og 8. klasse, som kan afsluttes med en prøve. Forslaget giver også eleverne et retskrav
på at komme i erhvervspraktik i 8. og 9. klasse. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om
styrket praksisfaglighed i folkeskolen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti fra juni 2018.
Lov om selvstyrende skoler (Forsøg med selvstyrende skoler) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at etablere hjemmel til forsøg med selvstyrende skoler. Lovforsla-
get er en opfølgning på regeringens udspil ”Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed
- Juste-
ringer af folkeskolereformen” fra september 2018, der i øjeblikket forhandles med
Folketingets
partier.
Ændring af lov om folkeskolen (Justeringer af folkeskolereformen) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at følge op på regeringens udspil
”Folkets skole: Faglighed, dannelse
og frihed -
Justeringer af folkeskolereformen”
fra september 2018 vedrørende ændringer af reg-
lerne om timetallet i folkeskolen, ændring af reglerne om faglige bindinger for undervisningen,
udvidelse af skolebestyrelsens kompetencer og justering af folkeskolelovens § 16 b. Udspillet
forhandles i øjeblikket med Folketingets partier.
Ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Styrkelse af er-
hvervsuddannelserne) (Feb II)
I regeringsudspillet ”Fra
folkeskole til faglært
erhvervsuddannelser til fremtiden”
fra septem-
ber 2018 er der lagt op til at styrke søgningen til erhvervsuddannelserne. De kommende lov-
forslag har til formål at følge op på dette udspil, som i øjeblikket forhandles med Folketingets
partier. Lovforslagene forventes at indeholde initiativer om bl.a. styrket praksisfaglighed i folke-
skolen, styrkelse af overgange og tilhørsforhold til erhvervsuddannelserne, god uddannelsesstart
og stærke ungdomsuddannelsesmiljøer samt flere uddannelsesaftaler ved uddannelsesstart. Der
vil endvidere være initiativer om professionalisering af institutionsbestyrelser og afbureaukrati-
sering af krav til erhvervsskolerne.
5