Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 8
Offentligt
1952559_0001.png
ANALYSE
Afgifter på grænsen
Danskerne er vilde med at grænsehandle. Halvdelen af de danske husstande grænse-
handler mindst én gang om året, og hver 8. husstand grænsehandler mindst fire gange
om året, hvormed omsætning, arbejdspladser og provenu til statskassen smutter ud af
landet. Det kan naturligvis hænge sammen med, at nogle synes, det er hyggeligt med en
familietur til Tyskland. Virkeligheden er dog også, at der for mange er penge at spare ved
at køre over grænsen. I Syddanmark har to ud af tre husstande grænsehandlet inden for
seks måneder, mens det gælder hver anden husstand i Midtjylland.
Syddanskerne og midtjyderne har kortere afstand til de tyske butikker, og transportud-
gifter er ikke ligefrem det, der vælter budgettet. Det gør det høje danske skatte-, moms-
og afgiftsniveau til gengæld. Og når man nu alligevel har taget turen over grænsen, kan
man lige så godt tage lidt ekstra med hjem, så man har et lager
og fødevarer med kun
7 pct. tysk moms. Faktisk angiver næsten halvdelen af de grænsehandlende danskere,
at de har tendens til merforbrug, når de grænsehandler. Der er altså ikke blot tale om et
smut ned i det lokale supermarked, der bliver erstattet af en tilsvarende tur til et tysk
supermarked. Desuden skaber det høje danske afgiftsniveau incitament til videresalg af
illegalt indførte varer i Danmark, især fra kiosker, grønthandlere og private.
Selvom en række afgifter er blevet reduceret, senest med Erhvervspakken i 2017, kæm-
per de danske virksomheder fortsat med en række høje afgifter og grænsebutikkernes
omgåelse af den tyske pantlovgivning, mens statskassen går glip af et årligt provenu på
ca. 3,5 mia. kr. Ifølge Skatteministeriets nyeste tal udgjorde danskernes samlede græn-
sehandel 10,5 mia. kr. i 2017, hvoraf 3,5 mia. kr. var nydelsesmidler.
i
Lægger man dette
til grund, som afgiftssatserne ser ud i 2018, går den danske statskasse glip af i omegnen
af 1,2 mia. kr. i afgifter og 2,3 mia. kr. i momsindtægter på grund af grænsehandel.
ii
Figur 1:
Den danske stats-
kasse går årligt glip
af ca. 3,5 mia. kr. i
tabt moms- og af-
giftsprovenu på
grund af grænse-
handel
Halvdelen af de
danske husstande
grænsehandler
Tabt statsligt provenu som følge af danskernes grænsehandel, 2018
1,2 mia. kr.
Moms
Afgifter
2,3 mia. kr.
Kilde: Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet.
Af: Chefkonsulent Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent Lisa Gundsø og analy-
sekonsulent Jakob Kæstel Madsen. Udgivelsestidspunkt: juli 2018.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0002.png
Halvdelen af de danske husstande grænsehandler
Halvdelen af de danske husstande (48 pct.) tager gerne turen til grænsen for at grænse-
handle mindst én gang om året. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Er-
hverv. Denne tendens har været meget stabil gennem en længere årrække. For en del
husstande er trafikken endnu hyppigere, idet 13 pct. af de danske husstande tager turen
over grænsen mindst fire gange om året (ej vist grafisk).
iii
Tabel 1:
Halvdelen af dan-
skerne grænse-
handler, mens 13
pct. af de danske
husstande grænse-
handler mindst fire
gange årligt
Andel af danske husstande, der grænsehandler mindst én gang om året
2010
50%
2011
53%
2012
48%
2013
51%
2014
50%
2015
50%
2016
51%
2018
48%
Kilde: Capacent, Interresearch A/S og Norstat for Dansk Erhverv og DSK i marts 2010, februar 2011, februar
2012, juni 2014, marts 2015, maj 2016 og april 2018. n=1.000.
Det afgiftsbelagte slik, chokolade og øl er sammen med de pantbelagte sodavand de
mest populære grænsehandelsvarer. Langt hovedparten af de grænsehandlende (87
pct.), har købt slik eller chokolade inden for de seneste seks måneder, mens fire ud fem
(79 pct.) af de grænsehandlende har købt sodavand og to ud af tre (66 pct.) har købt øl.
Omkring halvdelen af de grænsehandlende har desuden købt vin (53 pct.), rengørings-
artikler (49 pct.) og fødevarer (48 pct.) inden for de seneste seks måneder. Det afspejler,
at der er en ikke uvæsentlig afledt effekt ved grænsehandlen, der i dag antager en langt
mere vidtgående karakter end blot køb af de traditionelle, afgiftsbelagte nydelsesmidler.
I forbindelse med grænsehandlen af nydelsesmidler køber danskerne med andre ord
også en lang række andre varer, som de fleste ikke i sig selv ville tage turen til Tyskland
for at købe, men som de køber, når de alligevel er af sted. Ud over lavere afgifter er
momsen kun på 19 pct. i Tyskland samtidig med, at de har en reduceret fødevaremoms
på 7 pct. Desuden kan danskerne fortsat slippe for at betale pant på øl- og sodavands-
dåser.
iv
Slik og chokolade
trækker massivt i
grænsehandlen
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0003.png
Figur 2:
Hvilke varetyper har du eller din husstand grænsehandlet i Tyskland in-
den for de seneste 6 måneder?
Slik eller chokolade
Sodavand
Øl
Vin
Rengøringsartikler
Fødevarer
Spiritus
Produkter til personlig pleje
Alkoholsodavand eller cider
Dyrefoder
Byggemarkedsartikler
Brænde
3%
2%
10%
17%
39%
34%
53%
49%
48%
66%
79%
87%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=397. Spørgsmålet er kun stillet til de respondenter, der grænse-
handler. Søjlerne summerer ikke til 100 pct., da man har kunne afgive flere svar på spørgsmålet.
Grænsehandel dækker en væsentlig del af danskernes forbrug
Grænsehandlen har et omfang, hvor mange danske husstande får en væsentlig del af
deres øl- og sodavandsforbrug dækket via indkøb i Tyskland. Hver tredje danske hus-
stand (32 pct.) har grænsehandlet øl eller sodavand i Tyskland, og næsten hver fjerde
danske husstand (23 pct.) får dækket mindst halvdelen af deres øl- og sodavandsforbrug
ved indkøb syd for grænsen.
Hvor stor en andel af din husholdnings forbrug af øl eller sodavand stam-
Figur 3:
mer fra øl eller sodavand købt i Tyskland?
Knap hver 4. dan-
ske husstand får
mindst halvdelen
af deres forbrug af
øl og sodavand fra
grænsen
66%
9%
3%
Det hele
6%
5%
3%
6%
1%
Ca. 10 pct.
Intet
Ved ikke
Ca. 90 pct. Ca. 75 pct. Ca. 50 pct. Ca. 25 pct.
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=1.000.
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0004.png
Danskernes omfattende grænsehandel betyder, at næsten hver fjerde (23 pct.) øl og so-
davand, danskerne køber, bliver købt i Tyskland.
v
I Sverige er der hverken afgifter på slik eller chokolade, og samtidig er der kun 12 pct.
fødevaremoms på disse varetyper.
vi
Godt halvdelen af de danske husstande har græn-
sehandlet slik eller chokolade i Tyskland eller Sverige, og knap hver femte danske hus-
stand (19 pct.) angiver, at mindst halvdelen af deres forbrug af slik og chokolade bliver
dækket af varer købt i Tyskland eller Sverige.
Hvor stor en andel af din husholdnings forbrug af slik og chokolade stam-
Figur 4:
mer fra slik og chokolade købt i Tyskland eller Sverige?
Hver 5. danske
husstand får
mindst halvdelen
af deres slik- og
chokoladeforbrug
dækket ved græn-
sehandel i Tysk-
land eller Sverige
43%
24%
2%
Det hele
3%
6%
8%
9%
6%
Ca. 90 pct. Ca. 75 pct. Ca. 50 pct. Ca. 25 pct.
Ca. 10 pct.
Intet
Ved ikke
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=1.000.
Grænsehandel skaber merforbrug af alkohol og søde sager
Når danskerne tager turen til Tyskland eller Sverige for at grænsehandle, køber de typisk
større mængder slik, sodavand og alkohol med hjem, end de ellers ville have købt i Dan-
mark. Næsten halvdelen (46 pct.) af de danskere, der grænsehandler, angiver, at de er
tilbøjelige til at have et større forbrug, når de grænsehandler, end når de ikke gør. Der er
med andre ord tale om en lagereffekt , hvor høje afgifter og grænsehandel fører til, at
danskernes forbrug af bl.a. slik, sodavand og alkohol bliver forøget, fordi de har store
mængder stående i hjemmet og derfor lettere bliver fristet.
Lagereffekten ska-
ber merforbrug
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0005.png
Er du tilbøjelig til at have et større forbrug af slik, chokolade, sodavand og
Figur 5:
alkohol, når du har handlet i Tyskland eller Sverige?
46%
45%
10%
Ja
Nej
Ved ikke
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=1.000 for 2018.
Den danske grænsehandler
Den typiske danske grænsehandelshusstand bor i Syddanmark eller Midtjylland. Mere
end to ud af tre (68 pct.), der bor i Region Syddanmark og halvdelen (50 pct.), af indbyg-
gerne i Region Midtjylland, har grænsehandlet i Tyskland inden for de seneste seks må-
neder. Den typiske grænsehandler bor altså relativt tæt på grænsen, men også på Sjæl-
land og i Nordjylland er grænsehandel udbredt, idet henholdsvis hver tredje (33 pct.) og
hver fjerde (26 pct.) har grænsehandlet. Omvendt har kun hver femte (21 pct.) i Region
Hovedstaden grænsehandlet inden for seks måneder.
Tabel 2:
Region
Især syddanskere
og midtjyder græn-
sehandler
Andel, der har grænsehandlet i Tyskland inden for de seneste 6 måneder
Hoved-
staden
21%
18-39 år
38%
Sjælland
33%
40-59 år
48%
Gymnasiel
37%
300.001-
600.000
35%
Syddanmark
68%
60+
32%
Erhvervsudd.
42%
600.001-
900.000
56%
KVU
50%
900.000+
49%
MVU
44%
LVU
22%
Midtjylland
50%
Nord-
jylland
26%
Alder
Uddannelse
Grundskole
40%
Husstands-
indkomst
0-300.000
32%
Kilde: Dansk Erhverv pba. Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=1.000.
Anm: KVU, MVU og LVU står for henholdsvis kort, mellemlang og lang videregående uddannelse.
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
Det er lidt mere udbredt at grænsehandle blandt midaldrende personer, givetvis fordi de
i højere grad har en bil og en større familie, så besparelsespotentialet er større. Græn-
sehandel er mest udbredt blandt personer med en kort videregående uddannelse og
mindst udbredt blandt personer med en lang videregående uddannelse. Endelig er græn-
sehandel mest udbredt blandt personer i en husstand med en årlig husstandsindkomst
på over 600.000 kr., hvilket igen sandsynligvis hænger sammen med, at der typisk vil
være tale om en husstand med flere medlemmer, så besparelsespotentialet er større,
ligesom sandsynligheden for, at familien har bil, er større.
Pantfrie tyske dåser er en væsentlig kilde til grænsehandel
Én af de faktorer, der er med til at trække danskerne til grænsen, er den manglende
håndhævelse af den tyske pantlovgivning i grænsebutikkerne i Nordtyskland. Grænse-
handelsbutikkernes overtrædelse af pantlovgivningen fører til et enormt mersalg af ty-
ske øl- og sodavandsdåser. Grænsehandelsbutikkerne får altså, som de eneste aktører,
i praksis lov til at køre på frihjul, idet de nordtyske myndigheders manglende håndhæ-
velse af pantpligten betyder, at grænsebutikkerne uberettiget bliver fritaget for deres
ellers obligatoriske medansvar for at sikre miljømæssig forsvarlig håndtering af embal-
lage og emballageaffald, når de sælger dåser til danske kunder.
I mere end ti år har en række danske miljøministre fra forskellige partier arbejdet for at
bringe overtrædelserne til ophør. Den tyske forbundsregering har ved flere lejligheder
åbent anerkendt ulovligheden af den manglende håndhævelse i Nordtyskland, uden dog
at have bragt den retsstridige praksis til ophør. På denne baggrund bliver de tyske græn-
sehandelsbutikker stillet mere gunstigt end alle andre erhvervsdrivende i Tyskland og
Danmark. Dette forvrider konkurrencen i Det Indre Marked og strider mod forureneren
betaler-princippet
, som er et grundlæggende princip i EU-traktaten,
Emballagedirekti-
vet og den EU-retlige konkurrencelovgivning.
Den manglende opkrævning af tysk pant i grænsehandelsbutikkerne i Nordtyskland,
sammen med det generelt lavere moms- og afgiftsniveau i Tyskland, gør det uforholds-
mæssigt fordelagtigt at drive butik ved grænsen, og trækker dermed omsætning ud af de
danske butikker samt moms- og afgiftsprovenu ud af den danske statskasse. Hvert år
køber danskerne mindst 650 millioner ikke-pantbelagte dåser med hjem fra de tyske
grænsehandelsbutikker.
vii
Pant på emballagerne har til formål at mindske mængden af dåser, som ender i naturen
og i forbrændingsanlæggene, og sikre et bedre miljø og en højere genanvendelse. Den
manglende håndhævelse af den tyske pantpligt i grænsebutikkerne påvirker i høj grad
den danske stats mulighed for at leve op til sine forpligtelser efter Emballagedirektivet
for så vidt angår metalemballage. De tyske dåser udgjorde 21 pct. af det samlede danske
metalemballageaffald i 2014, mens 64 pct. af de ikke-pantbelagte tyske grænsedåser
ikke bliver genanvendt, enten fordi de havner i skoven eller i skraldespanden.
viii
Dertil kommer, at de nordtyske myndigheder
ved at undlade at håndhæve pantpligten
over for de nordtyske grænsehandelsbutikker
de facto har fritaget disse få udvalgte
butikker fra at skulle betale den lovpligtige tyske moms, der er pålagt den tyske dåse-
pant. Det betyder, at konkurrenceforvridningen helt eller delvist er finansieret med stats-
midler, hvilket er uforeneligt med det Indre Marked og i strid med EU-statsstøtteretten.
64 pct. af de ikke-
pantbelagte tyske
grænsedåser bliver
ikke genanvendt
Grænsehandelsbu-
tikkernes mang-
lende pantopkræv-
ning fører til et
enormt mersalg af
tyske dåseøl- og
sodavand
Konkurrencefor-
vridningen er helt
eller delvist finan-
sieret med stats-
midler
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0007.png
På grund af disse forskellige konkurrenceforvridende faktorer har Dansk Erhverv klaget
til EU-Kommissionen over, at der ikke bliver opkrævet pant på øl og sodavand i de tyske
grænsebutikker.
Den danske forbrugsbeskatning er blandt verdens højeste
Danmark har et skatte-, moms- og afgiftsniveau, der er blandt verdens højeste og det
danske forbrugsbeskatningsniveau, dvs. den samlede beskatning på danskernes køb af
varer og tjenester, er det næsthøjeste i EU, kun overgået af Ungarn (ej vist i nedenstå-
ende figur). Det lægger et stort pres på den danske økonomi, hvilket ikke mindst kommer
til udtryk gennem en udbredt grænsehandel, såvel i fysiske butikker som på nettet.
Tal fra EU-Kommissionen viser, at moms, skatter og afgifter i gennemsnit udgør knap
1/3 (31 pct.) af det, danskerne betaler for en vare eller service i Danmark. Det er noget
højere end lande, vi normalt sammenligner os med.
Figur 6:
Forbrugsbeskatning på varer og tjenester, udvalgte lande, 2015
31,0%
27,6%
20,6%
18,1%
21,0%
Danmark har det
næsthøjeste for-
brugsbeskatnings-
niveau i EU
Storbritannien
Tyskland
Frankrig
Sverige
Danmark
Kilde: EU-Kommissionen, DG TAXUD
Danmark har den næsthøjeste momssats i EU, kun overgået af Ungarn, hvis øverste
momssats er 27 pct. Ungarn har dog differentierede momssatser, mens Danmark er det
eneste land i EU, der har valgt en høj moms på alle varekategorier. Tyskland har en re-
duceret momssats på 7 pct. på fødevarer, mens Sverige har en reduceret fødevaremoms
på 12 pct.
ix
Derudover får ansatte i den danske detail- og engroshandel en noget højere
løn end deres tyske kollegaer. En dansk ansat i disse erhverv tjente således i gennemsnit
€ ,
0 i timen i 2015, når samtlige udgifter, en arbejdsgiver har til en ansat, medregnes,
mens en tysker til
sammenligning kun tjente € ,
0 i timen.
x
Dansk detailhandel er med andre ord særdeles konkurrenceudsat, og det er nødvendigt
at sikre danske virksomheder bedre rammevilkår, herunder at tage et opgør med det høje
danske afgiftsniveau, for at trække omsætning og arbejdspladser hjem til Danmark.
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0008.png
Ét skridt frem, og ét tilbage, er lige langt…
Et bredt udsnit af Folketinget tog i foråret 2013 et vigtigt skridt i retning af lavere afgifter
og grænsehandel, da de med Vækstplan DK besluttede at reducere ølafgiften med 15
pct. i 2013 og fjerne sodvandsafgiften fra 2014. I 2017 vedtog VLAK-regeringen sammen
med Dansk Folkeparti og De Radikale desuden en Erhvervspakke, hvor nøddeafgiften
blev halveret fra 2018 og bliver helt fjernet fra 2020. Desuden betød aftalen, at de plan-
lagte afgiftsforhøjelser på vin, slik, chokolade og kaffe i 2018 blev annulleret, ligesom
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand blev afskaffet fra 2018.
xi
Trods dette er afgiftsniveauet på en række af de varegrupper, der driver grænsehandlen,
fortsat særdeles højt. Reduktionen af ølafgiften på 15 pct. skete således på baggrund af,
at ølafgiften fra 2011 til 2013 steg med næsten 30 pct. Dermed er ølafgiften
trods re-
duktionen på 15 pct. i 2013
fortsat ca. 10 pct. højere, end den var i 2009. Hårdest ramt
af afgiftsforhøjelser er vin, slik og chokolade. Vinafgiften er således steget med 89 pct.
fra 2009 til 2018. Til sammenligning har Tyskland slet ingen vinafgift og har desuden en
lavere momssats end Danmark. Den danske afgift på slik og chokolade har også været
hårdt ramt med en stigning på 83 pct. siden 2009. Det har betydet, at grænsehandlen
med slik og chokolade, ifølge de nyeste tal fra Skatteministeriet, er steget med 27 pct.
fra 2011 til 2017.
xii
Endelig er afgiften på kaffe steget med 17 pct. i samme periode.
Figur 7:
Afgifter stiger trods
politisk indsats
Procentvis stigning i udvalgte danske afgifter, 2009-2018
89%
83%
17%
10%
0%
Øl
Spiritus
Vin
Slik og chokolade
Kaffe
Kilde: Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet.
Ved siden af de positive afgiftsreduktioner er der altså reelt også sket afgiftsstigninger
på en række varetyper, hvilket blot har gjort gabet mellem de danske og tyske afgifter
større. Den danske ølafgift er således ca. fire gange højere end den tyske, inkl. moms,
mens den danske spiritusafgift er mere end en halv gang højere. I Tyskland er der desu-
den hverken afgift på vin, sodavand, slik eller chokolade. Derfor er der ingen grund til at
nedprioritere den politiske opmærksomhed på afgifts- og grænsehandelsproblematik-
ken.
Markante afgifts-
forskelle mellem
Danmark og Tysk-
land
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0009.png
Figur 8:
Afgiftsforskelle mellem Danmark og Tyskland, udvalgte afgifter, 2018
187,50
115,67
70,03
32,46
17,60
14,51
0
Øl (kr./l ren alc.)
Spiritus (kr./l ren alc.)
Danmark
Vin (kr./l)
Tyskland
0
Slik og chokolade (kr./kg)
Kilde: Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet, Bryggeriforeningen og European Federation of Wine
and Spirits Importers and Distributors.
Anm: Afgifter, inkl. moms af afgifter.
Afgiftsreduktioner fører til mindre grænsehandel
Generelt fører afgiftsforhøjelser til øget grænsehandel, mens afgiftsreduktioner fører til
mindre grænsehandel. Det er dog klart, at der kan være forskel afhængig af, om afgifts-
ændringerne vedrører nogle af de varer, der især driver grænsehandlen, og hvor stor re-
duktionen eller stigningen er. Afgiftsændringer på varer, der i særlig grad er grænsehan-
delsmagneter, kan også have en effekt på grænsehandlen af andre varer, fordi folk køber
en række andre varer, når de alligevel har taget turen over grænsen, men det er måske
varer, som de ikke i sig selv ville have taget turen til grænsen for at købe. Eksempelvis
vurderede Skatteministeriet, at grænsehandlen med nydelsesmidler samlet set steg med
25 pct. fra 2011 til 2012 på grund af de markante afgiftsstigninger på de grænsehandels-
følsomme varer i 2012.
xiii
Især sodavandsafgiften har været genstand for store udsving. Fra 2011 til 2012 steg den
således med 46 pct., mens den i 2013 blev halveret for i 2014 helt af blive fjernet. Da
afgiften blev sat op i 2012 steg grænsehandlen med 14 pct., mens salget i Danmark faldt
med 7 pct. Fra sodavandsafgiften var på sit højeste i 2012, til 2017
tre år efter den blev
helt fjernet
faldt grænsehandlen med sodavand med 39 pct., mens salget i Danmark
op til og med 2015 steg med 16 pct.
xiv
Afgiftslettelser vir-
ker
Afskaffelsen af so-
davandsafgiften fik
grænsehandlen til
at falde og det
danske salg til at
stige
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0010.png
Ølafgiften blev sat op med 25 pct. fra 2010 til 2011 og yderligere med 3,6 pct. i 2013,
hvorefter den per 1. juli 2013 blev sænket med 15 pct. Det svarer til at ølafgiften samlet
set blev sænket med 12 pct. fra 2012 til 2013. Den samlede effekt heraf har været et fald
i grænsehandlen med øl på 38 pct. fra 2012 til 2017 og en stigning i salget af øl i Danmark
på 3 pct. i samme periode frem til 2015.
xv
Reduktionen af øl-
afgiften førte til
fald i grænsehand-
len og stigning i det
danske salg
Figur 9:
Udviklingen i afgifter og grænsehandel med øl og sodavand, 2011-2017
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
+ 46 %
- 48 %
Afgift fjernet
+ 25 %
- 12 %
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Grænsehandel med øl (mio. liter)
Grænsehandel med sodavand (mio. liter)
Kilde:
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet, Status over
grænsehandel 2018
.
Anm: Procenttallene angiver afgiftsstigninger og -fald.
Afgiften på slik og chokolade er som nævnt en af de afgifter, der har været hårdest ramt
af afgiftsforhøjelser det seneste årti. I 2010 blev den sat op med 25 pct., i 2012 med 34
pct., i 2013 med 3,6 pct. og i 2015 med yderligere 5,5, pct. Det har betydet, at fra 2011 til
2017 (de tilgængelige data), er grænsehandlen med slik og chokolade steget med 50 pct.
fra 8 mio. kg til 12 mio. kg.
xvi
Højere afgifter fø-
rer til mere græn-
sehandel
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0011.png
Figur 10:
Udviklingen i afgifter og grænsehandel med slik og chokolade, 2011-2017
15
14
13
12
11
10
9
8
7
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
+ 34 %
+ 3,6 %
+ 25 %
+ 5,5 %
Grænsehandel med chokolade og slik (mio. kg)
Kilde:
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet, Status over
grænsehandel 2018
.
Anm: Procenttallene angiver afgiftsstigninger.
Afgifternes skrækeksempler
De høje danske afgifter og den danske moms har en voldsom effekt på prisen på typiske
grænsehandelsfølsomme varer i de danske butikker. Moms og afgifter udgør således
mellem ca. 30 og 60 pct. af salgsprisen på slik, chokolade, vin, øl og spiritus. Den ek-
sakte andel er naturligvis afhængig af, hvilke detailpriser og varetyper, der bliver taget
udgangspunkt i. Dermed er det særdeles attraktivt at grænsehandle disse varer frem for
at købe dem i Danmark.
Moms og afgifter
udgør ca. 30-60
pct. af prisen på ty-
pisk grænsehan-
delsfølsomme varer
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0012.png
Figur 11:
Moms og afgifter på typiske grænsehandelsvarer, 2018
29%
51%
Bland selv slik
moms og afgifter udgør i alt 49 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 8,95 kr. (100 g)
Heraf moms: 1,79 kr.
Slik- og chokoladeafgift: 2,60 kr. (25,97 kr. per kg nettovægt)
I alt, moms og afgifter: 4,39 kr. eller 49 pct. af varens pris
Produktpris
20%
Moms
Slik- og chokoladeafgift
17%
Chokolade
moms og afgifter udgør i alt 37 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 30 kr. (200g)
Heraf moms: 6,00 kr.
Chokoladeafgift: 5,19 kr. (25,97 kr. per kg nettovægt)
I alt, moms og afgifter: 11,19 kr. eller 37,3 pct. af varens pris
20%
63%
Produktpris
Moms
Slik- og chokoladeafgift
17%
2%
20%
Vin
moms og afgifter udgør i alt 39 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 50 kr. (75 cl, 13 pct. alkohol)
Heraf moms: 10 kr.
Vinafgift: 8,71 kr. (11,61 kr./l for vin med alkoholindhold 6-15 pct.)
Emballageafgift: 0,80 kr.
I alt, moms og afgifter: 19,51 kr. eller 39 pct. af varens pris
61%
Produktpris
Moms
Emballageafgift
Vinafgift
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
12
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0013.png
13%
2%
20%
65%
Øl
mærkevare
moms og afgifter udgør i alt 35 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 6,50 kr. (4,6 pct., 33 cl, dåseøl)
Heraf moms: 1,30 kr.
Ølafgift: 0,85 kr. (56,02 kr./l ren alkohol)
Emballageafgift: 0,10 kr.
I alt, moms og afgifter: 2,25 kr. eller 34,6 pct. af varens pris
Produktpris
Moms
Emballageafgift
Ølafgift
24%
Øl
discount
moms og afgifter udgør i alt 47 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 3,50 kr. (4,6 pct., 33 cl, dåseøl)
Heraf moms: 0,70 kr.
Ølafgift: 0,85 kr. (56,02 kr./l ren alkohol)
Emballageafgift: 0,10 kr.
I alt, moms og afgifter: 1,65 kr. eller 47,2 pct. af varens pris
3%
20%
53%
Produktpris
Moms
Emballageafgift
Ølafgift
30%
49%
1%
20%
Spiritus
moms og afgifter udgør i alt 51 pct. af varens salgspris
Pris i detailhandlen (antagelse): 129,95 kr. (70 cl, 37,5 pct. alkohol)
Heraf moms: 25,99 kr.
Spiritusafgift: 39,38 kr. (150 kr. per liter ren alkohol)
Emballageafgift: 0,80 kr.
I alt, moms og afgifter: 66,17 kr. eller 50,9 pct. af varens pris
Produktpris
Moms
Emballageafgift
Spiritusafgift
Kilde: Dansk Erhvervs beregninger
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
13
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0014.png
Illegal handel koster statskassen knap �½ mia. kr. årligt
De høje danske moms- og afgiftssatser giver sig ikke alene udslag i øget grænsehandel,
men skaber også et kraftigt incitament til illegal handel inden for Danmarks grænser.
Hvor grænsehandel er lovlig indførsel af varer til Danmark til eget forbrug, er illegal han-
del indførsel af varer med henblik på ulovligt videresalg, uden at der bliver betalt moms
og afgifter til den danske stat. Dermed opstår der en markant prisforskel mellem de lov-
ligt indførte og de ulovligt indførte varer. Afgiftsforhøjelser fører derfor ikke blot til mere
grænsehandel, men også til mere illegal handel, da begge dele er drevet af forskelle i
moms- og afgiftsniveauer i forhold til vore nabolande.
Den danske statskasse går, ifølge Dansk Erhvervs beregninger, glip af ca. �½ mia. kr. årligt
i moms- og afgiftsprovenu som følge af illegal handel med øl, sodavand, slik, chokolade,
alkoholsodavand, cider og cigaretter, hvis man lægger Skatteministeriets tal for den il-
legale handel til grund.
xvii
Dertil kommer illegal handel med varetyper, som Skattemini-
steriet ikke har opgjort estimater for, som fx vin og spiritus, samt øvrige samfundsøko-
nomiske omkostninger ved illegal handel.
I en befolkningsundersøgelse, foretaget af Dansk Erhverv i april 2018, angav 8 pct. af
danskerne, at de havde købt illegalt indførte nydelsesmidler inden for et halvt år. Det
svarer til ca. 370.000 danskere over 18 år. De, der har købt illegalt indførte nydelsesmid-
ler peger på, at det især er i kiosker og hos grønthandlere, de illegalt indførte varer bliver
solgt. Der foregår dog også et betydeligt salg fra arbejdspladser og fra privatadresse,
hvor sælger og køber kender hinanden.
xviii
Mange er måske ikke klar over det, men hvis
man selv grænsehandler og tager med hjem til andet end eget forbrug, så er der rent
faktisk tale om illegal handel. Næsten halvdelen (41 pct.) af de grænsehandlende danske
husstande angiver, at de har taget sodavand, alkohol, slik, chokolade eller cigaretter
med hjem til venner, familie eller andre inden for de seneste seks måneder. Det illegale
salg er således vidt forgrenet og antager et betydeligt omfang.
Statskassen går
glip af ca. �½ mia.
kr. om året på
grund af illegal
handel
8 pct. af danskerne
har købt illegalt
indførte nydelses-
midler
Da du eller en anden person i din husstand alligevel kørte over grænsen
Figur 12:
for at handle, tog du/I så alkohol, sodavand, cigaretter, slik eller choko-
lade med hjem til venner, familie, kollegaer eller andre?
2%
41%
57%
Ja
Nej
Husker ikke
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, april 2018. n=397.
Anm: Spørgsmålet er kun stillet til de respondenter, der har grænsehandlet i Tyskland inden for de seneste
seks måneder.
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
14
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0015.png
Afgiftsændringer har en klar effekt på den illegale handel. Det understreger tal fra Skat-
teministeriet fra 2018, der viser, at den illegale handel med øl faldt fra 45 mio. liter i 2012
til 30 mio. liter i 2013 i kølvandet på afgiftssænkningen på øl i 2013. Afgiftssænkningen
på 15 pct. medførte med andre ord et fald i den illegale handel med øl på 33 pct. Halve-
ringen af sodavandsafgiften i 2013 og afskaffelsen af afgiften i 2014 betød tilsvarende
et fald i den illegale handel med sodavand fra 35 mio. liter i 2012 til 25 mio. liter i 2015,
svarende til et fald i den illegale handel med sodavand på 29 pct. Til trods for, at soda-
vandsafgiften er blevet fjernet, gør den danske pant, at nogle fortsat føler incitament til
at købe illegalt indførte sodavand. Omvendt har de gentagne afgiftsforhøjelser på slik
og chokolade resulteret i, at den illegale handel med slik og chokolade er blevet fordob-
let fra 2 mio. kg i 2011 til 4 mio. kg i 2016.
xix
Afgiftsændringer
har en klar effekt
på den illegale
handel
Yderligere afgiftsnedsættelse er nødvendig for at reducere græn-
sehandlen og den illegale handel
Danske butikker og virksomheder er som beskrevet særdeles konkurrenceudsat på
grund af den massive grænsehandel og illegale handel. For at trække omsætning, ar-
bejdspladser, moms-, afgifts- og skatteprovenu hjem til Danmark, foreslår Dansk Er-
hverv, at afgifterne på de grænsehandelsfølsomme varer som fx slik og chokolade, spi-
ritus, vin og øl sænkes med 25 pct.
Når der tages højde for tilbageløb og adfærd (men ikke påvirkninger ift. arbejdsudbud-
det) vil en sænkelse af afgiften på chokolade og sukkervarer med 25 pct. reducere pro-
venuet med 420 mio. kr. regnet i helårspåvirkning (2018-niveau). En tilsvarende sæn-
kelse af spiritusafgiften og vinafgiften vil resultere i et mindre provenu på hhv. 100 mio.
kr. og 310 mio. kr., mens en sænkelse af ølafgiften vil resultere i et mindre provenu på
180 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 3:
Mindre provenu ved sænkelse af en række afgifter med 25 pct., 2018-ni-
veau
Helårs-
virkning
420
110
290
180
1.000
mio. kr. (2018-niveau)
Afgift på chokolade og sukkervarer sænkes med 25 pct.
Spiritusafgift sænkes med 25 pct.
Vinafgift sænkes med 25 pct.
Ølafgift sænkes med 25 pct.
Grænsehandelspakke i alt
2019
390
100
270
160
920
2020
420
110
290
180
1.000
Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Skatteøkonomisk Redegørelse 2018 samt Sanering af Punktafgifter.
Anm: Der er taget udgangspunkt i provenuvirkninger efter tilbageløb og ændret adfærd, men uden påvirkninger
på arbejdsudbud. For afgiftsområdet er hovedreglen i opkrævningsloven, at afgifter opkræves månedsvis med en
betalingsfrist den 15. i den efterfølgende måned. Dermed vil finansårsvirkningen det første år kun være 11/12 af
helårsvirkningen. Det vil sige, at hvis disse afgifter sænkes ifm. Finanslovsaftalen for 2019, vil finanslovsvirknin-
gen blot være 11/12 af helårsvirkningen. Til gengæld vil helårsvirkningen være slået fuldt igennem i 2020.
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
15
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0016.png
Om dette notat
Arbejdet med analysenotatet er afsluttet den 4. juli 2018.
Om Dansk Erhvervs Analysenotater
Dansk Erhverv udarbejder løbende analyser, som samles i analysenotater. Ambitionen
er at udgøre et kvalificeret og anvendeligt beslutningsgrundlag i forhold til væsentlige,
aktuelle udfordringer på alle områder, som har betydning for dansk erhvervsliv og den
samfundsøkonomiske udvikling. Det er tilladt at citere fra Dansk Erhvervs analysenota-
ter med tydelig henvisning til Dansk Erhverv.
Kontakt
Henvendelser angående analysen kan ske til analysekonsulent Jakob Kæstel Madsen på
[email protected] eller tlf. 3374 6079.
Henvendelser angående grænsehandel kan ske til politisk konsulent Lisa Gundsø på
[email protected] eller tlf. 3374 6323.
NOTER
i
Skatteministeriet Skatteøkonomisk redegørelse 2018
. Tallet er den samlede grænsehandel af såvel nydelses-
midler som andre varer, inkl. illegal handel.
ii
Antager man, at danskerne ville købe de samme
mængder
i Danmark i stedet for ved grænsen, ville det give
statskassen et momsprovenu på 3,1 mia. kr. og et afgiftsprovenu på 1,8 mia. kr., i alt 4,9 mia. kr. Antager man i
stedet, at danskerne ville bruge det samme
beløb,
som de bruger på at grænsehandle, på i stedet at købe varer
i Danmark, ville det tilføre statskassen et momsprovenu på 2,7 mia. kr. og et afgiftsprovenu på 1 mia. kr., i alt
3,7 mia. kr. Da virkeligheden sandsynligvis vil ligge et sted imellem, dvs. at nogle ville købe mindre mængder,
mens andre ville bruge flere penge på varerne og købe de samme mængder, er der hér taget udgangspunkt i
gennemsnittet af de to beregningsmetoder. Ud fra denne antagelse går statskassen glip af 2,9 mia. kr. i moms-
provenu og 1,4 mia. kr. i afgiftsprovenu, i alt 4,3 mia. kr. årligt, som følge af den samlede grænsehandel, inkl.
illegal handel, som afgifterne ser ud i 2018.
Norstat for Dansk Erhverv, april 2018.
EU-Kommissionen,
VAT Rates Applied in the Member States of the European Union , .
januar 2018.
Ifølge
Skatteministeriets Status over grænsehandel
, køber danskerne
650 mio. dåser ved grænsen, sva-
og
https://www.bryggeriforenin-
iii
iv
v
rende til 214,4 mio. liter øl og sodavand. Ifølge Bryggeriforeningen (https://www.bryggeriforeningen.dk/tal/tal-
om-laeskedrik/marked/salget-paa-det-danske-laeskedrikmarked/
gen.dk/tal/tal-om-ol/marked/salget-paa-det-danske-oelmarked/)
udgjorde det indenlandske salg af øl og soda-
vand i Danmark i 2017 henholdsvis 305,4 mio. liter øl og 409 mio. liter sodavand. Dermed udgør danskernes
grænsehandel (214,4*100)/(714,4 + 214,4) = 23,1 % af danskernes samlede forbrug af øl og sodavand.
vi
EU-Kommissionen,
VAT Rates Applied in the Member States of the European Union , .
januar 2018.
Skatteministeriet, Status over grænsehandel
Miljøstyrelsen, Emballagestatistik
.
.
vii
viii
ix
EU-Kommissionen,
VAT Rates Applied in the Member States of the European Union , .
januar 2018.
Dansk Erhverv pba. Eurostat.
Skatteministeriet,
http://www.skm.dk/media/1542168/faktaark_graensehandel_afgifter.pdf
Skatteministeriet,
Skatteøkonomisk redegørelse
2018
.
x
xi
xii
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
16
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Oplæg fra Grænsehandelsalliancens foretræde i Skatteudvalget den 11. oktober 2018 om grænsehandelspakke i finanslovsforslaget for 2019
1952559_0017.png
xiii
Skatteministeriet, Status over grænsehandel
.
xiv
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet,
Skatteøkonomisk redegørelse
2018 og Bryggeriforenin-
gen Medlemmernes salg på det danske læskedrik marked
https://www.bryggeriforeningen.dk/tal/tal-om-la-
eskedrik/marked/salget-paa-det-danske-laeskedrikmarked/
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet,
Skatteøkonomisk
redegørelse 2018', og Danmarks Stati-
stik
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/priser-og-forbrug/forbrug/forbrug-og-salg-af-alkohol-og-tobak
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet,
Status over grænsehandel
.
xv
xvi
xvii
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet, Status over grænsehandel
. Antager
man, at de
samme
mængder
ville blive solgt legalt i Danmark i stedet for illegalt, ville de give statskassen et momspro-
venu på 254 mio. kr. og et afgiftsprovenu på 351 mio. kr., i alt 605 mio. kr. Antager man i stedet, at danskerne
ville bruge det samme
beløb,
som de bruger på at købe illegalt indførte varer, på at købe varer, der bliver afreg-
net moms og afgifter af, ville det tilføre statskassen et momsprovenu på 166 mio. kr. og et afgiftsprovenu på
223 mio. kr., i alt 389 mio. kr. Da virkeligheden sandsynligvis vil ligge et sted imellem, dvs. at nogle ville købe
mindre mængder, mens andre ville bruge flere penge på varerne og købe de samme mængder, er der hér taget
udgangspunkt i gennemsnittet i de to beregningsmetoder. Dermed går statskassen glip af 210 mio. kr. i moms-
provenu og 287 mio. kr. i afgiftsprovenu, i alt 497 mio. kr. årligt, som afgifterne ser ud i 2018.
Norstat for Dansk Erhverv, april 2018, n=1.000.
.
xviii
xix
Dansk Erhvervs beregninger pba. Skatteministeriet, Status over grænsehandel
Afgifter på grænsen
/ Dansk Erhverv
juli 2018
17