Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 79
Offentligt
2049615_0001.png
Regional- og landdistrikts-
politisk redegørelse 2019
- Regeringens redegørelse til Folketinget
Erhvervsministeriet
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
INDHOLDSFORTEGNELSE
Indledning ....................................................................................................................... 3
Vækst, beskæftigelse og erhverv ................................................................................. 5
Status for vækst, beskæftigelse og erhverv ..................................................................... 5
Regeringens Initiativer...................................................................................................... 9
Uddannelse ................................................................................................................... 14
Status for uddannelsesniveau ........................................................................................ 14
Regeringens Initiativer.................................................................................................... 16
Bosætning .................................................................................................................... 19
Status for udviklingen i bosætningen
demografi og boliger ......................................... 19
Regeringens Initiativer.................................................................................................... 22
Trafikal og digital infrastruktur ................................................................................... 26
Status for udviklingen i den trafikale og digitale infrastruktur.......................................... 26
Regeringens Initiativer................................................................................................... 28
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
INDLEDNING
Det går godt i Danmark, og det er en vigtig prioritet for regeringen, at landdi-
strikterne også får del i væksten. Derfor har regeringen igennem hele rege-
ringsperioden arbejdet for at skabe gode rammer for vækst og udvikling i hele
Danmark. Regeringen afsatte med udspillet
Vækst og udvikling i hele Dan-
mark
over 9 mia. kr. i perioden 2015 til 2019 til det formål.
Disse initiativer har også bidraget til, at der i de seneste fire år har været øko-
nomisk fremgang i hele Danmark. Status for udviklingen viser, at langt stør-
stedelen af kommunerne, også kommuner længere væk fra de større byer,
har oplevet vækst i BNP pr. indbygger og i beskæftigelsen de sidste fire år.
Den økonomiske fremgang i Danmark er således bredt funderet og kommer
størstedelen af landet til gavn. I samme periode har der været vækst i befolk-
ningstallet i de fleste kommuner landet over. Også på småøerne er befolk-
ningstallet steget lidt de seneste to år.
Redegørelsen viser dog også, at der fortsat er områder i Danmark, hvor ud-
viklingen ikke er lige så positiv. Her har regeringen fortsat fokus på at hjælpe
væksten på vej med bedre rammevilkår for erhverv, beskæftigelse, uddannel-
se, bosætning og infrastruktur. Således har regeringen afsat ca. 1,5 mia. kr.
på finansloven for 2019 til nye initiativer, der i de kommende fire år understøt-
ter vækst og udvikling i hele landet.
Vækst, beskæftigelse og erhverv
Erhvervslivet i landdistrikterne bidrager i høj grad til vækst og udvikling i hele
Danmark, og de danske landdistrikter rummer store potentialer inden for land-
brug, produktionserhverv, turisme mv.
Regeringen har derfor igangsat en række initiativer for at styrke rammerne for
ny vækst og beskæftigelse i landdistrikterne gennem eksempelvis flytning og
etablering af næsten 8.000 statslige arbejdspladser i byer uden for hoved-
stadsområdet, revisionen af planloven i 2017, modernisering af campingreg-
lementet og en række andre initiativer, der forbedrer rammevilkårene for pro-
duktionsvirksomheder, landbrug og fødevarer, turisme samt mindre virksom-
heder, jf. figur 1 herunder.
Uddannelse
Uddannelse har stor betydning for virksomheders adgang til kvalificeret ar-
bejdskraft i hele Danmark. Gode uddannelsesmuligheder og et højt uddannel-
sesniveau øger produktiviteten og er en forudsætning for vækst og velstand i
et område. Uddannelsesmuligheder har samtidig indflydelse på fremtidig
bosætning.
Regeringen har derfor igangsat en række initiativer for at sikre gode uddan-
nelsestilbud flere steder i landet, som kan medvirke til at dække lokale behov
for kvalificeret arbejdskraft. Dette understøttes f.eks. ved at etablere ti nye
uddannelsesstationer, styrke erhvervsskolernes oprettelse af grundforløbsaf-
delinger i områder med svag uddannelsesdækning og senest ved at styrke
gymnasierne i tyndt befolkede områder, jf. figur 1 herunder.
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0004.png
Bosætning
Det har stor betydning for et områdes fortsatte udvikling og virksomhedernes
fortsatte adgang til arbejdskraft, at der er attraktive boliger og bymiljøer i land-
distrikterne, som kan tiltrække nye borgere. Det højner også attraktionsværdi-
en, at der ikke ligger ubeboede eller nedrivningsparate huse i landsbyerne og
i det åbne land.
Regeringen har derfor igangsat en række initiativer for at gøre landsbyer og
landdistrikter mere attraktive og for at sikre den nødvendige tilpasning af ud-
buddet af boliger i landdistrikterne, så antallet af ubeboelige og faldefærdige
bygninger nedbringes, og kvaliteten i boligmassen øges. Eksempelvis ved at
styrke den statslige medfinansiering af nedrivningsindsatsen markant. Derud-
over er der i planloven skabt nye muligheder for bosætning, jf. figur 1 herun-
der.
Trafikal og digital infrastruktur
Den trafikale og digitale infrastruktur har stor betydning for bosætning og
virksomhedsdrift i landdistrikterne. Den trafikale infrastruktur danner grundla-
get for arbejdskraftens mobilitet og for en effektiv varetransport. Samtidig er
en god digital infrastruktur blevet et lige så vigtigt parameter for bosætning og
evt. hjemmearbejdspladser samt for både eksisterende og nye virksomheder.
Regeringen har derfor igangsat en række initiativer, der skal styrke både den
trafikale og digitale infrastruktur, f.eks. gennem flere nedsættelser af færge-
taksterne til øerne, permanent forhøjet befordringsfradrag for pendlere i yder-
kommuner og på øer samt initiativer, der skal bidrage til målsætningen om, at
alle boliger og virksomheder senest i 2020 skal have adgang til en bredbånds-
forbindelse med en hastighed på mindst 100 Mbit/s download samt 30 Mbit/s
upload, og at der skal være adgang til god mobiltelefoni i hele Danmark, jf.
figur 1 herunder.
Figur 1. Oversigt over regeringens væsentlige initiativer til at skabe
vækst og udvikling i hele Danmark
Flytning og etablering af statslige arbejdspladser
Revision af planloven 2017
Styrket vilkår for iværksættervirksomheder, land-
brug og produktionsvirksomheder
Afskaffelse af PSO-afgift
Landdistriktsvækstpilotordningen og vækstlån
God læselyst!
[Und
Vækst, be-
skæftigelse
og erhverv
Vækst og udvikling i hele Danmark
Uddannelse
Etablering af 10 nye lokale uddannelsesstationer
Tilskud til nye uddannelsessatellitter af erhvervs-
rettede uddannelser
Særtilskud til små erhvervsskoler i tyndt befolkede
områder
Tilskud til gymnasier i tyndt befolkede områder
Bosætning
Revision af planloven 2017
Landsbypulje til bl.a. nedrivning
Strategisk planlægning for landsbyer
Ø-fradrag
Trafikal og
digital infra-
struktur
Permanent forhøjet befordringsfradrag i yder-
kommuner og på visse øer
Nedsættelse af færgetaksterne
Flere midler til bredbåndspuljen, der er målrettet
yderområderne
Krav om god mobildækning
Love og lovforslag vurderes for væsentlige regio-
nale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0005.png
VÆKST, BESKÆFTIGELSE OG
ERHVERV
Erhvervslivet i landdistrikterne bidrager i høj grad til dansk økonomi, og de
danske landdistrikter rummer store potentialer inden for landbrug, produkti-
onserhverv, turisme og for mange nye og mindre virksomheder. Derfor er det
vigtigt, at der er gode rammer for vækst og udvikling i hele Danmark.
Væksten pr. indbygger er steget i hele landet opdelt på kommunetyper siden
2010, og selv om kommuner længere væk fra de større byer har oplevet lidt
mindre vækstrater, er forskellen i væksten mellem land- og bykommuner de
senere år blevet mindre. Beskæftigelsen har generelt været stigende i hele
Danmark de senere år, men der er fortsat kommuner, hvor beskæftigelsen har
været faldende siden 2013, og hvor ledigheden fortsat er relativ høj.
For at styrke væksten og beskæftigelsen i hele Danmark har regeringen de
senere år igangsat en række initiativer, jf. boksen herunder.
Væsentlige initiativer:
Flytning og etablering af statslige arbejdspladser
Revision af planloven 2017
Styrket vilkår for iværksættervirksomheder, turisme, landbrug, produkti-
onsvirksomheder mv.
Afskaffelse af PSO-afgift
Landdistriktsvækstpilotordningen og vækstlån
STATUS FOR VÆKST, BESKÆFTIGELSE OG ERHVERV
Her præsenteres en status for udviklingen i væksten, beskæftigelse og er-
hvervslivet i landdistrikterne.
Det er en international tendens, at BNP pr. indbygger generelt er højere i
byerne end i landdistrikterne. Dette gælder også i Danmark.
1
BNP pr. indbyg-
ger i de danske kommuner er steget med ca. 10 pct. fra 2005 til 2017, jf. figur
2.1. Det svarer til en gennemsnitlig årlig vækstrate på 0,78 pct. Det ses også i
særligt de større bykommuner, at BNP pr. indbygger er steget, mens stignin-
gen har været lavest i kommuner længere væk fra en større by. Forskellen i
væksten mellem de større bykommuner og kommuner længere væk fra en
større by er imidlertid mindsket siden 2009.
1
Kilde: Eurostat - Eurostat regional yearbook 2016. (GDP per inhabitant, by NUTS 2 regions).
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0006.png
Figur 2.1. Udvikling i real BNP pr. indbygger fordelt på kommunetype,
2005-2017 (kædede værdier)
Indeks (2005=100)
112
110
108
106
104
102
100
98
96
94
2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Større bykommune
Kommuner tæt på en større by
Kommuner længere væk fra en større by
Alle kommuner
Anm.: BNP er opgjort på arbejdssted, mens indbyggertallet er opgjort på bopælsadresse.
”Større
bykommuner” består af kommuner med en eller flere byer på over 45.000 indbyggere.
”Kommuner
tæt på en større by” består af kommuner, som ikke har byer på over 45.000 indbyggere, og hvor
medianborgeren har mindre end 30 min. til en by med over 45.000 indbyggere.
”Kommuner
længere
væk fra en større by” består af kommuner, hvor kommunens største by er mindre end 45.000 ind-
byggere, og hvor medianborgeren har mere end 30 min. kørsel til en by på over 45.000 indbyggere.
Det bemærkes, at BNP her er baseret på estimater. Ydermere er mellem 1,2 pct. og 4,3 pct. af det
samlede BNP i perioden ikke tilskrevet en kommune, da produktionen har fundet sted uden for
kommunerne.
Kilde: Specialkørsel fra Danmark Statistik samt egne beregninger.
Det samme billede tegner sig til dels ift. beskæftigelsen, der i de senere år har
været i fremgang i hele Danmark. Antallet af beskæftigede er historisk højt, og
udviklingen dækker de fleste dele af landet. Således har 87 ud af 98 kommu-
ner, der er spredt over hele landet, flere i beskæftigelse i 2018 sammenlignet
med i 2013, jf. figur 2.2.
Fordeles beskæftigelsen på bystørrelse, ses samme udvikling som på lands-
plan. Efter flere års fald i beskæftigelsen har der siden 2013 været en stig-
ning, jf. figur 2.4. Stigningen er dog størst i de større byer.
Ledigheden er ligeledes lav, dog med regionale forskelle, jf. figur 2.3. Ledig-
heden er specielt lav i mange vestjyske kommuner sammen med kommuner
omkring København og Århus. Dele af Nordjylland og Storkøbenhavn, Syd-
vestsjælland og nogle af ø-kommunerne har, ligesom de fire største byer, en
højere ledighed end i resten af landet.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0007.png
Figur 2.2. Procentvis
ændring i be-
skæftigelsen 2013-2018
Figur 2.3. Ledighed, 2019
Anm.: Beskæftigelsen er opgjort i fuldtidsan-
satte personer på baggrund af lønmodtager-
beskæftigelsen fordelt på bopælskommune.
Beskæftigelsen er beregnet som et årsgen-
nemsnit beregnet på månedsbasis.
Kilde: Jobindsats.dk (Beskæftigelsesministe-
riet).
Anm.: Ledigheden er sæsonkorrigeret og i
pct. af arbejdsstyrken. De ledige er opgjort
som fuldtidsbruttoledige den 1. januar 2019.
Kilde: Danmarks Statistik.
De 27 danske småøer er ligeledes præget af fremgang. Det vidner udviklin-
gen i beskæftigelsesfrekvensen om. Fra 2013 til 2017 er beskæftigelsesfre-
kvensen på de 27 småøer steget fra 63,4 pct. til 67,8 pct. Dette er tæt på
niveauet i ø-kommunerne, men stadig et stykke under landsgennemsnittet på
73,6 pct. Ledigheden i befolkningen på de 27 småøer faldt fra 5,7 pct. i 2013
til 3,5 pct. i 2017, hvilket er lavere end i både ø-kommunerne og i resten af
landet.
Figur 2.4. Udvikling i antal årsværk fordelt på bystørrelse, 2008-2016
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Anm.: Opgjort på arbejdssted. Årsværk i virksomheder, der ligger i en by, der i perioden skifter
bystørrelse er udeladt. Kategorien "0-999" dækker udover byer også over bebyggelser og det åbne
land.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
1.000-4.999
indbyggere
0-999 indbyggere
50.000+
indbyggere
5.000-49.999
indbyggere
Virksomheder med op til tre ansatte udgør en relativ stor del af virksomheder-
ne i landdistrikterne og i de mindre byer, mens det i de mellemstore byer i
højere grad er virksomheder med 3-250 ansatte. Store virksomheder, med
mere end 250 ansatte, er placeret i hele landet, men mest udbredte i de store
byer, jf. figur 2.5.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0008.png
Figur 2.5. Andele af virksomheder fordelt på virksomhedsstørrelse og
bystørrelse, 2016
0-999 indbyggere
1.000-4.999 indbyggere
5.000-49.999 indbyggere
50.000+ indbyggere
0%
0-3 årsværk
3-10 årsværk
20%
40%
60%
50-250 årsværk
80%
100%
10-50 årsværk
250+ årsværk
Anm.: Opgjort på antal årsværk. Årsværk er inkl. alle ansættelsesforhold.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Brancherne landbrug, turisme og industri fylder meget i landdistrikterne. For-
deles disse brancher på bystørrelse, fremgår det, at industrien, inkl. fødevare-
industrien, generelt udgør en større andel i de små og mellemstore byer, jf.
figur 2.6.
Beskæftigelsen i landbruget udgør 3 pct. af den private beskæftigel-
se i byer med 1.000-4.999 indbyggere, og 14 pct. i byer med under 1.000
indbyggere og det åbne land. Turisme udgør 6-7 pct. af den private beskæfti-
gelse i byer med under 5.000 indbyggere og det åbne land. Alle brancherne
skaber naturligvis også beskæftigelse i en række følgeerhverv.
Figur 2.6. Udvalgte branchers andel af den private beskæftigelse (pct.),
2017
Andel
landbrug
m.m.
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
50.000+
indbyggere
5.000-49.999
indbyggere
1.000-4.999
indbyggere
0-999
indbyggere
Andel
fødevareindustri
Andel
øvrig
industri
Andel
turisme
Anm.: Opgjort på arbejdssted som antal beskæftigede (personer) ift. den samlede private beskæfti-
gelse, ultimo november.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Af figur 2.7 ses fordelingen af beskæftigede på de tre brancher på kommune-
niveau. Industrien fylder mest i kommunerne i Vest- og Midtjylland og på store
dele af Fyn med beskæftigelsesandele på over 22 pct. Landbrug, skovbrug og
fiskeri udgør den næststørste andel af den private beskæftigelse, og udgør en
stor andel i mange kommuner langs den jyske vestkyst. Enkelte kommuner
har en forholdsvis stor andel af beskæftigede i turismebrancherne på over 12
pct. Det gælder særligt ø-kommunerne, København samt Lolland og Nyborg
kommuner.
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0009.png
Figur 2.7 Udvalgte branchers andel af den private beskæftigelse fordelt
på kommuner, 2017.
Turisme
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Industri
Anm.: Opgjort på arbejdssted. Andelene er
afrundet til første decimal.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne
beregninger.
Turismen er et vigtigt erhverv i landdistrikterne, og kyst- og naturturisme, der
er en typisk turismeform i kommuner langs kyster og længere væk fra de
større byer, stod for knap halvdelen af det samlede turismeforbrug i 2017.
Turisterne lægger også flere penge i Danmark. En kyst- og naturturist havde i
2014 et gennemsnitligt døgnforbrug på 490 kr. I 2017 var tallet steget til 770
kr.
2
REGERINGENS INITIATIVER
For at sikre den positive udvikling og gode vilkår for vækst, beskæftigelse og
erhverv i landdistrikterne har regeringen bl.a. foreslået og igangsat nedenstå-
ende initiativer.
Flytning og etablering af statslige arbejdspladser
Flytning og etablering af statslige arbejdspladser
For at skabe et Danmark i bedre balance har regeringen med to politiske
planer (Bedre
Balance I og II)
besluttet at flytte og etablere næsten 8.000
statslige arbejdspladser i byer rundt om i landet.
2
Det nationale turismeforum
Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne (2018).
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0010.png
Planlov
Revision af planloven 2017
For at fjerne hindringer for erhvervslivet og skabe bedre vilkår for væksten i
landdistrikterne har regeringen moderniseret planloven.
Med moderniseringen
har kommunerne fået øget råderum og nye muligheder i planlægningen.
Blandt andet blev det muliggjort, at overflødiggjorte bygninger kan tages i brug
til anden anvendelse, og der blev givet tilladelse til, at virksomheder på landet
kan udvide eksisterende bygninger med op til 500 m
2
uden landzonetilladelse.
Små og mellemstore virksomheder og iværksætterinitiativer
Landdistriktsvækstpilotordningen
For at understøtte vækst i små og mellemstore virksomheder uden for de
store byer har regeringen afsat 40 mio. kr. til Landdistriktsvækstpilotordningen
over fire år. Analyser tyder på, at arbejdssteder, der ansætter den første aka-
demiker, har en mere gunstig beskæftigelsesudvikling end sammenlignelige
arbejdssteder, der ikke ansætter en akademiker. Ordningen giver tilskud til
små og mellemstore virksomheder, der er beliggende i et landdistrikt og øn-
sker at ansætte en medarbejder med en videregående uddannelse i op til to
år til et innovationsprojekt. Der er afsat 10 mio. kr. årligt fra 2016 til 2019 til
ordningen. Der har været stor efterspørgsel på midlerne i både 2017 og 2018.
Styrkelse af iværksætterindsatsen på Lolland og Falster
Der er i finansloven for 2019 afsat 1,5 mio. kr. årligt i perioden 2019 til 2021 til
samarbejde mellem erhvervsorganisationen Business Lolland-Falster og
Roskilde Universitet til videreudvikling af den eksisterende iværksætterindsats
på Lolland og Falster. Indsatsen skal bidrage til, at yderområderne får del i
viden, vækst og beskæftigelse på samme niveau som i de store universitets-
byer.
Produktionsvirksomheder
Afskaffelse af PSO-afgiften
Danske virksomheder og husholdninger har siden 2000 betalt PSO-afgift på
elforbrug. Afgiften har finansieret tilskud til vedvarende energi som vindmølle-
elektricitet, VE-anlæg, decentrale kraftvarmeværker mv. I 2016 blev
Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften
indgået. Med aftalen udfases PSO-afgiften grad-
vist i perioden 2017-2022. PSO-udgifterne til vedvarende energi flyttes i stedet
gradvist over på finansloven. Afskaffelsen af PSO-afgiften frem mod 2022
reducerer virksomhedernes udgifter til elektricitet og forbedrer dermed er-
hvervslivets konkurrencevilkår. Lempelsen udgør ca. 3,7 mia. kr. i 2022. Det
vil gavne et bredt udsnit af danske virksomheder, herunder især produktions-
erhverv som industrivirksomheder.
Landbrug
Fødevare- og landbrugspakken
Regeringen indgik i december 2015
Aftale om Fødevare- og landbrugspakke.
Aftalen afvikler en række barrierer for udvidelse af råvaregrundlaget og øget
produktion. Pakken indeholder 30 initiativer inden for fem hovedområder:
Bæredygtigt grundlag, øget råvaregrundlag, styrket konkurrenceevne, udvik-
ling af fremtidens fødevareproduktion og fremsynet eksportindsats.
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0011.png
Multifunktionel jordfordelingsfond med fokus på miljø, klima og natur
Regeringen har med
Hjælpepakke til Landbruget
etableret en jordfordelings-
fond, der kan have positive effekter på miljø, natur og klima. Fonden kan
afholde udgifter inden for en samlet ramme på 150 mio. kr. i perioden 2018 til
2022. Jordfordelingsfondens formål er, primært gennem køb og salg af jord-
lodder, at gennemføre multifunktionel jordfordeling. Multifunktionel jordforde-
ling sammentænker landbrugsproduktion med bl.a. biodiversitet, klimagasre-
duktion, klimatilpasning, ammoniakudfordring, kvælstofreduktion, friluftsliv
samt landdistriktsudvikling.
Ekspertgruppe med fokus på landbrugets økonomi
Et andet led i
Hjælpepakke til Landbruget
er nedsættelsen af en ekspertgrup-
pe med fokus på landbrugets økonomi. Ekspertgruppen skal nedsættes med
henblik på at udarbejde anbefalinger til, hvordan man fremadrettet kan sikre et
mere strukturelt stabilt landbrugserhverv, som selvstændigt kan håndtere
tilbagevendende konjunkturudsving og finansielle udfordringer.
Tørketiltag
I sommeren 2018 blev der gennemført en række tørketiltag, der indeholdte
reguleringsmæssige elementer, såsom en lavere grovfoderandel i økologisk
foder til malkekvæg og udskydelse af etableringsfrister for efterafgrøder, samt
økonomiske tiltag ifm.
Hjælpepakke til Landbruget,
såsom fritagelse for pro-
duktionsafgift i 2019. Formålet var dels at lempe reguleringen midlertidigt for
erhvervet, så landmændene fik øget mulighed for at erhverve sig foder og
øget fleksibilitet, dels at sikre en større økonomisk robusthed i erhvervet.
Bedre mulighed for generationsskifte i landbruget
Med finansloven for 2019 er der skabt bedre muligheder for generationsskifte
for unge landmænd, da der indføres en såkaldt sælgerpantebrevsmodel ved
salg af blandt andet landbrug, hvor op til 10 pct. af købssummen kan genan-
bringes i den solgte erhvervsejendom. Der afsættes 70 mio. kr. i 2020, 60
mio. kr. i 2021 og 55 mio. kr. i 2022 til udmøntning af modellen. Den varige
udgift er 35 mio. kr. Lovforslag om indførelse af pantebrevsmodel fremsættes i
indeværende folketingssamling. De nye regler skal have virkning for afståelse
af fast ejendom, der sker den 1. januar 2020 eller senere.
Afskaffelse af foderfosfatafgiften
Foderfosfatafgiften afskaffes den 1. juli 2019, hvilket forventes at medføre en
umiddelbar besparelse for erhvervslivet på ca. 50 mio. kr. i 2020 faldende til
ca. 15 mio. kr. varigt, som umiddelbart forventes at komme landbruget til
gode. Forslaget vil dermed forbedre vilkårene for landbruget.
Turismeinitiativer
Midler til destinationsudvikling i ø-kommuner
Under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse er der øremærket midler til loka-
le og tværgående turismeprojekter. 40 mio. kr. udmøntes i en destinationsud-
viklingspulje, der er forbeholdt destinationsselskaber. 10 mio. kr. udmøntes i
puljen for lokal og tværgående turismeudvikling, der er tiltænkt projekter inden
for lokal og tværgående turismeudvikling, herunder bl.a. destinationsudvikling
i ø-kommuner.
Lempet elvarmeafgift til sommerhuse
Elvarmeordningen fra helårsboliger udbredes pr. 1. februar 2019 til også at
gælde for sommerhuse. Det skønnes med stor usikkerhed, at ejerne af ca.
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0012.png
40.000 sommerhuse kan blive omfattet af den lempede elvarmeafgift, samt at
den gennemsnitlige lempelse vil udgøre i størrelsesordenen 3.000 kr., inkl.
moms, årligt pr. sommerhus. Forslaget kan gøre det billigere at være som-
merhusejer og gøre det billigere at leje sommerhus, hvilket kan indebære øget
aktivitet i turismeerhvervet og landdistriktskommuner, særligt i de perioder af
året, hvor forbruget af el og varme er højt, hvilket typisk vil være i lavsæso-
nen.
Nationale cykelruter
Der er afsat 2,6 mio. kr. til styrkelse af nationale cykelruter, der omfatter en
gennemgang og forbedring af skiltningen langs ruterne. Med en styrkelse af
de nationale cykelruter forbedres forholdene for cykelturisme.
Aftale om udlæg af sommerhusområder og styrket naturhensyn
Som opfølgning på revisionen af planloven, og for at give bedre muligheder
for turismeerhvervet, er der i december 2018 indgået
Aftale om udlæg af
sommerhusområder og styrket naturhensyn.
Med aftalen får 20 kystkommu-
ner mulighed for at udlægge i alt 2.187 nye sommerhusgrunde. Samtidig sker
der en tilbageførsel af i alt 1.437 ubebyggede sommerhusgrunde.
Modernisering af campingreglementet
Camping er den mest udbredte ferieform i Danmark og skaber liv og arbejds-
pladser i alle dele af landet. For at give danske campingpladser bedre udvik-
lingsmuligheder indgik regeringen og Dansk Folkeparti i januar 2019 en aftale
om modernisering af campingreglementet. Det nye campingreglement, der
trådte i kraft den 31. marts 2019, giver blandt andet campingpladser uden for
strandbeskyttelseslinjen og klitfredede områder mulighed for at opstille flere,
større og højere hytter og skaber bedre mulighed for at etablere alternative
ferieboliger, såsom trætophuler, campingværelser, sammenbyggede hytter og
internt forbundne hytter.
Nyt erhvervsfremmesystem
Decentralt erhvervsfremmesystem
Erhvervsfremmereformen, der trådte i kraft 1. januar 2019, har til formål at
skabe et forenklet og mere efterspørgselsorienteret erhvervsfremmesystem
med fokus på kvalitet og sammenhæng i ydelserne for iværksættere og virk-
somheder. Med forenklingen reduceres de administrative niveauer med an-
svar for erhvervsfremme, herunder turisme, fra tre til to niveauer
et statsligt
niveau og et decentralt niveau. Det betyder, at kommunernes rolle og indfly-
delse på erhvervsfremmeindsatsen øges markant. Væksthusene er omdannet
til tværkommunale erhvervshuse, der kan vejlede alle virksomheder frem for
kun vækstvirksomheder, og den kommunale turismefremmeindsats skal frem
mod 2020 konsolideres i 15-25 destinationsselskaber.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der erstatter de regionale vækstfora og
Danmarks Vækstråd, er blandt andet etableret med henblik på at sikre en
lokalt forankret indsats på tværs af landet. Derfor er kommunerne og er-
hvervslivet stærkt repræsenteret i bestyrelsen. Erhvervsfremmebestyrelsen
udarbejder en samlet strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats, der
understøtter en sammenhængende indsats på tværs af landet til gavn for
virksomheder i hele Danmark.
Strategien indeholder regionale kapitler, der udarbejdes med bidrag fra de
tværkommunale erhvervshuse. Med strategien som ramme igangsætter og
finansierer erhvervsfremmebestyrelsen decentrale erhvervsfremmeindsatser,
12
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0013.png
der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfor-
dringer, muligheder og prioriteter. Erhvervsfremmebestyrelsen råder årligt
over ca. 345 mio. kr. afsat på finansloven samt midler fra EU’s Regionalfond
og Socialfond, der i perioden 2014 til 2021 udgør ca. 3 mia. kr.
EU-programmer
EU's Landdistriktsprogram
Der er afsat ca. 8,9 mia.
kr. i Landdistriktsprogrammet under EU’s fælles
landbrugspolitik (CAP) i perioden 2014 til 2020. Det overordnede mål med
landdistriktsprogrammet, som primært forvaltes under Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet, er blandt andet at fremme landbrugets konkurrenceevne, en bære-
dygtig forvaltning af naturressourcer og forbedre levevilkårene i landdistrikter-
ne mv.
Lokale aktionsgrupper (LAG) og lokale aktionsgrupper i fiskeriområder (FLAG)
Formålet med LAG-ordningen under Landdistriktsprogrammet er at bidrage til
at skabe arbejdspladser samt vækst og udvikling i landdistrikterne. Det sker
både gennem støtte til udvikling af virksomheder og gennem støtte til forbed-
ring af levevilkårene. Der er etableret 26 lokale aktionsgrupper, som omfatter
56 kommuner samt de 27 småøer. Der er til LAG-ordningen afsat 63 mio. kr.
årligt i perioden 2017 til 2020.
Formålet med FLAG-ordningen er primært at styrke den erhvervsrettede ud-
vikling inden for den maritime økonomi og diversificering af denne i fiskeriom-
råderne. For begge ordninger gælder, at der skabes ny økonomisk omsæt-
ning i virksomhederne, ligesom der skabes og fastholdes jobs. Der støttes
virksomheder med op til 49 medarbejdere og med en omsætning på op til 10
mio. euro. Der er etableret ti lokale fiskeriaktionsgrupper, som omfatter 16
kommuner samt de 27 småøer. Der er afsat 17,2 mio. kr. årligt til FLAG-
ordningen i perioden 2018 til 2020.
13
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0014.png
UDDANNELSE
Uddannelse har stor betydning for virksomheders adgang til kvalificeret ar-
bejdskraft. Gode uddannelsesmuligheder og et højt uddannelsesniveau øger
produktiviteten og er en forudsætning for vækst og velstand i et område. Ud-
dannelsesmuligheder har samtidig indflydelse på fremtidig bosætning, idet
mange unge er tilbøjelige til at flytte i forbindelse med studier.
Derfor er adgangen til uddannelse i hele landet vigtig for at tiltrække og fast-
holde unge, men også for at gøre landdistrikterne mere attraktive at bosætte
sig i.
Siden 2013 er uddannelsesniveauet i Danmark steget på landsplan, men
udviklingen er geografisk ujævnt fordelt. Samtidig er der en lidt større andel af
indbyggerne i landdistrikterne, der har en erhvervsuddannelse end i de øvrige
dele af landet. Det er positivt og i tråd med regeringens ambition om at flere
unge vælger en erhvervsuddannelse.
For at styrke adgangen til gode uddannelsestilbud i hele Danmark har rege-
ringen de senere år igangsat en række initiativer, jf. boksen herunder.
Væsentlige initiativer:
Etablering af 10 nye lokale uddannelsesstationer
Tilskud til nye uddannelsessatellitter af erhvervsrettede uddannelser
Særtilskud til små erhvervsskoler i tyndt befolkede områder
Midlertidigt løft af tilskuddet til gymnasier i tyndt befolkede områder
STATUS FOR UDDANNELSESNIVEAU
I mange jyske kommuner uden for de større byer er andelen af befolkningen
med en erhvervsuddannelse større end i resten af landet. Det gælder ligele-
des Lolland, Nordfyns, Kalundborg, Faxe og Bornholms kommuner, jf. figur
3.1. Det er primært i de store byer, at andelen af befolkningen med en videre-
gående uddannelse er høj, jf. figur 3.2.
14
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0015.png
Figur 3.1. Andel
af befolkningen i
den arbejdsdygtige alder med en
erhvervsfaglig uddannelse som den
højest gennemførte, 2018
Figur 3.2. Andel af befolkningen i
den arbejdsdygtige alder med en
videregående uddannelse som den
højest gennemførte, 2018
Anm.: Arbejdsdygtig alder er 15-69 år.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Anm.: Arbejdsdygtig alder er 15-69 år.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregnin-
ger.
Fra 2013 til 2018 er andelen af befolkningen med en erhvervsfaglig uddannelse
faldet i størstedelen af kommunerne. I 18 kommuner er andelen steget, og disse
kommuner er typisk beliggende længere væk fra de større byer, jf. figur 3.3. I
samme periode er andelen af befolkningen med en videregående uddannelse
som den højest fuldførte steget i samtlige kommuner, jf. figur 3.4. Udviklingen er
dog ujævnt fordelt, og stigningen er størst i de større bykommuner samt om-
kringliggende kommuner.
Figur 3.3. Udvikling i andelen
af
befolkningen med en erhvervsfaglig
uddannelse, 2013-2018
Figur 3.4. Udvikling i andelen af
befolkningen med en videregående
uddannelse, 2013-2018
Anm.: Andelen af personer i den arbejdsdygtige
alder (15-69 år). Udvikling i andelene er opgjort i
procent point.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Anm.: Andelen af personer i den arbejdsdygtige
alder (15-69 år). Udvikling i andelene er opgjort i
procent point.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Uddannelsesniveauet er generelt en anelse lavere i de mindre byer end i de
større, jf. figur 3.5. Tendensen dækker over, at de beskæftigede bosiddende i
mindre byer oftere har en grundskoleuddannelse som den højst fuldførte, mens
personer med lang videregående uddannelse oftere er bosat i de større byer.
15
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0016.png
Figur 3.5. Fordeling af højest fuldførte uddannelse blandt de beskæfti-
gede i forskellige bystørrelser,
2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
50.000+ indb.
5.000-49.999 indb. 1.000-4.999 indb.
0-999 indb.
Ph.d. og forskeruddannelser
LVU
KVU, MVU, BACH
Gymnasiale og erhvervsfaglige uddannelser
Grundskole
Anm.: Opgjort på bopælsadresse med udgangspunkt i den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik.
Uddannelserne er grupperet efter DISCED.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
REGERINGENS INITIATIVER
For at sikre gode rammer for uddannelser i hele landet, således at man også
fremover kan uddanne sig andre steder end i de store byer, har regeringen
bl.a. foreslået og igangsat nedenstående initiativer.
Grundskole og ungdomsuddannelser
Gymnasier i tyndt befolkede områder
Der er i finansloven for 2019 afsat 10 mio. kr. årligt i perioden 2019 til 2022 til
et midlertidigt løft af tilskuddet til gymnasier med færre end 430 stx-årselever,
og hvor institutionens elever ville få mere end 20 km. til det nærmeste gymna-
sium, hvis uddannelsestilbuddet på institutionen faldt bort. Formålet er at
understøtte almene gymnasier beliggende i tyndt befolkede områder og at
understøtte et bredt geografisk udbud af gymnasier.
Geografisk skoletilskud til efterskoler
I forbindelse med finansloven for 2019 er der oprettet et nyt geografisk skole-
tilskud til efterskolerne. Det nye grundtilskud udgør knap 45 mio. kr. årligt.
Tilskuddet finansieres via en omlægning af de eksisterende tilskud. Omlæg-
ningen er sket på baggrund af efterspørgsel fra sektoren. Formålet med for-
slaget er at øge det økonomiske råderum for mindre efterskoler og hermed
styrke grundlaget for efterskoler af forskellig størrelse i hele landet. Der er i
februar 2019 indføjet en hjemmel til det geografiske skoletilskud i lov om ef-
terskoler og frie fagskoler. Loven trådte i kraft den 1. marts 2019.
Erhvervsuddannelser
Tilskud til nye uddannelsessatellitter af erhvervsrettede uddannelser
I forbindelse med udspillet
Mod på livet
vejene til uddannelse og job
foreslår
regeringen, at der afsættes 25 mio. kr. i alt i perioden 2019 til 2021 til nye
uddannelsessatellitter af erhvervsrettede uddannelser. Pengene skal gå til, at
uddannelsessteder kan få dækket deres etableringsomkostninger til at starte
en ny satellit, herunder nye linjer af erhvervsuddannelser eller erhvervsgym-
nasiale uddannelser. Formålet med initiativet er at bringe erhvervsuddannel-
16
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0017.png
serne og de erhvervsgymnasiale uddannelser tættere på de unge, så de unge
får lettere ved at begynde på en erhvervsrettet uddannelse i de egne, hvor der
ikke findes udbud i forvejen.
Særtilskud til små erhvervsskoler i tyndt befolkede områder
I forbindelse med
Aftale om Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til
fremtiden
er der afsat 10 mio. kr. i 2019 til et særtilskud til små erhvervsskoler,
der modtager udkantstilskud, og som har under 450 årselever, samt 10 mio.
kr. i reserve i perioden 2020 til 2022 til at øge udbuddet af erhvervsuddannel-
ser i tyndt befolkede områder. Det skal være mere attraktivt for de unge at
flytte til erhvervsskoler, der ligger i tyndt befolkede områder samt være muligt
at opretholde flere uddannelsestilbud og skabe en større mobilitet.
Fleksible regler for udbud af erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasiale
uddannelser
I udspillet
Færre regler og mindre bureaukrati
foreslår regeringen at etablere
mere fleksible regler for udbud af ungdomsuddannelser, så det bliver muligt at
udbyde erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasiale uddannelser på almene
offentlige og private gymnasiale institutioner i de egne, hvor der ikke findes et
tilsvarende udbud i forvejen. Formålet er at udbrede den geografiske dækning
af erhvervsuddannelserne og de erhvervsgymnasiale uddannelser.
Bedre geografisk dækning af social- og sundhedsuddannelserne
Der er i finansloven for 2019 afsat 1,5 mio. kr. i 2021 og 3 mio. kr. i 2022 til
etableringstilskud til nye satellitter med henblik på en bedre geografisk dæk-
ning af social- og sundhedsuddannelser i områder, hvor dækningen i dag er
mangelfuld på grund af afstandsforholdene. Formålet er at undgå, at afstand
til nærmeste social- og sundhedsuddannelse opleves som en barriere for
kommende elever. Bedre muligheder for at social- og sundhedsskoler kan
etablere grundforløbsafdelinger i form af satellitafdelinger i områder med mere
spredt dækning kan også medvirke til at styrke søgningen til uddannelserne.
Videregående uddannelser
Nye uddannelsesstationer
Muligheden for etablering af uddannelsesstationer for professionshøjskoler,
erhvervsakademier og de maritime uddannelsesinstitutioner blev indført som
en forsøgsordning i 2017 og frem til 2021. En uddannelsesstation er en lokal
afdeling af et eksisterende uddannelsesudbud, hvor op til halvdelen af den
teoretiske del af uddannelsen kan gennemføres. Uddannelsesinstitutioner kan
løbende indsende ansøgninger om godkendelse af nye uddannelsesstationer.
Formålet er at styrke adgangen til videregående uddannelse og kvalificeret
arbejdskraft i hele landet.
Særlig indsats for bedre uddannelser i Region Sjælland
Med finansloven for 2019 afsættes der ekstraordinært 10 mio. kr. i 2019 og
2,5 mio. kr. årligt i perioden 2019 til 2022 til Professionshøjskolen Absalon
med henblik på at understøtte udviklingen af nye uddannelsesmuligheder og
understøtte etablering af laboratoriefaciliteter, indkøb af udstyr mv. på eksiste-
rende uddannelser i Region Sjælland, f.eks. inden for diplomingeniørområdet.
Uddannelse af fængselsbetjente i Vestdanmark
Med finansloven for 2019 etableres der en uddannelsessatellit for
fængselsbetjente i det vestlige Danmark med plads til ca. 50 studerende år-
ligt. Der afsættes 49,1 mio. kr. i 2019 og 21,2 mio. kr. årligt fra 2020 til 2022.
Etablering af en uddannelsessatellit i Vestdanmark har til formål at styrke
17
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
kriminalforsorgens muligheder for rekruttering af fængselsbetjente og dermed
forbedre muligheden for at imødekomme behovet for at uddanne nye fæng-
selsbetjente i fremtiden.
18
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0019.png
BOSÆTNING
Det har stor betydning for et områdes fortsatte udvikling og virksomhedernes
fortsatte adgang til arbejdskraft, at der er attraktive boliger og bymiljøer i land-
distrikterne, som kan tiltrække nye borgere. Der skal derfor være gode vilkår
for at bo både i det åbne land og i de større og mindre byer. Det skal være
attraktivt for unge, familier og ældre at bo og bosætte sig i landdistrikterne.
Det højner også attraktionsværdien, at der ikke ligger ubeboede eller falde-
færdige huse i lokalområdet.
Selvom urbaniseringen er tiltagende i Danmark, er vi stadig mindre urbanise-
ret end EU-landenes gennemsnit. Til gengæld er urbaniseringsgraden steget
mere i Danmark end gennemsnittet af EU-lande de senere år. I løbet af de
seneste fem år har ca. tre ud af fire kommuner oplevet en stigning i befolk-
ningstallet, men i de seneste par år er der igen lidt flere kommuner, der har
oplevet et mindre fald i befolkningstallet.
Udviklingen dækker ofte over forskydninger internt i kommunen, hvor de stør-
re byer bliver større, mens de mindre byer oplever svagere vækst i indbygger-
tallet. Men selv på de mindre øer er der nu fremgang i indbyggertallet.
For at gøre landsbyer og landdistrikter mere attraktive for bosætning har rege-
ringen de senere år igangsat en række initiativer, jf. boksen herunder.
Væsentlige initiativer:
Revision af planloven 2017
Landsbypulje til bl.a. nedrivning
Strategisk planlægning for landsbyer
Ø-fradrag
STATUS FOR UDVIKLINGEN I BOSÆTNINGEN
DE-
MOGRAFI OG BOLIGER
I det følgende afsnit præsenteres en række tal, der giver et overblik over sta-
tus og udvikling for demografi og boligmarked i landdistrikterne.
Siden 2010 er Danmarks befolkningstal vokset med ca. 270.000. Det er pri-
mært hovedstadsområdet og de større byer, der har oplevet befolkningsvæk-
sten, jf. figur 4.1. I de senere år er udviklingen dog mere positiv i samtlige
bystørrelser. Der er dog stadig et faldende befolkningstal i byer under 1.000
indbyggere, jf. figur 4.1.
Det samlede befolkningstal på de små danske øer er 4.532. Øerne har over
en længere periode oplevet et fald i befolkningstallet. De sidste fem år har det
samlede befolkningstal ligget på et mere stabilt niveau, og siden 2016 har der
været fremgang i indbyggertallet på de danske småøer.
19
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0020.png
Figur 4.1. Udvikling i befolkningstal fordelt på bystørrelse 2010-2018
Indeks (2010=100)
110
105
100
95
90
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Det åbne land og under 1.000 indbyggere
1.000-5.000 indbyggere
5.000-50.000 indbyggere
Mere end 50.000 indbyggere
Småøerne
Anm.: Befolkningstallet er opgjort d. 1. januar hvert år. Kategorierne er inddelt efter befolkningstallet i
byer i 2018. Byafgrænsninger følger Danmarks Statistiks.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Fra 2013 til 2015 faldt befolkningstallet i ca. 1/3 af de danske kommuner.
Udviklingen i de efterfølgende år var mere positiv, hvor færre kommuner ople-
vede befolkningstilbagegang. Udviklingen i de seneste to år tyder dog på, at
flere kommuner igen har haft tilbagegang i befolkningstallet, jf. figur 4.2. Det
er hovedsageligt områder længere væk fra de større byer, der har oplevet et
fald, mens de større byområder har oplevet den største stigning.
Figur 4.2. Udvikling i befolkningstal på kommuneniveau, 2013-2019
2013-2015
2015-2017
2017-2019
Anm.: Befolkningstallet er opgjort den 1.
januar hvert år.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne bereg-
ninger.
Mange kommuner havde et fald i befolkningstallet i byer under 5.000 indbyg-
gere og det åbne land fra 2012 til 2015. I de senere år er billedet dog mere
positivt, og indbyggertallet i byer under 5.000 og det åbne land er steget i
20
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0021.png
flertallet af kommunerne siden 2015. De positive tendenser sker særligt i
kommuner, der ligger i umiddelbar nærhed af de større byer, jf. figur 4.3.
Figur 4.3. Udvikling i befolkningstal i byer under 5.000 indbyggere
inden for hver kommune, 2012-2018
2012-2015
2015-2018
Anm.: Kortene viser udviklingen i befolkningstallet i byer med mindre end 5.000 indbyggere og
det åbne land i hver kommune. Byer, der havde mindre end 5.000 indbyggere i 2018, er inklude-
ret i analysen. Kommuner med færre end 500 personer i kategorien er udeladt. Befolkningstallet
er opgjort den 1. januar hvert år.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Befolkningstilbagegangen i de kommuner, der har mistet borgere siden 2014,
er drevet af både fraflytning og fødselsunderskud. Det er primært de unge, der
flytter, og de vælger typisk at flytte mod uddannelsesstationer og de større
byer. Børnefamilier og andre i den erhvervsaktive alder flytter i højere grad fra
de store byer og til kommuner i hele landet.
Boligmarkedet er en god indikator for et områdes udvikling. Antallet af solgte
boliger er steget i alle landets kommuner siden 2013, og langt størstedelen af
kommunerne har oplevet en stigning på mere end 40 pct., jf. figur 4.4.
Der er fortsat en udfordring med ubeboede boliger i landdistrikterne. Specielt i
Nordvestjylland og på øerne er en større del af boligmassen ubeboet, jf. figur
4.5.
Figur 4.4. Udvikling i antal solgte
boliger, 2013-2018
Figur 4.5. Andel af boligmassen, der
er ubeboet, 2018
Anm.: Solgte boliger er opgjort som årligt antal
solgte parcel-/rækkehuse og ejerlejligheder.
Kilde: Realkreditrådets boligmarkedsstatistik.
Anm.: Ubeboede boliger defineres som boliger
uden tilknyttet CPR-nummer opgjort den 1. januar.
Statistikken er baseret på Bygnings- og Boligregi-
steret (BBR) og det Centrale Personregister (CPR).
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
21
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0022.png
Den gennemsnitlige kvadratmeterpris er meget lavere i kommuner længere
væk fra de større byer, jf. figur 4.6. De sidste fem år er kvadratmeterprisen
steget i langt de fleste kommuner, men enkelte kommuner har oplevet et fald,
jf. figur 4.7. Kvadratmeterprisen er steget mest i og omkring de store byer.
Figur 4.6. Kvadratmeterpris (kr.) på
kommuneniveau, 2018
Figur 4.7. Udviklingen i kvadratme-
terpris (kr.) på kommuneniveau,
2013-2018
Anm.: Kvadratmeterpriserne er beregnet som
vægtet gennemsnit på realiserede handler for
parcel-/rækkehuse og lejligheder i for de fire
kvartaler i det pågældende år.
Kilde: Realkreditrådets boligmarkedsstatistik.
Anm.: Beregnet som et vægtet gennemsnit for
realiserede handler for parcel-/rækkehuse og
lejligheder for de fire kvartaler i de pågældende år.
Kilde: Realkreditrådets boligmarkedsstatistik.
REGERINGENS INITIATIVER
For at sikre fortsat gode rammer for at bo og leve i hele Danmark har regerin-
gen bl.a. foreslået og igangsat nedenstående initiativer.
Boligmarked
Landsbypuljen
Som opfølgning på anbefalingerne fra Udvalget om levedygtige landsbyer
blev det med finansloven for 2019 besluttet at omprioritere 330 mio. kr. fra
byfornyelsen til en Landsbypulje målrettet de mindre byer under 4.000 ind-
byggere, der bl.a. kan anvendes til statslig medfinansiering af nedrivning. Det
indebærer, at bevillingen til den nye Landsbypulje samlet bliver 126 mio. kr. i
2019, 143 mio. kr. i 2020, 85 mio. kr. i 2021 og 95 mio. kr. i 2022.
Udvidelse af flexboligordningen
Flexboligordningen er en del af indsatsen for at sikre vækst i hele landet, ved
at flere tiloversblevne helårsboliger også kan benyttes til fritidsformål. På den
måde kan landets kommuner mindske antallet af tomme helårsboliger, der
står og forfalder, i de områder, hvor der er et betydeligt overskud af helårsbo-
liger. Regeringen har udvidet flexboligordningen, så det i dag er muligt at
meddele flexboligtilladelse, der følger boligen frem for ejeren.
Anmeldelse før udlejning af tomme boliger
Der er indgået politisk aftale om en anmeldelsesordning, der indebærer, at en
udlejer af boliger, der er opført for mere end 40 år siden, og som ikke har
været udlejet i et år, skal underrette kommunen senest 30 dage før, lejeren
flytter ind. Det giver kommunen mulighed for at besigtige og evt. kondemnere
boligen, før boligen bliver beboet. Det er frivilligt for kommuner, om de vil
22
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0023.png
indføre ordningen. Kommunerne har haft vanskeligt ved at forhindre, at huse,
der er i meget dårlig stand, bliver udlejet til beboelse. Med ordningen får
kommunerne mulighed for at gribe ind, inden der flytter en lejer ind i et ube-
boeligt lejemål.
Øget grænse for realkreditbelåning af fritidshuse
Regeringen hævede pr. 1. maj 2017 grænsen for realkreditbelåning af som-
merhuse fra 60 pct. til 75 pct. med henblik på skabe et mere aktivt sommer-
husmarked, hvilket i høj grad kommer landdistrikterne til gode. Realkreditbe-
låning er typisk billigere end andre former for finansiering, og dermed gør den
øgede belåningsgrænse det billigere at finansiere sommerhuse. Det kan kon-
stateres, at antallet af solgte sommerhuse er steget betydeligt efter at belå-
ningsgrænsen er hævet, og der blev eksempelvis solgt cirka 20 pct. flere
sommerhuse i 2018 sammenlignet med 2016.
Planlov
Revision af planloven 2017
I 2017 blev planlovens landzoneregler gjort mere fleksible, så der er bedre
mulighed for at drive virksomhed, arbejde og bo i landdistrikterne. Borgerne
har fået mulighed for uden landzonetilladelse at indrette én bolig i alle overflø-
diggjorte bygninger i landzone, f.eks. nedlagte mejerier og skoler. De kan
også om- eller tilbygge deres helårshuse op til 500 m
2
uden landzonetilladel-
se. Desuden har pensionister fået ret til at bo i deres sommerhus hele året
efter et års forudgående ejerskab, uanset om sommerhuset ligger i et som-
merhusområde eller i landzone. Planlovens mulighed for, at ejere af helårseg-
nede sommerhuse i sommerhusområder på de små øer kan udleje sommer-
huset til helårsbeboelse, omfatter nu ud over de 27 småøer også Læsø Kom-
mune.
Omplacering af boliger i det åbne land.
På baggrund af en anbefaling fra Udvalget for levedygtige landsbyer har rege-
ringen nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal udarbejde en model
for omplacering af boliger i det åbne land samt indsatser i rekonstruktionsom-
råder. Formålet er at skabe færre, men bedre og mere attraktive boliger i
landdistrikterne, som kan fastholde de aktuelt bosiddende og samtidig tiltræk-
ke nye tilflyttere.
Strategisk planlægning for landsbyer
På baggrund af en anbefaling fra Udvalget for levedygtige landsbyer er kom-
munerne via planloven blevet forpligtet til at planlægge mere strategisk for
deres landsbyer. Det overordnede formål med lovændringen er at fastholde
kommunernes fokus på at skabe levedygtige landsbyer, og kommunerne kan
f.eks. tage stilling til, hvilke landdistrikter i kommunerne der har brug for be-
stemte udviklingstiltag, og hvordan man fra kommunal side vil prioritere f.eks.
placering af kommunale servicetilbud via den kommunale planlægning. Loven
er trådt i kraft 1. januar 2019.
Øer
Tilskud til vanskeligt stillede ø-kommuner
Der er på finansloven for 2019 afsat 30 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 til en
særlig indsats for de mindste og vanskeligst stillede ø-kommuner med særlige
strukturelle udfordringer. Tilskuddet fordeles med 10 mio. kr. årligt til hen-
holdsvis Ærø, Samsø og Læsø Kommuner.
23
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0024.png
Landdistriktspuljens støtte til projekter på de små øer
Landdistriktspuljen støtter initiativer og projekter, som kan skabe udvikling og
arbejdspladser på småøerne - også kendt som ø-støtte. Det overordnede
formål med puljens støtte til projekter på småøerne er at sikre levevilkårene
og bosætningen i de små øsamfund. Projekterne kan opnå støtte i form af
tilskud eller lån og skal iværksættes på en eller flere af de 27 småøer. I 2019
udbyder Landdistriktspuljen ø-støtte gennem to ansøgningsrunder, hvor der er
afsat 2,5 mio. kr. til hver runde.
Offentlig service
Ny akutlægehelikopter i den nordlige del af Danmark
Fra 2019 er den nationale akutlægehelikopterordning blevet styrket med en
ekstra helikopter placeret i den nordlige del af Danmark, således at der nu er
fire helikoptere i ordningen. Helikopteren bidrager til at bringe læger ud og til
hurtigt at bringe patienter til et specialiseret behandlingssted. Formålet er at
styrke akutberedskabet i områder med langt til specialiseret behandlingssted.
Akutlægehelikopterordningen skal primært øge befolkningens tryghed på bl.a.
øer og udkantsområder.
Et styrket akutberedskab
Med aftale om en sundhedsreform fra 26. marts 2019 er regeringen og Dansk
Folkeparti enige om at styrke akutberedskab i de områder af landet, hvor der
er i dag er udfordringer. Der etableres derfor 20 nye akutberedskaber i de
områder rundt omkring i landet. Placeringen sker med henblik på særligt at
styrke akutberedskabet i landets yderområder og under hensyntagen til de
nuværende responstider.
Pulje til læge- og sundhedshuse
I januar 2019 blev en pulje til læge- og sundhedshuse på 207,6 mio. kr. slået
op til etablering, renovering og udbygning af sundhedshuse over hele landet.
Derudover kan der ansøges om midler til indkøb af nødvendigt udstyr til vare-
tagelse af behandlingsopgaver i læge- og sundhedshuse.Både
kommuner og
regioner kan søge puljen. Puljen har til formål at sikre flere moderne læge- og
sundhedshuse, der bl.a. skal understøtte lægedækningen i alle dele af landet
og sikre den fornødne kapacitet til at håndtere et stigende antal opgaver i
almen praksis og et stigende antal uddannelseslæger.Med sundhedsreformen
vil regeringen endvidere afsætte 4 mia. kr. til en massiv udbygning af nye
moderne sundhedshuse, psykiatrihuse og flerlægepraksis i kommunerne. 2
mia. kr. er fordelt ligeligt på de 21 sundhedsfællesskaber, og 2 mia. kr. er
fordelt på baggrund af indbyggertallet i de 21 sundhedsfællesskaber. Finan-
sieringen fordeles således, at landdistrikter særligt begunstiges.
Bedre lægedækning
På baggrund af Lægedækningsudvalgets anbefalinger (2017) er der godkendt
forsøgsordninger for sammenhængende uddannelsesforløb i den lægelige
videreuddannelse samt etableret kandidatuddannelser i medicin i Køge og
Esbjerg fra sommeren 2019. Dertil er der oprettet 30 ekstra hoveduddannel-
sesforløb i almen medicin i hhv. 2019 og 2020. Med aftale om sundhedsre-
formen vil regeringen og Dansk Folkeparti yderligere oprette 100 ekstra ho-
veduddannelsesforløb i almen medicin i 2019 og 2020. Det vil betyde i alt 160
ekstra pladser i 2019 og 2020 ift. den oprindelige dimensioneringsplan (2018-
2020). Dermed vil der i 2020 være 370 hoveduddannelsesforløb i almen me-
dicin. Med aftalen ønsker parterne desuden, at der oprettes op til 320 ekstra
introduktionsstillinger, som ligesom hoveduddannelsesstillingerne fordeles
med henblik på at sikre en god lægedækning over hele landet. Formålet med
24
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
initiativerne er således at løse de specialemæssige og geografiske fordelings-
udfordringer, som betyder, at nogle specialer og områder i dag har vanskeligt
ved at rekruttere speciallæger. Tiltagene skal skabe mulighed for at tage
uddannelsen, der hvor lægerne er efterspurgte.
Et stærkere og mere synligt lokalpoliti i hele landet
Med udspillet
Nærhed og tryghed
tilføres bl.a. 150 politibetjente til de ca. 250
betjente, der allerede i dag arbejder med det lokale politiarbejde, så borgerne i
højere grad oplever, at politiet er tæt på. De 150 ekstra politibetjente fordeles
stort set ligeligt mellem politikredsene, og det betyder, at betjentene i langt
højere grad end normalt fordeles til politikredsene uden for København.
25
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0026.png
TRAFIKAL OG DIGITAL
INFRASTRUKTUR
Den trafikale og digitale infrastruktur har stor betydning for bosætning og
virksomhedsdrift i landdistrikterne. Den trafikale infrastruktur danner grundla-
get for arbejdskraftens mobilitet og for en effektiv varetransport. En høj mobili-
tet og forøget pendling styrker muligheden for, at virksomhederne kan tiltræk-
ke kvalificeret arbejdskraft. Dermed har det stor betydning for eksisterende
virksomheders udviklingsmuligheder og nye virksomheders placeringspræfe-
rencer.
Samtidig er en god digital infrastruktur blevet et vigtigt parameter for bosæt-
ning og eventuelle hjemmearbejdspladser samt for både eksisterende og nye
virksomheder. Adgang til internettet giver mulighed for at kunne arbejde
hjemmefra, og dermed kan en god forbindelse øge den acceptable afstand
mellem bolig og arbejdsplads.
For at styrke den samlede infrastruktur i landdistrikterne har regeringen de
senere år igangsat en række initiativer, jf. boksen herunder.
Væsentlige initiativer:
Permanent forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og på visse
øer
Nedsættelse af færgetaksterne
Flere midler til bredbåndspuljen, der er målrettet yderområderne
Krav om god mobildækning
Love og lovforslag vurderes for væsentlige regionale konsekvenser,
herunder for landdistrikterne
STATUS FOR UDVIKLINGEN I DEN TRAFIKALE OG
DIGITALE INFRASTRUKTUR
Mere end 1,3 mio. danskere pendler mere end ti km til arbejde. Det svarer til
ca. 50 pct. af de beskæftigede i Danmark. Over de seneste 35 år er den af-
stand, der pendles, øget væsentligt. I gennemsnit pendlede danskerne 21,5
km i 2016.
Pendlingsmønstrene kan illustreres med pendlingsområder, som repræsente-
rer lokale arbejdsmarkeder. Inddelingen i pendlingsområderne karakteriseres
ved, at væsentligt flere personer pendler internt i pendlingsområdet, end der
pendles ind og ud af området. Pendlingsområderne kan bruges til at vurdere
udviklingen i pendlingsmønstre over tid. Der var 77 pendlingsområder i 1980
mod blot 29 pendlingsområder i 2014. Faldet i antallet af pendlingsområder
afspejler de øgede pendlingsafstande i perioden, jf. figur 5.1. Den øgede
pendling understreger behovet for en moderne trafikal infrastruktur, der binder
landet sammen og muliggør adgang til et bredt arbejdsmarked.
26
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0027.png
Figur 5.1. Pendlingsområder i 1980 (77 områder) og i 2014 (29 områder)
1980
2014
Anm.: Pendlingsområderne karakteriseres ved, at væsentligt flere personer pendler internt i pendlings-
området, end der pendles ind og ud af området.
Kilde: Danmarks Statistiks publikation
Færre og større pendlingsområder,
november 2016.
En opgørelse over afstanden mellem bopæl og arbejde viser stor variation
afhængig af bystørrelse for bopælen. Der er et skel ved byer med et indbyg-
gertal på mere end 20.000, idet personer bosat i byer med mere end 20.000
indbyggere har en lavere pendlingsafstand
3
. Det kan blandt andet forklares
ved, at der er flere arbejdspladser i nærområdet end i byer med under 20.000
indbyggere.
De 27 danske småøer har en unik position, og de enkelte øer udgør på man-
ge måder et afgrænset lokalsamfund. Småøerne er typisk karakteriseret ved
at være forbundet til resten af landet via færgeforbindelser. Indkøb, offentlig
service, beskæftigelse etc. kræver ofte en tur til fastlandet. Derfor er øerne
afhængige af gode færgeforbindelser med et højt antal færgeafgange og gode
sejltider for at fastholde og tiltrække nye øboere. Regeringen har nedsat fær-
getaksterne, og siden er antallet af passagerer steget, jf. figur 5.2.
Figur 5.2. Udvikling i antallet af passagerer til danske øer, 2012-2017
5.000.000
4.500.000
4.000.000
3.500.000
3.000.000
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
0
2012
2013
Småøer
2014
2015
2016
I alt
2017
2.684.000
1.947.000
1.512.000
3.157.000
4.631.000
4.669.000
Ordningens etablering
Ø-kommuner
Anm.: Ø-kommuner (Læsø, Samsø, Fanø, Ærø), småøer (Orø, Sejerø, Agersø, Omø, Fejø, Femø, Baagø, Lyø,
Avernakø, Skarø, Drejø, Strynø, Aarø, Endelave, Venø, Anholt, Tunø og Fur). Oplysninger om færgeruterne til
Nekselø, Bjørnø, Hjortø, Birkholm, Barsø, Hjarnø, Egholm samt ruten Orø-Hammer Bakke (privat ejet) indgår ikke, da
disse ruter primært grundet deres størrelse ikke indberetter data til Danmarks Statistik. De to tilskudsordninger på
gods- og passagerområdet trådte i kraft henholdsvis den 1. juni 2015 og den 1. august 2016. Siden er ordningerne
blevet gradvist udvidet.
3
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger
27
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0028.png
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Med teleforliget af 17. maj 2018 bakkede samtlige partier i Folketinget op om
visionen om, at Danmark skal have den bedste udrulning af og de bedste
telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur i Europa. Partierne
bekræftede endvidere den politiske målsætning om, at alle boliger og virk-
somheder senest i 2020 skal have adgang til en bredbåndsforbindelse med
en hastighed på mindst 100 Mbit/s download samt 30 Mbit/s upload, samt at
der skal være adgang til god mobiltelefoni i hele Danmark.
De fleste borgere og virksomheder i Danmark har god dækning, når det gæl-
der højhastighedsbredbånd med hastighed på mindst 100 Mbit/s download og
30 Mbit/s upload, jf. figur 5.3. I 2018 havde 91 pct. af alle boliger og virksom-
heder adgang til mindst 100/30 Mbit/s. Det er en stigning på 2 procentpoint fra
2017. Som den eneste kommune har Læsø dækning med mindst 100/30
Mbit/s til alle boliger og virksomheder.
På regionalt plan er den største udvikling fra 2017 til 2018 sket i Region Sjæl-
land. Her er antallet af boliger og virksomheder med adgang til mindst 100/30
Mbit/s steget med 5 procentpoint til 84 pct. Region Sjælland er dog fortsat den
region, som har den laveste dækningsprocent, jf. figur 5.4. Med en dæknings-
procent på 96 er Region Syddanmark tættest på at komme i mål med opfyl-
delse af den nationale bredbåndsmålsætning om, at alle boliger og virksom-
heder skal have adgang til mindst 100/30 Mbit/s senest i 2020.
Figur 5.3. Andelen af boliger
og virksomheder med 100/30
Mbit/s bredbånd, 2018
Figur 5.4. Andelen af boliger og virk-
somheder med 100/30 Mbit/s bred-
bånd i regionerne, 2014-2018
Hovedstaden
Nordjylland
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
2014
Kilde: tjekditnet.dk (Energistyrelsen).
2015
2016
2017
2018
Syddanmark
Midtjylland
Sjælland
Kilde: tjekditnet.dk (Energistyrelsen).
REGERINGENS INITIATIVER
For at sikre at den trafikale og digitale infrastruktur fortsat bidrager til vækst og
udvikling i hele Danmark har regeringen foreslået og igangsat nedenstående
initiativer.
Færger
Nedsættelse af færgetakster for personbefordring og godstransport på ikke-
statslige færgeruter til og fra visse øer og afløserfærge
Færgetaksterne til og fra øerne er nedsat ad flere omgange, herunder med
140 mio. kr. i finanslovsaftalen for 2017. Senest er der i 2018, som led i
Aftale
om justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for person-
28
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0029.png
befordring og godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer,
givet større fleksibilitet til, hvornår kommuner med småøer anvender tilskud-
det på passagerområdet, og både tilskudsordningen på passager- og gods-
området forenkles. Derudover indebærer aftalen, at tilskudsordningen på
passagerområdet tilføres 5,3 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til kompensation
af de kommuner, som ellers ville få et tab i tilskud som følge af, at aftalen
ændrer fordelingsnøglen på passagerområdet.
En mere driftssikker og stabil færgebetjening er en vigtig forudsætning for at
skabe vækst og udvikling på øerne. Derfor er der som led i aftalen desuden
enighed om at yde støtte til at dække et eventuelt driftsunderskud i en op-
startsperiode for en standardfærge, der er under udvikling i regi af Færgese-
kretariatet til brug som afløserfærge for kommuner med små øer. Der er på
finansloven for 2019 afsat en reserve på samlet 15 mio. kr. i perioden 2019-
2022 til at dække et eventuelt driftsunderskud i forbindelse med en standard-
færge.
Mobilitet
Ny infrastrukturaftale
Med aftalen investeres samlet godt 112 mia. kr. i den danske transportinfra-
struktur frem til 2030. Ud over at styrke rygraden i den danske transportinfra-
struktur i form af nødvendige opgraderinger af det centrale motorvejsnet er
det et målrettet fokus i aftalen at styrke den regionale opkobling i hele landet.
Der afsættes blandt andet 685 mio. kr. til udbygning af Rute 15 mellem Her-
ning og Ringkøbing. Der afsættes ligeledes 139 mio. kr. til udbygning af de
resterende dele af Rute 40 mellem Aalbæk og Skagen. Samtidig afsættes der
450 mio. kr. til udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster,
hvilket forbedrer fremkommeligheden for såvel pendlertrafik som den sæson-
betonede ferietrafik. Med aftalen igangsættes således flere konkrete projekter
med regionalt sigte, og der etableres en række puljer, som i de kommende år
vil medvirke til at styrke infrastrukturen uden for motorvejsnettet. Dette omfat-
ter puljer til opgradering af det øvrige statsvejsnet, til bedre fremkommelighed,
tilgængelighed og trafiksikkerhed, til hastighedsopgraderinger mv. på jernba-
nen og til cykelprojekter i hele landet. Samlet er der i disse puljer afsat mere
end 10 mia. kr. frem til 2030.
Permanent forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og visse øer
Den tidligere regel om forhøjet befordringsfradrag i de 25 udpegede yder-
kommuner udløb med udgangen af 2018. Det forhøjede befordringsfradrag for
yderkommuner, som kan bidrage til at fastholde og tiltrække erhvervsaktive
beboere i yderkommunerne og på visse danske småøer, er gjort permanent
med virkning fra og med indkomståret 2019. Omfattede pendlere får befor-
dringsfradrag med fuld sats for kørsel over 120 km dagligt. Pendlere i andre
kommuner får halv sats over 120 km dagligt. Ordningen er samtidigt udvidet til
også at gælde for de 10 danske småøer Aarø, Baagø, Egholm, Endelave,
Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø og Tunø, således at alle 27 ikke-
brofaste småøer i Sammenslutningen af Danske Småøer omfattes. Formålet
er at styrke mobiliteten i yderkommunerne og på danske småøer, hvilket kan
bidrage til at fastholde og tiltrække erhvervsaktive beboere i yderkommunerne
og på de nævnte danske småøer.
Ø-fradrag i yderkommuner og visse øer
For at bidrage til at fastholde og tiltrække erhvervsaktive beboere i yderkom-
munerne og på visse danske småøer, er der med virkning fra og med ind-
komståret 2019 indført et særligt ø-fradrag på ca. 200 kr. pr. overnatning.
29
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0030.png
Ordningen gælder for pendlere,
som bor på en ikke-brofast ø i en af de 25
udpegede yderkommuner eller på en af de 10 danske småøer Aarø, Baagø,
Egholm, Endelave, Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø og Tunø, og som
ikke har mulighed for at komme hjem og overnatte på grund af afstanden
mellem arbejde og bopæl.
Enklere og lavere afstandskrav for fjernbusser
De hidtidige geografiske afstandskrav til fjernbuskørsel afskaffes pr. 1. juli
2019 til fordel for ét landsdækkende krav på 75 km. Det betyder konkret, at
der skal være mindst 75 km. mellem den enkelte fjernbuspassagers på- og
afstigning. Et sådan lavere og ensrettet afstandskrav vil give mulighed for
flere, billige fjernbusruter, end det er muligt med de hidtidige afstandskrav,
hvilket vil kunne øge transportudbuddet i yderområderne.
Højere hastighedsgrænser
Det sker i forlængelse af finanslovsaftalen for 2018, hvor regeringen og Dansk
Folkeparti afsatte midler til at hæve hastighedsgrænserne på udvalgte lande-
veje og motorveje på en trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlig måde. Hastig-
hedsgrænserne hæves nu til 90 km/t. på 150 kilometer landevej og til 120
km/t. på 31 kilometer motorvej. Initiativet øger mobiliteten og sikrer, at folk kan
komme hurtigere frem, der hvor det er forsvarligt.
Lavere takster for Storebæltsbroen
Storebæltsbroen medvirker til at binde Danmark sammen. Regeringen har
nedsat Storebæltstaksterne for at fremme mobiliteten og styrke sammen-
hængskraften i Danmark. Samlet set vil nedsættelsen give virksomheder og
borgere, der krydser Storebælt, en besparelse på ca. 750 mio. kr. året. Det vil
medvirke til at styrke arbejdskraftens mobilitet, reducere erhvervslivets om-
kostninger og skabe større sammenhæng mellem landsdelene til gavn for
familier og virksomheder.
Digital infrastruktur
Flere midler til bredbåndspuljen, der er yderligere målrettet yderområderne
Bredbåndspuljen blev introduceret i 2016 og bidrager til at sikre god bred-
båndsdækning i hele Danmark. I perioden 2016-2018 blev der givet tilskud for
ca. 280 mio. kr., hvilket giver bedre bredbånd til godt 12.000 adresser. I 2018
blev puljen i højere grad målrettet tyndt befolkede områder. Resultatet af
2018-puljen tyder på, at puljen i højere grad end tidligere er kommet de tyndt-
befolkede områder til gode. Der blev i 2018 givet tilskud til bedre bredbånds-
dækning til godt 4.500 adresser, hvoraf ca. 98 pct. lå i landzone. På finanslo-
ven er der afsat 100 mio. kr. til bredbåndspuljen i 2019.
Krav til mobilselskaberne om god mobildækning
I februar-marts 2019 blev der holdt auktion over en række mobilfrekvenser. I
den forbindelse stillede regeringen krav om, at mobilselskaberne skal forbedre
mobildækningen. Auktionens resultat betyder, at mobilselskaberne senest i
april 2022 skal sikre god mobildækning i 212 områder, som omfatter ca.
19.000 adresser med dårlig mobildækning. Det indebærer, at der skal være
adgang til en taletjeneste og en mobil bredbåndstjeneste med en download-
hastighed på minimum 30 Mbit/s og en uploadhastighed på minimum 3 Mbit/s.
I hvert enkelt dækningsområde skal mindst 90 % af arealet dækkes. Dæk-
ningskrav i frekvensauktioner sikrer, at mobildækningen forbedres markant i
de områder af landet, der i dag oplever dårlig dækning.
30
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0031.png
Internet i tog
Projektet består af et samarbejde mellem Banedanmark, DSB og en række
mobiloperatører og skal sikre, at passagererne kan anvende toget som ar-
bejdsplads på hele statens jernbanenet med udgangen af 2019. Den overord-
nede arbejdsfordeling er, at Banedanmark opsætter radiomaster m.v. langs
banenettet, hvor der p.t. ikke er dækning, DSB installerer Wi-Fi og mobilre-
peatere (forstærker mobilsignalet) i togene, og mobiloperatørerne installerer
radioantenner i masterne m.m. Der blev i 2016 afsat 105 mio. kr. (2019-priser)
til Banedanmarks udbygning af infrastrukturen. DSB finansierer selv deres del
af projektet.
Konsekvensvurderinger
Love og lovforslag med regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
Regeringen besluttede i 2017, at det i lovarbejdet skal tydeliggøres, hvilke
væsentlige konsekvenser lovforslag har for landdistrikterne. Dermed har rege-
ringen udvidet den hidtidige praksis for vurdering af regionale konsekvenser til
eksplicit at omfatte lovforslags påvirkning af udviklingen i landdistrikterne. Den
udvidede praksis blev indført med virkning fra folketingsåret 2017/18. Ændrin-
gen betyder, at alle ressortministerier skal foretage en vurdering af de regio-
nale konsekvenser, herunder for landdistrikterne, samt redegøre for konse-
kvenserne i lovforslagets bemærkninger, hvis konsekvenserne vurderes at
være væsentlige. Det sker for at understøtte regeringens arbejde med at
sætte fokus på vækst og udvikling i hele landet.
Erhvervsministeriet har foretaget en høring hos alle ministerier, som viser, at
fire lovforslag
4
blev vurderet til at have væsentlige regionale konsekvenser,
herunder for landdistrikterne i folketingsåret 2017/18. I det igangværende
folketingsår 2018/19 har de lovansvarlige ministerier oplyst, at der foreløbigt
er syv lovforslag
5
, der er vurderet til at have væsentlige regionale konsekven-
ser, herunder for landdistrikterne.
4
1)
L168 om ændring af lov om naturbeskyttelse,
2)
L58 om ændring af sundhedsloven,
3)
L 198 om
ændring af lov om et testcenter for store vindmøller ved Østerild,
4)
L 86 om ændring af lov om planlægning.
5
1)
L185 om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer,
2)
L 72 om ændring af lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser m.fl.,
3)
L 121 om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler,
4)
L199 om ændring af
lov om erhvervsuddannelser,
5)
L 73 Forslag til lov om erhvervsfremme,
6)
L 68 Forslag til lov om ændring
af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond,
7)
L 51
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning.
31
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
Regional- og landdistrikts-
politisk redegørelse 2019
Regeringens redegørelse til
Folketinget
Publikationen kan også hentes på Erhvervs-
ministeriets hjemmeside: www.em.dk
32
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 79: Orientering om Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019
2049615_0033.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]