Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 78
Offentligt
2044702_0001.png
29. marts 2019
Sagsnr. 18/08329
Klagenr. 1001990
EBRAU
AFGØRELSE FRA MILJØ- OG FØDEVAREKLAGENÆVNET
MILJØ- OG
FØDEVAREKLAGENÆVNET
Toldboden 2
8800 Viborg
STADFÆSTELSE af afslag på dispensation i sag om opførelse af ny
helårsbolig inden for strandbeskyttelseslinjen i Struer Kommune
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter naturbeskyttel-
seslovens
1
§ 65 b, stk. 1, jf. § 15, stk. 1, jf. § 78, stk. 4.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Kystdirektoratets afgørelse af
13. september 2018 om afslag på ansøgning om dispensation til nyt byg-
geri inden for strandbeskyttelseslinjen på matr. nr. 7b Venø By, Venø,
beliggende Havstokken 18, 7600 Struer.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke ind-
bringes for anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet
2
og gebyrbekendtgørelsens § 2.
3
Eventuel retssag
til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. naturbe-
skyttelseslovens § 88.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 8 i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Tlf.
72 40 56 00
CVR-nr. 37795526
EAN-nr. 5798000026070
[email protected]
www.naevneneshus.dk
1
2
3
Lovbekendtgørelse nr. 1122 af 3. september 2018 om naturbeskyttelse.
Lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Bekendtgørelse nr. 132 af 30. januar 2017 om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og
Fødevareklagenævnet mv.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
1. Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Afgørelsen er den 5. oktober 2018 påklaget til Miljø- og
Fødevareklagenævnet af ejendommens ejer.
Klager har navnlig anført, at
-
-
-
der ikke med afgørelsen er taget hensyn til den lempeligere
dispensationspraksis, der gælder for småøer,
placeringen af huset er den mest hensigtsmæssige i forhold til be-
skyttelseslinjen, koter og vandstandslinjer, og
det oprindelige stuehus vil blive revet ned, når den oprindelige
beboer (sælger), der har livlang ret til at bebo huset, enten flytter
eller afgår ved døden.
Klagepunkterne er nærmere uddybet i afsnit 2.4.
2. Sagens oplysninger
2.1 Ejendommen/området
Ejendommen er beliggende på den østlige side af Venø, umiddelbart nord
for Venø havn.
Ejendommen er på godt 4 ha, som ligger inden for strandbeskyttelseslin-
jen, og med jord direkte til kysten. Bygningsparcellen, tilkørselsvej og
have ligger uden for beskyttelseslinjen.
2.2 Den påklagede afgørelse
Kystdirektoratet har meddelt afslag på ansøgning om dispensation til op-
førelse af nyt helårshus med garage delvist inden for strandbeskyttelses-
linjen på matr. nr. 7b Venø By, Venø, beliggende Havstokken 18, 7600
Struer.
Det fremgår af afgørelsen, at der er søgt om dispensation til opførelse af
nyt helårshus indenfor den udvidede strandbeskyttelseslinje. Kystdirekto-
ratet har været i dialog med ansøger om projektet og oplyst om, at der
som udgangspunkt ikke gives dispensation til opførelse af nyt byggeri
indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Alle de eksisterende bygninger på ejendommen ligger udenfor strandbe-
skyttelseslinjen.
Det fremgår af afgørelsen, at klager har købt ejendommen og ønsker at
rive udhusene ned og i stedet opføre et nyt helårshus med garage. Klager
har aftalt med sælger, at han kan blive boende resten af sit liv i det eksi-
sterende hus. Først når sælger ikke bor i huset mere, nedrives huset.
Ifølge BBR er det bebyggede areal 268 m
2
, boligarealet er på 98 m
2
. I
ansøgningen er det oplyst at 110 m
2
eksisterende bebyggelse bevares.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
Den nye bolig, der ønskes opført, er på 205 m
2
, hvoraf ca. halvdelen
kommer til at ligge indenfor den udvidede strandbeskyttelseslinje.
Der anlægges desuden ny adgangsvej, hvoraf en mindre del også placeres
indenfor strandbeskyttelseslinjen.
Det fremgår af afgørelsen, at klager telefonisk over for Kystdirektoratet
har oplyst, at der engang har været bygninger indenfor strandbeskyttel-
seslinjen, hvor huset nu ønskes placeret. Der ligger ingen bygninger in-
denfor strandbeskyttelseslinjen på ejendommen i dag, og det er væsentligt
mere end 3 år siden, de blev fjernet. Kystdirektoratet har derfor vurderet,
at der er tale om opførelse af helt nyt byggeri.
Det fremgår af afgørelsen, at den daværende borgmester i Struer Kom-
mune har henvendt sig til Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Lar-
sen vedrørende sagen. Borgmesteren rejste spørgsmålet om den lempeli-
gere praksis for småøer. Af ministerens svar på henvendelsen fremgår
det, at
”Mads Jakobsen henviser i sin henvendelse
til, at strandbeskyttelsen i den
udvidede strandbeskyttelseszone (100-300 meter) administreres mere
lempeligt på små øer. Det er helt rigtigt i det omfang hensynet til de små
øers erhvervsmæssige udvikling kræver det, men altid først efter en kon-
kret vurdering af, om byggeriet kan holdes uden for strandbeskyttelseslin-
jen. I denne sag har Kystdirektoratet vurderet, at der er mulighed for at
tilpasse projektet således, at det ansøgte byggeri flyttes uden for strandbe-
skyttelseslinjen og det er derfor uden betydning, om der administreres ef-
ter en lempelig praksis eller ej.”
Kystdirektoratet har den 1. marts 2018 været på besigtigelse på adressen,
hvor klager var til stede.
Kystdirektoratet har bemærket, at det fremgår af naturbeskyttelseslovens
§ 15, at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af strandbredder eller
af andre arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelses-
linjen. Der må ikke etableres hegn, placeres campingvogne og lignende,
og der må ikke foretages udstykning, matrikulering eller arealoverførsel,
hvorved der fastlægges skel.
Forbuddet mod tilstandsændringer betyder bl.a., at der ikke må opføres
bebyggelse, foretages terrænændringer eller etableres beplantning inden
for strandbeskyttelseslinjen.
Der kan gøres undtagelse fra bestemmelsen, jf. naturbeskyttelseslovens §
65 b.
Kystdirektoratet har desuden bemærket, at strandbeskyttelseslinjen admi-
nistreres meget restriktivt. Af hensyn til de nationale interesser, der er
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
2044702_0004.png
knyttet til kystområderne, dispenseres der kun, når der foreligger en be-
grundelse herfor, og når dispensationen vil være uden konsekvenser for
den fremtidige administration af strandbeskyttelseslinjen.
Der kan endvidere ikke gives dispensation fra naturbeskyttelseslovens §
15, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområ-
der i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der
fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Kystdirektoratet har konstateret, at det ansøgte ligger inden for strandbe-
skyttelseslinjen, og at tilstandsændringen forudsætter, at der meddeles
dispensation efter naturbeskyttelsesloven.
Efter administrativ praksis meddeles der som udgangspunkt ikke dispen-
sation til opførelse af ny bebyggelse indenfor strandbeskyttelseslinjen,
medmindre der er tale om udskiftning af eksisterende bebyggelse med et
nyt, med omtrent samme placering, størrelse og udformning.
Kystdirektoratet har efter en konkret vurdering fundet, at der ikke er sær-
lige forhold, der kan begrunde, at der i strid med praksis gives dispensati-
on til det ansøgte byggeri. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at der er
tale om helt nyt byggeri, som kan tilpasses og placeres udenfor linjen.
Det i ansøgningen anførte om, at kun en del af huset kommer til at ligge
indenfor strandbeskyttelseslinjen, og at det eksisterende hus vil blive
fjernet, når lejer ikke længere bor der, kan efter Kystdirektoratets vurde-
ring ikke begrunde en dispensation.
En dispensation til det ansøgte byggeri vil indebære en væsentlig påvirk-
ning af kyststrækningen, og vil kunne skabe en utilsigtet præcedensvirk-
ning i andre lignende sager. Kystdirektoratet har med afgørelsen ikke
taget stilling til detaljerne i husets udformning og udseende.
Kystdirektoratet har endvidere bemærket, at det fremgår af ”kystlov-
forslagets” bemærkninger, at den udvidede strandbeskyttelse administre-
res mere lempeligt på små øer, når forholdene og hensynet til øernes er-
hvervsmæssige udvikling kræver det. Det ansøgte byggeri er i dette til-
fælde ikke en del af en erhvervsmæssig udvikling. Da det er muligt at
placere byggeriet udenfor strandbeskyttelseslinjen, har Kystdirektoratet
henvist til den mulighed.
2.3 Natur- og planforhold
Ejendommen ligger op til Natura 2000-område nr. 62 Venø, Venø Sund.
4
Området består af habitatområde H55 og fuglebeskyttelsesområde F40.
4
https://mst.dk/media/129955/62_n2000plan_2016-21.pdf.
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
Det fremgår af Miljøstyrelsens resumé af natura 2000-planen, at Venø er
8 km lang, op til 1,5 km bred og beliggende umiddelbart nord for Struer i
den sydvestlige del af Limfjorden. I Natura 2000-området indgår hoved-
sageligt marine områder samt strandenge og klitnaturtyper ved Humlum
og langs Venøs vestkyst, mens langt hovedparten af selve Venø ikke er
inddraget i området.
Habitatområdet er sammenfaldende med fuglebeskyttelsesområdet. Dette
er udpeget af hensyn til ynglefuglene klyde og dværgterne, der primært
findes i området ved Nørskov Vig, samt lysbuget knortegås, der ofte fou-
ragerer på strandengene for- og efterår.
Natura 2000-området har et areal på 2.926 ha, hvoraf de marine områder
udgør ca. 95 %. Knap 2 ha af landarealet er offentligt ejet.
2.4 Klagens indhold
Klager har navnlig anført, at afgørelsen ikke tager hensyn til de lempeli-
gere dispensationsmuligheder, som loven åbner for på småøer.
Klager har anført, at opførelsen af det nye hus følger den eksisterende
byggelinje langs Havstokken, og at strandbeskyttelseslinjens placering på
området af ikke forklarlige grunde afviger fra naboområder og deres ak-
tuelle bebyggelse. Struer Kommune har ifølge klager i forbindelse med
planlagte ændringer søgt om omlægning af strandbeskyttelseslinjen i om-
rådet.
Klager har desuden anført, at placeringen på grunden er sket ud fra hen-
syn til byggelinje og kvoter, således at det svarer til øvrigt byggeri langs
Havstokken, og under hensyntagen til lokale vandstandsforhold. Struer
Kommune har godkendt byggeriet under forudsætning af dispensationens
opnåelse.
Klager har endelig anført, at bygningens placering er valgt for at sikre
fortsat anvendelse af det oprindelige stuehus til sælger af ejendommen.
Sælger er en ældre, handicappet, barnefødt venøboer, der har livsvarig ret
til beboelse af stuehuset. Stuehuset vil blive nedrevet ved beboerens fra-
flytning eller død.
Klager har vedlagt et støttebrev fra Sammenslutningen af Danske Små-
øer, hvor der er henvist til, at det fremgår af bemærkningerne til kystlov-
forslaget, at den udvidede strandbeskyttelseslinje forudsættes administre-
ret mere lempeligt på små øer, når forholdene og hensynet til øens er-
hvervsmæssige udvikling kræver det.
Efter sammenslutningens opfattelse er der tale om et særligt tilfælde, når
et projekt som dette - beliggende på en småø - bidrager til fastholdelse af
både erhverv og beboere, ligesom fastholdelse af erhverv og bosætning
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
2044702_0006.png
naturligt må falde ind under den lempeligere administration, som be-
mærkningerne til loven anviser.
Det fremgår videre af støttebrevet, at formålet med strandbeskyttelseslin-
jen er at bevare de åbne kyster og de landskabelige, naturmæssige og re-
kreative værdier, der er knyttet til kysterne. Da det ansøgte projekt ligger
i forlængelse af en allerede eksisterende byggelinje og ikke ødelægger
hverken den åbne kyst eller den natur, de plantearter, yngle- eller raste-
pladser, som loven forudsætter beskyttet, må der med ovennævnte be-
grundelser kunne meddeles dispensation.
Det er desuden sammenslutningens opfattelse, at når der henvises til præ-
cedens, er der tale om at sætte skøn under regel. I Sammenslutningen af
Danske Småøer opleves det ofte, at lige netop præcedens-argumentet er
tungtvejende i dispensationsafslag, hvilket er uheldigt, da det ofte sætter
anden argumentation ud af spil.
3. Miljø- og Fødevareklagenævnets bemærkninger og afgørelse
3.1 Miljø- og Fødevareklagenævnets bemærkninger
Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, indeholder et generelt forbud mod at
foretage ændring i tilstanden af arealer inden for strandbeskyttelseslinjen,
herunder foretage bebyggelse, udstykning, matrikulering og arealoverfør-
sel, hvorved der fastlægges skel.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en friholdelse af strandene og de
umiddelbart bagvedliggende kystområder mod indgreb, der ændrer den
nuværende tilstand og anvendelse.
Efter naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1, kan der kun i særlige tilfælde
meddeles dispensation fra strandbeskyttelseslinjen. Der kan derfor kun
dispenseres, hvis særlige forhold taler for det, herunder hvis der er tale
om et nødvendigt formål, som bør gå forud for den generelle beskyttel-
sesinteresse, og der ikke ved en dispensation skabes præcedensvirkning i
strid med det generelle formål med reglerne. Bestemmelsen administreres
i praksis meget restriktivt.
Det fremgår af kystlovsforslagets bemærkninger
5
, at den udvidede
strandbeskyttelse forudsættes administreret relativt mere lempeligt på
små øer, når forholdene og hensynet til øernes erhvervsmæssige udvik-
ling kræver det. Den forudsatte lempelse har alene relation til de yderlige-
re arealer, der ved loven inddrages under strandbeskyttelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at der ikke er tale om et sådant
særligt tilfælde, der kan begrunde en dispensation. Nævnet har herved
5
LF191 om forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om naturbeskyttelse som
fremsat den 4. februar 1994.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Henvendelse af 10/4-19 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om afslag på dispensation fra strandbeskyttelseslinjen på Venø
2044702_0007.png
lagt vægt på, at det ansøgte ikke er krævet af hensyn til Venøs erhvervs-
mæssige udvikling, hvorfor forholdet ikke falder ind under den lempeli-
gere dispensationspraksis for småøer. Nævnet har ligeledes lagt vægt på,
at praksis er restriktiv og på den uønskede præcedensvirkning en dispen-
sation ville kunne medføre.
Det forhold, som anført af klager, at ejendommens sælger skal forblive i
det oprindelige stuehus så længe denne ønsker det, og at huset herefter vil
blive revet ned, kan ikke føre til et andet resultat.
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker i øvrigt for god ordens skyld,
at det forhold, at der lægges vægt på, at en afgørelse ikke medfører en
uønsket præcedensvirkning, ikke er udtryk for at sætte skøn under regel,
men et sagligt hensyn i den konkrete administration af strandbeskyttelses-
linjen.
3.2 Gebyr
Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr ikke, jf.
gebyrbekendtgørelsens § 2, stk. 2.
3.3 Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Kystdirektoratets afgørelse af
13. september 2018 om afslag på ansøgning om dispensation til nyt byg-
geri inden for strandbeskyttelseslinjen på matr. nr. 7b Venø By, Venø,
beliggende Havstokken 18, 7600 Struer.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke.
Denne afgørelse gøres tilgængelig for førsteinstansen (j.nr. 17/01661)
samt for klager via Klageportalen. Afgørelsen sendes desuden til
eventuelle andre parter i klagesagen.
Afgørelsen vil blive offentliggjort på mfkn.naevneneshus.dk/. Person-
oplysninger vil blive anonymiseret.
Lasse K. Svensson
Stedfortrædende formand
7