Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 72
Offentligt
2031992_0001.png
Fortsat fremgang på
ejendomsmarkedet i
landdistrikterne
Marts 2019
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0002.png
Udviklingen i Danmarks landdistrikter
er et emne, som mange mennesker med
rette er optaget af. At sikre en sund ud-
vikling i vores landdistrikter er vigtigt for
sammenhængskraften i Danmark og for
mange familiers hverdag og fremtid.
Der er under skiftende regeringer gen-
nemført flere konkrete tiltag, der skal
støtte op om en positiv udvikling i land-
distrikterne, bl.a. udflytning af statslige
arbejdspladser og ændring af planloven
for at sikre fleksibilitet i byudviklingen,
nedrivningspuljen og flexboligordningen.
Desuden er den såkaldte 6-måneders
regel afskaffet, og bankerne har fået
øgede muligheder for fleksibilitet i forhold
til rådighedsbeløb.
Finans Danmark og Landdistrikternes
Fællesråd deler interessen for en sund
udvikling og målsætningen om at skabe
og fastholde vækst og arbejdspladser i
landdistrikterne.
På den baggrund fremlægger de to orga-
nisationer her en række konkrete forslag,
der sigter på at styrke ejendomsmarke-
det i landdistrikterne og dermed kan være
med til at understøtte en positiv udvikling i
landdistrikterne.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0003.png
Positiv udvikling på ejendomsmarkedet i landdistrikterne
Over de senere år har diverse politiske tiltag for
landdistrikterne været med til at understøtte en
positiv fremgang på ejendomsmarkedet i landdi-
strikterne.
Udviklingen skal ses i lyset af, at fremgangen på
boligmarkederne i byerne har bredt sig til store
dele af landet, og at flere flytter til områder uden
for byerne, herunder også til landdistrikterne. I hver
tredje landdistriktskommune har der de seneste
tre år være flere, der flytter til, end der flytter fra. I
årene efter finanskrisen var det kun én ud af ti land-
og yderkommuner, der havde flere tilflyttere end
fraflyttere.
Fremgangen har betydet, at der i landdistrikter-
ne gives flere realkreditlån til både boligkøb og
til ejerskifte i virksomheder end i årene efter den
finansielle krise. Samlet set er der realkreditudlån i
landdistrikterne for ca. 451 mia. kr.
Den finansielle sektor spiller med andre ord en
vigtig rolle for virksomheder og boligejere i land-
distrikterne, og ingen institutter afviser på forhånd
at belåne ejendomme i bestemte områder. Da
hver enkelt lånesag vurderes konkret, er der også
boligejere og virksomheder, der får afslag på en
låneansøgning – ligesom andre steder i landet. Det
er imidlertid vigtigt, at penge- og realkreditinstitut-
terne gør det tydeligt, hvorfor der er givet afslag, så
folk kan forstå hvorfor.
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0004.png
Landdistrikternes udfordringer
Trods den positive udvikling er der imidlertid stadig
strukturelle udfordringer i landdistrikterne. De
strukturelle udfordringer skal bl.a. ses i lyset af de
seneste 20-30 års ændringer i erhvervsstruktur
og bosættelsesmønstre. Det er en udvikling, som
betyder, at ejendomsmarkedet har det lidt sværere
end andre steder i landet. Det kan i visse tilfælde
påvirke belåningen, fx hvis mulighederne for at
omsætte en ejendom er ringe. Det er udfordringer,
landdistrikterne og finanssektoren ikke kan løse
alene.
Ejendomsmarkedet i
landstrikterne har det lidt
sværere end andre steder i
landet.
Nye realkreditlån til bolighandler
50
40
30
20
10
0
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Landdistrikter
Mellemkommune
Bykommune
Kilde: Finans Danmark
Note: Landdistrikter er defineret som yder- og landkommuner.
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0005.png
Der kan gøres mere for ejendomsmarkedet i landdistrikterne
Finans Danmark og Landdistrikternes Fællesråd
fremlægger en række forslag til at understøtte den
positive udvikling på ejendomsmarkedet i landdi-
strikterne.
Derudover har Udvalget for levedygtige landsbyer
udarbejdet en række forslag, som blev offentlig-
gjort i en rapport fra april 2018. Flere af forslagene
er rettet mod bolig- og ejendomsmarkederne i
landdistrikterne og kan gøre en positiv forskel, hvis
de bliver implementeret. Finans Danmark og Land-
distrikternes Fællesråd bakker op om anbefalin-
gerne fra Udvalget for levedygtige landsbyer.
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0006.png
Støtte til ejendomsmarkedet i landdistrikterne
Finans Danmarks og Landdistrikternes Fællesråds forslag til at understøtte
ejendomsmarkedet i landdistrikterne:
Lavere omkostninger ved tvangsauktioner af
”billige” ejendomme
Nedsættelse af kommunal medfinansiering ved
nedrivning
Ekstra befordringsfradrag i en begrænset perio-
de, hvis de arbejder i yderområder
Udvidelse af BoligJobordningen til nedrivning
med ”grønt” incitament i landzoner.
Lavere omkostninger ved tvangsauktioner af ”billige” ejendomme
INITIATIV:
Det bør undersøges, om der kan skabes en
bedre sammenhæng mellem omkostningerne og
ejendommenes værdi ved tvangsauktioner. I dag
betyder en række faste betalinger, at der relativt set
er langt større omkostninger forbundet med tvangs-
auktioner af ”billige” ejendomme.
VIRKNING:
Det vil betyde, at boligejere med ”billige” ejendom-
me ikke rammes uforholdsmæssigt hårdt ved en
tvangsauktion i forhold til boligejere med dyrere
ejendomme.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0007.png
Større handelsomkostninger på ”billige” ejendomme
Handelsomkostninger ved tvangsauktioner som funktion af boligtype og budsum
Boligtype/budsum
Villa
Rækkehus
Ejerlejlighed
Gennemsnit
0,2-1 m
13,9%
14,1%
11,4%
13,4%
1-2 m
6,2%
6,0%
6,1%
6,1%
>2
m
4,5%
4,5%
4,6%
4,5%
* Handelsomkostninger = (størstebeløb + autionsafgift)/budsum
Note.: Dækker tvangsauktioner i perioden 2010-2011
Kilde: iTvang.dk
Nedsættelse af den kommunale medfinansiering ved nedrivning
INITIATIV:
Det bør overvejes at nedsætte og evt. differentiere
den kommunale medfinansiering, da det ofte er i
økonomisk trængte kommuner, at nedrivningsbeho-
vet er størst.
Forslaget skal ses i lyset af, at der er mellem
10.000-22.000 nedrivningsparate boliger i hele
landet.
I tråd med anbefalingerne fra Udvalget for levedyg-
tige landsbyer, som lægger op til at afsætte 330
mio. kr. årligt i en tiårig periode til landsbyfornyelse,
bør man desuden se på muligheden for at sætte
endnu flere penge af til indsatsen. De nuværende
ressourcer er ikke tilstrækkelige i forhold til at sikre
fornyelse i landdistrikterne og dermed bedre forud-
sætninger for bosætning.
VIRKNING:
Færre faldefærdige ejendomme i landdistrikter-
ne, der vil gøre det mere attraktivt at bosætte sig i
landdistrikterne.
Vil gøre det mere
attraktivt at bosætte sig
i landdistrikterne.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0008.png
Andel af huse, som er nedrivningsklare
Kilde: KORA, Nedrivninger af huse og
fremtidige nedrivningsbehov i Danmark
2017
Særligt fradrag til folk, der arbejder i yderkommunerne
FORSLAG:
Det bør overvejes, at også personer, der arbejder i
yderkommuner, får et ekstra befordringsfradrag. Fx
er der flere med en lang videregående uddannelse,
der pendler til yderkommunerne, end der pendler
fra. Folk skal have mulighed for at få det højere fra-
drag i en begrænset periode, fx i halvandet år. I dag
er der et forhøjet befordringsfradrag i yderkommu-
nerne. Men fradraget gælder kun dem, der bor der.
VIRKNING:
Mere attraktivt at arbejde i yderkommunerne og kan
på sigt få flere til at bosætte sig i nærområdet.
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0009.png
Pendling til og fra yderkommuner fordelt på uddannelsesniveau, 1.000 personer
60
Pendler til
50
40
30
20
10
0
Ufaglært
Gymnasial
Faglært
KVU
MVU
LVU
Kilde: De Økonomiske Råd, Dansk Økonomi, Forår 2015, 2015
Pendler fra
Udvidelse af BoligJobordningen til nedrivning med ”grønt” incitament i landzoner
FORSLAG:
Det bør overvejes via BoligJobordningen at give
folk fradrag, hvis de nedriver bygninger af en meget
”dårlig” energiklasse i landzonerne. Det bør des-
uden overvejes at udvide ordningen, så man kan få
fradrag for ”grønne” håndværksydelser i forbindel-
se med nybyggeri i landzonerne.
Forslaget skal ses i lyset af en anbefaling fra Udval-
get for levedygtige landsbyer om at lade BoligJo-
bordningen omfatte lønomkostninger til nedrivning
af boliger beliggende i landzoner.
9
VIRKNING:
Vil give flere arbejdspladser og gøre landdistrikter
mere attraktive. Samtidig vil det give indtægter til
staten i form af skatter, afgifter og moms. Sidst men
ikke mindst vil det give et incitament til at nedrive
byggeri, der ikke er bæredygtigt og bygge nyt, der
er ”grønt”.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0010.png
Forslag fra Udvalget for levedygtige landsbyer
Aktuelle forslag fra Udvalget for levedygtige landsbyer med fokus på ejendomsmarkedet:
Fremme finansieringsmodeller til kultur og ud-
dannelse
Flere iværksættere skal kunne bruge tilovers-
blevne bygninger
Fleksibilitet for virksomheder til nedrivning,
nyopførelse eller udvidelse på egen grund.
Fremme finansieringsmodeller til kultur og uddannelse
FORSLAG:
Værdiansættelsesreglerne for ejendomme til un-
dervisningsmæssige og kulturelle formål beliggen-
de i landsbyer og landdistrikter må ikke blokere for
en realkreditfinansiering, der muliggør en tilfreds-
stillende finansiering i forhold til fx opførelsesom-
kostningerne. Det bør derfor undersøges, om der
er reelle finansieringsudfordringer for denne type
ejendomme. Afhængig af problemets omfang bør
det undersøges, om der kan udvikles finansierings-
modeller, der fremmer mulighederne for at etablere
og udbygge fx uddannelsesinstitutioner uden for
de større byer.
VIRKNING:
Der vil blive investeret mere i kultur og uddannelse,
og det kan gøre det mere attraktiv at bo og arbejde
i landdistrikterne.
Der vil blive investeret
mere i kultur og
uddannelse.
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0011.png
Iværksættere skal kunne bruge
tiloversblevne bygninger
FORSLAG:
Kommunernes erhvervsfremme skal have fokus på,
at de primært mindre virksomheder får mulighed for
at etablere sig i tiloversblevne bygninger. Mulighe-
den er der i dag i planlovens landzonebestemmel-
ser.
VIRKNING:
Fremme jobskabelse og brugen af de allerede
eksisterende bygninger.
Fleksibilitet for virksomheder til
nedrivning, nyopførelse eller udvidelse
på egen grund
FORSLAG:
Kommunalbestyrelserne bør have fleksibilitet til at
give landzonetilladelser til nedrivning, nyopførelse
og udvidelse på egen grund til ny anvendelse, når
det er foreneligt med den ønskede udvikling i områ-
det samt nabohensyn mv.
VIRKNING:
Flere arbejdspladser i landdistrikterne.
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Fælles udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om ejendomsmarkedet i landdistrikterne
2031992_0012.png
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
www.finansdanmark.dk
12
Landdistrikternes Fællesråd
Tybovej 2
6040 Egtved
Telefon 6131 3636
www.landdistrikterne.dk