Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 70
Offentligt
FAKTA
OM REGIONAL UDVIKLING
Regionale busser og tog bringer
danskerne på job og i skole
Regionerne har ansvaret for de regionale busser
og for de 13 lokalbaner. Budgettet til dette er
på ca. 1,5 mia. kr. om året.
Hvert år kører der næsten 76 mio. passagerer
med de regionale busser, mens ca. 12 mio. pas-
sagerer tager lokalbanerne.
De regionale busser kører 2,5 mio. timer om året
og får undervejs tilbagelagt 100 mio. km. Lokal-
banerne kører ca. 190.000 timer årligt og får til-
bagelagt over 10 mio. km.
Hver region udarbejder desuden en regional
mobilitetsstrategi, som tænker alle landsdelens
transportformer sammen, så borgerne får den
letteste og mest sammenhængende transport,
f.eks. til arbejde og uddannelse.
Figur 1.
Antallet af passagerer, der kører
med de regionale busser steget med 36 pro-
cent siden 2007. I samme periode er antallet
af passagerer i de kommunale busser faldet
støt (indekseret).
140
130
120
Regionale
busser
110
100
Kommunale
busser
90
80
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
2017
Bedre tilbud til nordjyderne
efter regionens indtog
Region Nordjylland og Nordjyske Jernbaner overtog
togdriften i Vendsyssel fra staten og DSB i somme-
ren 2017. Nye tal viser, at det har givet 10 procent
flere passager og 30 procent flere afgange for de
samme penge, som staten brugte på opgaven. Det-
te på trods af, at der har været lange perioder med
driftsforstyrrelser pga. planlagt sporarbejde samt
udrulning af nyt signalsystem.
Fremtidens Rejseplan udvikles
med regionerne
Region Nordjylland og Region Hovedstaden går
forrest for at gøre den kollektive trafik endnu let-
tere og mere sammenhængende at bruge. De har i
samarbejde med trafikselskaberne og Rejseplanen
testet den nye app MinRejseplan, der indeholder
flere mobilitetsformer som bus, tog, metro, bybiler
og delecykler. MinRejseplan er første skridt på
vejen mod Mobility-as-a-Service i Danmark.
DANSKE REGIONER 2019 / SIDE 1