Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 65
Offentligt
2020235_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 306
Offentligt
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019-824
Doknr.
70430
Dato
22-02-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. februar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 306 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr.306:
”Vil
ministeren sende udvalget sit talepapir fra udvalgets høring den 6. februar 2019
om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsord-
ning?”
Svar:
Talepapiret fra høringen den 6. februar 2019 er vedlagt,
jf. bilag 1.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Bilag:
Bilag 1. Tale til SOU
Høring om udligningsordningen den 06.02.2019.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0002.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 306
Offentligt
Bilag 1
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
SOU
åben høring om den kommunale
udligningsordning
6. februar 2019, kl. 9.30-11.50
10-15 minutter
Christiansborg, lokale 1-113
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak fordi jeg måtte komme og få lejlighed til at give min
udlægning af denne sag. Det er jo en sag, som har fyldt
ganske meget i udligningsdebatten
måske også for
meget, hvis I spørger mig. Sagen kommer nemlig til at
skygge for en god og sund debat om udligningen
en debat
vi naturligvis skal have.
Baggrunden er som bekendt, at der i en række år har
manglet oplysninger om udlændinges medbragte
uddannelse i den uddannelsesstatistik, som offentliggøres
af Danmarks Statistik. Det er en af de statistikker, som
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0003.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet lægger til grund for
opdateringen af tilskud og udligning til den årlige udmelding
til kommunerne. Det har betydet et gradvist mere skævt
grundlag for opdateringen.
Danmarks Statistik har siden
på baggrund af en ny
undersøgelse
ændret statistikken, og den reviderede
statistik indgår i udligningen fra og med 2019.
Problemet
er
altså blevet rettet op. Så, det er ikke det, som
denne sag handler om. Den handler om, at nogle
kommuner vil have, at vi går
tilbage
i tid og kompenserer
bagudrettet for de fejl eller mangler, som vi
nu
kender, fordi
statistikkerne er blevet bedre, eller vi på andre måder bliver
klogere.
Men det må fungere sådan, at vi først bliver politisk enige
om et udligningssystem. Dernæst administreres det efter de
regler, som er fastsat i loven
og dermed også ud fra den
statistik, som er kendt på det tidspunkt, hvor tilskuddene
udmeldes.
1
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0004.png
Systemet vil nok svært kunne administreres
om muligt,
hvis der løbende skal rettes
bagudrettet
i kommuneres
tilskuds- og udligningsbeløb, hver gang en statistik ændrer
sig. Det ville kommunerne jo heller ikke kunne fungere
under. Men vi kan sørge for at omsætte den viden, vi får, til
ansvarlige politiske beslutninger om systemet
fremadrettet.
Det må vi holde fast i, hvis vi fortsat skal kunne have et
udligningssystem.
Derfor hjælper det heller ikke at trække staten i retten,
sådan som en gruppe kommuner overvejer.
Det er spild af tid og skattekroner at forsøge at gøre det her
til et teknisk spørgsmål for en domstol.
[Intet grundlag for en retssag]
Jeg vil også aflive den myte, der tilsyneladende er, om at
der er sket en fejl i administrationen af udligningen. Det er
en påstand, som nogle kommuner og medier har gentaget
flere gange i forbindelse med denne sag. Men det er
ganske enkelt ikke korrekt.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0005.png
Udligningen er udmøntet efter reglerne, og
hjemmelsgrundlaget har været på plads.
Og reglerne er faktisk ret klare. I 1994 blev det skrevet
direkte ind i udligningsloven, at hvis der efter en udmelding
af tilskud og udligning konstateres en fejl i
beregningsgrundlaget, så har kommunerne ikke krav på at
få ændret tilskud eller bidrag i udligningen.
For at der ikke skal herske nogen tvivl, har ministeriet bedt
Kammeradvokaten gennemgå den konkrete sag. Og
Kammeradvokaten har klart konkluderet, at
jeg citerer:
”…Økonomi-
og Indenrigsministeriet ikke har begået fejl og
allerede af den grund ikke er erstatningsansvarlig for, at to
af de socioøkonomiske kriterier, der er blevet anvendt i de
kommunale udligningsordninger, muligvis ikke har afspejlet
kommunernes faktiske
udgiftsbehov.” –
citat slut.
Da Lemvig Kommune i oktober 2014 orienterede Økonomi-
og Indenrigsministeriet om, at uddannelseskriterierne ifølge
kommunen havde utilsigtede virkninger, reagerede
ministeriet. Det skete
i overensstemmelse med
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0006.png
kommunens anmodning
ved at lade spørgsmålet indgå i
det såkaldte Finansieringsudvalgs arbejde.
Spørgsmålet er således behandlet indgående i
Finansieringsudvalgets rapport fra februar 2018.
Her er det vigtigt at sige, at der er en meget lang praksis for,
at spørgsmål om udligningssystemet løbende analyseres og
vurderes af Finansieringsudvalget under Økonomi- og
Indenrigsministeriet, hvor bl.a. KL sidder med.
Kammeradvokaten fastslår på denne baggrund, at
jeg
citerer:
”Ministeriets
reaktion på grundlag af orienteringen om den
mulige uhensigtsmæssighed i udligningssystemet
forekommer derfor
adækvat og tilstrækkelig” –
citat slut.
Nogle kommuner har tilsyneladende også fået den tanke, at
ministeriet ikke har nogen hjemmel til at regne personer
med uoplyst uddannelse med som personer med ingen eller
lav uddannelse i opgørelsen af kriterier i udligningen. Men
det er også ukorrekt. Kriteriet har været anvendt i
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0007.png
udligningen i mange år. Det har fra starten fremgået af
lovbemærkningerne, at gruppen af personer med uoplyst
uddannelse indgår i opgørelsen. Det er også beskrevet i
rapporter fra Finansieringsudvalget.
Det peger på, at der ganske enkelt ikke er noget grundlag
for en retssag, og kommunerne har ikke et
juridisk
begrundet krav
på en bagudrettet kompensation.
[Konsekvensen af at kompensere bagudrettet]
Tilbage står så spørgsmålet, om man så ikke bare
rent
politisk
kan bøje sig for et krav om en bagudrettet
kompensation for tidligere års dataskævheder.
Hvis der skulle sidde politikere her, som har den tanke, så
vil jeg opfordre til at overveje det en ekstra gang.
For så kan man jo også pege på andre ting, som vi er blevet
klogere på
og som der ikke nødvendigvis vil være politisk
vilje i Folketinget til at rette op på.
For eksempel: Hvad med de kendte skævheder i
beskæftigelsestilskuddet og i udlændingeudligningen?
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0008.png
Ordninger, som fortsætter uden ændringer, selvom der var
en chance i foråret for at rette op på problemerne? Hvad er
svaret til de kommuner, der så med rette kan have en
forventning om at få en bagudrettet kompensation for
tabene fra de her skævheder? Hvor går grænsen?
Jeg vil derfor gerne opfordre til at stoppe diskussionen om
det bagudrettede og rette fokus på, hvordan systemet skal
fungere i årene, der kommer.
For det vil være vigtigt for, at vi kan skabe fornyet tillid til
systemet
og en accept af systemet
også hos dem, der
afleverer penge for, at andre kan modtage.
[Udligningen har en stor effekt]
Vi skal også huske, at vi grundlæggende har et
udligningssystem, der har en ret stor effekt ude i
kommunerne.
Uanset om man er tilhænger af systemet eller ej, så er det
en kendsgerning, at systemet giver en gevinst til de
kommuner, som har det svageste økonomiske
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0009.png
beskatningsgrundlag og de største socioøkonomiske
udfordringer.
Udligningen omfordeler således 18,4 mia. kr. i 2019 mellem
landets kommuner. I den forbindelse flyttes der 14 mia. kr.
fra hovedstadsområdet til landets øvrige kommuner
Ikke mindst til landets yderkommuner. Og den omfordeling,
der sker gennem udligningen, er steget år for år.
Uden udligning vil der være en forskel i den højeste og
laveste kommuneskat på næsten 33 procentpoint. I dag er
forskellen kun på omkring 5 procentpoint. Det ville
naturligvis være meget rart for den kommune, som kunne
sætte kommuneskatten ned til 9,6 pct. Men omvendt er det
næppe holdbart for den kommune, som skulle have en
kommuneskat på 42,4 pct. eller sænke kommunens
serviceniveau tilsvarende.
Disse effekter kan nemt glide i baggrunden, når
udligningsdebatten kører.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0010.png
[Udligningsdebatten er løbet af sporet]
Det er kun godt, at der er en politisk debat om den
kommunale udligning. Har vi fundet den rigtige balance? Er
der åbenlyse skævheder, der skal rettes op? Er
udligningsniveauet for lavt eller for højt? Den debat skal vi
naturligvis have.
Det er netop også meget vigtigt at slå fast, at udligning
ikke
er en videnskab eller en uomtvistelig ret. Udligning er
derimod
fordelingspolitik.
Der er jo ingen, der siger, at udligningssystemet er perfekt
heller ikke jeg.
Det er også derfor regeringen klart har sagt, at vi gerne
havde set, at de kendte skævheder i udligningssystemet
blev rettet op. Her måtte vi bare erkende, at der ikke var
politisk vilje til at lave en politisk aftale på denne side af et
Folketingsvalg.
Men den fordelingskamp, vi oplever mellem kommunerne i
disse år, er blevet meget uforsonlig og er efter min mening
løbet af sporet. Og denne stemning er bestemt heller ikke
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0011.png
hjælpsom i forhold til i fremtiden at opnå en politisk aftale
om ændringer i udligningssystemet.
Der er også stærkt bekymrende, når det ser ud til, at et
stigende antal kommuner bruger energi og ressourcer på
gennem deres registreringer at påvirke de statistikker, som
udligningen bygger på.
Det er svært at tro på, at det
kun
handler om at skabe
korrekt statistik,
når mange kommuner køber konsulenter,
som skal hjælpe kommunen med at ”optimere” deres
registreringer. Markedsføringen fra visse konsulentfirmaer
af
”Digital
Indtægtsoptimering”
og løfter om ”no
cure
no
pay”
er i den sammenhæng ikke
tillidsvækkende.
Derfor har jeg også besluttet, at vi er nød til at se nærmere
på denne aktivitet. Derfor har jeg bedt
Finansieringsudvalget under Økonomi- og
Indenrigsministeriet om at belyse, i hvilket omfang
kommuners registreringer kan påvirke udligningen, og om
der er behov for at sætte ind
eventuelt også fra politisk
hold.
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0012.png
[Afslutning]
I udligningen er det jo sådan, at hvis nogle skal
have mere,
skal andre
betale mere.
Så vi må nok også erkende, at der
aldrig vil kunne skabes en omfordeling mellem
kommunerne, som alle landets kommuner er enige i.
Men det vil være godt, hvis vi kan få debatten tilbage på
sporet. For det giver en bedre mulighed for, at vi sammen
efter et valg kan få rettet op på systemet. Det trænger
udligningssystemet til.
Jeg håber derfor ikke, at denne sag, som er
udgangspunktet for dagens høring, får lov til at skygge for
debatten om den kommunale udligning. Hverken hos
politikerne i Folketinget eller i kommunerne.
Jeg håber også, at de kommuner, der er repræsenteret i
dag, vil overveje, om det ikke grundlæggende er mere
konstruktivt og i jeres interesse at få en konstruktiv dialog
om fremtidens udligningssystem.
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 65: Kopi af talepapir fra Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets høring den 6. februar 2019 om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2020235_0013.png
Jeg tror, det er væsentligt, at vi ikke fortaber os i juridiske
fortidsfægterier, men fokuserer på, hvad den politiske
fremtid skal være.
Tak for ordet.
11