Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 54
Offentligt
2005257_0001.png
Klik her for at angive
tekst.
Høringsnotat vedrørende Landsplanredegørelse 2019
1. Indledning
”Landsplanredegørelse 2019.
Vækst og udvikling gennem fysisk plan-
lægning - Bedre rammer for virksomheder, borgere og kommuner i hele
landet” redegør
for de nye rammer for vækst og udvikling i hele landet,
som følger af den politiske aftale om Danmark i bedre balance fra juni
2016, den opfølgende aftale om udlæg af sommerhusområder og styrket
naturhensyn fra december 2018 samt ændringerne af planloven, der tråd-
te i kraft henholdsvis den 15. juni 2017, den 1. februar 2018 og den 1. ja-
nuar 2019.
Landsplanredegørelse 2019 giver et samlet overblik over den nye retning
i den fysiske planlægning, som regeringen har lagt, og de nye mulighe-
der, som planloven giver kommuner og borgere.
Forslag med tilhørende miljøvurdering er sendt i høring den 4. juli 2018
med høringsfrist den 12. september 2018. Der er modtaget 44 hørings-
svar. Heraf har 37 haft bemærkninger. Blandt høringssvarene er 17 frem-
sendt af kommuner og kommunesamarbejder
1
. De øvrige 27 indkomne
høringssvar er fremsendt af organisationer, foreninger mv.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte afsnit i
forslag til Landsplanredegørelse gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar, herunder bl.a. fra Landbrug & Fødevarer, Dansk Indu-
stri (DI), De Samvirkende Købmænd (DSK), Partnerskab for Vestkysttu-
risme og Teleindustrien, indeholder konkrete tekstnære bemærkninger,
som har givet anledning til mindre, redaktionelle ændringer og præcise-
ringer i Landsplanredegørelse 2019. Disse ændrer ikke ved substansen og
omtales derfor ikke nødvendigvis nærmere i dette notat. En række kom-
muner og organisationer har i deres høringssvar desuden fremført be-
mærkninger og forslag om bl.a. nye anlægsprojekter, lovændringer mv.,
som ikke direkte berører landsplanredegørelsen og dermed ikke omtales
nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at kommunerne og erhvervsor-
ganisationerne med interesse har læst forslaget og generelt er positive
over for planlovsændringernes øgede muligheder og fleksibilitet. Nogle
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
1
Byregion Fyn og Partnerskab for Vestkystturisme.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0002.png
2/19
savner dog en mere synlig statslig retning for Danmarks fysiske udvik-
ling.
Esbjerg Kommune, Jammerbugt Kommune, Ringkøbing-Skjern Kom-
mune, Roskilde Kommune, Aarhus Kommune, Danmarks Idrætsforbund
(DIF) og Danmarks Gymnastik- og Idrætsforbund (DGI) samt Dansk
Byplanlaboratorium har med interesse læst forslaget.
Aarhus Kommune finder det meget forståeligt, at forslaget tager afsæt i
planlovsændringerne og ambitionen om at sikre vækst og udvikling i hele
landet. Landbrug & Fødevarer er overordnet set positivt indstillet over
for forslaget.
Jammerbugt Kommune savner en tydeliggørelse af infrastruktur i forsla-
get, fx strukturkort over udviklingen, og en mere helhedsorienteret og
tværgående redegørelse med en nuanceret tilgang til vækst. Byregion Fyn
foreslår et strategisk, fysisk danmarkskort, prioritering af arealanvendel-
sen og tydeliggørelse af hvilke værdier og hvilken vækst, der ønskes sti-
muleret i de enkelte landsdele. Byregion Fyn deltager gerne i et sådant
arbejde, og Odense Kommune ønsker, at danmarkskortet tydeliggør prio-
riteringen af Danmarks fire største byer som vækstdrivere, ligesom Aar-
hus Kommune forslår, at der sættes ord på den betydning, de øvrige stor-
byer - udover København - har for landets vækst og udvikling.
Byregion Fyn, Odense Kommune, Svendborg Kommune, Rødovre
Kommune og Danmarks Naturfredningsforening savner en vision og
statslig retning for den fysiske planlægning og landets udvikling, som
bl.a. viser, hvordan Danmark kan komme til at hænge bedre sammen og
tydeliggør nationale værdier.
Dansk Byplanlaboratorium og Foreningen Bæredygtige Byer og Bygnin-
ger savner tværministerielle visioner for, hvordan Danmark kommer i
bedre balance og udvikles i en bæredygtig retning. Dansk Byplanlabora-
torium ser behov for, at de fysiske konsekvenser af statens visioner kan
aflæses i redegørelsen, og anbefaler, at redegørelsen indeholder analyser,
scenarier og alternativer, der kan aflæses i kortbilag, samt at redegørel-
sens rolle i plansystemet overvejes i lyset af bl.a. regeringens oversigt
over nationale interesser og kommunernes behov for et planfagligt bag-
grundsdokument. Friluftsrådet foreslår, at forslaget gøres fremadrettet, så
det giver et nationalt syn på den fysiske planlægning og udgør et kvalifi-
ceret grundlag for kommuneplanlægningen og Folketingets drøftelse af
landsplanlægningen.
Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at processen omkring lands-
planredegørelsen justeres, hvormed forslag og ideer indkaldes, før rede-
gørelsen fremsættes, og at redegørelsen udbredes til øvrige lovområder,
herunder fx verdensmålenes betydning for landsplanlægningen.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0003.png
3/19
Arkitektskolen Aarhus finder, at forslaget har et lavt ambitionsniveau og
repræsenterer en spildt lejlighed for at slå landsplanlægningstoner an.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danmarks Gymnastik- og Idrætsfor-
bund (DGI) argumenterer for, at forslaget kan styrkes ved at inkludere
fysisk bevægelse på en række punkter.
Kommentarer
Med den politiske aftale om Danmark i bedre balance og den nye planlov
har det været en vigtig sigtelinje for regeringen at give kommunerne
større råderum og øget fleksibilitet samt et deraf følgende større politisk
ansvar for den fysiske planlægning i Danmark.
Forslaget skal ses som en overordnet redegørelse for de væsentligste
elementer i den nye planlov og regeringens forventninger til kommuner-
nes indsats på planområdet. Forslaget udstikker således retningen for
kommunernes fysiske planlægning og skaber afsættet for, at kommunerne
kan følge op på regeringens vision for den fremtidige planlægning for
arealanvendelsen.
Strukturen i forslaget afspejler de centrale elementer i regeringens vision
for den fysiske planlægning og bidrager således til at give et samlet
overblik over regeringens prioriterede indsatser for den fysiske planlæg-
ning i hele landet.
Med henblik på at følge op på implementeringen af den nye planlov vil
regeringen løbende følge kommunernes anvendelse af de nye muligheder
i en årlig redegørelse om udviklingen i den kommunale planlægning i
henholdsvis 2018 og 2019 samt i en samlet evaluering af den nye planlov
inden den 1. juli 2020.
Et forslag til en landsplanredegørelse skal i dag fremsendes i offentlig
høring i minimum 8 uger. Nærværende høring var udvidet til 10 uger på
grund af sommerferien og omfatter 44 indkomne høringssvar, hvoraf 37
indeholder bemærkninger og konkrete forslag til justeringer af teksten.
På den baggrund vurderes den eksisterende proces omkring forslag til
Landsplanredegørelse 2019 at give tilstrækkelig mulighed for at frem-
sende forslag og ideer forud for offentliggørelse af den endelige lands-
planredegørelse.
De indkomne høringssvar giver ikke anledning til ændringer.
3. Bemærkninger til de enkelte afsnit
Gennemgangen og kommenteringen af høringssvarene vil ske med ud-
gangspunkt i følgende opdeling:
3.1. Bedre rammer for kommunernes fysiske planlægning
3.2. Nye udviklingsmuligheder i kystområderne og i turismeerhvervet
3.3. Nye udviklingsmuligheder i landdistrikterne
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0004.png
4/19
3.4. Nye udviklingsmuligheder for detailhandel og produktionsvirksom-
heder
3.5. Nye udviklingsmuligheder i hovedstadsområdet
3.6. Øvrige plantemaer
3.7. Sammenfattende redegørelse for inddragelse af miljøhensyn
3.1. Bedre rammer for kommunernes fysiske planlægning
Frederikssund Kommune og Byregion Fyn er positive overfor den nye
planlov, som har givet nye muligheder, mere fleksible rammer og større
frihedsgrader. Esbjerg Kommune finder, at kommunernes friere rammer
og større ansvar giver bedre mulighed for at udvikle kommunens potenti-
aler og hæfter sig især ved de nye muligheder for at fremme bosætning
og erhverv i landdistrikterne samt de nye rammer for produktionsvirk-
somhederne.
Ringkøbing-Skjern Kommune kvitterer for arbejdet med at skabe vækst
og udvikling i hele landet samt for modernisering af planloven og etable-
ring af nye muligheder for kommunerne. Billund Kommune anerkender
de forbedrede rammevilkår som følge af den moderniserede planlov, her-
under de nye muligheder for planlægning for turismeudvikling, omdan-
nelse af landsbyer, differentierede høringsfrister og større fleksibilitet i
detailhandelsplanlægningen.
Frederikshavn Kommune ser generelt positivt på de øgede udviklingsmu-
ligheder i kommunerne, som den moderniserede planlov kan give, men
finder det afgørende, at Erhvervsstyrelsens og øvrige styrelsers admini-
strative praksis afspejler samme grad af fleksibilitet og smidighed, som
forslaget lægger op til.
Dansk Erhverv er tilfreds med den nye planlov, som er med til at skabe
bedre rammer for udvikling af turismeerhvervet. Feriehusudlejernes
Brancheforening og HORESTA er generelt tilfreds med, at den nye plan-
lov har medført nye muligheder for dansk turisme og finder det positivt,
at kommunerne i højere grad kan anvende planloven som led i turisme-
og erhvervsudviklingen.
Mindre statslig indblanding i kommunernes planlægning
Glostrup Kommune tager til efterretning, at staten i medfør af den mo-
derniserede planlov alene vil fremsætte indsigelser mod planer, der stri-
der mod de nationale interesser.
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur hilser fokuseringen
af de nationale interesser velkommen, idet de anser udpegning og ret-
ningslinjer for bevaringsværdige bygninger i kommuneplanen for en na-
tional interesse og går ud fra, at Slots- og Kulturstyrelsen, som ansvarlig
myndighed på dette område, vil præcisere planlovens bestemmelser over-
for kommunerne.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0005.png
5/19
Kortere høringsfrister og administrative lettelser
Danske Arkitektvirksomheder opfordrer til, at det konkretiseres, hvordan
en øget og styrket borgerinddragelse skal foretages i praksis.
Træskibs Sammenslutningen finder flytningen af beslutningskompetence
fra stat til kommuner samt muligheden for reducerede høringsperioder
problematisk, da det giver uoverskuelighed over høringsfrister og skaber
risiko for, at lokale erhvervsinteresser får for meget magt.
Kommentarer
Planlovens nye muligheder udmøntes i et løbende samarbejde og tæt dia-
log mellem Erhvervsstyrelsen, de øvrige relevante ressortministerier og
kommunerne. Desuden præciseres planlovens bestemmelser i landsplan-
direktiver og vejledninger til brug for kommunernes planlægning.
Med den nye planlov er de nationale interesser fokuseret inden for fire
interesseområder. Fsva. kulturinteresser varetager Slots- og Kultursty-
relsen samt Stiftsøvrigheden hensynet til de kulturhistoriske bevarings-
værdier, herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer, beskyttel-
sesområder for kirker og andre væsentlige kulturhistoriske bevarings-
værdier som fredede og bevaringsværdige bygninger.
Med kommunernes øgede råderum og dermed større ansvar for den fysi-
ske planlægning har kommunerne fået større metodefrihed bl.a. i form af
bedre muligheder for at tilrettelægge en mere fleksibel administration
ved at fastsætte differentierede og kortere høringsfrister, hvor det vurde-
res hensigtsmæssigt.
Kommunerne skal imidlertid fortsat sikre den nødvendige inddragelse af
offentligheden ved høring over planforslag, forslag om ophævelse af lo-
kalplaner mv., og de skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vur-
dering af, hvilken høringsperiode omstændighederne tilsiger. Kommu-
nerne skal således ud fra en vurdering af projektets forventede påvirk-
ning af omgivelserne vurdere, hvilken høringsperiode der giver borgere
og virksomheder tilstrækkelig mulighed for at sætte sig ind i et planfor-
slag.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre ikke substantielle
ændringer.
3.2. Nye udviklingsmuligheder i kystområderne og i turismeerhver-
vet
Jammerbugt Kommune finder det meget positivt, at kommunerne har fået
øget råderum, men savner en overordnet strategi og retning for arealan-
vendelsen i kystområderne, og at det lokale råderum ikke bremses af re-
degørelseskrav og procedurer.
Partnerskab for Vestkystturisme ser forslaget som et vigtigt skridt til at
skabe større indsigt i, hvilke nye udviklingsmuligheder for kyst- og na-
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0006.png
6/19
turturismen, som planloven giver, men ønsker en præcision af status for
processen for at anvende de nye udviklingsmuligheder i kystområderne.
Foreningen Bæredygtig Kystkultur og Havbrugsgruppen Ebeltoft finder,
at forslaget bør omfatte alle plan- og forvaltningsmæssige forhold for bå-
de land og havområder. For at den nye planlov og den nye havplan kan få
den ønskede positive effekt på vækst og udviklingsmulighederne i kyst-
kommunerne og i Danmark som helhed bør kystkommunerne gives større
indflydelse på planlægning og forvaltning af kystvande og relevante hav-
områder, ligesom emnet bør gøres til en integreret del af kommunernes
planstrategi og planlægning.
Nye udviklingsområder i kystnærhedszonen
Esbjerg Kommune hilser muligheden for at udlægge nye boligområder
som udviklingsområder i kystnærhedszonen velkommen. Ringkøbing-
Skjern Kommune ønsker at udnytte de nye muligheder for at udpege ud-
viklingsområder og håber, de indgår i det kommende forslag til lands-
plandirektiv.
Feriehusudlejernes Brancheforening finder behov for en ny runde med
mulighed for omlægning af sommerhuse, yderligere udstykning af nye
sommerhusgrunde og en runde med 10-15 nye forsøgsprojekter.
Dansk Erhverv kvitterer for, at der i forslaget er information om, hvor
mange kystkommuner, der har ansøgt om udviklingsområder, samt hvor-
når landsplandirektiv kan forventes.
Frederikshavn Kommune håber, at tidlig dialog med Erhvervsstyrelsen
om kommende projekter vil få høj prioritet, og at styrelserne generelt vil
være opmærksomme på, hvordan planlovens nye muligheder kan under-
støtte kommunens udviklingsmuligheder.
Træskibs Sammenslutningen ser muligheden for udpegning af udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen særdeles problematisk og finder, at
kystnærhedszonen bør bevares uden indskrænkninger.
Friluftsrådet foreslår, at der iværksættes en forlænget overvågning af de
konsekvenser, som den nye planlov har på påvirkningen af kystlandska-
bet, og en evaluering af kommunernes planlægning for udviklingsområ-
derne.
Udlæg og omplacering af kystnære sommerhusområder
Feriehusudlejernes Brancheforening er tilfreds med den igangsatte proces
og vurderer, at der er behov for yderligere omlægning af sommerhuse og
udstykning af nye sommerhusgrunde.
Under hensyntagen til de åbne kyster og de landskabelige værdier er
HORESTA enig i, at kommunerne får mulighed for udlægning og om-
placering af kystnære sommerhusområder og finder det ligeledes meget
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0007.png
7/19
positivt, at kommunerne gives mulighed for udvikling af nye forsøgspro-
jekter for kyst- og naturturisme i kystnærhedszonen, da innovative og
bæredygtige turismeprojekter kan bidrage til vækst og lokale arbejds-
pladser.
Ringkøbing-Skjern Kommune finder det afgørende at forbedre ramme-
vilkårene for videreudvikling af kystturismen, men savner de nye mulig-
heder omsat til projektgodkendelser mv.
Dansk Erhverv opfordrer til, at oplysninger om, hvor mange kystkom-
muner, der har ansøgt, og hvornår landsplandirektiv kan forventes fsva.
udlæg og omplacering af kystnære sommerhusområder fremgår af forsla-
get.
Svendborg Kommune ønsker at få imødekommet behovet for sommer-
husområder via en anden ansøgningsrunde om udlæg af sommerhusom-
råder.
Fleksible muligheder for udlejning og anvendelse af sommerhuse
Feriehusudlejernes Brancheforening opfordrer til, at udviklingen i pensi-
onisters beboelse af deres sommerhus hele året efter 1 års ejerskab føl-
ges, og at der gribes ind, hvis for mange sommerhuse bliver omlagt til
helårsboliger for pensionister.
Oprydning i ikke udnyttede reservationer til ferie- og fritidsanlæg og
mulighed for etablering af nye forsøgsprojekter for kyst- og naturtu-
risme
Dansk Erhverv efterspørger oplysninger om, hvor mange kommuner der
har indsendt uaktuelle og uudnyttede reservationer.
Partnerskab for Vestkystturisme finder forslaget unuanceret ift. omplace-
ring af udlæg og omplacering af kystnære sommerhusområder samt efter-
spørger en uddybning af, hvordan igangsættelse af evt. nye forsøgspro-
jekter er knyttet til resultatet af ophævelsen af uaktuelle reservationer.
Desuden efterspørges angivelse af, hvornår der træffes beslutning om evt.
nye forsøgsprojekter og hvilke kriterier, der vil være herfor. På baggrund
af erfaringerne med oprydningen i ikke-udnyttede reservationer til ferie-
og fritidsanlæg ønskes øget indsigt i og efterfølgende dialog om, hvilke
reservationer der er ikke-udnyttede, og som kan ophæves.
Ringkøbing-Skjern Kommune opfordrer til snarest at igangsætte den nye
forsøgsordning og til, at sikkerheden for realisering af projekter kommer
til at veje tungt ved udpegning af de nye forsøgsprojekter.
Campingpladser
Haderslev Kommune anbefaler, at der igangsættes en revision af cam-
pingreglementet med henblik på at tilgodese campingpladsernes udvik-
lingspotentialer. Frederikshavn Kommune ser positivt på regeringens øn-
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0008.png
8/19
ske om at vurdere mulighederne for at udvikle Danmarks campingplad-
ser, ligesom man gerne indgår i dialog herom.
Ringkøbing-Skjern Kommune og tilslutter sig, at campingreglementets
regler tilpasses nye ferieønsker og anbefaler, at der i campingreglementet
indarbejdes retningslinjer for etablering af fx satellitpladser.
Dansk Industri er glade for, at regeringen vil tage campingreglementet op
til revision og deltager gerne med relevante bidrag til dette arbejde.
Dansk Erhverv påskønner, at de danske campingpladser nævnes som et
af de større initiativer og ser gerne, at det tilføjes, at regeringen undersø-
ger mulighederne for at tilpasse campingreglementet i forlængelse af af-
talen om Danmark i bedre balance.
Partnerskabet for Vestkystturisme ønsker uddybning af tidshorisonten for
regeringens undersøgelse af mulighederne for at tilpasse campingregle-
mentets regler.
Kommentarer
Landsplanredegørelsen er en redegørelse om landsplanarbejdet til brug
for kommunernes planlægning. Den omfatter som udgangspunkt alene
planlægningen på land.
Den ændrede planlov åbner mulighed for udpegning af udviklingsområ-
der inden for kystnærhedszonen i et landsplandirektiv. Der er tale om
områder uden særlige natur-, miljø- eller landskabsinteresser. Udvik-
lingsområderne udpeges i kommuneplanlægningen parallelt med udpeg-
ningen af områder til Grønt Danmarkskort. Det er således regeringens
intention, at der med muligheden for udviklingsområder på en gang er
åbnet for en ny udvikling i de kystnære områder samtidig med, at hensy-
net til de særlige interesser i kystområderne er sikret.
Den ændrede planlov giver desuden mulighed for at udstede et eller flere
landsplandirektiver til udlæg og omplacering af sommerhusområder med
op til 6.000 sommerhusgrunde i kystnærhedszonen under forudsætning
af, at kommunerne lader mindst 5.000 sommerhusgrunde i kystnærheds-
zonen tilbageføre til landzone. Det er regeringens intention at udnytte
muligheden for udlæg af sommerhusområder med op til 6.000 sommer-
husgrunde. Efter første ansøgningsrunde kan der samlet set udlægges
2.187 sommerhusgrunde i kommunerne.
Erhvervsministeren pålagde den 10. februar 2017 landets kystkommuner
at gennemgå allerede vedtagne, men ikke-udnyttede eller kun delvist ud-
nyttede, ferie- og fritidsreservationer i kystnærhedszonen. Indberetnin-
gerne viste imidlertid, at det samlede overblik over kommunernes ferie-
og fritidsreservationer var ufuldstændigt, hvorfor en administrativ opfor-
dring til oprydning af uaktuelle ferie- og fritidsreservationer blev sendt
til landets kystkommuner i foråret 2018.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0009.png
9/19
Regeringen vil i forbindelse med modernisering af campingreglementet
have øje for styrkelse af campingpladsernes vækstvilkår.
Erhvervsministeren vil evaluere planloven inden den 1. juli 2020.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre, ikke substantielle
ændringer.
3.3. Nye udviklingsmuligheder i landdistrikterne
Esbjerg Kommune hilser de friere rammer i landzonen og den styrkede
planlægning for landsbyer velkommen. HORESTA finder det positivt, at
der er bedre mulighed for at skabe turismeudvikling uden for de store by-
er, da dette skaber flere jobs og mere vækst i landkommunerne og der-
med bidrager til et Danmark i bedre balance.
Jammerbugt Kommune ser positivt på ændringerne i landzonereglerne og
vurderer, at det er vigtigt, at der tænkes i sammenhæng til den øvrige
byggesags-, natur- og miljøadministration. Samtidig ses udfordringer i
forhold til at udvælge to omdannelseslandsbyer i hver valgperiode, da der
er mange aktive bysamfund med omdannelsespotentiale.
Ringkøbing-Skjern Kommune foreslår med udgangspunkt i rapporten fra
Udvalget for levedygtige landsbyer, at det fremgår af forslaget, at rege-
ringen vil gå videre med at få etableret en ordning, der giver mulighed
for flytning af boliger i det åbne land.
Kommentarer
Udvalget for levedygtige landsbyer har fremsat 17 anbefalinger i afrap-
porteringen til regeringen af 7. april 2018. Anbefaling nr. 7 handler om
mulighed for at omplacere boliger i det åbne land. Regeringen vil følge
op på udvalgets anbefalinger herunder med en vejledning for omdannel-
seslandsbyer.
Kommunernes anvendelse af de nye muligheder vil blive fulgt af Er-
hvervsministeriet og indgå i en årlig redegørelse til Folketinget. Den før-
ste årlige redegørelse vil blive fremlagt for Folketinget inden årets ud-
gang.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre, ikke substantielle
ændringer.
3.4. Nye udviklingsmuligheder for detailhandel og produktionsvirk-
somheder
Jammerbugt Kommune finder det positivt, at detailhandel, produktions-
virksomheder, transportvirksomheder mv. har et særligt fokus, men ser
det som et problem, at der ikke sendes signaler om overordnede infra-
strukturkorridorer, så man lokalt kan prioritere i henhold hertil, skabe in-
vesteringssikkerhed mv.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0010.png
10/19
Udvikling af detailhandel
Rødovre Kommune finder ambitionen om at skabe vækst for handel og
logistik og samtidigt sikre et varieret butiksudbud i mindre og mellemsto-
re byer tvivlsom, på grund af risiko for at aflastningscentre vil undergra-
ve indkøbscentrene i Storkøbenhavn og dermed forringe indkøbs- og op-
levelsesmuligheder for kommunens borgere.
De Samvirkende Købmænd (DSK) opfordrer til, at forslaget forholder sig
til udviklingen efter detailhandelsbestemmelsernes liberalisering og tilli-
ge beskriver uhensigtsmæssigheder, som aflastningsområder kan have på
etablerede bymidter.
Danske Arkitektvirksomheder opfordrer regeringen til at genoverveje
muligheden for udlægning af aflastningsområder og større butikker. Des-
uden synes de, at ønsket om større og flere aflastningsområder i Danmark
er i konflikt med borgernes ønske om stærke lokalsamfund med nærbu-
tikker samt mere fokus på klima, genbrug og mindre ressourceforbrug.
Udvikling for produktionsvirksomheder
Billund Kommune stiller sig gerne til rådighed i en arbejdsgruppe, som
kan udforske problemer og løsninger vedrørende udvikling af eksisteren-
de boligområder ved lufthavne og udpegning af støjkonsekvensområder.
Aarhus Kommune finder det naturligt, at mulighederne for at planlægge
for områder belastet af lugt og de aktuelle bestræbelser på at skabe ba-
lance mellem hensyn om byudvikling og hensyn til produktionserhverv
fremgår af forslaget.
Dansk Industri bemærker, at planloven opererer med et samlet begreb om
”produktions-,
transport-
og logistikvirksomheder” og ser derfor gerne, at
forslaget afspejler det samlede begreb. Desuden opfordres det til, at det
indføjes, at et forebyggende middel for miljøkonflikter er at opretholde
adskillelsen af boliger og produktions-, transport- og logistikvirksomhe-
der.
Svendborg Kommune ønsker konkret at få løst kommunens behov for at
udlægge et transformationsområde ved Svendborg Havn.
Kommentarer
Med den ændrede planlov blev der føjet et nyt hensyn til formålet med
detailhandelsplanlægningen om at skabe gode rammer for velfungerende
markeder med en effektiv butiksstruktur. Formålet består herefter af tre
ligeværdige, og nogle gange modsatrettede hensyn, som det er op til
kommunerne at afveje i planlægningen for detailhandel. Det var hensig-
ten med den ændrede planlov at give kommunerne større råderum i de-
tailhandelsplanlægningen, bl.a. ved åbne op for aflastningsområder til
butikker uden for bymidten, hvis der var ønske herom lokalt.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0011.png
11/19
For at følge udviklingen i detailhandelsstrukturen skal erhvervsministe-
ren hvert 4. år udarbejde en redegørelse for kommunernes planlægning
for detailhandel. Kommunernes brug af de nye muligheder i den ændrede
planlov vil desuden indgå i evalueringen af planloven i 2020.
Ved planlovsændringen i 2018 blev det indført, at der kan planlægges for
hermetisk lukkede bygninger til kontorformål, og lign. i konsekvensom-
råder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening. I oktober 2018 er
der endvidere fremsat lovforslag om, at der på tilsvarende vis kan plan-
lægges for hermetisk lukkede bygninger til boliger i de samme områder.
Der sondres således ikke i planloven mellem lugt, støv eller anden luft-
forurening i forhold til planlægning af boliger, kontorer og lign.
På baggrund af, at forslaget som nævnt navnlig omhandler planlovsæn-
dringerne i 2017 og 2018 vil mulighederne for at planlægge for områder
belastet af lugt ikke indgå i landsplanredegørelsen.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre, ikke substantielle
ændringer.
3.5. Nye udviklingsmuligheder i hovedstadsområdet
Solrød Kommune finder, at der med den nye planlov og Fingerplan 2017
er indført mange nye og gode tiltag. Glostrup Kommune ser frem til et
udspil om Hovedstaden 2030.
Roskilde Kommune oplever ikke den nye planlovs øgede råderum, da
kommunen er underlagt Fingerplanens byvækstbestemmelser og noterer
sig derfor med glæde, at et ministerudvalg arbejder med et udspil til at
styrke hovedstadsområdet som et attraktivt sted at investere, bo og arbej-
de. I den forbindelse lægger Roskilde Kommune bl.a. vægt på en mere
fleksibel tolkning af begrebet ”udvikling af lokal karakter”, større frihed
for kommunerne i forhold til rækkefølgebestemmelser, ligestilling med
kommuner i den øvrige den af landet, øgede muligheder for planlægning
for mindre byudvikling samt opdatering af støjkonsekvensområder for
Roskilde Lufthavn.
Solrød Kommune ser frem til fortsat samarbejde om bl.a. Fingerplan
2018, savner fortsat nye udviklingsmuligheder og gentager tidligere
fremsatte ønsker, herunder eksempelvis udlæg til nye byudviklingsområ-
der i ”det øvrige hovedstadsområde”.
Dansk Byplanlaboratorium konstaterer med glæde, at forslaget nævner
regeringens hovedstadsudvalg, hvis arbejde man gerne bidrager til, og
som der gives en række konkrete anbefalinger til.
Friluftsrådet anbefaler, at forslaget redegør mere uddybende for de særli-
ge forhold af betydning for planlægningen i hovedstadsområdet, herunder
de grønne kiler, og hvordan Grønt Danmarkskort indgår i vægtningen af
andre prioriterede fokusemner.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0012.png
12/19
Danske Arkitektvirksomheder anmoder regeringen om at genoverveje
muligheden for at udpege nye aflastningsområder i hovedstadsområdet
og opsætte målbare kriterier for udpegningen med henblik på bl.a. at
mindske den miljømæssige påvirkning, inden flere aflastningsområder
udlægges.
Billund Kommune bemærker, at det - på baggrund af regeringens luft-
fartsstrategi fra 2017 og Billund Lufthavns stigende betydning for er-
hvervslivet og turismen - kan overvejes, om forslaget også kan under-
strege Billund Lufthavns nationale betydning for dansk luftfart og for re-
geringens ambition om at tiltrække flere flyruter og passagerer til Dan-
mark samt skabe et Danmark i bedre balance.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) finder, at forslaget fokuserer
ensidigt på Københavns Lufthavn og mangler regionalt fokus på luftfar-
ten.
Kommentarer
Med offentliggørelsen af et kommissorium for udspil om Hovedstaden
2030 igangsatte regeringen i maj 2018 et tværministerielt arbejde om
hovedstadens udvikling frem mod 2030. Arbejdet forventes at munde ud i
et politisk udspil omkring årsskiftet 2018/19.
Udspillet udarbejdes bl.a. på baggrund af 150 forslag til ændring af den
gældende Fingerplan 2017, som 33 ud af 34 kommuner i hovedstadsom-
rådet har indsendt til Erhvervsstyrelsen. Udspillet vil omfatte et forslag
til Fingerplan 2019.
Mht. Fingerplanens afgrænsning af støjkonsekvensområdet omkring Kø-
benhavns Lufthavn, bemærkes det, at Erhvervsministeriet i samråd med
de berørte kommuner har igangsat et arbejde med en opdatering af de
støjberegninger, som ligger til grund for afgrænsningen af støjkonse-
kvensområdet.
På baggrund af den opfølgende aftale om udlæg af sommerhusområder
og styrket naturhensyn vil der desuden blive igangsat et servicetjek af,
om kommunerne i planloven kan gives yderligere redskaber og mulighe-
der for forebyggelse og reduktion af vejstøj. Regeringen vil som en del
heraf åbne mulighed for at opføre støjvolde i grønne kiler langs motorve-
jen i forbindelse med den igangværende revision af Fingerplanen.
Landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet, som trådte i
kraft den 1. januar 2019, omfatter en redegørelse for konsekvenserne af
de nye aflastningsområder og en miljørapport. Miljørapporten konklude-
rer, at etableringen af de nye aflastningsområder overordnet ikke væ-
sentligt ændrer på detailhandelsstrukturen og styrkeforholdene mellem
udbudspunkterne i hovedstadsområdet.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0013.png
13/19
Landsplanredegørelsen indeholder ikke en nærmere beskrivelse af den
generelle luftfart i hele landet. Udbygningen af Københavns Lufthavn er
dog nævnt under de særlige forhold af betydning for hovedstadsområdet.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre, ikke substantielle
ændringer.
3.6. Øvrige plantemaer
Forebyggelsesforanstaltninger til imødegåelse af klimaforandringer
Jammerbugt Kommune betragter klima som et meget aktuelt emne at
medtage i forslaget, men ser behov for aktiv stillingtagen fra mange part-
nere i forhold til, hvordan kommunerne kommer i gang.
Udvidelse af testfaciliteter for store vindmøller i Danmark
Ringkøbing-Skjern Kommune opfordrer til, at regeringen medvirker til,
at der kan etableres lokale testcentre i kommunen.
Digitalisering af den fysiske planlægning og plandata
Esbjerg Kommune noterer sig med glæde, at der arbejdes for en fuld di-
gitalisering af planer og planprocesser og peger på behovet for inddragel-
se af kommunerne.
Jammerbugt Kommune forudser etiske dilemmaer i forhold til øget digi-
talisering, datadreven innovation, cirkulær økonomi og data skabt til an-
dre formål, fx logning af digital adfærd mv. og ser derfor gerne, at for-
slaget har et mere etisk og menneskeligt udtryk.
Rødovre Kommune finder, at der med digitaliseringen af plandata er
skabt større overskuelighed og øget mulighed for sammenlignelighed på
tværs af kommuner, omend flytning af retsvirkningerne til et digitalt sy-
stem vurderes at rumme en række risici.
Den danske Landinspektørforening (Ddl) finder det vigtigt, at digitalise-
ringsmålet videreudvikles i forslaget og sættes i forbindelse med Smart
City konceptet. Desuden vurderes det nødvendigt at få udredt og fastlagt,
hvilken retlig karakter digitale geografiske data har, når de indgår i areal-
lovgivningen og anvendes i sagsbehandlingen.
Årlig redegørelse og samlet evaluering
Glostrup Kommune ser frem til årlige redegørelser og evalueringen af
planloven. Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at der planlægges
for en forlænget evaluering, så det bliver muligt at vurdere ændringernes
betydning for miljøet og de politiske hensigter med ændringerne. Den
Danske Landinspektørforening (Ddl) foreslår, at der gennemføres en ana-
lyse af den samlede arealregulering med henblik på at vurdere arealregu-
leringens rationalitet og effektivitet. Ringkøbing- Skjern Kommune ser
behov for at gentænke planlægningen for det åbne land, og behov for at
modernisere og forenkle kommuneplanlægningen, så kommuneplanen
bliver mere anvendelig til den løbende overordnede styring og koordine-
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2005257_0014.png
14/19
ring. Dansk Byplanlaboratorium foreslår,
at der i den kommende evalue-
ring sker en fysisk kortlægning af konsekvenserne af planlovsændringerne,
og at de tre bæredygtighedsparametre (de sociale, økonomiske og miljø-
mæssige konsekvenser) adresseres.
Kommentarer
Som led i regeringens initiativer til imødegåelse af klimaforandringer er
der udstedt en række nye vejledninger, der skal hjælpe kommunerne i ar-
bejdet med klimatilpasning. Herunder Erhvervsstyrelsens vejledning i
planlægning for forebyggelse af oversvømmelse og erosion, Kystdirekto-
ratets vejledning om kystbeskyttelsesmetoder samt Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsens vejledning om byggeri kystnære områder. Desuden stiller
staten et fælles datagrundlag til rådighed for kommunerne i 2019 og
2020 om temperatur, nedbør, ekstremnedbør, havniveau og stormflom-
flod i det fremtidige danske klima.
Som opfølgning på etablering af testcentret i Østerild identificerede en
tværministeriel arbejdsgruppe i 2011 potentielle testpladser til prototy-
pemøller frem mod 2020. Forligskredsen bag den daværende aftale om
Østerild Testcenter lagde til grund, at den videre planlægning følger de
almindelige principper i den kommunale planlægning. På den baggrund
er bekendtgørelse nr. 1590 af 10. december 2014 om planlægning for og
tilladelse til opstilling af vindmøller tilpasset, således at kommunerne
kan planlægge for opstilling af vindmøller på en totalhøjde på 150 meter
og derover, hvis vindmøllerne er til forsøgsformål. Regeringen har såle-
des sikret, at kommunerne kan etablere lokale testcentre i kommunen.
Der er som led i Økonomiaftalen med kommunerne i 2018 igangsat et
samarbejde med KL om at tilvejebringe en datamodel for fuldt digitale
planer, som forelægges parterne bag Økonomiaftalen i foråret 2019. Er-
hvervsstyrelsen og KL er således i løbende dialog om digitaliseringen af
den fysiske planlægning og plandata. Det er en klar forventning, at kom-
munerne løbende skal inddrages i en proces om behovsafklaring og den
fortsatte proces om et fuldt digitalt planlægningssystem.
Erhvervsstyrelsen har afholdt tværministerielle workshops i forbindelse
med fastsættelse af den retlige karakter af digitale geografiske data til
brug ved digitalisering af den fysiske planlægning og plandata.
Erhvervsstyrelsen noterer sig bekymringen og arbejder med disse emner
bl.a. i forbindelse med databeskyttelsesforordningen, persondataforord-
ningen og GDPR (General Data Protection Regulation) samt regeringen
nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed.
Som nævnt vil planloven blive evalueret i 2020, og rammerne herfor er
endnu ved at blive fastlagt.
De indkomne høringssvar giver anledning til mindre ikke substantielle
ændringer.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
15/19
3.7. Sammenfattende redegørelse for inddragelse af miljøhensyn
Landsplanredegørelse 2019 er navnlig en redegørelse for de nye rammer
for vækst og udvikling i hele landet, som følger af den politiske aftale om
Danmark i bedre balance og ændringerne af planloven, som trådte i kraft
den 15. juni 2017 og den 1. februar 2018. Landsplanredegørelse 2019 be-
skriver således ikke i sig selv nye initiativer eller fastlægger nye regler,
som måtte have miljømæssige konsekvenser. Miljøvurderingen vurderes
på den baggrund at leve op til relevante krav, og høringen har på den
baggrund ikke givet anledning til ændringer af forslaget.
Den ændrede planlov vil blive evalueret inden den 1. juli 2020. Frem til
evalueringen vil kommunernes anvendelse af de nye muligheder blive
fulgt op af Erhvervsministeriet og indgå i en årlig redegørelse til Folke-
tinget i henholdsvis 2018 og 2019.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder mv.
Forslag til landsplanredegørelse har i perioden fra den 4. juli 2018 til den
12. september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommu-
ne, Albertslund Kommune, Allerød Kommune, Assens Kommune, Balle-
rup Kommune, Billund Kommune, Bornholms Kommune, Brøndby
Kommune, Brønderslev Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommu-
ne, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe
Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg
Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø
Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe
Kommune, Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov Kommune,
Guldborgsund Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs Kommune,
Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Herning
Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune,
Holstebro Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-
Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande Kommune, Is-
høj Kommune, Jammerbugt Kommune, Kalundborg Kommune, Kerte-
minde Kommune, Kolding Kommune, Køge Kommune, Langeland
Kommune, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Læse Kommune, Mariagerfjord Kommune,
Middelfart Kommune, Morsø Kommune, Norddjurs Kommune, Nord-
fyns Kommune, Nyborg Kommune, Næstved Kommune, Odder Kom-
mune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Randers Kommune,
Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted Kommune,
Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre Kommune, Samsø
Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive Kom-
mune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, Stevns
Kommune, Struer Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommu-
ne, Sønderborg Kommune, Thisted Kommune, Tønder Kommune, Tårn-
by Kommune, Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommu-
ne, Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune,
Vordingborg Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
16/19
Kommune, Århus Kommune, , Foreninger, organisationer m.v., 3F
Fagligt Fælles Forbund, 3F Sømændene, 92-gruppen, Aalborg Lufthavn,
Aarhus Lufthavn, Advokatfirmaet Henning Moritzen, Advokatrå-
det/Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Akademirå-
det, Akademiet for de tekniske videnskaber, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening, Arbejdsgiverne, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektforeningen , Antenne-, Satellit-
og Kabel-tv-branchens Fællesorganisation (ASK), Asfaltindustrien, ATV
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Banedanmark, Batterifor-
eningen, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes
Fælles repræsentation, Biokemisk Forening ved Vivian Dyrup Juhl, Bio-
logiforbundet , Færgerederierne (tidl. Bilfærgernes Rederiforening),
Bornholmstrafikken Holding A/S, BL
Danmarks almene Boliger, Bo-
xer TV ApS, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Branchen Forbruger-
Elektronik (BFE), Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Branchefor-
eningen SPT, Brancheorganisation for Outdoor og Camping, Bryggeri-
foreningen, By & Havn, BYFO
Foreningen for ejere af private fredede
ejendomme i Danmark, Bygherreforeningen, Byggeskadefonden, Bygge-
societetet, Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Center for
Fiskeri, Centralorganisationen 2010, Centralorganisationen af industrian-
satte i Danmark (COindustri), Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU), COWI, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald), Danish
Airline Pilots Association, Danish Seafood Association, Danmarks Apo-
tekerforening, Danmarks Cykel Union, Danmarks Farve- og Limindustri,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Fri-
tidssejler Union , Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danske Rederier, Danmarks Skibs-
mæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølle-
forening, Danmarks Vækstråd, DANSAM, Dansk Affaldforening, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil Sports Union (DASU), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk forening, Dansk
Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium,
Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi Branchefor-
ening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervs-
Fremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Firmaidræt, Dansk Flyvelederfor-
ening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk Kyst- og Natur-
turisme, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Jægerforbund, Dansk
Landboungdom, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening,
Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Mode og Textil, Dansk Na-
vigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening ,
Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk producentan-
svarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Sejl-
union, Dansk skovforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Sports-
dykker Forbund, Dansk Supermarked I/S, Dansk Standard, Dansk Trans-
port og Logistik, Dansk Træforening , Dansk Træinformation, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandrerplaug, Danske Advokater
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
17/19
, Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bolig-
advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske Falkejagtklub, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder,
Danske Kloakmestre, Danske landskabsarkitekter , Danske Lodser, Dan-
ske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Medier,
Danske Museer (ODM), Danske Overfladebehandlere, Danske Revisorer,
Danske Råstoffer, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
træindustrier , Danske Tursejlere, Danske Udlejere, Danske Vandløb,
DanWEC, DCA
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi, De Danske Skytteforeninger, De
Danske Frie Autocampere, De Samvirkende Købmænd, DELTA, Den
Danske dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité for Geologi, Det
Centrale Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
KO0RA, Det Ny Pub-
lic Serviceråd, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd, DGI, DHI, DI
Transport, DJØF, DKCPC (Danish Cable Protection Committee), DOF,
Dk4, DR, att.: DR Jura, Politik og Strategi, Dykkerfirmaernes Branche-
forening, Dyrenes Beskyttelse, EHS Foreningen af eloverfølsomme, Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning, Ejendomsforeningen Danmark, El-
retur, Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk, EnviNa, Erhvervslejernes
Landsorganisation og, Storkøbenhavns Erhvervslejer Forening, Esbjerg
Lufthavn, FAB
Foreningen af byplanlæggere, Fag og Arbejde (FOA),
Feriehusudlejernes Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen, Fi-
nans Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finansrådet, Fi-
skeriets Arbejdsmiljøråd, Forbrugerrådet, Forbundet arkitekter og desig-
nere, FORCE Technology, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen af Bæ-
redygtige Byer og Bygninger, , Foreningen af Danske Biologer, Forenin-
gen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Olieberedskabslagre, For-
eningen for Dansk Internet Handel , Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
, Foreningen Vandværker i Danmark, Foreningen Digitale Publicister,
Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen
Ugeaviserne, Forsikring og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, FTVS
fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Færgesekretariatet, F-
camping, GEUS, GI
GenvindingsIndustrien, Godkendt Teknologisk
Service
GTS, Gold FM/Klassisk FM ApS, Grakom, Green Network,
Greenpeace Danmark, Grønne Familier, Havbrugsgruppen, HedeDan-
mark, Hedeselskabet, Herregårdsjægerne, HK Handel, HK Danmark,
HK-Kommunal, HK-Kommunal Miljøudvalg, HOFOR, HORESTA, Hø-
reforeningen, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Cen-
ter Planlægning, ICP A/S, Institut for menneskerettigheder, International
Transport Danmark (ITD), I/S DIGI-TV, ITEK, Kalk- og Teglværksfor-
eningen, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, Kolonihaveforbundet, Komiteen
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
18/19
Bæredygtig Kystkultur, Konpa, Kommunalteknisk Chefforening, Kom-
munekemi A/S, KIMO Danmark, Klagenævnet for Ejendomsformidling,
Kyst, Land & Fjord, Københavns Kommune
Center for byudvikling,
Landbrug & Fødevarer, LandBoUngdom, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen Danske Fugleforeninger, Landsfor-
eningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylle-
ramte, Landsforeningen, Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Le-
vende Hav, Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen Ældre
Sagen, LO, Lodstilsynet , Lejernes Landsorganisation, Lægemiddelindu-
striforeningen (LIF), Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Nordicom, Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet
I/S, Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de Grønne, Mobilselskabet 3
v/Anne Louise Vogensen, Moesgaard Museum, MORTALIN Branche-
foreningen for kommunal skadedyrsbekæmpelse, MTG A/S, Mærsk Olie
& Gas A/S, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge,
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Nationalpark
Skjoldungernes Land, Nationalpark Kongernes Nordsjælland, Natur og
Ungdom, Naviair, Nordisk konservatorforbund, Novo Nordisk A/S, Of-
fentlige Ansattes Organisation, Olie Gas Danmark, Parcelhusejernes
Landsforening, Partnerskabet for Bølgekraft, Praktiserende Landinspek-
tørers Forening, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Radio 100FM, Ra-
dio 2, Rambøll Danmark, RealDania, Realkreditankenævnet, ReturBat,
Rådet for Danske Campister, Rådet for Sikker Trafik, Rådet for Større
Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sammenslutnin-
gen af mindre Erhvervsfartøjer, SBS-Net, SBS Radio A/S, att. Jim Re-
ceveur, SBS TV A/S, Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Kø-
benhavns Universitet), Småskovsforeningen Danmark, Småøernes Fær-
geselskaber, Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinsti-
tut (Aalborg Universitet), Stofa A/S, Strandingsmuseum St George, Sø-
fartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere, Sønderborg Lufthavn, Sø-
spejderne
Det Danske Spejderkorps, TDC, Teknologi-Rådet, Teknolo-
gisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Trolle Advokatfirma, Træ-
skibssammenslutningen, Turisterhvervets Samarbejdsforum, TV Midt
Vest, TV Syd, TV 2 Bornholm, TV 2/Danmark A/S, TV 2/Fyn, TV
2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, Uniscrap,
Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Viasat, Vikingeskibsmuse-
et, Vildtforvaltningsrådet, Vindmølleindustrien, Visit Denmark, WAOO,
WWF Verdensnaturfonden, YOUSEE, Ældresagen, Økologisk Landsfor-
ening, Ørsted, Ålborg Portland, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Arkitektskolen i Århus, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dan-
marks Tekniske Universitet, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet,
Helle Tegner Anker, Københavns Universitet, Kunstakademiets Arki-
tektskole, Københavns Universitet, Peter Pagh, Københavns Universitet,
RUC
Roskilde Universitetscenter, Syddansk Universitet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
Arkitektskolen Aarhus
Billund Kommune
Byregion Fyn
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
19/19
Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danmarks Gymnastik- og Idrætsfor-
bund (DGI)
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk Byplanlaboratorium
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danske Arkitektvirksomheder
De samvirkende Købmænd
Den danske Landinspektørforening
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Esbjerg Kommune
Feriehusudlejernes Brancheforening
Foreningen Bæredygtig Kystkultur
Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Friluftsrådet
Glostrup Kommune
Haderslev Kommune
Havbrugsgruppen Ebeltoft
HORESTA
Jammerbugt Kommune
Landbrug & Fødevarer
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
Odense Kommune
Partnerskab for Vestkystturisme
Ringkøbing-Skjern Kommune
Roskilde Kommune
Rødovre Kommune
Solrød Kommune
Svendborg Kommune
TDC
Teleindustrien
Træskibs Sammenslutningen
Aarhus Kommune