Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 52
Offentligt
2003607_0001.png
Lemvig Gymnasium
Uddannelse til Nordvestjyllands ungdom
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0002.png
Vision
Vi vil være blandt de bedste og mest attraktive
ungdomsuddannelsesmiljøer i Danmark,
kendetegnet ved at dimittere livsduelige og
dygtige unge, til en fremtid, som de har lyst til at
være med til at forme. Vi forstår god kvalitet som
høj faglighed, stærkt fællesskab, begejstring og
livsglæde på en skole, hvor arbejdet med
elevernes alsidige kundskaber står i centrum.
Vi ønsker tillige at være en arbejdsplads, der kan
være et forbillede for andre.
Samtidig vil vi ved hjælp af rammerne og
aktiviteterne at være et centralt kultur-,
kundskabs- og kompetenceudviklingscentrum for
egnen.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0003.png
Fakta
Lemvig Gymnasium
418 elever fordelt på fire uddannelser.
Betjener en geografisk stor, men demografisk udfordret kommune
med et stærkt og succesfuldt erhvervsliv
Gymnasiet grundlagt i 1979 som en del af bevidst strategi i det
daværende Ringkøbing Amt
Fusioneret med Lemvig Handelsskole i 2013.
Stærk profil inden for naturvidenskabelig og musikalsk profil
Kulturcenter for Lemvigegnen og nøgleinstitution ift. bosætning
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0004.png
Gymnasium og handelsskole - fordele
Mulighed for at nedbryde hierarkier mellem uddannelser i praksis.
Fokus på at få eleve på ”rette h lde”. Mi dre ta a etertæ k i g og
konkurrence mellem uddannelserne
Eleverne får en bredere vifte af fag. Idrætsfaciliteter til hhx.
Studiemiljø
et større fællesskab med plads til forskellighed
Almen dannelse til handelsskolen og anvendelsesorientering til det
almene gymnasium
Lærere med brede kompetencer. Et arbejde at give stolthed og
anerkendelse ift. den nye arbejdsopgave
Hvad med profilen? Er vi en rigtig handelsskole?
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0005.png
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0006.png
Én skole, et fællesskab
Fælles morgensamlinger, fællesarrangementer, fester, dimission og
andre traditioner
Ét lærerværelse
I ge ”afdeli ger”
Administrativ integration (skemalægning, eksamen, sekretærer,
ledelsesopgaver)
Økonomisk: En leder og en sekretær mindre. Ellers begrænsede
synergier. Holdoprettelse og sikkerhed i ansættelsen
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0007.png
Største udfordringer de kommende år
Tilpasning til mindre ungdomsårgange
- Flere uddannelser på skolen
- Holde kvaliteten og bredden i udbuddet når der kommer færre elever
Økonomi (omprioriteringsbidrag + tilskudsregler)
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0008.png
Demografisk udvikling
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003607_0009.png
Det lokale gy
asiu
er også ra
e for…
Orkestre
Foredrag
Politiske ungdomsforeninger
Sportsarrangementer
Koncerter
Folkeuniversitet
Poesiaftener
Voksenundervisning/FOF
Sprogskole
VUC
Elevarrangementer (Stand Up, festival)