Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 52
Offentligt
2003605_0001.png
Grundtilskud - problemstillinger
for Struer Statsgymnasium og
Lemvig Gymnasium
Reglerne for grundtilskud sammenholdes med regler for
sammenlægninger af handelsskoler og tekniske skoler
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0002.png
Hvad er konsekvensen for sammenlægning af
en handelsskole med en teknisk skole
Basisgrundtilskud
Geografisk grundtilskud
Udkantstilskud
Kombinationsskoletilskud
I alt
Handelsskole
1.694.000
1.000.000
491.220
3.185.220
Teknisk skole
1.694.000
1.000.000
513.550
3.207.550
I alt
3.388.000
2.000.000
1.004.770
6.392.770
Modtaget som
kombinationsskole
1.694.000
2.000.000
1.004.770
1.880.000
6.578.770
Mistet
1.694.000
0
0
-1.880.000
-186.000
En tænkt fusion mellem en handelsskole og
en teknisk skole. Begge skoler modtager
udkantstilskud til en EUD-uddannelse og en
erhvervsgymnasial uddannelse
Der opnås altså en
forøgelse af
grundtilskuddet med
186.000 kr.
Det samme ville være
tilfældet ved fusion af 2
handelsskoler eller tekniske
skoler i 2 nabobyer
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0003.png
Grundtilskud i Struer
Gymnasiet blev i 2008 bedt om at overtage erhvervsskolen, som ikke kunne klare sig længere.
Hvad ville tilskuddet have været uden fusion inkl. HTX?
Struer
Statsgymnasium
Basisgrundtilskud
Geografisk grundtilskud
Udd. Typetiskud første udd.
Udd. Typetiskud anden udd.
IB-udbudstilskud
Udkantstilskud
Kombinationsskoletillæg
I alt
941.190
1.000.000
1.647.090
235.300
752.950
2.352.980
6.929.510
Struer
Erhvervsskole
1.694.000
1.000.000
I alt
2.635.190
2.000.000
1.647.090
235.300
752.950
3.357.750
1.880.000
12.508.280
Men hvad
modtager vi
1.694.000
1.000.000
1.647.090
235.300
752.950
2.352.980
7.682.320
Mistet
941.190
1.000.000
0
0
0
1.004.770
1.880.000
4.825.960
1.004.770
1.880.000
5.578.770
Kombinationsskoletillæg er for
erhvervsskoler en erstatning for
basisgrundtilskuddet, men gives ikke
til gymnasier
Udkantstilskuddet gives til erhvervsskoler for at
kunne gennemføre udbud med kun få elever.
Struer har HHX med 90 elever, HTX med 60
elever ved fuld udbygget, EUD merkantil 30
elever og EUD teknisk med ca. 20 elever.
Lemvig mister tilsvarende:
Basisgrundtilskud
Geografisk grundtilskud
Udkantstilskud
941.190
1.000.000
480.220
2.421.410
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0004.png
Sammenfatning
Det er træls, at pionerskoler skal
straffes ved at beslutte en fusion
for nogle år siden og derved
miste 1.000.000 i geografisk
grundtilskud. (Gældende for
Struer, Lemvig og Nyborg)
Basisgrundtilskud reduceres ved
fusioner mellem erhvervsskoler
og almene gymnasier
men vi
tror faktisk, at den form for
fusion giver det bedste for
eleverne.
Udkantstilskud kan kun gives til
enten alment gymnasium eller til
erhvervsskole.
Man har ikke tænkt på mulighed
for at en campus-skole kan
etablere tekniske uddannelser
(kombinationsskole)
Ny bestemmelse for 2019:
”Der
afsættes en økonomisk
ramme i 2019 til et særtilskud i form af et tillæg til små
erhvervsskoler, der modtager udkantstilskud, og som har
under 450
årselever. ”
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0005.png
Er reglerne logiske?
Sammenholdt med reglerne for
fusion mellem handelsskoler og
tekniske skoler
NEJ.
Hvem skal have gevinsten ved
campusdannelse:
Samfundet generelt?
Beholdes lokalt?
Har vi synergifordele som
modsvarer nedgangen i
grundtilskud?
Nugældende regler hæmmer
campusdannelser.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0006.png
Måske justering af regler på vej?
Men der er en
række barrierer
for tværfaglige
samarbejder og fusioner.
Forskellige vilkår
og
regler for fusioner på tværs af institutioner
medfører, at uddannelsesinstitutioner, ofte i
tyndt befolkede områder
i Danmark, i nogle
tilfælde ikke har et økonomisk incitament til at
fusionere med andre institutioner, fordi
institutionerne kan opleve fusionen som
økonomisk mindre attraktiv.
Derfor foreslår regeringen at justere reglerne
for grundtilskud ved fusioner, så
institutionerne bl.a.
beholder en større del af
deres grundtilskud, når de fusionerer.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003605_0007.png
Evaluering fra KORA om campusdannelser
Politiske anbefalinger:
1. At klargøre ministeriets holdning til campusdannelser, eksempelvis gennem
en campuslovgivning der
tydeliggør ministeriets holdning
til campus samt
skaber incitament
til at indgå i campusdannelser mellem to eller flere
stærke institutioner.
2. At give bedre muligheder i lovgivningen for at leje og udleje lokaler (fx
kantiner, idrætsfaciliteter og værksteder) til andre uddannelsesinstitutioner,
herunder muliggøre lejeaftaler over 10 år uden krav om dispensation fra
ressortministeriet.
3. Tillade kommunale anlæg af uddannelser, eller at kommunerne stiller
garanti for belåningen af anlægsprojekterne. Den nuværende lovgivning
begrænser kommunernes mulighed for at deltage økonomisk i
campusdannelserne.
4. At
indrette tilskudsordninger,
således at de passer til fusioner af
uddannelsesinstitutioner i campusregi. Nuværende tilskudsordninger giver
et begrænset incitament til at lave fusioner i forbindelse med campusdannelser.
5. At udarbejde en
politisk reform, der lægger ungdomsuddannelserne sammen
under én lovgivning,
eller at der udarbejdes en campuslovgivning,
der ensretter fagbekendtgørelser og dermed understøtter samlæsning af fag
på tværs af uddannelser.
http://www.kora.dk/media/4936300/10892_evaluering-af-campusdannelser.pdf