Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 52
Offentligt
2003602_0001.png
STRUER STATSGYMNASIUM
LEMVIG GYMNASIUM
GRUNDTILSKUD VED FUSIONER
REGULEREDE UDDANNELSESINSTITUTIONER
INDLEDNING OG SAMMENFATNING
Indledning
Campusdannelser kan ske ved:
Fusion
Bygningsfællesskab
Det er vores opfattelse, at bygningsfællesskaber ofte anvendes for at undgå de økonomiske bar-
rierer, der er forbundet med en egentlig fusion. Men det er også vores opfattelse, at en egentlig
fusion vil give de bedste fordele, da ledelsen dermed kan se på tværs af enhederne.
Nærværende notat skal derfor belyse de økonomiske barrierer, der efter vores opfattelse er for-
bundet med en fusion.
Vi vil se på udviklingen i grundtilskud ved forskellige former for fusioner.
En del fusioner er
gennemført i ”udkantsdanmark”. Det er derfor også meget relevant at se på
de særlige udkantstilskud og ændringer heri ved fusioner.
Endelig er der fra 2016 givet et geografisk grundtilskud. Reglerne herfor er også relevant at be-
skrive.
Der er stor forskel på konsekvenserne af en fusion, om det er mellem en handelsskole og en
teknisk skole, eller om det er mellem et alment gymnasium og en handelsskole. Vi vil derfor
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0002.png
særskilt beskrive konsekvenserne for de forskellige grundtilskud, om fusionen er mellem en
handelsskole og en teknisk skole eller mellem et alment gymnasium og en handelsskole.
Sammenfatning
Basisgrundtilskud
En fusion mellem et alment gymnasium og en handelsskole medfører et mistet basisgrundtil-
skud efter en 4-årig overgangsperiode på 960.400 kr.
En fusion mellem en handelsskole og en teknisk skole vil til sammenligning medføre en for-
øgelse af grundtilskuddet inkl. (kombinationsskoletillægget) med 190.000 kr.
En fusion mellem to almene gymnasier medfører et mistet basisgrundtilskud på 960.400 kr.
Herudover mistes jf. nedenfor uddannelsestypetilskud
første uddannelse på 1.680.700 kr. og
evt. uddannelsestypetilskud
anden uddannelse på 240.100 kr. Det er således reelt set ikke mu-
ligt at gennemføre fusioner mellem 2 almene gymnasier.
Det er efter vores opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at der mistes et så stort et tilskud ved en fu-
sion. Det mistede basisgrundtilskud medfører, at mange campusdannelser ikke er gennemført
ved egentlige fusioner.
Det vil være rimeligt, hvis grundtilskuddene bliver bevaret efter en fusion, på samme måde som
det har været hensigten med bestemmelserne om sammenlægning af forskellige former for er-
hvervsskoler.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0003.png
Udkantstilskud
Nogle campusdannelser er
sket i ”udkantsdanmark”. Der er stor forskel på udkantstilskuddet
om, campusdannelsen er sket som en egentlig fusion eller et bygningsfællesskab.
Udkantstilskuddet gives for at tilgodese skoler i udkantsområder med begrænset elevgrundlag
og sikre oprettelse af ekstra studieretningshold på mindre gymnasier, og hvor der ikke er et
nærliggende alternativt udbud.
Ved en egentlig fusion bevares kun udkantstilskuddet for den institutionstype, der er valgt for
den fortsættende institution. En fusion i et udkantsområde mellem et alment gymnasium og en
handelsskole, hvor den fortsættende institution vil være et alment gymnasium vil typisk med-
føre et bortfald af udkantstilskud på 528.630 kr.
Hvis der i stedet gennemføres en fusion mellem en handelsskole og en teknisk skole, bevares de
hidtidige udkantstilskud.
Det vil være rimeligt, hvis udkantstilskuddene bevares efter en fusion.
Geografisk grundtilskud
Det geografiske grundtilskud bevares efter en fusion. Uanset om en fusion gennemføres mellem
almene gymnasier, almene gymnasier og handelsskoler eller mellem erhvervsskoler vil det geo-
grafiske grundtilskud blive bevaret.
På denne måde er det geografiske grundtilskud ikke en hindring for gennemførelse af egentlige
fusioner.
Men for så vidt angår Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium, er disse fusioner gen-
nemført så tidligt (2008 og 2013), at de ikke har fået glæde af reglen. Vi opfordrer til, at reglen
bliver ændret, så det sikres, at institutioner der fusioner fra 1. januar 2008 får geografisk grund-
tilskud for hver enhed. De almene gymnasier blev selvejende fra 1. januar 2007. Det almene
gymnasium skal således have været i drift i et år, for at opnå retten til begge geografiske grund-
tilskud.
Kombinationsskoletillæg
Kombinationsskoletillægget opnås hvis en handelsskole fusionerer med en teknisk skole. Kom-
binationsskoletillægget er på 1.920.000 kr. (dog maks. 11.520 kr. pr. årselev). Kombinations-
skoletillægget opnås også, såfremt fx en handelsskole får ret til udbud af tekniske uddannelser.
Såfremt der gennemføres en fusion mellem et alment gymnasium og en handelsskole og denne
institution får ret til udbud af tekniske uddannelser, vil der ikke opnås ret til kombinationsskole-
tillægget.
Struer Statsgymnasium er netop kendetegnet af, at være et alment gymnasium som er dannet
efter en fusion med en handelsskole, og gymnasiet har opnået ret til tekniske erhvervsuddannel-
ser. Efter vores opfattelse burde et gymnasium med såvel handelsuddannelser og tekniske ud-
dannelser modtage et kombinationsskoletillæg.
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0004.png
Konklusion på nuværende regler
De nuværende regler medfører en betydelig forskelsbehandling mellem forskellige fusionsdan-
nelser. Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium har været fremsynede og gennemført
fusioner på et tidligt tidspunkt. Det bliver de nu straffet for.
Grundtilskud, geografisk grundtilskud og udkantstilskud er fastlagt for at give mulighed for at
drive mindre institutioner og institutioner i tyndt befolkede områder. Der er dog siden overfør-
sel af almene gymnasier til Undervisningsministeriets ressortområde dannet nogle institutions-
typer, som ikke har været forudsat, da reglerne om de forskellige grundtilskud blev fastlagt.
Efter vores opfattelse er der behov for at foretage følgende justeringer:
Bevarelse af fuld basisgrundtilskud efter fusion.
For Struer Statsgymnasium og Lem-
vig Gymnasium vil det medføre en forøgelse af basisgrundtilskuddet med 960.400 kr.
Bevarelse af udkantstilskud efter fusion.
For Struer Statsgymnasium og Lemvig
Gymnasium vil det medføre en forøgelse af udkantstilskuddet med 528.640 kr.
Bevarelse af geografisk grundtilskud for fusioner gennemført fra 1. januar 2008.
For Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium vil med medføre en forøgelse af til-
skuddet med 1.000.000 kr.
Opnåelse af kombinationsskoletillæg
ved en situation som for Struer Statsgymnasium,
som har opnået ret til tekniske uddannelser. Såfremt der opnås 50 årselever på de tekni-
ske uddannelser, vil det medføre et tilskud på 576.000 kr.
Det er efter vores opfattelse vigtig, at der er lige vilkår mellem uddannelsesinstitutionerne. Hvis
nogle erhvervsskoler i ”udkantsdanmark” har ret til udkantstilskud og naboskolen ikke opnår
dette tilskud, vil den institution der ikke opnår tilskuddet have svært ved at give samme gode
tilbud.
Der er også en risiko for, at institutioner som Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium
har svært ved at opretholde EUD-uddannelser med få elever, idet de ikke modtager et geogra-
fisk grundtilskud og udkantstilskud for erhvervsskoledelen.
Af aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser af oktober 2015 fremgår:
Som led i aftalen afsættes desuden en pulje til styrkelse af erhvervsuddannelserne. Puljen skal
bl.a. anvendes til en udstyrspulje på 101,1 mio. kr. (2017-pl) i 2017 til erhvervsuddannelserne
samt sikring af en fortsat solid institutionsstruktur gennem bedre økonomiske rammer for fusi-
onstilskud, basistilskud til fusionerede institutioner og tilskud til nødlidende institutioner samt
styrkelse af kvalitetsarbejdet i form af talentpleje, vidensudvikling og etablering af videnscetre.
Der henvises til efterfølgende nærmere beregning af de tal, der danner grundlag for vore be-
tragtninger samt uddrag af finanslov 2017.
Med venlig hilsen
Struer, den
Lemvig, den
Mads Brinkmann Pedersen
rektor Struer Statsgymnasium
4
Bo Larsen
rektor Lemvig gymnasium
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0005.png
FORSKELLIGE GRUNDTILSKUD
Institutioner for almengymnasiale uddannelser
Grundtilskud til institutioner for almengymnasiale uddannelser kan opdeles i følgende (beløb er
2017-niveau):
Basisgrundtilskud
Uddannelsestypetilskud - første uddannelse
Uddannelsestypetilskud - anden uddannelse
Geografisk grundtilskud
IB-udbudstilskud
Udkantstilskud op til
960.400
1.680.700
240.100
1.000.000
768.300
2.401.100
Alle institutioner for almengymnasiale uddannelser modtager basisgrundtilskuddet og første
uddannelsestypetilskud. Anden uddannelsestypetilskud udbetales kun, hvis der er mere end 40
grundlagsårselever pr. uddannelse.
Udkantstilskud udbetales kun hvis 2 betingeler er opfyldt:
Antal årselever på stx i grundlagsåret er under 430.
Afstand til nærmeste gymnasium med offentlige transportmidler udgør mere end 20 km.
Institutioner for erhvervsrettede uddannelser
Til sammenligning har institutioner for erhvervsrettede uddannelser følgende grundtilskudsele-
menter (beløb er 2017-niveau):
Basisgrundtilskud
Geografisk grundtilskud
Lokalskoletillæg
Byskoletillæg
Kombinationsskoletillæg
Grundtilskud til kostafdelinger (ikke landbrugsskoler)
Udkantstilskud pr. erhvervsgymnasial uddannelse og pr. EUD-grundforløb
1.729.000
1.000.000
1.920.000
1.920.000
1.920.000
432.180
259.310
Størrelsen af grundtilskud kan ikke sammenlignes mellem institutioner for almengymnasiale
uddannelser og institutioner for erhvervsrettede uddannelser. Et større eller mindre grundtilskud
skulle i så fald ses i sammenhæng med taxameterne pr. årselev.
Fusion
I de første 4 år efter en fusion bevares alle grundtilskud til begge institutioner. Herefter sker der
en reduktion.
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0006.png
FUSION MELLEM ALMENT GYMNASIUM OG HANDELSSKOLE
Grundtilskud efter en fusion mellem institution for almen gymnasial uddannelse og institution
for erhvervsrettede uddannelser afhænger af, hvilken institutionstype, der er den fortsættende.
Hvis den fortsættende institution bliver en institution almen gymnasial uddannelse kan grundtil-
skuddet sammenlignes således:
Alment
gymnasiun
Basisgrundtilskud
Uddannelsestypetilskud - første udd.
Uddannelsestypetilskud - anden udd.
Geografisk grundtilskud
Udkantstilskud (eksempel)
960.400
1.680.700
240.100
1.000.000
2.401.100
6.282.300
Erhvervs-
skole
1.729.000
0
0
1.000.000
518.620
3.247.620
I alt Efter fusion
2.689.400
1.680.700
240.100
2.000.000
2.919.720
9.529.920
1.729.000
1.680.700
240.100
2.000.000
2.401.100
8.050.900
Der er fra 2017 indført den særbestemmelse, at en institution er et resultat af en fusion for al-
mene gymnasiale uddannelser og en institution for erhvervsrettede uddannelser, får et basis-
grundtilskud på DKK 1.729.000.
Hvis der ikke udløses udkantstilskud vil de 2 fusionerede institutioner efter en 4-årig over-
gangsperiode miste et grundtilskud på DKK 960.400.
Hvis institutionen også var omfattet af udkantstilskud (i eksemplet max for gymnasiet og er-
hvervsskolen et EUD-grundforløb og en erhvervsgymnasial uddannelse, vil fusionen også med-
føre bortfald af udkantstilskuddet vedrørende erhvervsskoledelen.
Konsekvenserne vil være de samme, såfremt institutionen fremover vil være en institution for
erhvervsrettede uddannelser. Der mistes et basisgrundtilskud på DKK 960.400. Til gengæld kan
konsekvenserne være endnu mere alvorligt for udkantstilskuddet. Der mistes hele udkantstil-
skuddet for gymnasiet på op til DKK 2.401.100.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0007.png
FUSION MELLEM HANDELSSKOLE OG TEKNISK SKOLE
Der er gennemført en del fusioner mellem en handelsskole og en teknisk skole, mellem 2 han-
delsskoler i 2 forskellige byer, mellem teknisk skole og AMU-center eller mellem teknisk skole
og landbrugsskole. Konsekvenserne er stort set altid ensartet. Vi har vist et eksempel med en
fusion mellem en handelsskole og en teknisk skole:
Handels-
skole
1.729.000
0
1.000.000
518.620
3.247.620
Teknisk
skole
1.729.000
0
1.000.000
518.620
3.247.620
Basisgrundtilskud
Kombinationsskoletillæg
Geografisk grundtilskud
Udkantstilskud (eksempel)
I alt Efter fusion
3.458.000 1.729.000
0 1.920.000
2.000.000 2.000.000
1.037.240 1.037.240
6.495.240 6.686.240
Fusionen medfører en forøgelse af det samlede tilskud med DKK 190.000. Det skyldes, at kom-
binationsskoletillægget er DKK 190.000 højere end det mistede basisgrundtilskud.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0008.png
FUSION MELLEM TO ALMENE GYMNASIER
Basisgrundtilskud
Uddannelsestypetilskud - første udd.
Uddannelsestypetilskud - anden udd.
Geografisk grundtilskud
Udkantstilskud (eksempel)
Gymna-
sium A
960.400
1.680.700
240.100
1.000.000
0
3.881.200
Gymna-
sium B
960.400
1.680.700
240.100
1.000.000
0
3.881.200
I alt Efter fusion
1.920.800
960.400
3.361.400 1.680.700
480.200
240.100
2.000.000 2.000.000
0
0
7.762.400 4.881.200
En fusion mellem 2 institutioner for almen gymnasiale uddannelser vil medføre et stort tab af
grundtilskud. Der mistes både basisgrundtilskud og uddannelsestypetilskud. Der er så vidt, vi
kan se, ikke taget stilling til udkantstilskuddet i en sådan situation. Muligvis vil den fusionerede
institution meste hele grundtilskuddet, da institutionen dermed samlet set formentlig kommer
over 430 årselever.
Der står følgende på finansloven:
”En afdeling af et gymnasium, der oprettes efter godkendelse
af ministeriet efter høring af det regionsråd, hvor gymnasiet er hjemmehørende, og vurderes
som et nødvendigt led i det landsdækkende gymnasieudbud, er berettiget til at modtage særskilt
uddannelsestypetilskud for afdelingens stx-udbud, dog således at der maksimalt udløses 4.234
kr. pr. elev. Under indfasningen gælder dog, at afdelingen i første udbudsår udløser et uddan-
nelsestypetilskud på 288.120 kr., i det andet udbudsår på 864.360 kr. og i det tredje udbudsår
på 1.440.600 kr.
Vi er ikke bekendt med, om bestemmelsen er taget i brug eller i hvilket omfang dette måtte
være tilfældet.
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0009.png
BILAG 1
FINANSLOV 2017 20.38.02 GRUNDTILSKUD MV. TIL INSTITUTIONER
FOR ERHVERVSRETTEDE UDDANNELSE (TEKSTANM. 217)
15. Grundtilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Grundtilskuddet omfatter et basisgrundtilskud samt eventuelle tillæg til lokalskoler, byskole-
fællesskaber og/eller kombinationsskoler.
Det samlede grundtilskud til den enkelte institution kan ikke overstige et beløb svarende til
11.520 kr. pr. grundlagsårselev.
Hvis en institution er berettiget til byskoletillæg indgår aktiviteten erhvervsrettet voksen- og ef-
teruddannelsesaktivitet ikke i grundlaget for basisgrundtilskud, lokalskoletillæg og kombinati-
onsskoletillæg.
Institutionerne skal til ministeriet indberette aktivitetsoplysninger opgjort for de forskellige ud-
dannelsesaktiviteter, der er gennemført på de enkelte uddannelsessteder.
Ved udlagt undervisning - fra en institution til en anden institution - kan årseleverne for den ud-
lagte undervisning indgå i grundtilskuddet for den institution, der forestår undervisningen for
disse elever, hvis denne institution indsender revisorattesteret dokumentation herfor. Der ydes
ikke udkantstillæg til udlagt undervisning.
Basisgrundtilskud
Basisgrundtilskuddet udgør op til 1.729.000 kr. for alle institutioner. Hvis værnetingsskolen
(hovedskolen) er en kombinationsskole udgør basisgrundtilskuddet op til 1,729 mio. kr. for ud-
dannelser på henholdsvis det merkantile og det tekniske område. Basisgrundtilskuddet kan ikke
overstige et beløb svarende til 11.520 kr. pr. grundlagsårselev. Det geografiske grundtilskud til
sikring af et bredt uddannelsesudbud indgår ikke i beregningen af det maksimale samlede
grundtilskud pr. grundlagsårselev.
Geografisk grundtilskud
Det geografiske grundtilskud udgør 1,0 mio. kr. pr. institution uanset antallet af grundlagsårs-
elever til sikring af et bredt geografisk uddannelsesudbud. Ved sammenlægning af institutioner
kan den fortsættende institution opretholde et geografisk grundtilskud svarende til summen af
de fusionerende institutioners hidtidige geografiske grundtilskud.
Lokalskoletillæg
Der kan ydes tillæg på op til 1,92 mio. kr. for lokalskoler. Tillægget ydes pr. lokalskole ud over
den skole, som er dækket via basistilskuddet. En lokalskole er defineret som en skole, der er be-
liggende i et geografisk lokalområde, som ikke er naturligt henhørende i det samme område
som værnetingsskolen (hovedskolen), der udløser basistilskud, og som før sammenlægning med
hovedskolen i en periode efter 1. januar 1991 har været en selvstændig juridisk enhed, og som i
grundlagsåret har gennemført erhvervsrettet ungdomsuddannelse samt erhvervsgymnasial ud-
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
dannelse. Endvidere kan der ydes lokalskoletillæg ved sammenlægning af mindst to landbrugs-
skoler, eller mindst to social- og sundhedsskoler, der udbyder erhvervsrettet ungdomsuddan-
nelse, eller ved sammenlægning af en kombinationsskole/handelsskole/teknisk skole og en so-
cial- og sundhedsskole, der udbyder erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
Lokalskoletillægget kan kun opretholdes, så længe skolen bevares som lokalt uddannelses-
sted. Retten til lokalskoletillæg bortfalder ved udgangen af det kvartal, hvor skoleenheden bli-
ver lukket som lokalt uddannelsessted.
Lokalskoletillægget kan ikke overstige et beløb svarende til 11.520 kr. pr. grundlagsårselev op-
gjort på den enkelte lokalskole.
Der kan efter et konkret skøn ydes et tillæg til institutioner, som ikke i udgangspunktet op- fyl-
der forudsætningerne for at få et lokalskoletillæg. Tillægget kan ydes i situationer, hvor det er
en forudsætning at etablere et nyt og ligeværdigt institutionsfællesskab. Tillægget kan maksi-
malt udgøre 960.400 kr. pr. år og kan højst udbetales i 3 år. Tillægget kan ydes til institutions-
fællesskaber, der etableres efter den 31. december 2002, og tillægget bortfalder, hvis uddannel-
sesstedet opnår ret til ordinært lokalskoletillæg.
Byskoletillæg
Der kan ydes tillæg på op til 1,92 mio. kr. for den samlede erhvervsrettede voksen- og efterud-
dannelsesaktivitet i en institution, der er opstået ved sammenlægning af en teknisk skole, eller
en kombinationsskole med indgange og hovedforløb på det tekniske og det merkantile om-
råde, og et AMU-center eller en udspaltet AMU-afdeling. Tilskuddet ydes som et tillæg pr. by-
skolefællesskab. Byskoletillægget kan ikke overstige et beløb svarende til 11.520 kr. pr. grund-
lagsårselev opgjort for den samlede erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesaktivitet inden
for det enkelte byskolefællesskab.
Kombinationsskoletillæg
Der kan ydes tillæg på op til 1,92 mio. kr. for kombinationsskoler. Tillægget til kombinations-
skoler omfatter sammenlagte handelsskoler og tekniske skoler eller institutioner, der har ind-
gange og hovedforløb på det merkantile og det tekniske område på erhvervsrettede ungdoms-
uddannelser og på erhvervsgymnasiale uddannelser samt sammenlagte kombinationssko-
ler/handelsskoler/tekniske skoler og social- og sundhedsskoler, der udbyder erhvervsrettet ung-
domsuddannelse. Kombinationsskoletillægget kan ikke overstige et beløb svarende til 11.520
kr. pr. grundlagsårselev opgjort på den enkelte institution på henholdsvis det merkantile og det
tekniske område. Institutionsfællesskaber, der er baseret på en sammenlægning af to eller flere
kombinationsskoler beliggende i forskellige byer, kan opnå et kombinationsskoletillæg for hver
by.
Skoler, der hidtil har modtaget kombinationsskoletillæg, men ikke længere opfylder kriterierne
herfor efter overstående principper for kombinationsskoletillæg, kan efter et konkret skøn i 3 år
få tildelt et specielt kombinationsskoletillæg.
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0011.png
25. Udkantstilskud
Der kan ydes udkantstillæg til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder erhvervs-
gymnasiale uddannelser (hhx/htx) og/eller EUD-grundforløb i udkantskommuner. Udkantstil-
lægget ydes på baggrund af institutioners udbud på værnetingsskoler (hovedskolen) og egne af-
delinger i udkantskommuner. Der ydes ikke udkantstillæg til udlagt undervisning.
Der ydes et udkantstillæg på 259.310 kr. pr. erhvervsgymnasial uddannelse og pr. EUD- grund-
forløb.
Udkantstillægget opretholdes ved fusion, såfremt udbuddet opretholdes, og den fortsættende
institution godkendes som en institution for erhvervsrettet uddannelse. Hvis den fortsættende
institution godkendes som en institution for almengymnasiale uddannelser opretholdes udkant-
stil- skuddet i en overgangsperiode på 4 år.
I 2017 udbetales udkantstilskuddet på baggrund af en genberegning fra 2012. Udkantstil- skud-
det genberegnes, når ministeriet har afholdt en ny udbudsrunde.
BILAG 2
FINANSLOV 2017 20.48.02 GRUNDTILSKUD MV. TIL STATSLIGE
INSTITUTIONER MED ALMENGYMNASIALE UDDANNEL (TEKSTANM. 217)
10. Grundtilskud
Grundtilskuddet omfatter et basisgrundtilskud samt et uddannelsestypetilskud til første eta- ble-
rede fuldtidsuddannelse (institutionens hovedaktivitet) og anden etablerede fuldtidsuddannelse.
Tilskuddet ydes kun, hvis der er mere end 40 grundlagsårselever pr. uddannelse. Der kan ydes
tilskud til stx, hf og studenterkursus.
Basisgrundtilskud
Basisgrundtilskuddet udgør op til 960.400 kr. for alle institutioner. Hvis en institution er et re-
sultat af en fusion mellem en institution for almengymnasial uddannelse og en institution for
erhvervsrettet uddannelse udgør basisgrundtilskuddet efter den fireårige overgangsperiode
1.729.000 kr. Basisgrundtilskuddet kan ikke overstige et beløb svarende til 11.525 kr. pr.
grundlagsårselev. Det geografiske grundtilskud til sikring af et bredt uddannelsesudbud indgår
ikke i beregningen af det maksimale samlede grundtilskud pr. grundlagsårselev.
Basistilskuddet bortfalder efter en overgangsperiode på 4 år, hvis der fusioneres med en institu-
tion for erhvervsrettet uddannelse, og den nye institution godkendes som en institution for er-
hvervsrettet uddannelse. Såfremt den fusionerede institution godkendes som en institution for
almengymnasial uddannelse, kan der ud over institutionens basisgrundtilskud i en overgangspe-
riode på 4 år udbetales et grundtilskud (svarende til basisgrundtilskuddet til institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse) på op til 1.728.720 kr., dog maksimalt 11.525 kr. pr. grundlagsårselev
på de erhvervsrettede uddannelser.
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
Hvis der fusioneres med en anden institution for almengymnasiale uddannelser, bortfalder ba-
sistilskuddet til den ene af de fusionerende institutioner efter en overgangsperiode på 4 år.
Retten til at oppebære to basisgrundtilskud i en overgangsperiode på fire år efter en fusion gæl-
der også fusioner, hvor den ene part udgøres af en udspaltet afdeling, som tidligere har udgjort
en selvstændig institution.
For en afdeling på en institution for erhvervsrettet uddannelse, som opfylder betingelserne for
at modtage lokalskoletillæg efter reglerne i henhold til finanslovkonto § 20.38.02.15. Grundtil-
skud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, og som fusioneres med en institution for al-
mengymnasiale uddannelser kan der i en overgangsperiode på 4 år udbetales et lokalskoletillæg
(svarende til lokalskoletillægget til institutioner for erhvervsrettet uddannelse) på op til
1.920.800 kr., dog maksimalt 11.525 kr. pr. grundlagsårselev på de erhvervsrettede uddannelser
til institutionen for almengymnasiale uddannelser.
I forbindelse med ændringsforslagene er kontoen reduceret med 1,0 mio. kr. i 2017, 4,0 mio. kr.
i 2018, 7,0 mio. kr. i 2019 og 8,0 mio. kr. i 2020 som er overført til underkonto 30. Særlige for-
løb for elever med nedsat psykisk funktionsevne.
Geografisk grundtilskud
Det geografiske grundtilskud udgør 1,0 mio. kr. pr. institution uanset antallet af grundlagsårs-
elever til sikring af et bredt geografisk uddannelsesudbud. Ved sammenlægning af institutioner
kan den fortsættende institution opretholde et geografisk grundtilskud svarende til summen af
de fusionerende institutioners hidtidige geografiske grundtilskud.
Uddannelsestypetilskud
Der ydes et tilskud på 1.680.700 kr. for den første etablerede fuldtidsuddannelse (institutionens
hovedaktivitet) og 240.100 kr. for den anden etablerede fuldtidsuddannelse. Uddannelsestype-
tilskuddene opretholdes, hvis en institution for almengymnasiale uddannelser fusionerer med en
institution for erhvervsrettet uddannelse, og stx-, hf- og studenterkursusaktiviteten fortsætter.
Hvis der fusioneres mellem to institutioner for almengymnasiale uddannelser, vil uddannelses-
typetilskuddene til den ene af de fusionerende institutioner bortfalde efter en overgangsperiode
på 4 år.
Hvert uddannelsestypetilskud kan ikke overstige et beløb svarende til 11.525 kr. pr. grundlags-
årselev.
En afdeling af et gymnasium, der oprettes efter godkendelse af ministeriet efter høring af det
regionsråd, hvor gymnasiet er hjemmehørende, og vurderes som et nødvendigt led i det lands-
dækkende gymnasieudbud, er berettiget til at modtage særskilt uddannelsestypetilskud for afde-
lingens stx-udbud, dog således at der maksimalt udløses 4.234 kr. pr. elev. Under indfasningen
gælder dog, at afdelingen i første udbudsår udløser et uddannelsestypetilskud på 288.120 kr., i
det andet udbudsår på 864.360 kr. og i det tredje udbudsår på 1.440.600 kr.
12
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Præsentationer m.m. fra udvalgets besøg til Struer Statsgymnasium og Lemvig Gymnasium 16/1-19
2003602_0013.png
20. Udkantstilskud
Udkantstilskud ydes med udgangspunkt i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse mv., jf. LB nr. 777 af 10. juni 2015.
Tilskuddet ydes efter to kriterier:
a) at institutionen har mindre end 430 stx-årselever i året før
finansåret
b) ved vurdering af, om et gymnasium er udkantsgymnasium, tages der udgangs-
punkt i transportafstanden til de nærmeste gymnasier med offentlige transportmidler. Et gymna-
sium er defineret som udkantsgymnasium, hvis elever, der er optaget på gymnasiet, ville få
mere end 20 km til det nærmeste gymnasium, dersom uddannelsestilbuddet på det vurderede
gymnasium faldt bort. Der gives ikke udkantstilskud til afdelinger af gymna- sier, der er fysisk
placeret andetsteds end moderinstitutionen, medmindre afdelingen tidligere har modtaget ud-
kantstilskud som selvstændigt gymnasium og fortsat opfylder elev- og afstandskriterier.
Udkantstilskuddet kan maksimalt udgøre 11.525 kr. pr. stx-årselev og 2.401.000 kr. pr. institu-
tion.
Udkantstilskuddet beregnes som:
(430 stx-årselever minus antal grundlagsårselever) *50.254
kr. pr. årselev.
25. Tilskud til IB
Af bevillingen afholdes udgifter til International Baccalaureate-uddannelsen (IB). Der ydes et
IB-udbudstilskud på 768.320 kr. pr. institution med et godkendt IB-udbud.
BILAG 3
FINANSLOV 2017 20.38.11 BEDRE OG MERE ATTRAKTIVE ER-
HVERVSUDDANNELSER (TEKSTANM. 3 OG 144)
40. Kvalitetsudviklingspulje
Af bevillingen kan afholdes udgifter til at fremme erhvervsuddannelsernes kvalitet. Denne del
af bevillingen udmøntes til erhvervsskolerne efter objektive kriterier og fremgår af Aftale mel-
lem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser af
februar 2014.
Som følge af Aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om ud-
møntning af negativ budgetregulering optaget i forbindelse med Aftale om bedre og mere at-
traktive erhvervsuddannelser af oktober 2015 kan bevillingen derudover bl.a. anvendes til sik-
ring af en fortsat solid institutionsstruktur gennem bedre økonomiske rammer for fusionstil-
skud, basisgrundtilskud til fusionerede institutioner og tilskud til nødlidende institutioner samt
styrkelse af kvalitetsarbejdet i form af talentpleje, vidensudvikling og etablering af videnscen-
tre.
13