Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 50
Offentligt
Fælles oplæg til ULØ vedr. forsøgsordning som frilandsbyer
Af
•
•
•
Landdistrikternes Fællesråd – repræsenteret ved næstformand Grethe Nørtoft Saabye
Sammenslutningen af Danske Småøer - repræsenteret ved formand Dorthe Winther
IGN/Københavns Universitet – repræsenteret ved seniorrådgiver Hanne Tanvig
Udviklingen i landdistrikterne og på de mindre øer er udfordret, hvilket i de sidste mange år bl.a. har ført til
et generelt fald i befolkningstallet og udtynding af funktioner og services. Alligevel er der tendens til opbrud
dels pga. en voksende interesse for at indrette sin tilværelse anderledes end i de store byer og dels pga. et
nedefra-kommende ønske om at sikre decentral udvikling. Samtidigt bevirker ikke mindst den digitale
infrastruktur, at ny udvikling kan finde sted i landsbyer og på de mindre øer, og lokalt tages allerede mange
initiativer inden for de bestående rammer og muligheder. Forløsning af potentialer for nye og større
udviklingstiltag kræver dog nye tilgange i vores systems regler og forvaltning.
Forsøg med frilandsbyer
Ved at give borgerne i landsbyerne og på de mindre øer mulighed for at tage nye, visionære og
eksperimenterende initiativer, vil levevilkår, ejerskab og demokrati styrkes. Det vil ikke alene komme dem
selv til fordel men også hele Danmark, fordi alle landets ressourcer derved inddrages. I forlængelse af
Udvalget for levedygtige landsbyers anbefalinger, foreslås det derfor at igangsætte en forsøgsordning med
frilandsbyer.
Formålet med en frilandsbyordning er gennem en række eksempler at opnå inspiration, ny viden og
praktiske erfaringer om udviklingsperspektiver, hvis landsbyer og mindre øer får større frihed af regler og
barrierer til at gennemføre udviklingsinitiativer. Derved banes vejen for en tilrettelæggelse af fremtidens
landdistriktspolitik.
Forsøgsordningen skal omfatte i alt ti udvalgte landsbyer og mindre øer, der får mulighed for at udvikle
strategier for den lokale udvikling og føre dem ud i livet. I processen identificeres og ophæves afgørende og
begrænsende regler og barrierer på forsøgsbasis så vidt muligt. Det vil typisk være statslige og kommunale
regler og praksisser.
Indhold og rækkevidde af de ti forsøg skal følges og evalueres inden for en fireårig forsøgsperiode, vel
vidende at de fulde effekter oftest vil have en længere tidshorisont.
Forsøgstemaer
Der er som udgangspunkt ingen begrænsninger i forhold til forsøgstemaer, men i en udvælgelsesproces
skal der lægges vægt på, at de pågældende forsøg er forskellige i både omfang og karakter. Enkelte
eksempler på mulige forsøg kan nævnes:
1.
Det gode seniorliv.
’Overtagelse’ og lokal samdrift af hel- og halvoffentlige samt private services til fordel
for landsbyens/øens ældre: indkøb, rengøring, mad, pleje, transport, samvær og oplevelser. Det er dels for
at skabe hele og fleksibelt tilpassede løsninger for den enkelte ældre person og dels for at involvere flere
lokale borgere, skabe lokal beskæftigelse og mere liv i hverdagen for alle parter. Der bliver antageligt tale
om en virksomhed af socialøkonomisk karakter, som har aftaler med bl.a. kommunen.
1