Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 42
Offentligt
1997768_0001.png
Enhed
Opgaver og
Struktur
Sagsbehandler
Mona Boel
Østergaard
Koordineret med
Udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
Fremsat den xx. marts 2019 af økonomi- og indenrigsministeren
Forslag
til
Sagsnr.
2018 - 2032
Doknr.
48080
Dato
09-01-2019
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner
(Justering af tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og
fra visse øer og etablering af en særlig godsordning for Mandø)
§1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 329 af 24. marts 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 711 af 8. juni 2017 og senest ved
lov nr. 699 af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1.
§ 21 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 88,3 mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2020 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.«
2.
§ 21 b, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Kommuner med små øer, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det
pågældende år.«
3.
I
§ 21 b
indsættes som nye stykker efter
stk. 4:
»Stk.
5.
De i stk. 4 nævnte små øer omfatter Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø,
Lyø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0002.png
Stk. 6.
Fanø, Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan anvende tilskuddet efter stk. 1 og
2 hele året med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.«
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 7-11.
4.
Efter
§ 21 b
indsættes:
Ȥ
21 c.
Økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til Esbjerg
Kommune på 91.000 kr. fra 2019 til en fælles ordning for transport af gods til og fra
Mandø. Tilskuddet finansieres af den samlede ramme for tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra visse øer efter § 21 a, stk. 2. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2020 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
administrationen af en fælles ordning for transport af gods til og fra Mandø, herunder
om, at Esbjerg Kommune skal udarbejde en redegørelse vedrørende anvendelsen af
tilskuddet efter stk. 1.
Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til Esbjerg
Kommune for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at et tilskud efter stk. 1 er
omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kompensationen efter stk. 3, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Tilskud efter § 21 b, stk. 1 og 2, og § 21 c, stk. 1, har virkning for tilskudsåret
2019.
Stk. 3.
Efterregulering af tilskud til kommuner, som modtager tilskud efter § 21 a,
stk. 1 og 2, som følge af, at tilskud til Esbjerg Kommune efter § 21 c, stk. 1, finansieres
af den samlede ramme på godsområdet, sker med virkning fra 1. januar 2019.
Stk. 4.
Efterregulering af kompensation til kommuner, som modtager tilskud efter §
21 a, stk. 1 og 2, for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at et tilskud efter § 21 a,
stk. 1 og 2, er omfattet af momslovens anvendelsesområde, sker med virkning fra 1.
januar 2019.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at skabe vækst og udvikling i hele landet. Færgebetjeningen af de
små øer og ø-kommuner udgør en væsentlig del af indsatsen for at skabe vækst og
udvikling på øerne og dermed styrke grundlaget for at bevare og udvikle velfungerende
helårssamfund.
De to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster på gods- og passagerområdet
på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer trådte i kraft henholdsvis den 1. juni
2015 og den 1. august 2016.
Økonomi- og indenrigsministeren besluttede i efteråret 2017 at gennemføre et tidligt
serviceeftersyn med henblik på at vurdere, om der er grundlag for eventuelle
justeringer af ordningerne, særligt i forhold til fordelingsnøglerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i august 2018 offentliggjort en evaluering af de
to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for henholdsvis godstransport og
passagerbefordring.
Som opfølgning på evalueringen har regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 2. november 2018 indgået
en politisk aftale om justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster
for personbefordring og godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Overordnet konstaterer aftaleparterne, at de to tilskudsordninger på henholdsvis
passager- og godsområdet grundlæggende fungerer godt og efter hensigten.
Med aftalen er der enighed om at gennemføre en række initiativer med henblik på en
justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring
og godstransport.
Lovforslaget udmønter de initiativer i aftalen, som kræver ny lovgivning.
Lovforslaget udmønter initiativet om kompensation til de kommuner, som ellers ville
få et mindre tilskud som følge af ny fordelingsnøgle, der tager højde for forskydninger
i trafiktal. Med finansloven for 2019 er der afsat nye midler på 5,3 mio. kr. årligt fra
2019 til tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet, som
finansierer denne kompensation.
Med lovforslaget får kommuner med små øer større fleksibilitet i forhold til selv at
beslutte, hvornår tilskudsmidlerne på passagerområdet skal anvendes inden for en
tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt.
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kan yde et
årligt tilskud på 91.000 kr. fra 2019 til Esbjerg Kommune til etablering af en fælles
godsordning til og fra Mandø.
Som del af aftalen af 2. november 2018 om justering af tilskudsordningerne er der
enighed om en forenkling af opfølgningsredegørelserne på passager- og godsområdet.
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0004.png
Det er aftalt, at kravet om revisorpåtegning afskaffes i de tilfælde, hvor tilskudsbeløbet
til en kommune/færgerute er under 1 mio. kr. I disse tilfælde stilles i stedet krav om en
påtegning fra kommunalbestyrelsen om opfølgningsredegørelsens rigtighed.
Kommunalbestyrelsens frist for indsendelse af den årlige opfølgningsredegørelse
ændres fra udgangen af marts måned til udgangen af august måned, så fristen svarer
til tidsforløbet for kommunernes færdiggørelse af godkendte regnskaber. Reglerne om
en forenkling af opfølgningsredegørelser vil blive fastsat i bekendtgørelsesform i
medfør af § 21 a, stk. 5, og § 21 b, stk. 7, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 9, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Der er med aftalen videre enighed om at forenkle afgrænsningen af varebiler på
godsområdet, så alle gulpladebiler omfattes af godsordningen. Udmøntningen af
initiativet vil ske i bekendtgørelsesform i medfør af § 21 a, stk. 5.
Endvidere er der med aftalen enighed om at harmonisere reglerne for anvendelse af
uforbrugte midler, så uforbrugte midler på godsområdet kun kan anvendes til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet svarende til ordningen på
passagerområdet, idet der dog etableres mulighed for at anvende uforbrugte midler på
godsområdet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet i de tilfælde, hvor
nedsættelsen af færgetakster på godsområdet har nået grænsen på maksimalt 80 pct.,
ekskl. moms og vareafgift opkrævet af havnene. Reglerne om anvendelse af uforbrugte
midler på godsområdet vil blive fastsat i bekendtgørelsesform i medfør af § 21 a, stk. 5.
Der er med aftalen enighed om en statsgaranti på samlet 15 mio. kr. i perioden 2019-
2022 til at dække et eventuelt driftsunderskud ved en standardfærge, som er under
udvikling i regi af Færgesekretariatet til brug som afløserfærge for kommuner med
små øer. Finansieringen er indarbejdet på finansloven for 2019.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Kompensation af kommuner som følge af ændret fordelingsnøgle på
passagerområdet
2.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 648 af 8. juni 2016 om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner besluttede Folketinget at etablere en tilskudsordning
vedrørende nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.
Ordningen trådte i kraft pr. 1. august 2016. De nærmere regler for udmøntningen af
ordningen er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr.1132 af 15.
oktober 2017 om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse
øer.
Ordningen har til formål at understøtte væksten i turismen og styrke bosætningen på
øerne.
I medfør af § 21 b, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner har økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
de omfattede kommuner til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0005.png
Det er fastsat i § 21 b, stk. 2, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, at tilskuddet udgør 83,0 mio. kr. årligt fra 2019 (2019-pl). Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2017 med den forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter i medfør af § 21 b, stk. 6, som med
lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner regler om fordelingen af tilskuddet efter en nærmere fastlagt
fordelingsnøgle.
Den samlede økonomiske ramme til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet
er fastlagt ved lov. En forhøjelse af den samlede økonomiske tilskudsramme kræver ny
lovgivning.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Økonomi- og Indenrigsministeriets evaluering af tilskudsordningerne til nedsættelse
af færgetakster for godstransport og passagerbefordring fra august 2018 viser, at der
siden etableringen af tilskudsordningen på passagerområdet er sket
trafikforskydninger ruterne imellem.
Trafikforskydningerne medfører ændringer i både opadgående og nedadgående
retning af det teknisk beregnede tilskudsbehov.
En ny fordelingsnøgle flytter alt andet lige midler til de ruter, der har haft relativ større
omsætning i forhold til de øvrige ruter siden ordningens etablering.
En teknisk genberegning af fordelingsnøglen på baggrund af de opdaterede trafik- og
omsætningstal på passagerområdet omfordeler samlet 5,3 mio. kr. mellem ruterne
med udgangspunkt i den økonomiske ramme ved ordningens etablering.
Med de nye midler ydes kompensation til de kommuner, som ellers ville få et tab som
følge af ændringen af fordelingsnøglen. Kompensationen skal ses i lyset af, at der med
evalueringen af tilskudsordningen på passagerområdet er tale om et tidligt
serviceeftersyn og følgelig et forholdsvis spinkelt erfaringsgrundlag. De registrerede
forskydninger i trafik- og omsætningstal kan skyldes andre forhold i den korte periode,
ordningen har været i kraft, end selve tilskudsordningen.
Som del af aftalen af 2. november 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om justering af
tilskudsordningerne er der enighed om at gennemføre en ny evaluering i 2022, når der
er indhøstet erfaringer fra en længere periode, herunder om udviklingen i trafik- og
omsætningstal på de omfattede færgeruter.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 2, forhøjes tilskuddet for de ikke-statslige
færgeruter på passagerområdet med 5,3 mio. kr. fra 83,0 mio. kr. til 88,3 mio. kr.
årligt fra 2019.
Ved at tilføre ekstra midler på 5,3 mio. kr. årligt er det muligt at kompensere de
kommuner, som ellers ville få et tab som følge af ændringen af fordelingsnøglen på
baggrund af de opdaterede trafik- og omsætningstal.
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0006.png
Det betyder, at alle ruter som minimum får det samme tilskud som i den nuværende
fordeling.
Initiativet vil yderligere understøtte turismen og bosætningen på øerne.
Forslaget om en forhøjelse af den samlede økonomiske ramme ændrer ikke ved den
eksisterende afgrænsning af øer, som er omfattet af tilskudsordningen til nedsættelse
af færgetakster for passagerbefordring.
Som det gør sig gældende for de nuværende tilskud, vil de nye midler til nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring ikke kunne anvendes til andre formål.
Det er ligeledes fortsat en forudsætning for udbetaling af tilskud, at kommunen
udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af det samlede tilskud i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor tilskuddet udmeldes.
Det forudsættes endvidere fortsat, at kommunerne anvender eventuelle overskydende
midler i det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af færgetakster.
2.2. Større fleksibilitet for kommuner med små øer i anvendelsen af tilskudsmidler på
passagerområdet
2.2.1. Gældende ret
Tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet til og fra visse
øer var oprindeligt målrettet den turistmæssige lavsæson om foråret og efteråret.
Med lov nr. 711 af 8. juni 2017 om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner blev landevejsprincippet gradvist udvidet til at gælde hele året
fra og med 2019, bortset fra højsæsonen om sommeren, gennem en forhøjelse af den
samlede økonomiske ramme.
Det er fastsat i § 21 b, stk. 4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, at de kommuner, som modtager tilskud til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet, kan anvende tilskuddet hele året med undtagelse af perioden fra den
sidste uge i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
De omfattede kommuner/færgeruter kan således ikke anvende tilskudsmidler til
nedsættelse af færgetakster på passagerområdet i skolernes sommerferie.
Der er i dag ikke hjemmel til at give kommuner med små øer større fleksibilitet i
forhold til den tidsmæssige afgrænsning af den periode, hvor tilskuddet kan anvendes.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Begrundelsen for at undtage højsæsonen er at sikre, at de afsatte midler til nedsættelse
af færgetakster for passagerbefordring kan få størst mulig effekt. I skolernes
sommerferie er der typisk i forvejen stor aktivitet i turisterhvervet, mens der ofte er
ledig færgekapacitet og ledige overnatningssteder uden for højsæsonen. Ved at
undtage skolernes sommerferie forebygges den situation, at tilskudsordningen kan
medvirke til at skabe kapacitetsproblemer på de enkelte færgeruter. Samtidig kan
nedsættelsen af færgetakster blive mere mærkbar, end hvis tilskuddet fordeles på hele
året.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0007.png
Imidlertid er der små øer, som primært har faciliteter til besøgende i sommerperioden,
og som ikke oplever kapacitetsproblemer. Disse øer vil kunne have gavn af at kunne
tilbyde billigere færgebilletter om sommeren.
De færgeruter, som i forvejen oplever stor tilstrømning i højsommeren med deraf
følgende kapacitetsproblemer, vil ud fra almindelige økonomiske bevæggrunde
hensigtsmæssigt kunne vælge fortsat at anvende tilskuddet uden for højsæsonen.
Ved at give kommuner med små øer øget frihed til at tilpasse ordningen efter de lokale
forhold, kan tilskuddet anvendes i de tidsrum, hvor det har størst effekt i forhold til
turistfaciliteterne på den enkelte ø. Det vil således være op til en lokal beslutning at
fastlægge takststrukturen ud fra en vurdering af bl.a. færgekapaciteten.
Kommuner med små øer får øget frihed til at anvende tilskuddet inden for en samlet
tidsmæssig ramme på 46 uger, hvilket svarer til det tidsrum, der i dag er gældende.
Det vil således fortsat være et hensyn, at tilskuddet ikke skal kunne udmøntes over
hele året, hvilket gør det mere mærkbart.
Som led i aftalen af 2. november 2018 om justering af tilskudsordningerne til
nedsættelse af færgetakster for personbefordring og godstransport er der enighed om,
at der i forbindelse med en ny evaluering i 2022 skal være særskilt fokus på, hvordan
kommuner med små øer administrerer en øget fleksibilitet i periodeafgrænsningen på
passagerområdet.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 4, får kommuner med små øer mulighed
for at anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet hele året
inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende
kalenderår.
Det fastsættes i et nyt stk. 5, at gruppen af småøer udgøres af Agersø, Anholt, Askø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur,
Hjarnø, Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
Det fastsættes i et nyt stk. 6, at Fanø, Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan anvende
tilskuddet hele året med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni måned og 6
uger ferm, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf. Reglerne for de
pågældende ø-kommuner forbliver således uændret.
Den foreslåede ordning har til formål at understøtte turisterhvervet på små øer, som
ikke har kapacitetsproblemer i sommerperioden, og som primært har turistfaciliteter
til besøgende om sommeren.
2.3. Etablering af en særlig Mandø-ordning på godsområdet
2.3.1. Gældende ret
Med lov nr. 582 af 4. maj 2015 vedtog Folketinget at etablere en ordning for tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer. Ordningen trådte i
kraft den 1. juni 2015. De nærmere regler for udmøntningen af ordningen er fastsat i
Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0008.png
Ordningen har til formål at understøtte erhvervsudviklingen og dermed grundlaget for
bosætningen på øerne.
Ordningen omfatter ikke-statslige færgeruter til ø-kommuner og en række småøer. De
omfattede ø-kommuner er Læsø, Samsø, Fanø og Ærø, mens gruppen af småøer
udgøres af Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø,
Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø,
Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
Det fremgår af lovbemærkningerne bag lovgivningen om tilskudsordningen på
godsområdet, at gruppen af småøer udgøres af de øer, der er en del af de kommuner,
som modtager tilskud efter § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, idet Mandø dog er undtaget, da der ikke er en færgerute hertil.
Da tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster blev etableret pr. 1. juni 2015, var
der politisk enighed om at afgrænse den til alene at omfatte færgetransport med den
begrundelse, at der er tale om en enkel og objektiv afgrænsning.
Der er i dag ikke hjemmel til at yde tilskud til Esbjerg Kommune med henblik på at
etablere en særlig ordning for fælles transport af gods til og fra Mandø.
Folketinget vedtog med lov nr. 711 af 8. juni 2017 om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner at etablere en ordning for kompensation
for øget afgiftsbelastning i forbindelse med tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer.
Med § 21 a, stk. 7, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner har
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde kompensation til
kommuner/færgeruter for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at tilskud til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
I medfør af § 21 a, stk. 8, kan økonomi- og indenrigsministeren fastsætte nærmere
regler om kompensationen, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport
er omfattet af momslovens anvendelsesområde.
De nærmere regler for kompensation for afgiftsmæssige konsekvenser af tilskud til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet er fastsat i Økonomi- og
Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra visse øer.
De gældende regler om kompensation for øget afgiftsbelastning omfatter alene de
kommuner/færgeruter, som i dag modtager tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer.
Tilskud til Esbjerg Kommune til etablering af en særlig ordning for Mandø med
fællestransport af gods til og fra fastlandet vil være omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Der er ikke i dag hjemmel til kompensere Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige
konsekvenser af et sådant tilskud.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0009.png
Mandø er i den særlige situation, at øen kun er landfast med en såkaldt låningsvej i
dele af døgnet. Det kan give udfordringer for erhvervsliv og ø-boere på Mandø i
forhold til godstransport og afledte meromkostninger.
Regeringen ønsker at understøtte erhvervslivet og helårsbeboelsen på Mandø i
overensstemmelse med det overordnede formål med tilskudsordningen på
godsområdet.
Idet der ikke er en færge, som forbinder Mandø med fastlandet, er det ikke muligt at
anvende den nuværende tilskudsmodel til nedsættelse af færgetakster på godsområdet
i forhold til Mandø. En tilskudsordning for Mandø må således have en anden
udformning.
Etableringen af en løsning, som tager udgangspunkt i fælles godstransport mellem et
opsamlingssted på fastlandet og Mandø, vurderes at være en fornuftig, praktisk
løsning i forhold til en givetvis begrænset samlet godsmængde.
Det kan konstateres, at der vil være en momsproblematik i forhold til et tilskud til
Esbjerg Kommune til en særlig Mandø-ordning for fælles transport af gods.
Formålet med tilskuddet er imidlertid, at det i fuld udstrækning skal anvendes til en
særlig Mandø-løsning til fælles transport af gods.
Det kræver, at der tilvejebringes en hjemmel til at yde kompensation til Esbjerg
Kommune for den øgede afgiftsbelastning, og at økonomi- og indenrigsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af kompensationens størrelse.
Med en sådan hjemmel vil alle kommuner/færgeruter, som modtager tilskud fra den
samlede økonomiske ramme til nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra
visse øer, være omfattet af en kompensationsordning i forhold til en øget
afgiftsbelastning som følge af, at tilskuddene er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren yder et øremærket tilskud til Esbjerg
Kommune på 91.000 kr. årligt fra 2019 til etablering af en fælles godsordning til og fra
Mandø. De nærmere regler for ordningens administration fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren.
Tilskuddet finansieres af den samlede ramme for tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra visse øer.
Med lovforslaget får økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde
kompensation til Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at
tilskud til etablering af en særlig Mandø-ordning for fælles transport af gods er
omfattet af momslovens anvendelsesområde. De nærmere regler om kompensationen
for afgiftsmæssige konsekvenser fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren.
3.
De økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer udgifter for staten på 5,3 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til
kompensation af kommuner, som ellers ville stå til et tab som følge af en ændret
fordelingsnøgle på passagerområdet.
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0010.png
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for de omfattede kommuner.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for regionerne.
4. De økonomiske konsekvenser og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget giver større fleksibilitet for kommuner med små øer i forhold til
anvendelse af tilskudsmidler til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet,
hvilket giver bedre mulighed for at tilpasse ordningen til lokale forhold til gavn for
turisterhvervet.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser i øvrigt for
erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. januar til den 30. januar 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Assens Kommune, Bornholms Regionskommune, Danmarks Rederiforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune,
Friluftsrådet, Færgesekretariatet, Faaborg-Midtfyn Kommune, Haderslev Kommune,
Hedensted Kommune, Holbæk Kommune, HORESTA, Horsens Kommune,
Håndværksrådet, Kalundborg Kommune, KL, Langeland Kommune, Lolland
Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs Kommune, Odder Kommune,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Samsø Kommune, Skive Kommune, Slagelse
Kommune, Småøernes Færgeselskaber, Struer Kommune, Svendborg Kommune, Visit
Denmark, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune og Aalborg Kommune.
9. Sammenfattende skema
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0011.png
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Udgifter for staten på 5,3
mio. kr. årligt fra 2019
og frem.
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for
stat,
kommuner
og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Fleksibilitet i anvendelse
af tilskudsmidler til små
øer på passagerområdet
til
gavn
for
turisterhvervet.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
for borgerne
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen EU-retlige aspekter
JA
Ingen
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovforslaget udmønter et initiativ i aftalen af 2. november 2018 om justering af
tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring og
godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at forhøje tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet med henblik på kompensation til kommuner som
følge af en ændret fordelingsnøgle på baggrund af forskydninger i trafik- og
omsætningstal mellem de omfattede færgeruter.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 21 b, stk. 2,
forhøjes tilskuddet på
passagerområdet for de ikke-statslige færgeruter med 5,3 mio. kr. fra 83,0 mio. kr. til
88,3 mio. kr. årligt fra 2019.
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0012.png
I forbindelse med etableringen af den gældende tilskudsordning blev tilskuddet til de
enkelte kommuner/færgeruter beregnet med udgangspunkt i trafik- og omsætningstal
for de enkelte færgeruter.
Tilskuddet er udtryk for et teknisk beregnet finansieringsbehov for de enkelte
færgeruter ved en nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer,
hvis alle billetter blev afregnet efter et landevejsprincip. Ved et landevejsprincip
forstås, at billetprisen for at sejle med en færge svarer til omkostningen ved at køre en
tilsvarende strækning på landevej.
Data til beregning af tilskuddene blev oprindeligt indhentet i forbindelse med et
analysearbejde i 2015.
Forskydninger i omsætnings- og trafiktal kan betyde ændrede tilskudsbehov.
Som led i Økonomi- og Indenrigsministeriets evaluering af tilskudsordningerne til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og personbefordring fra august 2018 er
der indhentet nye omsætnings- og trafiktal for de omfattede færgeruter.
De nye omsætnings- og trafiktal viser, at der er sket forskydninger mellem ruterne i
perioden siden etableringen af tilskudsordningen på passagerområdet.
Med udgangspunkt i det definerede landevejsprincip er der foretaget en teknisk
genberegning af en ny fordelingsnøgle på baggrund af de opdaterede omsætnings- og
trafiktal.
En ny fordelingsnøgle indebærer derfor en ny fordeling mellem de omfattede
færgeruter af den økonomiske ramme, som lå til grund ved etableringen af
tilskudsordningen på passagerområdet. En ny fordelingsnøgle flytter midler til de
ruter, der har en relativt større omsætningsfremgang i forhold til de øvrige ruter siden
ordningens etablering.
En teknisk genberegning af fordelingsnøglen baseret på de opdaterede trafik- og
omsætningstal omfordeler 5,3 mio. kr. mellem ruterne med udgangspunkt i den
økonomiske ramme ved tilskudsordningens etablering.
Med de nye midler på 5,3 mio. kr. årligt kan de færgeruter, der står til et tab med en ny
fordelingsnøgle, blive kompenseret, så ingen færgeruter får reduceret deres tilskud,
mens færgeruter med forholdsmæssigt stigende trafik- og omsætningstal får forhøjet
deres tilskud på basis af den faktiske udvikling. Alle færgeruter får således som
minimum det samme som i den nuværende fordeling.
I medfør af § 21 b, stk. 6, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan økonomi- og
indenrigsministeren fastsætte nærmere regler om fordelingen af tilskuddet på
passagerområdet efter en af økonomi- og indenrigsministerens fastlagt model.
Med hjemmel i § 21 b, stk. 6, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 8, er det
hensigten at fastsætte regler, som fordeler tilskuddet på passagerområdet med
udgangspunkt i en ny fordelingsnøgle baseret på opdaterede omsætnings- og trafiktal,
hvor der samtidig ydes kompensation til de kommuner, som står til at få reduceret
deres tilskud med en ny fordelingsnøgle.
12
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0013.png
Nye midler til passagerområdet og en ændret forholdsmæssig fordeling mellem
færgeruterne har afledede effekter i forhold til kompensationen for afgiftsmæssige
konsekvenser for de kommuner, hvor tilskuddet forhøjes.
I medfør af § 21 b, stk. 9, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 11, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan økonomi- og
indenrigsministeren fastsætte nærmere regler om kompensationen til kommuner for
afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at tilskud på passagerområdet er omfattet
af momslovens anvendelsesområde.
Det er hensigten med hjemmel i § 21 b, stk. 9, som med lovforslaget bliver til § 21 b,
stk. 11, at fastsætte regler om, at kommuner, som får forhøjet deres tilskud på grundlag
af en ny fordelingsnøgle, får en kompensation for afgiftsmæssige konsekvenser, hvor
der korrigeres forholdsmæssigt for stigningen i tilskuddet med udgangspunkt i den
beregnede momskompensation for 2019 for den pågældende kommune.
Der sker ingen ændringer i kompensationen for afgiftsmæssige konsekvenser for de
kommuner, der opretholder deres nuværende tilskud ved at få del i de nye midler på
passagerområdet.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.1.
Til nr. 2
Lovforslaget udmønter et initiativ i aftalen af 2. november 2018 om justering af
tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring og
godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at give kommuner med små øer større
fleksibilitet i fastlæggelsen af de perioder, hvor tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet kan anvendes.
Med den foreslåede affattelse af
§ 21 b, stk. 4,
får kommuner med små øer adgang til at
anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet hele året inden
for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende år.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk. 4, indebærer ikke krav om længden eller den
tidsmæssige placering af de perioder, hvor tilskuddet anvendes.
Den foreslåede ordning afspejler, at der på små øer typisk er mange turister i
sommerperioden til forskel fra vinterperioden.
Med den foreslåede ordning får kommuner med små øer større fleksibilitet i
anvendelsen af tilskud til nedsættelse af færgetakster og dermed frihed til at inddrage
skolernes sommerferie ud fra en vurdering af de lokale forhold, bl.a. under hensyn til
færgekapaciteten.
Initiativer om større fleksibilitet til kommuner med små øer i forhold til
anvendelsesperioden for tilskud ligger inden for den økonomiske ramme på
passagerområdet.
I medfør af § 21 b, stk. 7, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 9, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan økonomi- og
13
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0014.png
indenrigsministeren fastsætte nærmere regler om administrationen af
tilskudsordningen på passagerområdet, herunder om, at kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en redegørelse for anvendelsen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster.
Der er med hjemmel i § 21 b, stk. 7, som med lovforslaget bliver til § 21 b, stk. 9, bl.a.
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en årlig
opfølgningsredegørelse med en række nærmere fastlagte oplysninger, jf. kapitel 7 i
Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr.1132 af 15. oktober 2017 om
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.
Det er hensigten at udbygge reglerne om indholdet af opfølgningsredegørelsen med et
krav om, at kommunalbestyrelsen for kommuner med små øer skal redegøre for, i
hvilke perioder tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet er
anvendt.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.2.
Til nr. 3.
Lovforslaget udmønter et initiativ i aftalen af 2. november 2018 om justering af
tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring og
godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at give kommuner med små øer større
fleksibilitet i fastlæggelsen af de perioder, hvor tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet kan anvendes.
Det foreslås med den nye affattelse af § 21 b, stk. 4, at kommuner med små øer har
adgang til at anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet
hele året inden for en tidsramme på maksimalt 46 uger sammenlagt i det pågældende
år. Om den nærmere beskrivelse af bestemmelsen henvises til bemærkningerne til §
21 b, stk. 4.
Med den foreslåede nye
§ 21 b, stk. 5,
fastlægges det, hvilke små øer der er omfattet af
bestemmelsen om øget fleksibilitet i den tidsmæssige ramme for anvendelsen af
tilskuddet på passagerområdet.
Det fastsættes i § 21, stk. 5, at gruppen af små øer udgøres af Agersø, Anholt, Askø,
Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur,
Hjarnø, Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
Med den foreslåede nye
§ 21, stk. 6,
fastsættes det, at Fanø, Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner kan anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet
hele året med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
Lovforslaget indebærer således ingen ændringer for de fire ø-kommuner i forhold til
gældende ret om perioden for anvendelse af tilskuddet.
Om baggrunden for bestemmelsen
bemærkninger under afsnit 2.2.
henvises
endvidere
til
de
almindelige
14
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0015.png
Til nr. 4
Lovforslaget udmønter et initiativ i aftalen af 2. november 2018 om justering af
tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for personbefordring og
godstransport på ikke-statslige færgeruter til og fra visse øer.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at yde et tilskud til Esbjerg Kommune til
etablering af en særlig ordning for Mandø på godsområdet.
Med den forslåede bestemmelse i
§ 21 c, stk. 1,
får økonomi- og indenrigsministeren
bemyndigelse til at yde et tilskud til Esbjerg Kommune på 91.000 kr. årligt fra 2019 til
en fælles godsordning til og fra Mandø.
Esbjerg Kommune får ansvaret for at administrere den særlige godsordning for
Mandø.
Ordningen for Mandø tager udgangspunkt i et fælles forslag fra Esbjerg Kommune,
Mandø Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om en særlig Mandø
løsning baseret på en fælles transportordning baseret på afhentning af gods på
fastlandet. Ifølge forslagsstillerne vil omkostningerne ved en sådan løsning løbe op i
110.000 kr. årligt.
Ordningen bygger på, at Esbjerg Kommune tildeles 80 pct. af dette beløb, dvs. 91.000
(2019-pl) årligt, svarende til den tilskudsprocent, der blev lagt til grund i forbindelse
med beregning af tilskudsbehovet for de færgeruter, der er fattet af den nuværende
ordning til nedsættelse af færgetakster for godstransport.
Der er tale om et øremærket tilskud, som ikke vil kunne anvendes til andre formål. Det
forudsættes, at kommunen anvender eventuelle overskydende midler i det
efterfølgende kalenderår til den fælles transportordning for Mandø.
Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2020 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor svarende til de gældende regler for regulering
af tilskud til nedsættelse af færgetakster på godsområdet.
Midlerne til finansiering af en særlig ordning for Mandø finansieres af den samlede
ramme til nedsættelse af færgetakster på godsområdet, som i 2019 udgør 37,6 mio. kr.
årligt.
Forslaget indebærer, at alle kommuner/færgeruter, som er omfattet af
tilskudsordningen på godsområdet, bidrager til etableringen af den særlige
godsordning for Mandø.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at reduktionen af tilskuddet for de enkelte
kommuner/færgeruter beregnes med udgangspunkt i den eksisterende
fordelingsnøgle, der er fastlagt i medfør af § 21 a, stk. 5. Der sker således en
forholdsmæssigt reduktion af begrænset størrelse i det nuværende tilskud til de
respektive kommuner/færgeruter.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 21 c, stk. 2,
får økonomi- og indenrigsministeren
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om administrationen af en fælles ordning for
transport af gods til og fra Mandø, herunder at Esbjerg Kommune skal udarbejde en
redegørelse vedrørende anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1.
Udgangspunktet for tilrettelæggelsen af den særlige Mandø-ordning er, at der skal
være tale om en enkel og let administrerbar ordning.
15
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0016.png
Den konkrete udformning af ordningen kan mest hensigtsmæssigt forestås af Esbjerg
Kommune. Det vil således være Esbjerg Kommune, som tilrettelægger takststrukturen
for transport af gods til og fra Mandø.
Med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 21 c, stk. 2, er det hensigten at
fastsætte regler om administrationen af den særlige Mandø-ordning, som i tilpasset
form svarer til lignende regler i Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr.
1131 af 15. oktober 2017 om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra
visse øer.
Det er således hensigten at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i Esbjerg
Kommune skal udarbejde en årlig redegørelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet
om, hvorledes tilskuddet efter den foreslåede bestemmelse i § 21 c, stk. 1, er anvendt.
Desuden er det hensigten at fastsætte regler om, at udbetaling af tilskud forudsætter,
at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af
tilskuddet i det forudgående regnskabsår.
Endvidere er det hensigten at fastsætte regler om, at eventuelt uforbrugte midler
overføres til efterfølgende år til finansiering af ordningen med fælles transport af gods
til og fra Mandø.
Udover det øremærkede tilskud til en særlig godsordning for Mandø i medfør af § 21 c,
stk. 1, modtager Esbjerg Kommune 420.000 kr. årligt i medfør af § 20 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Det såkaldte § 20-tilskud er et
generelt tilskud begrundet i de særlige udgifter, der er forbundet med at have en eller
flere øer som en del af kommunen.
Tilskuddet til Esbjerg Kommune til etablering af en særlig ordning for Mandø med
fælles transport af gods til og fra fastlandet vil være omfattet af momslovens
anvendelsesområde i lighed med de øvrige tilskud, der ydes fra den overordnede
ramme på godsområdet.
Formålet med tilskuddene er imidlertid, at de i fuld udstrækning skal anvendes til
nedsættelse af færgetakster på godsområdet med henblik på at understøtte
erhvervsudviklingen på øerne.
Der er ikke hjemmel til at yde kompensation til Esbjerg Kommune for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud til etablering af en ordning med fælles
transport af gods til og fra Mandø.
Det er derfor påkrævet at tilvejebringe en hjemmel, som giver mulighed for at yde
kompensation til Esbjerg Kommune i lighed med den eksisterende
momskompensationsordning for tilskud på godsområdet.
Med den foreslåede
§ 21 c, stk. 3,
får økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
yde kompensation til Esbjerg Kommune som følge af, at tilskud til etablering af en
særlig ordning for Mandø på godsområdet er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Den reelle værdi af tilskuddet til Esbjerg Kommune til etablering af en særlig
godsordning for Mandø søges herved fastholdt.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 23 c, stk. 4,
får økonomi- og indenrigsministeren
hjemmel til at fastsætte regler om kompensationen efter stk. 3, herunder om
16
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0017.png
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at et tilskud til Esbjerg
Kommune efter stk. 1 til etablering af en særlig godsordning for Mandø er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Kompensationen i relation til en særlig godsordning for Mandø tager udgangspunkt i,
at løsningen skal være let administrerbar samtidig med, at kompensationen skal være
så præcis som mulig.
Generelt kan det lægges til grund, at transport af gods er en momspligtig ydelse.
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede § 23 c, stk. 4, at fastsætte regler om, at
der ydes et årligt kompensationsbeløb til Esbjerg Kommune med udgangspunkt i, at
tilskuddet på 91.000 kr. årligt fra 2019 fuldt ud er en momspligtig ydelse.
Da tilskuddet til nedsættelse af færgetakster på godsområdet reduceres for de
kommuner, der er omfattet af § 21 a, stk. 1 og 2, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, vil der være afledede konsekvenser i forhold til den
momskompensation, som udbetales i dag.
De gældende regler om kompensation til kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser
som følge af, at tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport er omfattet af
momslovens anvendelsesområde, er fastsat med hjemmel i § 21 a, stk. 8, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. Økonomi- og
Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 1131 af 15. oktober 2017 om nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra visse øer.
Det er hensigten ligeledes med hjemmel i § 21 a, stk. 8, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner at fastsætte regler om, at momskompensationen til
de enkelte kommuner reduceres forholdsmæssigt med udgangspunkt i fordelingen af
den samlede momskompensation på godsområdet mellem de omfattede kommuner,
således at den samlede momskompensation på godsområdet alt andet lige forbliver
uændret.
Om baggrunden for bestemmelserne henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Forhøjelsen af den samlede økonomiske ramme på passagerområdet og tilskuddet til
Esbjerg Kommune har virkning for tilskudsåret 2019.
Der vil med virkning fra 1. januar 2019 ske en efterregulering af tilskud til de
kommuner, som modtager tilskud efter § 21 a, stk. 1 og 2, til nedsættelse af
færgetakster på godsområdet, som følge af, at den særlige godsordning for Mandø
finansieres af den samlede økonomiske ramme til nedsættelse af færgetakster på
godsområdet.
Endvidere vil der som følge af ændrede tilskud ske en efterregulering med virkning fra
1. januar 2019 af kompensation til kommuner, som modtager tilskud efter § 21 a, stk. 1
og 2, for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at tilskud til nedsættelse af
færgetakster på godsområdet er omfattet af momslovens anvendelsesområde.
17
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0018.png
18
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 329 af 24 marts
2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 711 af
8. juni 2017 og senest ved lov nr. 699 af
8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
§ 21 b.
---
1.
§ 21 b, stk. 2,
affattes således:
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 68,4
mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og
80,1 mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet
reguleres fra tilskudsåret 2018 én gang
årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.”
Stk. 3.
---
2.
§ 21 b, stk. 4,
affattes således:
Stk. 4.
De kommuner, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året med undtagelse af
perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i
umiddelbar forlængelse heraf.”
»Kommuner med små øer, der modtager
tilskud efter stk. 1 og 2, kan anvende
tilskuddet hele året inden for en
tidsramme på maksimalt 46 uger
sammenlagt.«
»Tilskuddet efter stk. 1 udgør 88,3 mio.
kr. årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres
fra tilskudsåret 2020 én gang årligt med
den forventede pris- og lønudvikling for
den kommunale sektor.«
3.
I
§ 21 b
indsættes som nye stykker
efter
stk. 4:
»Stk.
5.
De i stk. 4 nævnte små øer
omfatter Agersø, Anholt, Askø, Avernakø,
Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø,
Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur,
Hjarnø, Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø,
Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og
Aarø.
Stk. 6.
Fanø, Læsø, Samsø og Ærø
Kommuner kan anvende tilskuddet efter
stk. 1 og 2 hele året med undtagelse af
perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
19
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0020.png
uger frem, inkl. lørdag og søndag i
umiddelbar forlængelse heraf.«
Stk. 5-9 bliver herefter stk. 7-11.
2.
Efter
§ 21 b
indsættes:
Ȥ
21 c.
Økonomi- og
indenrigsministeren yder et årligt tilskud
til Esbjerg Kommune på 91.000 kr. fra
2019 til en fælles ordning for transport af
gods til og fra Mandø. Tilskuddet
finansieres af den samlede ramme for
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer efter §
21 a, stk. 2. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2020 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.
Stk. 2.
Økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om administrationen af
en fælles ordning for transport af gods til
og fra Mandø, herunder om, at Esbjerg
Kommune skal udarbejde en redegørelse
vedrørende anvendelsen af tilskuddet
efter stk. 1.
Stk. 3.
Økonomi- og
indenrigsministeren kan yde
kompensation til Esbjerg Kommune for
afgiftsmæssige konsekvenser som følge
af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Stk. 4.
Økonomi- og
indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter
stk. 3, herunder om opgørelsen af de
afgiftsmæssige konsekvenser som følge
af, at et tilskud efter stk. 1 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.«
§2
»Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Tilskud efter § 21 b, stk. 1 og 2,
og § 21 c, stk. 1, har virkning for
tilskudsåret 2019.
Stk. 3.
Efterregulering af tilskud til
kommuner, som modtager tilskud efter §
21 a, stk. 1 og 2, som følge af, at tilskud til
Esbjerg Kommune efter § 21 c, stk. 1,
20
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Orientering om udkast til lovforslag om opfølgning på færgeaftale
1997768_0021.png
finansieres af den samlede ramme på
godsområdet, sker med virkning fra 1.
januar 2019.
Stk. 4.
Efterregulering af kompensation
til kommuner, som modtager tilskud
efter § 21 a, stk. 1 og 2, for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud
efter § 21 a, stk. 1 og 2, er omfattet af
momslovens anvendelsesområde, sker
med virkning fra 1. januar 2019.«
21