Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 38
Offentligt
1992868_0001.png
NOVEMBER 2018
VEJDIREKTORATET
FASE 2 PROGRAMMERING
AF TRÆNGSELSPLET
FASE 2 PROGRAMMERING
PROJEKTNUMMER: H106.06
VEJNR OG KM: 106,
17/0068
STED: KRYDS VED FREDERIKSSUNDSVEJ, KREGME
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
NOVEMBER 2018
VEJDIREKTORATET
FASE 2 PROGRAMMERING
AF TRÆNGSELSPLET
FASE 2 PROGRAMMERING
PROJEKTNUMMER: H106.06
VEJNR OG KM: 106,
17/0068
STED: KRYDS VED FREDERIKSSUNDSVEJ, KREGME
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
UDGIVELSESDATO
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
A117173
A117173-001
5.0
01. november 2018
BIKT, LEFR, ASTH
RSAL
RSAL
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0005.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
5
INDHOLD
1
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
5
5.1
5.2
Indledning
Sammenfatning
Baggrund for projektet
Tidligere analyser
Vejgeometriske forhold
Trafikalt grundlag
Trafiksikkerhed
Besigtigelse
Projektforslag
Vejgeometri
Dimensioneringsforudsætninger
Vurdering af trafikafvikling
Vurdering af trafiksikkerhedsmæssige forhold
Beskrivelse af natur og miljømæssige forhold
Vurdering af øvrige tekniske forhold
Kritiske forhold
Økonomi
Anlægsoverslag
Samfundsøkonomi
7
9
11
11
11
12
15
15
17
17
19
19
23
25
29
31
32
32
33
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0006.png
6
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
BILAG
Bilag A
Bilag B
Bilag C
Bilag D
Bilag E
Bilag F
Bilag G
Bilag H
Bilag I
Bilag J
Bilag K
Tidligere analysegrundlag
Uheldsdata
Besigtigelsesnotat
Tegningsliste
Kapacitetsanalyse
Trafiksikkerhedsrevision
Anlægsoverslag
Samfundsøkonomisk beregning
Geotekniske forhold
Færdselsregulerende foranstaltninger
Myndighedsplan
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0007.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
7
1
Indledning
Vejdirektoratet har, med COWI som rådgiver, igangsat en fase 2 programmering af
trængselspletter på statsvejnettet 2014. Dette omfatter en analyse af eksisterende
(og fremtidige) problemstillinger med henblik på at forbedre fremkommeligheden.
Fase 2 programmeringen er opdateret i foråret 2016, hvor Vejdirektoratet har be-
sluttet, at der arbejdes videre med løsningsforslaget med udbygning af rundkørslen.
Nærværende rapport er en opdatering af projektmaterialet for analysen udarbejdet i
2014 og 2016 med tilretning i maj 2017 efter at projektet har været til modtagekon-
trol i Vejdirektoratet samt tilretning efter opdatering af anlægsoverslag i september
2018.
Det eksisterende baggrundsmateriale granskes, og herunder foretages der analyse
af kapacitets-, trafiksikkerheds- samt natur- og miljømæssige forhold. Med bag-
grund heri er opstillet ét eller flere løsningsforslag, underbygget af et skitseprojekt
med tilhørende anlægsoverslag. I forlængelse heraf er der gennemført samfunds-
økonomiske vurderinger.
Beskrivelse af lokaliteten
Denne rapport omhandler en trængselsplet i Kregme, som er en mindre by syd for
Frederiksværk i Nordsjælland, se figur 1. Her er rundkørslen Hillerødvej / Frede-
rikssundsvej / Kappelhøjvej udpeget som trængselsplet. Se figur 2 for luftfoto af
rundkørslen.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0008.png
8
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 1
Oversigtskort, hvor rød ring angiver rundkørslen i Kregme. Rundkørslen har
fire ben, hvor trafikken til/fra Kappelhøjvej er meget beskeden.
Figur 2
Luftfoto af rundkørslen i Kregme. Mod nordvest ligger Frederiksværk, mod øst
ligger Hillerød og mod syd kommer man til Frederikssund. Vest for rundkørs-
len ses Kregme Kirke.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0009.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
9
2
Sammenfatning
Trængselspletten omhandler rundkørslen i Kregme mellem Hillerødvej / Frederiks-
sundsvej / Kappelhøjvej.
Problemstilling
I morgenmyldretiden kommer en stor trafikstrøm fra nordvest ad Hillerødvej (fra
Frederiksværk) og skal lige igennem rundkørslen mod Hillerød. Samtidig med det-
te er der en del trafik, der kommer fra Frederikssundsvej og skal mod nord ad Hil-
lerødvej (mod Frederiksværk). Trafikken fra Frederikssundsvej kan ikke afvikles,
når der kommer trafikanter fra Hillerødvej nordvest, da størstedelen skal lige igen-
nem rundkørslen. Om eftermiddagen er det den omvendte situation. Mange bilister
kommer fra Hillerød og skal mod nordvest. Samtidig er trafikstrømmen fra Frede-
rikssundsvej mod Frederiksværk stadig væsentlig. Dette medfører, at trafikken fra
Hillerødvej øst har vanskeligt ved at blive afviklet, da trafikken skal holde tilbage
for strømmen fra Frederikssundsvej.
Problemstillingen er i 2010 blevet undersøgt i en trængselspletanalyse og
programmering på fase 1 niveau. Her blev det vurderet, at diameteren på rundkørs-
len er for lille, og at flettestrækningen i den nordvestlige frafart er for kort.
I projektforslaget udvides rundkørslens dimensioner, således at ø-diameteren udvi-
des, svarende til anbefalingerne i håndbogen "Rundkørsler i åbent land". Afvik-
lingsprincippet er som i den eksisterende rundkørsel, men den udbyggede geometri
bevirker, at trafikafviklingen forbedres. Kapacitetsberegningerne viser, at kapacite-
ten øges betragteligt, idet forsinkelserne reduceres med op til 93%. VISSIM kan
have en tendens til at regne med meget høje forsinkelser i situationer, hvor kapaci-
teten allerede er langt overskredet. For at sikre et robust resultat for projektes ren-
tabilitet er regnet på en 50% reduktion i forbindelse med beregning af samfunds-
økonomi. De beregnede kødannelser har en udstrækning forbi Frederiksværk,
hvorved det vurderes, at trafikken ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor for-
sinkelsen reduceres med 50% for at få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i
Kregme. Det betyder i praksis, at trafikken kan afvikles på acceptabel vis frem til
og med 2033, som er den anvendte projektperiode.
Effekt
Projektforslaget medfører, at adgangsforholdene til boligområdet mod sydøst og
kirken ændres, idet der etableres midterheller på Hillerødvej. Det foreslås derfor, at
der etableres nye afgangsveje via Frederikssundsvej. Som alternativ til løsningen
Løsningsforslag
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0010.png
10
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
med vejforbindelsen til boligområdet via Frederikssundsvej, er en justering af løs-
ningsforslaget med venstresving fra Hillerødvej til boligområdet undersøgt. Yder-
ligere har der været undersøgt på fase 2 niveau om et signalanlæg kan løse pro-
blemstillingen bedre. I samråd med Halsnæs Kommune er det besluttet, at arbejde
videre med rundkørslen.
Anlægsoverslag
Ombygningen forventes at kunne gennemføres for et ankerbudget på i alt ca. 24,5
mio. kr. (svarende til en projektbevilling på 26,7 mio. kr.).
Dette beløb kan virke højt for ombygning af en eksisterende rundkørsel. De store
poster i anlægsoverslaget udgør jordarbejdet, idet der er betydelige mængder jord,
der skal håndteres nord for rundkørslen. Yderligere skal der etableres meget ny
asfaltbelægning og nyt afvandingssystem.
Samfundsøkonomi
Der er en nettonutidsværdi på ca. 254 mio. kr.og en intern rente på 66 %. Dette
betyder, at projektet vil have en god samfundsøkonomisk nytte.
Projektet vurderes at medvirke til at forbedre fremkommeligheden for den gen-
nemkørende trafik på Hillerødvej og for trafikken fra Frederikssundsvej. Yderlige-
re er samfundsøkonomien god, hvorfor det anbefales at arbejde videre med projek-
tet i fase 4 (detailprojektering).
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0011.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
11
3
3.1
Baggrund for projektet
Tidligere analyser
Trængselspletten er undersøgt af flere omgange og senest i en trængselspletanalyse
i 2010 som fase 1 programmering. I den analyse er undersøgt tre forskellige scena-
rier/trafikteknisk indretning af rundkørslen for at opnå en mere effektiv afvikling af
trafikken gennem rundkørslen i fremtiden. Der blev peget på løsningsforslag med
udbygning af rundkørslen til to spor, og uanset valg af metode for trafikafvik-
ling/trafikteknisk indretning af rundkørslen forventes den trafikale situation at blive
forbedret væsentligt. Rent samfundsøkonomisk var scenarierne også særledes ren-
table. En mere detaljeret beskrivelse af tidligere analyser er vedlagt som
Fejl!
Henvisningskilde ikke fundet..
3.2
Vejgeometriske forhold
Rundkørslen er en delvist 2-sporet rundkørsel, se figur 3 og figur 4. Hillerødvej,
Frederikssundsvej og Kappelhøjvej er alle 2-sporede veje omkring rundkørslen.
Frederikssundsvej og Kappelhøjvej bibeholder sin geometriske udformning frem til
rundkørslen. Begge veje har et tilfartsspor og et frafartsspor.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0012.png
12
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 3
Foto af rundkørslen taget fra den nordvestlige gren på Hillerødvej set mod
Frederikssundsvej.
Hillerødvejs geometri skifter derimod udformning inden rundkørslen. I den nord-
vestlige gren er der to baner i tilfarten. Én bane for højresvingende af første gren og
en bane for trafikanter til svingende af gren to eller tre. Der er to frafartsbaner i
grenen mod nordvest, hvorefter der er flettestrækning på omtrent 30 m. I den syd-
østlige gren er der ligeledes to baner i tilfarten, se figur 4. Én bane til trafikanter,
som drejer af i 1. eller 2. gren i rundkørslen og én bane for trafikanter som kører ud
ad 2. eller 3. gren i rundkørslen. Der er én frafartsbane i grenen mod sydøst.
Figur 4
Foto ved rundkørslen i Kregme set fra det sydøstlige ben på Hillerødvej.
3.3
Trafikalt grundlag
Der er opstillet et trafikalt grundlag på baggrund af en ny krydstælling foretaget i
foråret 2016. Den gennemførte tælling er sammenholdt med snittællinger gennem-
ført på de tilstødende veje samt krydstælling foretaget i forsommeren 2014. Dette
gælder dog ikke Kappelhøjvej, hvor der ikke foreligger en snittælling.
Ved analyse af trafiktallene ses en god overensstemmelse mellem snittællingerne
og krydstællingen, hvilket tyder på, at der ikke er en væsentlig større efterspørgsel,
end der afvikles i rundkørslen i spidstimerne.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0013.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
13
I forbindelse med gennemførelsen af krydstællingen er der observeret og talt kø-
dannelser. Generelt er der i myldretiden langsomt kørende trafik frem mod rund-
kørslen. På Frederikssundsvej er der observeret og talt kø, hvorfor der er foretaget
en meget lille opskrivning (tillæg til krydstællingen) på 10 biler i morgenspidsti-
men og 20 biler i eftermiddagsspidstimen. På Hillerødvej fra sydøst er der meget
langsom trafik frem mod rundkørslen, men der er ikke registreret et bestemt antal
biler i kø og da kødannelsen har en varighed på mindre end en time, er det valgt
ikke at foretage nogen opjustering. Det er dog muligt at der indenfor spidstimen er
nogle 15-min. intervaller, hvor den manglende køregistrering, bevirker en udglat-
ning af ”toppene”, men den samlede timetrafik er korrekt.
Ved opdatering af det trafikale grundlag fra 2016 til 2019 og dernæst til fremtids-
scenariet i 2033 benyttes vækstfaktorerne modtaget fra Vejdirektoratet, beregnet på
baggrund af LTM 1.1, vist i tabel 1.
Vækst i perioden:
2016 til 2019 2019 til 2033
Ligeud
1,0%
1,5%
Mod Frederikssundsvej
6,0%
7,0%
Hillerødvej fra nord
Mod Kappelhøjvej*
7,5%
10,0%
Ligeud
1,0%
1,5%
Hillerødvej fra syd
Mod Frederikssundsvej
4,5%
0,5%
Mod Kappelhøjvej
7,5%
10,0%
Ligeud
10,0%
10,0%
4,5%
0,5%
Fra Frederikssundsvej Hillerødvej til højre
Hillerødvej til venstre
6,0%
7,0%
Ligeud
10,0%
10,0%
Hillerødvej til højre*
7,5%
10,0%
Fra Kappelhøjvej
Hillerødvej til venstre
7,5%
10,0%
Kregme
Tabel 1
Vækstfaktorer modtaget fra Vejdirektoratet. Data markeret med * er skønnet
pga. uhensigtsmæssigheder i data fra LTM.
På de følgende figurer, figur 5 og figur 6, ses trafiktallene for henholdsvis morgen-
og eftermiddagsspidstimen fra tællingen i 2016.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0014.png
14
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 5
Flowdiagram fra dronetællingen d. 16. marts 2016, kl. 7-8. Første tal angiver
antallet af personbiler, tallet i parentes angiver lastbiler og det sidste tal angi-
ver antallet af personbilenheder.
Størstedelen af trafikken kører fra Hillerødvej V mod øst, hvoraf omkring en tred-
jedel drejer mod syd ad Frederikssundsvej.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0015.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
15
Om eftermiddagen ligger spidstimen fra kl. 15:15-16:15. Størstedelen af trafikan-
terne kommer fra Hillerødvej Ø og kører mod vest (omkring 900) derudover kom-
mer der også en stor strøm fra Frederikssundsvej mod Hillerødvej V (omkring
600), dette fremgår også af flowdiagrammet.
Figur 6
Flowdiagram fra dronetællingen d. 16. marts 2016, kl. 15:15-16:15. Første tal
angiver antallet af personbiler, tallet i parentes angiver lastbiler og det sidste
tal angiver antallet af personbilenheder.
3.4
3.5
Trafiksikkerhed
Besigtigelse
Trængselspletten er blevet besigtiget af Jakob Tønnesen og Rasmus Albrink, begge
fra COWI, onsdag den 9/7 2014 kl. 13-14. Ved besigtigelsen var der fint sommer-
vejr.
Afrapportering fra besigtigelsen er vedlagt som, hvor iagttagelser, som er bemær-
ket ved besigtigelsen, er beskrevet nærmere.
Overordnet set blev der observeret følgende ved besigtigelsen:
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0016.png
16
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Vognbanerne i rundkørslen er temmelig smalle rundkørslens størrelse taget i
betragtning. Dette medfører bl.a. at venstresvingende fra syd og ligeudkørende
fra øst burde kunne afvikles samtidigt, men at trafikanterne fra øst temmelig
ofte venter med at køre ind i rundkørslen til der er fri bane.
Der blev observeret en del trafik i alle retninger, hvor der periodevis var tilba-
gestuvning på ca. 10 køretøjer fra både syd og øst. Der var mindre tilbage-
stuvning fra nordvest.
Afmærkning af fodgængerfelter og øvrig vognbanemarkering er stedvis meget
slidt.
Figur 7
Billede taget på det vestlige hjørne ved Frederikssundsvej i retning mod Hille-
rød sydøst. Det ses, at der ankommer en del trafik fra Hillerød, men at der kun
anvendes et kørespor i tilfarten. Bilen med trailer anvender delvis det overkør-
bare areal, grundet den forholdsvis lille midterø i rundkørslen.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0017.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
17
4
Projektforslag
De tidligere og indledende analyser har vist, at en rundkørsel er en god løsning på
dette sted. Den eksisterende rundkørsel har problemer i forhold til fremkommelig-
hed og trafiksikkerhed – primært grundet en for lille ø-diameter.
4.1
Vejgeometri
Den nye rundkørsel dimensioneres efter vejreglerne i forhold til ø-diameter for 2-
sporede rundkørsler, hvorved ø-diameteren øges til 40 meter. Kapaciteten er bereg-
net ved anvendelse af simulering i VISSIM, hvorfor geometrien indgår i kapaci-
tetsberegningerne.
Der er taget udgangspunkt i den eksisterende geometri for de tilstødende veje, og
det er primært forsøgt at foretage udvidelsen mod nord, hvor der ikke er bebyggel-
se.
Ved at bibeholde den nuværende geometri og tilslutning af vejene, fås ikke den
fulde effekt af en større rundkørsel, da for eksempel strækningen mellem Frede-
rikssundsvej og Hillerødvej er kort og dermed kan give reduceret udsyn, end hvis
vejene var tilkoblet ved centerlinjen. At udvide rundkørslen gør strækningen mel-
lem vejene længere og dermed forbedres den nuværende situation. Denne geome-
triske udfordring er der taget højde for i simuleringen og dermed gengiver model-
lerne den forventelige forbedring.
Udvidelsen på Frederikssundsvej er gjort så lille som muligt, dels af hensyn til at
skabe den før omtalte dosering af trafikken fra Frederikssundsvej og dels også for
at skåne forhaverne ud til Frederikssundsvej mest muligt.
Længderne af til- og frafarter er tilpasset i forhold til kapacitetsberegningerne.
På figur 8 ses en skitse af løsningsforslaget. Vedlagt i
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.
findes plantegning for projektet.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0018.png
18
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 8
Optegning af løsningsforslaget med fuld 2-sporet rundkørsel og geometriske
supplerende ændringer af til- og frafarter.
Cyklistforhold
Cyklisternes forhold er i princippet kun ændret lidt i projektforslaget. Cyklisternes
passage af Frederikssundsvej og Kappelhøjvej er ændret således, at cyklisterne får
vigepligt, hvor de tidligere kørte i kanten af cirkulationsarealet. På Frederiks-
sundsvej er ændringen foretaget som følge af to tilfartsspor, hvorved trafiksikker-
heden er reduceret ved den eksisterende løsning.
Støttepunkterne er blevet bedre i forhold til bedre plads til at vente i forbindelse
med krydsning af Hillerødvej i to tempi. Krydsning af Hillerødvej sker ved to til-
farter / to frafarter, hvilket ikke er hensigtsmæssigt trafiksikkerhedsmæssigt. Flyt-
ning af støttepunkterne til punkter, hvor man skal krydse en til-/frafart vil medvir-
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0019.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
19
ke, at støttepunkternes placering vil være trukket langt væk fra rundkørslen, hvor-
med støttepunkterne ikke altid vil blive benyttet.
Adgangsveje
I projektforslaget fjernes muligheden for venstresving til og fra Hillerødvej ved
kirken og boligområdet mod sydøst. For at afhjælpe denne problematik er det fore-
slået, at etablere nye supplerende adgangsveje til områderne. Udkørslen fra bolig-
området foreslås helt lukket for ikke at skabe yderligere konfliktpunkter.
Såfremt ekspropriationskommiteen/kommissarius ikke kan acceptere vejforbindel-
sen syd for rundkørslen til boligområdet, vurderes det muligt at justere midterhel-
len på Hillerødvej, så det er muligt at foretage venstresving fra Hillerødvej til bo-
ligområdet. På Hillerødvej sydøst kan hellen gøres mindre i længden, så venstre-
sving muliggøres. Løsningen vil medføre en mindre reduktion i fremkommelighe-
den i forbindelse med afvikling af trafikken i rundkørslen, når trafik til/fra bolig-
området vil benytte adgangen. Vejen vil skulle betjenes af en håndfuld huse, hvor-
for trafikmængden vil være meget begrænset. Trafiksikkerhedsmæssigt vurderes
løsningen med ny vejadgang syd for bebyggelsen mest fordelagtig, men den be-
grænset – ofte lokale – trafik tænkes ikke at medvirke til en stigning af antal uheld,
da de eksisterende forhold er tilsvarende i dag. Samlet set er det billigere at foreta-
ge justering af hellerne, end etablering af nye adgangsveje.
Afvanding
I anlægsoverslaget og arealbudgettet er afsat 500.000 kr. til etablering af
regnvandsbassin på omkring 1.000 m². Yderligere er afsat 500.000 kr. til omlæg-
ning af hovedafvandingsledning.
4.2
Dimensioneringsforudsætninger
Rundkørslen er dimensioneret til kørsel med SVT og MVT som tilgængeligheds-
krævende køretøj. Det er foreslået, at foretage udlæg af asfalt som om at rundkørs-
len er en normal 2-sporet rundkørsel. Turbinerne er etableret som afmærkning med
termoplast. Dermed er sikret en lettere udbygning på et senere tidspunkt, men også
at kørsel med særtransporter med følgevogn lettere kan anvende rundkørslen.
Belægningsopbygning
Belægningsopbygningen sker efter de materialer og mængder, som er afsat i
anlægsoverslaget.
4.3
Vurdering af trafikafvikling
Der er foretaget kapacitetsberegninger ved anvendelse af VISSIM. Dette skyldes
primært rundkørslens geometri og et ønske om at inddrage flettestrækningen mod
Frederiksværk i beregningerne. I forbindelse med den nærværende analyse er der
opbygget en model med den eksisterende vejgeometri i området (basismodel), der
kan ses på figur 9.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0020.png
20
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 9
Vejnettet i simuleringsmodellen - basis.
En nærmere uddybning af opbygning af modellen er beskrevet i
Fejl! Henvis-
ningskilde ikke fundet..
4.3.1 Ved eksisterende vejudformning
Som tidligere beskrevet er lokaliteten meget trafikalt belastet i både morgen- og
eftermiddagsspidstimen. I den efterfølgende beskrivelse er der fokuseret på pro-
blemerne i eftermiddagsspidstimen, fordi problemerne er størst her. På figur 10 ses
et skærmbillede fra simuleringen af eksisterende forhold i eftermiddagsspidstimen.
Figur 10
Simulering af trafikken i VISSIM, eksisterende udformning med eftermiddags-
trafik i 2019.
Som det fremgår af figur 10 er der kødannelser på Frederikssundsvej fra syd og
Hillerødvej fra øst. Trafikanterne på Hillerødvej fra øst anvender primært det højre
kørespor, selvom rundkørslens geometri burde understøtte, at trafikanterne anven-
der begge kørespor.
I forbindelse med besigtigelsen, blev det konstateret, at trafikanterne fra Frederiks-
sundsvej i udpræget grad ikke holder deres korrekte bane (inderste) i rundkørslen,
men skifter vognbane ud for tilfarten fra Hillerød til den ydre. Dette er ikke korrekt
i henhold til den afmærkning der foreligger i rundkørslen. Dette forhold nedsætter
kapaciteten betragteligt i tilfarten fra Hillerød. Det vurderes, at den lille ø-diameter
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0021.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
21
er en medvirkende årsag til at vognbane skiftet foretages. Dette forhold er indar-
bejdet i simuleringen gældende for eksisterende forhold.
Når trafikken fremskrives til 2033, optræder der meget store kødannelser på både
Hillerødvej og Frederikssundsvej allerede i de første 15 minutter af simuleringen.
Derefter vokser kødannelsen blot i den resterende del af simuleringen. På figur 11
er dette illustreret.
Figur 11
Simulering af trafikken i VISSIM, eksisterende udformning eftermiddag 2033.
Den gennemsnitlige forsinkelse i rundkørslen (baseret på trafiktal fra 2019 og
fremskrevet til 2033 med den eksisterende udformning kan ses i tabel 2.
4.3.2 Ved projektforslag
I projektforslaget fra fase 1 analysen (se afsnit 3.1) fastholdes trafikudviklingsprin-
cippet i rundkørslen, dog med ændring af ø-diameteren og antallet af spor i tilfarten
på Frederikssundsvej og frafarten på Hillerødvej mod øst. I forbindelse med opstil-
ling af det trafikale grundlag for denne analyse, er det konstateret, at trafikken i
venstresvingsbevægelsen fra Frederikssundsvej mod Hillerødvej (mod Frederiks-
værk) er steget forholdsvis meget. En forklaring på dette kan være det nye bolig-
område umiddelbart syd for lokaliteten.
Stigningen i den venstresvingende strøm bevirker, at den foreslåede løsning fra
fase 1 ikke giver en optimal trafikafvikling. Dette skyldes, at trafikken fra Frede-
rikssundsvej har fået forbedret fremkommelighed, med nu to spor i tilfarten, som
bevirker, at trafikken fra Hillerødvej sydøst har svært ved at få adgang til rundkørs-
len, grundet den større mængde cirkulerende trafik.
Derfor er der foretaget en justering af løsningen, hvor der indlægges en turbine ud-
for Frederikssundsvej, som bevirker, at trafikken koncentreres forbi tilfarten ved
Frederikssundsvej. Det medfører, at der ikke er brug for to frafartsspor mod Hille-
rød. Yderligere afkortes længden af de to spor i tilfart på Frederikssundsvej. Det
tilsammen reducerer kapaciteten i tilfarten fra Frederikssundsvej, som resulterer i
en dossering af den cirkulerende trafik forbi tilfarten ved Hillerødvej. Dermed for-
bedres fremkommeligheden på Hillerødvej.
På figur 12 ses et billede fra simuleringen af projektforslaget i 2033 i eftermiddags-
spidstimen.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0022.png
22
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 12
Simulering af trafikken i VISSIM, projektforslag for eftermiddagstrafik i 2033.
Det fremgår af figur 12, at trafikafviklingen i rundkørslen ved projektforslaget er
forbedret betragteligt.
I tabel 2 er de samlede forsinkelser for henholdsvis eksisterende forhold og projekt-
forslaget opgjort i både 2019 og 2033.
Tabel 2
Forsinkelse i timer opgjort for både basis og løsningsscenariet i 2019 og 2033.
* De beregnede forsinkelser i basismodellerne fremstår meget høje, specielt i
morgemmodellerne, hvilket skyldes store kødannelser på Hillerødvej.
Forsinkelse i timer
Morgen
2019
Basis (7-9)
Projektforslag 1 (7-9)
Ændring
2033
Basis (7-9)
Projektforslag 1 (7-9)
Ændring
520*
36
484
505*
35
470
I alt
Forsinkelse i timer
Eftermiddag
2019
Basis (15-17)
Projektforslag 1 (15-17)
Ændring
2033
Basis (15-17)
Projektforslag 1 (15-17)
Ændring
238*
28
210
234*
28
206
I alt
Som det fremgår af tabellen, tabel 2, medfører projektforslaget en betydelig reduk-
tion i forsinkelserne i såvel morgen som i eftermiddagsperioderne. Det er valgt
grundet kølængderne opgjort i tabel 5 og 6, at reducerer basis forsinkelserne med
50% i forbindelse med beregning af samfundsøkonomi. De beregnede kødannel-
serne har en udstrækning forbi Frederiksværk, hvorved det vurderes, at trafikken
ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor forsinkelsen reduceres med 50% for at
få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i Kregme. Dette er bedste bud med den
foreliggende vissimmodel.
Det samme billede kan ses, når kølængderne 2019 sammenholdes med prognose-
året 2033.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0023.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
23
Kølængderne for basis og scenarie er opgjort i Tabel 3 og Tabel 4. Af tabellerne
fremgår en generel forbedring med kortere kølængder på alle ben, hvor især mar-
kante forbedringer på Hillerødvej V ses om morgenen og Hillerødvej Ø om efter-
middagen.
Tabel 3
År 2019
Kappelhøjvej N
Hillerødvej Ø
Frederikssundsvej S
Hillerødvej V
De maksimale målte kølængder i 2019
Basis
Morgen
12
25
74
6965
Løsning
Morgen
7
11
73
35
Forskel
5
14
1
6930
Basis
Eftermiddag
17
2580
120
61
Løsning
Eftermiddag
7
23
47
24
Forskel
10
2557
73
37
Tabel 4
År 2033
Kappelhøjvej N
Hillerødvej Ø
Frederikssundsvej S
Hillerødvej V
De maksimale målt kølængder i 2033
Basis
Morgen
13
26
73
7226
Løsning
Morgen
7
11
77
39
Forskel
6
15
-4
7187
Basis
Eftermiddag
17
2626
117
58
Løsning
Eftermiddag
7
23
51
23
Forskel
10
2603
66
35
Forsinkelsen på svingbevælgelser samt serviceniveau er vist i
Fejl! Henvisnings-
kilde ikke fundet..
4.4
Vurdering af trafiksikkerhedsmæssige forhold
Med udgangspunkt i de politiregistrerede trafikuheld er der gennemført en vurde-
ring af den forventede effekt. Der er i forlængelse heraf gennemført en beregning
af de samfundsmæssige besparelser med baggrund i de økonomiske enhedspriser
fra Transportministeriets nøglekatalog som en del af den samlede TeReSa bereg-
ning (samfundsøkonomiske beregninger).
I forhold til det beskrevne tiltag ses der på hvilke uheld der er "sikre" påvirkelige
uheld, med den angivne løsning, (antages at kunne spare 50 %) eller hvilke der er
"måske" påvirkelige uheld (antages at kunne spare 33 %) samt hvilke der forment-
ligt ikke er påvirkelige (antages at spare 0 %). Der foretages kun en vurdering af
personskadeuheld og materielskadeuheld, mens eventuelle ekstrauheld undlades.
Der er ingen personskadeuheld ved rundkørslen i Kregme.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0024.png
24
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Der er registreret fire materielskadeuheld. Et uheld vurderes som ”sikker” påvirke-
lig, et uheld er ”måske” påvirkelig, mens de to sidste uheld er "ikke" påvirkelige
ved etablering af projektforslaget.
Løsningen forventes herved, at kunne spare 0,83 materielskadeuheld i den under-
søgte uheldsperiode på 5 år, svarende til ca. 0,17 materielskadeuheld pr. år.
4.4.1 Bemærkninger fra TSR og granskning
Der er gennemført trafiksikkerhedsrevision af den foreslåede ombygning af rund-
kørslen i 2014. Revisionsrapporten (inkl. afhandling mellem projekterende og revi-
sor, samt bygherres beslutning) kan ses af
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet..
Revisionen påpegede følgende forhold:
Cyklisters krydsning af 2 sporede til- og frafarter.
Øget omvejskørsel for cyklister.
Fodgængergerfelt på Frederikssundsvej og Kappelhøjvej.
MVT’s arealbehov i rundkørslen.
Forsætning af Hillerødvej.
Oversigt fra venstre tilfartsspor på Frederikssundsvej.
Bredde af tilfartsspor på Kappelhøjvej.
Stopsigte frem mod rundkørslen på Kappelhøjvej.
Udkørsel fra buslommen.
Afventende krydsende cyklister på Frederikssundsvej.
Bredde af højre tilfartsspor fra Hillerødvej øst.
Udkørsel fra parkeringsplads ved kirken.
Oversigt fra tilfartssporet fra Kappelhøjvej.
Der er gennemført intern granskning af projektet hos Vejdirektoratet i foråret 2016.
Ved granskningen blev følgende påpeget:
Belysning
Budgettet hæves til 300.000 kr. og alt materiael udskiftes til nyt.
Afvanding
Det skal afklares med kommunen om det er iorden at etablere et rørbassin til
forsinkelse af regnvand.
Beplantning af midterø
Der skal være beplantning i midterø en som eksisterende. Der var afsat 30.000
kr. til dette formål. Beløbet fastholdes.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0025.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
25
4.5
Beskrivelse af natur og miljømæssige forhold
4.5.1 Metode
I det kommende afsnit gennemgås de natur- og miljøforhold, som er relevante for
rundkørslen på Hillerødgade i Kregme. Arealet som inkluderes midlertidigt og
permanent er screenet for miljøfaktorerne listet nedenfor. De miljøfaktorer som
påvirkes, er beskrevet i afsnit 4.5.2 til 4.5.5.
Beskyttede naturtyper (§ 3) og Natura 2000
Bygge- og beskyttelseslinjer samt fredskov
Fredninger
Fortidsminder og kulturarvsarealer
Beskyttede sten- og jorddiger
Jordforurening (V1, V2 og områdeklassificering)
Råstofområder
Drikkevandsboringer i forhold til muligt behov for midlertidig sænkning af
grundvand i anlægsfase
Drikkevandsområder i forhold til spildevand (vejvand)
Vurdering af mulige flagermusegnede træer (flagermus er opført som bilag IV-
art)
Andre kommunale udpegninger
Yderligere er projektet vurderet i forhold til, om det er anmeldelsespligtigt efter
VVM-bekendtgørelsen
1
.
Lovbekendtgørelse nr. 448 af 10. maj 2017 af visse offentlige og private anlægs virkning
på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.
1
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0026.png
26
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Figur 13
Miljøforhold omrkring rundkørslen på Hillerødvej i Kregme.
4.5.2 Jordforurening
Størstedelen af projektområdet er beliggende i byzone. Det betyder, at jorden (i
byzone) er kategoriseret som diffust forurenet (områdeklassificering med krav om
analyser). Der skal derfor laves jordbundsanalyser, der viser, om jorden er forure-
net inden anlægsarbejdet begyndes. De gældende retningslinjer for jordhåndtering
og evt. deponering fra Halsnæs Kommuneplan skal følges under anlægsarbejdet.
Det skal desuden afklares med kommunen om, hvorvidt der skal indhentes en tilla-
delse jf jordforureningslovens § 19 om genanvendelse af jorden inden for vejma-
trikler.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0027.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
27
4.5.3 Vand
Drikkevandinteresser
Hele projektområdet ligger inden for et areal, som er udpeget som et område med
drikkevandsinteresser (OD). Det skal derfor sikres, at der under anlæg og drift af
rundkørslen ikke forekommer grundvandstruende aktiviteter. Dette er primært for-
bundet med anlægsfasen ved f.eks. lækage af hydraulikolie og oliespild ved opbe-
varing.
Der findes to drikkevandsboringer (186.455 og 186.286) mindre end 300 meter fra
projektområdet. Sænkning af grundvandet inden for 300 meter fra drikkevandsbo-
ringer må ikke ske uden tilladelse fra kommunen jf. vandforsyningsloven
2
. Såfremt
anlægsarbejderne forudsætter midlertidig grundvandssænkning inden for 300 meter
af en grundvandsboring, skal der søges om tilladelse til dette.
Spildevand
Overfladevand fra vejarealer kategoriseres som spildevand jf. spildevandsbekendt-
gørelsen
3
. Da der er opsamling af vejvand fra den eksisterende vej, er det muligt at
en ændring af det eksisterende anlæg medfører, at den eksisterende udledningstil-
ladelse skal ændres. Dette afklares med Halsnæs Kommune.
4.5.4 Kulturarv
Kirkebyggelinjer
Hele projektområdet ligger inden for kirkebyggelinjen omkring Kregme Kirke. Der
må ikke opføres byggeri højere end 8,5 meter inden for kirkebyggelinjen. Ændrin-
gen af vejforløbet omkring rundkørslen vil dog ikke påvirke dette.
Fredninger
Vest for Hillerødvej findes et fredet areal (Reg. nr.: 01314.00 – Kregme Kirke).
Projektet vil ikke påvirke denne fredning.
Kulturarvsareal
Hele projektområdet ligger inden for et kulturarvsareal. Kulturarvsarealer er et kul-
turhistorisk interesseområde, hvor der enten tidligere er registreret fortidsminder,
eller hvor der er en forventning om, at der findes endnu skjulte fortidsminder inden
for området. Inden der kan foretages jordarbejder på hele strækningen skal Muse-
um Nordsjælland informeres om projektet. De vil lave en arkivalsk kontrol og vur-
dere, om der er behov for arkæologiske undersøgelser. Der er en større sandsynlig-
hed for, at finde fortidsminder inden for kulturarvsarealet.
Bekendtgørelse nr. 125 af 26/01/2017 af lov om vandforsyning
Bekendtgørelse nr. 726 af 1. juni 2016 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyt-
telseslovens kapitel 3 og 4.
2
3
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0028.png
28
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
4.5.5 Kommunale udpegninger
Kirkeomgivelser
Projekområdets nordøstlige og sydligste del er beliggende inden for et område ud-
peget som kirkeomgivelser. Inden for de konkret afgrænsede kirkeomgivelser gæl-
der, at byggeri, anlæg og skovplantning kun må gennemføres, hvis det ikke forrin-
ger oplevelsen af samspillet mellem kirke og landskab eller landsbymiljø.
Ændring af vejforløbet omkring rundkørslen vurderes ikke at forringe oplevelsen af
samspillet af kirke og landskab. Dette begrundes i, at landskabet kun ændres på
dæmningerne omkring vejforløbet og ikke tilføjer noget i højden ud over rundkørs-
lens midterø. Derfor vil kirken endnu kunne opleves i landskabet som hidtil.
Bevaringsværdige landskaber
Den nordøstlige og sydligste del af projektområdet er beliggende inden for et om-
råde, som er udpeget som bevaringsværdigt landskab. Inden for de områder, der er
udpeget som værdifulde landskaber, må tilstanden eller arealanvendelsen af særlige
værdifulde sammenhængende helheder eller enkeltelementer ifølge Halsnæs
Kommuneplan 2013 ikke ændres, hvis det forringer deres værdi eller mulighed for
at styrke eller genoprette deres værdi. Tilstanden og arealanvendelse i beskyttel-
sesområderne må kun ændres, hvis det kan begrundes ud fra væsentlige samfunds-
mæssige hensyn, og såfremt det ud fra en konkret vurdering kan ske uden at til-
sidesætte de særlige værdifulde sammenhængende helheder eller enkelte elemen-
ter.
Der kan argumenteres for, at udbygning af krydset, som medfører trafiksikkerhed
og vil reducere antallet af trafikuheld, er et væsentligt samfundmæssigt hensyn.
Desuden må ændringen af vejforløbet betragtes som et ubetydeligt landskabeligt
indgreb, som ikke vil forringe helheden og sammenhængen af landskabet.
4.5.6 VVM
Ændring af vejforløbet er som udgangspunkt anmeldepligtigt efter VVM-reglerne.
De foreliggende analyserede løsninger skal anmeldes efter VVM-bekendtgørelsens
Bilag 2 punkt 13. a) om "Ændringer
eller udvidelser af anlæg i bilag 1 eller 2, som
allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive udført, når de kan være til ska-
de for miljøet (ændring eller udvidelse som ikke er omfattet af bilag 1)".
Det er der-
for kun i det tilfælde, at der kan være en skade på miljøet, at projektet skal anmel-
des efter dette punkt.
Anlæg af rundkørslen foregår i et område, som er udpeget som kulturarvsareal og
der kan derfor findes fortidsminder inden for projektområdet. Eventuelle fortids-
minder vil dog med stor sandsynlighed blive registreret i den arkivalske kontrol og
eventuelle arkæologiske forundersøgelse. Det antages derfor, at anlæg af rundkørs-
len ikke medfører væsentlige skadelige virkninger på miljøet. Projektet vurderes
derfor ikke at være omfattet af kravet om anmeldelse efter VVM-bekendtgørelsen
bilag 2 punkt 13. a).
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0029.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
29
Hvis der stødes på spor af fortidsminder eller oldsager i forbindelse med anlæg af
rundkørslen, skal arbejdet straks bringes til standsning jf. museumslovens § 27.
Fundet skal meddeles til Halsnæs Kommune. I dette tilfælde må det evt. revurderes
om projektet medfører væsentlige påvirkninger på kulturarven og derved skal
VVM-anmeldes.
Projektet skal ikke anmeldes til screening, såfremt museet er enig i, at arealerne i
vejens umiddelbare nærhed er så forstyrrede, af tidligere anlægsvirksomhed, at der
næppe kan være risiko for større sammenhængende fund. I fase 2 er museet ikke
blevet spurgt herom. Derfor skal det forudsættes, at projektet skal anmeldes til
screening. Der er i anlægsoverslaget afsat 50.000 kr. til miljø screening.
4.6
Vurdering af øvrige tekniske forhold
4.6.1 Geotekniske forhold
Vejdirektoratet har udført et notat vedr. de geotekniske forhold på lokaliteten. No-
tatet inkl. tegninger er gengivet ubeskåret i
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet..
4.6.2 Ledningsoplysninger
Der er indhentet ledningsoplysninger i LER i sommeren 2014. Der er flere led-
ningsejere, som har ledninger i jorden i og umiddelbar nærhed af krydset. Der kan
forventes ledningsomlægninger af TDC kabler som krydser rundkørslen mellem
Frederikssundvej og Kappelhøjvej samt på nordsiden af Hillerødvej mod Frede-
riksværk samt en krydsning af vejen.
Der skal graves i nærheden af 10 kV kabler, men det vurderes ikke at være nød-
vendigt at flytte disse kabler.
Afvanding
Eksisterende afvandingstegninger er undersøgt nærmere. Oplandet opstrøms er
meget lille, hvorfor der ikke forventes at værre større vandmængder opstrøms, som
vil have indflydelse på anlægsoverslaget. Da rundkørslens areal øges, vil oplandet
stige. For at reducere vandføringen, så systemet nedstrøms ikke bliver overbelastet,
tænkes anvendt et mindre bassinvolumen i form af et større rør, på en del af stræk-
ningen. Der regnes med at eksisterende brønde og ledninger ikke kan genbruges.
Udledning af vejvand
Halsnæs Kommune har vurderet krav til udledning af vejvand ved en eventuel om-
bygning. Kommunens vurdering er som følgende: "Det
er lidt svært at sige med
sikkerhed, hvilke vilkår kommunen vil sætte, da det kan afhænge af størrelsen af
det befæstede areal og hvordan Vejdirektoratet har tænkt sig at håndtere regn og
overfladevandet. Hvordan sandfanget dimensioneres eller om der skal indarbejdes
et andet form for LAR anlæg kan evt. have indvirkning på kommunens vurdering.
Grundlæggende vil kommunen nok stille vilkår til at regnvandet ikke må give an-
ledninger til sandaflejringer eller erosion,og at der ikke må ske misfarvning, olie-
film eller andre uæstetiske forhold i det påvirkede miljø."
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0030.png
30
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Vejdirektoratet har prøvet at kontakte kommunen for at få præciseret krav til ud-
ledning, sandfang mm. Dette er ikke lykkedes at få oplysningerne præciseret, hvor-
for der er afsat beløb til evt. ekstra foranstaltninger for at aflede vandet.
4.6.1 Myndighedsforhold
Projektet skal godkendes/afklares med Nordsjællands Politi og med Frederiksværk
Kommune. I
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
er vedlagt myndighedsplan, som
er udarbejdet af Vejdirektoratet.
4.6.2 Arealerhvervelser
I forbindelse med udbygningen af rundkørslen, vil det være nødvendigt at erhverve
areal for de omkringliggende lodsejere. Fordi der ikke er tale om små arealer og
arealer gennem følsomt areal for lodsejerne – her tænkes specielt på etablering af
den nye adgangsvej, forventes det ikke at der kan indgås frivillige aftaler. Arealer-
hvervelse er illustreret på arealerhvervelsesplan H10606-3002.
Arealerhvervelserne er opgjort udgør i alt 5.936 m² for permanent areal og 5.315
m² for midlertidigt arealbehov (arbejdsarealer). Vejdirektoratet har udarbejdet et
arealerhvervelsesbudget, hvilket er medtaget i det samlede anlægsoverslag.
4.6.3 Anlægsarbejdets udførelse
Den samlede periode for gennemførelse af projektet afhænger af, hvorvidt arealer-
hvervelsen kan ske gennem frivillige aftaler eller ekspropriation. Som beskrevet
ovenfor vurderes at ekspropriation er nødvendigt i dette tilfælde. Tidsforbrug for
projektet er vurderet med følgende forudsætninger:
Rekvirering af kommissarius
18 mdr.
Forundersøgelser:
3 mdr.
Detailprojektering:
3 mdr.
Arealerhvervelse (ekspropriation):
4 mdr.
Udbud og kontrahering:
2 mdr.
Udførelse:
6 mdr.
Udførelse over vinter:
+ op til 4 mdr.
Forundersøgelser omfatter opmåling, arkæologiske forundersøgelse og eventuelle
supplerende geotekniske undersøgelser.
Ved gennemførelse af ekspropriation kan forundersøgelser og detailprojektering
ske sideløbende med rekvirering af kommissarius.
4 mdr. til arealerhvervelse er baseret på en forventelig kombineret besigtigelse og
ekspropriationsforretning. Fordi arealerhvervelsen forventes at ske gennem ekspro-
priation vurderes projektet at kunne gennemføres inden for 30-34 måneder. Dette
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0031.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
31
skyldes primært, at kommissarius p.t. skal rekvireres 18 måneder inden ekspropria-
tionsforretningen.
Trafikafvikling un-
der anlæg
Overslag for de færdselsregulerende foranstaltninger indgår i anlægsoverslaget.
Der er i overslag for de færdselsregulerende foranstaltninger taget forbehold mod
eventuelle meromkostninger ved ombygning af afvanding med 200.000 ifm. trafi-
kale foranstaltninger til omlægning af hovedafvandingen.
4.7
Vejadgange
Kritiske forhold
I forbindelse med denne analyse har det vist sig nødvendigt at ændre på
adgangsforholdene til kirken og boligområdet mod sydøst. Specielt i forhold til
boligområdet, er det ikke uproblematisk at få etableret en vejadgang, som ikke på-
virker ejendommene i udpræget grad. Det forhold gør, at det kan overvejes om en
rundkørsel er den rigtigt løsning. Et alternativ er et signalanlæg, som ligeledes har
været undersøgt på fase 2 niveau. I samarbejde med Halsnæs Kommune er det
valgt et arbejde videre med rundkørslen, fordi rundkørslen er mere trafiksikker og
flere krydsninger i området er rundkørsler.
I forbindelse med opstart af fase 4 – detailprojektering – skal Vejdirektoratets
afdeling AD-PV-PRV kontaktes med henblik på inddragelse i forhold til valg af
materialer, således at disse bliver i henhold til VDs ønsker i forhold til efterfølgen-
de drift.
Regnvandssystemet skal undersøges og beregnes ved en modelberegning for at
opfylde Vejdirektoratets krav til dimensionering af afløbssystemer, herunder hen-
syntagen til den fremtidige rundkørsel, opstrømsarealer og kapaciteten nedstrøms.
Omkostningerne til beregning og detailprojektering er ikke medregnet i anlægs-
overslaget, men er retvisende vurderet i forbindelse med udvidelsen af rundkørslen.
Det skal bemærkes at der skal ansøges om en ny tilslutningstilladelse hos kommu-
nen ved forøgelse af rundkørslens areal. I
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
findes forudsætninger for afvanding.
Materialevalg
Afvanding
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0032.png
32
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
5
5.1
Økonomi
Anlægsoverslag
Med udgangspunkt i det skitserede projektforslag er foretaget en økonomisk over-
slagsberegning for gennemførelse af projektet. Vejdirektoratet har prissat COWIs
mængdeopgørelse for arbejderne, hvor følgende forudsætninger er anvendt (se i
øvrigt
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.):
Eksisterende asfalt bevares i videst muligt omfang og forventes genanvendt
ved regulering uden yderligere tiltag. Der udlægges nyt slidlag i hele projekt-
området.
Overfladevand afledes til eksisterende afvandingskonstruktioner. Der er ikke
regnet med at eksisterende brønde og ledninger kan genbruges til regnvands-
systemet. Vedrørende reetablering forventes det kun i begrænset omfang, da
rundkørslen i forvejen ombygges.
Underbund har fornuftig bæreevne, der giver mulighed for direkte fundering
uden grundvandsmæssige problemer jf. geoteknisk rapport.
Eksisterende materiel (belysningsmaster, skilte etc.) bortskaffes og der etable-
res ny belysning.
Eventuelle omlægninger af forsyningsledninger gennemføres i henhold til gæ-
steprincippet.
Udgifter til arealerhvervelse og deponeringsafgifter er skønnede og baseret på
kl. 2-jord/landbrugsjord, der kan bortskaffes til miljørigtigt deponi uden mil-
jøprøver.
Færdselsregulerende foranstaltninger er vurderet af Vejdirektoratet. Se selv-
stændigt notat i
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet..
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0033.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
33
Post
Entreprisearbejder i alt
Efterkalkulationsbidrag (20 %)
Arealerhvervelse (erstatninger)
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration
Fordelingsomkostninger (8 %)
Basisoverslag i alt
Korrektionstillæg A (10 %)
Ankerbudget i alt
Korrektionstillæg B (10 %)
Projektbevilling i alt
DKK ekskl. moms.
12.165.000
2.435.000
1.560.000
16.160.000
4.325.000
1.780.000
22.265.000
2.225.000
24.490.000
2.225.000
26.715.000
Tabel 5
Overslagsberegning for gennemførelse af projektet.
Overslagsberegningen er foretaget med udgangspunkt i Vejdirektoratets trin-2 mo-
del og nyeste anlægsoverslagsforside fra 2018 er anvendt. Overslaget fremgår af
tabel 5 og i
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet..
5.2
Samfundsøkonomi
Den samfundsøkonomiske beregning tjener til at sammenligne omkostninger og
gevinster for trafikanter og samfundet bredt set. Samfundsøkonomien beregner net-
tonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone, hvilket
gør det muligt at sammenligne og prioritere mellem forskellige projekter og løs-
ninger for det enkelte projekt.
I afsnit 5.2.1 beskrives forudsætningerne for den samfundsøkonomiske beregning,
og i afsnit 5.2.2 følger resultatet af beregningen.
5.2.1 Forudsætninger
I samfundsøkonomien indgår projektets anlægsoverslag (ankerbudgettet) og æn-
dringer i uheld samt rejsetid i myldretiden. Vejdirektoratet har udarbejdet en udga-
ve af TERESA (version 4) målrettet projekter under trængselspuljen, hvori sam-
fundsøkonomien beregnes.
Der anvendes en række analyseforudsætninger, som er vist i tabel 6.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0034.png
34
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Tabel 6
Emne
Åbningsår
Anlægsår
Samfundsøkonomiske forudsætninger.
Forudsætning
2020
2019
2018
15 år
4%
1,325 (32,5 %)
10 %
220
År for nutidsværdi og priser
Analyseperiode for trafikale effekter, (2020-2034)
Diskonteringsfaktor
Nettoafgiftsfaktor
Forvridningsfaktor
Antal hverdagsdøgn pr. år
Kilde: Vejdirektoratet, "Forudsætninger trængselspletter 2017".
Der er ikke lavet trafiktællinger af typefordelingen på stedet, men på baggrund af
lignende analyser er personbilandelen af trafikken på lokaliteten sat til 85 %, mens
vare- og lastbiler er sat til henholdsvis 5 % og 10 %. Der er anvendt fordelinger af
trafikken på turformål for personbiler som vist i tabel 7.
Tabel 7
Forudsætninger om persontrafikkens fordeling på køretøjstype og turformål.
Personbil
Turformål
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
Bolig-arb
67,5%
33,8%
Erhverv
9,3%
7,8%
Fritid
23,2%
58,4%
Kilde: Vejdirektoratet, "Forudsætninger trængselspletter 2017"
Der er ikke medregnet driftsomkostninger. Driftsomkostningerne forventes ikke
forøget meget i forhold til dagens situation.
5.2.2 TERESA beregning
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at projektforslaget er samfundsøkonomisk
rentabelt. Der opnås en positiv nettonutidsværdi på 520 mio. kr. og en intern rente
på 130 %.
Anlægsomkostningen fremgår som en negativ effekt, der opvejes af projektets po-
sitive effekter i form af især øget fremkommelighed.
Da anlægsomkostningen er finansieret med offentlige midler, vil projektforslaget
medføre en negativ samfundsøkonomisk effekt kaldet arbejdsudbudsforvridning.
Effekten udtrykker det forventede tab for samfundet, der er forbundet med at skulle
opkræve flere skatter til finansiering af øgede offentlige udgifter. På den anden side
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0035.png
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
35
indgår også en positiv effekt på arbejdsudbuddet, da trafikanterne får kortere rejse-
tid.
De samfundsøkonomiske resultater fremgår af tabel 8.
Tabel 8
Samfundsøkonomiske resultater.
Parameter
Anlægsomkostninger:
Anlægsomkostninger
Restværdi
Brugereffekter:
Tidsgevinster, vej (personbiler, varebiler og lastbiler)
Tidsgevinst, gods
Eksterne effekter:
Uheld
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
Note:
Projektdata (mio. kr.)
-15
-32
17
499
495
4
1
1
34
-2
-3
40
520
130%
30,78
Anlægsomkostningen er omregnet først til markedspriser ved tillæg af nettoaf-
giftsfaktoren og dernæst til nutidsværdi. Dette gør, at tallet ikke direkte kan
sammenstilles med anlægsoverslaget fra det forudgående kapitel.
Grundet de meget høje forsinkelser i basismodellerne anvendes resultaterne af
følsomhedsanalysen i sammenfatning og stamblad.
Som det fremgår af kapacitetsanalysen, tabel 2, medfører projektforslaget en bety-
delig reduktion i forsinkelserne i såvel morgen som i eftermiddagsperioderne. Det
er valgt grundet kølængderne opgjort i tabel 5 og 6, at reducere basis forsinkelserne
med 50% i forbindelse med beregning af samfundsøkonomi. De beregnede kødan-
nelser har en udstrækning forbi Frederiksværk, hvorved det vurderes, at trafikken
ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor forsinkelsen reduceres med 50% for at
få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i Kregme. Dette er bedste bud med den
foreliggende vissimmodel. Resultaterne af denne beregning fremgår af følsom-
hedsanalyse i tabel 10.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992868_0036.png
36
FASE 2 PROGRAMMERING – TRÆNGSELSPLET, KREGME
Der er gennemført en følsomhedsanalyse på baggrund af de samfundsøkonomiske
beregninger for at illustrere påvirkningen på de samfundsøkonomiske resultater i
tilfælde af, at effekterne af projektets gennemførelse er anderledes end forudsat.
Resultaterne heraf er vist i tabel 9, og i de samfundsøkonomiske resultater i bilag
K.
Følsomhedsanalysen viser, at resultaterne er robuste over for ændringer i de primæ-
re positive og negative effekter. Hverken ændringer i anlægsomkostninger eller
arbejdsudbudsforvridning bevirker, at projektet bliver samfundsøkonomisk urenta-
belt.
Tabel 9
Resultater af samfundsøkonomisk følsomhedsanalyse
Netto nutidsværdi
484
Intern rente
132,2%
Følsomhed/2016-nutidsværdi i mio. kr.
Ingen arbejdsudbudsforvridning
(Arbejdsudsbudsforvridning og –gevinst: 0)
Lave anlægsomkostninger, -20 %
(Anlægsomkostninger: 19,6 mio. kr.)
Høje anlægsomkostninger, +20 %
(Anlægsomkostninger: 29,4 mio. kr.)
Lave forsinkelsesgevinster, -25 %
(Tidsgevinst, vej: 371 mio. kr.
Tidsgevinst, gods: 4 mio. kr.)
Lave forsinkelsesgevinster, -50 %
(Tidsgevinst, vej: 247 mio. kr.
Tidsgevinst, gods: 4 mio. kr.)
Høje forsinkelsesgevinster, +25 %
(Tidsgevisnt, vej: 619 mio. kr.)
Tidsgevinst, gods: 4 mio. kr.)
524
161,8%
516
108,3%
387
97,9%
254
66,1%
653
161,5%
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10606 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Rundkørsel\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\Hovedrapport - Kregme - 2018_ver2.docx