Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 38
Offentligt
1992867_0001.png
NOVEMBER 2018
VEJDIREKTORATET
Fase 2 programmering af
trængselspletter på
statsvejnettet 2017
FASE 2 PROGRAMMERING
PROJEKTNUMMER: H10609
VEJNR OG KM: 106, KM 16/0900-17/0300
STED: RUTE 16, KRYDS VED FREDERIKSSUNDSVEJ I KREGME
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
NOVEMBER 2018
VEJDIREKTORATET
Fase 2 programmering af
trængselspletter på
statsvejnettet 2017
FASE 2 PROGRAMMERING
PROJEKTNUMMER: H10609
VEJNR OG KM: 106, KM 16/0900-17/0300
STED: RUTE 16, KRYDS VED FREDERIKSSUNDSVEJ I KREGME
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A098404
98404-H10609-001
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
10.0
01. november
2018
Analysenotat
BIKT
RSAL
RSAL
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0005.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
5
INDHOLD
1
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
5
5.1
5.2
6
Indledning
Sammenfatning
Baggrund for projektet
Tidligere analyser
Vejgeometriske forhold
Trafikale forhold
Trafiksikkerhed
Tilgængelighed
Besigtigelse
Projektforslag
Vejgeometri og dimensioneringsforudsætninger
Signalteknik
Vurdering af trafikafvikling
Vurdering af trafiksikkerhedsmæssige forhold
Beskrivelse af natur- og miljømæssige forhold
Vurdering af øvrige tekniske forhold
Uafklarede forhold
Økonomi
Anlægsoverslag
Samfundsøkonomi
Bilags- og tegningsliste
7
9
11
11
11
15
18
18
18
20
21
23
26
34
37
39
42
43
43
44
48
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0007.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
7
1
Indledning
Denne fase 2 programmering omhandler kryds ved Frederikssundsvej i Kregme
med Hillerødvej. Rundkørslen er i 2014 blevet udpeget som en trængselsplet.
Beskrivelse af loka-
liteten
Kryds ved Frederikssundsvej (Kregme) er udformet som en rundkørsel med Hil-
lerødvej og Kappelhøjvej. Det er en 4-benet rundkørsel, udformet som delvist 2-
sporet cirkulationsareal.
Trafikal funktion
Rundkørslen er beliggende i udkanten af en mindre by, Kregme, syd for
Frederiksværk i Nordsjælland. Hillerødvej (rute 16) forbinder det nordvestlige
opland fra Hundested med Hillerød mod øst. Frederikssundsvej (rute 211) er
rundkørslens sydlige vejben og giver adgang til Frederikssund. Rundkørslen sik-
rer forbindelse mellem større oplande i Nordsjælland via et kryds, hvor to stats-
veje mødes.
Fase 2 programmeringen er udarbejdet i et samarbejde mellem Vejdirektoratet
og COWI A/S.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0008.png
8
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 1.1
Oversigtskort med markering af udpeget kryds i Kregme mellem Frederiks-
sundsvej (vej 522) og Hillerødvej (hovedlandevej 106) (rød ring).
Figur 1.2
Luftfoto af udpegede kryds på H106. © COWI A/S.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0009.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
9
2
Sammenfatning
Trængselspletten omhandler rundkørslen i Kregme mellem Hillerødvej / Frede-
rikssundsvej / Kappelhøjvej.
Problemstilling
I morgenmyldretiden kommer en stor trafikstrøm fra nordvest ad Hillerødvej (fra
Frederiksværk) og skal lige igennem rundkørslen mod Hillerød. Samtidig med
dette er der en del trafik, der kommer fra Frederikssundsvej og skal mod nord
ad Hillerødvej (mod Frederiksværk). Trafikken fra Frederikssundsvej kan ikke
afvikles, når der kommer trafikanter fra Hillerødvej nordvest, da størstedelen
skal lige igennem rundkørslen. Om eftermiddagen er det den omvendte situati-
on. Mange bilister kommer fra Hillerød og skal mod nordvest. Samtidig er trafik-
strømmen fra Frederikssundsvej mod Frederiksværk stadig væsentlig. Dette
medfører, at trafikken fra Hillerødvej øst har vanskeligt ved at blive afviklet, da
trafikken skal holde tilbage for strømmen fra Frederikssundsvej.
Løsningsforslag
Problemstillingen er i 2010 blevet undersøgt i en trængselspletanalyse og
programmering på fase 1 niveau. Her blev det vurderet, at trængselsproblema-
tikken bedst kan løses ved ombygning fra rundkørsel til signalanlæg.
I projektforslaget ombygges krydset til et signalanlæg med separatregulerede
venstresving på Hillerødvej og generelt med udbygget geometri der bevirker, at
trafikafviklingen forbedres. Kapacitetsberegningerne viser, at kapaciteten øges
betragteligt, idet forsinkelserne reduceres. VISSIM kan have en tendens til at
regne med meget høje forsinkelser i situationer, hvor kapaciteten allerede er
langt overskredet. For at sikre et robust resultat for projektes rentabilitet er
regnet på en 50% reduktion i forbindelse med beregning af samfundsøkonomi.
De beregnede kødannelser har en udstrækning forbi Frederiksværk, hvorved det
vurderes, at trafikken ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor forsinkelsen
reduceres med 50% for at få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i Kregme.
Det betyder i praksis, at trafikken kan afvikles på acceptabel vis frem til og med
2033, som er den anvendte projektperiode.
Effekter
Projektforslaget medfører, at adgangsforholdene til boligområdet mod sydøst og
kirken ændres. Det foreslås derfor, at der etableres nye afgangsveje via Frede-
rikssundsvej. Som alternativ til løsningen med vejforbindelsen til boligområdet
via Frederikssundsvej, er en justering af løsningsforslaget med venstresving fra
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0010.png
10
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Hillerødvej til boligområdet undersøgt. Yderligere har der været undersøgt på
fase 2 niveau om en udbygning af eksisterende rundkørsel kan løse problemstil-
lingen bedre.
Anlægsoverslag
Ombygningen forventes at kunne gennemføres for et ankerbudget på i alt ca.
20,2 mio. kr. (svarende til en projektbevilling på 22,0 mio. kr.).
Dette beløb kan virke højt for ombygning af en eksisterende rundkørsel til sig-
nalanlæg. De store poster i anlægsoverslaget udgør jordarbejdet, idet der er
betydelige mængder jord, der skal håndteres nord for rundkørslen. Yderligere
skal der etableres meget ny asfaltbelægning og nyt afvandingssystem.
Samfundsøkonomi
Der er en nettonutidsværdi på ca. 264 mio. kr.og en intern rente på 82 %. Dette
betyder, at projektet vil have en god samfundsøkonomisk nytte.
Anbefaling
Projektet vurderes at medvirke til at forbedre fremkommeligheden for den
gennemkørende trafik på Hillerødvej og for trafikken fra Frederikssundsvej.
Yderligere er samfundsøkonomien god, hvorfor det anbefales at arbejde videre
med projektet i fase 4 (detailprojektering).
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0011.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
11
3
3.1
Fase 2
trængselsanalyse
Baggrund for projektet
Tidligere analyser
Krydset i Kregme er undersøgt som trængselsplet af flere omgange og senest i
en fase 2 trængselspletanalyse i 2014. Ved fase 2 analysen i 2014 blev lokalite-
ten porgrammeret ved et forslag til ombygning til signalanlæg og et forslag til
ombygning af rundkørslen til 2 spor. Dengang blev det besluttet at arbejde vide-
re med løsningen omkring ombygning af rundkørslen. Fase 2 programmeringen
af rundkørslen er sidenhen blevet opdateret af flere omgange, senest i forsom-
meren 2017.
Vejdirektoratet har efterfølgende besluttet, at fase 2 programmering af løsningen
med ombygning til signalanlæg også skal færdiggøres. Dette med henblik på at
kunne sammenligne de to løsninger.
3.2
Vejgeometriske forhold
Rundkørslen er et firebenet kryds beliggende i byzone i den østlige del af byen
Kregme. Statsvejen Hillerødvej er primærvej og statsvejen Frederikssundsvej og
kommunevejen Kappelhøjvej er sekundærveje. Rundkørslens cirkulationsareal er
delvist 2-sporet, se figur 3.1 til figur 3.3, med en mindre midterø med beplant-
ning, som reducerer muligheden for at se gennem rundkørslen til modsatte vej-
ben. Der er delvist et overkørbart areal op imod rundkørslen, men ud for Kap-
pelhøjvej er rundkørslen 2-sporet, hvormed der ikke forekommer overkørbart
areal. Der er i cirkulationsarealet afmærket med vognbanepile, når cirkulations-
arealet er mere end 1-sporet.
Let trafik
Let trafik i form af cyklister og fodgængere har på statsvejene delt sti/fællessti
frem mod rundkørslen. På Kappelhøjvej er der ingen faciliteter til let trafik. Over
sekundærvejene er gennembrudt cykelsti og fodgængerfelt op imod cirkulati-
onsarealet. Såfremt let trafik ønsker at krydse primærvejen, Hillerødvej, sker
dette via støttepunkter i skillehellerne trukket omkring 15 m tilbage fra cirkulati-
onsarealet, hvor den lette trafik har vigepligten for biltrafikken.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0012.png
12
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Sidevejene
Alle sidevejene er 2-sporede vejen frem mod rundkørslen. Frederikssundsvej og
Kappelhøjvej bibeholder sin geometriske udformning frem til rundkørslen og til-
og frafarterne er 1-sporede.
Hillerødvejs geometri skifter derimod udformning inden rundkørslen. I den nord-
vestlige gren er der to baner i tilfarten. Én bane for højresvingende ad første
gren (Frederikssundsvej) og en bane for trafikanter til svingende af gren to eller
tre. Der er to frafartsbaner i grenen mod nordvest, hvorefter der er flettestræk-
ning på omtrent 30 m. I den sydøstlige gren er der ligeledes to baner i tilfarten.
Én bane til trafikanter, som drejer af i 1. eller 2. gren i rundkørslen og én bane
for trafikanter som kører ud ad 2. eller 3. gren i rundkørslen. Der er én frafarts-
bane i grenen mod sydøst.
Figur 3.1
Foto af rundkørslen taget fra det vestlige hjørne mellem den nordvestlige
gren på Hillerødvej og den sydlige gren (Frederikssundsvej) set mod syd-
øst. Cirkulationsarealet er her 2-sporet.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0013.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
13
Figur 3.2
Rundkørslen set mod nord / nordøst med Hillerødvej nordvestlig vejgren
mod venstre.
Figur 3.3
Foto ved rundkørslen i Kregme set fra det sydøstlige ben på Hillerødvej
mod nord (foto fra 2014).
Færdselstavler
Der er opsat B11 vigepligtstavler ved selve vigepligten i alle tilfarter. I
skillehellerne er opsat påbudstavler D15.3 samt D11.3 tavler i midterøen ud for
hver tilfart. Yderligere er opsat diverse vejvisningstavler i skilleheller eller rabat
ved til-/frafarterne.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0014.png
14
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Hastighedsforhold
Rundkørslen er placeret i byzone med hastighedsbegrænsning på 50 km/t. Frem
mod rundkørslen på Frederikssundsvej er hastigheden 70 km/t og nedskiltet til
60 km/t og yderligere 50 km/t omkring 120 meter før rundkørslen. På Hillerød-
vej er den generelle hastighedsgrænse uden for byzonen 80 km/t, som nedskil-
tes til 50 km/t omkring 435 meter før rundkørslen på det sydøstlige vejben og
1,1 km før rundkørslen på det nordvestlige vejben.
Belysning
Rundkørslen er belyst via belysningsmaster placeret i skillehellerne samt rabat i
vejsiden / yderkanten af rundkørslen. Der er ikke placeret belysningsmateriel i
midterøen. Sidevejene er alle belyst op mod rundkørslen med master placeret i
bagkant af rabat.
Afvanding
Afvanding af rundkørslen sker til nedløbsbrønde placeret i cirkulationsarealet ved
henholdsvis arealet til midterøen / det overkørbare areal samt ydrebegrænsnin-
gen til skillehelle / rabat. Det kan tyde på, at rundkørslen er placeret med et
større sidefald mod nord / nordøst. Sidevejene afvandes ligeledes til nedløbs-
brønde.
Randbebyggelse
Der er forskellige randbebyggelse op til rundkørslen. På den nordlige side af
Hillerødvej og langs Kappelhøjvej er randbebyggelsen begrænset til mindre
ejendomme og landbrugsjord. På den sydøstlige side af Hillerødvej er beboeses-
ejendomme placeret relativ tæt ud mod vejen, mens det på den sydvestlige del
af Hillerødvej er Kregme Kirke, et stenhuggeri/gravstene og spisested trukket en
smule tilbage fra Hillerødvej. Langs Frederikssundsvej er bebyggelse placeret
tæt op ad vejen.
Ombygning inden
for de seneste fem
år
Der er ikke sket større ombygninger i rundkørslen inden for de seneste fem år.
Der er dog inden for det seneste år etableret et overkørbarts areal i ydersiden af
tilfarten på Hillerødvej nordvest, se figur 3.4.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0015.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
15
Figur 3.4
For nyligt er etableret overkørbarts areal i yderbegrænsningen af tilfarten
på Hillerødvej nordvest.
3.3
Data fra Mastra
Trafikale forhold
Der er gennemført flere trafikmålinger på vejnettet omkring rundkørslen. Flere
af tællingerne er dog af ældre dato (2011). Årsdøngtrafikken (ÅDT) og hver-
dagsdøgntrafikken (HDT) fremgår af figur 3.5 og figur 3.6, mens gennemsnits-
hastighed og 85 %-fraktil hastigheden fremgår af figur 3.7 og figur 3.8.
Krydstælling
Der er tidligere gennemført trafiktælling på baggrund af en film, der er optaget
fra en drone. Der er talt den 17. marts 2016 i tidsrummet kl. 7.00-9.00 og kl.
15.00-17.00. Tællingen fra droneflyvningen fremgår af bilag A. Bilag A består af
to Excelark med data fra dronetællingen behandlet i Data From Sky.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0016.png
16
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 3.5
Årsdøgntrafik (ÅDT).
Figur 3.6
Hverdagsdøgntrafik (HDT).
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0017.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
17
Figur 3.7
Målt gennemsnitshastighed.
Figur 3.8
Målt 85 %-fraktil hastighed.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0018.png
18
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
3.4
3.5
Trafiksikkerhed
Tilgængelighed
Der er ikke etableret tiltag til at øge tilgængelighed i form af taktil belægning for
svagtseende og blinde i eller i nærhed af rundkørslen.
Vejdirektoratet ønsker i forbindelse med ombygning af rundkørslen til signalan-
læg ikke at etablere taktil belægning og ledelinjer i krydset. Ligeledes opsættes
der ikke akustiske signaler i lysreguleringen. På baggrund af denne beslutning
har Vejdirektoratet ligeledes heller ikke fået udført en tilgængelighedsrevision på
trin 2, se afsnit 4.4.3.
3.6
Besigtigelse
Lokaliteten blev besigtiget tirsdag d. 30. maj 2017 om eftermiddagen i tidsrum-
mene kl. 14.30-15.45. Ved besigtigelsen deltog Rasmus Albrink (COWI).
Figur 3.9
Eksempel på køproblem på Frederikssundsvej om eftermiddagen pga. tra-
fikafviklingsproblemer i rundkørslen. Foto er taget i sydøstlig retning.
Der blev foretaget flere rejsetidsmålinger på Frederissundsvej fra syd, hvor
oversigten var bedst. Der blev flere gange omkring 15:30-16:00 målt rejsetider
på 4 min. 30 sek. fra bagende kø til passages af vigelinje i rundkørslen.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0019.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
19
Figur 3.10
Eksempel på trængsel i sammenfletningen på Hillerødvej.
I flere perioder under besigtigelsen opståd der kødannelse i sammenfletningen
på Hillerødvej. Flere gange resulterede det i tilbagestuvning ind i cirkulations-
arealet, hvorved trafikafviklingen i selve rundkørslen blev blokeret.
Besigtigelsesnotat er vedlagt i Bilag C.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0020.png
20
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
4
Projektforslag
Der er i forbindelse med fase 2 programmeringen indledningsvis gennemført en
screening af det tidligere udarbejdede materiale og de foreliggende data. Heri-
gennem er der foretaget en vurdering af de forhold, der kan have betydning for
udformning og økonomi ved ombygning af eksisterende rundkørsel til signalan-
læg.
Det er på denne baggrund vurderet, at ombygning af rundkørslen som angivet i
den tidligere fase 2 programmering fortsat vil være den løsning, der opnår den
bedste forrentning i forhold til afhjælpning af de registrerede trængselsporble-
mer.
Projektforslaget for ombygning af rundkørslen til signalanlæg fremgår af figur
4.1 og vedlagte tegninger (se tegningsliste i afsnit afsnit 6).
Figur 4.1
Projektforslag for ombygning af krydset i Kregme.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0021.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
21
4.1
Vejgeometri og
dimensioneringsforudsætninger
Den eksisterende rundkørsel ombygges til et signalanlæg. Signalanlægget vil
blive udbygget med flere vognbaner i tilfarterne, end det er tilfældet med rund-
kørslen i dag. Udvidelsen af vejanlægget sker på alle fire vejben.
Hastighed
Den eksisterende hastighedsgrænse på 50 km/t omkring projektlokaliteten
bibeholdes.
Primærvej
Hillerødvejen ombygges så der i begge tilfarter fra øst og vest etableres en
højresvingsbane, to ligeud baner samt seperatreguleret venstresvingbane. Der
er fremført cykelsti for cyklisterne. På Hillerødvej vest opdeles cykelstien for
hhv. ligeud/højresving, som er nødvendigt, idet der er foreslået opsætning af
cykel-højresvingspil.
I frafartssporene vil der være to vognbaner, som umiddelbart efter krydset
sammenflettes til ét kørespor. Den eksisterende strækning med to vognbaner på
vestlig frafart forlænges i forhold til i dag. På østlig vejben sker sammenfletnin-
gen umiddelbart inden tankstationen.
Sekundærvej
Den mest befærdede sekundærvej er Frederikssundsvej. Her etableres en
venstresvingsbane og kombineret venstre-, ligeud- og højresvingsbane i tilfarten
og et enkelt frafartsspor. Der etableres cykelsti og fortov i begge sider langs ve-
jen. Mellem tilfart og frafart etableres en kort sekundærhelle, så der er åbning
for at sikre kørsel til og fra ejendommene langs Frederikssundsvej. Af trafiksik-
kerhedsrevisionen har udformning af sekundærvejen ændret sig som beskrevet i
ovenstående, se evt. afsnit 4.4.2.
Kappelhøjvej udbygges så der er en venstresvingsbane og en kombineret ligeud-
og højresvingsbane i tilfarten adskilt af en midterhelle med et frafartsspor. Der
etableres ingen tiltag for de lette trafikanter, svarende til dagens situation.
Krydsningspunkter
I signalanlægget etableres fodgængerovergange med støttepunkter over tre
vejben. Det er Frederikssundsvej, Hillerødvej øst og Kappelhøjvej. Støttepunk-
terne på sekundærvejene er 2,0 m brede og støttepunktet på Hillerødvej etable-
res med en brede på 2,5 m. Der etableres ingen fodgængerovergang på vestlig
vejben af Hillerødvej, men ud for busstoppestedet på Hillerødvej vest etableres
krydsningspunkt ved eksisterende helle.
Arealbehovskurver
Alle svingmanøvrer er dimensioneret for kørsel med sættevognstog (SVT) og
lastvogn (LV) i vognbanerne samtidig med SVT. Der er anvendt køremåde A
med 15 km/t.
Kørekurverne for SVT i de modstående venstresving fra Hillerødvej skærer hin-
anden. Forholdene er meget smalle og trafikken til Kappelhøjvej er begrænset.
Det er vurderet at situationen med 2 SVT samtidigt sker meget sjældent og de i
sådanne tilfælde vil trafikanterne finde en løsning. Det er undersøgt signaltek-
nisk om det er muligt at sikre en forsvarlig afvikling ift. f.eks. brug af radarde-
tektering, hvilket ikke teknisk og sikkerhedsmæssigt er forsvarligt.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0022.png
22
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Som tilgængelighedskrævende køretøj er anvendt modulvogntog (MVT) med
lastvogn samtidig. Modulvogntog er belyst ved alle svingmanøvrer, undtagen
til/fra Kappelhøjvej. Der er anvendt køremåde B med 5 km/t for modulvogntog
og køremåde A for sættevognstog.
Kappelhøjvej er ikke en del af vejnettet til modulvogntog eller tung last, hvorfor
Halsnæs Kommune ikke har nogen umiddelbare planer om at inddrage Kappel-
højvej i den henseende jævnfør mail af 17.11.2017.
Særtransporter
Færdselspolitiet har taget stilling til håndtering af særtransporter på lokaliteten
jf. mail af 12.07.2017. Der er en del særtransporter, som passerer den omhand-
lede rundkørsel. Disse varierer i omfang / størrelser, men mange vognmænd har
generelle tilladelser til at køre med: bredde 3,65 m – længde 22 m / 30 m –
højde 4,1 m. Herudover er der jævnligt transporter som er både større og tun-
gere end færdselslovens almindelige bestemmelser, men de skal først søge en
tilladelse, hvorfor færdselspolitiet har mere styr på dem.
Grundet transporternes størrelse bør der generelt være en fritrums bredde +
højde på 4,5 m i forhold til vejtekniske foranstaltninger, idet de lange transpor-
ter har det svært med at komme rundt i lyskryds og rundkørsler, hvis fritrum-
met er mindre. Projektforslaget er generelt designet til håndtering af særtrans-
porter.
Skråningsanlæg
For skråningsanlæg er der forudsat anlæg 2 for afgravningsskråninger og anlæg
3 for påfyldningsskråninger. Hvor skråningsanlæg er nødvendig i private haver
(beboelse eller erhverv) etableres støttemure for at undgå for stort arealekspro-
priation.
Belysning
Der påtænkes opsat belysning i krydset svarende til dagens situation. Ved
opsætning at belysningsmaster i tilfarter, frafarter samt helleanlæg, vurderes
der, at det skal opsættes i størrelsesorden af 15-20 master.
Der er meget smalle forhold på lokaliteten, hvorfor der ikke etableres rabatter til
belysning og andet vejudstyr. Enten skal der eksproprieres mere areal eller la-
ves en løsning hvor udstyret indplaceres i bagkant cykelsti/fortov. Da det ikke er
muligt at erhverve mere areal fra private matrikler placeres udstyr i bagkant af
fortov. Løsningen vurderes ikke at have økonomisk konsekvenser, men plads-
mæssigt betyder det, at der enkelte steder forbi vejudstyr og belysning kan fo-
rekomme gangbaner med en bredde på 1,0-1,3 m forbi enkeltstående udstyr.
Vejvisning
Eksisterende vejvisning med diagramorienteringstavler for rundkørsel tilpasses,
så de er retvisende for signalanlægget.
Afvanding
Overfladevand på befæstede arealer kantstensopsamles og afvandes til
eksisterende regnvandsledning. Vejprofil etableres med fald om kantsten, mens
fortov og cykelsti etableres med fald ud mod kørebane. Vandet opsamles via
rendestensbrønde. Detailprojektering af rendestensbrønde og afvandingssystem
sker i fase 4.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0023.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
23
Der tilføjes i princippet et større opland til eksisterende afvandingssystem, hvor-
for det i næste fase bør undersøges, om det tilførte volumen skal forsinkes eller
der skal stilles andre krav til afvanding. Detaljering sker i fase 4. Det vurderes at
eksisterende regnvandsledning har tilstrækkelig med kapacitet ved krydsom-
bygningen, og Jørgen (JN) fra Vejdirektoratet har på baggrund af modtagekon-
trolmateriale vurderet, at projektet ikke giver de største ændringer i belagt areal
og dermed ikke bør have betydning for kapaciteten.
I anlægsoverslaget og arealbudgettet er afsat 500.000 kr. til etablering af regn-
vandsbassin på omkring 1.000 m². Yderligere er afsat 500.000 kr. til omlægning
af hovedafvandingsledning.
Belægning
Vejdirektoratet ønsker i forbindelse med ombygning af rundkørslen til
signalanlæg ikke at etablere taktil belægning og ledelinjer i krydset. Ligeledes
opsættes der ikke akustiske signaler i lysreguleringen. Ved fodgængerfelter i
signalanlægget etableres rykket kantsten og ramper for at sikre tilgængelighed
for de gående, som skal krydse i signalanlægget.
Omlægning af veja-
dgange
For ejendommene langs Hillerødvej vil det ved etablering af signalanlæg ikke
være muligt at foretage samme manøvre til matriklerne, som det er tilfældet i
dag. Dette skyldes etablering af midterhellerne.
Fremadrettet vil det alene være muligt med højre ind, højre ud. Såfremt det øn-
skes omretholdelse af adgang til matriklerne, når man kommer fra østlig ret-
ning, er det nødvendigt at etablere nye vejadgange syd om matriklerne, med
ind- og udkørsel via Frederikssundsvej. Udgifter til omlægning af adgangsveje
indgår i anlægsoverslaget.
4.2
Signalteknik
Projektforslaget indebærer, at der etableres en signalregulering af krydset. I
dette afsnit beskrives de nødvendige signalarbejder og den forventede signalsty-
ring iht. projektforslaget.
Etablering af signalanlæg skal detailprojekteres ifm. realisering af projektforsla-
get.
4.2.1 Signalopstilling
Signalanlægget bestykkes med nyt signalmateriel efter angivelse på signalpla-
nen, se tegning i bilag samt figur 4.2.
Der opsættes B11 vigepligtstavler på sekundærvejene i tilfælde af signalsvigt.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0024.png
24
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 4.2
Udklip af signalplan for signalopstilling.
4.2.2 Detektering
Til detektering af den kørende trafik anvendes radardetektorer. Forslag til place-
ring af radardetektorer fremgår af figur 4.2.
Jf. afsnit 4.2.3 foreslås en styreform med præference for Hillerødvej. Af denne
grund er der lagt op til, at fodgængere over Hillerødvej skal anmelde sig via
trykknap, hvilket også er tilfældet for venstresvingende cyklister fra Hillerødvej
mod Kappelhøjvej/Frederikssundsvej.
4.2.3 Styreform
Der etableres et fuldt trafikstyret signalanlæg med variabel omløbstid. Ved an-
meldelse og fuld forlængelse på alle signalgrupper opnås en maksimal omløbstid
på ca. 100 sek.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0025.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
25
Krydset foreslås styret med præferencegrønt for trafikken ad Hillerødvej. Ved
konflikterende anmeldelser har trafikken ad Hillerødvej mulighed for at forlænge
deres grøntid. Forslag til styrediagram fremgår herunder.
Figur 4.3
Styrediagram for signalafviklingen
Til styresiagrammet bemærkes følgende:
Fase 2, 3 og 4 indkobles kun ved anmeldelse.
Fasevarianter afhænger af indkoblede signalgrupper.
Der etableres separatregulet venstresving på Hillerødvej. Ved anmeldelse på
begge venstresving indkobles de samlet, og ellers enkeltvis samtidig med den
ligeudkørende strøm i samme retning ad Hillerødvej. De venstresvingende kan
forlænge deres grøntid. Ved anmeldelse i kun det ene venstresving udelukkes
muligheden for forlængelse af grøntiden for trafikken ad Hillerødvej i samme
retning som det anmeldte venstresving. Det er ikke muligt at indkoble højre-
svingspile fra Kappelhøjvej eller Frederikssundsvej, da der ikke etableres højre-
svingsbaner.
Fra Frederikssundsvej tillades venstresving fra begge kørespor. Af den årsag
separatreguleres trafik fra Kappelhøjvej og Frederikssundsvej.
Trafikken fra Kappelhøjvej indkobles på anmeldelse og har mulighed for at for-
længe grøntiden. Der indkobles passivt en højresvingspil mod Kappelhøjvej.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0026.png
26
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Trafikken fra Frederikssundsvej indkobles på anmeldelse og har mulighed for at
forlænge grøntiden. Der indkobles passivt en højresvingspil mod Frederiks-
sundsvej.
Signalgruppeplan
Herunder fremgår udklip af signalomløb i simuleringen (Vissim) af morgenmyl-
dretiden med alle grupper anmeldt og tilnærmelsesvis fuld forlængelse. Signal-
programmet er principielt det samme i eftermiddagsmyldretiden, dog kan varig-
heden af forlængelsesbåndene variere, hvilket fastlægges ifm. detailprojekte-
ring.
Figur 4.4
Illustration af signalgruppeplan fra VISSIM for morgenprogram ved etable-
ring af nyt signalanlæg i Kregme.
Navngivningen af signalerne kan aflæses i følgende skema
SG 1
B2
SG 2
B1
SG 3
A2
SG 4
A2V
SG 5
A1
SG 6
A1V
SG 7
A2h
SG 8
A1h
4.3
Vurdering af trafikafvikling
Der er gennemført kapacitetsberegninger i simuleringsprogrammet VISSIM for
scenarieårene 2019 (forventet åbningsår) og 2033 (15 år efter åbning).
4.3.1 Trafikalt dimensioneringsgrundlag
Dronetælling (2016)
Kapacitetsanalyserne er gennemført på baggrund af en dronetælling, som er
foretaget torsdag d. 17. marts 2016 i tidsrummet kl. 7.00-9.00 og kl. 15.00-
17.00.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0027.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
27
Trafiktællingerne af morgenspidstimen kl. 7:00-8:00 d. 13. marts i 2016 frem-
går af Figur 4.5. Største delen af trafikken kører fra Hillerødvej V mod øst, hvor-
af omkring en tredjedel drejer mod syd ad Frederikssundsvej.
Figur 4.5
Flowdiagram fra dronetællingen d. 16. marts 2016, kl. 7-8. Første tal angi-
ver antallet af personbiler, tallet i parentes angiver lastbiler og det sidste
tal angiver antallet af personbilenheder.
Om eftermiddagen ligger spidstimen fra kl. 15:15-16:15. Størstedelen af trafi-
kanterne kommer fra Hillerødvej Ø og kører mod vest (omkring 900) derudover
kommer der også en stor strøm fra Frederikssundsvej mod Hillerødvej V (om-
kring 600), dette fremgår af flowdiagrammet på Figur 4.6.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0028.png
28
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 4.6
Flowdiagram fra dronetællingen d. 16. marts 2016, kl. 15:15-16:15. Første
tal angiver antallet af personbiler, tallet i parentes angiver lastbiler og det
sidste tal angiver antallet af personbilenheder.
Trafikalt grundlag
Det trafikale grundlag til brug i modellerne er fremskrevet ved brug af
vækstfaktorer beregnet på baggrund af LTM 1.1. Først er bestemt en stigning
for muligt åbningsår, 2019 og dernæst for prognoseåret 2033.
Tabel 1
Vækstfaktorer fra LTM 1.1 til fremskrivning af trafikken til 2019 (åbnings-
år) og 2033 (prognoseår).
Vækstfaktorer fra LTM 1.1
Kregme
Hillerødvej fra nord
Ligeud
Mod Frederikssundsvej
Mod Kappelhøjvej*
Hillerødvej fra syd
Ligeud
Mod Frederikssundsvej
Mod Kappelhøjvej
Fra Frederikssundsvej
Ligeud
Hillerødvej til højre
Hillerødvej til venstre
Fra Kappelhøjvej
Ligeud
Hillerødvej til højre*
Hillerødvej til venstre
Vækst i perioden
2016 til 2019
1,0%
6,0%
7,5%
1,0%
4,5%
7,5%
10,0%
4,5%
6,0%
10,0%
7,5%
7,5%
2019 til 2033
1,5%
7,0%
10,0%
1,5%
0,5%
10,0%
10,0%
0,5%
7,0%
10,0%
10,0%
10,0%
Data markeret med * er skønnet pga. uhensigtsmæssigheder i data fra LTM.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0029.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
29
4.3.2 VISSIM-model
Det er valgt at simulere i to 2-timers perioder (kl. 7:00-9:00 og kl. 15:00-
17:00). Derudover er der forud for denne periode indlagt et "opvarmningskvar-
ter", hvor vejnettet tilføres trafik, så trafikken i modellen er virkelighedstro ved
2-timers periodens begyndelse. På Figur 4.7 ses et kort, hvor det er markeret,
hvilke dele af vejnettet som er opbygget i modellen.
Figur 4.7
Markering af vejnettet som indgår i modellen.
Vejnettet omfatter udelukkende det vejnet, der afvikler motorkøretøjer. Arealer
til lette trafikanter er ikke inkluderet i modellen, ligesom simulering af de lette
trafikanter er udeladt.
Der simuleres i samme tidsperiode og med samme modelnetværk for alle scena-
rier, og resultaterne for basis- og løsningsscenarier er derfor direkte sammenlig-
nelige.
Modellen er opbygget med udgangspunkt i henhold til vejreglerne, og derudover
er modellen kalibreret på baggrund af besigtigelse samt droneoptagelser.
4.3.3 Forsinkelser
I Tabel 2 er de samlede forsinkelser for henholdsvis eksisterende forhold og
projektforslaget opgjort i både 2019 og 2033.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0030.png
30
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Forsinkelse i timer
Morgen
2019
Basis (7-9)
Projektforslag 1 (7-9)
Ændring
2033
Basis (7-9)
Projektforslag 1 (7-9)
Ændring
Tabel 2
Forsinkelse i timer
I alt
505*
43
462
520*
44
476
Eftermiddag
2019
Basis (15-17)
Projektforslag 1 (15-17)
Ændring
2033
Basis (15-17)
Projektforslag 1 (15-17)
Ændring
238*
39
199
234*
39
195
I alt
Forsinkelse i timer opgjort for både basis og løsningsscenariet i 2019 og
2033. * De beregnede forsinkelser i basismodellerne fremstår meget høje,
specielt i morgemmodellerne, hvilket skyldes store kødannelser på Hille-
rødvej.
Som det fremgår af tabellen, medfører projektforslaget en betydelig reduktion i
forsinkelserne i såvel morgen som i eftermiddagsperioderne. Det er valgt grun-
det kølængderne opgjort i tabel 5 og 6, at reducerer basis forsinkelserne med
50% i forbindelse med beregning af samfundsøkonomi. De beregnede kødannel-
serne har en udstrækning forbi Frederiksværk, hvorved det vurderes, at trafik-
ken ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor forsinkelsen reduceres med 50%
for at få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i Kregme. Dette er bedste bud
med den foreliggende vissimmodel.
Det samme billede kan ses, når kølængderne 2019 sammenholdes med progno-
seåret 2033, som vist i Tabel 3 og Tabel 4.
Tabel 3
De maksimale beregnede kølængder [m] i 2019 (her er den længste kø for
svingstrømmen i scenarie angivet)
År 2019
Kappelhøjvej N
Hillerødvej Ø
Frederikssundsvej S
Hillerødvej V
Basis
Morgen
12
25
74
6965
Løsning
Morgen
20
31
51
52
Forskel
-8
-6
23
6913
Basis
Eftermiddag
17
2580
120
61
Løsning
Eftermiddag
13
52
76
38
Forskel
4
2528
44
23
Tabel 4
De maksimale beregnede kølængder [m] i 2033 (her er den længste kø for
svingstrømmen i scenarie angivet)
År 2033
Basis
Morgen
Løsning
Morgen
Forskel
Basis
Eftermiddag
Løsning
Eftermiddag
Forskel
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0031.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
31
Kappelhøjvej N
Hillerødvej Ø
Frederikssundsvej S
Hillerødvej V
13
26
73
7226
24
31
55
52
-11
-5
18
7174
17
2626
117
58
13
53
78
38
4
2573
89
20
Forsinkelsen på svingbevælgelser samt serviceniveau er vist i Bilag D.
4.3.4 Sammenfatning
Morgensituationen
Trafiksimuleringerne viser ligesom besigtigelsen, at der om morgenen opstår
lang kø fra nord ad Hillerødvej frem til rundkørslen, dette fremgår af Figur 4.8.
Den gennemsnitlige kølængde for trafikanterne fra Hillerødvej V i 2019 er op
mod 7 km lang, hvilket giver store forsinkelser og danner grundlag for at der bør
ske ændringer.
Figur 4.8
Screenshot fra simulering, basis 2019, klokken 7:45.
Eftermiddagssituati-
onen
Om eftermiddagen opstår køen fra Hillerødvej Ø, som vist på Figur 4.9. Her bli-
ver den gennemsnitlige kølængde på omkring 2,5 km.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0032.png
32
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 4.9
Screenshot fra simulering, basis 2019, klokken 15:50
For mere detaljeret information om kølængder, forsinkelse og netværket gene-
relt henvises til Bilag D.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0033.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
33
Løsning
At etablere et signalanlæg medfører, at trafikken nu afvikles markant bedre i
modellen. På Figur 4.10 ses et udklip fra modellen af morgensituationen i 2033,
hvor der ikke ses nær så mange kødannelser. Om morgenen bliver den gennem-
snitlige kølængde for de ligeudkørende fra Hillerødvej V 52 meter i 2033.
Figur 4.10
Screenshot fra simulering, scenarie 2033, kl. 7:45.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0034.png
34
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Løsningen fungerer også fint om eftermiddagen i 2033, hvor den gennemsnitlige
kølængde reduceres fra 2,5 km (i 2019) til at være 53 m (i 2033). På Figur 4.11
ses et udklip af modellen af eftermiddagssituationen i 2033.
Figur 4.11
Screenshot fra simulering, scenarie 2033, klokken 15:50
Kølænder, forsinkelse samt anden mere detaljeret information omkring krydset
for scenariet 2033 kan findes i Bilag D.
4.4
Vurdering af trafiksikkerhedsmæssige forhold
4.4.1 Uheldsberegning
Til vurdering af projektforslaget anvendes forventet uheldsbesparelse i forbin-
delse med de samfundsøkonomiske beregninger i denne fase 2 programmering
(se evt. afsnit 5.2).
Det er i forbindelse med trængselspletanalysen vurderet, at en ombygning af
rundkørslen til signalanlæg vil påvirke uheldene. Denne vurdering er gennemført
på baggrund af udpegningsperioden fra d. 1. januar 2012 til 31. december 2016.
I vurderingen indgår kun personskadeuheld og materielskadeuheld, mens eks-
trauheld undlades. I vurderingen indgår alle registrerede trafikuheld inkl. uheld i
forbindelse med spirituskørsel, hvor der i overvejelserne indgår, om spiritus-
uheldene er påvirkelige ved projektforslaget. Spiritusuheld med førere med høj
spirituspromille vurderes ikke påvirkelige.
I forhold til det beskrevne tiltag ses der på hvilke uheld der er "sikre" påvirkelige
uheld, med den angivne løsning, (antages at kunne spare 50 %) eller hvilke der
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0035.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
35
er "måske" påvirkelige uheld (antages at kunne spare 33 %) samt hvilke der
formentligt ikke er påvirkelige (antages at spare 0 %).
Tabel 5
Vurdering af sikkerhedsmæssig effekt.
Antal
uheld
Psk.uh.
1/1-2012-31/12-2016
6
0
Påvirkes af løsning
Mat.uh.
3
Dr.
0
Alv.
0
Let.
0
Udpegningsperiode
Af de registrerede uheld vurderes uheldet med vognbaneskift (151) i rundkørs-
lens cirkulationsareal at være
påvirkelig,
da højresvingsbane og ligeudbaner
vurderes at blive mere tydelig for trafikanterne i forhold til placering og manøvre
ved anlæg af signalanlæg. Eneuheld ved påkørsel af rundkørsel/vejudstyr (031)
vurderes
måske-påvirkelig,
da signalanlægget forventes at tydeliggøre krydset.
Uheld med sving ind foran medkørende på sidevejene (312) samt krydsende
køretøjer uden svingning (510) en smule fra rundkørslen vurderes
ikke-
påvirkelig
med den påtænkte ombygning, da uheldene også kan hænde ved sig-
nalanlæg.
Det vurderes, at ombygningen over en 5-årig periode vil spare 1,16 uheld og 0
personskade (svarende til årligt 0,23 uheld og 0 personskade).
4.4.2 Trafiksikkerhedsrevision
Der er gennemført trafiksikkerhedsrevision på trin 2 (skitseprojekt) for den fore-
slåede ombygning af rundkørslen. Revisionsrapporten er vedlagt i bilag E.
Revisor har påpeget følgende:
Trafiktal
Revisor har påpeget der ikke foreligger nogle trafiktal for lette trafikanter,
hvilket kunne give et billede af omfang og retning i forhold til cykelruter i kryd-
set.
Signalprojekt
Revisor har påpeget, at der ikke er vedlagt et signalprogram til
revisionsmaterialet, hvorfor der bør udarbejdes signalprogram som underkastes
en revisor og hvor trafiktal for lette trafikanter indgår. Signalgruppeplan er ef-
terfølgende fremsendt til revisor, mens øvrig signaldokumentation udarbejdes i
fase 4.
Revisor har påpeget at der desuden bør opsættes vigepligtstavler B11 på sekun-
dærvejene ved signalsvigt. B11 tavler er medtaget i anlægsoverslaget.
Faste genstande
Revisor har påpeget, at faste genstande samt sikkerhedszone mm. ikke er
vurderet. Det er i fase 2 programmeringen sikret, at der er plads til faste gen-
stande, mens korrekt placering og detailprojektering af belysning først sker i
fase 4 i henhold til vejreglerne.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0036.png
36
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Skævt kryds og le-
delinjer for cyklister
Ledelinjer for cyklister fra Hillerødvej Ø i krydset fra cykelstien ikke holder en ret
vinkel. Krydset er ligeledes skævt for ligeudkørende motorkøretøjer, hvorfor re-
visor foreslår et mere vinkelret kryds. Som alternativ foreslås anlæg af blåt cy-
kelfelt, hvilket er indarbejdet samt optimering af ledelinjerne for cyklister / lige-
udkørende biltrafik.
Manglende over-
gang for lette trafi-
kanter
Revisor har påpeget, at der kun etableres én overgang for lette trafikanter på
tævrs af Hillerødvej og at overgangen umiddelbart ikke etableres for trafikanter-
nes direkte rute til f.eks. kirken. Bl.a. af kapacitetsmæssige grunde har Vejdi-
rektoratet ikke fulgt revisors påpegede problemstilling.
Smalle afmærkede
cykelbaner
På hjørnet af Hillerødvej SV er afmærket med to cykelbaner – en ligeud bane og
en højresvingsbane, Banerne har hver en bredde på 1 m og cyklister har grøntid
samtidig med højresvingende biltrafik. Cykelstien er derfor udvidet fra 2 m til
2,5 m ved at reducere fortovet, således at cykelsti og fortovets bredde overhol-
der anbefalingerne i vejreglerne.
Overkørsler på Fre-
derikssundsvej
Den ene af de to tilfartsspor på Frederikssundsvej fungere som venstresvings-
bane og tilkørsel til overkørsler (kirke og café). Den geometriske udforming er
siden revisionen ændret, således at der ikke anlægges en midterhelle med ven-
teareal for venstresvingende til overkørsler samt venstresvingsbane i krydset.
Den geometriske udformning består alene af én venstresvingsbane, hvorfra bå-
de venstresvingnde til Hillerødvej og venstresvingende til overkørslerne skal pla-
cere sig. Tilfart og frafart adskilles af afmærkningslinje. Den geometriske æn-
dring er sket på baggrund af det arealindgreb, som den reviderede løsning kræ-
vede ved caféen, hvilket Vejdirektoratets arealerhvervelseanalyse påpegede som
større problemer ved krydsombygningen, se bilag F.
Forbud mod U-
vending
Højresvingende motorkøretøjer fra Frederikssundsvej har samme grøntid som
venstresvingende motorkøretøjer fra Kappelhøjvej, hvormed der kan være risiko
for kollision, hvis trafikanterne fra Frederikssundsvej ønsker at foretage en U-
vendig. Der opsættes derfor C12-tavler med forbud mod U-vending i alle kryd-
sets vejben.
Placering af over-
kørsel
Placering af indkørsel til kirken på primærvejen Hillerød SV sker over delt sti,
hvor cyklisterne kan komme med høj fart grundet cykelstiens hældning. Revisor
har påpeget, at overkørslen bør flyttes til den alternative adgangsvej via Frede-
rikssundsvej. I fase 2 programmeringen er anlægsudgifter til etablering af nye
vejadgange syd for matriklerne med ind- og udkørsel via Frederikssundsvej ind-
arbejdet i anlægsoverslaget. I fase 4 klarlægges det, om disse omlægninger kan
accepteres af naboer og kommissarius.
4.4.3 Tilgængelighedsrevision
Det er fravalgt, at gennemføre en tilgængelighedsrevision af projektet.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0037.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
37
4.5
Beskrivelse af natur- og miljømæssige forhold
Der er foretaget en screening af de natur- og miljømæssige forhold inden for
projektområdet. Screeningen af projektforslaget er foretaget i forbindelse med
fase 2 programmeringen fra 2014 af løsningen med udvidelse af eksisterende
rundkørsel, hvor der har været en opfølgning i sommeren 2017. Screeningen er
foretaget af COWI og er vedlagt som bilag G.
I det kommende afsnit gennemgås de natur- og miljøforhold, som er relevante
for rundkørslen på Hillerødgade i Kregme. Arealet som inkluderes midlertidigt og
permanent er screenet for miljøfaktorerne listet nedenfor. De miljøfaktorer som
påvirkes, er beskrevet i afsnittene nedenfor.
Beskyttede naturtyper (§ 3) og Natura 2000
Bygge- og beskyttelseslinjer samt fredskov
Fredninger
Fortidsminder og kulturarvsarealer
Beskyttede sten- og jorddiger
Jordforurening (V1, V2 og områdeklassificering)
Råstofområder
Drikkevandsboringer i forhold til muligt behov for midlertidig sænkning af
grundvand i anlægsfase
Drikkevandsområder i forhold til spildevand (vejvand)
Vurdering af mulige flagermusegnede træer (flagermus er opført som bilag
IV-art)
Andre kommunale udpegninger
Yderligere er projektet vurderet i forhold til, om det er anmeldelsespligtigt efter
VVM-bekendtgørelsen
1
.
1
Lovbekendtgørelse nr. 448 af 10. maj 2017 af visse offentlige og private anlægs virkning
på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0038.png
38
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Figur 4.12
Miljøforhold omkring rundkørslen på Hillerødvej i Kregme.
Screeningen har resulteret i følgende konklusion:
Der skal derfor laves jordbundsanalyser, der viser, om jorden er forurenet
inden anlægsarbejdet begyndes.
Hele projektområdet ligger inden for et areal, som er udpeget som et områ-
de med drikkevandsinteresser (OD). Det skal derfor sikres, at der under an-
læg og drift af rundkørslen ikke forekommer grundvandstruende aktiviteter.
Hele projektområdet ligger inden for kirkebyggelinjen omkring Kregme Kir-
ke. Der må ikke opføres byggeri højere end 8,5 meter inden for kirkebygge-
linjen.
Hele projektområdet ligger inden for et kulturarvsareal. Inden der kan fore-
tages jordarbejder på hele strækningen skal Museum Nordsjælland informe-
res om projektet.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0039.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
39
Det er på baggrund af ovenstående screening vurderet, at projektet ikke har
væsentlig indflydelse på miljøet, og skal derfor ikke anmeldes til screening
2
.
Hvis der stødes på spor af fortidsminder eller oldsager i forbindelse med anlæg
af rundkørslen, skal arbejdet straks bringes til standsning jf. museumslovens §
27. Fundet skal meddeles til Halsnæs Kommune. I dette tilfælde må det evt.
revurderes om projektet medfører væsentlige påvirkninger på kulturarven og
derved skal VVM-anmeldes.
Projektet skal ikke anmeldes til screening, såfremt museet er enig i, at arealerne
i vejens umiddelbare nærhed er så forstyrrede, af tidligere anlægsvirksomhed,
at der næppe kan være risiko for større sammenhængende fund. I fase 2 er mu-
seet ikke blevet spurgt herom. Derfor skal det forudsættes, at projektet skal
anmeldes til screening. Der er i anlægsoverslaget afsat 60.000 kr. til miljø
screening.
Udledning af vejvand
Halsnæs Kommune har vurderet krav til udledning af vejvand ved en eventuel
ombygning. Kommunens vurdering er som følgende: "Det
er lidt svært at sige
med sikkerhed, hvilke vilkår kommunen vil sætte, da det kan afhænge af stør-
relsen af det befæstede areal og hvordan Vejdirektoratet har tænkt sig at hånd-
tere regn og overfladevandet. Hvordan sandfanget dimensioneres eller om der
skal indarbejdes et andet form for LAR anlæg kan evt. have indvirkning på
kommunens vurdering. Grundlæggende vil kommunen nok stille vilkår til at
regnvandet ikke må give anledninger til sandaflejringer eller erosion,og at der
ikke må ske misfarvning, oliefilm eller andre uæstetiske forhold i det påvirkede
miljø."
Vejdirektoratet har prøvet at kontakte kommunen for at få præciseret krav til
udledning, sandfang mm. Dette er ikke lykkedes at få oplysningerne præciseret,
hvorfor der er afsat beløb til evt. ekstra foranstaltninger for at aflede vandet.
4.6
Vurdering af øvrige tekniske forhold
4.6.1 Ledningsoplysninger
Der er indhentet ledningsoplysninger for projektområdet. Undersøgelsen har til
formål at vurdere, om der er større/betydende ledningsanlæg placeret i projekt-
området, da de kan have indflydelse på projektets udformning og økonomi.
Det vurderes, at ledninger placeret inden for projektområdet kan tilpasses, såle-
des at den skitserede løsning kan gennemføres. Eventuelle udgifter til lednings-
arbejder er beskrevet i overslaget.
2
Henvisning til VVM-direktivet, bilag 2 punkt 13 a)
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0040.png
40
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
I forbindelse med detailprojekteringen udarbejdes der i dialog med ledningsejer-
ne ledningsprotokoller, der beskriver de nødvendige ledningsarbejder.
4.6.2 Geotekniske forhold
Vejdirektoratet har udført et notat vedr. de geotekniske forhold på lokaliteten.
Notatet inkl. tegninger er gengivet ubeskåret i bilag H.
Resultatet af de indledende geotekniske studier skal bidrage til et robust an-
lægsoverslag og klargøre eventuelle specielle forhold / udfordringer, som
skal/bør undersøges nærmere i fase 4.
Det vurderes ikke at være nødvendigt, at der udføres geotekniske boringer i fa-
se 4. Men hvis der er behov for at skulle anvende den bortgravede jord anbefa-
les det, at få lavet en prøvegravning til verificering af om jorden, som antaget,
er indbygningsegnet.
Beløbet til en prøvegravning forventes at være ca. 2.000 kr. samt ca. 15 timer
til geotekniker til planlægning, tilsyn, vurdering og afrapportering. Udgifterne er
indarbejdet i anlægsoverslaget.
4.6.3 Arealerhvervelse
I forbindelse med ombygning af rundkørslen til signalanlæg, vil det være nød-
vendigt at erhverve areal for de omkringliggende lodsejere. Fordi der ikke er tale
om små arealer og arealer gennem følsomt areal for lodsejerne – her tænkes
specielt på etablering af de nye adgangsvej, forventes det ikke at der kan indgås
frivillige aftaler. Arealerhvervelse er illustreret på arealerhvervelsesplan, vedlagt
i afsnit 6.
Arealerhvervelserne er opgjort udgør i alt 3.414 m² for permanent areal og
5.886 m² for midlertidigt arealbehov (arbejdsarealer). Se arealerhvervelsesplan
i afsnit 6. Vejdirektoratet har udarbejdet et arealerhvervelsesbudget, hvilket er
medtaget i det samlede anlægsoverslag.
For matriklerne beliggende på sydlig side af Hillerødvej østlig vejben erhverves
der ikke areal i forbindelse med projektforslaget. Hvis der ikke er plads til veja-
len indenfor eksisterende vejmatrikel, placeres ledninger i fortovet i stedet for.
Tilsvarende er gældende ved matrikel 7a.
4.6.4 Myndighedsforhold
Projektet skal godkendes/afklares med Nordsjællands Politi og med Halsnæs
Kommune. Der er ikke udarbejdet en myndighedsplan på fase 2.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0041.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
41
4.6.5 Anlægsarbejdets udførelse
TIDSPLAN
Den samlede periode for gennemførelse af projektet afhænger af, hvorvidt are-
alerhvervelsen kan ske gennem frivillige aftaler eller ekspropriation. Som be-
skrevet ovenfor vurderes at ekspropriation er nødvendigt i dette tilfælde. Tids-
forbrug for projektet er vurderet med følgende forudsætninger:
Rekvirering af kommissarius
Forundersøgelser:
Detailprojektering:
Arealerhvervelse (ekspropriation):
Udbud og kontrahering:
Udførelse:
Udførelse over vinter:
18 mdr.
3 mdr.
3 mdr.
4 mdr.
2 mdr.
6 mdr.
+ op til 4 mdr.
Forundersøgelser omfatter opmåling, arkæologiske forundersøgelse samt under-
søgelse af uafklarede forhold, se afsnit 4.7. Ved gennemførelse af ekspropriation
kan forundersøgelser og detailprojektering ske sideløbende med rekvirering af
kommissarius.
4 mdr. til arealerhvervelse er baseret på en forventelig kombineret besigtigelse
og ekspropriationsforretning. Fordi arealerhvervelsen forventes at ske gennem
ekspropriation vurderes projektet at kunne gennemføres inden for 30-34 måne-
der. Dette skyldes primært, at kommissarius p.t. skal rekvireres 18 måneder
inden ekspropriationsforretningen.
TRAFIKAFVIKLING UNDER ANLÆG
Vejdirektoratet har udført et notat vedr. trafikal anlægslogistik og trafikafvikling
på lokaliteten. Notatet inkl. bilag er gengivet ubeskåret i bilag I.
I anlægsfasen opstilles afspærring efter principperne beskrevet i ”Håndbog Af-
mærkning af vejarbejder m.m.” Anlæg og Drift, September 2017. Anlægget
anses for at være en simpel ombygning, dog bør trafikafviklingsplaner samt
afmærkningsplaner for trafikafvikling, for de forskellige etapper i udførselsfasen
laves, (evt. af den valgte entreprenør eller dennes rådgiver), for at sikre
fremkommeligheden under udførelse. Det faktum at rundkørslen ligger i forbin-
delse med bymæssig bebyggelse, anbefales det at der tages særligt hensyn til
blødetrafikanter i trafikafvikling under anlægsfasen.
Overslag for de færdselsregulerende foranstaltninger har Vejdirektoratet opgjort
til 698.000 kr., som indgår i anlægsoverslaget. Der er i overslag for de færdsels-
regulerende foranstaltninger taget forbehold mod eventuelle meromkostninger
ved ombygning af afvanding med 200.000 ifm. trafikale foranstaltninger til om-
lægning af hovedafvandingen.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0042.png
42
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
4.7
Uafklarede forhold
Herunder er oplistet en række uafklarede forhold beskrevet i tidligere faser. Un-
der hvert forhold følger en besvarelse af, hvordan det er håndteret ifm. denne
fase 2-analyse.
Der er ikke identificeret yderligere uafklarede forhold.
Støttemure
For at undgå store arealindgreb på matriklerne beliggende tæt op af
vejanlægget for at udligne højdeforskelle er det foreslået at der etableres støt-
temure langs flere af matriklerne frem for pladskrævende skråningsanlæg. Den
økonomiske omkostning til støttemurerne indgår i anlægsoverslaget.
Lokale vejadgange
I forbindelse med anlæg af signalanlæget begrænses adgangsforholdene for
ejendomme beliggende langs Hillerødvej. I den tidligere fase 2 er det undersøgt,
hvorledes det er muligt at etablere alternative adgangsveje til matriklerne via
nye lokalveje tilkoblet Frederikssundsvej. Der er ikke taget stilling til nødvendig-
heden af lokalvejene fra Vejdirektoratets side, hvilket først sker i fase 4. I an-
lægsoverslaget medregnes udgifter til anlæg af lokalvejene, hvis det skulle vise
sig nødvendigt, hvorfor arealbehovet ligeledes er indregnet i arealbudgettet.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0043.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
43
5
5.1
Økonomi
Anlægsoverslag
Med udgangspunkt i det skitserede projektforslag er der gennemført en økono-
misk overslagsberegning for gennemførelse af projektet. COWI har opgjort
mængder med følgende forudsætninger:
I de eksisterende forhold afledes overfladevand til eksisterende afvandings-
konstruktioner.
Eksisterende materiel (skilte etc.) genanvendes ikke, såfremt det er place-
ret indenfor ombygget område. Nyt materiel (belysning, skilte etc.) etable-
res på påkørselsvenlige standere.
Eventuelle omlægninger af forsyningsledninger gennemføres i henhold til
gæsteprincippet, med undtagelse af 1, som beskrevet i bilag J.
Arbejdsplads kan etableres nærliggende arbejdsområdet.
Vejdirektoratet har med udgangspunkt i COWIs mængdeopgørelse udarbejdet
anlægsoverslag, hvilket fremgår af tabel 6. Mængdeopgørelsen og overslagsbe-
regningen fremgår desuden af bilag J.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0044.png
44
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
Tabel 6
Post
Overslagsberegning for gennemførelse af projektet.
DKK ekskl. moms.
10.384.000
2.077.000
1.006.000
13.467.000
3.409.000
1.467.000
18.343.000
1.834.000
20.177.000
1.834.000
22.011.000
Entreprisearbejder
Efterkalkulationsbidrag (20 %)
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration
Fordelingsomkostninger (8,0 %)
Basisoverslag i alt
Korrektionstillæg A (10 %)
Ankerbudget i alt
Korrektionstillæg B (10 %)
Projektbevilling
5.2
Samfundsøkonomi
Den samfundsøkonomiske beregning tjener til at sammenligne omkostninger og
gevinster for trafikanter og samfundet bredt set. Samfundsøkonomien beregner
nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone,
hvilket gør det muligt at sammenligne og prioritere mellem forskellige projekter
og løsninger for det enkelte projekt.
I afsnit 5.2.1 beskrives forudsætningerne for den samfundsøkonomiske bereg-
ning, og i afsnit 5.2.2 følger resultatet af beregningen.
5.2.1 Forudsætninger
I samfundsøkonomien indgår projektets anlægsoverslag (ankerbudgettet) og
ændringer i uheld samt rejsetid i myldretiden. Vejdirektoratet har udarbejdet en
udgave af TERESA (version 4) målrettet projekter under trængselspuljen, hvori
samfundsøkonomien beregnes.
Der anvendes en række analyseforudsætninger, som er vist i tabel 7.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0045.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
45
Tabel 7
Emne
Åbningsår
Anlægsår
Samfundsøkonomiske forudsætninger.
Forudsætning
2020
2019
2018
15 år
4%
1,325 (32,5 %)
10 %
220
År for nutidsværdi og priser
Analyseperiode for trafikale effekter, (2020-2034)
Diskonteringsfaktor
Nettoafgiftsfaktor
Forvridningsfaktor
Antal hverdagsdøgn pr. år
Kilde: Vejdirektoratet, "Forudsætninger trængselspletter 2017".
Der er ikke lavet trafiktællinger af typefordelingen på stedet, men på baggrund
af lignende analyser er personbilandelen af trafikken på lokaliteten sat til 81 %,
mens vare- og lastbiler er sat til henholdsvis 12 % og 7 %. Der er anvendt for-
delinger af trafikken på turformål for personbiler som vist i tabel 8.
Tabel 8
Forudsætninger om persontrafikkens fordeling på køretøjstype og turfor-
mål.
Personbil
Turformål
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
Bolig-arb
67,5%
33,8%
Erhverv
9,3%
7,8%
Fritid
23,2%
58,4%
Kilde: Vejdirektoratet, "Forudsætninger trængselspletter 2017"
Der er ikke medregnet driftsomkostninger. Driftsomkostningerne forventes ikke
forøget meget i forhold til dagens situation.
5.2.2 TERESA beregning
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at projektforslaget er samfundsøkono-
misk rentabelt. Der opnås en positiv nettonutidsværdi på 538 mio. kr. og en in-
tern rente på 161 %.
Anlægsomkostningen fremgår som en negativ effekt, der opvejes af projektets
positive effekter i form af især øget fremkommelighed.
Da anlægsomkostningen er finansieret med offentlige midler, vil projektforslaget
medføre en negativ samfundsøkonomisk effekt kaldet arbejdsudbudsforvridning.
Effekten udtrykker det forventede tab for samfundet, der er forbundet med at
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0046.png
46
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
skulle opkræve flere skatter til finansiering af øgede offentlige udgifter. På den
anden side indgår også en positiv effekt på arbejdsudbuddet, da trafikanterne
får kortere rejsetid.
De samfundsøkonomiske resultater fremgår af tabel 9.
Tabel 9
Samfundsøkonomiske resultater.
Parameter
Anlægsomkostninger:
Anlægsomkostninger
Restværdi
Brugereffekter:
Tidsgevinster, vej (personbiler, varebiler og lastbiler)
Tidsgevinst, gods
Eksterne effekter:
Uheld
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone*
Note:
Projektdata (mio. kr.)
-12
-27
14
512
509
3
2
2
36
-3
-3
42
538
161%
36,03
Anlægsomkostningen er omregnet først til markedspriser ved tillæg af net-
toafgiftsfaktoren og dernæst til nutidsværdi. Dette gør, at tallet ikke direk-
te kan sammenstilles med anlægsoverslaget fra det forudgående kapitel.
Grundet de meget høje forsinkelser i basismodellerne anvendes resultater-
ne af følsomhedsanalysen i sammenfatning og stamblad.
Som det fremgår af kapacitetsanalysen, tabel 2, medfører projektforslaget en
betydelig reduktion i forsinkelserne i såvel morgen som i eftermiddagsperioder-
ne. Det er valgt grundet kølængderne opgjort i tabel 5 og 6, at reducere basis
forsinkelserne med 50% i forbindelse med beregning af samfundsøkonomi. De
beregnede kødannelser har en udstrækning forbi Frederiksværk, hvorved det
vurderes, at trafikken ikke kan få adgang til Hillerødvej, hvorfor forsinkelsen
reduceres med 50% for at få den direkte forsinkelse fra rundkørslen i Kregme.
Dette er bedste bud med den foreliggende vissimmodel. Resultaterne af denne
beregning fremgår af følsomhedsanalyse i tabel 10.
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0047.png
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
47
Der er gennemført en følsomhedsanalyse på baggrund af de samfundsøkonomi-
ske beregninger for at illustrere påvirkningen på de samfundsøkonomiske resul-
tater i tilfælde af, at effekterne af projektets gennemførelse er anderledes end
forudsat. Resultaterne heraf er vist i tabel 10, og i de samfundsøkonomiske re-
sultater i bilag K.
Følsomhedsanalysen viser, at resultaterne er robuste over for ændringer i de
primære positive og negative effekter. Hverken ændringer i anlægsomkostninger
eller arbejdsudbudsforvridning bevirker, at projektet bliver samfundsøkonomisk
urentabelt.
Tabel 10
Resultater af samfundsøkonomisk følsomhedsanalyse
Netto nutids-
værdi
499
Intern rente
Følsomhed/2016-nutidsværdi i mio. kr.
Ingen arbejdsudbudsforvridning
(Arbejdsudbudsforvridning og –gevinst: 0)
Lave anlægsomkostninger, -20 %
(Anlægsomkostninger: 16,1 mio. kr.)
Høje anlægsomkostninger, +20 %
(Anlægsomkostninger: 24,2 mio. kr.)
Lave forsinkelsesgevinster, -25 %
(Tidsgevinst, vej: 382 mio. kr.
Tidsgevinst, gods: 3 mio. kr.)
Lave forsinkelsesgevinster, -50 %
(Tidsgevinst, vej: 255 mio. kr.
Tidsgevinst, gods: 3 mio. kr.)
Høje forsinkelsesgevinster, +25 %
(Tidsgevinst, vej: 637 mio. kr.
Tidsgevinst, gods: 3 mio. kr.)
164,2%
541
201,5%
535
134,7%
401
121,8%
264
82,1%
675
201,1%
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 38: Henvendelse af 18/12-18 fra Halsnæs Kommune om, rapporten fra Vejdirektoratet om Kregme Rundkørslen
1992867_0048.png
48
FASE 2 PROGRAMMERING AF TRÆNGSELSPLETTER PÅ STATSVEJNETTET 2017
6
Bilags- og tegningsliste
Bilag A – Data fra droneflyvning
Bilag B – Uheldsdata, strækningsoversigt
Bilag C – Besigtigelsesnotat
Bilag D – Kapacitetsberegninger / trafikalt grundlag
Bilag E – Trafiksikkerhedsrevision
Bilag F – Arealmæssige problemer med krydsombygningen ved Frederiks-
sundvej
Bilag G – Natur- og miljømæssige forhold
Bilag H – Geotekniske forhold
Bilag I – Trafikal anlægslogistik og trafikafvikling
Bilag J – Anlægsoverslag
Bilag K – Teresa-Beregning
Der er vedlagt følgende bilag:
Der er vedlagt følgende tegninger:
H10609-4001, Plantegning, km. 17,000-17,200
H10609-3001, Arealerhvervelsesplan, km. 17,000-17,200
H10609-28001, Kørekurveplan – sættevognstog, km. 17,000-17,200
H10609-28002, Kørekurveplan – modulvogntog, km. 17,000-17,200
H10609-36501, Signalplan, km. 17,000-17,200
H10609-35001, Afvandingsplan, km. 17,068
H10609-5001, Længdeprofiler, km. 16,900-17,300
H10609-7001, Normaltværsnit, km. 17,000-17,200
K:\PLA\VM\PMN\Fase 2 Trængselspletter\H10609 Kryds ved Frederikssundsvej, Kregme - Signal\Revideret aflevering 29.10.2018\Til kommunen
02.11.2018\H10609_Kregme_analysenotat.docx