Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 35
Offentligt
1981950_0001.png
Ansøgning om ophævelse af
strandbeskyttelseslinjen ved havnearealer i
Struer Kommune
1
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0002.png
1. Introduktion
Struer Kommune er som andre kystkommuner udfordrede, når det kommer til udvikling og forvaltning i de
kystnære områder. Struer Kommune har 136 km kyststrækning, hvor cirka 60 % af kommunens samlede areal
er omfattet af kystnærhedszonen. På Thyholm, som udgør den nordlige del af Struer Kommune, udgør
kystnærhedszonen 82 %. Med et samlet areal i Struer Kommune på 250,84 km
2
og en kyststrækning på 136
km har den kystnære placering stor betydning for kommunens udviklingsmuligheder og planlægning.
Struer Kommune har i de senere år kæmpet med affolkning - især i de ydre områder som de mindre øer
Jegindø og Venø. En ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på eller omkring havnearealer kan skabe
muligheder for etablering af faciliteter, der kan understøtte turismen i yderområderne, hvor andet erhverv
er udfordret af kystnærhed og landzone. Turisme er ekstremt vigtigt for kommunens yderområder og kan
holde de små lokalsamfund i live. Kommunen har modtaget flere henvendelser fra borgere, som har udtrykt
særligt ønske om, at kommunen gør brug af muligheden for at søge om ophævelse af
strandbeskyttelseslinjen.
På flere havne opleves der problemer med pladsmangel og faciliteter for de sejlende gæster. Nogle havne
ønsker derfor at udvide deres bådpladser, så der er plads til flere gæster. Nogle havne oplever at gå glip af
mange sejlende gæster, da de ikke kan rumme flere både. Andre havne ønsker at forbedre faciliteterne for
de gæster, som kommer. De sejlende gæster
både endagsbesøgende og overnattende, er vigtige for at
holde hjulene i gang i de mindre lokalområder, og kapaciteten af bådpladser er derfor af stor betydning for
lokalsamfundet.
Det er
ikke
Struer Kommunes ønske at etablere store anlæg på og omkring havnene, som vil få væsentlig
indflydelse på de natur- og landskabsmæssige interesser indenfor strandbeskyttelseslinjen. Struer Kommune
ser tværtimod ophævelse af strandbeskyttelseslinjen som en mulighed for at styrke lokalsamfundene og
skabe bedre faciliteter for turismen, så alle får muligheder for at opleve de kvaliteter, som eksisterer langs
kommunens kyster.
Naturbeskyttelseslovens § 69, stk. 3 åbner op for muligheden for at søge om ophævelse af
strandbeskyttelseslinjen på bynære arealer i eller omkring havne. Struer Kommune vil med denne ansøgning
gøre brug af muligheden og ansøger hermed om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på nedenstående
arealer. Vi håber, at sagerne vil blive vurderet individuelt, og at der er mulighed for dialog, såfremt der
mangler uddybende forklaringer, oplysninger eller tilpasninger.
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0003.png
2. Områder, hvor Struer Kommune ønsker strandbeskyttelseslinjen ophævet
Ansøgningen omfatter fem overordnede områder, som ses på figur 1. I de efterfølgende afsnit redegøres for
de enkelte områder, og kommunens ønsker begrundes.
Figur 1
Markering af de fem områder hvor Struer Kommune ønsker strandbeskyttelseslinjen ophævet.
Områderne, hvor strandbeskyttelseslinjen søges ophævet, vil på de efterfølgende figurer og bilag være
markeret som blå polygoner.
3
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0004.png
3.
Jegindø Havn
3.1 - Introduktion til området
Jegindø er beliggende i Limfjorden øst for Thyholm, hvor selve Jegindø Havn er placeret på øens østvendte
kyst. Jegindø har et areal på ca. 7,9 km
2
og et indbyggertal på 418. Hele øen er omfattet af kystnærhedszone,
og en stor del af øens samlede areal er omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
Selve havnen er omfattet af lokalplan nr. 305, som udlægger området til havneformål, erhverv, som knytter
sig til havnen samt boliger. Havnearealet grænser mod syd op til en strandeng beskyttet efter
naturbeskyttelseslovens § 3. Den nordligste del af strandengen, som overlapper med lokalplanen, kan i dag
ikke karakteriseres som strandeng. Området anvendes til opbevaring af både m.v. og har været anvendt til
dette igennem en længere årrække. Der er knap 500 m til nærmeste internationale naturbeskyttelsesområde
(Natura 2000) (jf. bilag 2).
Struer Kommune søger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen indenfor delområde I og delområde II på
figur 2.
Figur 2
Delområde I og II. Blå afgrænsning indikerer områder, hvor Struer Kommune søger
strandbeskyttelseslinjen ophævet. Rød markering indikerer de forskellige delområder. På kortet ses
endvidere strandbeskyttelseslinjen markeret med gul skravering.
Delområde I udgør selve havnen og er omfattet af lokalplan nr. 305 for udvidelse af Jegindø Havn. Havnen er
udlagt som byzone og er karakteristisk ved et væsentligt omfang af havnerelateret bebyggelse. Der er
indenfor delområdet igangsat et projekt, som omhandler etablering af et fjordbad, hvor målet er at give alle
adgang til vandet. Fjordbadet skal kunne benyttes af foreninger, turister og lokale og er med til at understøtte
4
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0005.png
friluftslivet i området. Ud over turisme og friluftsliv danner havnen ramme for blandt andet
muslingeerhvervet på Jegindø.
Landskabet indenfor delområde I er udpeget som særligt bevaringsværdigt og karakteriseret som
kulturpræget kystlandskab. Området er overvejende fladt og omfattet af udpegning af særlige udsigter (jf.
bilag 1).
Delområde II er placeret bag delområde I og bag et område, hvor strandbeskyttelseslinjen allerede er
ophævet ved eksisterende boligbebyggelse. Delområdet ligger i landzone, hvor dele af området er udpeget
som særligt værdifuldt landbrugsområde.
Landskabet er udpeget som særligt bevaringsværdigt og karakteriseret som naturpræget kystlandskab. Dele
af delområde II er omfattet af udpegning af særlige udsigter (jf. bilag 1). Som i delområde I er landskabet i
delområde II overvejende fladt.
3.2
Redegørelse
Struer Kommune har et ønske om at forbedre vilkårene for de mindre øers muligheder for udvikling.
Etableringen af et fjordbad på Jegindø Havn er kun en del af en større plan med ønsker om udvikling af turist-
og friluftsfaciliteter. De spændende projekter på Jegindø Havn vil kunne støtte op om udviklingen på øen og
skabe et attraktivt sted for de lokale borgere såvel som besøgende. At kunne operere mere frit i forhold til
faste anlæg og byggeri indenfor delområde I vil understøtte vækst og udvikling i området og hermed skabe
bedre rammer for blandt andet erhvervslivet på havnen.
Struer Kommune har en forventning om, at en ophævelse af strandbeskyttelseslinjen
særligt indenfor
delområde I, vil kunne udgøre en administrativ lettelse for en række kommende afgørelser om dispensation.
Imellem de to delområder findes det område, hvor strandbeskyttelseslinjen allerede er ophævet. Dette
område ligger i tilknytning til de to delområder og udgør en naturlig sammenhæng med især den eksisterende
væsentlige bebyggelse på havnen indenfor delområde I.
Indenfor delområde II er der ikke nogen planer om udvikling eller særlige hensyn, som ønskes udnyttet med
ophævelse af strandbeskyttelseslinjen. Området er medtaget i ansøgningen på baggrund af en vurdering af
den foranliggende bebyggelse samt landskabets flade og lavtliggende terræn.
Der er allerede etableret væsentlig bebyggelse indenfor delområde I. Ligeledes er der etableret bebyggelse
af bymæssig karakter imellem delområde I og II.
5
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0006.png
4. Oddesund Havn
4.1
Introduktion til området
Oddesund Nord er beliggende i landzone på den sydlige del af Thyholm i Struer Kommune. Oddesund Nord
er en landtange, som forbinder Thyholm til den resterende del af Struer Kommune. Syd for Oddesund Nord
ligger Oddesund Syd. Disse to områder forbindes af Oddesundbroen på tværs af det smalle Oddesund.
Oddesund Nord består af arealer, som er omfattet af strandbeskyttelseslinjen samt arealer, hvor
strandbeskyttelseslinjen er ophævet. Dette gælder for de arealer, som består af boligbebyggelse langs
Hovedvejen og Sortevej (jf. figur 3). Imellem arealerne langs Hovedvejen og Sortevej, hvor beskyttelseslinjen
er ophævet, ligger et areal, som er omfattet af strandbeskyttelseslinjen. Indenfor dette areal strækker
jernbanen sig. Derudover er der indenfor området beplantning.
Oddesund Havn er beliggende på den nordøstlige del af Oddesund Nord. Hele havnearealet er omfattet af
strandbeskyttelseslinjen.
Området, hvor Struer Kommune søger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen, ses på figur 3.
Figur 3
Blå markering viser det område, hvor Struer Kommune ønsker strandbeskyttelseslinjen ophævet. På
kortet ses yderligere strandbeskyttelseslinjen markeret med gul skravering.
6
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0007.png
Området på Oddesund Nord er karakteristisk ved, at det ligger lavt i landskabet. Terrænet er fladt, og for hele
Oddesund Nord er der udpeget særlige udsigter. Fra flere udsigtspunkter i området er der udsigt til
Limfjorden
både øst og vest for Thyholm.
Landskabet består delvis af kulturpræget og naturpræget kystlandskab. Området omkring Oddesund Havn er
udpeget som kulturpræget kystlandskab. Denne udpegning strækker sig mod nord og omfatter yderligere
boligbebyggelse og et sommerhusområde (se bilag 3). Områdets infrastruktur i form af hovedvejen,
jernbanen, Oddesund Havn og Oddesundbroen viser områdets betydning som overfartssted. Derudover
vidner nedlagte havne eller rester deraf om, at Oddesund i flere århundreder har været et vigtigt knudepunkt
mellem Thyholm og Thy til resten af Jylland.
Udpegningen af det naturpræget kystlandskab er primært fastlagt vest og nord for den kulturprægede
kystlandskabsudpegning. Området består er marint kystforland, der som tidligere nævnt fremstår som et
fladt landskab. At der i området er udpeget særlige udsigtsposter samtidig med, at området er fladt, gør
landskabet sårbart overfor ændringer i forhold til at bevare landskabskarakteren.
Havnearealet består af mindre bebyggelser. Arealet anvendes til havnerelaterede funktioner som kajplads,
toiletfaciliteter og opholdsrum. Områdets anvendelser er fastlagt i lokalplan nr. 293, som udlægger området
til erhvervs- og offentlige formål, der har naturlig driftsmæssig tilknytning til lystbåde- og fiskerihavnen.
Udover at arealerne er omfattet af strandbeskyttelseslinjen, er Oddesund Nord også omfattet af
kystnærhedszonen. Langs den vestlige kyst på Oddesund Nord er et større areal udpeget til internationalt
beskyttelsesområde (Natura 2000-område). Afstanden fra Oddesund Havn til Natura 2000-området
fastsættes til ca. 600 meter (se bilag 4).
Syd og øst for Oddesund Havn er der registreret strandeng og søer beskyttet efter naturbeskyttelseslovens §
3. Vest for området er der ligeledes registreret strandeng. Sydvest for området er der registreret hede.
4.2
Redegørelse
Struer Kommune ansøger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen for arealer på og bag Oddesund Havn
(jf. bilag 3). Struer Kommune ønsker at forbedre rammerne for udvikling på Oddesund Havn, som på
nuværende tidspunkt er omfattet af både kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen.
Struer Kommune har i 2013 fået udarbejdet en helhedsplan for Oddesund Nord, som skitserer nogle
projektforslag. Siden 2013 er der sket ændringer i projektforslagene, og de lokale borgere er kommet med
nye forslag til projekter, som ønskes realiseret, der er beliggende indenfor det ansøgte areal. Projekterne har
til formål at udvikle Oddesund til et sted med oplevelser forbundet med naturen, friluftsaktiviteter og de
mange historiske lag. Området har et udviklingspotentiale indenfor turisme og skal skabe rammerne for et
mødested for de lokale borgere, turister og friluftsbrugere.
Imellem Hovedvejen og Sortevej ansøges der om ophævelse af strandbeskyttelseslinje for at opnå
huludfyldning.
Struer Kommune ønsker at skabe mulighed for anvendelser med rekreative formål i tilknytning til Limfjorden,
som kan understøtte turismen på Thyholm. Nord for området er et større sommerhusområde, hvorfor der
er grundlag for turismerelaterede aktiviteter. Derudover er der ønske om skabe rammerne for undervisnings-
og formidlingsrelaterede aktiviteter i området, som skal fortælle om områdets kultur- og naturhistorie.
7
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0008.png
De aktiviteter, som vil blive etableret på arealet, vil ikke reducere de særlige udsigter, der er på Oddesund
Nord. Aktiviteterne
både midlertidige og permanente, vil blive etableret i eksisterende bebyggelser eller i
tilknytning til eksisterende bebyggelse på havnearealet. Området omkring havnen og Oddesundbroen er
karakteriseret af mange tekniske anlæg og bebyggelse. Ydermere vurderer Struer Kommune, at
anvendelserne ikke vil påvirke hverken § 3-områder eller Natura 2000-området, som er beliggende i
umiddelbar nærhed til området.
8
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0009.png
5. Tambohus Havn
5.1 - Introduktion
Tambohus er beliggende på den østlige side af Thyholm ved dæmningen videre mod øst til Jegindø. Syd for
dæmningen på Thyholm ligger Tambohus Havn, som er en mindre naturhavn med plads til enkelte både. Ved
havnen ligger også Tambohus Kro med overnatningspladser til besøgende gæster. Både by og havn er
beliggende i landzone og kystnærhedszone.
Tambohus Havn er omfattet af lokalplan nr. 5.8 for Tambohus Naturhavn, Thyholm. Lokalplanen opstiller
retningslinjer for bevarelse af området som et naturskønt og særegent område, men giver samtidig mulighed
for etablering af mindre anlæg og faciliteter der knytter sig til havne- og fritidsformål.
Mod havnens syd og vestlige side er byen beliggende, bestående af både helårsboliger og fritidsboliger. Alle
boliger er placeret langs den nord- og sydgående Tambogade, som præger byens aflange form. En del af
arealet vest for Tambogade er omfattet af lokalplan nr. 5.4 for et område til hotel-, feriebebyggelse og
lystbådehavn.
Struer Kommune søger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på to arealer, herunder delområde I og
delområde II på nedenstående kort. En del af delområde I er omfattet af lokalplan 5.8, hvor en del af
delområde II er omfattet af lokalplan 5.4.
Figur 4
Delområde I og II. Blå polygoner viser de arealer hvor Struer Kommune søger strandbeskyttelseslinjen
ophævet. Strandbeskyttelseslinjen er vist med gul skravering og delnummer er markeret med rødt.
9
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0010.png
På arealer med boligbebyggelse i Tambohus er strandbeskyttelseslinjen allerede ophævet. Dele af Tambohus
er omfattet af en landsbyafgrænsning, men dele af boligbebyggelsen er placeret udenfor denne. Den allerede
ophævede strandbeskyttelseslinje strækker sig både indenfor og udenfor strandbeskyttelseslinjen.
Delområde I udgør selve havnen. Indenfor delområdet er der fra lokale borgere ønsker om at etablere
faciliteter for blandt andet vandsportsturister som kajakroere og lignende. De ønskede faciliteter er dog ikke
blot for turister, men ses også som en mulighed for at styrke lokalsamfundet og foreningslivet i og omkring
Tambohus. Havnen har i dag en begrænset kapacitet trods et stort potentiale, og der er derfor også klare
ønsker om at øge antallet af bådpladser. Der forekommer ikke meget bebyggelse på havnen i dag, og der er
ikke ønsker om store anlæg eller bebyggelser i fremtiden. Der er dog ønsker om bedre forhold og faciliteter
der støtter op om naturhavnens formål, og kan styrke friluftslivet.
Delområde II er beliggende bag boligbebyggelsen hvor strandbeskyttelseslinjen er ophævet.
Både indenfor delområde I og delområde II er der registreret natur beskyttet efter naturbeskyttelseslovens
§ 3. Indenfor delområde I er der tale om strandeng, hvorimod der indenfor delområde II er tale om mose. I
delområde II findes der også udpeget og kortlagt Natura 2000 Habitatområde (se bilag 6).
Terrænet ved Tambohus er fladt, hvorimod landskabet vest for Tambohus er mere kuperet. Begge
delområder er omfattet af udpegning af særlige udsigter samt særligt bevaringsværdige landskaber. Indenfor
delområde I findes udpegningerne naturpræget- og kulturpræget kystlandskab, hvor naturpræget
kystlandskab også findes indenfor delområde II (se bilag 5).
5.2
Redegørelse
Struer Kommune har en forventning om, at en ophævelse af strandbeskyttelseslinjen, særligt indenfor
delområde I, vil være en administrativ lettelse i forbindelse med fremtidige projekter på havnen. De
påtænkte forbedringer på havnen vil kunne understøtte en udvikling som kommunen allerede mærker til i
Tambohus og samtidig skabe rammer for friluftsliv og foreningsliv.
På trods af den begrænsede havnerelaterede bebyggelse, findes der en del anden bebyggelse omkring
havnen. Kroen spiller en vigtig rolle for de aktiviteter der foregår på og omkring havnen, og der er derfor en
naturlig sammenhæng mellem havnen og det bagvedliggende område. Ved ophævelse af
strandbeskyttelseslinjen, særligt indenfor delområde I, vil det lette mulighederne for at skabe sammenhæng
mellem de to arealer.
Det er Struer Kommunes vurdering, at de beskyttede naturtyper indenfor det ansøgte område ikke vil blive
påvirket negativt ved ophævelse af strandbeskyttelseslinjen. En mindre udvidelse af havnen vurderes
derimod at kunne skabe rammer for folks mulighed for at opleve naturen på tæt hold. Der er indenfor
udpegningen af naturbeskyttede arealer ikke planer om at opføre større bebyggelse som kan medføre en
negativ påvirkning af naturen.
Imellem de to delområder findes det område, hvor strandbeskyttelseslinjen allerede er ophævet. Der
ansøges om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen indenfor delområde II alene på baggrund af de
foranliggende arealer, hvor strandbeskyttelseslinjen allerede på nuværende tidspunkt delvist er ophævet.
10
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0011.png
6. Venø Havn
6.1
Introduktion
Venø er en 6,5 km
2
stor aflang ø i Limfjorden beliggende nord for Struer. Hele øen er omfattet af
kystnærhedszone, og ud af de i alt 6,5 km
2
er ca. 4,9 km
2
omfattet af strandbeskyttelseslinjen. På Venø er der
én by (Venø by), og på hele øen findes både helårshuse og sommerhuse/fritidsboliger. I 2018 er
indbyggertallet 185 personer.
Havnearealet er omfattet af Lokalplan 313 for Venø Havn, som udlægger arealer til havneformål. Havnen er
beliggende vest for Venø By og indgår samtidig i landsbyafgrænsningen for byen. Bag den bymæssige
bebyggelse øst for havnen, hvor strandbeskyttelseslinjen allerede er ophævet ligger et ubebygget areal
omfattet af strandbeskyttelseslinjen. Dette areal består delvist af registreret § 3 natur og delvist af arealer i
drift. Eng, mose og sø udgør de registrerede naturtyper indenfor området (se bilag 8). På figur 5 ses to
delområder hvor strandbeskyttelseslinjen søges ophævet. Delområde I består af selve havnearealet og
delområde II udgør det bagvedliggende areal.
Figur 5 - Delområde I og II. Blå polygoner viser de arealer hvor Struer Kommune søger strandbeskyttelseslinjen
ophævet. Strandbeskyttelseslinjen er vist med gul skravering og delnummer er markeret med rødt.
Havnearealets nordlige ende grænser op til en strandeng beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3. Arealet
er endvidere udpeget som Natura 2000-område (se bilag 8).
11
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0012.png
Begge delområder er udpeget med særlige udsigter, hvor terrænet er lavtliggende og forholdsvist fladt, dog
med enkelte forhøjninger. Det lavtliggende terræn understøtter de våde naturtyper registreret i området.
Både delområde I og II er udpeget som særligt bevaringsværdigt landskab, herunder kultur- og naturpræget
kystlandskab (se bilag 7).
På havnen er der flere havnerelaterede bygninger bestående af en havnebygning med butik, café og
servicefaciliteter, mindre fiskeskure samt andre småbygninger. Havnen anvendes i dag primært af
fritidssejlere og fritidsfiskere men også af Venø Efterskole, som benytter havnen og faciliteterne til
undervisningsformål.
Venø har igennem tiden oplevet mange kystrelaterede udfordringer, som har sat begrænsninger for udvikling
af både erhverv og turisme. Mange større og mindre projekter har igennem tiden fået afslag, hvilket sætter
en naturlig stopper for udviklingen af en mindre ø som Venø.
6.2
Redegørelse
Der er med denne ansøgning
ikke
intentioner om at etablere store anlæg, som er i strid med
strandbeskyttelseslinjens formål. Det er tværtimod et ønske om at skabe bedre muligheder for
lokalsamfundets udvikling og ageren i et område, der er påvirket af begrænsninger og restriktioner.
Da havnearealet ligger indenfor landsbyafgrænsningen, og da det endvidere grænser op til et område præget
af bymæssig bebyggelse, som ikke omfattet af strandbeskyttelseslinjen, er det Struer Kommunes vurdering,
at en ophævelse vil forekomme naturlig på havnearealet.
Delområde II, som er placeret bag byen, vurderes som en unaturlig afgrænsning af strandbeskyttelseslinjen,
og uden stor funktion på grund af placeringen bag den relativt tætte bebyggelse. Struer Kommune ønsker
ikke med en ophævelse at foretage ændringer indenfor de beskyttede naturarealer, men
strandbeskyttelseslinjen opleves på dette areal mere som en begrænsning for de enkelte grundejere, som er
ramt af denne end som en funktion udpegning.
12
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0013.png
7. Humlum Havn
7.1 - Introduktion
Humlum Havn er beliggende øst for Humlum by i landzone. Området er beliggende nord for Struer. Havnen
er placeret ved Venø Sund.
Området er omfattet af delområde I i lokalplan nr. 259, som fastsætter anvendelsen til havne- og
fiskerirelaterede funktioner samt stier og friarealer. Hele lokalplanområdet er omfattet af
strandbeskyttelseslinjen. Havnearealet består af en mindre lystbådehavn samt en mindre bygning.
Derudover er der opsat bænke og borde indenfor lokalplanens delområde I. Der søges om ophævelse af
strandbeskyttelseslinjen indenfor arealet vist på figur 6.
Figur 6 - Blå markering viser det område, hvor Struer Kommune ønsker strandbeskyttelseslinjen ophævet. På
kortet ses yderligere strandbeskyttelseslinjen markeret med gul skravering.
Udover at arealerne er omfattet af strandbeskyttelseslinjen, er Humlum Havn også omfattet af
kystnærhedszonen. Nord for havnen er et areal kortlagt til internationalt habitat- og
fuglebeskyttelsesområde (Natura 2000-område), jf. bilag 10.
Nord for Humlum Havn er der registreret hede og søer beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3. Syd for
området er der registreret strandeng, jf. bilag 10.
13
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0014.png
Landskabet omkring havnen er beliggende i et lettere kuperet terræn. Langs den østlige kyst består
jordbunden af moræne samt hævet havbund. Overgangene mellem områderne bestående af moræne og
hævet havbund opleves ikke som markante, men er med til at skabe det kuperede terræn.
Havnen ligger i tilknytning til Humlum Camping. Syd for havnen ligger Humlum Fiskerleje. Området ligger på
hævet havbund nedenfor den tidligere kystskrænt med en relativ åben afgrænsning mod kysten.
Humlum Fiskerleje udgør en kulturhistorisk sammenhæng, der opleves i kystlandskabet syd for Humlum
Havn. Fiskerlejet består af en række rødmalede fiskerhuse, der ligger langs stranden.
Det kulturhistoriske landskab er forholdsvis velbevaret i kystforlandet og opleves uforstyrret. Særligt
området omkring Humlum Fiskerleje opleves som en stærk kulturhistorisk fortælling. Hele kystforlandet
omkring Humlum Havn og Fiskerleje er præget af vide udsigter over kystlandskabet og ud over Limfjorden
(se bilag 9). Området vurderes derfor som særligt sårbart overfor ændringer, som kan forringe
udsigtsforholdene og oplevelsen af et samlet kystområde. Det er særligt sårbart overfor blandt andet
tekniske anlæg, landbrugsbygninger og skovrejsning.
7.2
Redegørelse
Struer Kommune ansøger om ophævelse af strandbeskyttelseslinjen for arealer på Humlum Havn (se figur
6). Struer Kommune ønsker at forbedre rammerne for turistudviklingen for Humlum Camping og Humlum
Havn, som på nuværende tidspunkt er omfattet af både kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen.
Havnens faciliteter udgør en vigtig funktion for Humlum Camping. Ligeledes begrænser
strandbeskyttelseslinjen udviklingen for den øvrige del af Humlum Camping. Arealerne anvendes af lokale
borgere såvel som turister. Ophævelsen af strandbeskyttelseslinjen vil fremme turismen i området ved at
lette den administrative sagsbehandling for en række kommende afgørelser om dispensation.
Struer Kommune vurderer, at en ophævelse af strandbeskyttelseslinjen ikke vil påvirke de særlige udsigter
over det kultur- og naturhistoriske landskab i særlig væsentlig grad. Området er allerede præget af
campingpladsen. Derudover er området omfattet af lokalplan nr. 259, som begrænser anvendelsen og
bebyggelsens karakter indenfor området.
På Humlum Havn er der i øjeblikket idéer til et udviklingsprojekt, som skal styrke havnens position som
lystbådehavn i Limfjorden samt understøtte den øvrige turisme i området. Der er konkret planer om
etablering af en saunahytte for vinterbadere på havnens areal. Projektet vil kunne skabe et attraktivt sted
for de lokale borgere såvel som de besøgende.
I forbindelse med realisering af planerne vil Struer Kommune sikre, at Natura 2000- og § 3-områderne ikke
vil blive forringet.
14
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0015.png
8. Sammenfatning
Det kan som kyst- og yderkommune være udfordrende at opretholde udviklingen, skabe vækst og afhjælpe
affolkning i yderområderne. I Danmark opleves en stigende interesse for vandsport og vandaktiviteter, og
der er dermed et udviklingspotentiale og en grobund for øget kystturisme på de steder, som er udfordrede i
forhold til andet erhverv på grund af den kystnære beliggenhed. Det er derfor vigtigt for en kommune som
Struer at benytte de muligheder, der måtte opstå for at skabe et bedre og mere attraktivt miljø til glæde og
gavn for både lokale borgere såvel som turister.
Ophævelse af strandbeskyttelseslinjen på de ansøgte arealer vil kunne bidrage positivt og være med til at
skabe rum, hvor endnu flere mennesker kan opleve naturen, strandene og de kystnære landskaber. Samtidig
vil det kunne bidrage til øget turisme, skabe vækst og fremme erhvervslivet i hele kommunen.
Vi ser med spænding frem til at få svar på vores ansøgning.
15
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0016.png
1. Bilag
Bilag 1
Særlige udsigter og bevaringsværdige landskaber, Jegindø
16
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0017.png
Bilag 2
Naturbeskyttelse, Jegindø
17
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0018.png
Bilag 3 - Særlige udsigter og bevaringsværdige landskaber, Oddesund Nord
18
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0019.png
Bilag 4
Naturbeskyttelse, Oddesund Nord
19
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0020.png
Bilag 5 - Særlige udsigter og bevaringsværdige landskaber, Tambohus
20
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0021.png
Bilag 6
Naturbeskyttelse, Tambohus
21
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0022.png
Bilag 7 - Særlige udsigter og bevaringsværdige landskaber, Venø
22
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0023.png
Bilag 8
Naturbeskyttelse, Venø
23
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0024.png
Bilag 9 - Særlige udsigter og bevaringsværdige landskaber, Humlum
24
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Brev af 5/12-18 til Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer om strandbeskyttelseslinjen
1981950_0025.png
Bilag 10
Naturbeskyttelse, Humlum
25