Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 24
Offentligt
1963297_0001.png
Dato
01-11-2018
Aftale om justering af tilskudsordningerne til nedsættelse af
færgetakster for personbefordring og godstransport på ikke-
statslige færgeruter til og fra visse øer
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti er enige om at gennemføre en række initiativer med henblik på en justering
af tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for godstransport og personbefor-
dring på ikke-statslige færgeruter til og fra en række øer.
Med aftalen bliver der fulgt op på Økonomi- og Indenrigsministeriets evaluering af
tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for godstransport og personbefor-
dring fra august 2018.
Aftaleparterne konstaterer, at de to tilskudsordninger på henholdsvis passager- og
godsområdet grundlæggende fungerer godt og efter formålet.
Parterne er enige om følgende som opfølgning på færgeevalueringen:
Ændret fordelingsnøgle på passagerområdet
Fordelingsnøglen på passagerområdet ændres på baggrund af forskydninger i
trafik- og omsætningstal mellem de omfattede færgeruter. Ændringerne med-
fører en omfordeling på 5,2 mio. kr. i forhold til den oprindelige fordelings-
nøgle.
Der tilføres samtidigt yderligere 5,2 mio. kr. årligt fra 2019 til tilskudsordnin-
gen til nedsættelse af færgetakster for ikke-statslige færgeruter på passager-
området, således at den samlede årlige ramme fra 2019 udgør 86,4 mio. kr.
(2018-pl).
Med de nye midler ydes kompensation til de kommuner, som ellers ville få et
tab i tilskud som følge af ændringen af fordelingsnøglen. Kompensationen skal
ses i lyset af, at der med evalueringen er tale om et tidligt serviceeftersyn. De
registrerede forskydninger i trafik- og omsætningstal kan skyldes andre for-
hold i den korte periode, ordningen har været i kraft, end selve tilskudsord-
ningen.
Statsgaranti til standardfærgeprojekt
Der afsættes samlet 15 mio. kr. i perioden 2019-2022 til en statsgaranti, der
skal dække et eventuelt driftsunderskud i forbindelse med en standardfærge,
som i regi af Færgesekretariatet er under udvikling, og som kommunerne vil
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Aftaletekst om justering af tilskudsordninger på færgeområdet
1963297_0002.png
kunne leje som afløserfærge. Det anerkendes, at standardfærgeprojektet byg-
ger på en klimavenlig energiløsning.
Uændret fordelingsnøgle på godsområdet
Fordelingsnøglen på godsområdet forbliver uændret. De registrerede forskyd-
ninger i omsætningstal er begrænsede.
Forenkling af opfølgningsredegørelser på passager- og godsområdet
Kravet om revisorpåtegning afskaffes i de tilfælde, hvor tilskudsbeløbet til en
kommune/færgerute er under 1 mio. kr. I disse tilfælde stilles i stedet krav om
en påtegning fra kommunalbestyrelsen om opfølgningsredegørelsens rigtig-
hed. Kommunalbestyrelsens frist for indsendelse af den årlige opfølgningsre-
degørelse ændres fra udgangen af marts måned til udgangen af august måned,
så fristen svarer til tidsforløbet for kommunernes færdiggørelse af godkendte
regnskaber.
Forenkling af afgrænsning af varebiler på godsområdet
Afgrænsningen af varebiler på godsområdet ændres, således at alle gulpladebi-
ler omfattes af ordningen på godsområdet.
Harmonisering af reglerne for anvendelse af uforbrugte midler
Reglerne for anvendelse af uforbrugte midler fra forudgående år harmonise-
res, så uforbrugte midler på godsområdet kun kan anvendes til nedsættelse af
færgetakster på godsområdet svarende til ordningen på passagerområdet, idet
der dog etableres mulighed for at anvende uforbrugte midler til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet i de tilfælde, hvor nedsættelsen af færgetak-
ster på godsområdet har nået grænsen på maksimalt 80 pct., ekskl. moms og
vareafgift opkrævet af havnene.
Større fleksibilitet for små øer i periodeafgrænsning på passagerområdet
Den nuværende undtagelse af skolernes sommerferie afløses af nye regler,
hvor kommuner med små øer selv kan træffe beslutning om, hvornår til-
skudsmidler på passagerområdet anvendes inden for en samlet tidsmæssig
ramme på 46 uger.
Udredning om ø-kortordning og tilskudsordning på passagerområdet i for-
hold til Orø
Der igangsættes et udredningsarbejde mellem Økonomi- og Indenrigsministe-
riet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om samspillet mellem ø-
kortordningen og tilskudsordningen på passagerområdet i forhold til Orø med
henblik på, om der er anledning til ændringer. Interessenter på området ind-
drages i relevant omfang.
Særlig Mandø-ordning på godsområdet
Der afsættes 90.000 kr. årligt som et øremærket tilskud til Esbjerg Kommune
til etablering af en Mandø-ordning med fælles transport af gods. Midlerne fi-
nasieres af den økonomiske ramme på godsområdet.
Ny evaluering i 2022 af tilskudsordningerne på passager- og godsområdet
2
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Aftaletekst om justering af tilskudsordninger på færgeområdet
1963297_0003.png
Der gennemføres en ny evaluering i 2022, når der er indhøstet erfaringer fra
en længerevarende periode, herunder om udviklingen i trafik- og omsætnings-
tal på de omfattede færgeruter. I forbindelse med evalueringen vil der være
særskilt fokus på, hvordan kommuner med små øer administrerer den øgede
fleksibilitet i periodeafgrænsning på passagerområdet, jf. punktet ovenfor,
herunder i forhold til eventuel kapacitetsbelastning i skolernes sommerferie.
Denne aftale er en stemmeaftale. Under forudsætning af, at der på finansloven for
2019 er tilvejebragt den nødvendige finansiering, er aftaleparterne enige om at stem-
me for den lovgivning, der implementerer initiativerne.
3