Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 16
Offentligt
1957756_0001.png
Hvordan sikres flere
ungdomsuddannelses-
tilbud i hele landet med
særlig fokus på land- og
yderkommuner?
v. Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0002.png
Ungdomsuddannelsesinstitutioner har
en afgørende betydning for bosætning
og lokalt arbejdsmarked
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0003.png
Adgang til ungdomsuddannelser er en forudsætning for bosætning, især i land- og yderkommunerne
Mangel på kvalificeret arbejdskraft bl.a. pga. en faldende andel af erhvervsaktive og unge menneskers
søgen mod uddannelserne i de største byer
Unges valg af ungdomsuddannelse hænger ofte sammen med afstanden til ungdomsuddannelser
Adgang til uddannelse kan styrke landdistrikternes udvikling, stimulere jobskabelse og bosætning og
skabe levedygtige lokalsamfund, viser internationale erfaringer og OECD-rapport
Folketinget har vedtaget en målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en
ungdomsuddannelse. Den målsætning støtter Landdistrikternes Fællesråd
Derfor bør de gymnasiale ungdomsuddannelser og grundforløbene til erhvervsuddannelser have en
bedre geografisk dækning end i dag. For de almene gymnasier bør udbuddet ikke forringes
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0004.png
Udfordring 1
Ungdomsuddannelser i
landdistrikter rammes, ligesom
andre uddannelser, hårdt af
omprioriteringsbidraget, som
udgør 2 pct. årligt.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0005.png
Den primære besparelse foretages som en
procentbesparelse. Dermed rammes alle
på samme måde
men ikke lige hårdt
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0006.png
Gymnasier og erhvervsskoler, der i meget stor udstrækning baserer økonomien på taxametertilskud,
rammes særligt hårdt. De mindre institutioner og i særlig grad institutioner med vigende antal studerede,
hvilket ofte ses i land- og yderområder, der rammes
Uddannelsesinstitutioner vil lukke uddannelsestilbud eller studieretninger, og antallet af forskellige
ungdomsuddannelser blive dermed reduceret, især i land- og yderområder og steder med tilbagegang i
elevgrundlag. Uddannelsestilbuddene i større byer vil der i mod kunne fastholdes.
Vores forslag:
Forhøj udkants- og grundtilskuddet, stop omprioriteringsbidraget,
hvilket vil sikre
overlevelse for de udfordrede institutioner i landdistrikterne.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0007.png
Udfordring 2
Fusioner mellem STX, HHX og EUD
kan give udfordringer grundet
forskellige tilskudssystemer
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0008.png
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0009.png
En fusion mellem en handelsskole og en teknisk skole
øger det samlede grundtilskud
sammenlignet med
de to institutioners samlede grundtilskud før fusionen
En fusion mellem et gymnasium og en handelsskole, hvor den fortsættende institution er et gymnasium,
betyder
en reduktion af det samlede grundtilskud på 15-20 %
En fusion mellem to almene gymnasier indebærer
en markant reduktion i tilskuddet på over 35 %
Det nuværende tilskudssystem tager ikke højde for at fusionerede institutioner omfatter gymnasiale
udbud og erhvervsuddannelsesudbud
Vores forslag: Fjern barrierer for at fusionere på tværs af de almene gymnasiale
uddannelser og de erhvervsrettede uddannelser ved at
fastholde grundtilskud, udkants-
tilskud og studie-rettede tilskud, der afspejler institutionernes aktuelle udbud.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0010.png
Udfordring 3
Lovgivningen vedr. etablering af
nye uddannelsesretninger og
tilbud administreres for restriktivt
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0011.png
Der opleves
restriktive regler
ift. etablering af nye uddannelsesretninger og -tilbud målrettet små
ungdoms-uddannelsesinstitutioner i land- og yderområder
En del
ansøgninger får afslag
ed begru delse o
staten i form af f.eks. længere studietid
a gle de ”kritisk
asse” eller øgede udgifter for
Afslag på ansøgninger på nye uddannelser svækker unges uddannelsesmuligheder og uddannelser rettet
mod det lokale erhvervsliv og arbejdsmarked.
Vores forslag:
Indfør mere lempelige regler
vedr. etablering af nye uddannelsesretninger og -tilbud i land-
og yderområder.
Beslutningskompetencen bør i højere grad være lokal
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957756_0012.png
Tak for ordet
Følg os på de sociale medier