Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 16
Offentligt
1957753_0001.png
Et gymnasium i provinsen
650 elever og 60 lærere (65 i 2013)
Danmarks største opland
Forholdsvis få højtuddannede forældre
Høj ungdomsarbejdsløshed
flest drenge
40% er bevilget buskort
Buslinjer truet
Flextrafik?
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0002.png
Et gymnasium i provinsen
Vejen til indflydelse
Magteliten, 2015: 423 danskere styrer landet
Social arv styrer uddannelsesvalg
- færre højtuddannede i Sydsjælland
~
færre søger gymnasiet
Øget tilgang til erhvervsuddannelser nødvendig
- men ikke på bekostning af gymnasiet
Videregående uddannelse efter studenter-
eksamen
- 60% universitet, 40% prof.bach. el.lign
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0003.png
Et gymnasium i provinsen
Søgefrekvens stx i Sydsjælland 22% efter 9.kl.
Lavere søgefrekvens end Region Sjælland i gns.
Region Sjælland lavere søgefrekvens
ift. øvrige regioner
Parathedsvurdering i 8. kl favoriserer piger
- 66% af eleverne i gymnasiet er piger
(2017
19%)
Konklusion
- skævvridning af Danmark
- voksende ulighed
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0004.png
Vi
gør gymnasiet attraktivt
… ved
f.eks:
motiverende undervisningsformer
fagligt relevant og aktuelt indhold
feedback - understøttende undervisning
ekskursioner
virksomhedsbesøg
studierejser
udvekslingsrejser
fællestimer
gæstelærere
teaterkoncerter
frivillig undervisning
frivillig idræt
– frivillig
usik…
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0005.png
Vi gør gymnasiet attraktivt
samarbejde med folkeskoler
samarbejde med videregående uddannelser
-
Akademisk Skrivecenter, KU:
Elever er mere studieparate efter 2008
Niveauet er højere (jf. også EVA 2018)
samarbejde med private og offentlige virksomheder
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0006.png
Vi gør gymnasiet attraktivt
Talentudvikling
Akademiet for talentfulde unge
Science-talenter
Water is Life
(naturvidenskab; konference i Tokyo)
Globalt ansvar:
Safety and Security Challenges in
our Globalised World
(samfundsvidenskab og
humaniora; konference i Barcelona)
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0007.png
Vi gør gymnasiet attraktivt
Internationalt samarbejde
- åbner verden for eleverne
Globale projekter fx.
Water is Life
(Singapore,
Tokyo) Kina, Indien, USA
EU
netværk
Nordisk samarbejde
Musik (alle nordiske lande via Nordisk Råd)
Biosfære Mø : U esco s progra
Men and Biosphere
(Estla d,
Sverige)
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0008.png
Gymnasiets betydning lokalt
Høj lokal prestige
(løfteevne)
Potentielle tilflyttere efterspørger gymnasie-
uddannelse til deres børn
Tryghed i ansættelsen
Gymnasielærere bosætter sig i lokalområdet
Engagement i udvikling af lokalområdet
Motiverer elever til at vende tilbage efter
afsluttet videregående uddannelse
(eksempler: Personaleture i skolens opland, Waves, Stars,
børneinstitutioner, sport, foreningsliv)
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0009.png
Hvorfor gymnasiet?
Mangel på højtuddannede om 7 år
Danske studenter bliver ikke arbejdsløse
Studenter uden anden uddannelse overhaler
faglærte lønmæssigt i 40-års alderen
Det økonomiske Råd, 2015
Gymnasiet udsætter elevens erhvervsvalg
- kvalificerer erhvervsvalget
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0010.png
Hvorfor gymnasiet?
Teknologisk udvikling og kunstig intelligens
kræver højtuddannede
Ansættelse af universitetsuddannede i den
private sektor skaber vækst
Et glimt af klarhed, 2015
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0011.png
Udkantsgymnasiet i
Udkantsdanmark?
Flere tilflyttere til Vordingborg
Ikke for gymnasiets skyld, men for Danmarks
Provinsstudenter som ambassadører
Fristende lokale jobs
derfor samarbejder vi
med private og offentlige virksomheder
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0012.png
Varsel om besparelser
Corydon (2011)
- tilpasning nødvendig allerede her
OK13
- redskab for den første million (merarbejde)
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0013.png
Finansiel udvikling
2013 indtægt (taxameter): 50,4 mio
2022 indtægt (taxameter): 43,2 mio
Dertil kommer dispositionsbegrænsninger
i perioden 2018-2022
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0014.png
Fremtidige trusler
Politisk pres på gymnasiet
- færre i gymnasiet, flere i erhvervsuddannelse
Adgangsbegrænsning 2019
- 10% færre i gymnasiet
Mindre årgange
- ca. 20% færre unge i Vordingborg kommune om 10 år
- konsekvens: fra 7 til 5 spor (sml. 1970erne)
- Kan det true gymnasiets overlevelse?
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0015.png
Bunden er nået
2018 uden overskud
2019 underskud?
UVMs alibi for besparelser uden at sænke
kvaliteten:
E
ffektivisering af indkøb, flytning af tælledag, indkøb
(igen), censorrejser og markedsføring
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0016.png
Tilpasning
Blanding af hold
Negativ konsekvens:
-
reduceret samarbejde mellem fagene
- gevinst af gymnasiereformen 2005 sættes over styr
Nedlæggelse af hold og fag
Ansættelsesstop
Afskedigelser?
ULØ, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Præsentationer fra udvalgets høring 25/10-18 om udfordringer for gymnasier og erhvervsskoler i landdistrikter og i yderområder
1957753_0017.png
Tilpasning
Intensivering af lærernes arbejde
- mindre tid til planlægning og forberedelse
- mindre tid til team-samarbejde
- arbejde i fritiden
Dvs. tilbage til arbejdsvilkår som for 50 år siden
- rutinepræget undervisning
- ingen væsentlig fornyelse
- ringe muligheder for lærersamarbejde
- kvalitetsforringelse eller kvalitet? Jf. Riisager