Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2048929_0001.png
Notat
Opfølgning på institutionernes brug af
”Bekendtgørelse
om talentini-
tiativer på de videregående uddannelser”
Styrelsen for Forskning og Uddannelse (SFU) har gennemført en erfaringsopsam-
ling om etablering af talentinitiativer på de videregående uddannelsesinstitutioner,
jf. bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser (talentbe-
kendtgørelsen).
1
Med talentbekendtgørelsen fik de videregående uddannelsesinstitutioner fra 2015
en række nye muligheder for at understøtte talentfulde studerende.
o
Mulighed for udmærkelse på eksamensbeviset, hvis den studerende har
ydet en ekstraordinær indsats på sit studium
Mulighed for at anerkende ekstra-curriculære aktiviteter på eksamensbevi-
set
Mulighed for at den studerende kan påtage sig en ekstraordinær arbejds-
belastning, der udløser ekstra ECTS-point,
f.eks. på særlige ”talentspor”
Mulighed for, at gymnasie- og erhvervsskoleelever kan tage fag på videre-
gående uddannelser og få merit for deres studieaktiviteter ved et eventuelt
senere optag på en relevant videregående uddannelse
24. april 2019
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Bredgade 40
1260 København K
Tel. 3544 6200
Fax 3544 6201
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1991 8440
o
o
o
Det er frivilligt, om institutionen ønsker at etablere talentaktiviteter i medfør af be-
kendtgørelsen, og udgifter til sådanne afholdes derfor af institutionen. I forbindelse
med vedtagelsen af initiativerne blev det besluttet, at de skulle evalueres efter tre
år.
I nærværende notat fremgår erfaringsopsamlingens væsentligste konklusioner om
de videregående uddannelsesinstitutioners brug af bekendtgørelsens muligheder,
oplevelse af barrierer og ønsker til evt. justeringer af bekendtgørelsen.
Metode
Erfaringsopsamlingen er gennemført ved en mindre skriftlig rundspørge i foråret
2018 til alle videregående uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af bekendtgø-
relsen. I enkelte tilfælde er det skriftlige materiale suppleret med dialog. Spørgs-
målene vedr. talentinitiativerne fremgår i vedlagte bilag 1.
26 ud af 37 videregående uddannelsesinstitutioner har indsendt besvarelse af
spørgeskemaet, jf. tabel 1.
1
Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område. Nr. 597 af 08/03/2015.
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 97: Evaluering af brug af talentbekendtgørelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2048929_0002.png
Tabel 1: Oversigt over svar efter institutionstype
Kunstneri-
ske
Antal
Svarprocent
1
33 pct.
Maritime
5
50 pct.
Erhvervsaka-
demier
6
67 pct.
Professionshøj-
skoler
6
88 pct.
Universite-
ter
8
100 pct.
Alle
26
70 pct.
Kilde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
De videregående uddannelsesinstitutioners brug af talentbekendtgørelsens mulig-
heder
Ca. to ud af tre institutioner angiver, at de har brugt bekendtgørelsen som afsæt
for udvikling af talentindsatser. Endvidere angiver ca. to ud af tre institutioner, at
de har etableret talentinitiativer, der ikke kræver brug af bekendtgørelsens mulig-
heder. For eksempel angives etablering af konkurrencer, priser for særligt gode
opgaver, innovations- og virksomhedssamarbejde og samarbejde med udenland-
ske eliteuniversiteter.
Tabel 2: Oversigt over institutionernes brug af talentbekendtgørelsen
Kunstneri-
Maritime
ske
Har brugt mulighederne
Har etableret øvrige ta-
lentaktiviteter
Har ikke talentaktiviteter
Antal respondenter
0
1
0
1
2
0
3
5
Erhvervsaka-
demier
5
4
1
Professions-
højskoler
6
6
0
6
Univer-
siteter
5
6
0
8
Alle
18
17
4
26
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
6
Kilde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Den kunstneriske uddannelsesinstitution, der indgår i erfaringsopsamlingen, har
angivet, at der ikke er etableret talentaktiviteter i medfør af talentbekendtgørelsen,
da der på institutionen allerede er en konkurrencepræget kultur, der fremmer ta-
lentudvikling. Tre ud af fem maritime uddannelsesinstitutioner angiver, at de ikke
har udbudt talentaktiviteter. Begrundelserne omhandler bl.a. skolernes korte
grunduddannelser og uddannelsesforløbenes intensivitet.
Erhvervsakademier
Der udbydes talentaktiviteter i medfør af talentbekendtgørelsen på fem ud af seks
erhvervsakademier, der indgår i erfaringsopsamlingen. Flere af erhvervsakademi-
erne har også aktiviteter under udvikling. En enkelt institution angiver, at man ikke
har anvendt talentbekendtgørelsen endnu, men gerne vil i gang med det.
To institutioner angiver, at de tilbyder aktiviteter, der udløser ekstra ECTS-
points.
En institution angiver, at de har implementeret udmærkelser på eksamens-
beviset.
To institutioner angiver desuden, at de uddeler hhv. diplomer og særskilt ek-
samensbevis for talentaktiviteter.
Side2/5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 97: Evaluering af brug af talentbekendtgørelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2048929_0003.png
Professionshøjskoler
Alle professionshøjskoler, der indgår i erfaringsopsamlingen
2
, angiver, at de an-
vender mulighederne i bekendtgørelsen, blandt andet til initiativer som forløb med
ekstra ECTS og ekstracurriculære forløb.
Fem
3
institutioner angiver, at de tilbyder aktiviteter, der udløser ekstra
ECTS-points.
Fem institutioner angiver, at de tilbyder ekstra-curriculære aktiviteter.
Flere af professionshøjskolerne
fremhæver ”profillinjer” som et talentinitiativ
inden for de ordinære uddannelser, herunder profillinjer på læreruddannel-
sen, der f.eks. kan have et naturvidenskabeligt fokus eller internationalt fo-
kus.
De seks professionshøjskoler, der har responderet, har ligeledes oprettet initiativer
uden for talentbekendtgørelsen.
Universiteter
Alle universiteter angiver, at de udbyder en form for talentaktiviteter, omend tre ud
af otte universiteters talentaktiviteter ikke gør brug af mulighederne i talentbe-
kendtgørelsen.
-
-
-
Tre ud af otte angiver, at de tilbyder aktiviteter, der udløser ekstra ECTS-po-
ints.
Fem ud af otte universiteter angiver, at de tilbyder ekstra-curriculære aktivite-
ter.
To ud af otte institutioner angiver, at de bruger udmærkelse på eksamensbe-
viset (AAU angiver, at de bruger
cum laude).
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Tværgående talentinitiativer
En række institutioner har desuden etableret talentaktiviteter, der går på tværs af
de forskellige institutionstyper. Talentprogrammet DEMOLA, der er et samarbejde
mellem UCL, tidligere EAL (nu fusioneret med UCL), SDU og SIMAC, fremhæves
for eksempel af flere respondenter.
Udfordringer ved talentbekendtgørelsen
De fleste institutioner angiver en eller flere udfordringer og uhensigtsmæssigheder
i relation til udformningen af de konkrete bestemmelser i talentbekendtgørelsen og
muligheden for finansiering af talentinitiativer.
Ni institutioner fra både erhvervsakademi, professionshøjskole- og universitetssek-
toren bemærker, at finansiering af talentaktiviteter er en udfordring, idet der ikke
fra centralt hold er afsat midler til drift af talentaktiviteter.
Inklusive Københavns Professionshøjskole (tidligere UCC og Metropol) og Danmarks Medie- og Jour-
nalisthøjskole
3
Københavns Professionshøjskole har efter rundspørgen blev foretaget søgt om fondsmidler til at reali-
sere et 30 ECTS honoursforløb på professionshøjskolens læreruddannelse (Copenhagen Honours Col-
lege) under talentbekendtgørelsen. Fondsmidlerne blev siden bevilget. Projektet er dog ikke talt med i
denne opgørelse.
2
Side3/5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 97: Evaluering af brug af talentbekendtgørelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2048929_0004.png
Ti institutioner fra både erhvervsakademi, professionshøjskole- og universitetssek-
toren, angiver, at bekendtgørelsen opleves som detaljeret og unødigt restriktiv i
forhold til institutionernes mulighed for at tilrettelægge relevante aktiviteter. For ek-
sempel indeholder bekendtgørelsen et minimumskrav for ECTS, som et talentspor
skal indeholde for at udløse udmærkelse på eksamensbeviset. Dette fremhæves
som en særlig udfordring af fire institutioner. Minimumskravet udgør 20 ECTS-po-
int på en kandidatuddannelse, 30 ECTS-point på en bacheloruddannelse og en
professionsbacheloruddannelse, og 15 ECTS-point på en erhvervsakademiuddan-
nelse.
I
talentbekendtgørelsens nuværende udformning stilles krav om, at ”talentspor”
med ekstra ECTS gennemføres, så den studerende følger normeret studietid. Stu-
derende, der ikke følger normeret studietid, kan desuden ikke optages på talent-
spor. Fem ud af otte universiteter angiver, at det er en udfordring, at de stude-
rende skal gennemføre inden for normeret studietid. Endvidere fremhæver fire uni-
versiteter, at de skærpede krav om studiefremdrift har resulteret i en begrænsning
af interessen for at deltage i talentprogrammer.
Ingen institutioner angiver, at de benytter muligheden for at gymnasie- og er-
hvervsskoleelever kan tage meritgivende fag på de videregående uddannelser. To
institutioner angiver, at muligheden er vanskelig at bruge, bl.a. fordi det praktisk
kan være vanskeligt at følge fag på flere uddannelsesinstitutioner samtidig, fordi
timerne ofte er placeret i samme tidsrum. En institution angiver, at det er uhen-
sigtsmæssigt, at gymnasielever optager pladser fra øvrige studerende, ligesom
elever fra gymnasier og erhvervsskoler antages at ville mangle forudsætninger for
at deltage i undervisningen.
Endelig fremhæver erhvervsakademier og professionshøjskoler, at uddannelser-
nes relativt korte varighed (særligt for erhvervsakademiuddannelserne) kan med-
føre begrænsninger for en talentindsats, at der er behov for at italesætte et talent-
begreb på det erhvervs- og praksisrettede område, samt at etableringen af talent-
forløb vil være på bekostning af de ordinære uddannelser, hvilket fagpersoner og
undervisere kan være modstandere af.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Side4/5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 97: Evaluering af brug af talentbekendtgørelsen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2048929_0005.png
Bilag 1: Spørgsmål stillet til institutionerne ved erfaringsopsamling vedr. ta-
lentinitiativer i Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående ud-
dannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (BEK 597 af
8. marts 2015 - talentbekendtgørelsen)
Hvordan har jeres institutioner brugt talentbekendtgørelsens muligheder?
Har jeres institutioner etableret talentunderstøttende initiativer på baggrund af
de nye muligheder i talentbekendtgørelsen:
Udmærkelse på eksamensbeviset ifm. ekstraordinær indsats
Anerkendelse af ekstra-curriculære indsatser på eksamensbeviset
Studerende kan tage ekstra
ECTS, f.eks. på ”talentspor”
Studerende på gymnasier og erhvervsskoler kan tage fag
Beskriv gerne kortfattet initiativerne, herunder hvilke kriterier, der anvendes ifm.
tildeling og udvælgelse af studerende til talentaktiviteter, anslået antal stude-
rende, der deltager og om initiativerne er iværksat i samarbejde med eksterne
parter (f.eks. private fonde).
Indsæt gerne link til evt. yderligere beskrivelser eller vedlæg relevant bag-
grundsmateriale.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Ser I nogen barrierer for at bruge mulighederne i talentbekendtgørelsen?
I så fald hvilke? Er der juridiske barrierer for talent- og eliteinitiativer i øvrigt?
Har I forslag til justeringer inden for talentbekendtgørelsens område?
Har I på jeres institutioner etableret talent/elite-initiativer på områder, der falder
uden for bekendtgørelsens muligheder, siden den trådte i kraft i 2015?
Har I på jeres institutioner arbejdet med talentunderstøttende aktiviteter på an-
dre måder end de, der indgår i bekendtgørelsen? For eksempel etablering af
priser. Beskriv gerne initiativerne, og herunder om de er iværksat i samarbejde
med eksterne parter (f.eks. private fonde)?
Har I på jeres institutioner nedlagt talent/elite-indsatser (f.eks. talentforløb) si-
den 2015?
Beskriv i så fald hvilke og baggrunden for ikke at fortsætte indsatsen.
Har I bemærkninger til talent/elite-området i øvrigt?
Side5/5