Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2047764_0001.png
Digitale kompetencer og
digital læring
National handlingsplan for de
videregående uddannelser
April 2019
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Foto
Forside: Shutterstock
Side 9: Flemming Leitorp
Side 12 og 15: SOLK Photography
v. Søren Kristensen
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-92572-55-4
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og
digital læring
National handlingsplan for de
videregående uddannelser
April 2019
Digitale kompetencer og digital læring
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
Indhold
En fælles digital retning
Fælles udfordringer på tværs af uddannelser
Handlingsplanens initiativer
5
6
6
1. Underviserne skal løftes, så de kan løfte de studerende
2. Erfaringer og viden om, hvad der virker, skal bredes ud
3. Barrierer og regler, der ikke er tilpasset en digital
virkelighed, skal fjernes
8
11
14
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0005.png
Digitale kompetencer og digital læring
En fælles digital retning
De videregående uddannelser spiller en afgørende rolle i
at klæde os alle på til fremtidens arbejdsmarked og et
samfund med nye digitale muligheder og udfordringer.
En fremtid hvor alle studerende kan forstå og forholde sig
til digitale teknologier.
I diskussioner om fremtidens kompetencer fylder behovet for flere it-specialister ofte
meget. Tekniske og digitale kompetencer er vigtige, og derfor har regeringen blandt an-
det etableret en Teknologipagt for at få flere til at vælge en teknisk eller naturviden-
skabelig uddannelse. Men det at forstå, bruge og forholde sig til digitale teknologier er
ikke længere kun en opgave for it-specialister. Ikke alle skal kunne kode, men alle skal
kunne afkode og forstå digitale teknologier og forholde sig kritisk til dem og de nye per-
spektiver og etiske overvejelser, teknologierne bringer med sig i det enkelte fag, hvad
enten det fag er sygepleje, jura eller design.
Digitale kompetencer var et centralt tema i både regeringens Strategi for Danmarks di-
gitale vækst fra 2018 og i de drøftelser, der har været i Disruptionrådet. Det er også
baggrunden for, at regeringen som opfølgning på Disruptionrådets arbejde vil afsætte i
alt 81 mio. kr. over de næste fire år til blandt andet at styrke de digitale kompetencer
blandt underviserne på de videregående uddannelser. Det skal ruste dem bedre til at in-
spirere de studerende til at forstå og udnytte nye digitale muligheder på arbejdsmarke-
det nu og i fremtiden.
Det er ambitionen, at:
Alle studerende skal blive fortrolige med digitale teknologiers betydning for
deres eget fagområde, så de er i stand til at forstå og løse udfordringer med
og i et digitalt perspektiv.
Undervisere på de videregående uddannelser skal blive endnu bedre til at
bruge digitale teknologier på en måde, der øger undervisningskvaliteten, de
studerendes læringsudbytte og uddannelsernes fleksibilitet og tilgængelighed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
Fælles udfordringer på tværs af uddannelser
I august 2018 udsendte uddannelses- og forskningsministeren et Call for action for at
blive klogere på, hvordan digital læring og digitale kompetencer på de videregående ud-
dannelser kan understøttes og hvilke barrierer, der står i vejen for at høste den digitale
udviklings potentialer.
Gennem de mere end 80 svar der kom og gennem en række dialogmøder, workshops og
besøg på uddannelsesinstitutioner, har undervisere, ledelsesrepræsentanter og faglige
eksperter sat ord på de temaer og udfordringer, der er centrale for en digital omstilling
på de videregående uddannelser.
Fra de mange input uddannelsessektoren har bidraget med, går tre udfordringer igen:
1. Mange undervisere mangler digitale kompetencer.
2. Der mangler systematisk samarbejde og viden om, hvad der virker.
3. Regler og rammer står i vejen for det digitale potentiale.
Handlingsplanens initiativer
Den digitale fremtid for de videregående uddannelser skal løftes med et kontinuerligt
fokus og prioritering af området, så institutionerne bliver ved at udvikle deres undervi-
sere, udveksle erfaringer og lære af hinanden. Vi skal fra centralt hold hjælpe udviklin-
gen på vej. Handlingsplanen tager afsæt i de tre centrale udfordringer, der er identifice-
ret og er et skridt på vejen mod at ruste de studerende og de videregående uddannel-
sesinstitutioner til en digital fremtid.
Handlingsplanen kan ikke stå alene. Der ligger et stort ansvar hos uddannelsesinstituti-
onerne, som skal sørge for, at der skabes en stærk ledelsesmæssig opbakning og en or-
ganisatorisk vilje til at arbejde systematisk og konstruktivt med digitale kompetencer
og digitale læringsteknologier. Udviklingen på det digitale område er mange steder dre-
vet af ildsjæle, som går foran. En dybere forankring og et stærkere fokus på digitale
kompetencer og digital læring kræver ledelsesmæssig opbakning og forståelse for om-
rådet på den enkelte institution. Ledelsen skal påtage sig ansvaret for at formulere mål
og visioner for institutionens digitale fremtid, frigive ressourcer til arbejdet og under-
støtte samarbejder på tværs af for eksempel personalegrupper og uddannelser. Ledel-
sen skal også gå foran, når det handler om at styrke dialogen mellem uddannelsesinsti-
tutioner og virksomheder, der arbejder med digitale læringsteknologier.
En anden central forudsætning for stærke digitale kompetencer hos de studerende er,
at de i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne har udviklet en grundlæggende digital
forståelse og interesse. På de videregående uddannelser er indtrykket, at for mange
studerende mangler grundlæggende digitale kompetencer og forståelse for digitale
teknologier, selvom de er habile brugere af computere, iPads og telefoner. Uddannelses-
og Forskningsministeriet vil derfor fortsætte en tæt dialog med Undervisningsministe-
riet for at understøtte en koordineret digital indsats, blandt andet med udgangspunkt i
de aktiviteter Undervisningsministeriet har igangsat på området. En dialog og et sam-
arbejde som ønskes styrket og prioriteret på tværs af hele uddannelsessektoren.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0007.png
Digitale kompetencer og digital læring
Initiativer
Underviserne skal løftes, så de kan løfte de studerende
45 mio. kr. afsættes i 2019 til flerårige kompetenceudviklingsforløb målrettet
undervisere på de videregående uddannelser.
Dialog med uddannelsesinstitutionerne om at gøre digitale kompetencer til
en fast del af adjunktforløb.
Erfaringer og viden om, hvad der virker, skal bredes ud
31 mio. kr. afsættes i 2019-22 til etablering og drift af et nationalt videns- og
ressourcecenter.
5 mio. kr. afsættes i 2019 til aktiviteter, der skal understøtte samarbejde og
videndeling på tværs af uddannelsesinstitutioner, for eksempel workshops,
konferencer, afprøvning af nye videndelingsformater som podcastserier mv.
Etablering og understøttelse af netværk inden for digitale læringsteknologier
og digitale kompetencer, hvor uddannelsesinstitutioner og andre aktører,
f.eks. teknologivirksomheder, kan mødes og udvikle samarbejder, udveksle
erfaringer mv.
Barrierer og regler, der ikke er tilpasset en digital virkelighed, skal fjernes
Vejledningen for timetalsopgørelsen justeres løbende for ikke at udelukke
digitale undervisnings- og vejledningsformer.
Eksamensbekendtgørelsen revideres, så muligheden for digitale eksamener
indtænkes.
Øvrige regler og rammer, der står i vejen for at afprøve og bruge digitale
muligheder, for eksempel ophavsrettigheder til digitalt undervisningsmateriale,
undersøges.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
1. Underviserne skal
løftes, så de kan løfte
de studerende
De studerende skal udvikle stærke digitale kompetencer og
stifte bekendtskab med nye digitale læringsteknologier på
deres uddannelse. Derfor skal de mødes af dygtige
undervisere, som kan se deres eget fag i et digitalt
perspektiv, og som forstår at inddrage digitale
læringsteknologier på en måde, der giver værdi i
undervisningen.
Mange uddannelsesinstitutioner oplever, at en stor gruppe undervisere mangler digitale
kompetencer. De mangler blik for, hvad den digitale udvikling betyder for deres eget
fagfelt, og hvordan de kan afspejle det i deres undervisning. For mange er det også tek-
nisk udfordrende at udvikle digitalt undervisningsmateriale og tilrettelægge undervis-
ning med digitale elementer.
Underviserne oplever, at deres tid ikke rækker til at følge med i den digitale udvikling
inden for deres fagområde og til at udvikle deres undervisning, så digitale perspektiver
integreres på en måde, der både styrker faget i sig selv og den relevante digitale for-
ståelse. Mange savner også mere viden om hvilke digitale værktøjer, der fungerer godt i
hvilke kontekster og for hvilke målgrupper.
Trods udfordringerne er vi kommet meget videre end traditionel tavleundervisning, og
digitale kompetencer indgår mange steder naturligt i uddannelserne. I for mange til-
fælde er det dog drevet af digitale ildsjæle, som går foran, og det er ikke tilstrækkeligt
til at skabe en bred digital forankring. Men det illustrerer meget godt, at integrationen af
digitale perspektiver fungerer bedst, og motivationen blandt underviserne er stærkest,
når arbejdet med digitale teknologier og kompetencer tager udgangspunkt i den enkelte
undervisers egen faglige kontekst og undervisningssituation.
Der er derfor behov for at sætte ind for at løfte den brede undervisergruppes digitale
kompetencer og styrke deres forudsætninger for at udvikle deres undervisning i takt med
den digitale udvikling. Vi vil både have fokus på at udbrede og skalere indsatser, hvor
institutionerne og underviserne allerede har gode erfaringer og på forløb rettet mod fag-
områder, hvor fokus på digitale kompetencer ikke er udbredt, men hvor der er potentiale
for udvikling og afprøvning af nye metoder og tilgange til kompetenceudvikling.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0009.png
Digitale kompetencer og digital læring
Det er desuden relevant at tænke digitale kompetencer ind i forløb, hvor underviserne i
forvejen arbejder med deres undervisning og didaktik som for eksempel adjunktforløb
for undervisere de videregående uddannelser.
Derfor:
– Afsættes 45 mio. kr. i 2019 til flerårige forløb, som skal styrke den digitale
kompetenceudvikling af underviserne på de videregående uddannelser og
skabe viden om, hvordan uddannelsesinstitutionerne bedst kan støtte deres
undervisere i at tænke og undervise mere digitalt.
– Går Uddannelses- og Forskningsministeriet i dialog med uddannelsesinstitu-
tionerne om at gøre digitale kompetencer til en fast del af adjunktforløb.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0010.png
Digitale kompetencer og digital læring
45 mio. kr. i 2019 til at løfte undervisernes digitale kompetencer
Midlerne vil blive afsat til at løfte og udvikle digitale kompetencer blandt under-
viserne på de videregående uddannelser. Det skal styrke undervisningen, og det
er fundamentet for at give de studerende digitale kompetencer.
Midlerne skal finansiere op til 10 forløb, der udvikler undervisernes digitale kom-
petencer på de pågældende områder. Der kan både være tale om eksisterende
forløb og indsatser, som institutionerne ønsker at skalere og videreudvikle og
forløb og projekter, som skal afprøve nye metoder og tilgange til kompetence-
udvikling.
Institutionerne definerer de enkelte forløb på baggrund af følgende krav fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet:
Hvert forløb skal involvere efteruddannelse for en så bred gruppe af under-
visere som muligt på det pågældende område og danne grundlag for, at
kompetenceudviklingen kan bredes yderligere ud på baggrund af forløbet.
Alle forløb skal involvere flere uddannelsesinstitutioner og gerne på tværs af
institutionstyper. Der kan for eksempel tages udgangspunkt i brede fagom-
råder, som sundhedsuddannelserne, de finansielle uddannelser eller de byg-
gefaglige uddannelser. Det vil understøtte en stærk forankring af digitale
kompetencer på flere institutioner samt fremtidigt tværgående samarbejde.
Der skal være en klar kobling til undervisernes praksis, så hvert forløb tager
udgangspunkt i konkrete og fagspecifikke udfordringer i relation til den digi-
tale udvikling. Det skal understøtte, at de deltagende undervisere oplever
forløbet som relevant og meningsfuldt for deres arbejde og dermed øge de-
res motivation til at arbejde med digitale kompetencer på deres fagområde.
Alle forløb skal indebære vidensopbygning og videnspredning gennem
følgeforskningsaktiviteter, effektmålinger eller lignende for at understøtte
potentialet for at skalere og udbrede forløbene efterfølgende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil desuden lægge vægt på, at projek-
terne samlet set involverer fagområder, som både dækker uddannelser rettet
mod det offentlige og det private arbejdsmarked.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
2. Erfaringer og viden
om, hvad der virker,
skal bredes ud
De videregående uddannelser er opmærksomme på, at
digitale kompetencer og digital forståelse i en faglig
relevant kontekst ikke er til at komme udenom. Men det
er et emne, der er svært for de enkelte uddannelser og
uddannelsesinstitutioner selv at tage hul på og for alvor
finde de gode løsninger på. Derfor udtrykker mange
institutioner, at de mangler gode eksempler, erfaringer og
viden om, hvad der virker, som kan inspirere og motivere
på tværs.
Samarbejde, fælles fokus på den digitale dagsorden og gensidig læring kan være beri-
gende for udvikling af den enkeltes eget fagfelt. Det gælder både i forhold til digitale
kompetencer og brug af digitale læringsteknologier, og uddannelsesinstitutionerne vil
gerne styrkede samarbejder. Men uanset om der er tale om samarbejder og vidende-
lingsfora internt på de enkelte institutioner, på tværs af institutioner og institutionsty-
per eller med inddragelse af for eksempel repræsentanter fra arbejdsmarkedet og virk-
somheder, kræver det tid og prioriterede ressourcer at intensivere eksisterende samar-
bejder eller udvikle nye.
Institutionerne, underviserne og andre relevante aktører som for eksempel edtech-virk-
somheder og teknologivirksomheder i bredere forstand ligger inde med viden på områ-
det, som skal deles og spredes, og virksomhederne råder desuden over teknologi, som
kan inddrages i uddannelserne på forskellig vis.
På samme tid er der behov for, at der genereres og indsamles mere viden på området.
Det gælder internationale erfaringer og viden, som Innovationscentrene for eksempel
kan hjælpe med, men det gælder særligt i forhold til, hvad der virker og har effekt i en
dansk uddannelseskontekst. Forskning, effektmålinger m.v. i forhold til brug af digitale
læringsteknologier og arbejdet med digitale kompetencer i en faglig kontekst skal frem-
mes og understøttes yderligere.
Ny viden kan for eksempel skabes og deles gennem uformelle strukturer som faglige og
pædagogiske netværk. Mange uddannelsesinstitutioner efterspørger også et egentligt
nationalt videnscenter på det digitale område, som kan samle relevante personer fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0012.png
Digitale kompetencer og digital læring
uddannelses- og forskningsmiljøer med interesse for og viden om digitale kompetencer
og digitale læringsteknologier.
Derfor:
– Afsættes 31 mio. kr. i 2019-2022 til et etablering og drift af et nationalt videns- og
ressourcecenter med fokus på digitale kompetencer og digital læring.
– Afsættes 5 mio. kr. i 2019 til aktiviteter, der skal understøtte samarbejde og viden-
deling på tværs af uddannelsesinstitutioner, forskere og praktikere, for eksempel
workshops, konferencer, afprøvning af nye videndelingsformater som podcastserier
mv.
– Etableres og understøttes netværk inden for digitale læringsteknologier og digitale
kompetencer, hvor uddannelsesinstitutioner og andre aktører, f.eks. teknologivirk-
somheder, kan mødes og udvikle samarbejder, udveksle erfaringer mv.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0013.png
Digitale kompetencer og digital læring
31 mio. kr. til et nationalt center for digitale kompetencer og digital læring
Midlerne skal bruges til etablering og drift af at videns- og ressourcecenter, der:
– Understøtter og danner rammen for samarbejde på tværs af hele den
videregående uddannelsessektor.
– Koordinerer indsatser med aktiviteter på grundskole- og ungdomsuddannel-
sesområdet.
– Har overblik over digitale indsatser, forsøg og resultater på uddannelses-
institutionerne.
– Samler og formidler forskning og viden om digital pædagogik, didaktik og
konkrete læringsteknologier, blandt andet via løbende dialog med virksom-
heder, der udvikler disse teknologier.
– Samler og formidler forskning og viden om, hvordan den teknologiske udvik-
ling påvirker de videregående uddannelser, blandt andet i forhold til arbejds-
markedet.
– Rådgiver undervisere og uddannelsesmiljøer om udvikling af undervisning og
digitale kompetencer.
Centret etableres i samarbejde med de videregående uddannelsesinstitutioner.
Den nærmere udformning af centret, blandt andet organisering og konkrete op-
gaver, skal over de kommende måneder afklares nærmere i dialog med uddan-
nelsesinstitutioner og andre relevante aktører. Centret skal blandt andet kunne
tiltrække og samarbejde med de bedste praktikere, forskere og forskningsmil-
jøer på området.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
Digitale kompetencer og digital læring
3. Barrierer og regler,
der ikke er tilpasset en
digital virkelighed, skal
fjernes
De videregående uddannelser er reguleret af en række
regler og rammebetingelser, som blandt andet skal
understøtte, at uddannelserne er på et højt niveau, og at
der er retssikkerhed for de studerende. Disse regler må ikke
være en hindring for læring og for løbende af tilpasse
uddannelserne til en digital virkelighed.
Mange af de nuværende regler er fra en tid, hvor undervisning og eksamener gennem-
førtes analogt. I takt med at flere institutioner anvender digitale teknologier og tilbyder
undervisning via digitale kanaler, er der behov for at tilpasse regler og rammer. Uddan-
nelsesinstitutionerne opfordres derfor til at udnytte og udforske den fleksibilitet, der
ligger i de digitale teknologier og gøre opmærksom på, hvor man støder på udfordringer,
så Uddannelses- og Forskningsministeriet løbende kan forsøge at fjerne disse barrierer.
Ofte når vi taler om undervisning, tænker vi på det fysiske møde mellem underviser og
den studerende. Men de digitale muligheder gør, at læring kan ske på nye måder, og at
det fysiske møde mellem underviser og studerende kan suppleres med andre undervis-
ningsformer. Derfor oplever flere institutioner, at der er behov for at nytænke måden at
tænke og tælle undervisningstimer på.
Det samme gør sig gældende for eksamenssituationer, hvor uddannelsesinstitutionerne
oplever det som svært at gennemføre online eksamener uden en tilsynsførende. Det be-
tyder, at uddannelsessystemet bliver mindre fleksibelt, og at vi begrænser prøvefor-
merne til de allerede kendte formater.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om Digital handlingsplan for de videregående uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2047764_0015.png
Digitale kompetencer og digital læring
Derfor:
– Justeres vejledningen for timetalsopgørelsen løbende, så den ikke udelukker nye
former for digitalt baseret undervisning og vejledning.
– Revideres eksamensbekendtgørelsen, så muligheden for digitale eksamener
indtænkes.
– Gennemføres en undersøgelse af hvilke regler og rammebetingelser der i øvrigt står
i vejen for at afprøve og udnytte de nye digitale muligheder, herunder for eksempel
ophavsrettigheder til digitalt undervisningsmateriale.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15