Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Om styrkelse af rettighederne for studerende med de sværeste
funktionsnedsættelser.
Er det rimeligt og hensigtsmæssigt, at akademisk egnede studerende med de sværeste
funktionsnedsættelser får frataget deres uddannelse, fordi den nuværende
universitetslovgivning ikke tager de nødvendige hensyn?
Hvornår og hvordan har I tænkt jer at styrke rettighederne for studerende med de
sværeste funktionsnedsættelser?
Jeg tænker navnlig på studerende, der er for syge/handicappede til nogensinde at kunne
læse på normeret studietid, og som af samme årsag hverken kan få SU eller
revalideringsydelse og derfor er henvist til førtidspension.
Skulle Danmark ikke påskønne og hjælpe denne meget sårbare gruppe af studerende til at
gennemføre uddannelsen på deres egne vilkår? De senere års universitetsreformer
ekskluderer og straffer disse studerende alene pga. deres handicap (fremdriftsreform,
reglerne om maksimal studietid samt specialeregler uden mulighed for afmelding og uden
krav om handicapkompenserende tilpasning indskrevet i specialekontrakten).
De nuværende dispensationsmuligheder er helt utilstrækkelige og usynliggør denne
sårbare gruppes rettigheder. Som reglerne er nu, kan et universitet helt ustraffet undlade
at behandle en vigtig dispensationsansøgning og således reelt undlade den nødvendige
handicapkompenserende tilpasning.
Forslag:
FORBUD MOD DISKRIMINATION PGA. HANDICAP, SYGDOM OG
FUNKTIONSNEDSÆTTELSER I UNIVERSITETSLOVGIVNINGEN
FORSLAGSTEKST
Der skal i universitetsloven indføres lovpligtig handicapkompenserende tilpasning, herunder fritagelse
fra studietidsmodellen, UDEN AT universiteterne straffes økonomisk for dette. Tilpasningen skal - for at
hjælpe studerende, der er kommet i klemme pga. funktionsnedsættelser - have tilbagevirkende
retsvirkning, dvs. til 2009, da Danmark ratificerede FN’s Handicapkonvention.
De nuværende »kan«-bestemmelser om handicapkompenserende tilpasning i Uddannelses- og
Eksamensbekendtgørelsen skal ændres til »skal«-bestemmelser, således at universiteterne ikke
længere kan nægte eller undlade den fornødne handicapkompenserende tilpasning til studerende med
funktionsnedsættelser.
Side 1 af 3