Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 87
Offentligt
Om styrkelse af rettighederne for studerende med de sværeste
funktionsnedsættelser.
Er det rimeligt og hensigtsmæssigt, at akademisk egnede studerende med de sværeste
funktionsnedsættelser får frataget deres uddannelse, fordi den nuværende
universitetslovgivning ikke tager de nødvendige hensyn?
Hvornår og hvordan har I tænkt jer at styrke rettighederne for studerende med de
sværeste funktionsnedsættelser?
Jeg tænker navnlig på studerende, der er for syge/handicappede til nogensinde at kunne
læse på normeret studietid, og som af samme årsag hverken kan få SU eller
revalideringsydelse og derfor er henvist til førtidspension.
Skulle Danmark ikke påskønne og hjælpe denne meget sårbare gruppe af studerende til at
gennemføre uddannelsen på deres egne vilkår? De senere års universitetsreformer
ekskluderer og straffer disse studerende alene pga. deres handicap (fremdriftsreform,
reglerne om maksimal studietid samt specialeregler uden mulighed for afmelding og uden
krav om handicapkompenserende tilpasning indskrevet i specialekontrakten).
De nuværende dispensationsmuligheder er helt utilstrækkelige og usynliggør denne
sårbare gruppes rettigheder. Som reglerne er nu, kan et universitet helt ustraffet undlade
at behandle en vigtig dispensationsansøgning og således reelt undlade den nødvendige
handicapkompenserende tilpasning.
Forslag:
FORBUD MOD DISKRIMINATION PGA. HANDICAP, SYGDOM OG
FUNKTIONSNEDSÆTTELSER I UNIVERSITETSLOVGIVNINGEN
FORSLAGSTEKST
Der skal i universitetsloven indføres lovpligtig handicapkompenserende tilpasning, herunder fritagelse
fra studietidsmodellen, UDEN AT universiteterne straffes økonomisk for dette. Tilpasningen skal - for at
hjælpe studerende, der er kommet i klemme pga. funktionsnedsættelser - have tilbagevirkende
retsvirkning, dvs. til 2009, da Danmark ratificerede FN’s Handicapkonvention.
De nuværende »kan«-bestemmelser om handicapkompenserende tilpasning i Uddannelses- og
Eksamensbekendtgørelsen skal ændres til »skal«-bestemmelser, således at universiteterne ikke
længere kan nægte eller undlade den fornødne handicapkompenserende tilpasning til studerende med
funktionsnedsættelser.
Side 1 af 3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 1/4-19 fra Lisbeth Søndergaard Raun om styrkelse af rettighederne for studerende med de sværeste funktionsnedsættelser
Fremover skal funktionsnedsatte studerende ikke indgive dispensationsansøgninger og konstant
dokumentere funktionsnedsættelsen for at opnå en reel mulighed for studiegennemførelse.
Dokumentation navnlig for førtidspension bevilget under uddannelsen (og for SU-handicaptillæg,
specialpædagogisk støtte og revalidering) skal være nok til at dokumentere den studerendes
funktionsnedsættelse.
Reglerne for (gen-)indskrivning er i strid med konventionen, da reglerne muliggør tvangsudmeldelse
pga. funktionsnedsættelser samt nægtelse af genindskrivning pga. funktionsnedsættelser.
Reglerne for Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale er i strid med konventionen, da
reglerne (Lov nr. 570) ikke indeholder krav om specialekontrakter på handicapkompenserende vilkår.
Uddannelses-, Eksamens- og Kandidatadgangsbekendtgørelsen samt Lov nr. 570 af 06/06/2007
ændres i overensstemmelse hermed.
HVILKEN UDFORDRING FORSLAGET SKAL LØSE
Sikring af tilstrækkelig handicapkompenserende tilpasning i universitetslovgivningen (også ved
specialeskrivning og -vejledning) og dermed afhjælpning af manglerne i universitetslovgivningen i
forhold til studerende med funktionsnedsættelser.
POTENTIELLE ULEMPER VED FORSLAGET
Lov nr. 570 af 06/06/2007 om Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale skal ændres -
også med tilbagevirkende kraft, så det bliver obligatorisk for universiteterne at tilbyde og udarbejde
specialekontrakter på de nødvendige handicapkompenserende vilkår. Specialekontrakter uden den
nødvendige handicapkompenserende tilpasning indskrevet i specialekontrakten ved datoen for
kontraktens indgåelse skal kunne annulleres og erklæres ugyldige, og den studerende skal have sine
specialeforsøg tilbage og tilbydes en specialekontrakt på handicapkompenserende vilkår.
Den øgede administration i forbindelse hermed vil af nogle kunne ses som en ulempe, men udgifterne
til varig forsørgelse af de funktionsnedsatte studerende, der ikke gennemfører uddannelsen pga.
undladelse (nægtelse) af den nødvendige handicapkompenserende tilpasning, vil langt overstige
udgifterne til denne administration, der vil være kortvarig og begrænset.
Side 2 af 3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Henvendelse af 1/4-19 fra Lisbeth Søndergaard Raun om styrkelse af rettighederne for studerende med de sværeste funktionsnedsættelser
2038883_0003.png
Samlet set vil forslaget - ud over at styrke de mest funktionsnedsatte studerendes retssikkerhed og
sikre reelle muligheder for studiegennemførelse - mindske bureaukratiet og spare universiteterne for
meget administrationsarbejde.
Dokumentation for den menneskelige og samfundsøkonomiske gevinst ved forslaget:
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/fiv/bilag/187/index.htm
Jeg vil gerne understrege, at Danske Universiteter, Danske Rektorer og Danske
Handicaporganisationer har anbefalet, at studerende med svære funktionsnedsættelser skal fritages for
studietidsmodellen, uden at universiteterne straffes økonomisk for dette.
Links:
https://uniavisen.dk/juraprofessor-ku-og-minister-er-paa-kant-med-handicapkonvention/
https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/vuc-rektorer-husk-at-fravaersaarsager-ikke-kan-
saettes-paa-formel
https://uniavisen.dk/efter-fremdriftsreformen-studerende-med-handicap-dropper-ud/
https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/fiv/bilag/187/index.htm
Side 3 af 3