Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1949494_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Uddannelses- og Forsknings-
udvalget om afgivelse af indlæg i sag C-410/18, Aubriet
1. Indledning
En ret i Luxembourg, Tribunal administratif, har anmodet EU-Domstolen om at be-
svare et præjudicielt spørgsmål om proportionaliteten af et krav i luxembourgsk
lovgivning for tildeling af uddannelsesstøtte til en studerende, der er barn af en
grænsearbejder. Spørgsmålet er som følger:
5. oktober 2018
”Er den betingelse,
som pålægges studerende, der ikke er bosiddende i Stor-
hertugdømmet Luxembourg, ved artikel 3, nr. 5, litra b), i den ændrede lov af
24. juli 2014 om økonomisk støtte fra staten til videregående uddannelse, nem-
lig at ansøgeren er barn af en arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende,
som har haft lønnet beskæftigelse eller har udøvet selvstændig erhvervsvirk-
somhed i Luxembourg i en periode på mindst fem år i løbet af en referenceperi-
ode på syv år på det tidspunkt, hvor den studerende ansøger om økonomisk
støtte, idet der ikke tages hensyn til andre tilknytningskriterier, nødvendig for at
nå det af den luxembourgske lovgiver anførte mål, nemlig at søge at øge ande-
len af personer, der har afsluttet en videregående uddannelse?”
2. Sagens faktiske omstændigheder og det præjudicielle spørgsmål
Spørgsmålet er stillet i en retssag, hvor Nicolas Aubriet (sagsøger), der er stude-
rende og barn af en grænsearbejder, har anlagt sag med påstand om annullation
af et afslag fra den luxembourgske stat på uddannelsesstøtte til videregående ud-
dannelse.
Sagsøger bor hos sine forældre i Frankrig, og hans far har arbejdet i Luxembourg i
en samlet periode på over 17 år i løbet af 23 år. Sagsøger har fået afslag på ud-
dannelsesstøtte med henvisning til de luxembourgske regler, hvorefter der gives
uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende, der ikke er bosat i Luxembourg, når
vedkommende er barn af en arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Lu-
xembourg, såfremt arbejdstageren på tidspunktet for ansøgningen om uddannel-
sesstøtte har lønnet beskæftigelse eller udøver selvstændig erhvervsvirksomhed i
Luxembourg samt i en periode på fem år ud af de seneste syv år regnet fra det
tidspunkt, hvor den uddannelsessøgende ansøger om uddannelsesstøtte, har haft
lønnet beskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i Luxembourg.
Grundet afbrydelse af arbejdsperioden opfylder sagsøgers far ikke det sidst-
nævnte krav.
De luxembourgske regler er blevet ændret flere gange tidligere, bl.a. i lyset af
domme fra EU-Domstolen. I dom af 14. december 2016 (C-238/15, Verruga) ud-
talte EU-Domstolen, at et krav om uafbrudt beskæftigelse i fem år forud for ansøg-
ning om uddannelsesstøtte, ikke gjorde det muligt at tage hensyn til kortvarige af-
brydelser, når arbejdstageren i øvrigt havde arbejdet i Luxembourg i en betydelig
periode. Luxembourg ændrede parallelt med Verruga-sagen det daværende til-
knytningskrav til et krav om fem ud af syv års beskæftigelse. De luxembourgske
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/040756-02
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Notat om afgivelse af indlæg i sag C-410/18, Aubriet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1949494_0002.png
regler om tilknytningskrav for adgang til uddannelsesstøtte, gælder uanset om der
er tale om uddannelse i eller uden for Luxembourg.
I den forelagte sag henviser sagsøger til bestemmelserne om ligebehandling af ar-
bejdstagere
1
og anfører bl.a., at hans far har tilknytning til Luxembourg som løn-
net, skattepligtig grænsearbejder, der har arbejdet i Luxembourg og været tilknyt-
tet den sociale sikringsordning i mere end 17 år i perioden fra 1991 til 2014. Sag-
søgeren har tilføjet, at han også selv er fuldt integreret i Luxembourg, da han har
gennemført sin praktikperiode og i øvrigt har arbejdet i landet, siden han afsluttede
sin videregående uddannelse.
Med henvisning til praksis fra EU-Domstolen
2
anfører sagsøgeren, at selv om EU-
Domstolen har anset en betingelse om en minimumsbeskæftigelsesperiode for
passende, fastslog Domstolen samtidig, at en betingelse om fem års uafbrudt be-
skæftigelse var uproportional, idet den var til hinder for, at myndighederne kunne
tildele støtte, når forældrene, bortset fra kortvarige afbrydelser, havde arbejdet i
Luxembourg i en betydelig periode, hvilket i den sag var knap otte år
3
.
Den luxembourgske regering anfører i den forelagte sag bl.a., at der har været en
længerevarende afbrydelse i faderens beskæftigelse, hvorfor han ikke opfylder be-
skæftigelseskravet, ligesom der henvises til, at lovgivningen er blevet tilpasset ef-
ter Giersch-dommen.
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Det indre marked - og den fri bevægelighed for arbejdskraft - er en forudsætning for
Danmarks velstand og mange danske arbejdspladser. Men det er samtidig vigtigt,
at fortolkningen af reglerne om fri bevægelighed ikke går længere, end hvad der er
rimeligt.
Den forelagte sag rejser spørgsmål om, hvilke tilknytningskrav en medlemsstat kan
stille som betingelse for adgang til studiestøtte til familiemedlemmer til grænsear-
bejdere i en situation, hvor hverken den uddannelsessøgende eller grænsearbejde-
ren har bopæl i det land, hvor der søges om uddannelsesstøtte.
EU-Domstolen har bl.a. i Verruga-sagen fastslået, at der i en situation som den fo-
religgende ikke kan stilles for kategoriske optjeningskrav i forhold til grænsearbej-
dere.
De danske regler for SU til uddannelse i udlandet har visse lighedspunkter med de
luxembourgske regler. Efter Verruga-dommen ændrede regeringen de danske reg-
ler, således at et familiemedlem til en grænsearbejder kan opnå SU til uddannelse
i udlandet, hvis
grænsearbejderen
har arbejdet i Danmark i fem år ud af de seneste
syv år.
I modsætning til de luxembourgske regler blev der desuden indført regler om, at den
uddannelsessøgende via
egen
tilknytning til Danmark kan få SU til uddannelse i
1
2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
EUF-traktatens artikel 45 samt artikel 7 i forordning 492/2011.
C-20/12, Giersch og C-238/15, Verruga.
3
Jf. C-238/15, Verruga, præmis 69.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Notat om afgivelse af indlæg i sag C-410/18, Aubriet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1949494_0003.png
udlandet f.eks. hvis den studerende har boet i Danmark i 2 år ud af de seneste 10
år, har gået i skole i Danmark i en betydelig periode, eller har haft arbejde i Danmark
af et vist omfang i en betydelig periode. Der stilles ikke tilsvarende tilknytningskrav
til grænsearbejderen eller den uddannelsessøgende ved ansøgning om SU til ud-
dannelse i Danmark.
EU-Domstolen har ved flere lejligheder udtalt, at det af den luxembourgske regering
anførte mål om at sikre et højt uddannelsesniveau i forhold til den bosiddende be-
folkning, som begrundelse for en national lovgivning vedr. adgangen til studiestøtte,
der er udtryk for indirekte forskelsbehandling, forfølger et lovligt mål. EU-Domstolen
har videre udtalt, at de luxembourgske krav om en minimumsbeskæftigelsesperiode
i Luxembourg er egnet til at opfylde målet. EU-Domstolen konkluderede imidlertid i
Verruga-sagen, at 8 års arbejde med korte afbrydelser var tilstrækkelig til at opnå
den fornødne tilknytning. Det kan derfor forventes, at EU-Domstolen i den forelagte
sag primært vil forholde sig til, om det nugældende luxembourgske krav om fem ud
af syv års beskæftigelse er proportionelt med det ønskede mål, og hvad der skal
forstås ved kortvarige afbrydelser. Det kan endvidere forventes, at EU-Domstolen
vil forholde sig til, om et ensidigt krav om en minimumsbeskæftigelsesperiode er
den eneste måde at dokumentere en tilstrækkelig tilknytning på.
Da de danske regler på visse punkter ligner de luxembourgske, kan dommen i den
forelagte sag få konsekvenser for de danske regler, hvis EU-Domstolen konklude-
rer, at de luxembourgske regler er uproportionale vurderet i forhold til det anførte
mål om at øge andelen af personer, der har afsluttet en videregående uddannelse.
Regeringen vil afgive indlæg i sagen, hvori der vil blive argumenteret for, at tildelin-
gen af økonomisk støtte eksempelvis kan betinges af, at grænsearbejderen, der er
forælder til en studerende uden bopæl i medlemsstaten, har arbejdet i denne med-
lemsstat i en betydelig og bestemt minimumsperiode, jf. Giersch-dommens præmis
78 og 80. Der vil endvidere blive argumenteret for, at det må være op til de nationale
myndigheder at fastlægge, hvad der skal forstås ved
kortvarige afbrydelser
i ansæt-
telsesperioden, jf. sag C-238/15, Verruga, præmis 69.
Det bemærkes, at det følger af
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for
studiegennemførelse fra 2013,
at Danmark under skiftende regeringer har forfulgt
en aktiv politik i relation til sager vedrørende studiestøtte ved EU-Domstolen, og at
Danmark i enhver relevant europæisk sammenhæng vil arbejde for at fremme for-
udsætningerne for at opretholde det nuværende danske SU-system.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3