Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1. tværkommunalt uddannelsespolitisk årsmøde:
ÅRETS TEMA: OM
UNGES VALG
AF UDDANNELSE
Onsdag den 13. marts 2019 kl. 8.45 - 13.30. GULDBOSUND, Vibehaven 500, 4800 Nykøbing F.
Denne første tværkommunale, uddannelsespolitiske konference for Lolland-Guldborgsund-Vordingborg geografien.
Konferencen er specielt målrettet ledere af lokale uddannelsesinstitutioner, de politiske baglande (byrådsmedlemmer,
bestyrelsesrepræsentanter), embedsværket samt regionale og nationale aktører.
Program
8.45: Check in og morgenmad
9.25: Velkomst ved borgmester John Brædder, Guldborgsund Kommune
9.30: Nudging
Introduktion til nudging og menneskelig adfærd ved Pelle Guldborg
Workshopsession I (faciliteret af Inudgeyou)
11.30: Frokost
12:00: Workshopsession II (faciliteret af Inudgeyou)
12.45: Opsamling og spørgsmål ved Pelle Guldborg
13.00: Afrunding ved kommunaldirektør Søren Bonde, Guldborgsund Kommune
13.30: Tak for i dag
Om Konferencen
Hvert år står der unge i overgangen mellem
grundskole og ungdomsuddannelse. De skal
beslutte, hvad de vil bruge deres nærmeste
fremtid til. De skal træffe et valg, der på den
ene side skal tale ind i egne drømme, ønsker og
evner, og som samtidig også skal modsvare
samfundets behov for rekruttering af kvalificeret
arbejdskraft.
Nyeste forskning viser, at de unges motiver og
valgprocesser
er
påvirket af uddannelsespolitisk
rationalitetsforståelse samt strukturelt betingede
muligheder i uddannelsessystemet. Men der er
også spor af, at de unge tænker ud fra motiver,
som overskrider de dominerende forståelser af
det rationelle valg. Når forståelsen af unges
motiver begrænses til ’rationalitetsdiskurser’, er
vi alle med til at gøre valgprocesserne
vanskelige for de unge.
På konferencen stiller vi skarpt på nudging. Pelle
Guldborg Hansen, adfærdsforsker på Roskilde
Universitet, kommer og gør os klogere på
nudging, og herefter skal vi sammen med
iNudgeyou give bud på, hvordan og hvornår vi
fra vores stol kan se nudging anvendt som et
værktøj til at mindske det irrationelle, når de
unge skal træffe deres valg.
Nudging er videnskaben om hvordan man aktivt
kan benytte disse irrationelle faktorer til at
påvirke menneskers adfærd. Mere specifikt
handler nudging om, hvordan man systematisk
arbejder på at udvikle, teste og implementere
adfærdspåvirkninger, der baserer sig på
menneskets begrænsede rationalitet og de
irrationelle faktorer der påvirker os.
Arrangør Strategisk Uddannelsesforum Guldborgsund