Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2011239_0001.png
Udspil
Nye muligheder til
de dygtigste
I Danmark skal vi satse på de dygtigste. Dem som har
ekstraordinære evner og drive, og som kan sætte et
afgørende aftryk på fremtiden, hvis de får mulighed for at
udfolde deres talent. Vi skal indrette vores uddannelser, så
flere får mulighed for at blive blandt de bedste inden for
deres felt. De allerdygtigste skal have mulighed for at
udleve deres fulde potentiale. Det skal være attraktivt for
dem at læse i Danmark.
Det er nødvendigt, hvis Danmark skal stå stærkt i en fremtid, hvor en stor del af væk-
sten vil skulle skabes på baggrund af ny forskning og udvikling af nye produkter, nye
løsninger og nye virksomheder.
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0002.png
Udspil
Flere unge tager i dag en videregående uddannelse end for 10 år siden. Det er godt, men
det betyder også, at vores uddannelser skal give nogle ekstra muligheder til de aller-
dygtigste og mest motiverede unge. Så alle studerende bliver udfordret til at gøre deres
bedste og være ambitiøse inden for deres fag. Til gavn for dansk forskning, danske virk-
somheder, den offentlige sektor og til gavn for Danmark som land.
Talentfulde studerende på alle videregåede uddannelser
Der er særligt talentfulde og topmotiverede studerende på alle de videregående uddan-
nelsesinstitutioner i Danmark. Nogle læser til lærer, andre astrofysik.
I en række lande f.eks. Frankrig og England har man tradition for at samle de største ta-
lenter på særlige eliteskoler og -universiteter. Det er ikke den tradition, vi har i Danmark.
Vi vil give talentfulde og motiverede studerende ekstra muligheder – uanset hvor de
studerer.
Alle vores studerende skal støttes i at være nysgerrige, modige og turde prøve ting af.
Vi har brug for nogen, der kan skabe forandringer, lære hurtigt og tænke selvstændigt.
Der findes allerede talentinitiativer på de videregående uddannelsesinstitutioner. Det er
rigtig godt. De erfaringer skal vi videreføre og bygge videre på. Men der er behov for at
øge ambitionsniveauet for talentinitiativer, udbrede dem til flere studerende og forankre
indsatsen som en fast del af de videregående uddannelser. Og så er der behov for at
brede fokus på talentudvikling ud, så et talentforløb ikke kun er forbeholdt forskerspirer,
men også dygtige unge, der vil ud og skabe sig en karriere på arbejdsmarkedet efter
deres studier.
Derfor vil regeringen investere 190 mio. kr. i talentforløb og andre aktiviteter for talent-
fulde studerende over de næste fire år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0003.png
Udspil
Det er ambitionen, at der skal være særlige tilbud til de mest talentfulde studerende på
alle de videregående uddannelsesinstitutioner. Så uddannelserne kommer til at arbejde
systematisk med talentudvikling og dermed understøtter, at alle studerende bliver ud-
fordret under deres studier.
Talentforløbene skal give de allermest talentfulde og motiverede studerende bedre mu-
ligheder, så de bliver endnu dygtigere inden for deres felt. Niveauet skal hæves ved at
bringe de særligt talentfulde studerende sammen, så de kan inspirere hinanden. Og så
skal de udfordres og dygtiggøre sig i mødet med andre fagligheder.
Målgruppen for talentprogrammet er de 2 pct. dygtigste og mest motiverede stude-
rende på tværs af alle videregående uddannelsesinstitutioner. Det svarer til omkring
5000 studerende.
Konkret skal der etableres en pulje, som alle videregående uddannelsesinstitutioner vil
kunne ansøge om midler til udvikling og drift af ambitiøse talentforløb.
Principper for talentforløb på de videregående uddannelser
Talentforløbene kan afvikles på den enkelte uddannelsesinstitution, i samarbejde mel-
lem institutionerne og med eksterne partnere i virksomheder eller innovations- og
forskningsmiljøer. Det kan være i samarbejde med verdensførende højteknologiske
forskningsfaciliteter og eliteforskningsmiljøer i Danmark eller udlandet. Forløbene kan
afvikles som sommerskoler uden for normal studietid eller parallelt med den almindelige
undervisning i løbet af ét eller over flere semestre.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0004.png
Udspil
Der vil også være mulighed for, at studerende kan tage ekstra fag inden for andre fag-
områder eller inden for samme uddannelse (ud over normering), der giver mulighed for at
stifte bekendtskab med andre fag eller ekstra fordybelse.
Eksempel på muligt forløb
Top 200-talentsommerskole
Sofie deltager i en sommerskole for de 200 dygtigste studerende i Danmark, som
er udviklet i fælleskab af flere af de videregående uddannelsesinstitutioner.
Gennem et intensivt og ambitiøst forløb på otte uger udfordres Sofie og de andre
studerende til gruppevis at udvikle en løsning på en selvvalgt global udfordring –
f.eks. i relation til kunstig intelligens, FN’s klimamålsætning eller øvrige udvalgte
verdensmål.
På forløbet får de studerende:
Inspiration gennem oplæg fra højt profilerede forbilleder på området
Undervisning inden for relevante områder de selv vælger
Mulighed for at trække på ekspertviden og sparring fra forskere og andre res-
sourcepersoner
Inspiration gennem besøg på innovative virksomheder og forskningsinstitutio-
ner i udlandet.
Forløbet afsluttes med en konkurrence- og præmieoverrækkelse til de bedste
løsningsforslag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0005.png
Udspil
De konkrete talentaktiviteter udformes af de videregående uddannelsesinstitutioner.
Det er fælles for talentaktiviteterne, at de som udgangspunkt skal være karakteriseret
ved følgende principper:
Krav om en ekstraordinær indsats
Talentforløb kræver en ekstraordinær indsats af den studerende og gennemføres i til-
læg til den studerendes almindelige uddannelse. Det skal være i form af et formelt
ECTS-udløsende forløb eller ekstracurriculære aktiviteter.
Faglige udfordringer på særligt højt niveau
Talentforløb skal stille særlige faglige krav til den studerende og udfordre den stude-
rende mere end undervisningen på den almindelige uddannelse. Forløbene kan blandt
andet være med internationale gæsteforskere.
Partnerskaber og udsyn
Talentforløb skal give den studerende mulighed for at arbejde på virkelige udfordringer
fra eksempelsvis virksomheder, praktikere eller forskningsprojekter, herhjemme eller i
udlandet.
Tværfaglighed
Talentforløb skal give den studerende mulighed for at opleve og blive udfordret af andre
fagligheder og professioner.
De studerende skal udvælges til talentforløbene ud fra et klart formuleret sæt udvæl-
gelseskriterier, hvor der stilles flere krav end for de almindelige uddannelser, fag eller
forløb. Det kan f.eks. være fagligt niveau (karakterer), motiverede ansøgninger, samtaler
eller en kombination af disse.
Midlerne tildeles af uddannelses- og forskningsministeren efter faglig indstilling fra et
panel med repræsentanter, der på forskellig vis arbejder med excellence eller i særlig
grad har udmærket sig som innovative talenter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0006.png
Udspil
Eksempel på muligt forløb
Talent- og udvekslingsforløb hos CERN
Eva læser til ingeniør. Hun er fagligt dygtig og har lyst til at komme til udlandet.
Hun har overvejet at flytte permanent fra Danmark i søgen efter udfordringer,
men vælger i stedet at søge ind på det talent- og udvekslingsforløb, som uddan-
nelsen tilbyder i samarbejde med en række andre uddannelser.
Hun optages på baggrund af faglige resultater, motiveret ansøgning og skræd-
dersyet test. På forløbet tilbydes hun:
Et år i Danmark, hvor hun sammen med de øvrige studerende fra andre uddan-
nelser tilbydes ekstra fag, laver flere eksperimenter og får mere vejledning.
Et semester hos CERN i Schweiz, hvor hun sammen med de øvrige studerende
på forløbet får mulighed for at arbejde med teknikken på CERN i samarbejde
med forskerne her.
Eksempel på muligt forløb
Talentforløb for sygeplejerskestuderende
Anton læser til sygeplejerske og har evner og lyst til flere udfordringer ud over
dem, han får på sygeplejerskeuddannelsen.
Anton ansøger og optages på institutionens talentforløb for sygeplejestuderende
på baggrund af sine gode faglige resultater og en motiveret ansøgning.
På forløbet tilbydes Anton sideløbende med sin ordinære uddannelse:
Ekstra sygeplejefaglige fag med højt niveau og mere vejledning
Mulighed for internationalt praktikophold med ekstra udfordringer
Enten ekstra fag på anden uddannelse (f.eks. fysioterapi; grafisk design; pro-
jektledelse) eller tilknytning til forskningsprojekt
Bacheloropgave med tilknytning til forskerprojekt eller med intensiv kontakt
med praksis
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udspil
Mere fleksible rammer for talentudviklingen
Der er allerede i dag mulighed for at etablere talentforløb på uddannelsesinstitutio-
nerne. Men reglerne er på visse punkter unødigt restriktive. Der skal derfor gives mere
fleksibilitet, så der bliver bedre muligheder for uddannelsesinstitutionerne til at udvikle
talenterne:
Der skal være mere frihed til tildeling af udmærkelser til talentfulde studerende
og til at skræddersy talentforløbene til de lokale behov på uddannelserne. Ta-
lentforløb skal kunne variere i tid og antal ECTS-point og stadig give en udmær-
kelse.
Der er i dag unødigt skrappe krav til studiefremdriften for de studerende, der del-
tager på et talentforløb. Studiefremdriftskravene for studerende på talentforløb
skal sidestilles med de krav, der gælder for de øvrige studerende.
Talentfulde elever på ungdomsuddannelserne skal have flere muligheder for at
stifte bekendtskab med de videregående uddannelser. Derfor skal udvalgte og
særligt talentfulde elever kunne tage fag på en videregående uddannelse, uanset
om de er i starten eller slutningen af deres ungdomsuddannelse.
Forskning i talentudvikling
Der skal foretages en systematisk, forskningsbaseret indsamling af viden om, hvad der
virker i talentindsatsen. Denne viden skal deles, så flest muligt får mest mulig gavn af
aktiviteterne.
Der igangsættes forskning i tilknytning til talentindsatsen. Forskningen skal skabe fokus
på muligheder og barrierer for talentudvikling og på sigt understøtte institutionernes
eget talentarbejde, så indsatsen forankres bedst muligt på institutionerne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Regeringens nye talentudspil på de videregående uddannelser Nye muligheder til de dygtigste, fra uddannelses- og forskningsministeren
2011239_0008.png
Udspil
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8