Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
Du er dum, fordi du er ordblind.
Skrevet af Frida Tarp Classen, Studerende på Køge Gymnasium.
Kære undervisningsminister Merete Riisager (LA), dine rammer og regler for
videregående uddannelser, gør at ordblinde også kaldt dysleksi elever som mig kæmper
for at følge med i timerne. Grundet nedsat evne til at forarbejde talt, skriftligt sprog og
lyde.
Jeg startede i år på gymnasiet og blev hurtig klar over at jeg skulle have mere hjælp, men
mødte blot en studievejleder som igen kendskab til ordblindhed havde, hun mente jeg blot
kunne være mindre begavet, ikke egnet til gymnasiet og at jeg stillede for mange krav til
de ansatte på skolen. For ifølge studievejlederen havde mange ordblinde og folk med
psykiske lidelser gennemført gymnasiet.
Dine rammer og regler, gør allerede at de ”normale” studerende ikke kan følge med,
bliver stresset og præsterer dårligere. Så hvordan skulle vi ordblinde formå og følge med.
Når man som ordblind skal skrive en aflevering, vil det tage mellem 2-4 timer længere end
de tillagte timer. Jeg forlanger ikke at alle ordblinde skal have en følge lærer, jeg forlanger
blot at blive taget alvorlig. At få nogle hjælpemidler der virker, at min lære, kammerater
og studievejleder ved hvad det vil sige at være ORD- BLIND, så jeg med deres forståelse
kunne få hjælp.
Vi lever i år 2019, og der er stadigvæk ikke plads til at være ordblind. Trods der er over
11.500 ordblinde på de videregående uddannelser. Så hvorfor ved en studievejleder og
lærer ikke hvad det vil sige, det giver pludselig mening at vi ikke for højere karakter, for
der er jo ingen der ved hvordan de skal hjælpe.
Måske skulle jeg droppe ud, droppe min drøm om at blive journalist. Det ville være
nemmere for alle lærerne og min studievejleder. Men hvorfor bukke under for samfundets