Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 58
Offentligt
UDDANNELSES- OG FORSKNINGSUDVALGET
REJSERAPPORT
STUDIEREJSE TIL JAPAN
Tid:
Sted:
Deltagere:
2.
–
8. september 2018
Japan
Henrik Dahl (LA), delegationsleder, Mette Reissmann (S),
Kirsten Brosbøl (S), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Alex
Ahrendtsen (DF), Christian Langballe (DF), Mads Fuglede (V),
Rosa Lund (EL), Pernille Schnoor (ALT), Sofie Carsten Nielsen
(RV) og Jacob Mark (SF)
December 2018
1. Formål
Ledsaget af:
Udvalgs ekretær Iben Br ld Gaardmand og ud algsa i tent
Formålet med Uddannelses-
Fra
Forskningsudvalget rejse
ning mini
var at
Dan Westfall.
og
mini teriet deltog under i
til Japan
ter
lære mere om Japans position inden for forskning, universitetssamarbejde
Merete Rii ager (LA) og embedsmænd.
Ref.
og teknologisk innovation, herunder kunstig intelligens. Japan er en stærk
forsknings- og udviklingsnation, som rangerer i den internationale top på
langt de fleste parametre såsom antal innovative virksomheder, patenter,
indflydelsesrige publikationer, nobelpriser, osv. På flere af disse
Andersen, særlig rådgi er <>
parametre ligger Japan lige efter USA og det på trods af, at det japanske
F&U-budget kun udgør godt en tredjedel af USA's og er meget lavere end
Kinas. Effektiv anvendelse af F&U-midler er altså også en japansk styrke,
som bl.a. skyldes en stærk tradition for samarbejde mellem den
akademiske verden og private virksomheder, som er noget af det,
udvalget ønskede at se eksempler på under besøget i Japan.
Programmet for studieturen er vedlagt.
2. Væsentligste punkter fra besøget
Udvalget besøgte indledningsvist det store tekniske museum Maraikan -
House of future. Museet arbejder tæt sammen med forskere fra større
japanske universiteter og er dermed med til at understøtte den nyeste og
aktuelle forskning samt unge menneskers interesse for STEM-fagene.
Udvalget mødtes med repræsentanter fra Tokyo Universitet og hørte mere
om deres indsats i forhold til startupvirksomheder, hvor der årligt kommer
400-500 studerende igennem, der får hjælp og vejledning til opstart,
markedsføring mv.
for deres ’egne’ opfindelser.
Udvalget besøgte også
Japan Innovation Network, der er optaget af, hvordan man kan tænke
innovation
–
og innovationsprocesser
–
ind i den offentlige sektor,
herunder i uddannelsessystemet.
På Riken University hørte udvalget om udvikling af nye teknologier inden
for kunstig intelligens og om samarbejdet mellem virksomheder og
forskningsverdenen. På Osaka University blev udvalget klogere på
forskning inden for regenerativ medicin, ligesom der var mulighed for at
1/3