Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1999489_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Tillægsstipendium til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med en funktionsnedsættelse og
forhøjelse af fribeløb)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 1565 af 19.
december 2017 og § 1 i lov nr. 1569 af 18. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 3,
indsættes efter »videregående uddannelse«: »eller i erhvervsuddannelse«.
2.
§ 10 a, stk. 1,
affattes således:
»Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør:
1) 8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående uddannelse.
2) 5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.«
3.
I
§ 10 a, stk. 2,
ændres »Tillægget« til: »Tillæg efter stk. 1«.
4.
I
§ 24, stk. 1, nr. 1,
ændres »7.318 kr. (2013-niveau)« til: »8.846 kr. (2019-niveau)«.
5.
I
§ 24, stk. 1, nr. 2,
ændres »11.543 kr. (2013-niveau)« til: »13.375 kr. (2019-niveau)«.
§2
Stk. 1.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 1-3.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 4 og 5, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3.
Loven har virkning fra den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af fribeløb
2.2.1. Gældende ret
1
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0002.png
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
2.5. Administrative konsekvenser for borgerne
2.6. Miljømæssige konsekvenser
2.7. Forholdet til EU-retten
2.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
2.9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftale af 20. december 2018 mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse og forhøjelse af
fribeløb med virkning fra den 1. januar 2019. Det følger af aftalen, at:
”Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti er enige om at hæve fribeløbet med 1.000 kr. for alle,
dvs. til 8.846 kr. pr. måned (i måneder med SU) for elever på ungdomsuddannelserne og til 13.375 kr. pr.
måned (i måneder med SU) for studerende på videregående uddannelser med virkning fra 1. januar 2019.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti er enige om, at elever på erhvervsuddannelserne med
psykiske eller fysiske handicap fremadrettet skal have mulighed for at modtage et handicaptillæg i tillæg til
den almindelige SU. Udvidelsen kompenserer – i lighed med det nuværende handicaptillæg til studerende
på videregående uddannelser – elever på erhvervsuddannelserne for deres manglende mulighed for at
have en indtægt ved siden af studierne. Tillægget fastsættes til 5.500 kr. pr. måned, og initiativet har
virkning fra 1. januar 2019.”
2. Lovforslagets indhold
2.1. Handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
2.1.1. Gældende ret
Uddannelsessøgende i videregående uddannelse har mulighed for at modtage et tillægsstipendium
(herefter handicaptillæg), når den uddannelsessøgende har en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, der giver vedkommende betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig et
erhvervsarbejde ved siden af uddannelsen, og når vedkommende samtidig modtager stipendium eller
slutlån efter SU-lovens § 7, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017. Dette følger af SU-
lovens § 7, stk. 3.
Den uddannelsessøgende kan alene modtage handicaptillæg i de måneder, hvor vedkommende
modtager stipendium eller slutlån. Tildelingen af handicaptillæg følger i øvrigt de almindelige regler for
stipendium og slutlån. Hvis den uddannelsessøgende fravælger stipendiet eller slutlånet, eller hvis retten til
støtte bortfalder, f.eks. på grund af manglende studieaktivitet, bortfalder også retten til handicaptillæg.
2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0003.png
Det følger, at der alene ydes handicaptillæg til uddannelsessøgende, der har en varig
funktionsnedsættelse. En varig funktionsnedsættelse er som udgangspunkt en funktionsnedsættelse, der
hverken af sig selv eller ved behandling vil kunne bedres væsentligt inden for en længere årrække.
Det er Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen), der behandler ansøgninger
om handicaptillæg og vurderer, om den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne modtage
handicaptillæg på baggrund af dokumentation, som den uddannelsessøgende indsender vedrørende
graden og arten af funktionsnedsættelsen samt funktionsnedsættelsens betydning for den
uddannelsessøgendes evne til at påtage sig et erhvervsarbejde. Dette følger af § 32, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1515 af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen).
Ved ansøgning om handicaptillæg skal den uddannelsessøgende således fremsende fyldestgørende og
aktuel lægelig dokumentation for, at vedkommende har en varig og betydelig funktionsnedsættelse.
Dokumentationen skal som udgangspunkt indeholde en lægelig erklæring om, hvad vedkommende fejler og
diagnose, hvordan sygdommen eller lidelsen kommer til udtryk, hvilken behandling vedkommende
modtager, og hvad der i øvrigt måtte være planlagt i forhold til behandling, samt oplysninger om, hvordan
sygdommen eller lidelsen påvirker vedkommendes erhvervsevne. Hvis dokumentationen er mangelfuld,
kan styrelsen anmode om supplerende lægelige oplysninger.
Det følger af § 43, stk. 1, i SU-bekendtgørelsen, at ansøgning om stipendium som tillæg efter SU-lovens §
7, stk. 3, skal være modtaget i styrelsens selvbetjeningssystem inden udgangen af den måned, som den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra, dog senest den 5. december i støtteåret.
Handicaptillægget til uddannelsessøgende i videregående uddannelse efter SU-lovens § 7, stk. 3, udgør
8.180 kr. pr. måned i 2013-niveau, svarende til 8.770 kr. i 2019-niveau, jf. SU-lovens § 10 a, stk. 1.
Tillægget til uddannelsessøgende i videregående uddannelse kan ikke udbetales med dobbelt sats efter
SU-lovens § 14 og § 19, stk. 5. Dette følger af SU-lovens § 10 a, stk. 2. SU-lovens § 14 vedrører
uddannelsesstøtte uden for klippekortet (uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelse), og § 19, stk. 5,
vedrører uddannelsesstøtte inden for klippekortet (uddannelsesstøtte til videregående uddannelse), og
bestemmelserne regulerer uddannelsessøgendes mulighed for at modtage støtte med dobbelt sats i
forbindelse med fødsel eller adoption.
Da handicaptillægget skal kompensere for den uddannelsessøgendes manglende evne til at påtage sig et
erhvervsarbejde ved siden af uddannelsen, har uddannelsessøgende, der modtager handicaptillæg, et
nedsat fribeløb på 3.037 kr. i 2013-niveau, svarende til 3.256 kr. i 2019-niveau i de måneder, hvor
vedkommende modtager handicaptillæg. Dette følger af SU-lovens § 24, stk. 10. Fribeløbet er tiltænkt
eventuelle renteindtægter, børnepension, legater og lignende samt i særlige tilfælde en meget beskeden
lønindkomst i forbindelse med, at den uddannelsessøgende afprøver sin erhvervsevne.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at også uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse kan modtage et handicaptillæg i tillæg til det almindelige stipendium som
kompensation for deres manglende evne til at påtage sig et erhvervsarbejde ved siden af uddannelsen,
foreslås det at ændre SU-loven, således at der kan ydes et handicaptillæg til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse på 5.500 kr. pr. måned (2019-niveau) med virkning fra den 1. januar 2019.
Det foreslås, at den uddannelsessøgende alene kan søge handicaptillæg i de måneder, hvor
vedkommende modtager stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1, og at tildelingen af handicaptillæg i øvrigt
3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0004.png
følger de almindelige regler for ret til SU. For uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse er der mulighed
for at søge om SU på grundforløbet. Det er således ikke hensigten, at den uddannelsessøgende skal kunne
modtage handicaptillæg i uddannelsens lønnede dele eller i perioder med skolepraktikydelse, hvor der ikke
er ret til SU.
Med erhvervsuddannelser forstås de uddannelser, der er omfattet af lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, herunder også erhvervsuddannelser med EUX.
Det er hensigten, at uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, der vil søge om handicaptillæg, skal
fremsende fyldestgørende og aktuel lægelig dokumentation til styrelsen for, at vedkommende har en varig
og betydelig funktionsnedsættelse. Dette svarer til kravene for uddannelsessøgende i videregående
uddannelse. Styrelsen vil herefter behandle ansøgningerne og vurdere, om den uddannelsessøgende
opfylder betingelserne for at kunne modtage handicaptillæg. Vurderingen vil ske på samme grundlag, som
styrelsen i dag anvender ved behandling af ansøgninger om handicaptillæg fra uddannelsessøgende i
videregående uddannelse.
Det er endvidere hensigten, at uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse skal have et nedsat fribeløb
på 3.037 kr. i 2013-niveau, svarende til 3.256 kr. i 2019-niveau i de måneder, hvor de modtager
handicaptillæg, svarende til det nedsatte fribeløb, som uddannelsessøgende i videregående uddannelse,
der modtager handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, har.
Endelig foreslås det, at handicaptillægget til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse ikke kan
udbetales med dobbelt sats efter SU-lovens § 14 og § 19, stk. 5, der vedrører mulighed for at modtage
støtte med dobbelt sats i forbindelse med fødsel eller adoption. Dette svarer til reglerne for
uddannelsessøgende i videregående uddannelse, der modtager handicaptillæg, jf. SU-lovens § 10 a, stk. 2.
SU-bekendtgørelsens § 43, stk. 1, om, at ansøgning om stipendium som tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3,
skal være modtaget i styrelsens selvbetjeningssystem inden udgangen af den måned, som den
uddannelsessøgende ønsker stipendiet fra, vil også gælde for ansøgninger om tillæg efter SU-lovens § 7,
stk. 3, fra uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Det foreslås, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
lovforslagets bestemmelser vedrørende handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse. Det
skyldes, at den foreslåede udvidelse af handicaptillægsordningen forudsætter it-ændringer i SU-systemet,
som forventes at være på plads i løbet af 1. halvår 2019. På den baggrund foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at sætte de relevante bestemmelser i kraft, så snart SU-systemet er
klar til at modtage ansøgninger om handicaptillæg fra uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Det foreslås, at muligheden for uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse til at kunne modtage
handicaptillæg får virkning fra den 1. januar 2019, men de uddannelsessøgende vil først kunne indgive
ansøgning til styrelsen om handicaptillæg fra det tidspunkt, hvor uddannelses- og forskningsministeren
sætter lovens § 1, nr. 1-3, i kraft. Det vil derfor i en overgangsperiode på 3 måneder herefter blive gjort
muligt at ansøge om handicaptillæg med tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2019. Det vil
medføre, at de uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse i overgangsperioden kan indgive ansøgning om
handicaptillæg for måneder, der ligger forud for den måned, hvor den uddannelsessøgende ønsker
stipendiet fra.
2.2. Forhøjelse af fribeløb
2.2.1. Gældende ret
4
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0005.png
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgende ikke tjener over et nærmere
angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb. Årsfribeløbet er sammensat af 12 månedsfribeløb, og størrelsen på
fribeløbet afhænger i hver enkelt måned af den uddannelsessøgendes situation. Dette følger af SU-lovens
kapitel 6.
Styrelsen foretager efter udgangen af hvert støtteår, der følger kalenderåret, en indkomstkontrol, hvor
den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet. Overskrider
egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del
af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for klippekortet til
uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse.
For uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb 7.318 kr.
(2013-niveau), svarende til 7.846 kr. (2019-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb 11.543 kr.
(2013-niveau), svarende til 12.375 kr. (2019-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 18.278 kr. (2013-niveau), svarende til 19.595 kr. (2019-
niveau) i de måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt uddannelsesstøtte, har orlov fra
uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste
fribeløb på 35.180 kr. (2013-niveau) svarende til 37.716 kr. (2019-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående uddannelse og ikke
modtager slutlån eller ikke opfylder de grundlæggende betingelser for retten til uddannelsesstøtte,
herunder aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er hensigten at give uddannelsessøgende mere frihed og fleksibilitet, end de har i dag, herunder at
give bedre muligheder til de uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved siden af uddannelsen i
de perioder, hvor de modtager SU.
For at give de uddannelsessøgende i både ungdomsuddannelse og videregående uddannelse frihed til at
arbejde og tjene mere ved siden af uddannelsen – uden at blive modregnet i SU – foreslås det derfor at
ændre SU-loven således, at de laveste fribeløb forhøjes med 1.000 kr. (2019-niveau) fra den 1. januar 2019.
Det laveste fribeløb for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse vil herefter udgøre 8.846 kr. (2019-
niveau) pr. måned i måneder med SU. For uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse vil det
laveste fribeløb herefter udgøre 13.375 kr. (2019-niveau) pr. måned i måneder med SU.
2.3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes med en vis usikkerhed, at de økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige medfører nettomerudgifter på i alt 118 mio. kr. De skønnede konsekvenser kan opdeles
for henholdsvis a) forhøjelse af fribeløb og b) handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
a) Forhøjelse af fribeløb for SU-modtagere vil medføre permanente årlige nettomerudgifter på ca. 95
mio. kr. årligt efter tilbageløb af skatter og afgifter. Nettoudgifterne er sammensat af en direkte
5
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0006.png
virkning på SU-udgifterne på ca. 252 mio. kr., tilbageløb af skatter og afgifter på ca. -119 mio. kr. og
adfærdsændringer på ca. -45. mio. kr. Der forudsættes ingen væsentlige administrations- eller it-
udgifter forbundet med forhøjelse af fribeløbet. I 2019 udgør nettomerudgifterne kun 77 mio. kr.
Den lavere udgift i 2019 skyldes, at merudgifter, som følge af et lavere niveau af
indkomstkontrolkrav (krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt stipendium) ved en forhøjelse af
fribeløbet, først realiseres med et års forsinkelse.
b) Handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse vil medføre permanente årlige
nettoudgifter på ca. 23 mio. kr. efter tilbageløb af skatter og afgifter. De årlige nettomerudgifter er
sammensat af en direkte virkning på udgifter til handicaptillæg på ca. 32 mio. kr., udgifter til
uddannelsessøgende, som vil modtage stipendium med handicaptillæg i stedet for revalidering på
ca. 2 mio. kr., tilbageløb af skatter og afgifter på ca. -13 mio. kr. og administrationsomkostninger på
2,5 mio. kr. inkl. it-udvikling.
2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
2.5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
2.6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
2.7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
2.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har perioden fra den 11. januar 2019 til den 25. januar 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Den Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole, Designskolen Kolding, Det Centrale
Handicapråd, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Djøf, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi
Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum –
Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for menneskerettigheder, IT-Universitetet,
Kunstakademiets Billedkunstskoler, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lærerstuderendes Landskreds, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Absalon, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de
6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0007.png
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Rytmisk Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage,
Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Musikkonservatorium og
Skuespillerskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark,
Ungdommens Uddannelsesvejledning, University College Lillebælt, University College Nordjylland,
University College Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Maskinmesterskole og
Aarhus Universitet.
2.9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Det estimeres, at ca. 60 personer Fribeløb: Forhøjelse af fribeløb vil efter
vil overgå fra revalidering til
tilbageløb af skatter og afgifter og
handicaptillæg, hvilket vil
adfærdsændringer medføre årlige
medføre en kommunal
merudgifter for staten på ca. 95 mio.
mindreudgift på 1-2 mio. kr.
kr. årligt.
Handicaptillæg: Handicaptillægget
medfører årlige merudgifter for staten
på ca. 20-21 mio. kr. efter tilbageløb af
skatter og afgifter.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Fribeløb: Ingen væsentlige.
Handicaptillæg: Tildeling af
handicaptillæg til uddannelsessøgende
i erhvervsuddannelse vil medføre årlige
merudgifter til administration til
behandling af ansøgninger og it-
udvikling på 2,5 mio. kr.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
7
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0008.png
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
NEJ
X
Er i strid med de fem principper JA
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering /
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 7, stk. 3, gives sammen med stipendium og studielån
eller sammen med slutlån et stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse,
som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i
evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Den uddannelsessøgende kan alene modtage handicaptillæg i de måneder, hvor vedkommende
modtager stipendium eller slutlån. Tildelingen af tillæg følger i øvrigt de almindelige regler for stipendium
og slutlån. Hvis den uddannelsessøgende fravælger SU-stipendiet eller slutlån, eller hvis retten til støtte
bortfalder, f.eks. på grund af manglende studieaktivitet, bortfalder retten til handicaptillæg.
En varig funktionsnedsættelse er som udgangspunkt en funktionsnedsættelse, der hverken af sig selv
eller ved behandling vil kunne bedres væsentligt inden for en længere årrække.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der i SU-lovens
§ 7, stk. 3,
efter videregående uddannelse
indsættes ”eller i erhvervsuddannelse”.
Den foreslåede ændring medfører, at der også vil kunne ydes stipendium som tillæg til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, som på grund af en varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Den uddannelsessøgende vil herefter kunne søge om handicaptillæg i de måneder, hvor vedkommende
modtager stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1. Tildelingen af handicaptillæg følger i øvrigt de almindelige
regler for ret til SU. For uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse er der mulighed for at søge om SU på
grundforløbet. Det er således ikke hensigten, at den uddannelsessøgende skal kunne modtage
handicaptillæg i uddannelsens lønnede dele eller i perioder med skolepraktikydelse, hvor der ikke er ret til
SU.
Med erhvervsuddannelser forstås de uddannelser, der er omfattet af lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, herunder også erhvervsuddannelser med EUX.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 7, stk. 3, gives sammen med stipendium og studielån
eller sammen med slutlån et stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse,
8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0009.png
som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i
evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 10 a, stk. 1, udgør det månedlige stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, 8.180 kr. i 2013-niveau. Dette svarer til 8.770 kr. i 2019-niveau. Den gældende
bestemmelse i SU-lovens § 10 a, stk. 1, omfatter alene uddannelsessøgende i videregående uddannelse,
idet der i gældende ret henvises til videregående uddannelse i SU-lovens § 7, stk. 3.
Efter den gældende bestemmelse i § 10 a, stk. 3, kan ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser (nu uddannelses- og forskningsministeren) fastsætte nærmere regler om tillæg
efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Med hjemmel heri har uddannelses- og forskningsministeren fastsat, at styrelsen kan bestemme, at der
gives tillægsstipendium efter SU-lovens § 7, stk. 3, ud fra 1) en vurdering af arten og graden af
funktionsnedsættelsen, og 2) en vurdering på baggrund af vurderingen i nr. 1 af funktionsnedsættelsens
betydning for den uddannelsessøgendes evne til at påtage sig et arbejde. Dette følger af SU-
bekendtgørelsens § 32, stk. 1.
Det følger videre af SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 2, at styrelsen til brug for afgørelsen af, om der kan
gives tillægsstipendium efter SU-lovens § 7, stk. 3, kan indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen
efter stk. 1.
Det følger videre af SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 3, at styrelsen kan tildele tillægsstipendium efter SU-
lovens § 7, stk. 3, for en kortere periode end støttetiden, jf. lovens § 17, stk. 1 og 2, hvis det på afgørelses-
tidspunktet er sandsynliggjort, at arten og graden af den uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse er
varig, men at dette ikke er endeligt fastslået.
Endelig følger det af SU-bekendtgørelsens § 32, stk. 4, at det er en forudsætning for fortsat at modtage
tillægsstipendium, at den uddannelsessøgende opfylder betingelserne i lovens § 7, stk. 3.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at ændre SU-lovens § 7, stk. 3, således, at bestemmelsen også
vil omfatte stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, som på grund af en varig
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at nyaffatte SU-lovens
§ 10 a, stk. 1,
så det månedlige
stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør 8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse og 5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Med det foreslåede § 10 a, stk. 1, nr. 1, udgør det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3,
8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående uddannelse. Med den foreslåede
bestemmelse til § 10 a, stk. 1, nr. 1, videreføres det nuværende stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, til
uddannelsessøgende i videregående uddannelse. Satsen er med den foreslåede bestemmelse omregnet fra
2013-niveau til 2019-niveau. Det er således hensigten med den foreslåede bestemmelse til § 10 a, stk. 1, nr.
1, at videreføre det nuværende handicaptillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse.
Med det foreslåede § 10 a, stk. 1, nr. 2, udgør det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3,
5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse. Den foreslåede bestemmelse
medfører, at uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse, som på grund af en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde, vil
9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0010.png
kunne modtage et handicaptillæg på 5.500 kr. (2019-niveau) pr. måned i de måneder, hvor vedkommende
samtidig modtager stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1.
Med den foreslåede nyaffattelse af § 10, stk. 1, vil SU-bekendtgørelsens § 32 herefter gælde for
styrelsens behandling af ansøgninger om stipendium som tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, til både
uddannelsessøgende i videregående uddannelse og til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Uddannelses- og forskningsministeren vil endvidere kunne fastsætte andre regler om stipendium som
tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, der understøtter
formålet med bestemmelsen.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 10 a, stk. 2, kan tillægget til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse efter den gældende § 10 a, stk. 1, ikke udbetales med dobbelt sats efter § 14 og §
19, stk. 5.
§ 14 vedrører uddannelsesstøtte uden for klippekortet (uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser), og
§ 19, stk. 5, vedrører uddannelsesstøtte inden for klippekortet (uddannelsesstøtte til videregående
uddannelse), og bestemmelserne regulerer uddannelsessøgendes mulighed for at modtage støtte med
dobbelt sats i forbindelse med fødsel eller adoption.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at nyaffatte § 10 a, stk. 1, således, at bestemmelsen vil omfatte
to tillægssatser, herunder satsen for handicaptillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse og
satsen for handicaptillæg til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Det er hensigten, at handicaptillægget til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse ikke skal kunne
udbetales med dobbelt sats efter SU-lovens § 14, på tilsvarende vis som det efter gældende regler gælder
for handicaptillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse efter SU-lovens § 19, stk. 5.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 3, at ”tillægget” i
§ 10 a, stk. 2,
ændres til ”tillæg efter stk.
1”.
Den foreslåede ændring medfører, at begge tillæg, som er omfattet af den foreslåede § 10 a, stk. 1, ikke
vil kunne udbetales med dobbelt sats i forbindelse med fødsel eller adoption efter SU-lovens § 14 og § 19,
stk. 5. Dermed vil uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse blive ligestillet med uddannelsessøgende i
videregående uddannelse i relation til støttemuligheder i forbindelse med fødsel eller adoption.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 4
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgende ikke tjener over et nærmere
angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb. Årsfribeløbet er sammensat af 12 månedsfribeløb, og størrelsen på
fribeløbet afhænger i hver enkelt måned af den uddannelsessøgendes situation. Dette følger af SU-lovens
kapitel 6.
Styrelsen foretager efter udgangen af hvert støtteår, der følger kalenderåret, en indkomstkontrol, hvor
den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet. Overskrider
egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del
af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
10
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0011.png
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser og inden for klippekortet
til uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse.
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1, udgør det laveste fribeløb 7.318 kr.
(2013-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet. Dette svarer til 7.846 kr. pr.
måned i 2019-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU.
Det foreslås at ændre
§ 24, stk. 1, nr. 1,
således, at det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der
modtager SU uden for klippekortet, udgør 8.846 kr. (2019-niveau).
Med forslaget vil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse derved få mulighed for at tjene 1.000 kr.
mere ved siden af studiet i de måneder, hvor de uddannelsessøgende modtager SU, uden at blive
modregnet i SU.
Det er hensigten med den foreslåede forhøjelse af fribeløbet at give bedre muligheder til de
uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved siden af uddannelsen.
Til nr. 5
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgende ikke tjener over et nærmere
angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb. Årsfribeløbet er sammensat af 12 månedsfribeløb, og størrelsen på
fribeløbet afhænger i hver enkelt måned af den uddannelsessøgendes situation. Dette følger af SU-lovens
kapitel 6.
Styrelsen foretager efter udgangen af hvert støtteår, der følger kalenderåret, en indkomstkontrol, hvor
den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret sammenholdes med årsfribeløbet. Overskrider
egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del
af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser og inden for klippekortet
til uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse.
Efter den gældende bestemmelse i SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2, udgør det laveste fribeløb 11.543 kr.
(2013-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet. Dette svarer til 12.375 kr.
pr. måned i 2019-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU.
Det foreslås at ændre
§ 24, stk. 1, nr. 2,
således, at det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der
modtager SU inden for klippekortet, udgør 13.375 kr. (2019-niveau).
Med forslaget vil uddannelsessøgende i videregående uddannelse derved få mulighed for at tjene 1.000
kr. mere ved siden af studiet i de måneder, hvor de uddannelsessøgende modtager SU, uden at blive
modregnet i SU.
Det er hensigten med den foreslåede forhøjelse af fribeløbet at give bedre muligheder til de
uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved siden af uddannelsen.
Til § 2
11
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0012.png
Det foreslås i
stk. 1,
at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
lovens § 1, nr. 1-3, der giver uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse med fysiske eller psykiske handicap
mulighed for at modtage et handicaptillæg i tillæg til det almindelige stipendium. Den foreslåede udvidelse
af handicaptillægsordningen til også at omfatte uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse forudsætter it-
ændringer i SU-systemet. It-implementeringen vurderes at være på plads i løbet af 1. halvår 2019. Det
foreslås på den baggrund, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at sætte de relevante
bestemmelser i kraft, så snart SU-systemet er klar til at modtage ansøgninger om handicaptillæg fra
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i § 2, stk. 3, hvor det foreslås, at loven får virkning fra
den 1. januar 2019, jf. nærmere herom nedenfor.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 4 og 5, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Forslaget skyldes, at bestemmelserne om forhøjelse af de laveste fribeløb skal have virkning fra den 1.
januar 2019. Da forslaget alene forudsætter mindre justeringer i SU-systemet, findes det hensigtsmæssigt,
at bestemmelserne træder i kraft hurtigst muligt efter lovens vedtagelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget i § 2, stk. 3, hvor det foreslås, at loven får virkning fra
den 1. januar 2019, jf. nærmere herom nedenfor.
Det foreslås i
stk. 3,
at loven har virkning fra den 1. januar 2019. Loven vil dermed få virkning før
ikrafttrædelsen. Det bemærkes, at lovens virkninger udelukkende er begunstigende for de
uddannelsessøgende.
Lovens virkningstidspunkt medfører, at uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse kan modtage
handicaptillæg fra og med den 1. januar 2019, hvis den uddannelsessøgende i øvrigt opfylder alle
betingelser herfor. Uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse vil først kunne indgive ansøgning til
styrelsen om handicaptillæg fra det tidspunkt, hvor uddannelses- og forskningsministeren sætter lovens §
1, nr. 1-3, i kraft. Det vil i en overgangsperiode på 3 måneder herefter være muligt at ansøge om
handicaptillæg med tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2019. Hvis styrelsen træffer afgørelse
om, at den uddannelsessøgende har ret til handicaptillæg for hele eller dele af perioden fra den 1. januar
2019 og frem til afgørelsestidspunktet, vil den uddannelsessøgende i forbindelse med første udbetaling af
handicaptillæg få udbetalt det fulde beløb for den periode, der ligger forud for afgørelsestidspunktet.
Lovens virkningstidspunkt medfører endvidere, at det forhøjede fribeløb vil gælde for hele indkomståret
2019. De forhøjede fribeløbssatser vil første gang indgå i styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af
2019, hvor der vil blive foretaget en kontrol af hver enkelte uddannelsessøgendes samlede årsindkomst for
2019 sammenholdt med årsfribeløbet.
SU-loven, der ændres med dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
12
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 54: Lovudkast til lov om ændr. af SU-loven (handicaptillæg og fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
1999489_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30.
august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 1565 af
19. december 2017 og § 1 i lov nr. 1569 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer
§ 7.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Sammen med stipendium og studielån
eller sammen med slutlån gives et stipendium som
tillæg til uddannelsessøgende i videregående
uddannelse, som på grund af varig fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige
begrænsninger i evnen til at påtage sig
erhvervsarbejde.
Stk. 4-7.
---
§ 10 a.
Det månedlige stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3, udgør 8.180 kr. (2013-niveau).
1.
I
§ 7, stk. 3,
indsættes efter »videregående
uddannelse«: »eller i erhvervsuddannelse«.
2.
§ 10 a, stk. 1,
affattes således:
»Det månedlige stipendium som tillæg efter §
7, stk. 3, udgør:
1) 8.770 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i videregående
uddannelse.
2) 5.500 kr. (2019-niveau) til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse
«
3.
I
§ 10 a, stk. 2,
ændres »Tillægget« til: »Tillæg
efter stk. 1«.
Stk. 2.
Tillægget kan ikke udbetales med
dobbelt sats efter § 14 og § 19, stk. 5.
Stk. 3.
---
§ 24.
Laveste fribeløb udgør
1) 7.318 kr. (2013-niveau) for
uddannelsessøgende, der modtager SU
uden for klippekortet, og
2) 11.543 kr. (2013-niveau) for
uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet.
Stk. 2-11.
---
4.
I
§ 24, stk. 1, nr. 1,
ændres »7.318 kr. (2013-
niveau)« til: »8.846 kr. (2019-niveau)«.
5.
I
§ 24, stk. 1, nr. 2,
ændres »11.543 kr. (2013-
niveau)« til: »13.375 kr. (2019-niveau)«.
13