Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 41, UFU Alm.del Bilag 51
Offentligt
Svar til Undervisningsministeriet & Uddannelses- og Forskningsministeriet
København, d. 6. januar 2019
Kære Tommy Ahlers og Merete Riisager
Det er kritisabelt, at undervisningsministeren undgår at forholde sig til de argumenter, der fremgår i vores
forrige brev. Svaret er blot, at ” (…)
gymnasieloven ikke giver undervisningsministeren mulighed for at
dispensere fra kravene til gymnasielæreres
faglige kompetencer”
(jf. ministrenes tilbagesvar). Vi kan på
ingen måde acceptere dette svar
–
både grundet den manglende gennemsigtighed i ministerens
argumentation, da der ikke henvises til hvilke
præcise
forhold i gymnasieloven der er tale om, men også
fordi svaret i sig selv strider imod flere forhold. Disse har vi fremlagt i det følgende.
1. Betingelserne for opnåelse af faglig kompetence
er
opfyldt jævnfør gymnasieloven
I gymnasielovens kapitel 7,
Institutionens lærere,
fremgår:
“§ 55. Lærere, der underviser i henhold til denne lov, skal have undervisningskompetence
i form af faglig kompetence, jf. § 56, og i form af pædagogisk kompetence, jf. § 57, i et eller
flere fag i de gymnasiale uddannelser.”
1
Paragraf §56 beskriver her betingelserne for opnåelsen af faglig kompetence, der er et krav for at opnå
undervisningskompetence som pædagogikumkandidat (jævnfør pædagogikumloven §16)
2
:
“§ 56. Faglig kompetence er betinget af en kandidateksamen bestået ved
et universitet i et
eller flere fag i de gymnasiale uddannelser. Det er endvidere en betingelse, at kandidatens
uddannelse i sine enkeltdele og samlet har en sådan faglig og metodisk bredde og dybde,
at kandidaten kan undervise fagligt forsvarligt i relation til målene for de gymnasiale
uddannelser. (…) Stk. 4. I de enkelte undervisningsfag skal læreren have et fagligt niveau,
der opfylder de faglige mindstekrav i faget, og som mindst svarer til et uddannelsesforløb,
der er gennemført på et universitet og af et omfang på 120 ECTS-point på
centralfagsniveau eller 90 ECTS-point
på sidefagsniveau.”
3
På baggrund af ovenstående uddrag af gymnasieloven, jeres tilbagesvar og med henvisning til de
fremstillede forhold i vores forrige brev, kan vi ikke begribe rationalet bag afvisningen af vores
anmodning om dispensation. Vi
opfylder
de faglige mindstekrav, og vi
har
bestået 90 ECTS-point på
1
2
Lov om de gymnasiale uddannelser:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=186027
Bekendtgørelse af lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=192081
3
Lov om de gymnasiale uddannelser:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=186027
Side 1 af 5