Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 41, UFU Alm.del Bilag 51
Offentligt
Brev til Undervisningsministeriet
København, d. 22. november 2018
Kære Merete Riisager,
Onsdag d. 14/11 2018 modtog en række dimittender fra Aarhus Universitet en mail i deres e-Boks
om, at universitetet har lavet en fejl i opbygningen af deres studieordning for to-faglige kandidat-
uddannelser. Disse ramte dimittender burde have ministerens fokus.
Forfatterne af denne skrivelse har studeret og bestået Psykologi som tilvalg på Aarhus Universitet
på tværs af forskellige årgange.
Problematikken består i, at Aarhus Universitet indtil nu ikke har taget højde for, at studietiden skal
forlænges med 30 ECTS-point, hvis en studerendes centrale fag ikke hører under samme fakultet
som tilvalgsfaget (f.eks. at den studerende har centralfag på Arts (humaniora) og tilvalg på Busi-
ness and Social Sciences (samfundsvidenskab)). I sådanne tilfælde er en studieforlængelse (også
kaldet rammeudvidelse) nødvendig for at opnå undervisningskompetence til gymnasieskolen og
for senere at tilegne sig pædagogikum, der kvalificerer dimittenden til at undervise i de gymnasiale
fag.
Da vi påbegyndte kandidattilvalget i Psykologi, var det imidlertid med en studieordning, der ek-
splicit lovede undervisningskompetence (og dermed mulighed for at opnå pædagogikum) i Psyko-
logi uden ovennævnte rammeudvidelse. Vi er gået denne vej i god tro, eftersom vi er blevet lovet,
at vi efter gennemført kandidatuddannelse ville have undervisningskompetence. Slutteligt skal det
nævnes, at vi ad flere omgange har rådført os med forskellige instanser omkring udfordringen,
herunder studievejledningen og studieadministrationen. Hver gang blev vi forvisset om, at alt var
i orden.
I mailen d. 14/11 2018 bliver vi informeret om, at de undervisningskompetencer, vi har opnået i
kraft af vores kandidatbeviser, nu ikke er gældende grundet ovennævnte fejl. Aarhus Universitet
har fået en bunden opgave fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse om at rette op på denne
–
også med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at alle de dimittender, der endnu ikke har gennemført
pædagogikum, tvinges tilbage til Aarhus Universitet for at tage de resterende 30 ECTS-point, så-
fremt de vil opnå den lovede undervisningskompetence.
Vi er klar over, at denne rammeudvidelse er lov, og efter at have rådført os med forskellige jurister
er vi ydermere blevet opmærksomme på, at sagen strækker sig ind i Undervisningsministeriets
handlingskompetence. I den forbindelse beder vi om Deres støtte.
Side 1 af 8