Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1996068_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering december 2018
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Opdatering december 2018
Version 1.1
Økonomi & Planlægning
Strategisk Planlægning
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
2018-4321
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
2/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0003.png
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Indhold
Side
1
1.1
1.2
1.2.1
1.2.2
1.3
1.3.1
1.3.2
1.3.3
2
2.1
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.2
2.2.1
2.2.2
2.2.3
2.2.4
2.3
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.4
2.4.1
2.4.2
2.5
2.5.1
2.5.2
2.5.3
2.6
2.7
2.8
Bag om Anlægsplanen
Ændringslog
Overvejelser i koordineringen
Trafikplan
Generelle koordineringshensyn og effekt
Kort om udrulning af nye signaler og elektrificering
Nye signaler
Elektrificering
Illustrativt overblik for udrulning af nye signaler og elektrificering
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Øst- og Nordjylland
Anbefaling fra Trafikplan
Nye signaler
Elektrificering
Øvrige politisk besluttede anlægsprojekter
Øvrige anlægsprojekter, der afventer politisk stillingtagen
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
Anbefaling fra Trafikplan
Ringsted-Femernprojektet
Nye signaler
Elektrificering
Roskilde-Kalundborg
Nye signaler
Elektrificering
Øvrige Anlægsprojekter
Fyn og hovedstrækningen Sjælland
Nye signaler
Øvrige anlægsprojekter
Øvrige strækninger
Anbefaling fra Trafikplan
Nye signaler
Øvrige anlægsprojekter
Nye baner
S-banen
Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
4
4
5
5
5
6
7
7
8
10
10
10
11
11
12
12
13
13
14
15
15
16
17
17
17
17
18
18
19
19
20
21
21
21
22
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
3/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0004.png
1
Bag om Anlægsplanen
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der udføres eller
kan udføres på den danske jernbane frem til og med 2030. Anlægsplanen indeholder
besluttede og finansierede anlægsprojekter, såvel som ikke-besluttede og ikke-
finansierede anlægsprojekter. Anlægsplanen indeholder også projekter, hvor der
er
igangsat eller afleveret beslutningsgrundlag, og projekter, hvor der
ikke
er igangsat
beslutningsgrundlag.
Formålet med planen er at give et overblik over de centrale infrastrukturprojekter og
derved sikre en sammenhængende langtidsplanlægning ved at afsætte tid til at gen-
nemføre den enkelte anlægsaktivitet ud fra en teknisk og økonomisk optimal strategi
på baggrund af politiske beslutninger, herunder aftale af 15. november 2017 om en ny
strategi for udrulning af Signalprogrammet (jf. Aftale om en grøn transportpolitik).
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til bl.a. materielsituation,
forventede større fornyelsesprojekter, intern planlægningshorisont, trafikale hensyn
samt markedskapacitet skal det bemærkes, at det er vanskeligt at ændre på ét ele-
ment i planen uden at skulle gentænke planen på ny (domino-effekt). Banedanmark
tilstræber at opdatere anlægsplanen halvårligt.
1.1 Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde juli 2018 en ny Anlægsplan frem til 2030, som afspejler
den nye udrulningsplan for Signalprogrammet og leveringen af Fremtidens Tog. Der
har efterfølgende vist sig et behov for opdatering af Anlægsplanen. De mest væsentli-
ge ændringer er:
Installationsvarigheden for udrulningen af nye signaler er præciseret på en
række strækninger. Præciseringerne vurderes ikke at have betydning for
ibrugtagning eller for øvrige aktiviteter.
Ibrugtagningstidspunktet for nye signaler på strækningerne Hobro-Langå-
Struer og Roskilde-Holbæk-Kalundborg er opdaterede i hhv. Figur 1 og 2, så
de stemmer overens med ibrugtagningstidspunkterne i hhv. Figur 7 og Figur 5.
Ibrugtagningstidspunktet for nye signaler på teststrækningen Roskilde-Køge er
udskudt fra primo 2019 til medio 2019. Udskydelsen vurderes ikke at have be-
tydning for realiseringen af efterfølgende udrulninger.
Nye signaler ibrugtages primo 2021 på strækningen Odense-Svendborg. Da
ibrugtagningstidspunkter i Anlægsplanen er angivet til enten ultimo (i forbin-
delse med køreplanen) eller medio året, er ibrugtagningstidspunkt for nye sig-
naler på strækningen Odense-Svendborg angivet til medio 2021.
Forberedende arbejder ifm. elektrificering af strækningen Fredericia-Vejle er
rykket fra 2019-2020 til 2020-2021 for at sikre synergi med øvrige aktiviteter.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
4/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0005.png
Forberedende arbejder i form af brohævninger og sporsænkninger ifm. elektri-
ficering af strækningen Roskilde-Kalundborg udføres i 2019-2021. På dels-
trækningen Roskilde-Holbæk er selve sporsænkningerne udskudt fra 2018 til
2020 for at sikre synergi med aktiviteterne på delstrækningen Holbæk-
Kalundborg.
Ny station Jerne er tilføjet Figur 7 på strækningen Esbjerg-Lunderskov. Projek-
tet udføres i 2020, som det hele tiden har fremgået af teksten.
Tidspunkter for, hvornår der skal være truffet politisk beslutning om nye an-
lægsprojekter, er opdaterede.
Tidspunkt for aflevering af beslutningsgrundlag for perronforlængelser på Hor-
sens St. er ændret fra ultimo september 2018 til 1. april 2019.
1.2
Overvejelser i koordineringen
I indeværende afsnit gives en kort introduktion til Trafikplanen og dens indflydelse på
Anlægsplanen, jf. den nye udrulningsstrategi for Signalprogrammet. Derudover præ-
senteres de øvrige overordnede koordineringshensyn og effekterne af disse.
1.2.1 Trafikplan
I aftalen fra november 2017 (ny udrulningsstrategi) indgår, at nye signaler udrulles
med færrest mulige forstyrrelser i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsystem i
takt med indfasningen af nyt el-materiel. I den nye udrulningsstrategi forudsættes, at
et minimum af
DSB’s nuværende materielflåde udstyres med nyt signaludstyr.
DSB, Banedanmark og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i fællesskab op-
stillet en konkret trafikplan for, hvornår der er mulighed for at ibrugtage strækninger
med nye signaler, og i hvilket omfang passagererne berøres.
Trafikplanen viser, at den nye strategi for udrulning af nye signaler med små justerin-
ger kan gennemføres både anlægsmæssigt og trafikalt så der
med få afgrænsede
undtagelsestilfælde - sikres tilstrækkeligt med siddepladser gennem hele udrulnings-
perioden til alle passagerer og med begrænsede omlægninger af betjeningen. Det
valgte scenarie
(grundscenariet)
forudsætter i overensstemmelse med udrulningsstra-
tegien fra november 2017, at det kun er IC3 og ABs styrevognene til dobbeltdækker-
vognene, som udrustes med nyt signaludstyr. Det er dog en klar overvejelse i Trafik-
planen, at IR4-togene også udrustes
(tilvalg),
når der er sikkerhed for fremdriften i
udrustningen af IC3 og ABs. Dette vil gøre den samlede passagertrafik mere robust.
Anlægsplanen nedenfor er baseret på anbefalingerne fra Trafikplanen, som kort er
nævnt under hver strækningsgennemgang.
1.2.2 Generelle koordineringshensyn og effekt
I planlægning af infrastrukturprojekterne koordinerer Banedanmark med baggrund i
nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af anlægsarbejderne.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
5/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0006.png
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nye signaler og
elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra den nye strategi for udrulning
af Signalprogrammet, dels ud fra ud fra hensynet til den hensigtsmæssige
rækkefølge af projekterne ude på banenettet. F.eks. planlægges hastigheds-
opgraderinger udført samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter sket ud
fra et hensyn til den samlede forventede markedskapacitet samt til et jævnt
forløb i udrulning af Signal- og Elektrificeringsprogrammerne. Færdiginstalleres
en strækning ad gangen, reduceres afbrydelser i arbejdsprocesserne, hvilket
er omkostningsreducerende for entreprenøren, og dermed for Banedanmark.
Forhold mellem nye signaler og opsætning af kørestrøm
Den senere ibrugtagning af nye signaler medvirker generelt til at forsinke
ibrugtagning af elektrificeringen i forhold til den oprindelige kontrakt, hvor den
sidste ibrugtagning var planlagt til 2026. Med henblik på at sikre en forholdsvis
jævn udrulningstakt for leverandøren af elektrificeringen har Banedanmark
identificeret en teknisk løsning, der kan sikre opsætning af kørestrømsanlæg-
get forud for installation af nyt signalanlæg, uden påkrævet ibrugtagning af
elektrificeringen. Dog vil ibrugtagning af el-anlægget fortsat skulle afvente sig-
nalprogrammets udrulning.
Hastighedsopgraderinger 2018-2021
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering kan udfø-
res, og ikke hvornår den ibrugtages. Nye signaler er en forudsætning for ibrug-
tagning af hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtagningen derfor først sker
med ibrugtagning af de nye signaler.
Hastighedsopgraderinger efter 2021
Hastighedsopgraderinger efter 2021 planlægges udført samtidig med forvente-
de sporfornyelsesprojekter af hensyn til økonomi og minimering af trafikale
gener for passagererne. Den økonomiske ramme til gennemførelse af fornyel-
sesprojekter kan derfor bevirke, at et givent hastighedsopgraderingsprojekt
må udskydes til et senere tidspunkt end oplyst i Anlægsplanen, såfremt Ba-
nedanmark i perioden frem mod 2030 er nødsaget til at reducere antallet af
fornyelsesprojekter, med mindre det besluttes at afholde ekstraomkostningen
til at gennemføre hastighedsopgraderingen som et selvstændigt projekt uaf-
hængigt af fornyelsen.
1.3
Kort om udrulning af nye signaler og elektrificering
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende risici i ud-
rulningen af nye signaler samt en ny model for en mere jævn udrulningstakt for elek-
trificering af den danske jernbane.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
6/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1.3.1
Nye signaler
Udrulningsplanen for nye signaler følger den strategi, som forligskredsen bag Signal-
programmet tiltrådte med aftalen af 15. november 2017. Dvs. at planen fortsat er
tilrettelagt med henblik på at udruste bl.a. hovedstrækninger med nye signaler
(ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så immunisering minimeres til Ros-
kilde-Holbæk, mens overgangen til elektrisk togdrift fortsat understøttes af Signalpro-
grammets forudgående udrulning. Med planen udrustes kun tog, der vurderes at være
lette at udruste (Desiro og Lint41), og tog som er kritiske i overgangen til elektrisk
drift (IC3 og dobbeltdækker-styrevogne).
I forhold til planen fra november 2017 er der foretaget yderligere justeringer med
henblik på at sikre en jævn udrulning af nye signaler frem mod 2030. Planen er også
justeret, så der bl.a. sikres passagerdrift fra København til Nykøbing F. via Køge, mens
der gennemføres infrastrukturprojekter mellem Ringsted og Næstved. Planen er der-
udover tilpasset leverancen af Fremtidens Tog og elektriske-lokomotiver, og for at
sikre IC4 forlænget adgang til værksteder og klargøringsfaciliteter i hhv. Aarhus og
Kastrup. Det sker for at tage hensyn til DSB`s leverance af Fremtidens Tog.
Planen indebærer, at Køge-Næstved senest ibrugtages med ERTMS og elektrisk drift
medio 2021. Derudover udskydes bl.a. ibrugtagning af ERTMS på strækningerne Aar-
hus-Aalborg og Fredericia-Aarhus til hhv. ultimo 2024 og ultimo 2025. Til gengæld
udrulles flere strækninger i det midt- og vestjyske, inden den østjyske hovedstrækning
påbegyndes.
Planen medfører ændringer i forhold til udrulning på early deployment-strækningen
(teststrækningen) Roskilde-Køge, hvor ibrugtagningen er udskudt fra primo 2019 til
medio 2019. Banedanmark vurderer, at dette kan realiseres uden påvirkning af efter-
følgende udrulninger.
En af de væsentligste risici for Signalprogrammet i forbindelse med udrulningsplanen
er udrustningen af IC3 togene. Udrustningen af IC3 er fortsat nødvendig for drift på
København-Køge Nord-Ringsted og for strækningen Fredericia-Aarhus. Med den juste-
rede plan er robustheden overfor eventuelle forsinkelser med udrustningen af IC3
imidlertid øget.
Derudover er der på visse strækninger begrænset fleksibilitet for Signalprogrammet
(særligt Øst- og Nordjylland, Roskilde-Kalundborg og Køge/Ringsted-Femern) pga. høj
koncentration af infrastrukturprojekter og samtidige arbejder, der skal koordineres
mellem bl.a. Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, såsom opsætning af
master og fundamenter. På øvrige strækninger er der dog større fleksibilitet for Sig-
nalprogrammet.
I afsnit 1.3.3 er plan for udrulning af nye signaler illustreret sammen med plan for
elektrificering.
1.3.2
Elektrificering
Anlægsplanen 2018-2030 bygger på forudsætningen om, at installation af nye signaler
(ERTMS), som udgangspunkt, er gennemført før installation af kørestrøm, da de nuvæ-
rende signaler ikke kan ”tåle” den elektriske støj fra
et kørestrømsanlæg.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
7/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
Den ændrede udrulningsplan for nye signaler har dog medført, at Banedanmark har
igangsat arbejdet med en ny model for udrulningen af nyt kørestrømsanlæg før nye
signaler. Modellen indebærer, at kørestrøm installeres selvom nye signaler ikke er
udrullet. Elektrificeringen kan dog fortsat først ibrugtages efter ibrugtagning af nye
signaler, med mindre der træffes politisk beslutning om immunisering.
Formålet med den nye model er at give leverandøren mulighed for en mere jævn pro-
duktionstakt og derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan.
I afsnit 1.3.3 nedenfor er den tentative udrulningsplan for elektrificeringen illustreret
med plan for udrulning af nye signaler.
1.3.3
Illustrativt overblik for udrulning af nye signaler og elektrificering
Nedenfor vises udrulningsplanerne og ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler
samt ibrugtagningstidspunkterne for elektrificeringen.
Figur 1 og 2 viser udrulningen af nye signaler samt elektrificering for hhv. Vest- og
Østdanmark. Figuren afspejler dermed varigheden og det planlagte ibrugtagningstids-
punkt. Varigheden for den enkelte aktivitet på en given strækning indikerer det tids-
rum, som projektet er forventet at være fysisk tilstede på strækning i mere eller min-
dre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange klodser angi-
ver etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning af køretråd. Ud-
over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af sporsænkninger og bro-
hævninger. Disse aktiviteter koordineres som udgangspunkt med sporfornyelsen og
indgår derfor ikke i figurerne nedenfor.
Ibrugtagningstidspunkterne for nye signaler og elektrificering er angivet til enten ulti-
mo året (i forbindelse med det kommende års køreplan) eller medio året.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
8/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0009.png
Figur 1: Udrulning af nye signaler og elektrificering i Vest*
År
Strækning
(Struer)-Thisted
Struer-(Langå)
(Struer)-(Holstebro)
(Vejle)-Holstebro
Herning-(Skanderborg)
2019
H1
H2
2020
H1
H2
2021
H1
H2
2022
H1
H2
2023
H1
H2
2024
H1
H2
2025
H1
H2
2026
H1
H2
2027
H1
H2
2028
H1
H2
2029
H1
H2
2030
H1
H2
Med. 2020
Ult. 2020 (K21)
Ult. 2020 (K21)
Med. 2021
Med. 2022
Ult. 2025 (K26)
(Fredericia)-Aarhus
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2024 (K25)
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2026 (K27)
Med. 2027
Med. 2027
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn
(Esbjerg)-(Holstebro)
(Skjern)-(Herning)
(Lunderskov)-Esbjerg
(Bramming)-Tønder
Lillebælt/Fredericia-
Padborg
(Tinglev)-Sønderborg
Nye signaler
Elektrificering
Afventer politisk stillingtagen
* Bemærk, at der ikke er udarbejdet beslutningsgrundlag for elektrificeringen Vejle-
Struer og Aalborg-Frederikshavn, hvorfor projekterne ikke er indeholdt i figur 1.
Figur 2: Udrulning af nye signaler og elektrificering i Øst
År
Strækning
(Roskilde)-(Køge)
2019
H1
H2
Med. 2019
2020
H1
H2
2021
H1
H2
2022
H1
H2
2023
H1
H2
2024
H1
H2
2025
H1
H2
2026
H1
H2
2027
H1
H2
2028
H1
H2
2029
H1
H2
2030
H1
H2
Med. 2021
Køge-(Næstved)
Med. 2021
(Vigerslev)-(Ringsted)
(Odense)-Svendborg
(Ringsted)-Næstved
Medio 2021
Ult. 2021 (K22)
Med.2022
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2028 (K29)
(Næstved)-Nykøbing F.
Ult. 2023 (K24)
(Roskilde)-(Holbæk)
(Holbæk)-Kalundborg
(Kh/Vigerslev)-
Peberholm
(Korsør)-Lillebælt
(Roskilde)-Korsør
(Kh)-Roskilde
Kh-Helgoland
(Helgoland)-Helsingør
Femern connection
(K23)
Med. 2026
Med. 2026
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2027 (K28)
Ult. 2028 (K29)
Ult. 2029 (K30)
Med. 2030
Ult. 2028 (K29)
(K28)
Nye signaler
Elektrificering
Afventer politisk stillingtagen
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Bag om Anlægsplanen
9/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0010.png
2
Banedanmarks Anlægsplan 2030
Anlægsplanen 2030 præsenteres nedenfor ud fra en geografisk inddeling i Øst og Vest
Danmark.
Nærværende afsnit giver en oversigt over besluttede og finansierede anlægsprojekter
på hele fjernbanen.
Der er for ikke-besluttede projekter angivet det seneste tidspunkt for politisk beslut-
ning (se afsnit 2.8), såfremt projektet skal kunne indeholdes i nærværende Anlægs-
plan. Hvis disse projekter bliver politisk besluttet på et senere tidspunkt medfører det
et behov for en justeret Anlægsplan.
2.1 Øst- og Nordjylland
2.1.1 Anbefaling fra Trafikplan
For at sikre IC4 togenes adgang til værksted i Aarhus er det nødvendigt at benytte det
eksisterende signalanlæg indtil Fremtidens Tog kan erstatte IC4-togene. DSB har op-
lyst, at Fremtidens Tog først ultimo 2026 er klar til indsættelse på strækningen Frede-
ricia-Aarhus.
På den baggrund anbefaler Trafikplanen at:
”Ibrugtagning
af nye signaler på strækningen Fredericia-Aarhus (ekskl. Frede-
ricia station) udskydes til ultimo 2025 (K26) og elektrificering af strækningen
Fredericia-Aarhus ligeledes udskydes med to år til ibrugtagning ultimo 2026
(K27
1
). Det muliggør, at elektrificering på strækningen Aarhus
Aalborg kan
ibrugtages samtidigt med den sydlige deletape.”
Anbefalingen er under hensyn til en jævn udrulningstakt for nye signaler indarbejdet i
Anlægsplanen nedenfor.
1
K27 angiver det køreplanskifte, der sker december 2026.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
10/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0011.png
Figur 3: Politisk besluttede aktiviteter i Øst- og Nordjylland
�½
Fredericia
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
1. H.
2. H.
Ibrugtagning El ult.2026 (K27) Fredericia-Aalborg
Ult. 2025 (K26)
Ult. 2024 (K25)
2)
1)
3)
�½
Aarhus H
Langå
�½
Hobro
�½
Aalborg (Lindholm)
�½
Frederikshavn
Vejle
4)
5)
2027-2030
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
Forbered.arb. EL
1) Sporfornyelse og forbered. arb. EL 2) Sporforny, forbered. arb. EL, hastighedsopgradering, 3) Sporforny, forbered.
arb. EL, hastighedsopgradering, 4) Dobbeltspor Lindholm & og Ny bane til Aalborg Lufthavn, 5) Dobbeltspor Hjørring.
2.1.2 Nye signaler
På strækningen Fredericia-Lindholm udskydes ibrugtagning af signaler med to år ift.
Anlægsplanen 2016. Ændringen er en konsekvens af senere levering af Fremtidens
Tog samt nødvendigheden af at kunne køre IC4 tog til værksted i Aarhus frem til
2025. Udrulningen af de nye signaler er således afstemt med leveringen af Fremtidens
Tog, som leveres med den nye signalteknologi installeret.
Den reviderede plan indebærer således, at nye signaler anlægsmæssigt udrulles nord-
fra og ned mod Fredericia.
2.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aalborg anlægges i to deletaper nord og syd for
Aarhus, men ibrugtages på samme tid ultimo 2026 (K27). Som nævnt i afsnit 1.3.2
arbejder Banedanmark med en ny model for udrulning af kørestrøm, som skal bidrage
til at opretholde en jævn udrulningstakt for leverandør af elektrificeringen, således at
elektrificeringen så vidt muligt udføres indenfor kontraktperioden til og med 2026.
Udover aktiviteterne illustreret ovenfor er der planlagt brohævninger af vejbærende
broer for at skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen. Disse arbejder er ikke
illustreret ovenfor, men udføres parallelt - og er koordineret med de øvrige aktiviteter
på jernbanen.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
11/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0012.png
2.1.4 Øvrige politisk besluttede anlægsprojekter
Hastighedsopgraderinger (pkt. 2 og 3)
Der er truffet politisk beslutning om at hastighedsopgradere mellem Aarhus og Langå
samt mellem Hobro og Aalborg frem mod 2021. Projekterne udføres henholdsvis i
2021 og 2020, og ibrugtages med det nye signalsystem ultimo 2024. Projekterne plan-
lægges udført samtidig med sporfornyelsesprojekter og forberedende arbejder til elek-
trificering, som indebærer etablering af nødvendig frihøjde for opsætning af køretråd.
Frihøjden skabes enten ved at foretage sporsænkninger, hævning af eksisterende bro-
er eller etablering af nye broer.
Kapacitetsudvidelse Vendsyssel (pkt. 4 og 5)
Projektet omfatter etablering af hhv. et dobbeltspor ved Hjørring og et dobbeltspor ved
Lindholm. Begge dobbeltspor var oprindeligt planlagt udført og ibrugtaget i 2020, men
af hensyn til ny udrulningsstrategi fra november 2017 er dobbeltsporet Hjørring ud-
skudt til senest
2
2024, mens dobbeltsporet Lindholm fastholdes i 2020 og udføres pa-
rallelt med etablering af Ny bane til Aalborg Lufthavn i konventionel signalteknologi.
2.1.5 Øvrige anlægsprojekter, der afventer politisk stillingtagen
Nye stationer og perronforlængelse
Banedanmark har i november 2018 afleveret beslutningsgrundlag for etablering af to
nye stationer; én ved Laurbjerg og én Stilling.
Den ændrede strategi for udrulning af nye signaler giver mulighed for at ibrugtage
disse to projekter
tidligere
end ventet. Etablering af Laurbjerg kan udføres i 2021 med
den planlagte sporfornyelse og hastighedsopgradering mellem Aarhus og Langå i fald
der træffes politisk beslutning om projektet senest 1. januar 2019
3
. Alternativt vil næ-
ste mulige tidspunkt for ibrugtagning være i 2026 (K27).
Etableringen af Stilling station vil kunne udføres i 2022 i fald der træffes politisk be-
slutning om projektet senest 30. april 2019. Alternativt vil næste mulige tidspunkt for
ibrugtagning være i 2028 (K29) sammen med eventuel sporfornyelse og hastigheds-
opgradering.
Endvidere forventer Banedanmark at aflevere beslutningsgrundlag for etablering af
perronforlængelse på Horsens station til brug for Fremtidens Tog senest 1. april 2019.
Dette sker efter ønske fra DSB. Projektet er en del af reserven til stationspulje i Tog-
fondens fase 2.
Kapacitetsudvidelse Aarhus H
2
Banedanmark undersøger muligheden for at fremrykke anlæggelsen af Dobbeltspor
ved Hjørring (inkl. nye signaler) tidligere end 2024.
3
Fristen kan forlænges til 31. januar 2019, men det forudsætter, at Banedanmark får
lov til at tiltræde optionen og påbegynde projekteringen, inden der træffes politisk
beslutning om selve projektet. Optionen lyder på ca. 1 mio.kr.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
12/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0013.png
Projektet omfatter forøgelse af perronkapaciteten for at muliggøre længere tog til Aar-
hus, end muligt i dag. Af hensyn til nye signaler og elektrificeringen er projektet ud-
skudt påbegyndt fra 2025 til 2027 med forventet afslutning senest i 2028 alt afhængig
af, hvilken løsning der eventuelt træffes politisk beslutning om.
Hastighedsopgraderinger
Banedanmark har fremsendt beslutningsgrundlag på en hastighedsopgradering mellem
Fredericia og Aarhus, som ikke blev politisk besluttet i efteråret 2017. Af hensyn til
installation af nye signaler og elektrificering vil hastighedsopgraderingen tidligst kunne
udføres og ibrugtages i 2027 for delstrækningen Fredericia-Vejle og i 2028 for dels-
trækningen Vejle-Aarhus.
På strækningen Langå-Hobro er beslutningsgrundlag for en hastighedsopgradering til
udførelse og ibrugtagning i 2026 afleveret, og som en del af regionale hastighedsop-
graderinger fremsendes der ultimo 2019 beslutningsgrundlag på hastighedsopgrade-
ring mellem Aalborg og Frederikshavn.
Tilslutning til el-værksted
Fremtidens Tog fordrer etablering af et nyt værksted til DSB`s el-materiel i Brabrand.
Banedanmark har oplyst til DSB, at det mest hensigtsmæssige er at etablere tilslut-
ningen til ellokomotivværkstedet, som en del af de øvrige aktiviteter omkring Aarhus
(sporfornyelse, hastighedsopgradering og forberedende arbejder) i 2021. Selve etable-
ringen af værkstedet kan ske efterfølgende og koordineres med det specifikke behov
for værkstedskapacitet.
2.2 Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
Passagerer syd for Næstved mod Ringsted og København kan i dag benytte enten
strækningen Køge-Næstved eller Ringsted-Næstved. For at opretholde betjeningen til
Næstved og syd herfor skal infrastrukturarbejderne nøje koordineres. Det betyder, at
det i 2020 er nødvendigt at friholde strækningen Køge-Næstved for baneprojekter,
således at opgraderingen af strækningen Ringsted-Næstved med kurveudretning ved
Glumsø i 2020 (som en del af Femern-projektet) kan udføres under de nødvendige
spærringsforhold.
Som det ses af Figur 4 betyder det, at de nye signaler og nyt el-materiel udskydes fra
forudsat ultimo 2020 til nu medio 2021.
2.2.1 Anbefaling fra Trafikplan
Kurveudretning ved Glumsø afspærrer - som introduceret ovenfor - strækningen
Næstved-Nykøbing Falster fra det øvrige net i 2020 medmindre strækningen Roskilde-
Næstved fortsat kan benyttes som alternativ rute.
På baggrund anbefaler Trafikplanen at:
”Etablering
af nye signaler på strækningen Køge Nord-Næstved udskydes til
det tidspunkt i 2020, hvor afbrydelsen af banen Næstved-Ringsted er overstå-
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
13/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0014.png
et. Elektrificeringen Køge Nord-Næstved ibrugtages medio 2021
eller hurti-
gere i det omfang elektrificeringen måtte være på plads.”
Anbefalingen er med hensyn til en jævn udrulningstakt og plan for materiel udrustet
med nye signaler indarbejdet i Anlægsplanen. Det viser sig ved, at strækningen Ring-
sted-Næstved tidligst kan ibrugtages med nye signaler fra 2026 og derfor er udskudt
ibrugtaget med nye signaler til ultimo 2028 samtidig med strækningen Roskilde-
Ringsted, og dermed samtidig tager hensyn til udførelsestakten hos signalleverandø-
ren.
Figur 4: Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing
�½
�½
�½
�½
Næstved
IM
�½
Orehoved
1)
�½
Nykøbing F
Køge Nord
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
EL medio 2021
Næstved
Ringsted
1)
2)
*
3)
EL ult. 2021 (K22)
Med. 2022
4)
EL ult. 2023 (K24)
2027
2028
2. H
1. H
2. H
Ult. 2028 (K29) (Ro-Ko)
2029-2030
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
IM
Immunisering
1)Aktivitet ifm. Ringsted-Femern, 2) Anlæggelse af dobbeltspor, 3) Ibrugtagning af dobbeltspor, 4) An-
læggelse af Storstrømsbroen. Forventes åbnet for tog 2023.
*Når spærring Ringsted-Næstved (sept. 2021) ophører kan mindre arbejder og test af nye signaler udfø-
res mellem Køge Nord og Næstved.
2.2.2 Ringsted-Femernprojektet
I perioden 2019-2020 vil der som nævnt blive udført betydelige arbejder såsom kur-
veudretninger, jordarbejder, etablering af dobbeltspor mv. på strækningen Ringsted-
Nykøbing Falster. Dobbeltsporet mellem Orehoved og Nykøbing er det afsluttende ar-
bejde, og forventes at åbne i 2021.
Som del af Ringsted Femern-projektet indgår endvidere etablering af dobbeltspor fra
Nykøbing Falster til Rødby Færge. Banedanmark afventer tysk stillingtagen til projek-
tet inden der kan træffes beslutning om etableringen på dansk side af Femern. Bane-
strækningen forventes senest at skulle være klar til åbningen af Femern, på nuværen-
de tidspunkt i 2028 (K29).
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
14/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
2.2.3 Nye signaler
Mellem Køge Nord og Næstved installeres de nye signaler frem til og med 2019, men
de ibrugtages først medio 2021, hvor de afsluttende test er udført efter spærringens
ophør mellem Ringsted og Næstved. På denne måde sikres det, at regionaltogstrafik-
ken kan komme via Køge til Næstved i den periode, hvor der ikke kan køre tog mellem
Ringsted og Næstved. Det betyder, at ibrugtagning af nye signaler på denne strækning
forsinkes halvandet år ift. Ny strategi fra november 2017.
På strækningen mellem Ringsted og Næstved koordineres installation og ibrugtagning
af nye signaler med installationen mellem Roskilde og Ringsted, således at nye signa-
ler kan ibrugtages ultimo 2028. På denne strækning er implementeringen af nye signa-
ler ikke en forudsætning for ibrugtagning af elektrificeringen, idet anlægsarbejderne
ifm. opgraderingen mellem Ringsted og Næstved anlægger et traditionelt signalanlæg
som allerede er immuniseret, hvilket betyder at det nye kørestrømsanlæg kan ibrugta-
ges uden yderligere immunisering
Installation af nye signaler mellem Næstved-Nykøbing er præciseret fra ultimo 2021 i
strategi fra november 2017 til nu medio 2022. Dette af hensyn til jævn udrulningstakt
og tilstrækkeligt udrustet materiel med ny signalteknologi.
2.2.4 Elektrificering
Koordineringen af arbejderne mellem Ringsted-Næstved og Køge Nord-Næstved bevir-
ker, at strækningen Køge Nord-Næstved ibrugtages med elektrisk materiel medio
2021.
Udskydningen af nye signaler fra 2021 til 2028 på strækningen mellem Ringsted og
Næstved medfører, at elektrificeringen på denne delstrækning fremrykkes fra 2023 til
ibrugtagning ultimo 2021. Når spærringen mellem Ringsted og Næstved ophører sep-
tember 2020 kan master og fundamenter til kørestrøm opsættes, med efterfølgende
installation af køretråd i 2021.
På strækningen Næstved-Nykøbing fastholdes med ibrugtagning af elektrisk materiel
ultimo 2023.
Elektrificering mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge vil på baggrund af tysk stil-
lingtagen blive koordineret med den forudgående anlæggelse af dobbeltspor og instal-
lation af nye signaler. Banestrækningen inkl. elektrificering forventes som nævnt tidli-
gere ibrugtaget i 2028 (K29).
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
15/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0016.png
2.3 Roskilde-Kalundborg
Strækningen Roskilde-Kalundborg følger aftalen fra november 2017 om at immunisere
Roskilde-Holbæk, således at overgangen til elektrisk togdrift kan realiseres uden for-
udgående installation af nye signaler.
For strækningen mellem Holbæk og Kalundborg afventer ibrugtagning af elektrificerin-
gen, at strækningen udrustes med nye signaler.
Udrulningsstrategien fra november 2017 forudsatte ibrugtagning af nye signaler ultimo
2022. Af hensyn til tilstrækkeligt materiel installeret med ny signalteknologi udsættes
ibrugtagning af ERTMS mellem Roskilde og Kalundborg dog til medio 2026.
Trafikplanen indeholder ikke en yderligere anbefaling for denne strækning fsva. instal-
lation af nye signaler og elektrificering.
Figur 5: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
�½
�½
Holbæk
Immuniseringsprojektet
�½
�½
Roskilde
Kalundborg
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
EL ult. 2027 (K28)
1)
EL ult. 2022 (K23)
Med. 2026
2028 -2030
1) Sporforny & forbered. arb. EL
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
16/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0017.png
2.3.1 Nye signaler
Nyt signalsystem udskydes ibrugtaget fra ultimo 2022 (ny
strategi november 2017)
til
medio 2026. Signalerne kan dermed installeres uden samtidig hensyn til arbejder i
forbindelse med elektrificering.
2.3.2 Elektrificering
Som aftalt med ny strategi november 2017 immuniseres delstrækningen Roskilde-
Holbæk frem mod 2022 med henblik på ibrugtagning ultimo 2022. Elektrificering af
delstrækningen Roskilde-Holbæk ibrugtages således ét år senere end forudsat i An-
lægsplanen fra 2016.
Mellem Holbæk og Kalundborg er elektrificeringen planlagt til ultimo 2027 for at sikre
en jævnt udrulningstakt.
De forberedende arbejder til elektrificering i form af sporsænkninger på strækningen
Roskilde-Holbæk-Kalundborg sker i 2020. På delstrækningen Holbæk-Kalundborg sker
sporsænkningerne samtidigt med planlagt sporfornyelse.
Udover aktiviteterne illustreret ovenfor er der planlagt brohævninger af vejbærende
broer for at skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen. Disse arbejder er ikke
illustreret ovenfor, men udføres parallelt - og er koordineret med de øvrige aktiviteter
på jernbanen.
2.3.3 Øvrige Anlægsprojekter
Hastighedsopgradering
Som del af de regionale hastighedsopgraderinger er strækningen mellem Holbæk og
Kalundborg reserveret til hastighedsopgradering samtidig med eventuel sporfornyelse i
2029 i fald der træffes politisk beslutning om hastighedsopgraderingen.
2.4 Fyn og hovedstrækningen Sjælland
På grund af den forventede bestand af tog udrustet med ERTMS udsættes udrustning
og ibrugtagning af nye signaler på strækningen mellem Fredericia og København.
Den senere ibrugtagning giver mulighed for en tidligere udførelse af hastighedsopgra-
deringen til op mod 200 km/t mellem Nyborg og Odense samt mellem Ringsted og
Korsør forud for installation af nye signaler. Hastighedsopgraderingen kan dog først
ibrugtages med de nye signaler.
Trafikplanen indeholder ikke en yderligere anbefaling for denne strækning fsva. instal-
lation af nye signaler.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
17/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0018.png
Figur 6: Aktiviteter Fyn og hovedstrækningen Sjælland
�½
Lillebælt
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
1. H
2. H
Ult. 2029 (K30)
Ult. 2028 (K29) (+Rg-Næ)
Ult. 2027 (K28)
�½
Slagelse
Ringsted
�½
Roskilde
�½
Høje Taastrup
�½ �½
København H
Odense
Nyborg
Korsør
1)
Øvrige anlægsprojekter
1) Tilslutning til el-værksted
Installation ERTMS
2.4.1 Nye signaler
Installation af nye signaler er med hensyn til levering af Fremtidens Tog og jævn ud-
rulning af nye signaler udskudt til ultimo 2027 for strækningen Korsør-Lillebælt, ultimo
2028 for strækningen Roskilde-Korsør (som for at undgå overgang mellem nyt og
gammelt sikringsanlæg i Ringsted koordineres med strækningen Ringsted-(Næstved)
og ultimo 2029 for strækningen mellem (København) og Roskilde
hvor København
etableres med nye signaler i 2030.
Nyt signalsystem vil således blive ibrugtaget med indsættelse af Fremtidens Tog.
2.4.2 Øvrige anlægsprojekter
Hastighedsopgradering Nyborg-Odense og Ringsted-Korsør
Udsættelse af nye signaler på strækningen henover Fyn og Sjælland muliggør tidligere
udførelse af hastighedsopgraderingen. Opgraderingen vil kunne udføres med sporfor-
nyelsesprojektet og dermed fortsat opnå de forventede synergier i anlægsfasen. Udfø-
relse af hastighedsopgraderingen koordineret med sporfornyelsen forudsætter senest
politisk beslutning til projektet senest 30. april 2019. Hastighedsopgraderingen vil i
tilfælde af en sådan beslutning kunne ibrugtages med de nye signaler ultimo 2027 og
ultimo 2028 for henholdsvis Nyborg-Odense og Ringsted-Korsør.
Tilslutning til el-værksted
I forbindelse med indsættelse af Fremtidens Tog skal værksteder til elektrisk materiel
opføres. Banedanmark og DSB er i dialog herom, og indledningsvist har Banedanmark
vurderet, at bør tilslutningen omkring Godsbanegården i København etableres samtidig
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
18/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0019.png
med sporfornyelsesprojekt i 2021 af hensyn til synergier. Selve etableringen af værk-
stedet vurderes at kunne ske efterfølgende.
Udbygning af Glostrup station, som del af Ring syd-projektet
Banedanmark har afleveret beslutningsgrundlag til politisk stillingtagen om Ring Syd-
projektet, der består i at gennemføre en række anlægsarbejder, der muliggør udvidel-
se og omlægning af togbetjening
4
. Det samlede projekt opnår først den fulde effekt,
når udbygningen af Glostrup station og Ørestad station samt overhalingssporet mellem
Kalvebod og Ny Ellebjerg er anlagt. Overhalingssporet og udbygning af Ørestad station
vil kunne udføres i 2027.
Tilslutning af Ny bane over Vestfyn & Ny bane København-Ringsted
Se afsnit 2.6 om de nye baner.
Moderniseringsprojekt kørestrøm
Projektet omfatter opgradering af transformerstationerne i Roskilde, Slagelse, Marslev,
Fredericia, samt en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket med
henblik på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog. Beslutnings-
grundlag forventes afleveret i løbet af 1. halvår 2019.
2.5 Øvrige strækninger
Med udgangspunkt i ny strategi fra november 2017 er udrulningen af nye signaler på
øvrige strækninger i Jylland, Fyn og Sjælland tilpasset en jævn udrulningstakt samt
afstemt med behovet for tilstrækkeligt materiel udrustet med nye signalteknologi.
Særligt i Jylland er der indlagt mulighed for tidligere ibrugtagning af ERTMS, i fald
ombordudrustningsplanen afvikles hurtigere end forventet. På baggrund heraf er øvri-
ge anlægsprojekter såsom regionale hastighedsopgraderinger planlagt udført efter
Signalprogrammet.
2.5.1 Anbefaling fra Trafikplan
Trafikplanen har opstillet følgende anbefaling for strækningen mellem Københavns
Hovedbanegård og Københavns Lufthavn:
”Det
er nødvendigt at holde strækningen mellem Københavns Hovedbanegård
og Københavns Lufthavn åben for ikke ombyggede tog til og med 2025.”
For de øvrige strækninger i Jylland, på Fyn og Sjælland følger udrulning af nye signaler
strategi fra november 2017, dog med præcisering ift. en jævn udrulningstakt.
4
Med Ring Syd vil der således kunne køre tog fra Roskilde via Ny Ellebjerg til Københavns Luft-
havn Kastrup, og der bliver mulighed for at omlægge tog fra København H til lufthavnen via Ny
Ellebjerg Station.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
19/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0020.png
Figur 7: Aktiviteter i øvrige Jylland, Fyn og Sjælland
Strækning
(Struer)-Thisted
Struer-(Langå)
(Holstebro)-(Struer)
(Vejle)-Holstebro
(Skanderborg)-Herning
(Herning)-(Skjern)
Skjern-(Holstebro)
Varde-Skjern
(Esbjerg)-Varde
Esbjerg-Lunderskov
(Bramming)-Tønder
Fredericia-Tinglev-Padborg
Sønderborg-(Tinglev)
Aarhus-Grenå
(Odense)-Svendborg
(København H/Vigerslev)-(Peberholm)
(Kalvebod)-(Roskilde) inkl. Kbh GB til Vigerslev
(Helgoland)-Helsingør
Med. 2021
Ult. 2025 (K26)
2)
Ult. 2029 (K30)
Ult. 2028 (K29)
1)
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H 1. H 2. H
Med. 2020
Ult. 2020 (K21)
Ult. 2020 (K21)
Med. 2021
Med. 2022
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2023 (K24)
Ult. 2026 (K27)
Ult. 2026 (K27)
Med. 2027
Med. 2027
Øvrige anlægsprojekter
Installation ERTMS
EL
1) Ny station Jerne, 2) Nye perroner på Ny Ellebjerg station
2.5.2 Nye signaler
Øvrige strækninger Jylland
Installation af nye signaler følger ny strategi fra november 2017 med første ibrugtag-
ning i Nordvest Jylland med efterfølgende implementering af nye signaler i henholdsvis
Midt, Vest og Sønderjylland. Når strækningen (Esbjerg)-Varde er udrustet med nye
signaler, udrulles nye signaler på strækningen Aarhus-Aalborg og efterfølgende Frede-
ricia-Aarhus inden de sønderjyske strækninger installeres- og ibrugtages med nye
signaler i perioden 2026 til 2027.
Øvrige strækninger Fyn og Sjælland
På strækningen Odense-Svendborg er der ingen ændringer ift. ny strategi november
2017.
Udrulningsstrategien fra november 2017 foreslog at ibrugtage nye signaler på stræk-
ningen (København H/Vigerslev) - (Peberholm) ultimo 2023. Af hensyn til tilstrækkelig
ombygget materiel anbefaler Trafikplanen, at denne strækning ibrugtages med nye
signaler ved årsskiftet 2025/2026.
Strækningen Helgoland-Helsingør (Kystbanen) følger 2017-strategien og er blot præci-
seret ift. en jævn udrulningstakt.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
20/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0021.png
2.5.3 Øvrige anlægsprojekter
Regionale hastighedsopgraderinger
Med henblik på aflevering af beslutningsgrundlag ultimo 2019 undersøger Banedan-
mark på nuværende tidspunkt samfundsøkonomien ved hastighedsopgradering af de
enkelte strækninger.
Nye station ved Jerne (pkt. 1)
Det besluttede projekt om anlæggelse af en ny station ved Jerne indgår som planlagt
og ibrugtages i 2020.
Perroner på Ny Ellebjerg (pkt.2)
Af hensyn til åbningen af Metrolinje mod Sydhavn medio 2024 har Banedanmark plan-
lagt samtidig åbning af perronerne på Ny Ellebjerg.
2.6 Nye baner
Ny bane København-Ringsted
For den Ny bane København-Ringsted anbefaler Trafikplanen, at banen omstilles til
ERTMS senest ultimo 2023 (K24) eller tidligere i det omfang ombygningen af materiel
går hurtigere end planlagt. Alternativt må banen sikres fuld trafikal funktionalitet med
traditionelle signaler i immuniseringsstrategien. Banen åbner maj 2019, som aftalt i
strategi november 2017 med eksisterende signalteknologi.
Ny bane over Vestfyn
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der senest træffes beslutning og tilvejebringes finansiering i forbindelse med
finansloven 2020, hvis banen på Vestfyn forudsættes tilsluttet den eksisterende bane i
2026. Der udestår vurdering af den reelle anlægsvarighed samt muligheden for instal-
lation af nye signaler og elektrificering af den nye bane parallelt med de øvrige udrul-
ninger i landet.
Ny bane til Billund Lufthavn
Hvis projektet skal kunne indeholdes i Banedanmarks nuværende Anlægsplan kræves
det, at der træffes beslutning om at anlægge projektet senest 1. januar 2019. I så fald
vil projektet kunne ibrugtages ultimo 2024 eller primo 2025. Med en senere beslutning
vil ibrugtagelsestidspunktet blive rykket tilsvarende.
2.7 S-banen
Frem mod 2030 skal der udføres et omfattende antal anlægsprojekter samtidig med
Banedanmarks forventede fornyelsesprojekter. På det samlede S-banenet indgår føl-
gende anlægsprojekter i koordineringen af infrastrukturprojekter på jernbanen:
Nye signaler (-2021)
Ny Favrholm station
Knastforbedringer på S-banen
Vinge station
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
21/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0022.png
Koordineringen af aktiviteter på S-banen pågår og forventes færdig i 1. halvår 2019.
2.8 Tidspunkt for eventuel politisk beslutning
Banedanmark har lavet
”en huskeliste”
for, hvornår der i givet fald skal være truffet
politisk beslutning om nye anlægsprojekter, herunder tilvejebragt den fornødne finan-
siering, hvis disse skal kunne indpasses i nærværende Anlægsplan.
Projekterne er angivet med navn og funktionalitet, og år for tidligst ibrugtagningstids-
punkt. For at sikre den fornødne tid til udførelse af de enkelte jernbaneprojekter er der
ud for det enkelte projekt angivet, det seneste beslutningstidspunkt i fald projektet
skal kunne udføres indenfor nærværende Anlægsplan. Træffes der senere politisk be-
slutning vil udførelsestidspunktet skulle revurderes ift. den samlede portefølje af infra-
strukturprojekter.
For nogle af anlægsprojekterne er der udarbejdet et samlet VVM beslutningsgrundlag,
dvs. inkl. høringsnotater og eksterne kvalitetssikringer for projekterne anlægsøkonomi.
For andre projekter er beslutningsgrundlagene under udarbejdelse i Banedanmark. For
den sidste del af projekterne er der ikke igangsat et beslutningsgrundlag. Beslutnings-
grundlag under udarbejdelse vil blive fremsendt til de respektive forligskredse og Fol-
ketingets Transport, Bygnings og Boligudvalg, i de kommende år.
Tabel 1: Projekter i Togfondens fase 1 og øvrige projekter uden for Togfonden
Strækning
Seneste beslut-
nings/
finansierings-
tidspunkt
31. december
2019
30. april 2019
30.april 2019
30. april 2019
1. januar 2019
Primo 2020
31. december
2021
31. december
2022
31. december
2022
31. december
2022
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
2026 (K27)
2028 (K29)
2028 (K29)
2022 (K23)
2021 (K22)
2024 (K25)
2026 (K27)
2028 (K29)
2028 (K29)
2027 (K28)
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Forventes afleve-
ret 31. december
2019
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Ny bane Vestfyn
5
Hastighedsopgradering
Nyborg-Odense*
Hastighedsopgradering
Ringsted-Korsør*
Etablering af station ved
Stilling
Etablering af station ved
Laurbjerg***
Perroner Ny Ellebjerg station
Hastighedsopgradering Lan-
gå-Hobro
Kapacitetsudvidelse Aarhus H
Hastighedsopgradering
Fredericia-(Aarhus)
Ring-Syd: Udbygning af Øre-
stad station og anlæg af
overhalingsspor mellem Kal-
5
VVM-analyse er gennemført af Vejdirektoratet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
22/23
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Anlægsstatus 2. halvår 2018, inkl. Banedanmarks anlægsplan
1996068_0023.png
vebod og Ny Ellebjerg station
Ring-Syd: Udbygning af Glos-
trup station
Moderniseringsprojekt: Øget
kørestrøm**
31. december
2025
31. december
2019
2030 (K31)
-
Gennemført
Forventes afleve-
ret 30. juni 2019
* Projektet skal udføres i perioden 2022-2025 for at passe ind i Anlægsplanen. Dog vil den fulde
effekt af hastighedsopgraderingen til 200 km/t først indtræffe efter udrulning af Signalprogram-
met.
** Tidspunkt for tidligste ibrugtagning afventer nærmere undersøgelse.
*** Fristen kan forlænges til 31. januar 2019, men det forudsætter, at Banedanmark får lov til at
tiltræde optionen og påbegynde projekteringen, inden der træffes politisk beslutning om selve
projektet. Optionen lyder på ca. 1 mio.kr.
Tabel 2: Projekter i Togfondens fase 2
Strækning
Seneste beslut-
nings-/
finansierings-
tidspunkt
1. januar 2019
Primo 2020
6
.
31. december
2024
31. december
2024
31. december
2024
Tidligste
ibrugtagnings-
tidspunkt
2024 (K25)
2024-2030
2028 (K29)
2030 (K31)
2030 (K31)
Status for be-
slutningsgrund-
lag
Gennemført
Forventes afleve-
ret 31. december
2019
Forventes afleve-
ret 1. april 2019.
Gennemført
Forventes afleve-
ret 31. januar
2019
Ny bane til Billund*
Regionale opgraderinger
Horsens station (perronfor-
længelse)
Ny bane over Vejlefjord
7
Ny bane Hovedgård-
Hasselager
Elektrificering Aalborg-
Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
Øget kapacitet, Herning
Holstebro
Ekstra spor, Gødstrup st.
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
Beslutningsgrundlag ikke igangsat
* Hvis beslutning ikke træffes senest 1. januar 2019 vil banen ikke kunne ibrugtages i slutningen
af 2024 eller starten af 2025. Med en senere beslutning vil ibrugtagelsestidspunktet blive rykket
tilsvarende.
6
Hastighedsopgradering af strækningerne Struer-Thisted og Skjern-Holstebro er planlagt udført i
hhv. 2024 og 2025 af hensyn til evt. kommende sporfornyelsesprojekter. De efterfølgende
strækninger er fordelt mellem 2026 og 2030.
7
VVM-analyse er gennemført af Vejdirektoratet.
Banedanmarks Anlægsplan 2030
opdatering december 2018
Banedanmarks Anlægsplan 2030
23/23