Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1992969_0001.png
Notat
Notat om institutionsakkreditering og uddannelsesakkreditering
Styrker og svagheder ved det nuværende IA koncept ............................................ 2
Inddragelse af interessenter og systematisk erfaringsopsamling ........................... 7
Erfaringsindsamling fra institutioner ........................................................................ 9
Panelmedlemmers vurdering af institutionsakkreditering ...................................... 13
Dokumentationsomfanget ifm. institutionsakkreditering ........................................ 16
Antal interviewpersoner ved institutionsakkrediteringer ........................................ 22
Uddannelsesakkrediteringer – omfang af dokumentation og personer
interviewet under besøg ........................................................................................ 24
Overblik over belastningsindikatorer ved hhv. UA og IA ....................................... 31
Bilag: Internationale erfaringer med mindskelse af dokumentationsbyrden.......... 32
November 2018
Danmarks
Akkrediteringsinstitution
Bredgade 38
1260 København K
Tel. 3392 6900
Fax 3392 6901
[email protected]
www.akkr.dk
CVR-nr. 3060 3907
Side 1/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0002.png
Styrker og svagheder ved det nuværende IA koncept
I forbindelse med Styrelsens evaluering af institutionsakkreditering, er Danmarks
Akkrediteringsinstituion (AI) blevet bedt om at afgive denne redegørelse
1
, der rum-
mer såvel data om fx dokumentationsomfang som kvalitative beskrivelser og ana-
lyser vedr. erfaringer med det nuværende system. Vi indleder med en vurdering af
styrker og svagheder ved det nuværende koncept.
Styrelsen har også bedt om forslag til ændringer og lettelser i akkrediteringssyste-
met, men de formuleres aktuelt i de interne processer hos AI og Akkrediteringsrå-
det. De drøftes på rådsmøderne i efteråret (6. oktober og 28. november), hvor rå-
det skal tage konkret stilling til ændringer i genstandsfelt og metode for runde 2.
Formålet med ændringerne er at fastholde (og måske endda styrke) nytteværdien
af institutionsakkreditering og opnå en betydelig reduktion i omfanget af dokumen-
tation gennem blandt andet (men ikke alene) en mere fokuseret og målrettet til-
gang. Den fremadrettede del må afvente rådets proces og kommer derfor ikke
med i dette bidrag til styrelsen.
Dette korte oplæg fokuserer altså alene på styrker og svagheder ved det nuvæ-
rende koncept, og det baserer sig på opsamling af erfaringerne, hvoraf nogle
fremgår i de efterfølgende kapitler i dette notat. Analysen rummer overvejelser om
metode og proces samt indhold og resultater.
Siden 2014 er der i skrivende stund afgjort 28 sager om institutionsakkreditering,
heraf fem opfølgninger på betinget positive akkrediteringer. Erfaringerne baserer
sig på disse 28 sager.
Styrker
Metode og proces
Rummelige kriterier og fleksibel udmøntning
Intentionen bag lovændringen fra 2013 var at skabe et fælles eksternt kvalitetssik-
ringssystem for hele spektret fra små, specialiserede uddannelsesinstitutioner til
store, fagligt brede institutioner. De fem kriterier fra bekendtgørelsen udgør en fæl-
les referenceramme for forventningerne til et velfungerende kvalitetssikringssy-
stem. Kriterierne udgør ikke en facitliste og er efter vores vurdering formuleret til-
pas rummeligt til at kunne indfange institutionernes forskellige systemer, organise-
ringer, strategier og prioriteringer. AI har i praksis har været i stand til at udmønte
kriterierne i overensstemmelse med lovintentionen om tilpasning til institutionstype
og den enkelte institutions særlige karakteristika med henblik på at sikre størst
mulig relevans for den enkelte institution. Tilbagemeldingerne fra institutionerne
(se senere kapitel) peger på, at processen med institutionsakkreditering i flere til-
fælde er blevet brugt til at understøtte en intern organisationsudvikling. De rum-
melige kriterier og den fleksible udmøntning er en klar styrke ved det nuværende
koncept.
1
Notatet er oprindeligt afleveret 1. september 2018. Denne version er primo november
2018 lettere redigeret mhp. offentliggørelse.
Side 2/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0003.png
Veldefineret metode med høj legitimitet
En anden styrkeposition er metoden, der følger de fælles europæiske standarder
(ESG'erne). Metoden er internationalt ankerkendt og er dermed med til at skabe
gennemsigtighed og legitimitet.
Metodeelementerne er institutionens selvevalueringsrapport, deltagelse af et ek-
spertpanel, institutionsbesøg (med en enkelt undtagelse altid to besøg), og en of-
fentligt tilgængelig akkrediteringsrapport. For at belyse praksis af institutionernes
kvalitetssikringssystemer indgår stikprøvekontroller i form af audit trails (tematiske
neddyk), som panelet udvælger og går i dybden med på institutionsbesøget. I au-
dit trails indgår en eller flere uddannelser, der varierer i antal afhængigt af instituti-
onens størrelse, kompleksitet og geografiske spredning. På de store flerfaglige in-
stitutioner har antallet af uddannelser, der har indgået, været helt op til mellem 25-
30 i alt for at sikre en tilstrækkelig dækning mht. centrale fagområder. De udvalgte
temaer for audit trails kan også variere og afspejler bl.a. den enkelte institutions
system, prioriteringer og evt. udfordringer. Så inden for rammerne af den faste og
veldefinerede metode er der plads til forskellighed og variation, hvilket er en klar
styrke.
Velkvalificerede formænd og øvrige medlemmer af ekspertpanelerne
Centralt i metoden er peer-elementet. I den sammenhæng er det afgørende at re-
kruttere kvalificerede formænd og øvrige medlemmer af panelerne. I akkredite-
ringsvejledningen er beskrevet retningslinjer l for sammensætning af paneler, her-
under ekspertprofiler og antal deltagere. AI er grundig i rekrutteringsprocessen og
baserer ofte valget af (nye) panelformænd og medlemmer på anbefalinger fra AI's
søsterorganisationer eller tidligere panelformænd, som AI har gode erfaringer
med. I takt med antallet af gennemførte institutionsakkrediteringer har AI desuden
tilstræbt at genbruge panelmedlemmer, der har opnået et grundigt kendskab til
metoden og konceptet.
AI prioriterer en grundig træning af panelerne for at sikre en fælles forståelse af
kriterier og metode inden processen for alvor går i gang. I det seneste ENQA re-
view fra 2016 roses AI meget for den professionelle tilgang til rekruttering og træ-
ning af ekspertpanelerne. Institutionerne melder også positivt tilbage mht. valg af
panelmedlemmer og panelernes professionelle tilgang til opgaven på institutions-
besøgene.
Stærk, professionel operatør
Ekspertpanelerne foretager de faglige vurderinger, mens AI er ansvarlig for me-
tode, proces og sekretariatsbetjening af panelerne. AI har blandt andet kontakt til
institutionen, planlægger besøgsprogram, panelmøder, rapportskrivning, hørings-
proces mv. AI har desuden ansvaret for at sikre konsistens på tværs af de mange
sager, forberedelse af materiale til rådet og den efterfølgende dialog med instituti-
onen efter afgørelsen. Denne arbejdsdeling er meget lig den, der eksisterer, i de
øvrige nordiske lande, med undtagelse af, at AI står for selve skrivearbejdet i sam-
arbejde med ekspertpanelet.
Den stærke professionalisme og kapacitet i AI’s sekretariatsbetjening af panelerne
er en styrke og forudsætning for at sikre den tværgående konsistens, grundighed
og kvalitet i rapporterne. Den generelle tilbagemelding fra ekspertpanelerne er, at
Side 3/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0004.png
standarden og kvaliteten af såvel den faglige som den praktiske sekretariatsbetje-
ning er meget høj.
Grundige og velunderbyggede rapporter som afgørelsesgrundlag for Akkredite-
ringsrådet
Akkrediteringsrapporterne med indstilling til rådet er grundlaget for rådets afgørel-
ser. Det er derfor centralt, at rapporterne er grundige og velargumenterede med
udgangspunkt i den indsamlede dokumentation og panelernes faglige vurdering
heraf. For at tydeliggøre hvordan AI og panelerne har behandlet høringssvaret fra
institutionerne indeholder rapporterne panelernes stillingtagen hertil. Det betyder
samtidig, at rapporterne i nogle tilfælde kan være omfattende. Institutionerne mel-
der generelt tilbage, at de er glade for de grundige rapporter, hvor de kan gen-
kende sig selv.
Indhold og resultater
Styrket ledelsesansvar og tydeliggørelse af organisering af kvalitetsarbejdet
Erfaringerne med institutionsakkreditering peger entydigt på, at processen med in-
stitutionsakkreditering har bidraget til at tydeliggøre, at ansvaret for kvalitetsarbej-
det er placeret i ledelsesstrengen og i sidste instans hos den øverste ledelse. Le-
delsesforankring af kvalitetsansvaret var en eksplicit målsætning med lovændrin-
gen fra 2013 med overgang fra uddannelsesakkreditering til institutionsakkredite-
ring. Det er en gennemgående erfaring, at institutionerne er kommet relativ langt
med at etablere en organisering for kvalitetsarbejdet, der samtidig understøtter le-
delsesforankringen af kerneopgaven med uddannelse, forskning og udviklingsar-
bejde. Det gælder, uanset om der er valgt en løsning med central organisering el-
ler overvejende decentrale enheder.
Øget fokus på kvalitetsarbejde
Erfaringen viser, at overgangen til institutionsakkreditering har igangsat en positiv
udvikling i institutionernes kvalitetskulturer bl.a. gennem etablering af et fælles
sprog, og at det har understøttet et fælles ansvar for og engagement i uddannel-
seskvalitet på tværs af de forskellige niveauer på institutionerne fra studerende og
undervisere til ledelse. Institutionsakkrediteringen har samtidig bidraget til at skabe
selvbevidste institutioner, der i højere grad end tidligere er parat til at åbne sig og
lære af andre. Det sidste kendetegner især de professions- og erhvervsrettede ud-
dannelsesinstitutioner.
Etablering af nøgletal og ledelsesinformation
Med institutionsakkreditering er der på institutionsniveau skabt effektive systemer
for indsamling og anvendelse af centrale nøgletal, herunder fastlæggelse af græn-
seværdier, og øvrig relevant ledelsesinformation om uddannelseskvalitet og -rele-
vans. Der er samtidig kommet et tydeligere fokus på opfølgning og handling på
kvalitetsproblemer, som ikke tidligere sås i samme omfang og med samme grad af
systematik. Der er selvfølgelig fortsat forskel på, hvor langt institutionerne er nået
med at etablere effektive informationssystemer, og heller ikke alle institutioner har
i første omgang opnået en positiv akkreditering.
Side 4/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0005.png
Systematisk brug af undervisningsevalueringer
Institutionsakkreditering har stimuleret til en systematisk brug af undervisningseva-
luering og opfølgning herpå. Fra uddannelsesakkreditering ved vi, at undervis-
ningsevaluering nogle steder indgik mere sporadisk i uddannelsernes kvalitetsar-
bejde. Det billede genkender vi ikke i dag, hvor der er kommet langt større fokus
på anvendelsen af undervisningsevalueringer i arbejdet med at kvalitetssikre de
enkelte uddannelser og udbud.
Svagheder
De skitserede svagheder relaterer sig til dokumentationsomfang, utilsigtet ind-
holdsmæssigt fokus samt overlap mellem kriterier.
Omfattende dokumentation
Som det fremgår af et senere kapitel, er dokumentationsomfanget i de enkelte ak-
krediteringer stort, og det skal uden tvivl nedbringes betragteligt i anden runde.
Omfanget af dokumentation varierer mellem sager, men for alle sager gælder det,
at omfanget af dokumentation er for stort. Det gennemsnitlige antal sider for en in-
stitutionsakkreditering er i alt ca. 3.500. Den største kilde til dokumentation er au-
dit trail-materialet, men også selvevalueringsrapporterne er i flere tilfælde meget
omfattende. Det er især bilagsdelen, der er omfattende, mens selve rapportdelen
er på et mere acceptabelt niveau mellem 35 og 130 sider.
Der er flere årsager til den omfattende dokumentation. Centralt er selve det for-
hold, at vi i det danske akkrediteringssystem har et uforholdsmæssigt stærkt fokus
på dokumentation af
gennemprøvet kvalitetssikringspraksis
sammenlignet med til-
svarende akkrediteringssystemer i andre lande. Praksisefterprøvningen har om-
vendt skabt tillid til, at vurderingerne hviler på et solidt og sikkert grundlag, hvilket
understøtter formålet med første runde, som i høj grad har været at skabe sikker-
hed for, at de grundlæggende kvalitetssikringssystemer er på plads og fungerer i
praksis. Som konsekvens heraf har AI i første runde lagt betydelig vægt på den
skriftlige dokumentation som grundlag for den faglige vurdering.
Det er også værd at bemærke, at et stort flertal af paneler anbefaler den institu-
tion, de har vurderet, at overveje at se på om mængden af dokumentation i deres
kvalitetssikringssystem er hensigtsmæssig. Det kunne indikere, at en del institutio-
ner har anlagt en strategi om hellere at dokumentere for meget end for lidt i deres
interne system, for at leve op til kravene om et velbeskrevet system.
Selvom fokus for anden runde ikke er fastlagt endnu, er det vores forventning, at
der ikke vil være samme behov for dokumentation af de grundlæggende elemen-
ter i kvalitetssikringssystemet, herunder dokumentation af nedskrevne procedurer
og processer. Hvis denne del udgår eller reduceres, vil det i sig selv indebære en
reduktion i dokumentationsmaterialet. Herudover overvejes andre metodiske greb
til at nedbringe dokumentationsomfanget.
Utilsigtet indholdsmæssigt fokus
I første runde har det vejet tungt, at institutionen kunne vise, at der var ned-
skrevne, obligatoriske procedurer for de forskellige led i kvalitetssikringsarbejdet.
Det ”nedskrevne” bidrager til at opfylde lovens forventninger om, at kvalitetssyste-
met bl.a. skal være ”velbeskrevet” og ”veldokumenteret”. Og det ”obligatoriske”
Side 5/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0006.png
gør, at proceduren med sikkerhed kan betragtes som en del af institutionens kvali-
tetssystem. Når det har kunnet konstateres, at der var tale om en nedskrevet og
obligatorisk procedure, har panelet vurderet, om der var tale om en hensigtsmæs-
sig procedure, og dernæst set på hvordan den er anvendt i praksis. I den forbin-
delse har det ofte givet anledning til kritik, hvis institutionen ikke gjorde det, den
selv havde angivet med sine procedurer. Dvs. at der har været meget fokus på
overensstemmelse mellem procedurer og praksis.
Der er gode grunde til, at første runde har lagt vægt på, at der er et nedskrevet,
obligatorisk og i øvrigt hensigtsmæssigt kvalitetssystem, som føres ud i livet som
planlagt. Svagheden derved er dog, at der er en risiko for, at praksis
også rigtig
god kvalitetssikringspraksis
som ikke er omfattet af en nedskrevet procedure,
ikke tæller positivt og ikke får meget opmærksomhed, når udgangspunktet er det
beskrevne. Forsøg og eksperimenter med nye måder at organisere og gennem-
føre kvalitetsarbejde på, har heller ikke vejet tungt på den positive side
primært
fordi de ikke (endnu) er en fast del af kvalitetssystemet. Samtidig vil en ny og der-
med begrænset praksis være vanskelig at dokumentere. Svagheden er således,
at denne tilgang til akkreditering kun i mindre grad støtter institutionernes (lyst til)
udvikling af deres kvalitetsarbejde. Flere IA-rapporter fremhæver ganske vist insti-
tutionens arbejde med at udvikle sit kvalitetsarbejde som et positivt træk. Men det
grundlæggende fokus på et nedskrevet og obligatorisk kvalitetssystem som be-
skrevet ovenfor kan ikke siges at være stærkt til at understøtte udvikling.
En anden svaghed er, at det i mindre grad er blevet efterprøvet, om institutionerne
i deres kvalitetsstrategi og politikker har fastsat ambitiøse mål, som kriterium I stil-
ler som krav. Om institutioner har sat ambitiøse mål og skabt progression år for år
i kvalitetsstandarderne har for det meste ikke været genstand for vurdering, og
derfor er "høje ambitioner" på en institution ikke blevet vægtet mere positivt end
mindre ambitioner på en anden, når panelet har vurderet kvalitetsstandarder og
udvikling i uddannelsernes kvalitet.
Overlap mellem kriterier
På det professions- og erhvervsrettede område er der et overlap mellem kriterium
III om videngrundlag og kriterium V om relevans. I K III skal institutionen vise,
hvordan den sikrer, at der tilgår uddannelserne ny viden fra forskning, udviklings-
arbejde og erhverv eller profession. Særligt sidstnævnte giver et overlap med K V,
hvor institutionen skal vise, hvordan de løbende har kontakt med aftagersiden for
at sikre uddannelsernes relevans. I begge tilfælde er sikring af god og systematisk
kontakt med aftagerne med til at opfylde kriteriet. Eneste
hårfine og primært
analytiske
forskel er, at K III angår procedurer for tilgang af viden som bruges af
underviserne i undervisningen, mens K V angår procedurer for tilgang af viden,
som også kan påvirke uddannelsernes mål, opbygning mv. For den enkelte institu-
tion er der i praksis stort set altid tale om de samme procedurer og aktiviteter.
I K III er det endvidere ret vanskeligt at skelne mellem underpunkt 1 og 3. Reelt
angår de det samme forhold, nemlig hvordan institutionen sikrer, at uddannelserne
er baseret på ny, relevant viden.
Side 6/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0007.png
Inddragelse af interessenter og systematisk erfaringsopsamling
AI har i forbindelse med gennemførelsen af første runde af institutionsakkrediterin-
ger haft en systematisk inddragelse af eksterne interessenter for at understøtte en
kontinuerlig videreudvikling og tilpasning af det nuværende IA-koncept samt forbe-
rede udviklingen af det nye IA-koncept til andenrunde.
Formålet med inddragelsen har været at give AI et 360-graders syn på, hvordan IA-
konceptet har virket i praksis, og hvordan det er blevet opfattet af uddannelsesinsti-
tutionerne og øvrige aktører i uddannelsessektoren. I forlængelse af de synspunkter
har formålet også været at høre deres forslag til justeringer og forbedringer af kon-
ceptet.
Det har således de seneste tre år været en integreret del af AI’s mål-
og resultatplan,
at AI løbende foretager en generel og systematisk erfaringsopsamling både blandt
uddannelsesinstitutionerne, i Akkrediteringsrådet, blandt de enkelte akkrediterings-
paneler samt fra institutionernes kvalitetsudvalg og rektorforsamlinger.
Overordnet set har interessentinddragelsen været håndteret i tre spor:
Erfaringsopsamling i relation til den enkelte IA
Akkrediteringsrådets dialog med repræsentanter fra uddannelsessektoren
AI’s bilaterale møder med uddannelsesinstitutioner samt oplæg mv.
De tre spor for interessentinddragelse har understøttet hindanden. Nedenfor er ind-
holdet i de enkelte spor beskrevet.
Erfaringsopsamling i relation til den enkelte IA
Ved afslutningen af hver IA foretages der to mindre mundtlige evalueringer. Den
ene evaluering er mellem AI’s ledelse og uddannelsesinstitutionen. Den anden eva-
luering er med akkrediteringspanelet.
Evalueringen med uddannelsesinstitutionen har fokus på erfaringsopsamling om
akkrediteringsrapportens kvalitet og anvendelighed for institutionens egen efterføl-
gende kvalitetsudvikling. AI har brugt erfaringerne fra disse evalueringer til blandt
andet at justere dokumentationsomfanget og brugen af audit trails.
Evalueringen med akkrediteringspanelet har fokus på den anvendte metode, ar-
bejdsdelingen mellem panelet og AI samt panelets organisering af arbejdet. AI har
brugt erfaringerne fra disse evalueringer til blandt andet at justere ansvarsfordelin-
gen blandt medlemmerne i det enkelte akkrediteringspanel for at opnå en bedre
anvendelse af paneldeltagernes ressourcer.
De to typer af slutevalueringer har ligeledes bidraget til AI’s
arbejde med at udvikle
det nye IA-koncept til anden runde. I næste kapitel er en kort opsamling på de gen-
nemførte evalueringer.
Rådets dialog med repræsentanter fra uddannelsessektoren
I samarbejde med AI samler Akkrediteringsrådet løbende op på erfaringerne fra de
hidtidige institutionsakkrediteringer i generelle termer med henblik på at styrke
Side 7/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0008.png
grundlaget for videreudviklingen af akkrediteringskonceptet. Det sker både på bila-
terale møder mellem rådsformanden og repræsentanter fra uddannelsessektoren
hhv. arbejdsmarkedets parter samt på rådsseminarer, hvor eksterne interessenter
får mulighed for at bidrage med deres vinkel på akkrediteringsarbejdet.
Den 9. november 2018 afholdt Rådet et seminar, hvor der var en bred deltagerkreds
fra uddannelsessektoren. Seminaret havde blandt andet til formål at opsamle erfa-
ringer fra første runde, der kunne bruges til at styrke beslutningsgrundlaget for,
hvordan konceptet for anden runde kan se ud i praksis.
Rådet nedsætter også løbende arbejdsgrupper, der undersøger konkrete spørgs-
mål, blandt andet om
den anvendte metode. Her inddrages AI’s
ovennævnte erfa-
ringsopsamling fra møder med uddannelsesinstitutionerne.
AI’s bilaterale møder med uddannelsesinstitutioner samt oplæg mv.
Det fremgår af AI’s mål-
og resultatplan, at AI selv afholder eller deltager i ca. 30
møder om året, herunder oplæg for uddannelsesinstitutionernes kvalitetsudvalg og
rektorforsamlingerne. Det giver AI en solid platform for erfaringsindsamling og inte-
ressentinddragelse gennem dialogen på møderne og til oplæggene.
AI har desuden kvartalsvise møder med sekretariaterne for rektorforsamlingerne for
henholdsvis professionshøjskolerne og erhvervsakademierne, ligesom AI’s direktør
løbende har møder med direktøren for Danske Universiteter.
Erfaringerne fra disse
møder bruges løbende i AI’s justeringer af det nuværende
akkrediteringskoncept samt til udviklingen af det nye koncept, ligesom det giver AI
mulighed for løbende at holde rådet orienteret om, hvad der sker i uddannelsessek-
toren med relevans for akkreditering.
Vurdering af udbyttet af interessentinddragelsen
Det er AI’s vurdering, at de forskellige typer af interessentinddragelse har under-
støttet hinanden og har givet et godt indtryk af, hvordan akkrediteringskonceptet har
fungeret i praksis, herunder identificering af styrker og svagheder, der løbende er
blevet justeret i det nuværende koncept.
Den brede interessentinddragelse ad forskellige kanaler har også understøttet et
nuanceret billede af, hvor det nye akkrediteringskoncept med fordel kan bygge vi-
dere på det eksisterende, og hvor der er behov for forandring.
Side 8/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0009.png
Erfaringsindsamling fra institutioner
Dette kapitel er en opsamling på evalueringer med de institutioner, der gennemgik
en institutionsakkreditering (IA) i 2016-2017.
Efter hvert forløb afholder AI evalueringsmøde med den pågældende institution,
hvor teamet fra AI mødes med repræsentanter fra institutionen, fx kvalitetschefen
og udvalgte kvalitetsmedarbejdere. Møderne følger en fast struktur på baggrund af
en række dagsordenspunkter, der gennemgås. Fx skal vejledningen, akkredite-
ringspanelet, besøgene, dokumentationskravene og rapporten drøftes. Dette kapi-
tel bygger på en analyse af de skriftlige referater fra evalueringsmøderne samt en
mundtlig dialog med både projektledere og projektejere, der løbende er i kontakt
med institutionerne. Det er vigtigt at understrege, at AI undervejs i første runde har
justeret metoden og processen for institutionsakkrediteringerne efter institutioner-
nes og panelernes tilbagemeldinger. Denne opsummering er altså baseret på de
mundtlige tilbagemeldinger, som institutionerne giver til AI’s ledelse, relativt kort
efter afgørelsen af akkrediteringen.
Overordnet
Der er helt overvejende positive tilbagemeldinger fra institutionerne angående før-
ste runde. Det er institutionernes oplevelse, at deres kvalitetsarbejde er blevet for-
bedret i forberedelsen forud for en institutionsakkrediteringsproces, at arbejdet
med kvalitetssikring skaber et fælles sprog blandt medarbejderne på institutionen,
at samarbejdet med AI har været velfungerende, og at mødet med akkrediterings-
panelerne har været givende. Generelt oplever institutionerne, at det har været et
grundigt system, der har stillet høje krav til bl.a. videngrundlag. Der har været en
høj detaljeringsgrad; både i kravene til dokumentationen, i fokus på besøgene og
den endelige rapports indhold. Nedenstående uddyber dels institutionernes posi-
tive oplevelser, dels deres kritiske tilbagemeldinger med ønsker til forbedringer.
Krav: vejledning og dokumentation
Alle institutioner melder tilbage, at der har været en god dialog på møder og i øvrig
kontakt undervejs med konsulenterne om vejledningens begreber og krav.
AI og rådet har løbende udgivet supplerende eller opdaterede notater til vejlednin-
gen, som har haft til formål at præcisere Akkrediteringsrådets forventninger til in-
stitutionernes kvalitetsarbejde og erfaringsopsamle fra de gennemførte instituti-
onsakkrediteringer. Det er nogle enkelte institutioners oplevelse, at disse notater
er blevet sendt ud for sent i forhold til indleveringsfristen for selvevalueringsrap-
porten, så institutionerne ikke har kunnet nå at forholde sig til de præciserede
krav. Det er vigtigt at præcisere, at notaterne har været udsendt løbende, hvorfor
nogle institutioner har oplevet, at notaterne var i karambolage med deres konkrete
IA-processer på det givne tidspunkt. Der har på flere institutioner været usikkerhed
om disse notater, herunder, hvilken status de har ift. vejledningen, og hvad bag-
grunden har været for at publicere dem. De ønsker, at AI fremover arbejder på at
tydeliggøre status og formål med disse notater, og at de indarbejdes i vejlednin-
gen.
Flere institutioner melder tilbage, at der er et ønske om større klarhed om forvent-
ning til formen på det materiale, som institutionerne skal sende ind. Både i forbin-
Side 9/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0010.png
delse med selvevalueringen og audit trail-materialet. Særligt om audit trail-materi-
alet har nogle institutioner været i tvivl: Hvad skal materialet illustrere? Hvad er
formålet med at få bestemt materiale? Ønsker AI at modtage eksempler på en
praksis eller procedurer, eller ønsker man samtlige dokumenter tilsendt? Hvordan
dokumenterer man gennemført praksis? Forud for indsendelse af audit trail-mate-
riale afholder AI et møde med repræsentanter fra institutionerne, typisk kvalitets-
medarbejdere, hvor akkrediteringspanelets ønsker til dokumentation bliver gen-
nemgået. I evalueringerne roser institutionerne dette møde, som de oplever som
konstruktivt, men der er på trods af dette møde altså i nogle tilfælde et behov for
klarere krav til særligt audit trail-materialet.
En institution fremhæver, at der med audit trail-materialet har været stor frihed til
at vælge, hvad institutionen selv vurderede, var relevant. Det oplevede de som po-
sitivt.
Akkrediteringspanel
Flere institutioner roser sammensætningen af akkrediteringspanelet, herunder bru-
gen af anerkendte nordiske eksperter. Panelets medlemmer og sammensætning
har betydning for, hvor legitimt og relevant rapportens konklusioner opfattes af in-
stitutionerne. Nogle institutioner problematiserer dog brugen af nordiske panel-
medlemmer på grund af den sprogbarriere, som særligt de studerende på besø-
gene kunne opleve.
En institution fremhæver brugen af andre, nordiske rektorer i panelet, som afgø-
rende for den efterfølgende legitimitet blandt eksterne samarbejdspartnere. Også
fordi rektorer ifølge institutionen har en bedre forståelse for institutionernes virke-
lighed og det at lede en uddannelsesinstitution.
Det er generelt institutionernes opfattelse, at akkrediteringspanelet, herunder sær-
ligt formanden, har været meget velforberedte og tydeligvis læst materialet og for-
stået den pågældende institution.
En enkelt institution har anbefalet bedre brug af eksperter med deres særlige per-
spektiver, dvs. en større sammenhæng mellem de spørgsmål, de enkelte panel-
medlemmer stiller, hvem de interviewer og deres profil, fx at arbejdsmarkedsprofi-
len i panelet taler med institutionens eksterne samarbejdspartnere.
Besøg
Alle institutionerne finder det positivt, at akkrediteringspanelerne kommer på be-
søg. Både ledelse, undervisere og studerende har været glade for den mundtlige
dialog med panelerne.
Der er et ønske om, at rollefordelingen mellem panel og AI bliver tydeligere og
fremover bliver kommunikeret ud til institutionen forud for besøgene. Enkelte insti-
tutioner har således meldt tilbage, at deltagerne under besøgene har været usikre
på, hvorfor konsulenterne fra AI også stillede spørgsmål.
En enkelt institution melder tilbage, at antallet af interviewpersoner ved enkelte
møder var for højt til, at alle repræsentanter fra uddannelsesinstitutionen havde
mulighed for at bidrage.
Side 10/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0011.png
En institution betoner vigtigheden af, at bestyrelsesformanden deltager, så man
kan se, at systemet er forankret på øverste niveau.
Slutteligt melder en institution tilbage, at panelets afsluttende møde med institutio-
nens ledelse på andet besøg bør rammesættes bedre, da den pågældende le-
delse var overrasket over at få nye spørgsmål og havde forventet en tilbagemel-
ding på panelets konklusioner.
Rapport
De fleste institutioner fremhæver, at den endelige rapport er meget grundig, vel-
skrevet og tegner et retvisende billede af institutionen. Flere institutioner fremhæ-
ver, at kritikpunkterne i rapporten var meget håndterbare og konkrete i det videre
kvalitetsarbejde.
En enkelt institution påpeger, at det kunne være hensigtsmæssigt, hvis kritikpunk-
terne blevet suppleret med anbefalinger i rapporten uanset panelets vurdering (på
nuværende tidspunkt indgår anbefalinger kun i rapporter med indstilling til positiv
institutionsakkreditering) for derigennem at øge konkretiseringen af kritikpunk-
terne.
Nogle institutioner påpeger, at der i rapporten flere gange bliver brugt formulerin-
gen: ”… i tilstrækkelig grad” uden at det specificeres yderligere, hvad der menes.
Flere institutioner påpeger vigtigheden af, at helhedsvurdering og indstilling i be-
gyndelsen af rapporten (der fungerer som ”executive summary”) afspejler
rappor-
tens vurderinger og panelets bemærkninger; både positive og negative, da de eks-
terne samarbejdspartnere typisk kun læser denne del af rapporten.
Den samlede proces
Generelt set oplever institutionerne den samlede institutionsakkrediteringsproces
som tidskrævende, særligt i det store dokumentationsarbejde. Flere institutioner
fremhæver, at de har været nervøse for ikke at levere nok materiale til AI.
Flere institutioner melder tilbage, at akkrediteringsprocessen har fungeret som en
god teambuildingøvelse for hele institutionen og har skabt en holdånd i de forskel-
lige medarbejdergrupper.
Flere institutioner melder positivt tilbage, at de oplevede, at høringsfasen ikke bare
var en formalitet, men at bemærkninger og vurderinger kan rykkes i den periode.
Konsulenterne fra AI fremhæves i den forbindelse som dialogorienterede.
Samarbejdet med AI
Flere institutioner fremhæver, at det indledende møde, som ledelse og kvalitets-
medarbejdere afholder sammen med AI’s ledelse og medarbejdere er et initiativ,
der bl.a. er godt til at forventningsafstemme om den kommende proces.
Flere institutioner melder tilbage, at de har haft en god og løbende dialog med de
ansvarlige konsulenter fra AI. Samarbejdet har været vigtigt og professionelt, bl.a.
i dialogen om institutionernes udvælgelse af materiale.
Side 11/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0012.png
Opfølgning på betingede positive akkrediteringer
De institutioner, der i første omgang har fået en betinget positive institutionsakkre-
ditering, melder tilbage, at det har været en konstruktiv proces mellem den afgø-
relse og opfølgningsprocessen, hvor der er blevet arbejdet seriøst med kritikpunk-
terne fra første rapport, indtil akkrediteringspanelet og AI kom på besøg igen. Insti-
tutionerne fremhæver dog, at det opleves som en lang periode fra første til anden
afgørelse.
Side 12/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0013.png
Panelmedlemmers vurdering af institutionsakkreditering
I forbindelse med institutionsakkreditering gennemfører teamet i AI en evaluering
med akkrediteringspanelet af deres oplevelse af akkrediteringsprocessens forløb.
Evalueringen er mundtlig, og den gennemføres på det sidste møde, hvor akkredi-
teringspanelet er samlet for at drøfte et udkast til akkrediteringsrapport, typisk en
månedstid før akkrediteringsrapporten sendes i høring på institutionen. Derudover
kan der være en mere uformel drøftelse mellem panelformanden og projektlede-
ren i AI i forbindelse med rådsmødet, hvor panelformanden deltager for at frem-
lægge rapportens konklusioner for Akkrediteringsrådet.
For at imødekomme efterspørgslen af viden om panelernes syn på institutionsak-
krediteringen i Danmark, har vi i august 2018 gennemført en kort survey blandt
alle akkrediteringspanelmedlemmer, der har arbejdet med en sag, som er blevet
afgjort i 2018 eller 2017. Det drejer sig om 65 personer, hvoraf 63 har kunnet kon-
taktes; 13 af disse har ikke åbnet den tilsendte invitation. Af de resterende 50 har
35 svaret på surveyen, dvs. 70 % af de reelt inviterede eller 54 % af alle panel-
medlemmer
Kriterierne
Generelt siger panelmedlemmerne, at akkrediteringskriterierne sikrer, at man
kommer godt omkring kvalitetssikringssystemerne og kvalitetssikringspraksissen
på institutionerne. Flere nævner dog eksempler på emner, der kan overlappe mel-
lem kriterierne, og hvor det derfor indimellem kan være udfordrende at afgøre,
”hvor det hører til” –
fx i akkrediteringsrapporten. Eksempelvis nævner flere et
overlap mellem kriterium III og kriterium V
særligt på det professions- og er-
hvervsrettede område, hvor de processer, der skal sikre, at uddannelsesudbud
holdes relevante for aftagere, overlapper med de processer, der skal holde under-
visernes videngrundlag ajour. Et andet eksempel er sikring af videngrundlag og til-
rettelæggelse af uddannelsens indhold.
En del bemærker, at det er lettere at vurdere, om der er et kvalitetssikringssystem,
end det er at vurdere, om der er en kvalitetssikringspraksis, som er i overensstem-
melse med det beskrevne system (en nævner det særligt gælder ved institutioner
som er ”unge”). Enkelte bemærker også, at det kan være svært at afdække eller få
et sikkert indtryk af kvalitetskulturen på en institution.
Enkelte panelmedlemmer nævner, at akkrediteringens fokus på kvalitetssikring
ikke er det samme som at have fokus på kvalitet, og at det kan være svært at af-
gøre, i hvilket omfang institutionsakkreditering sikrer kvaliteten af uddannelserne
på den enkelte institution. En enkelt påpeger, at det fokus i uheldige tilfælde kan
fremme fokus på dokumentation af processer mere end det fremmer kvalitet.
Der er forskellige indtryk blandt panelmedlemmerne af, i hvilken grad institutio-
nerne har forstået og imødekommet kravene i akkrediteringsprocessen. Flere har
en oplevelse af, at institutionen havde vanskeligheder med at forstå det, eller at
den først undervejs i processen opnåede en god forståelse. Andre synes dog, at
det virkede som om institutionen havde en god forståelse.
Side 13/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0014.png
Panelets rolle
Generelt udtrykker panelmedlemmerne en høj grad af tilfredshed med tilrettelæg-
gelsen af processen og understøttelsen af deres opgave med at vurdere institutio-
nens kvalitetssikring. De er glade for den rollefordeling, hvor AI undervejs i akkre-
diteringsprocessen bistår med diverse hjælperedskaber og processtøtte fx i form
af opsummeringer af materiale, læsevejledninger, udkast til interviewspørgsmål og
facilitering af diskussioner om kriterievurderinger i panelet. Enkelte kunne dog
godt ønske sig, at panelet var mere aktivt inddraget i sikringen af konsistens i gær-
dehøjden for vurderingsudfald. Fx foreslår et panelmedlem, at panelformændene i
en akkrediteringsrunde mødes sammen med de relevante medarbejdere fra AI for
at drøfte vurderinger på tværs af de igangværende sager.
Nogle af panelmedlemmerne efterlyser mulighed for at bruge deres egen eksper-
tise og erfaring i højere grad og at kunne give institutionerne mere feedback eller
indgå i en udviklingsorienteret dialog. En nævner fx at det kan være lettere at for-
midle kritik gennem forslag til forbedringer, og vedkommende kunne derfor også
ønske sig at få mulighed for at formulere anbefalinger til institutioner, der er indstil-
let afslag eller betinget positiv akkreditering.
Processen
Mange panelmedlemmer giver udtryk for, at processen samlet set er omfattende
og krævende
både for dem og for institutionen. Der er meget dokumentation,
som skal læses, og der går lang tid fra institutionen afleverer en selvevaluerings-
rapport til rådet træffer en afgørelse. De fleste har dog svært ved at se, at det kan
være meget anderledes, med de krav, der stilles til en akkreditering. Flere næv-
ner, at kravene er høje, fx med henvisning til, at det både skal vurderes om institu-
tionen har et kvalitetssikringssystem og også om praksis i systemet er tilfredsstil-
lende efter kriterierne. En enkelt er i tvivl om, om den omfattende indsats står mål
med udbyttet af processen. En anden anser dog det danske system som mere
velegnet og grundigt til ekstern kvalitetssikring end det vedkommende har kend-
skab til i andre lande. Flere mener, at akkreditering er med til at drive institutio-
nens arbejde med kvalitetssikring fremad, men nogle kan være i tvivl om, hvor me-
get der sker på en institution, når der er faldet en afgørelse om positiv akkredite-
ring.
Panelmedlemmerne anser besøgene for meget vigtige, men nogle påpeger van-
skeligheden med at afgøre værdien af de oplysninger, der kommer frem under
møderne med repræsentanter for institutionen. Fx kan det være svært at vurdere,
om repræsentanterne er håndplukket som de dygtigste repræsentanter, eller om
der er foretaget en indgående instruktion af nogle af dem om, hvad de må og ikke
må sige.
Akkrediteringsrapporten
Alle synes, at akkrediteringsrapporten er god til at beskrive, hvordan institutionen
lever op til kriterierne, og i hvor høj grad institutionen sikrer kvaliteten på sine ud-
dannelser. Enkelte er lidt i tvivl om, om rapporterne er for omfattende i omfang, fx
som formidling til Akkrediteringsrådet.
Side 14/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0015.png
Tværgående
Især i de mere uformelle evalueringer, der holdes med panelerne nær afslutningen
af akkrediteringsprocessen, nævner flere projektledere i AI, at en del panelmed-
lemmer giver udtryk for, at mange institutioner, de kender i andre lande, herunder
måske den de selv er ansat ved, ikke ville kunne klare sig igennem en dansk ak-
kreditering.
Nogle panelmedlemmer kan også udtrykke ærgrelse over, at der er så meget fo-
kus på at sikre skriftlig dokumentation for vurderingerne, og at de indtryk panelet
kan få under institutionsbesøgene ikke vejer lige så tungt. På den anden side fin-
der de også grundigheden betryggende.
Side 15/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0016.png
Dokumentationsomfanget ifm. institutionsakkreditering
Til denne opgørelse er dokumentationen inddelt i fire kategorier:
1.
Selvevalueringsrapport
Den ”ansøgning”, som institutionen indsender i første
fase. Ud over insti-
tutionsledelsens evaluering af institutionens kvalitetssikring, består rap-
porten af en række bilag, som dokumenterer kvalitetssikringssystemet og
giver eksempler på praksis samt af en redegørelse, der i mere beskri-
vende tekst forklarer sammenhængen.
Audit trail-materiale
Det materiale, som institutionen sender som svar på den bestilling, akkre-
diteringspanelet laver efter første institutionsbesøg. Det varierer altså væ-
sentlig efter, dels hvad panelet har hæftet sig ved efter læsning af selv-
evalueringen og gennemførelse af første besøg, dels institutionens karak-
ter (fx uddannelsesudbud, udbuddenes diversitet, campusser, samlet
størrelse).
Supplerende dokumentation
Materiale, som kan blive indhentet i alle faser af akkrediteringsprocessen
mellem aflevering af selvevalueringsrapport og overlevering af akkredite-
ringsrapporten til Akkrediteringsrådet. Det kan altså være materiale ind-
hentet inden første besøg, efter første besøg
men inden modtagelse af
audit trail-materiale, materiale indhentet efter modtagelse af audit trail-ma-
teriale, men inden andet besøg, eller materiale indhentet efter andet be-
søg. I helt særlige tilfælde kan det også være materiale indhentet efter
modtagelse af høringssvar. Endelig kan der dels være tale om materiale,
som er rekvireret hos institutionen, og der kan være tale om materiale,
som AI selv har indsamlet direkte (fx via adgang til institutionens intra- el-
ler extranet).
Høringssvar
Materiale, som institutionen sender som svar på det udkast til akkredite-
ringsrapport, inklusive indstilling til rådets afgørelse, de har fået i høring.
2.
3.
4.
Derudover er der i opgørelsen skelnet mellem ordinær akkreditering og opfølgning
på betinget positiv akkreditering. Sidstnævnte gruppe varierer især på grund af va-
riationen i forhold, der gav anledning til den betinget positive akkreditering.
Selvevalueringerne
Som det fremgår af skemaet (se bilag) er der meget stor variation i dokumentati-
onsomfanget for de enkelte institutioner. Variationen i selvevalueringsrapporter
skyldes først og fremmest
variation i bilagenes omfang. Selve ”rapportdelen”, som
indeholder dels institutionsledelsens refleksion og deres evaluering af eget system
og praksis, dels en beskrivende og forklarende tekst, varierer i omfang mellem ca.
35 og 130 sider. Forskellene i bilagenes omfang kan skyldes mange forskellige
forhold:
Institutionens størrelse og kompleksitet (antal uddannelsesudbud, udbudde-
nes diversitet, institutionens organisering og historik
herunder også den
geografiske spredning). Alt andet lige har større, spredte institutioner med
et diverst uddannelsudbud mere at forklare og dokumentere.
Side 16/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0017.png
Karakteristika ved institutionens system og kvalitetskultur. Fx har nogle in-
stitutioner en højere grad af skriftlighed om mange forhold end andre, nogle
har meget detaljerede procedurer, mens andre har mere overordnede.
Nogle benytter ”skemaer” og ”skabeloner” i udstrakt grad i deres system,
som betyder at det nødvendige sideantal for at formidle information kan
blive relativt forøget.
Kombinationen af institutions- og system-karakteristika. Fx kan en stor insti-
tution med et diverst uddannelsesudbud have et system som består af cen-
trale retningslinjer og overordnede procedurer, som i decentrale enheder
udmøntes forskelligt af hensyn til
”lokale særpræg”.
Institutionens valg ifm. dokumentationen. Fx varierer det, hvor detaljeret in-
stitutionerne har dokumenteret deres procedurer. Nogle har valgt at doku-
mentere procedurer meget detaljeret, hvilket også kan give nogle overlap,
når de også har indsendt eksempler på praksis efter procedurerne. Andre
har beskrevet deres system mere overordnet med eksemplificerende illu-
stration i dybden.
I en enkelt af sagerne, Københavns Universitet, er sidetallet usædvanligt højt. Det
dækker bl.a. over, at KU selv indsendte 757 sider, men en del af disse sider var
link til internetsider eller dokumenter på KU’s sider, som AI har downloadet og til-
føjet som i alt yderligere 962 sider. Det store samlede sidetal afspejler i høj grad
den decentrale organisering af kvalitetssikringen på KU (fx omfatter det kvalitets-
sikringspolitikker for hvert fakultet).
Audit trail-materiale
Langt hovedparten af audit trail-materialet er dokumenter fra kvalitetssikringssy-
stemets daglige drift (fx referater, rapporter, planer og oversigter) eller forskrifter i
systemet, som ikke blev leveret med i forbindelse med selvevalueringsrapporten
(fx procedurer, kommissorier, koncepter, funktionsbeskrivelser). Hver audit trail er
ledsaget af en kort, forklarende tekst, som typisk kan være 1-5 sider.
Variationen i omfanget af audit trail-materialet er større end variationen i selveva-
lueringsrapporterne og forklarer dermed hovedparten af variationen i det samlede
dokumentationsomfang. Nogle af de samme faktorer, som kan forklare variationen
i selvevalueringsrapporterne, kan også forklare variationen i audit trail-materialet;
især karakteristika ved institutionen, dens system og dens kvalitetskultur. Men der-
udover er der supplerende faktorer, der spiller ind:
Antallet og karakteren af audit trail spiller en væsentlig rolle. Der er to for-
hold: Som ved selvevalueringsrapportens omfang, spiller institutionens stør-
relse og kompleksitet ind på, hvor mange eller hvor brede audit trail, det er
nødvendigt at udpege for at opnå en vis repræsentativitet i det udvalgte.
Derudover har det væsentlig betydning, hvad panelet hæfter sig ved i selv-
evalueringen og under det første besøg: Hvilke svage eller uklare forhold
har panelet fundet i en foreløbig status over institutionen, og er de forhold af
mere afgrænset karakter eller gennemgående? Eksempelvis Aarhus Uni-
versitet er stort og komplekst og bl.a. havde et af campusserne en akkredi-
teringshistorik, som foranledigede særlig opmærksomhed fra panelet. Der
blev derfor udvalgt 6 audit trail, som dækkede 4 fakulteter, campusser i 3
Side 17/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0018.png
byer og i alt 61(brutto med overlap mellem audit trail) eller 22 (netto) uddan-
nelsesudbud af 4 forskellige uddannelsestyper.
Bestillingens udformning spiller ind. Især ved større institutioner og tilsva-
rende større paneler har arbejdet i panelet i nogle tilfælde været delt op, så-
dan at panelmedlemmer typisk parvist har fået ansvar for at bearbejde ma-
teriale fra en audit trail og efterfølgende fremstille resultatet for resten af pa-
nelet. Derfor har bestillingen af det samlede audit trail-materiale i nogle sa-
ger krævet, at alt relevant materiale til en audit trail skulle sendes som en
samlet pakke. Det har indebåret større eller mindre omfang af overlap. Ek-
sempelvis har vi analyseret den meget store mængde audit trail-materiale
ved den ordinære akkreditering af Aalborg Universitet. De samlet 10.198 si-
der dækker over 5.791 unikke sider. Der er altså i alt 4.408 sider som er
gentagelser på tværs af det samlede materiale. Det samlede sidetal belyser
derfor ikke på nogen simpel måde det reelle omfang af materialet.
Alderen på institutionens system spiller ind, idet det kan sætte begrænsning
på, hvor langt tilbage i tid noget kan dokumenteres (fx gennemløb af et eller
to årshjul).
Mere generelt siger sidetallet ikke noget eksakt om dokumentationsbyrden for in-
stitutionen, idet fx de seks audit trails på AAU ud af de ca. 6./10.000 sider kun in-
deholder samlet 10 siders redegørende tekst, der er skrevet til akkrediteringspa-
nelet.
Supplerende dokumentation
Som nævnt kan den supplerende dokumentation blive indhentet på forskellige
tidspunkter under akkrediteringsprocessen, og det kan variere, om der er tale om
dokumentation rekvireret fra institutionen, eller om der er tale om dokumentation,
som AI har tilvejebragt fra en tilgængelig kilde. I enkelte tilfælde har institutionen
henvendt sig uopfordret og anmodet om at indsende supplerende.
Generelt er der som ved audit trail-materiale tale om dokumenter fra den daglige
drift eller systemets forskrifter, som ikke har været dokumenteret i anden forbin-
delse.
En sag, UC Syddanmark, skiller sig markant ud i oversigten som en følge af et
sammentræf af omstændigheder. Dels var selvevalueringens beskrivelse af syste-
met svær at forstå for udenforstående, hvilket gav anledning til indhentning af sup-
plerende information både før og efter andet besøg. AI blev nødt til at sætte en ny
projektleder på akkrediteringen midt i processen, og forløbet blev derfor forlænget.
Endelig var UC Syds kvalitetssikringssystem relativt nyt, så der blev i løbet af den
forlængede periode, hvor akkrediteringsprocessen forløb, undervejs genereret en
del dokumentation for kvalitetssikringspraksis, som det var nødvendigt at indhente
for at sikre et retvisende billede af både system og praksis som grundlag for pane-
lets vurderinger.
Høringssvar
Omfanget varierer hovedsageligt efter, hvilken indstilling akkrediteringsrapporten
er sendt i høring med. Når en institution modtager en rapport i høring med indstil-
ling om betinget positiv eller afslag på akkreditering forøger det typisk høringssva-
Side 18/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0019.png
rets længde. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor institutionen i løbet af akkredite-
ringsprocessen har dokumenteret mere af sin praksis og måske foretaget ændrin-
ger i sit system. I de tilfælde kan høringssvar blive ledsaget af bilag, som doku-
menterer væsentlige, nye forhold på institutionen.
Konklusion
Der er meget stor variation i omfanget af dokumentation mellem sager; medianen
og gennemsnittet ligger dog på samme niveau, hvilket hænger sammen med den
tilnærmelsesvise normalfordeling af sideantallet, som det fremgår af søjlediagram-
met nedenfor. Selv om sidetallene er optalt omhyggeligt, så er de ikke præcist si-
gende for det faktisk antal leverede sider. Dels er der som nævnt i en del tilfælde
overlap af dokumenter mellem forskellige audit trails på en institution (der kan
også være overlap mellem selvevalueringsrapporten og audit trail-dokumentation),
dels er der i nogle tilfælde tale om materiale, som AI selv har indhentet (det har
ikke været muligt at opgøre fordelingen, men eksemplet med KU’s selvevaluering
illustrerer, at det kan være en betragtelig del, som AI har indhentet
dog typisk in-
den for den del, der er kategoriseret som ”supplerende”).
Side 19/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0020.png
Oversigt over dokumentationsomfanget af institutionsakkrediteringer
Institutionsakkreditering
Selvevaluering
Audit
Supplerende
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
Erhvervsakademi Aarhus
IT-Universitetet i København
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Syddansk Universitet
University College Lillebælt
Professionshøjskolen Absalon (UC Sjælland)
Aarhus Maskinmesterskole
Erhvervsakademi Sjælland
Fredericia Maskinmesterskole
Københavns Universitet
Københavns Professionshøjskole (Metropol)
Svendborg International Maritime Academy
University College Syd
VIA University College
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
CPH Business
EA Midtvest
EA Kolding
EA Sydvest
Dania
Copenhagen Business School, opfølgning
IT-Universitetet i København, opfølgning
Københavns Erhvervsakademi (KEA), opfølgning
Aarhus Maskinmesterskole, opfølgning
Aalborg Universitet, opfølgning
287
622
551
455
414
312
222
342
223
821
483
1.719
741
599
323
997
772
420
571
380
643
579
892
40
729
1.595
270
206
1.766
643
2.877
2.307
2.862
3.263
1.772
1.694
169
2.265
860
2.253
2.374
553
1.644
2.691
(*) 10.198
4.228
2.023
3.047
1.748
1.964
2.799
0
578
0
367
1.052
300
87
305
347
305
646
330
49
217
479
45
229
407
489
1.918
84
219
417
152
619
795
44
216
93
0
638
212
203
Høringsvar
14
3
5
10
78
5
20
21
3
87
3
10
2
52
2
2
8
62
85
259
40
70
238
4
2
3
53
1
Total
2.367
1.355
3.738
3.119
3.659
4.226
2.344
2.106
612
3.652
1.391
4.211
3.524
1.693
3.887
3.774
(*) 11.197
5.127
2.831
4.305
3.226
2.657
4.145
137
1.309
2.236
902
1.462
Gennemsnit
Danmarks
Akkrediteringsinstitution
3.441
1.209
(*) Som forklaret i analysen, indeholder især AAU’s audit trail-materiale
et stort antal dubletter. Nettosidetallet er 5.791 sider, hvilket svarer til en total for AAU på 6.790 sider.
Side 20/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0021.png
Sager fordelt på samlet sidetal
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
0-999
1000-1999 2000-2999 3000-3999 4000-4999 5000-5999 6000-6999
Fordelingen af ordinære institutionsakkrediteringssager (AAU opgjort excl. dublerede dokumenter i audit trail-materialet).
Side 21/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0022.png
Antal interviewpersoner ved institutionsakkrediteringer
Her er optalt, hvor mange personer akkrediteringspanelet mødes med i forbindelse
med besøgene under en institutionsakkreditering. I optællingen skelnes mellem en
ordinær institutionsakkreditering og en opfølgning på en betinget positiv akkredite-
ring. I sidstnævnte tilfælde er det ofte tilfældet, at der kun er et besøg, eller når der
er to, så er første besøg meget kort og indeholder kun møde med den øverste le-
delse og evt. centrale stabsfunktioner (typisk kvalitetsansvarlige).
En enkelt ordinær akkrediteringssag, Aarhus Maskinmesterskole, skiller sig ud, idet
der kun var et besøg. Det var i første runde, hvor AI testede, om det var muligt at nø-
jes med et enkelt besøg på små og enkle institutioner. Det var muligt, men erfarin-
gerne viste dog, at det ikke var optimalt, så derfor står den sag alene med kun et be-
Danmarks
søg.
Akkrediteringsinstitution
Tallene opgør de personer, panelet har mødtes med på hvert besøg, dog eksklusive
studerende, som ikke er talt med, da hensynet er at belyse ressourcetrækket på in-
stitutionen. Hver person er tilstræbt kun medtaget en gang pr. besøg, selvom det
sagtens kan forekomme, at den samme person mødes med panelet i flere omgange
under det samme besøg (fx er det typisk at mødes med den øverste ledelse både
først og sidst under første besøg). Der er optalt ud fra de deltagerlister, AI har mod-
taget fra institutionerne forud for besøgene, og i nogle tilfælde er der kontrolleret ud
fra andre kilder (de noter, AI's konsulenter tager undervejs). Der kan derfor være
mindre afvigelser fra de faktiske tal, men vi vurderer, at det samlet set er et realistisk
billede, tallene viser.
Som sagt er studerende ikke talt med, men fx medlemmer af aftagerpaneler eller ud-
dannelsesudvalg, bestyrelsesmedlemmer, praktikværter, dimittender eller andre eks-
terne er talt med. De er medtaget ud fra den betragtning, at det ofte er et væsentligt
arbejde for institutionen at sikre eksterne personers deltagelse under et panelbesøg.
Side 22/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0023.png
Institutionsakkreditering
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
Erhvervsakademi Sjælland
Aarhus Maskinmesterskole
Erhvervsakademi Aarhus
IT-Universitetet i København
Syddansk Universitet
University College Lillebælt
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Professionshøjskolen Absalon
Fredericia Maskinmesterskole
Københavns Universitet
Københavns Professionshøjskole
Svendborg International Maritime Academy
University College Syd
VIA University College
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
IBA Kolding
CBA
EAMV
EASV
Dania
Copenhagen Business School, opfølgning
IT-Universitetet i København, opfølgning
Københavns Erhvervsakademi (KEA), opfølgning
Aarhus Maskinmesterskole, opfølgning
AAU, opfølgning
1. besøg
39
40
40
24
31
22
38
28
37
44
15
55
48
24
47
78
50
63
41
64
44
40
32
34
7
33
30
7
2. besøg
35
27
56
0
42
26
22
49
52
71
35
100
70
34
46
96
68
127
44
69
52
51
65
0
47
0
0
34
I alt
74
67
96
24
73
48
60
77
89
115
50
155
118
58
93
174
118
190
85
133
96
91
97
34
54
33
30
41
Snit
1.
Snit
2.
Snit
i alt
41
54
95
22
16
38
Side 23/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0024.png
Uddannelsesakkrediteringer
omfang af dokumentation og personer
interviewet under besøg
I dette kapitel er en opgørelse af omfanget af uddannelsesakkrediteringer i perioden
fra 2008 og frem målt på hhv. indsendt dokumentation og antal personer interviewet.
I tolkningen af opgørelserne er det væsentligt at have sig for øje, at turnusakkredite-
ringerne har haft et væsentligt reduceret omfang efter 2013, både af hensyn til be-
lastningen af institutionerne og af hensyn til akkrediteringsinstitutionens kapacitet.
Dette er særligt udtalt på universitetsområdet. Med indførelsen af institutionsakkredi-
tering fulgte også et fald i antallet af ansøgninger om nye uddannelser og nye ud-
bud, hvilket primært skyldes etableringen af RUVU (færre ansøgninger når AI), og at
flere institutioner har afventet ansøgning om oprettelsen af nye uddannelser/udbud
til efter en institutionsakkrediteringsproces (med positiv institutionsakkreditering vil
institutionen undgå en akkreditering af nye uddannelser/udbud). I en sammenligning
af belastningen af institutionerne i hhv. et system med uddannelsesakkrediteringer
og et system med institutionsakkreditering, vil det derfor være mest retvisende at for-
holde sig til belastningen af uddannelsesakkrediteringer i perioden forud for 2013.
Det bør også bemærkes, at kadencen i turnusakkrediteringerne på særligt det pro-
fessions- og erhvervsrettede område i perioden før 2013 ikke forløb i et tempo, som
kunne sikre, at alle uddannelser ville nå igennem en akkreditering inden for den
seksårige periode, som en akkrediteringsperiode var fastsat til i loven. Udvælgelsen
af uddannelser til turnus i perioden før 2013 blev prioriteret ud fra uddannelsens
størrelse. På erhvervsakademiområdet blev det eksempelvis prioriteret at turnusak-
kreditere alle udbud af markedsføringsøkonom, finansøkonom og serviceøkonom,
mens sygeplejerskeuddannelsen, læreruddannelsen og pædagoguddannelsen bl.a.
blev udvalgt til turnusakkreditering på professionshøjskolerne. Denne prioritering be-
tyder også, at der var stor variation i belastningen af den enkelte institution i perio-
den forud for 2013. Eksempelvis vil omfanget af dokumentationsmateriale og perso-
ner interviewet ifm. uddannelsesakkreditering være markant for en institution som
VIA University College, der udbyder de store professionsbacheloruddannelser på
flere forskellige udbudssteder. Modsat har en institution som KEA aldrig haft en tur-
nusakkreditering, da de primært udbyder mindre erhvervsakademiuddannelser inden
for teknik og design.
Om beregningen af dokumentationsomfang og antal personer interviewet
I beregningen af dokumentationsomfang og antal personer interviewet ifm. uddan-
nelsesakkrediteringer har det været nødvendigt at sondre mellem
dokumentations-
sag
og
akkrediteringssag.
Sondringen er vigtig, da en del institutioner vælger af
samdokumentere, når beslægtede uddannelser eller flere udbud af samme uddan-
nelse skal akkrediteres. Det vil i praksis betyde, at samme dokumentation dækker en
række akkrediteringssager, hvorfor antallet af dokumentationsager er mindre end
antallet af akkrediteringssager. Eksempelvis var det sædvane for universiteter at do-
kumentere beslægtede bachelor- og kandidatuddannelser samlet, hvorfor de er op-
gjort som to akkrediteringssager men med fælles dokumentation. Antallet af siders
indsendt dokumentation og antal personer interviewet kan således estimeres ud fra
antallet af dokumentationssager (som stort set svarer antallet af akkrediteringsrap-
porter). For at estimere antallet af interviewpersoner antages, atdet ofte kun var nød-
vendigt at gennemføre ét samlet besøg, når flere udbud dokumenteredes samlet
(uddannelsesledelse og undervisergruppe vil som udgangspunkt være den samme).
Side 24/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0025.png
Det gælder dog ikke fuldt ud i de tilfælde, hvor der er tale om udbud på forskellige
campusser. I de tilfælde vil der typisk være gennemført besøg med separat delta-
gelse af undervisere (og studerende) fra de respektive campusser (enten via frem-
møde over flere besøgsdage eller via virtuelt fremmøde).
Dokumentationsomfanget ifm. uddannelsesakkrediteringer
I opgørelsen af dokumentationsomfanget af uddannelsesakkrediteringer på det pro-
fessions- og erhvervsrettede område skelnes der mellem akkreditering af henholds-
vis eksisterende uddannelsesudbud, nyt udbud af eksisterende uddannelse og nye
uddannelser. Denne sondring er foretaget, da forskellige kriteriesæt har været an-
vendt på de forskellige akkrediteringstyper i perioden 2008-2013 (se tabel 1).
Tabel 1: overblik over kriteriesæt anvendt i perioden 2008-2018
År
Akkrediteringstype
Gældende kriteriesæt
Universiteter
2007-2009
Eksisterende og nye uddan-
10 kriterier
nelser
2009-2013
Eksisterende og nye uddan-
nelser
5 kriterier
5 kriterier
4 kriterier
3 kriterier
7 kriterier
17 kriterier
5 kriterier
3 kriterier
1 kriterium
2013-
Eksisterende
2013-
Nye uddannelser
Professions- og erhvervsrettede
2008-2013
Nye uddannelser
2008-2013
Nye udbud
2008-2013
Eksisterende udbud
2013-
Eksisterende udbud
2013-
Nye udbud
2013-
Nye uddannelser
For at etablere et hensigtsmæssigt sammenligningsgrundlag er opgørelsen af doku-
mentationsomfanget på både universiteterne og de professions- og erhvervsrettede
uddannelser opgjort hhv. for perioden 2008-2013 og perioden 2014-2018.
Optællingen af dokumentationsomfanget er foretaget ved at sammenlægge sidean-
tallet i ansøgning, supplerende dokumentation og høringssvar for de enkelte doku-
mentationssager. Når det gælder uddannelsesakkrediteringer i perioden 2008-2013
er dokumentationsomfanget pr. institution estimeret på baggrund af en stikprøve
2
,
mens dokumentationsomfanget pr. institution i perioden 2014-2018 er baseret på en
faktisk optælling af al dokumentation. Begrundelsen for at beregne dokumentations-
2
Udvælgelseskriterier for stikprøve: først en tilfældig udvælgelse af uddannelsesakkrediterin-
ger som samlet set dækker 10 % af den samlede population af uddannelsesakkrediteringer
(122 sager ud af 1234 sager). Derefter er foretaget supplerende optællinger for at sikre, at der
i stikprøven forekommer mindst to optællinger af hver institution på hvert kriteriesæt. For ud-
dannelsesakkrediteringer på det professions- og erhvervsrettede område har det ikke været
muligt at optælle omfanget af dokumentationsmateriale for perioden 2008-2010, hvorfor doku-
mentationsomfanget for akkrediteringer i denne periode er udregnet på baggrund af gennem-
snittet for sektoren. De maritime uddannelsesinstitutioner har kun haft uddannelsesakkredite-
ringer i perioden før 2011, hvorfor det ikke har været muligt at udregne et sektorgennemsnit
for disse institutioner.
Side 25/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0026.png
omfanget for perioden 2008-2013 på baggrund af en stikprøve frem for en faktisk op-
tælling er først og fremmest et ressourcehensyn. En faktisk optælling ville kræve, at
omfanget af akkrediteringsansøgning, supplerende dokumentation og høringssvar
skulle indtastes manuelt for hver af de 1234 akkrediteringssager, som vi har gen-
nemført i perioden. Derudover har vi efter ressortomlægningen i 2013 ikke længere
adgang til dokumentationen for de akkrediteringer, der er gennemført med EVA som
operatør i perioden 2009-2011.
Side 26/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0027.png
Tabel 2: opgørelse af dokumentationsomfang for uddannelsesakkrediteringer på det
professions- og erhvervsrettede område.
Institution
2008-2013
Copenhagen Business Academy
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Midtvest
Erhvervsakademi Sjælland
Erhvervsakademi Sydvest
Erhvervsakademi Aarhus
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
University College Nordjylland
University College Syd
VIA University College
Subtotal
Relativ fordeling
2014-2018
Copenhagen Business Academy
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Midtvest
Erhvervsakademi Sjælland
Erhvervsakademi Sydvest
Erhvervsakademi Aarhus
Københavns Erhvervsakademi (KEA)
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
University College Nordjylland
University College Syd
VIA University College
Subtotal
Relativ fordeling
5119 (11)
1691 (4)
2275 (4)
1722 (5)
3276 (6)
3297 (5)
1487 (4)
1890 (5)
-
8300 (11)
342 (1)
6096 (10)
4624 (7)
888 (2)
1858 (5)
42.865
66 %
-
-
-
-
101 (1)
-
-
-
948 (4)
-
-
-
11 (1)
-
296 (1)
22.201
34 %
245 (1)
-
3136 (8)
1640 (5)
4521 (10)
1104 (4)
1570 (9)
626 (2)
2523 (6)
-
-
1210 (6)
3912 (11)
-
358 (1)
5364 (12)
1691 (4)
5411 (12)
3362 (10)
7898 (17)
4401 (9)
3057 (13)
2516 (7)
3471 (10)
8300 (11)
342 (1)
7306 (16)
8547 (19)
888 (2)
2512 (7)
65.066
100 %
2083 (7)
-
4398 (7)
1257 (2)
2150 (5)
1520 (4)
1257 (2)
4329 (3)
-
20451 (17)
10872 (9)
15012 (12)
17386 (11)
14450 (9)
16114 (18)
111.276
52 %
1488 (5)
1488 (5)
298 (1)
-
893 (3)
893 (3)
298 (1)
3570 (12)
2083 (7)
2083 (7)
-
1785 (6)
893 (3)
298 (1)
2380 (8)
101.025
48 %
3828 (24)
1828 (8)
2660 (8)
8988 (12)
5572 (11)
3474 (17)
3992 (12)
3159 (27)
8592 (25)
2855 (15)
1124 (7)
11543 (45)
12384 (27)
2850 (10)
9734 (21)
7399 (36)
3316 (13)
7356 (16)
10245 (14)
8615 (19)
5887 (24)
5547 (15)
11058 (42)
10675 (32)
25389 (39)
11996 (16)
28340 (63)
30663 (41)
17598 (20)
28228 (47)
212.301
100 %
Eksisterende
Ny uddannelse
Nyt udbud
Dokumentations-
omfang total
Antallet af dokumentationssager (antal akkrediteringsrapporter) er angivet i ( ).
Side 27/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0028.png
Tabel 3: opgørelse af dokumentationsomfang for uddannelsesakkrediteringer på det
universitetsområdet.
Institution
Eksisterende
Nye
2008-2013
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Subtotal
Relativ fordeling
2014-2018
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Subtotal
Relativ fordeling
0
413
832
11.250
9.522
1.354
14.070
9.171
46.612
91 %
0
1
3
28
22
5
26
19
177
0
0
937
665
230
182
2.318
4.509
9%
1
0
0
5
1
1
1
8
51.121
100 %
Sidetal
6.036
7.907
1.467
48.976
16.455
26.899
35.318
42.111
185.169
78 %
Sager
26
21
3
103
30
55
90
128
Sidetal
2.741
4.653
406
6.448
2.400
13.629
12.573
10.905
53.755
22 %
Sager
12
11
1
22
8
36
55
24
238.923
100 %
Vurdering af dokumentationsomfanget ved uddannelsesakkrediteringer
Som det fremgår af tabellerne 2 og 3 er der væsentlige forskelle på hhv. det profes-
sions- og erhvervsrettede område og universitetsområdet, når man ser på hvor stor
en andel af dokumentationsmængden, der stammer fra sager om hhv. eksisterende
og nye uddannelsesudbud. En væsentlig del af forklaringen på skævheden er nok
den tidligere omtalte lave takt, som akkrediteringen af eksisterende uddannelser på
det professions- og erhvervsrettede område forløb i. Fordelingen på universitetsom-
rådet i årene 2008-2013 er derfor måske den, der kommer tættest på en realistisk
fordeling, hvis alle eksisterende uddannelsesudbud skulle nå igennem akkreditering
over en seksårig periode. Men det ville dog stadig på begge områder have krævet
en større sagsmængde i de opgjorte perioder, og dermed også på begge områder
væsentligt flere siders dokumentation.
Blandt de mange sider er reelt en stor mængde dubletter, idet samme institution ty-
pisk ville indsende mange af de samme dokumenter til hver sag. Fx dokumentatio-
nen af institutionens egen kvalitetssikring af uddannelsen var ofte næsten ensly-
dende på tværs af mange sager.
Side 28/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0029.png
Antal interviewpersoner ved uddannelsesakkrediteringer
Forud for et akkrediteringsbesøg har institutionen modtaget et brev, der fastlægger
rammen for besøget
en såkaldt besøgsmodel. Af besøgsmodellen fremgår det
blandt andet, hvor mange personer panelet skal mødes med under et besøg. Vores
opgørelsen af antallet af personer, som akkrediteringspanelerne har mødtes med i
forbindelse med akkreditering af eksisterende udbud af uddannelser tager derfor ud-
gangspunkt i de modeller for besøg, som operatøren har haft. Dette personantal kan
så multipliceres med antallet af besøg.
Model for ACE/UNIK (universiteter og efter 2013 kunstneriske institutioner)
Besøgsmodellen for ACE/UNIK har i praksis været den samme siden 2009 for be-
søg på universiteter. Et besøg har været med op til otte undervisere, tilsvarende for
studerende og dertil uddannelsens ledelse, eventuelt med følgeskab af personer i
stabsfunktioner. Et besøg, hvor rammen er udfyldt vil derfor gennemsnitligt have væ-
ret med 12 personer fra universitetet, eksklusive de studerende. Estimeringen af om-
fanget af interviewpersoner er således foretaget ved at multiplicere antallet af akkre-
diteringsrapporter med 12.
Model for EVA/PEM (professions- og erhvervsrettede uddannelser)
Tilsvarende besøgsmodellen på ACE/UNIK har rammen for besøg på de professi-
ons- og erhvervsrettede uddannelser været otte undervisere, otte studerende, ud-
dannelsesudbuddets centrale ledelsespersoner og derudover personer med ansvar
for praktik og internationalisering på uddannelsesudbuddet. Typisk har ansvaret for
praktik- og internationalisering været fordelt på to personer, mens udbuddets cen-
trale ledelsespersoner typisk er blevet repræsenteret i form af en studieleder, uddan-
nelsesleder/-chef og en kvalitetschef. Et besøg hvor rammen er udfyldt har derfor
gennemsnitligt været gennemført med 13 personer fra institutionen, eksklusive de
studerende. På en række uddannelsesudbud på særligt erhvervsakademierne har
kapaciteten dog i praksis ikke rakt til at udfylde det maksimale antal interviewperso-
ner, som besøgsmodellen tillader. Her vil undervisergruppen typisk bestå af 5-6 un-
dervisere, som også deler ansvaret for praktikken. Et typisk besøg på en mindre ud-
dannelsesudbud har derfor været gennemført med gennemsnitligt 10 personer fra
institutionen. I estimeringen af antallet af interviewpersoner ifm. uddannelsesakkredi-
teringer før 2013 (med EVA som operatør) er denne sondring foretaget på baggrund
af optagelsestallet fra uddannelsesudbuddet. På udbud hvor optaget er <50 er antal-
let af interviewpersoner under besøget estimeret til 10 personer, mens antallet af in-
terviewpersoner er estimeret til 13 for de øvrige udbud.
For uddannelsesakkrediteringer
efter
2013 (med AI som operatør) er opgørelsen af
interviewpersoner under UA-besøg ikke baseret på et estimat men derimod på en
faktisk optælling.
Side 29/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0030.png
Tabel 3: opgørelse af antal personer interviewet ifm. uddannelsesakkrediteringer på det
professions- og erhvervsrettede område
Institution
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Sydvest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Sjælland
Erhvervsakademi Midtvest
University College Syd
Erhvervsakademi Dania
Professionshøjskolen Absalon
University College Nordjylland
Copenhagen Business Academy
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole
VIA University College
2010-2013
0 (0)
26 (2)
26 (2)
39 (3)
52 (4)
53 (5)
117 (9)
85 (7)
168 (14)
153 (13)
91 (7)
156 (12)
202 (16)
315 (25)
2014-2018
46 (4)
22 (4)
46 (6)
40 (5)
58 (5)
75 (7)
20 (2)
56 (5)
36 (3)
53 (8)
122 (12)
112 (13)
134 (11)
49 (5)
Total
46
48
72
79
110
128
137
141
204
206
213
268
336
364
Tabel 4: opgørelse af antal personer interviewet ifm. uddannelsesakkrediteringer på
universitetsområdet
Institution
IT-Universitetet i København
Danmarks Tekniske Universitet
Copenhagen Business School
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
2008-2013
36 (3)
252 (21)
312 (26)
360 (30)
660 (55)
1080 (90)
1272 (106)
1536 (128)
2014-2018
36 (3)
12 (1)
-
264 (22)
60 (5)
312 (26)
336 (28)
228 (19)
Total
72
264
312
624
720
1392
1608
1764
Side 30/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0031.png
Overblik over belastningsindikatorer ved hhv. UA og IA
Til illustration af forskellene mellem den samlede belastning ved hhv. UA og IA kan
man opstille tallene for de to indikatorer, hhv. sideantallet for dokumentation og an-
tallet af personer interviewet. Det skal dog aflæses med det forbehold, at hverken
UA eller IA er blevet fuldført, idet ikke alle uddannelser er blevet akkrediteret og til-
svarende er alle institutioner endnu ikke akkrediteret. Begge systemer forudsætter
en fuldførelse i en seksårs cyklus, men UA har samlet været i drift i over 10 år (siden
2013 dog i nedsat takt og efterhånden udfaset), mens IA har været i drift i ca. 5 år.
Dokumentation
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IA
IA
UA-PEM
UA-UNI
UA
Interview
10000
9000
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
IA
IA
UA-PEM
UA-UNI
UA
Side 31/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0032.png
Bilag: Internationale erfaringer med mindskelse af dokumentationsbyr-
den
Danmarks Akkrediteringsinstitution (AI) har undersøgt erfaringer i Finland, Norge og
Sverige med mindskelse af dokumentationsbyrden i forbindelse med akkreditering
på institutionsniveau. Undersøgelsen er baseret på læsning af vejledning og andre
dokumenter samt med korte interviews med repræsentanter for FINEEC (F), NOKUT
(N) og UKÄ (S). Formålet er især at inddrage de andre landes erfaringer i AI og rå-
dets arbejde med næste runde af IA.
Der er ifølge det oplyste ikke foretaget systematiske opgørelser af dokumentations-
byrden over tid i de tre lande. Derfor er det ikke muligt at kortlægge dokumentions-
byrden hhv. før og efter en given indsats for at mindske byrden. Af den grund af-
grænser denne redegørelse sig til at beskrive de typer af indsatser, de tre lande har
foretaget med henblik på at mindske dokumentationsbyrden eller holde den på et
ønsket lavt niveau.
I forlængelse af undersøgelsen af indsatser har AI også indhentet oplysninger om
balancen mellem skriftlig dokumentation og mundtlige udsagn på besøget.
Baggrund
I Norge har NOKUT gennemført tilsyn med uddannelsesinstitutionernes kvalitetssik-
ringssystemer i to cyklusser fra 2003 og frem. I 2017 gennemførte NOKUT pilottilsyn
efter et justeret koncept, der i højere grad betonede institutionernes kvalitetssikrings-
arbejde.
NOKUT havde i forbindelse med justeringen fokus på at præcisere og be-
grænse dokumentationsomfanget.
I Sverige gennemførte UKÄ i 2017 pilotgranskninger på baggrund af et nyudviklet
koncept, der havde fokus på såvel uddannelsesinstitutionernes kvalitetssikringssy-
stemer som -arbejde i praksis. Pilotgranskningerne lå i forlængelse af en periode fra
2011-2014, hvor den eksterne kvalitetssikring fandt sted på uddannelsesniveau.
UKÄ vurderer, at dokumentationsomfanget i institutionsgranskningerne er for højt,
og er aktuelt i færd med at opsamle erfaringer med dokumentationsomfanget med
henblik på præciseringer.
I Finland gennemførte FINHEEC/FINEEC i perioderne 2005-2013 og 2014-2018 to
cyklusser med auditeringer. I forlængelse af disse to cyklusser blev auditeringerne
udviklet og justeret til brug for den kommende cyklus 2018-2024. FINHEEC/FINEEC
havde allerede i 2014 et fokus på at begrænse dokumentationsomfanget, som ifølge
FINEEC var vellykket. I 2018 er der derfor tale om mindre ændringer.
UKÄ giver udtryk for, at det særligt var i forbindelse med belysningen af kvalitets-
praksis i audit trails i institutionsgranskningerne, at omfanget af dokumentation blev
for højt. Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at det blandt de tre lande
mest tydeligt er UKÄ, der betoner vurderingen af kvalitetssikringspraksis på instituti-
onen.
Typer af indsatser for at mindske dokumentationsbyrden
I det følgende beskrives de typer af indsatser, som er taget i brug i Finland, Norge
og Sverige med henblik på at mindske dokumentationsbyrden. Der vil i sagens natur
Side 32/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0033.png
være et samspil mellem indsatserne i det enkelte system. Her præsenteres indsat-
serne som enkeltstående indsatser. En række indsatser er allerede kendt og an-
vendt i Danmark. Dette nævnes i teksten i kursiv.
Typer af indsatser
Generel opfordring og ty-
deliggørelse
Eksempler
NOKUT skriver i ’dokumentationskrav til institutio-
nerne’ en generel opfordring om at ”Det er ønskelig
å begrense den totale dokumentasjonsmengden, og
at dokumentasjonen som sendes inn er mest mulig
målrettet”.
NOKUT betoner videre, at man ikke ønsker at insti-
tutionen skal producere ny dokumentation ifm. tilsy-
net (udover efterspurgte refleksioner/redegørelser).
I AI’s Vejledning om institutionsakkreditering er der
en generel opfordring til at begrænse dokumentation
i forbindelse med selvevalueringsrapporten.
Konkret type af dokumen-
tation udpeges i vejledning
FINEEC efterspørger ud over selvevalueringsrappor-
ten syv dokumenter:
an organisational chart
▪ the HEI’s strategy
a quality manual or similar description of the
HEI’s
quality system including the management system
web access to the curricula of degree programmes
RPL instructions [Recognition of Previous Learning]
the equality plan/non-discrimination statement
monitoring data of graduation rates and the pro-
gress of studies for the past five years
FINEEC åbner dog for muligheden af, at institutionen
supplerende vedlægger andre dokumenter, ligesom
panelet før og under besøget kan efterspørge sup-
plerende dokumentation.
NOKUT udpeger mulige typer af dokumentation i for-
bindelse med vejledningens specifikke krav, fx: ”Do-
kumentasjon som belyser hvordan institusjonen imø-
tekommer krav i § 4-1 (5). Dette kan være institusjo-
nens systembeskrivelse for kvalitetsarbeidet, tilta-
ksplaner og/eller årsrapporter som beskriver hvordan
kunnskap fra kvalitetsarbeidet systematisk blir brukt
for å utvikle kvaliteten i studietilbudene og avdekke
eventuelt sviktende kvalitet. ” NOKUT giver samtidig
mulighed for, at uddannelsesinstitutionen kan belyse
kravet med anden dokumentation.
NOKUT betoner også, at tilknytning af dokumenta-
tion og redegørelse til specifikke og adskilte krav
fremfor til helheder skal bidrage til at begrænse do-
kumentationsomfanget.
Side 33/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0034.png
Maksimalt sideantal på de
enkelte dokumentationsty-
per
UKÄ angiver et maksimalt sideantal i forbindelse
med uddannelsesinstitutionernes selvevaluerings-
rapport (30-50 normalsider), men ikke i forbindelse
med dokumentation af kvalitetssikringspraksis i audit
trails.
NOKUT efterspørger tre typer af dokumentation. 1)
Om dokumentationen, hvor der er en sidebegræns-
ning (typisk en halv side), 2) Dokumentationen, hvor
der ikke er begrænsninger og 3) Redegørelse, hvor
der er en begrænsning på sideantal (typisk 1-3 sider)
I Vejledning om institutionsakkreditering er der angi-
vet maksimale sidetal i forbindelse med de enkelte
dele af selvevalueringsrapporten.
Tekniske begrænsninger
FINEEC beder uddannelsesinstitutionerne om at be-
svare spørgsmålene i et nyt it-system, der er imple-
menteret som led i den nye audit model 2018. Syste-
met fungerer som en hjemmeside, hvor institutio-
nerne udfylder deres selvevalueringsrapport i afsnit
under hvert kriterie. Afsnittene har en vejledende
maksimalgrænse for omfanget af besvarelsen.
Tydeliggørelse af doku-
mentationsønske og for-
ventninger gennem vejle-
dende spørgsmål
FINEEC stiller i skabelonen spørgsmål, der angiver
forventninger om, hvilken sammenhæng institutio-
nerne skal belyse, fx ”How does the HEI ensure that
the education offered
is linked to the strategy?”
Og
“How can students and external stakeholders impact
the planning of education?”
NOKUT stiller også i skabelonen spørgsmål, der an-
giver forventninger om, hvilken sammenhæng der
skal belyses. Fx spørger NOKUT: ”Hvordan blir insti-
tusjonens strategi fulgt opp gjennom det systemati-
ske kvalitetsarbeidet? (1-2
sider).”
Dialog med institutionerne
UKÄ vil fremover gennemføre dialogmøder med in-
stitutionerne om dokumentation i forbindelse med
første og andet besøg (dokumentation af audit
trails).
AI gennemfører møder med institutionerne om
blandt andet dokumentation før første besøg. Før
andet besøg er der møde eller anden form for tæt di-
alog, specifikt om afgrænsning af dokumentation til
de valgte audit trails.
Side 34/35
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af institutionsakkreditering, fra uddannelses- og forskningsministeren
1992969_0035.png
Mundtlig dialog som dokumentationskilde
AI har også indhentet oplysninger om balancen mellem skriftlig dokumentation hhv.
mundtlige udsagn under besøg.
UKÄ betoner, at indholdet af mundtlige udsagn under besøg skal kunne genfindes i
den skriftlige dokumentation. Dette betones blandt andet i dialogen med gransk-
ningspanelerne.
NOKUT kommunikerer i ”Vejledning til sakkyndige” (2018) et klart hierarki mellem
(original) dokumentation, redegørelser og interviews fra besøg. Original dokumenta-
tion og derefter redegørelser er de vigtigste kilder. Om interviews hedder det såle-
des, at panelet skal ”gjennomføre intervjuer … for å få utdypet informasjon om den
skriftlige dokumentasjon, og for å eventuelt belyse forhold som er uklare eller ikke er
tilstrekkelig besvart.” og ”Opplysninger
fra intervjuene kan bekrefte, avkrefte eller ut-
fylle opplysninger fra dokumentasjonen.”
FINEEC anvender information fra besøget i rapporterne, men som støtte til skriftlig
dokumentation.
Kilder
NOKUT:
https://www.nokut.no/utdanningskvalitet/tilsyn-med-det-systematiske-kvalitetsar-
beidet/
Sverige:
http://www.uka.se/publikationer--beslut/publikationer--beslut/vagled-
ningar/vagledningar/2018-02-19-vagledning-for-granskningar-av-larosatenas-kvali-
tetssakringsarbete.html
Finland:
https://karvi.fi/app/uploads/2017/02/FINEEC_Audit_ma-
nual_for_higher_education_institutions_2018-2024_FINAL.pdf
Side 35/35