Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1977779_0001.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
København, d. 22. november 2018
Kære Tommy Ahlers,
Onsdag d. 14/11 2018 modtog en række dimittender fra Aarhus Universitet en mail i deres e-Boks
om, at universitetet har lavet en fejl i opbygningen af deres studieordning for to-faglige kandidat-
uddannelser.
Ministeren er allerede bekendt med sagen, da DR mfl. har forelagt denne for Dem. Vi har i denne
forbindelse med beklagelse bemærket, at ministeren kun forholder sig fremadrettet og ikke klargør,
hvad han mener om de dimittender, som rammes med tilbagevirkende kraft. Disse ramte menne-
sker burde have ministerens fokus.
Forfatterne af denne skrivelse har studeret og bestået Psykologi som tilvalg på Aarhus Universitet
på tværs af forskellige årgange.
Problematikken består i, at Aarhus Universitet indtil nu ikke har taget højde for, at studietiden skal
forlænges med 30 ECTS-point, hvis en studerendes centrale fag ikke hører under samme fakultet
som tilvalgsfaget (f.eks. at den studerende har centralfag på Arts (humaniora) og tilvalg på Busi-
ness and Social Sciences (samfundsvidenskab)). I sådanne tilfælde er en studieforlængelse (også
kaldet rammeudvidelse) nødvendig for at opnå undervisningskompetence til gymnasieskolen og
for senere at tilegne sig pædagogikum, der kvalificerer dimittenden til at undervise i de gymnasiale
fag.
Da vi påbegyndte kandidattilvalget i Psykologi, var det imidlertid med en studieordning, der ek-
splicit lovede undervisningskompetence (og dermed mulighed for at opnå pædagogikum) i Psyko-
logi uden ovennævnte rammeudvidelse. Vi er gået denne vej i god tro, eftersom vi er blevet lovet,
at vi efter gennemført kandidatuddannelse ville have undervisningskompetence. Slutteligt skal det
nævnes, at vi ad flere omgange har rådført os med forskellige instanser omkring udfordringen,
herunder studievejledningen og studieadministrationen. Hver gang blev vi forvisset om, at alt var
i orden.
I mailen d. 14/11 2018 bliver vi informeret om, at de undervisningskompetencer, vi har opnået i
kraft af vores kandidatbeviser, nu ikke er gældende grundet ovennævnte fejl. Aarhus Universitet
har fået en bunden opgave fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse om at rette op på denne
også med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at alle de dimittender, der endnu ikke har gennemført
pædagogikum, tvinges tilbage til Aarhus Universitet for at tage de resterende 30 ECTS-point, så-
fremt de vil opnå den lovede undervisningskompetence.
Side 1 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0002.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Vi er klar over, at denne rammeudvidelse er lov, og efter at have rådført os med forskellige jurister
er vi ydermere blevet opmærksomme på, at det er Uddannelsesministeriet, der har fortolkningsret-
ten i denne sag.
På trods af disse omstændigheder føler vi os alligevel nødsaget til at skrive til ministeren, da vi på
ingen måde kan acceptere dette udfald, som afgørende vil påvirke de ramte både professionelt og
personligt.
Af følgende grunde mener vi, at ministeren bør give dispensation til de som rammes af fejlen med
tilbagevirkende kraft.
Relevante forhold
1. Studieordningen er den studerendes juridiske ret
Når studerende påbegynder en uddannelse, er studieordningen den juridiske reference, som den
studerende har at forholde sig til. I vores tilfælde var den daværende studieordning det eneste ju-
ridiske dokument, som vi kunne foretage vores studievalg ud fra. Det er derfor meget kritisabelt,
at studieordningen
som den almene studerendes holdepunkt
underkendes og omstødes. Hvis
ikke vi kan regne med studieordningen, er det et brud på vores retssikkerhed.
2. Kandidatbeviset bør ikke kunne tilbagetrækkes
Med beslutningen fratages vi de undervisningskompetencer, vi har tilegnet os i kraft af vores be-
ståede kandidatuddannelse.
I studieordningen for kandidattilvalget i Psykologi (2014)
1
fremgår det:
“Den
fulde tilvalgsuddannelse i psykologi giver
i kombination med et andet gym-
nasierelevant fag
kompetence til at undervise på det almene gymnasium, handels-
gymnasiet, teknisk gymnasium og HF. En fagkombination med tilvalg i psykologi vil
også kunne rettes mod ansættelse i private virksomheder eller offentlige institutio-
ner.”
(afsnit 1.2 Kompetenceprofil)
samt,
“Bachelor-
og kandidattilvalget i psykologi giver tilsammen kompetence til under-
visning på gymnasieniveau”
(afsnit 1.4, “Denne
uddannelse giver adgang til”).
De samme ord fremgår i vores kandidatbeviser: “Den
fulde tilvalgsuddannelse i psykologi giver
i kombination med et andet gymnasierelevant fag
kompetence til at undervise på det almene
1
Studieordningen for kandidattilvalget i psykologi (2014): https://eddiprod.au.dk/EDDI/webservices/DokOrdningSer-
vice.cfc?method=visGodkendtOrdning&dokOrdningId=9345&sprog=da&fbclid=IwAR0lUcm18vYkWy-UnT-
nVi7V7I5JZ4M_Fjd-CzXW62bWC6zmhCxhOk9-KA0Y
Side 2 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0003.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
gymnasium, handelsgymnasiet, teknisk gymnasium og HF”
(afsnittet Kandidattilvalg i psyko-
logi)
2
.
Pointen med et kandidatbevis er selvsagt at opnå en garanteret kompetenceprofil. Hvis denne kan
fravristes den enkelte dimittend uden videre, er beviset ikke mere værd end det papir, det er skrevet
på. Studerendes tillid til uddannelsessystemet vil naturligvis svækkes betydeligt som følge heraf,
da det sender et signal til nuværende og kommende studerende om, at de aldrig kan vide sig sikre
på deres uddannelses værdi i praksis. Tillid til uddannelsers værdi og gyldighed er helt afgørende,
hvis unge skal vælge lange og krævende uddannelser.
3. De faglige mindstekrav for Psykologi
er
opfyldt
Gennem vores tilvalgsuddannelse i Psykologi lever vi, som dimittender, op til de faglige mindste-
krav, der stilles i “Retningslinjer
for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymna-
siale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb”
3
. Vi har indgående kendskab
til Socialpsykologi, Udviklingspsykologi, Personlighedspsykologi, Kognitionspsykologi, Psyko-
logiske metoder (kvantitative og kvalitative), samt mindst to af områderne uden for kernestoffet
(Sundhedspsykologi, Klinisk psykologi, Neuropsykologi, Arbejds- og Organisationspsykologi og
Pædagogisk psykologi), jævnfør vores kandidatbeviser.
Hvad angår mindstekravet om “psykologiske
metoder (kvantitative og kvalitative)”
fremgår det
også under “Uddannelsens
faglige retning
og vigtigste fagområder”
i afsnit 1.1:
“Kandidaten
skal have viden om psykologiens filosofi og videnskabsteori, have viden
om psykologiens forskningsmetoder, herunder kunne identificere etiske problemstil-
linger i psykologisk forskning ...”.
Disse faglige mindstekrav tilegnes gennem faget Udviklingspsykologi (20 ECTS), jævnfør afsnit
1.5 Overgangsregler: “Udviklingspsykologi
(15 ECTS) og Psykologiens filosofi og videnskabsteori
(5 ECTS) meritoverføres til Udviklingspsykologi (20 ECTS)”.
4. Psykologi som videnskabsfelt er flerfakultært
Psykologien er videnskabsteoretisk forankret i både det naturvidenskabelige, det samfundsviden-
skabelige og det humanistiske domæne. Det vil sige, at selve grundlaget for, at vi skal tage ram-
meudvidelsen frafalder, da dette lyder:
“Stk.
2. Kandidatuddannelser efter stk. 1 forlænges efter Styrelsen for Videregående
Uddannelsers godkendelse med 30 ECTS-point,
når sidefaget ligger uden for det
2
3
Kan fremsendes ved forespørgsel
Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale
fag i eux-forløb: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202727
Side 3 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0004.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
centrale fags fagområde, jf. § 1, stk. 2, og ikke har faglig sammenhæng med det
centrale fag.
Studietidsforlængelsen tilknyttes sidefaget.”
4
Vi antager i denne forbindelse, at formuleringen “(...)
ikke har faglig sammenhæng med det cen-
trale fag …”,
er det argument, der ligger til grund for, at
nogle humanistiske centralfag (Dansk,
Religion og Filosofi) er undtaget rammeudvidelsen, hvis disse er kombineret med Psykologi. Vi
ser intet rationale for den inkonsekvente behandling af disse humanistiske fag. Formuleringen er
samtidig også vigtig i forhold til følgende passage i
afsnit 4.9 Psykologi i “Retningslinjerne for
faglige mindstekrav” (som vi alle opfylder, jf. ovenstående afsnit):
“Faget
psykologi skal give kundskaber, viden og færdigheder i den moderne viden-
skabelige psykologi med baggrund i viden og metoder fra psykologisk forskning in-
den for de naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske områ-
der”
5
.
Sammenfattet vil dette sige, at selve betingelsen for at indføre rammeudvidelsen
nemlig det, at
vores tilvalgsuddannelser “ikke
har faglig sammenhæng med det centrale fag”
ikke er opfyldt.
Hertil kommer det forhold, at Psykologisk Institut ved Aalborg Universitet tilhører det humanisti-
ske fakultet. Det vil sige, at dimittender med
præcis samme
faglige profil og samme antal ECTS-
point som de ramte i denne sag anses som værende kompetente til at undervise i Psykologi på
gymnasialt niveau
men vi, der har kombineret et humanistisk centralfag med Psykologi ved Aar-
hus Universitet, gør ikke, da instituttet her hører under det samfundsvidenskabelige fakultet. Igen
er der tale om en arbitrær sondring, som nu rammer mange på grund af rent og skært uheld.
Slutteligt er vi opmærksomme på, at der tidligere i år har været en lignende sag på Aalborg Uni-
versitet. Vi vil hertil understrege, at vores sag adskiller sig fra denne, da der, som nævnt ovenfor,
allerede
er
givet dispensation for rammeudvidelsen til nogle centralfag i kombination med netop
Psykologi grundet fagets tværfakultære forankring.
5. Indgrebet har store konsekvenser for vores tilværelse
Vi undrer os over, hvordan det overhovedet kan være tilladt at kalde os tilbage til en afsluttet
uddannelse. Kravet om at skulle tilbage til Aarhus Universitet for at indhente yderligere 30 ECTS-
point rammer virkelige liv, og det rammer dem kraftigt. Vi dimittender har i mange tilfælde fuld-
tidsarbejde. Nogle er på barsel, mens andre har børn. Hvis vi skal studere på deltid ved siden af en
4
Bekendtgørelse om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne: https://www.retsinforma-
tion.dk/Forms/R0710.aspx?id=184781&fbclid=IwAR3nY5BDisIvJt2wHP7ojDD_3403zoSzFu4IEswe4SyAd3oRoAXPXLYDW
00#id6ad5d00a-0d86-4134-9b6d-3d4040d6f294
5
Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale
fag i eux-forløb: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202727
Side 4 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0005.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
fuldtidsstilling, vil den øgede belastning blive mentalt overvældende og en uoverkommelig hin-
dring for manges fremtidsplaner. Flere vil tvinges fra deres hårdt tilkæmpede fuldtidsbeskæfti-
gelse.
Flere dimittender har desuden haft udsigt til at påbegynde pædagogikumuddannelsen næste år. De
må nu udskyde denne faglige, personlige og arbejdsmæssige milepæl på grund af en fejlfortolk-
ning, de ikke har kunnet forudse. En studieforlængelse på 30 ECTS-point vil normalt strække sig
over flere år (grundet sideløbende fuldtidsansættelse), og dermed vil de berørte heller ikke være i
stand til at opnå pædagogikum og beholde fastansættelsen, da pædagogikumet skal påbegyndes
maksimalt to år efter ansættelsestidspunktet. Desuden kan vi risikere at blive fyret fra vores stil-
linger som undervisere, da de undervisningskompetencer, vi har fået i kraft af vores eksamensbe-
vis, ikke længere regnes som værende gyldige.
Grundet tidspunktet for offentliggørelsen er flere af de ramte dimittender desuden midt i pædago-
gikumuddannelsen. Får disse ikke lov til at færdiggøre pædagogikum i begge fag, vil dette medføre
en forringelse af uddannelseskvaliteten, da det, de mister, er vejledning i netop Psykologi. At hånd-
hæve denne regel vil dermed medføre en forringelse af de ramtes undervisningskompetencer.
Slutteligt er det også en økonomisk udfordring, eftersom de fleste berørte ikke har SU-klip til at
kunne dække en eventuel studieforlængelse. Det er i det hele taget en afgørende pointe, at den
enkelte studerende har valgt sidefag ud fra dennes faglige og økonomiske forhold
herunder om
tilbageværende SU
og ud fra klare forventninger til tidshorisonten. Mange valg er netop blevet
truffet, og mange fremtidsplaner lagt, ud fra de betingelser, som fremgår af studieordningen.
Havde vi vidst anderledes, havde vi i mange tilfælde valgt anderledes. Det er en skændsel, at den
enkelte dimittends mest afgørende studievalg på denne måde kan undergraves
post facto.
6. Beslutninger i sagen fremstår arbitrære
De heldige, som allerede har færdiggjort deres pædagogikum, rammes glædeligt ikke af fejlen.
Det er imidlertid uklart hvorfor. Hvis reglens ord skal tages for pålydende, så er hele rationalet bag
rammeudvidelsen at udvide den enkelte studerendes kompetenceprofil som den oparbejdes på Aar-
hus Universitet. Men de af os, som endnu ikke har færdiggjort pædagogikum, står med samme
eksamensbevis som de, der har modtaget pædagogikum. Skæringspunktet er dermed arbitrært og
fordrer ingenlunde de mål, som har motiveret rammeudvidelsen.
Det er lige så arbitrært, at skæringspunktet for at undgå den tvungne rammeudvidelse ligger før
gennemførelsen af pædagogikum og ikke ved opnåelse af kandidateksamen. Og det er arbitrært,
at visse fagkombinationer ikke støder på problemet (f.eks. Dansk-Psykologi). Desuden giver det
ikke mening, at et opnået pædagogikum giver ‘fripas’, da forudsætningen for overhovedet at få
pædagogikum er, at man har taget de 30 ECTS-point.
Side 5 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0006.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Konsekvenserne for den enkelte er, på flere niveauer i denne sag, baseret på held og uheld snarere
end det faglige rationale, som man ellers frembyder. Og det er langt fra acceptabelt eller rimeligt.
Slutteligt vil vi påpege, at denne sag ikke kun er urimelig for alle ramte dimittender, men at den er
lige så uretfærdig for de ramte kandidatstuderende. Såvel for en færdiguddannet som for en kan-
didatstuderende, der er færdig til sommer, kan det have stor indflydelse på vedkommendes plan-
lægning inden for nærmeste fremtid med den tvungne rammeudvidelse (pga. flytning, aftale om
job, graviditet el. andet). Flere kandidatstuderende har endda afsluttet tilvalget, som de nu kaldes
tilbage til.
Vores løsningsforslag
På baggrund af ovenstående argumentation beder vi Dem på det kraftigste at tage stilling til vores
sag om, hvorvidt vi skal tilbage på Aarhus Universitet.
Helt konkret anmoder vi om, at Styrelsen for Forskning og Uddannelse
omstøder
sagen i vores
tilfælde, så vi kan fortsætte vores arbejds- og familieliv uden at skulle indhente de ekstra 30 ECTS-
point. Vi anmoder altså om en fuld dispensation af de dimittender, der rammes med tilbagevir-
kende kraft efter modtagelsen af gyldigt eksamensbevis. Diverse lappeløsninger gavner ingen.
Aarhus Universitet skal naturligvis rette op på fejlen i de respektive studieordninger, men fejlen
bør ikke ramme dimittender bagudrettet.
Vi anmoder desuden om at kunne mødes med ministeren for at kunne drøfte sagen ansigt til ansigt.
På vegne af ramte dimittender,
Med venlig hilsen,
Stefan Runge Rau
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, Aarhus Katedralskole
Line Guntoft Riiskjær
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, Vordingborg Gymnasium & HF
Mathias Ladefoged
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, Næstved Gymnasium & HF
Sture Brock-Mølgaard
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, Horsens Gymnasium
Anette Bisgård
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, Herning Gymnasium
Side 6 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0007.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Nanna Smith Vinther
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, HTX og IB Sønderborg
Erik Klintø Laursen
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, Munkensdam Gymnasium
Ann-Sophie Spaabæk Nebeling
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, Munkensdam Gymnasium
Pernille Holm Jensen
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, Skanderborg Gymnasium
Astrid Harboe Odgaard
- Adjunkt i Engelsk og Psykologi, Støvring Gymnasium
Lærke Højer Rasmussen
- Adjunkt i Matematik og Psykologi, Randers Statsskole
Nadja Højgaard Nielsen
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, pt. bosat i udlandet.
Kristoffer Hauskov Berthelsen
- Adjunkt i Idræt og Psykologi, Egaa Gymnasium
Stine Sloth Jensen
- Projektleder, Parasport Danmark, Cand.scient. i Idræt og Psykologi
Jens Kjeldgaard-Christiansen
- Ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet
Signe Hagner Mårup
- Ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation og Kultur og Center for Music In The
Brain, Aarhus Universitet
Kristian Hulmose Nørgaard
- Programleder for Læring, LøkkeFonden, Cand.mag. i Historie og Psykologi
Mikkel Lund
- Projektleder, Ringkøbing-Skjern Kommune, Cand.scient. i Idræt og Psykologi
Side 7 af 8
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 22/11-18 fra en flok dimittender om fejl i studieordninger på Århus Universitet
1977779_0008.png
Brev til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Anna-Lena Petersen
- Dual Career-rådgiver, Aarhus Universitet, Cand.scient. i Idræt og Psykologi
Louise Leby
- Arbejdssøgende, Odense, Cand.mag. i Dramaturgi og Psykologi
Maria Fogh
- Arbejdssøgende, Aarhus, Cand.scient. i Idræt og Psykologi
Nathalie Ladefoged
- Akademisk medarbejder, Aalborg Katedralskole, Cand.mag. i Historie og Psykologi
Side 8 af 8