Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1971678_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Skriftlig orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forsk-
ningsdelen) den 30. november 2018
På mødet i EU’s Konkurrenceevneråd (rum-
og forskningsdelen) den 30. novem-
ber 2018 er der et enkelt punkt på dagsordenen for rumdelen og to punkter for
forskningsdelen.
Det bemærkes, at regeringen på nuværende tidspunkt ikke har modtaget de ende-
lige dokumenter forud for rådsmødet. Den skriftlige orientering baserer sig derfor
på forventninger til mødet i Konkurrenceevnerådet.
Punktet på rumdelen er en drøftelse om Rumprogrammet.
Jeg vil forelægge dette punkt for Folketingets Europaudvalg til tidligt forhandlings-
oplæg.
Formandskabet forventes at præsentere en fremskridtsrapport om de igangvæ-
rende forhandlinger. Forhandlingerne går stærkt. Formandskabet arbejder på at
kunne nå til enighed om en tekst hurtigst muligt.
Det er fornuftigt at samle EU’s forskellige indsatser vedrørende rummet i ét pro-
gram. Det øger synligheden af rumområdets politiske og strategiske betydning for
EU. Det nye samlede program understøtter kontinuitet og videreudvikling af flag-
skibene Copernicus for jordobservation og satellitnavigationselementerne Galileo
og EGNOS.
Regeringen støtter også, at der i forslaget til Rumprogrammet er et øget fokus på
sikkerhed, eksempelvis cyber-sikkerhed. Ligeledes er det positivt, at der lægges
op til styrket overvågning af genstande i rummet såsom satellitter i kredsløb og
rumskrot, der kan have betydning for satellitters funktionsevne.
Desuden støtter regeringen, at der udvikles et nyt initiativ om sikker statslig
satellitkommunikation, kaldet GOVSATCOM. Regeringen lægger vægt på, at ud-
vikling og drift af systemerne sker i tæt samarbejde med kompetente organisatio-
ner, såsom Den Europæiske Rumorganisation, ESA, og Europas meteorologiske
satellitorganisation.
Det nye program er med til at skabe en tydelig rollefordeling mellem EU og de
kompetente organisationer. Regeringen støtter, at programmet lægger op til en ef-
fektiv og strømlinet forvaltning.
20. november 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/059668-01
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Skriftlig orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forskningsdelen) den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1971678_0002.png
Endelig støtter regeringen, at programmet får en øget fleksibilitet, så det bedre
kan tilpasse sig den teknologiske udvikling.
Første punkt på forskningsdelen af rådsmødet er vedtagelse af rådskonklu-
sioner om Det europæiske forskningsrum.
Jeg vil forelægge dette punkt for Folketingets Europaudvalg til orientering.
Rådskonklusionerne forventes at anerkende, at et fuldt fungerende europæisk
forskningsrum kan bidrage til mere effektive og sammenhængende økosystemer
for forskning i medlemsstaterne.
Rådskonklusionerne forventes ligeledes at opfordre medlemsstaterne og Europa-
Kommissionen til at optimere det nuværende samarbejde om eksisterende priori-
teter såsom øget forskermobilitet, udvikling af effektive forskningssystemer og
åben videnskab.
Desuden vil der blive lagt op til at bevare den nuværende struktur med de allerede
etablerede arbejdsgrupper. Revidering af strukturen, beslutningsmodel og arbejds-
grupper bør drøftes i lyset af den forventede meddelelse fra Europa-Kommissio-
nen i 2020 om det europæiske forskningsrum.
Det er vigtigt for regeringen, at rådskonklusionerne ikke foruddiskonterer forhand-
lingerne om rammeprogrammet. Desuden støtter regeringen, at rådskonklusio-
nerne anerkender den koordinerende og rådgivende rolle, som det europæiske
forskningsrum har.
Regeringen agter at stemme for vedtagelse af disse rådskonklusioner.
Andet punkt på forskningsdelen er en delvis generel indstilling til forordnin-
gen for rammeprogrammet Horisont Europa og en fremskridtsrapport for af-
gørelsen om særprogrammet til implementering af forsknings- og innovati-
onsaktiviteter i rammeprogrammet.
Jeg vil forelægge dette punkt for Folketingets Europaudvalg til samlet forhand-
lingsoplæg.
Det tredje og sidste punkt på dagsordenen består af to dele. For det første en del-
vis generel indstilling på forordningen om Horisont Europa. For det andet en frem-
skridtsrapport om særprogrammet for implementering af forsknings og
innovationsaktiviteter.
Formandskabets kompromisforslag vil være resultatet af flere måneders intense
forhandlinger og forventes set fra regeringens side tilfredsstillende.
Desuden er følgende også forventningen. Kompromisforslaget vil ramme en god
balance ved at på den ene side fokusere på stærk grundforskning baseret på for-
skernes egne fremragende ideer. På den anden side vil programmet udstikke en
solid ramme for strategisk forskning, som kan bidrage til løsninger på de globale
udfordringer og banebrydende innovation.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende Horisont Europa ikke fore-
griber forhandlingerne om den kommende flerårige finansielle ramme. De dele,
der vedrører budget og fordelingen af midler mellem programdele vil først blive
drøftet, når MFF-forhandlingerne er overstået, og det endelige budget for ramme-
programmet dermed er kendt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Skriftlig orientering om møde i EU's Konkurrenceevneråd (rum- og forskningsdelen) den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1971678_0003.png
Regeringen lægger endvidere vægt på, at rammeprogrammets civile natur fasthol-
des. Det lægger formandskabets kompromisforslag også op til. Excellence fasthol-
des som det bærende element for finansiering af forsknings- og innovationsaktivi-
teter i rammeprogrammet. Horisont Europa fortsætter på dette punkt, hvor Hori-
sont 2020 slipper. Dette er for regeringen en helt central forudsætning for at be-
vare den forskningsstyrke, som EU har opbygget blandt andet gennem rammepro-
grammet. Det Europæiske Forskningsråd bevarer sin kendte struktur og autonomi.
Det er centralt for regeringen. Ligeledes fortsætter mobilitetsprogrammet Marie
Skłodowska-Curie
i sin kendte form.
Den vigtige dagsorden om bedre deling af forskningsresultater
open acces-
dagsordenen
er der fortsat fokus på.
Det er vigtigt for regeringen, at rammeprogrammet støtter tværfaglig, strategisk
forskning
med udgangspunkt i EU’s overordnede politiske målsætninger, herunder
FN's verdensmål. Formandskabets kompromisforslag styrker dette, især med søjle
2, som fokuserer på at bidrage til løsninger på de globale udfordringer. Særligt er
aktiviteter vedrørende klima, energi og kunstig intelligens vigtige for regeringen.
Nøgleteknologier
fotonik, avancerede materialer, produktionsteknologier, indu-
striel bioteknologi samt mikro- og nanoelektronik
er en integreret del af søjle 2,
hvilket regeringen finder vigtigt.
Derudover introducerer søjle 2 såkaldte missioner for forskningen. Regeringen har
sammen med interessenter har identificeret forslag til missionsområder af særlig
dansk interesse. Disse missionsområder af særlig dansk interesse står også cen-
tralt under drøftelserne på europæisk niveau. Det er positivt.
Formandskabets kompromisforslag lægger op til at styrke koblingen mellem forsk-
ning og innovation bedre end hidtil ved at samle en række innovationsaktiviteter
under forslaget til Det Europæiske Innovationsråd.
Det er vigtigt for regeringen, at støtte til innovation bliver mere enkel til gavn for
særligt mindre virksomheder og start-ups. Formandskabets kompromisforslag for-
ventes ligesom det oprindelige forslag at inkludere et forslag til et særskilt program
for "widening"
altså støtte til de lande, der ikke klarer sig så godt i rammepro-
grammet. Det er mere eller mindre en fortsættelse af tilgangen fra det nuværende
rammeprogram Horizon 2020. Geografiske kriterier er dermed indhegnet i denne
særskilte del.
Regeringen finder det yderst positivt, at kompromisforslaget fortsætter denne
kendte tilgang til widening- aktiviteter. Medlemsstaterne har nationalt og med
støtte fra struktur- og investeringsfonde et ansvar for opbygningen af økosystemer
inden for forskning og innovation.
Deltagelsesreglerne forbliver mere eller mindre de samme som i det nuværende
program Horisont 2020. Dermed fortsættes den store forenkling, der skete mellem
det syvende rammeprogram og Horisont 2020. Det støtter regeringen. Både for-
skere og virksomheder skal kunne fokusere på deres kerneopgaver frem for
tunge, administrative processer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3