Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1969990_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Folketingets Europaudvalg
Samlenotat: Konkurrenceevnerådsmøde den 30. november 2018 (rum- og
forskningsdelen)
RUM
1. Forordning om det europæiske rumprogram
- Fremskridtsrapport
- Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 447
FORSKNING
2. Rådskonklusioner om beslutningsmodellen for det europæiske rum for
forskning
- Vedtagelse
KOM-nr. foreligger ikke
3. Horisont Europa-pakken: Rammeprogrammet for forskning og innovation
2021-2027 (1. læsning)
a) Rammeprogrammet og dets reger for deltagelse og deling
- Delvis generel indstilling
b) Særprogrammet for implementering af Horisont Europa
- Fremskridtsrapport/Delvis generel indstilling
-
Udveksling af synspunkter
13. november 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
KOM (2018) 435
KOM (2018) 436
Side 1/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0002.png
1. Forordning om det europæiske rumprogram,
KOM (2018) 447
(1. læsning)
Nyt notat
1.
Resumé
Det østrigske formandskab forventes på rådsmødet (konkurrenceevne) den 30.
november 2018 at fremlægge sin fremskridtsrapport om de igangværende for-
handlinger om EU’s samlede rumprogram med henblik på en policy-drøftelse
herom.
Kommissionen fremsatte den 6. juni 2018 forslag om en ny fællesforordning om
oprettelse af Unionens rumprogram og Den Europæiske Unions Agentur for
Rumprogrammet. Med forslaget samles alle eksisterende og nye rumaktiviteter i ét
program. Forslaget til ny fællesforordning er baseret på "En rumstrategi for Eu-
ropa" (2016), hvor Kommissionen lancerede en ny samlet rumstrategi for EU, der
er baseret på fire strategiske mål: Bedst mulig udnyttelse af fordelene ved rummet
for samfundet og EU-økonomien, fremme af en konkurrencedygtig og innovativ
europæisk rumsektor, styrkelse af Europas strategiske selvstændighed i forbin-
delse med adgang til og anvendelse af rummet i et sikkert miljø samt styrkelse af
Europas rolle som en global aktør og fremme af internationalt samarbejde, udvik-
ling, grænsekontrol, havovervågning og sikkerhed for Unionens borgere.
På nuværende tidspunkt er formandskabets fremskridtsrapport ikke forelagt, og
forhandlingerne er stadig i gang. Formandskabets fremskridtsrapport forventes at
nævne de elementer, der har været mest i fokus under behandlingen af Europa-
Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 6. juni 2018 forslag om en forordning om oprettelse
af Unionens rumprogram og Den Europæiske Unions Agentur for
Rumprogrammet (Agenturet) og om ophævelse af ordning (EU) nr. 912/2010,
(EU) nr. 1285/2013, (EU) nr. 377/2014 og afgørelse nr. 541/2014/EU.
Retsgrundlaget for den foreslåede forordning er artikel 189, stk. 2, i TEUF, hvori
det bestemmes, at Unionen udarbejder en europæisk rumpolitik og giver Europa-
Parlamentet og Rådet, der træffer afgørelse efter den almindelige
lovgivningsprocedure, beføjelse til at vedtage et program for at bidrage til
gennemførelsen af målene for denne politik. Forslaget følger Kommissionens
forslag til en kommende flerårig finansiel ramme (MMF), som er blev fremlangt
den 2. maj 2018
Ministerrådet er i gang med sin gennemgang af forslaget til fællesforordning og
behandling af FMSK kompromisforslag til fællesforordningen. Samlenotatet
baserer sig på forventningerne til formandsskabets fremskridtsrapport på
baggrund af gennemgangen.
3. Formål og indhold
Med forslaget til en ny fællesforordning samles alle eksisterende og nye rumaktivi-
teter i ét program for perioden 2021
2027. Forslaget til ny forordning er baseret
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0003.png
på "En rumstrategi for Europa" (2016) og består af en række specifikke program-
komponenter samt tværgående foranstaltninger, som skal sikre en effektiv adgang
til rummet for programmet og fremme en innovativ rumsektor.
Formandskabets fremskridtsrapport for fællesforordningen for rumprogrammet
forventes at fremhæve, at der er konstateret en umiddelbar enighed om
fællesforordningens genstandsfelt, herunder særligt videreførelsen af
satellitnavigationssystemerne Galileo og EGNOS samt jordobservationssystemet
Copernicus. Der synes også at være fortsat opbakning til den koordinerede
fællesaktivitet omkring overvågning af objekter i kredsløb om jorden (Space
Situational Awarenes), mens der stadig er en række lande, der har uafklarede
holdninger til en ny koordineret fællesaktivitet omkring særlig pålidelig og sikker
satellitkommunikation for Unionens og medlemsstaternes myndigheder
(GOVSatCOM).
Der synes fortsat at være udeståender omkring programmets endelige udformning
og forvaltning ift. tekniske kompetencer samt rolle- og ansvarsfordeling mellem
henholdsvis Europa-Kommissionen, medlemsstaterne, det europæiske GNSS-
Agentur GSA, Den Europæiske Rumorganisation ESA samt EUMETSAT, der er
de europæiske meteorologiske tjenesters satellitorganisation.
Da der er tale om en sammenlægning af flere selvstændige programområder, er
der ligeledes udeståender omkring programmets komitologi (komiteer) og
herunder, hvordan programmet i sin helhed styres fremadrettet med behørig
hensyn til programmets delelementer.
Der udestår endvidere en endelig formulering omkring programmets uafhængige
adgang til rummet og herunder, i hvilken grad programmet skal kunne understøtte
teknologiske udviklingsaktiviteter i den henseende.
Der udestår ligeledes en samlet vurderingen fra Sikkerhedsudvalget under Rådet i
forhold til hele sikkerhedsdimensionen af programmet, herunder afklaring af
beføjelser mellem Europa-Kommissionen og medlemsstaterne, akkreditering samt
deltagelse i programmet og adgang til data og tjenester fra programmet for
tredjelande og internationale organisationer, sikkerhed omkring den fysiske
infrastruktur på jorden og i rummet samt cybersikkerhed.
Endeligt har der løbende i gennemgangen af forordningsteksten været fokus på at
understrege programelementernes i udgangspunktet civile karakter, men også at
disse elementer i mange tilfælde har dobbelte anvendelsesmuligheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om rumprogrammet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at rummet er en højteknologisk sektor, der mobiliserer
betydelige finansielle ressourcer og anvender avancerede teknologier inden for
forskellige områder. Målet med forordningsforslaget kan ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne, end ikke af de førende inden for rumsektoren.
Videnskabelige og tekniske erfaringer og knowhow inden for denne sektor er
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0004.png
spredt ud på flere af Unionens økonomiske regioner samt Den Europæiske
Rumorganisation, der er en international organisation, som de fleste EU-lande er
medlemmer af. På den finansielle side er opgaven med at opbygge og drive
systemer såsom Galileo og Copernicus, der leverer tjenester af interesse for alle
EU's medlemsstater, for ikke at sige alle regioner i verden, for stor til at kunne
gennemføres af en enkelt medlemsstat alene. Omfanget og konsekvenserne af
den foreslåede forordnings formål er af en sådan art, at de kun kan nås ved
handling på EU-plan.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Europa-Kommissionens forslag til et kommende rumprogram for perioden 2021
2027 vurderes, når endeligt vedtaget, at have følgende konsekvenser:
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Programmet vurderes at få erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser så vurderer Kommissionen, at
forslaget vil bidrage til at fremme en innovativ europæisk rumsektor bl.a. ved at
støtte opblomstringen af applikationsmarkeder.
Hvad angår de samfundsøkonomiske konsekvenser så vurderer Kommissionen,
at videreførelsen af Galileo, EGNOS, Copernicus og SST vil komme slutbrugerne
til gode via nye applikationer, som vil forbedre den måde, folk rejser, arbejder og
kommunikerer med hinanden på. Videreførelse og udvikling af progammerne vil
samtidig understøtte og i mange tilfælde effektivisere offentlige myndigheders
opgavevaretagelse.Yderligere er tidsbestemmelse i satelitter en yderst vital del af
mange sektorer, herunder den finansielle sektor og energisektoren.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet for perioden 2021
2027
fastlægges til 16 mia. EUR (løbende priser).
Den vejledende fordeling af dette beløb anføres som:
(a)
Galileo og EGNOS: 9,7 mia EUR
(b)
Copernicus: 5,8 mia. EUR
(c)
SSA/GOVSATCOM: 0,5 mia. EUR
Forudsat en finansieringsandel på 2 pct., vil den danske finansieringsandel for pe-
rioden 2021-2027 udgøre 320 mio. EUR eller 45,7 mio. EUR årligt i perioden, sva-
rende til ca. 343 mio. DKK årligt i løbende priser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0005.png
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 7. november 2018 med høringsfrist den 13. november 2018.
Følgende høringssvar blev modtaget:
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter:
"Fra
GTS kan vi tilslutte os regerin-
gens foreløbige generelle holdning, idet vi finder væsentligt af både vækstmæs-
sige og sikkerhedspolitiske hensyn - at prioritere en udbygning af den europæiske
tilstedeværelse i rummet. GTS-institutterne indgår på flere områder som underle-
verandører til programmerne."
Landbrug & Fødevarer:
"L&F bakker op om en ny fællesforordning for EU's
rumprogrammer. Herunder ikke mindst fortsat drift og videreudvikling af tjene-
sterne Galileo og Copernicus. De to tjenester har et meget stort potentiale til at bi-
drage til udviklingen af et effektivt og bæredygtigt landbrug. Landbrugets innovati-
onscenter SEGES og en række højteknologiske opstartsvirksomheder er allerede i
gang med at udvikle potentialet. To af de danske initiativer (CropSat og Biomasse-
benchmark) præsenteres ved et møde i EU Parlamentet 22. november."
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til fremskridts-
rapporten og herunder anerkende, at formanskabet generelt er kommet langt i en
kompliceret sammenlægning af flere delprogrammer med mange særskilte natio-
nale interesser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forventer at kunne byde formandskabets fremskridtsrapport velkommen.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende rumprogrammet ikke foregriber
forhandlingerne om den kommende finansielle ramme. Regeringen lægger i den for-
bindelse vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set holdes på 1 pct. af
EU27’s BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter skal afholdes inden for dette loft. Inden
for disse rammer er det regeringens holdning, at der skal ske en indholdsmæssig
omprioritering af EU’s udgifter, så
EU-budgettet i højere grad målrettes EU-mervær-
diskabende tiltag, herunder bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og excel-
lencebaseret forskning.
Regeringen bakker som udgangspunkt op om forslaget til ny fællesforordning for
EU’s rumprogrammer, der er en naturlig udvikling af EU’s rumstrategi fra 2016 og
samtidig øger synligheden af rumområdets politiske såvel som strategiske betydning
for EU, og herunder en lang række af EU’s overordnede
policy-områder.
Regeringen støtter op om fortsat drift og videreudvikling af de eksisterende tjenester
samt øget fokus på sikkerhed i og fra rummet.
Regeringen støtter forslagets sigte på en mere effektiv, forenklet og strømlinet EU-
forvaltning af rumprogrammet, hvorved Europa kan forblive konkurrencedygtig og
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0006.png
uafhængig på området. Regeringen støtter særligt forslagets sigte på at være fleksi-
bel mellem varierende behov programelementerne imellem, hvorved de allokerede
ressourcer kan anvendes optimalt.
Europa-Kommissionen ønsker med forslaget bl.a. at samle en række tværgående
opgaver, hvilket fra et dansk perspektiv støttes som en ressourceoptimerende foran-
staltning. Det ses primært i forslaget om ét samlende agentur samt samling af en
række centrale opgaver på sikkerhedsområdet, hvorved en række komiteer og un-
derudvalg vil kunne samles i færre fora.
Herunder støtter regeringen, at udviklingen af et EU-agentur for rumprogrammet sker
i meget tæt dialog med den europæiske rumorganisation ESA og de europæiske me-
teorologiske tjenesters satellitorganisation EUMETSAT (og de nationalstater som
danner grundlaget for ESA og EUMETSAT) for at undgå overlap i arbejdsområder.
Regeringen støtter endvidere, at der etableres samarbejdsrelationer mellem EU,
medlemslandene, internationale organisationer og tredje parter. Herunder støtter
Danmark, at EU ikke opbygger teknisk kompetence til selv at udvikle og opbygge de
relevante ruminfrastrukturer, men opbygger en kompetence til at understøtte rumrela-
terede beslutninger
og at opbygningen af den fysiske ruminfrastruktur sker i samar-
bejde med øvrige relevante kompetente organisationer og aktører, som f.eks. ESA
og EUMETSAT. Regeringen støtter endvidere, at der som foreslået i forordningen,
udarbejdes en ny økonomisk rammeaftale mellem Kommissionen og ESA, der un-
derstøtter en god og langsigtet samarbejdsrelation for begge parter.
Endelig vil regeringen fortsat være særlig opmærksom på forslagets øgede fokus på
forsvarsmæssig sikkerhed i forhold til yderligere dobbelt anvendelseskapacitet på en
række af unionens rumaktiviteter og deres civile udgangspunkt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg har fået oversendt grund- og nærhedsnotat af 4. juli
2018 om Kommissionens forslag til etablering af et nyt rumprogram.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0007.png
2. Rådskonklusioner om beslutningsmodellen for det europæiske forsk-
ningsrum
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet har fremsat forslag til rådskonklusioner om beslutningsmodellen
for det europæiske forskningsrum efter 2020.
Rådskonklusionerne anerkender, at et fuldt fungerende europæisk forskningsrum
kan bidrage til mere effektive og sammenhængende økosystemer for forskning i
medlemsstaterne. Milepælene for samarbejdet siden etableringen i 2000 gengives
i rådskonklusionerne.
Rådskonklusionerne, og især opfordringerne, er baseret på holdningen af den 18.
september 2018 i komitéen for det europæiske forskningsrum om gennemgangen
af den rådgivende struktur for rummet. Rådskonklusionerne opfordrer bl.a. med-
lemsstaterne og Europa-Kommissionen til at optimere det nuværende samarbejde
under eksisterende prioriteter vedrørende eksempelvis mobilitet og økosystemers
og de etablerede arbejdsgrupper og komitéer. Revidering af selve det europæiske
forskningsrums beslutningsmodel, dens arbejdsgrupper og rådgivende rolle over
for Ministerrådet bør drøftes på baggrund af den forventede Meddelelse fra Eu-
ropa-Kommissionen om emnet i 2020.
Rådskonklusionerne forhandles stadig i Ministerrådet, og det endelige udkast til
rådskonklusionerne til vedtagelse på rådsmødet (konkurrenceevne) den 30. no-
vember 2018 foreligger derfor ikke på nuværende tidspunkt. Samlenotatet er der-
med baseret på forventninger til det endelige udkast.
2. Baggrund
Tidligere rådskonklusioner har opfordret til en gennemgang af det europæiske
forskningsrum, herunder beslutningsmodellen. På baggrund af disse er beslut-
ningsmodellen blevet drøftet grundigt i komitéen for det europæiske forsknings-
rum, hvilket har resulteret i en rapport med anbefalinger. Rådkonklusionerne har til
hensigt at godkende denne rapport på politisk niveau.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at opnå politisk godkendelse af rapporten om
beslutningsmodellen for det europæiske forskningsrum efter 2020, der er opnået
enighed om i komitéen for det europæiske forskningsrum.
Rådskonklusionerne forventes at anerkende, at et fuldt fungerende europæisk rum
for forskning kan bidrage til mere effektive og sammenhængende økosystemer for
forskning. Dette kræver en systemisk tilgang. Desuden vil rådskonklusionerne
sandsynligt byde medlemsstaters indsats siden 2000 velkommen. Rådskonklusio-
nerne vil ligeledes pege på den vigtige, strategiske rolle, som det europæiske rum
spiller med sin rådgivning til Ministerrådet ud fra hensigten om at fremme den øko-
nomiske og sociale effekt af investeringerne i forskning og udvikling på nationalt
og europæisk niveau. Det overordnede formål er at øge Europas globale konkur-
renceegnethed, antallet af job, levestandarden samt at øge innovationskapacite-
ten i hele EU. Rådskonklusionerne forventes at gentage vigtigheden af tæt samar-
bejde mellem Europa-Kommissionen og medlemsstaterne om det næste ramme-
program og samarbejdet med associerede lande samt relevante interessenter
samt arbejdet med bedre monitorering og evaluering af samarbejdet.
Milepælene for samarbejdet siden etableringen i 2000 vil forventeligt blive nævnt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0008.png
Rådskonklusionerne forventes at opstille en række invitationer og opfordringer
bl.a. at invitere det europæiske strategiske forum for forskningsinfrastruktur til at
præsentere sin næste roadmap i 2020 og implementere dette fra nationalt og eu-
ropæisk hold. Desuden vil de forventeligt opfordre til fortsat god sammenhæng
mellem det europæiske rum og rammeprogrammet. Ligeledes inviterer rådskon-
klusionerne sandsynligvis medlemsstaterne til at anerkende den tværgående til-
gang til kønsdimensionen i forskning, og fremme åben videnskab, herunder infra-
strukturs betydning for at fremme dette. Desuden forventes rådskonklusionerne at
invitere til bedre synergi mellem det europæiske rum for forskning og det europæi-
ske område for videregående uddannelse.
Baseret på holdningen fra 18. september 2018 om gennemgangen af den rådgi-
vende struktur for det europæiske rum for forskning opstiller rådskonklusionerne
sandsynligvis adskillige opfordringer til medlemsstaterne og Europa-Kommissio-
nen, herunder a) hurtig implementering af anbefalingerne i rapporten gennem en
handlingsplan i 2019, b) at de nuværende prioriteter skal fortsætte som planlagt
indtil 2020, c) at eksisterende instrumenter til policy-udvikling skal bruges, d) at re-
levansen af arbejdsgrupper og den rådgivende karaktér for komitéen skal forbed-
res og e) at samarbejdet mellem Ministerrådet og det europæiske rum via kom-
mende formandskaber for Ministerrådet skal forbedres.
Mht. det europæiske rums fremtid efter 2020 er det forventningen, at Europa-Kom-
missionen inviteres til at fremsætte en Meddelelse om emnet medio 2020, mulig-
vis inklusiv forslag til prioriteter, en revideret beslutningsmodel og monitorering. Li-
geledes vil rådskonklusionerne forventeligt inkludere invitation til en regelmæssig
ministerkonference som led i at fastsætte prioriteter for det europæiske rum i Mini-
sterrådet. Værdien af nationale handlingsplaner forventes understreget samt en
henvisning til den næste gennemgang i 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 7. november 2018 med høringsfrist den 13. november 2018. Der
blev ikke modtaget høringssvar til dette punkt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at kunne tilslutte sig rådskonklusionerne, da disse spil-
ler overens med vedtaget rapport om en gennemgang i den rådgivende komité for
det europæiske rum.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventes at kunne støtte det endelige udkast til rådskonklusionerne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0009.png
Det er for regeringen vigtigt, at rådskonklusionerne ligger på linje med holdningen
vedtaget i komitéen for det europæiske rum fra september tidligere i år. Desuden
er det vigtigt, at rådskonklusionerne ikke præjudicerer forhandlingerne om ramme-
programmet, men henviser til vigtigheden at samspillet mellem europæiske og na-
tionale prioriteter og indsatser samt den koordinerende og rådgivende rolle, som
det europæiske rum for forskning spiller i denne sammenhæng.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0010.png
3. Horisont Europa-pakken: Rammeprogrammet for forskning og innovation
2021-2027 (1. læsning)
a) Rammeprogrammet og dets reger for deltagelse og deling, KOM (2018)
435
b) Særprogrammet for implementering af Horisont Europa, KOM (2018) 436
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet stiler på konkurrenceevnerådsmødet den 30. november 2018 mod
en delvis generel indstilling på rammeprogrammets og dets regler for deltagelse
samt en fremskridtsrapport for særprogrammet for implementering af Horisont Eu-
ropa. Formandskabets forslag vil danne baggrund for en policy-drøftelse på råds-
mødet.
Overordnet består programforslaget af tre søjler. Den første søjle, Excellent viden-
skab, har fokus på grundforskning, forskermobilitet og forskningsinfrastruktur, her-
under kendte aktiviteter som Det Europæiske Forskningsråd og Marie
Skłodowska-Curie
Aktiviteter. Den anden søjle, Globale udfordringer og europæ-
isk industris konkurrenceevne, har fokus på strategisk forskning inden for de store
globale udfordringer, herunder bl.a. sundhed, inklusive og sikre samfund, digital
udvikling, klima, miljø, energi, fødevarer og naturressourcer. Den tredje søjle, In-
novativ Europa, fokuserer på innovation, særligt disruptiv og banebrydende inno-
vation.
Implementering af rammeprogrammet vil ske gennem velkendt komitologi-proce-
dure og en strategisk planlægningsproces, der skal fremme bedre koordinering
med nationale dagsordener for forskning og innovation samt synergi til andre, rela-
terede programmer under den flerårige finansielle ramme.
Under forhandlingerne har særligt følgende elementer i Europa-Kommissionens
forslag til Horisont Europa været genstand for drøftelser: Hjemmel, den strategiske
planlægningsproces, herunder for missioner og institutionelle partnerskaber, ind-
delingen af og titlerne på klynger i søjle II vedrørende globale udfordringer, etable-
ringen af Det Europæiske Innovationsråd i søjle III og den underliggende del for
”widening”
(dvs. en mere ligelig fordeling af midlerne mellem medlemsstaterne) og
et styrket europæisk forskningsrum. Enkelte af disse elementer kan blive bag-
grund for yderligere forhandling på rådsmødet, inden en mulig delvis generel ind-
stilling kan opnås.
På nuværende tidspunkt er formandskabets endelige forslag til en delvis generel
indstilling for rammeprogrammet ikke forelagt, og forhandlingerne er stadig i gang.
Fremskridtsrapporten for det underliggende særprogram for implementering af Ho-
risont Europa forhandles også stadig i Ministerrådet. Samlenotatet er derfor base-
ret på Europa-Kommissionens forslag, forhandlinger og forventninger til indhold af
en delvis generel indstilling for rammeprogrammet og en fremskridtsrapport for
særprogrammet for forskning og innovation.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen fremsatte den 7. juni 2018 sit forslag til en forordning for et
kommende rammeprogram for forskning og innovation for perioden 2021-2027
KOM (2018) 435, herunder en afgørelse om et særprogram KOM (2018) 436. For-
slaget følger Kommissionens forslag til en kommende flerårig finansiel ramme
(MFF), som fremlagt den 2. maj 2018.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0011.png
Ministerrådet er i stadig i gang med at forhandle Europa-Kommissionens forslag
med henblik på at opnå en delvis generel indstilling til forslag til en hovedforord-
ning om rammeprogrammet. Samlenotatet baserer sig på forventningerne til for-
mandskabets forslag inden rådsmødet, da forslag stadig ikke forelagt fra formand-
skabets side.
3. Formål og indhold
Europa-Kommissionens forslag forventes i høj grad videreført, om end udsat for
nogle justeringer i formandskabets udkast til en delvis generel indstilling for ram-
meprogrammet og en fremskridtsrapport for særprogrammet.
Således forventes rammeprogrammet og særprogrammet at opstille prioriteter og
deltagelsesregler for forskning og innovation for perioden 2021-2027. Formålet
med Horisont Europa er at støtte hele værdikæden for forskning og innovation
fra forskningsmæssigt gennembrud til indførelse af produkt på markedet
på en
integreret måde og rettet mod civile anvendelsesformål, om end rammeprogram-
met også udgør den juridiske krog for den forsvarsforskning, der vil blive foretaget
under Den Europæiske Forsvarsfond.
Samtidig lægges der vægt på Horisont Europas bidrag til
at styrke EU’s konkur-
renceevne.
Der lægges op til en overordnet struktur, der består af tre søjler.
Søjle I
Excellent videnskab
Søjle I, med den mulige nye titel Excellent videnskab, har til hensigt at styrke vi-
denskabelig topkvalitet
også kaldet excellence
gennem aktiviteter, der er iden-
tificeret og udvalgt af forskere og aktører selv (bottom-up) og projekter inden for
forskningsinfrastruktur. Søjlen omfatter: (a) Det Europæiske Forskningsråd
ho-
vedsagligt grundforskning og udveksling af erfaringer blandt fremragende for-
skere. (b)
Marie Skłodowska-Curie
Aktiviteter
herunder at fremme topkvalitet via
forskermobilitet på tværs af landegrænser og forskellige sektorer samt at fremme
nye kvalifikationer gennem fremragende uddannelse af forskere. (c) Støtte til nye
forskningsinfrastrukturer fra forberedelses- til gennemførelsesfasen i overens-
stemmelse med prioriteter identificeret af ESFRI (det europæiske strategiske fo-
rum for forskningsinfrastruktur), den europæiske åbne videnskabssky
EOSC,
sammenkobling af infrastrukturer og netværk. Initiativerne under denne søjle og
implementeringsstrukturen bag dem er velkendte fra tidligere rammeprogrammer,
herunder det nuværende rammeprogram Horisont 2020. I forhold til Europa-Kom-
missionens forslag forventes der ikke væsentlige ændringer foreslået under denne
søjle, hvis titel dog forventes ændret til excellent videnskab, hvilket er den nuvæ-
rende overskrift for søjlen i Horisont 2020.
Søjle II
Globale udfordringer og europæisk industris konkurrenceevne
Søjle II, med den mulige nye titel Globale udfordringer og europæisk industris kon-
kurrenceevne, vil sandsynligvis ligesom det oprindelige forslag sigte mod at finde
fælles løsninger på fælles udfordringer og være organiseret omkring prioriterede
temaklynger, forsknings- og innovationsmissioner samt Kommissionens Fælles
Forskningscenter, hvis forskning understøtter de fem identificerede klynger. Klyn-
gerne forventes udsat for enkelte justeringer og præciseringer i forhold til det op-
rindelige forslag samt inkludere et øget fokus på miljø og bioøkonomi. De forven-
tede seks klynger ser ud til at ville omhandle følgende: (a) Sundhed
Indsatsom-
råderne tæller bl.a. sundhed gennem hele livet, miljømæssige og sociale sund-
hedsdeterminanter, ikke-overførbare, sjældne og smitsomme sygdomme, teknolo-
gier og digitale løsninger inden for sundhed og pleje samt sundhedssystemet. (b)
Inklusive, kreative og modstandsdygtige samfund
Indsatsområder herunder er
f.eks. demokrati, kulturarv, sociale og økonomiske forandringer. (c) Civil sikkerhed
Side 11/17
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0012.png
for samfund
beskyttelse og sikkerhed samt cyber-sikkerhed. (d) Det digitale om-
råde og industri
Indsatsområder inkluderer bl.a. produktionsteknologier, centrale
digitale teknologier, avancerede materialer, kunstig intelligens og robotteknologi,
næste generation af internet, rene og kulstoffattige industrier samt rummet. (e)
Klima, energi og mobilitet
Indsatsområder omfatter f.eks. klimaforskning- og løs-
ninger, energiforsyning, samfund og byer, industriel konkurrenceevne inden for
transport, intelligent mobilitet og energilagring.
(f)
Bioøkonomi, fødevarer, natur-
ressourcer og miljø
Indsatsområder herunder tæller bl.a. miljøobservation, biodi-
versitet og naturkapital, landbrug, skovbrug og landdistrikter, have og oceaner
samt biobaserede innovationssystemer.
Implementering vil ske gennem en lignende komitologi-procedure som under det
nuværende rammeprogram, om end med andre konfigurationer af programkomi-
téen, der matcher de foreslåede klynger under søjle II. Under denne anden søjle
introduceres som noget nyt såkaldte missioner for forskningen. Ifølge forslaget
skal missioner bl.a. have en klar EU-merværdi, bidrage til at nå Unionens priorite-
ter, være dristige og inspirerende med stor samfundsmæssig og økonomisk rele-
vans, være målrettede, målbare og tidsbestemte, være tværfaglige og åbne over
for forskellige typer af bottom-up aktiviteter.
Søjle III
Innovativ Europa
Søjle III, med den mulige nye titel Innovativ Europa, vil samle nogle af de eksiste-
rende initiativer for innovation og iværksætte nye aktiviteter under en ny struktur
ved navn Det Europæiske Innovationsråd. Hensigten er bl.a. at fremme markeds-
skabende, banebrydende innovationer inden for nye områder som avanceret tek-
nologi og øge risikofinansieringen til at bringe innovative løsninger på markedet og
opskalere opstartsvirksomheder.
De foreslåede tre dele under denne søjle forventes bevaret om end med enkelte
præciseringer:
(a) Det Europæiske Innovationsråd (EIC)
EIC skal f.eks. støtte udvikling til frem-
tidige og fremspirende banebrydende innovationer, støtte udvikling, udrulning og
opskalering af markedsskabende innovationer. EIC vil hovedsageligt gennemføre
sine aktiviteter gennem to programmer: 1) pathfinder for avanceret forskning, der
udmønter bevillinger til de tidlige faser af den teknologiske udvikling og 2) accele-
rator, der finansierer aktiviteter tættere på markedet, hvor tilskud i form af bevillin-
ger vil kunne kombineres med egenkapitalfinansiering. Desuden forventes for-
mandskabets forslag at bevare inkluderingen af rådgivningsmuligheder, mentorbi-
stand og teknisk bistand og matche investorer med projekter.
(b) Europæiske innovationsøkosystemer
Dette element har til hensigt at forny og
styrke samarbejdet og koordineringen mellem medlemsstaterne og de associe-
rede lande i forhold til både offentlige og private innovationsaktiviteter. Det forven-
tes, at en delvis generel indstilling vil bakke op om idéen at nedsætte et EIC-forum
for deltagende landes offentlige myndigheder og organer med ansvar for innovati-
onspolitik for at fremme koordination og en mere strømlinet tilgang til udviklingen
af EU's innovationsøkosystemer, herunder i relevante EU-programmer.
(c) Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
EIT er med sine
projekter, der omfavner videntrekanten (uddannelse, forskning og innovation), pla-
ceret under denne tredje søjle pga. sammenhængen til innovationsøkosystemer.
Indsatsområder under EIT spiller en rolle med hensyn til at styrke bæredygtige in-
novationsøkosystemer, fremme innovation og iværksætteri bedre gennem uddan-
nelse og styrke iværksættere, undervisere, studerende og andre aktører i tværfag-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 12/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0013.png
lige teams til udvikling og omsætning af idéer til både trinvise og disruptive innova-
tioner samt synergi til andre programmer. En delvis generel indstilling forventes at
understrege, at EIT vil blive udmøntet via et selvstændigt særprogram, som Eu-
ropa-Kommissionen vil stille forslag til senere hen.
Underliggende del
Udover de nævnte tre søjler er der en underliggende del, hvis overskrift forventes
at indikere bedre, at der er tale om de såkaldte widening-aktiviteter
altså aktivite-
ter der skal medføre en mere ligelig fordeling af midler mellem medlemsstaterne.
Under denne del ligger følgende aktiviteter: 1) Deling af topkvalitet
Dette instru-
ment skal bl.a. støtte samarbejde om nye eller opgradere eksisterende ”lommer”
for topkvalitet, etablere venskabsprojekter på tværs af universiteter og forsknings-
institutioner og oprette professorater for at tiltrække og fastholde højt kvalificerede
forskere. Det europæiske samarbejde om videnskab og teknologi, COST, vil fort-
sat fokusere på aktiviteter, der støtter kapacitetsopbygning og karriereudvikling for
forskere fra programlande med lavt hjemtag. 2) Reform og forbedring af EU's
forsknings- og innovationssystem
Dette instrument skal bl.a. styrke evidens-
grundlaget for at forstå de nationale forsknings- og innovationssystemer, foregribe
nye behov i samarbejde med nationale aktører, sætte skub i omstillingen til åben
videnskab, støtte nationale reformer, tilbyde forskere attraktive karrieremiljøer,
fremme lighed mellem kønnene og integrere kønsdimensionen i Forskning- og in-
novation samt støtte internationalt samarbejde. En delvis generel indstilling forven-
tes ikke at introducere geografiske kriterier i hele rammeprogrammet, men fortsat
begrænse disse til denne underliggende del, der vil have et mere tydeligt fokus på
widening og dernæst en styrkelse af det europæiske forskningsrum.
En fremskridtsrapport for særprogrammet vil afspejle de større ændringer i ram-
meprogrammet og betyde en justeret og mere detaljeret tekst, når en delvis gene-
rel indstilling skal vedtages på et senere tidspunkt. Mere konkret forventes en
fremskridtsrapport for særprogrammet for forskning og innovation at inkludere for-
slag til ændring for hjemmel af særprogrammet, således at dette som hidtil base-
rer sig på art. 182, stk.4 TFEU og ikke dobbelt hjemmel inklusiv art. 173, stk. 3
TFEU som for rammeprogrammet. Desuden forventes særprogrammet at inklu-
dere en beskrivelse af den strategiske planlægningsproces, hvor der redegøres
for medlemsstaters involvering i hele processen. Derudover forventes særpro-
grammet at opstille forslag til en håndfuld missionsområder, der vil adressere em-
ner vedrørende et renere Europa, kræftforskning, den første kvantecomputer i EU
og sund landbrugsjord. Hertil kommer muligvis forslag til ca. 10 prioritetsområder
for institutionelle partnerskaber, hvoraf flere vil betyde fortsættelsen af eksiste-
rende institutionelle partnerskaber inden for f.eks. energi og transportområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget til rammeprogrammet
eller særprogrammet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at Unionen har behov for at investere i forskning og
innovation for at opnå stordriftsfordele samt øget rækkevidde og effekt. EU-
finansierede forsnings- og innovationsaktiviteter frembringer som nævnt i forslaget
påviselig merværdi sammenlignet med national og regional støtte.
Rammeprogrammets aktiviteter skaber en kritisk masse til at imødegå globale
udfordringer, styrker Unionens videnskabelige topkvalitet gennem
konkurrenceudsatte midler, skaber tværfaglige netværk på tværs af grænser, øger
Unionens konkurrenceevne og skaber nye markedsmuligheder.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 13/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0014.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget om rammeprogram-
met og særprogrammet er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Europa-Kommissionen forslag til et kommende rammeprogram og særprogrammet
for forskning og innovation for perioden 2021
2027 vurderes, når endeligt vedtaget,
at have følgende konsekvenser:
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderer Kommissionen, at for-
slaget vil bidrage til at fremme en øget konkurrenceevne. Forslaget retter sig bl.a.
mod SMV'er og deres bidrag til forskning og innovation. Ligeledes vurderer Kom-
missionen, baseret på midtvejsevalueringen af Horisont 2020, at rammeprogram-
met har gavnlig virkning på vækst, handel og investeringsstrømme samt på kvali-
tetsjob og international mobilitet for forskere.
Hvad angår de samfundsøkonomiske konsekvenser vurderer Kommissionen, at
videreførelsen af rammeprogrammet for forskning og innovation højner kvalitet og
effekt af forskning og innovation, støtter tværnational mobilitet og tiltrækker de
største talenter. Ligeledes anfører Kommissionen, at programmet kan bidrage til at
mobilisere yderligere offentlige og private investeringer i forskning og innovation.
Kommissionen anslår bl.a., at rammeprogrammet medfører en direkte gevinst på
op til 100.000 arbejdspladser inden for forskning og innovation i perioden 2021-
2027.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet for perioden 2021-2027
fastlægges til 83,5 mia. EUR (2018 priser).
Den vejledende for fordelingen af budgettet i løbende priser anføres som:
(d)
Søjle I: 25,8 mia. EUR
(e)
Søjle II: 52,7 mia. EUR
(f)
Søjle III: 13,5 mia. EUR
(g)
Den underliggende del for widening og styrkelse af det europæiske
forskningsrum: 2,1 mia. EUR
Forudsat en dansk finansieringsandel på 2 pct. vil det danske bidrag til Horisont
Europa udgøre ca. 1,882 mia. EUR eller ca. 269 mio. EUR årligt i perioden, sva-
rende til ca. 2 mia. DKK årligt (såfremt budgetforslaget fastholdes).
8. Høring
Udkast til samlenotat om punktet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning den 7. november 2018 med høringsfrist den 13. november 2018.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 14/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0015.png
Følgende høringssvar blev modtaget:
Danske Universiteter:
"Excellent forskning bør spille den helt centrale rolle på
tværs af hele programmet, herunder også i missionerne under søjle 2.
Der bør generelt være fokus på komplementaritet i forhold til andre EU program-
mer, ikke mindst i forhold til søjle 3.
Endeligt bør associerede lande have fuld adgang til programmet."
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter:
"GTS
er enige i at byde forslaget til
nyt rammeprogram velkommen og de ændringer, der aktuelt forhandles, er gene-
relt set positive.
Fra dansk side bør relevans og effekt af programmer og projekter dog vægtes hø-
jere, så det ses i snæver sammenhæng med excellence kriteriet, der stadig er bæ-
rende. Uden relevans og effekt vil man ikke kunne opnå de ønskede mærkbare ef-
fekter for Europas borgere af rammeprogrammet.
Tilsvarende bør der fra dansk side lægges mere vægt på betydningen af den ud-
fordringsdrevne forskning i søjle II. Netop i disse programmer skabes vigtige net-
værk mellem forskning og virksomheder, der er nøglen til at løse de store udfor-
dringer, disse netværk kan desuden medvirke til at bringe dansk erhvervsliv på
forkant i den teknologiske udvikling. Her sikres implementeringen af forskningsre-
sultater.
Emnemæssigt bør der fra dansk side gives prioritet til udvikling af strategiske nøg-
leteknologier (KET’s: kunstig intelligens, avancerede materialer, fotonik, mi-
cro/nano-elektronik, life science teknologier etc.), der går på tværs af klyngerne i
søjle II. Helst bør de indgå som selvstændige områder, alternativt bør de gives
klar prioritet inden for de foreslåede klynger. Endelig bør der i de konkrete formu-
leringer af indsatserne i søjle II/klyngerne sikres afsæt for, at man via program-
merne kan bakke op om etablering af test- og udviklingsfaciliteter til disse væsent-
lige teknologier samt at skabe europæiske netværk mellem førende miljøer.
I implementering af programmet bør der desuden fortsat arbejdes for, at der ikke
kun bedømmes på forskningskvalitet, men at der også i højere grad end i dag re-
krutteres bedømmere med indsigt i erhvervsforhold, der er bedre til at gennem-
skue projekternes impact-strategier.
GTS bakker op om regeringens holdning til implementering af missions. Det er
væsentligt, at regeringen i det konkrete arbejde med udformning af regler og vilkår
herfor, holder sig for øje, hvordan danske virksomheder og institutioner, der i
denne sammenhæng er ganske små, kan sikres adgang til aktivt at indgå i arbej-
det."
Landbrug & Fødevarer:
"L&F mener, at Danmark skal arbejde for at relevans og
effekt
sammen med excellence
bør være bærende for rammeprogrammet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 15/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0016.png
L&F finder at Søjle 2 Globale udfordringer er afgørende vigtig for Danmark og
dansk erhvervsliv. Det internationale forskningssamarbejde er afgørende for løs-
ningen af mange af samfundets udfordringer og nøglen til at vende disse udfor-
dringer til muligheder for dansk erhvervsliv. Søjle to bør således stå højest på prio-
riteringslisten. Det er afgørende at fastholde tema F om bioøkonomi, fødevarer,
naturressourcer og miljø.
L&F bakker op om missionstankegangen. Den prioriterede mission ”Restoring soil
health” dækker med sin foreløbige formulering også danske problemstillinger og
forskningsbehov hvor Europæisk samarbejde giver god mening."
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets forslag til en delvis generel indstilling og en fremskridtsrapport fo-
religger ikke på nuværende tidspunkt. Såfremt indhold afspejler de forventninger til
formål og indhold, der er redegjort for i samlenotatet, er det den generelle forvent-
ning, at andre lande vil være positivt indstillet over for formandskabets forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende Horisont Europa ikke fore-
griber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme. Regeringen lægger i
den forbindelse vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set holdes på 1
pct. af EU27’s BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter skal afholdes inden for dette
loft. Inden for disse rammer er det regeringens holdning, at der skal ske en ind-
holdsmæssig omprioritering af EU’s udgifter, så EU-budgettet
i højere grad målret-
tes EU-merværdiskabende tiltag, herunder bl.a. vækst- og konkurrenceskabende
initiativer og excellencebaseret forskning.
Regeringen byder overordnet forslaget til Horisont Europa velkommen, herunder
at der bygges videre på det eksisterende programs søjlestruktur og deltagelses-
regler.
Regeringen arbejder for et større fokus på grundforskning og forskermobilitet, her-
under særligt Det Europæiske Forskningsråd og Marie Skłodowska-Curie
Aktivite-
ter i søjle I.
Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede klynger inden for den udfor-
dringsrevne forskning og en forventet finjustering af klyngerne og deres indhold,
herunder et øget fokus på miljø. Ligeledes forholder regeringen sig positiv til for-
slaget om missioner. Medlemsstaters inddragelse i identificering og formulering af
konkrete missioner vurderes væsentligt for deres succes.
Regeringen støtter generelt hensigten bag de nye instrumenter i søjle III, der intro-
duceres for at fremme innovation. Europa skal blive bedre til at omsætte fremra-
gende forskning til innovative løsninger, der skaber nye markeder og vækst. I den
sammenhæng mener regeringen, at det er vigtigt, at innovationsinstrumenter er
simple, fleksible og let tilgængelige for mindre aktører, herunder SMV'er og op-
startsvirksomheder. Det er vigtigt for regeringen, at der ikke sker en budgetfor-
skydning til fordel for innovation (søjle III) på bekostning af grund- og strategisk
forskning i søjle I og søjle II.
Regeringen mener, at de tre hovedsøjler i Horisont Europa skal baseres på excel-
lence-princippet
dvs. at midlerne tildeles de bedste projektforslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 16/17
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Orientering om samlenotat forud for KKE rum- og forskningsdelen den 30. november 2018, fra uddannelses- og forskningsministeren
1969990_0017.png
Folketingets Europaudvalg har fået oversendt grund- og nærhedsnotat af 4. juli
2018 om Kommissionens forslag til etablering af et nyt rammeprogram for forsk-
ning og innovation og et særprogram for implementering.
Ligeledes er sagen blevet forelagt til orientering i forbindelse med rådsmødet (kon-
kurrenceevne) den 28. september 2018.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 17/17