Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1957763_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
25. oktober 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 23. oktober 2018 vedr. engelsk-
sprogede uddannelser.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Ref.-nr.
18/005315-12
Side 1/6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 23-10-2018 vedr. engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1957763_0002.png
Spørgsmål A
”Hvorfor
vil ministeren ikke igangsætte initiativer for at fastholde internationale
studerende i Danmark efter endt uddannelse frem for at begrænse antallet af
pladser på de engelsksprogede uddannelser?
-
Hvad er konsekvenserne af justeringerne af de engelsksprogede pladser ift.
institutionernes internationale samarbejde, herunder konsekvenserne for ud-
vekslingsaftaler for danske studerende, der ønsker at studere i udlandet og
mulighederne for at etablere og drive uddannelsessamarbejder i for eksempel
EU-regi.”
DET TALTE ORD GÆLDER
[Svar]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet
[Udrejse og beskæftigelse]
Jeg er helt grundlæggende af den overbevisning, at det er godt for Danmark, at vi
har internationale studerende på vores uddannelser. Det gælder både de stude-
rende, som kommer og læser en fuld grad her i Danmark og de studerende, der
kommer på udvekslingsophold. Og det er også godt, at når danske studerende
læser på universiteter rundt omkring i verden.
Men når det kommer til de udenlandske studerende, der læser en uddannelse på
fuld tid i Danmark, og i lyset af den markante stigning, der har været over en lang
årrække, så må vi spørge os selv, om vi har den rette balance?
Vi har et stærkt uddannelsessystem i Danmark. Vi har rigtig gode uddannelser.
Det er der mange, der også ved rundt omkring i verden. Det får jeg også at vide,
enten når jeg taler med danske forskere, der har været i udlandet, eller med uden-
landske forskere. Med det er også et system, hvor der er fri og lige adgang til ud-
dannelserne, og med en attraktiv SU. Det gælder også for europæiske studeren-
de. Derfor er det nødvendigt at kigge på, om vi har fundet den rette balance mel-
lem det antal, der kommer, og det antal, der bliver i Danmark og bidrager til sam-
fundet.
Vi er gået fra, at vi i 2004 havde cirka 7.500 engelsksprogede studerende i Dan-
mark til i 2016 at have næsten tre gange så mange. Nemlig lidt over 22.000.
Så for at gå direkte til sagens kerne: Så mener jeg ikke, at vi har fundet den rette
balance, når det generelt set kun er en tredjedel af dem, der dimitterer fra en kan-
didatuddannelser, , der er i job to år senere
dvs. hvis vi måler fra dem, der dimit-
terede i 2014, og så kigger på, hvor mange af dem der var i job i Danmark i 2016.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 23-10-2018 vedr. engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1957763_0003.png
[Regeringens målsætning]
Derfor meldte regeringen for ca. to måneder siden ud, at vi ønsker at justere opta-
get af engelsksprogede studerende på universiteter og diplomingeniøruddannel-
ser.
Jeg er helt enig i, at vi skal styrke institutionernes arbejde med at fastholde stude-
rende fra udlandet i Danmark
og derfor var fokus i den pressemeddelelse, vi
udsendte på begge dele. Dels en justering af optaget på 1.000 personer, dels at
sætte et arbejde i gang, der styrker institutionernes og vores alle sammens arbej-
de med at fastholde studerende fra udlandet i Danmark. Der er også brug for, at
universiteterne bruger anledningen til at se lidt kritisk på, om de udbyder de en-
gelsksprogede uddannelser på de rigtige områder i dag.
Det er den ene del.
[SU]
Den anden del
som også er relevant her
det er, at i 2013 blev SU-
forligskredsen enige om, at holde øje med udviklingen i udgifterne til SU til det vi
kalder vandrende arbejdstagere
altså de europæiske studerende, der kan få SU,
fordi de har et job ved siden af studierne. Forligskredsen blev også enige om at
sætte gang i værnsinitiativer, hvis udviklingen løb løbsk
og følge op med en
politisk opfølgning.
Siden 2013har udgifterne til SU til EU- borgere med status som vandrende ar-
bejdstagere været støt stigende.
I forlængelse af en debat i marts 2017 om de stigende udgifter til SU pålagde Fol-
ketinget regeringen tre ting 1) at arbejde aktivt i enhver europæisk sammenhæng
for at opretholde forudsætningerne i det danske SU-system, 2) at løfte udfordrin-
gerne med stigende udgifter til SU til vandrende arbejdstagere uden at forringe
vilkårene for danske SU-modtagere og 3) at igangsætte værnsinitiativer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
[SU tal]
Som man kan se af den årlige status over udviklingen i antallet af EU-borgere med
SU
som jeg for nyligt har sendt til SU-forligskredsen og udvalget her
så havde
vi i 2017 udgifter til SU til vandrende arbejdstagere på 483 mio. kr.
Det vil sige, at vi har overskredet det forudsatte loft på 437 mio. kr., som SU for-
ligskredsen satte i 2013. Og derfor skal vi reagere. Det vil jeg drøfte med SU-
forligskredsen på torsdag.
Og det er også det, der spiller ind i den justering, vi lægger op til her.
Side 3/6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 23-10-2018 vedr. engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1957763_0004.png
[Vi skal uddanne til arbejdsmarkedet]
Jeg er meget optaget af, at vi uddanner de kandidater, som vi har brug for i Dan-
mark
og som virksomhederne har brug for. Det er en god forretning at uddanne
internationale studerende i Danmark, når vi ser på et gennemsnit. Men når vi så
kigger på, hvor god den forretning er, så bliver den jo bedre af, at dem, der kom-
mer hertil og studerer, de fastholdes her. Mens vi ikke skal tiltrække dem, som
ikke bliver her efterfølgende
Jeg håber også, og tror på, at Danmark stadigvæk er et attraktivt uddannelses-
land. Også internationalt set. Men det skal give mening at uddanne internationale
studerende i Danmark. Vi har gratis uddannelser, og vi har ret til en god SU
og
det gør, at vi også skal holde øje med det her. Vi har ikke råd til at løfte andre
landes uddannelsesopgave.
[Fastholdelse]
Når vi kigger på fastholdelse, så viser tallene et stort potentiale for, at vi fastholder
flere af de internationale studerende i Danmark
og derfor har jeg opfordret uni-
versiteterne til at styrke deres indsats på det område.
Det indgår således også i regeringens udspil om rekruttering af udenlandsk ar-
bejdskraft, at vi skal gøre mere for at understøtte, at dygtige internationale stude-
rende bliver og arbejder her efter deres uddannelse.
[Det videre forløb]
I den kommende tid vil jeg derfor invitere erhvervsorganisationer, uddannelsesin-
stitutionerne og studenterorganisationer til en drøftelse af, hvad der skal til for at
fastholde endnu flere. Hvad er det, vi kan gøre fra centralt hold for at understøtte
lokale partnerskaber mellem både institutioner og erhvervslivet. Kan studenteror-
ganisationerne bidrage til at forbedre studiemiljøet for de internationale studeren-
de, så de får et solidt netværk i Danmark? Kan erhvervsorganisationerne gøre
mere for, at deres medlemmer ansætter internationale studerende i studiejobs?
Som vi ved betyder meget i forhold til, at man bliver her efterfølgende. Det er altså
en fælles opgave, som vi ikke kan klare her fra Christiansborg. Derfor har vi brug
for virksomhederne og for at arbejde tæt sammen med universiteterne på det her.
Jeg tror på, at de internationale studerende kun bliver her, hvis de oplever, at de
hører hjemme og har en fremtid i Danmark.
[Udfordringer mange steder]
På alle universiteterne er der uddannelser med udfordringer, når det gælder i for-
hold til, hvor mange, der bliver og arbejder i Danmark. For eksempel er der på de
erhvervsøkonomiske uddannelser flere steder, hvor halvdelen har forladt Danmark
inden for to år, og kun ca. hver fjerde er i beskæftigelse i Danmark.
Og på nogle af de tekniske uddannelser, så er det kun hver tredje engelsksproge-
de studerende, som er i beskæftigelse i Danmark to år efter afslutning af uddan-
nelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 23-10-2018 vedr. engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1957763_0005.png
[Internationalisering komparativt]
Danmark er i dag i top 10 blandt OECD-lande med den højeste andel af internati-
onale studerende. Så vi har altså et internationalt miljø i Danmark. Det har vi med
ca. 22.000 engelsksprogede studerende i Danmark
det har vi også stadig med
21.000 engelsksprogede studerende i Danmark. Og når vi kigger på den top 10
liste, så er vi sammen med Tjekkiet de eneste to lande, der ikke har et af de tre
hovedsprog som vores undervisningssprog.
[Konsekvenser for internationalisering]
Det er også vigtigt at sige, at reduktionen på universiteterne og diplomingeniørud-
dannelser er rettet mod fuldtidsstuderende på hele uddannelser
ikke udveks-
lingsstuderende.
Jeg går ud fra, at når der spørges til konsekvenserne for danske studerendes
mulighed for at tage på udvekslingsophold i udlandet og til institutionernes mulig-
hed for at drive uddannelsessamarbejder i f.eks. EU-regi, så er det fordi, der er en
bekymring for, at reduktionen i antallet af engelsksprogede studerende fører til
færre udbud af de engelsksprogede fag. Dvs. de fag, som gør, at vi kan tiltrække
internationale studerende, eller udvekslingsstuderende.
For forudsætningen for, at vi kan sende danske studerende til udlandet, er, at vi
har mulighed for at optage udenlandske udvekslingsstuderende i Danmark.
Hvis vi kigger på den udvikling, der har været, og det antal af engelsksprogede
uddannelser, der er, så forventer jeg, at der efter justeringen på ca. 1.000 stude-
rende stadig næste år
og det er vores bedste skøn, når vi kigger på tallene for
de seneste år
kommer 5.000 nye engelsksprogede studerende til Danmark.
Altså folk, der læser et fuldtidsstudie i Danmark. Det vil sige, at der vil være et ret
rigt og bredt udbud af engelsksprogede uddannelser til dem. Og derfor er min
forventning ikke, at den her øvelse vil påvirke den internationaliseringsindsats, der
er på de enkelte universiteter.
[Dialog]
Vi arbejder dialog med universiteterne på at finde en løsning i forhold til internatio-
nale fællesuddannelser som f.eks. Erasmus Mundus. Og vi har også en dialog
med universiteterne om studerende fra lande uden for EU, som betaler for at stu-
dere i Danmark, og som ikke har ret til SU.
Vi har således lagt op til, at institutionerne får mulighed for at tilrettelægge juste-
ringen på en måde, der passer bedst muligt, så den får en så lille effekt
og helst
ingen effekt
på deres internationaliseringsindsats. Det vil sige i forhold til ud-
vekslingsstuderende, Erasmus Mundus-uddannelser og selvbetalere.
[Afrunding]
Jeg ønsker en god balance i den justering, som vi laver, og en balance der afspej-
ler samfundets behov for arbejdskraft.
Men som jeg sagde før
og bare for at gentage
så regner jeg stadig med, at vi
efter den her justering har et internationalt studiemiljø i Danmark, og at der kom-
mer mere end 5.000 engelsksprogede studerende til universiteterne i Danmark
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/6
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 23-10-2018 vedr. engelsksprogede uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1957763_0006.png
næste år, og også i årene fremover. Og dem skal vi have fokus på at i højere grad
fastholde. For så bliver internationale studerende i Danmark en meget bedre for-
retning og gør mere gavn i Danmark.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6