Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2057231_0001.png
Samlenotat
Modtager(e)
> Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Forskning og Uddannelse
Samlenotat: Konkurrenceevnerådsmøde (rum- og forskningsdelen)
den 28. maj 2019
RUM
5.
Styrke Europas rolle som en global aktør og fremme af internati-
onalt samarbejde, rumdiplomati og bidrag til etablering af den
globale styring af rummet
- Udveksling af synspunkter
14. maj 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Kom-nr. foreligger ikke
6.
Europæisk Rumpolitik
forberedelse af EU-ESA Rumråd
Kom-nr. foreligger ikke
7.
Rådskonklusioner
om ”Rummet som en katalysator”
- Vedtagelse
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/021843-01
Kom-nr. foreligger ikke
FORSKNING
8.
Forskning og innovation som drivkraft for en mere konkurrence-
dygtig Europæisk Union
- Udveksling af synspunkter
Kom-nr. foreligger ikke
Side 1/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0002.png
5. Styrke Europas rolle som en global aktør og fremme af internatio-
nalt samarbejde, rumdiplomati og bidrag til etablering af den globale
styring af rummet
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes en drøftelse om, hvordan Europa styrker sin rolle som global aktør
og fremmer
internationalt samarbejde, rum diplomati (”space diplomacy”) samt
bidrager til at opbygge en global forvaltning af brugen af rummet. Der tages for-
mentligt udgangspunkt i det nuværende internationale landskab inden for rumom-
rådet samt den tilgang, EU er blevet enig om i forhandlingerne om et kommende
samlet EU-rumprogram. Formandskabet har udarbejdet et oplæg til den politiske
drøftelse med to vinkler. Der ønskes en drøftelse af, hvorledes ruminitiativer på
lokalt, nationalt og europæisk niveau kan koordineres bedre med henblik på at
sikre, at de har en effekt på både den europæiske økonomi og på globalt niveau.
Ligeledes ønskes det drøftet, hvorledes medlemsstaterne kan samarbejde med
henblik på at
definere EU’s egen ambition i rummet samt konsolidere og styrke
Europas globale rolle, herunder hvorledes kan EU bidrage til dette?
2. Baggrund
Det rumænske EU-formandskab ønsker på konkurrenceevnerådsmødet den 28.
maj 2019 at drøfte, hvordan Europas rolle på den globale rumscene styrkes med
henblik på at fremme internationalt samarbejde, space diplomacy og understøtte
en global forvaltning på tværs af landegrænser om brug af rummet. Det forventes,
at formandskabet forud for rådsmødet udsender en række spørgsmål med henblik
på at strukturere drøftelsen.
Det er forventningen, at drøftelsen tager udgangspunkt i det nuværende landskab
på den globale rumscene, hvor den teknologiske udvikling har muliggjort et sti-
gende antal opsendelser af mindre satellitter og konstellationer af satellitter, som
risikerer at medføre omfattende trafik i vigtige kredsløb om jorden. Der eksisterer i
dag internationale traktater og konventioner i FN-regi, der fastsætter de juridiske
rammer for anvendelsen af rummet, men som ikke har udviklet sig i takt med den
teknologiske udvikling og nye muligheder. Med nye aktører, nye teknologiske mu-
ligheder, et stigende antal satellitter i omløb og mere
såkaldt ’rumskrot’, der øger
risikoen for kollisioner, kan der blive behov for mekanismer, der sikrer en sikker og
bæredygtig udnyttelse og regulering af rummet.
Kommissionen har undervejs i forhandlingerne om det kommende samlede
rumprogram lagt særlig
vægt på space diplomacy og at styrke EU’s stemme udad-
til. Hertil er der blevet fokuseret på programmets egen ansvarlighed og på behovet
for, at man også samarbejder om mulig regulering på globalt plan.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet er at drøfte, hvordan Europa styrker sin rolle
som global aktør og fremmer internationalt samarbejde, rumdiplomati og bidrager
til at opbygge en global forvaltning af brugen af rummet. Det er et område, Europa
længe har haft fokus på.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0003.png
Konkret ønsker formandskabet en politisk drøftelse med to vinkler. Der ønskes en
drøftelse af, hvorledes ruminitiativer på lokalt, nationalt og europæisk niveau kan
koordineres bedre med henblik på at sikre, at de har en effekt på både den euro-
pæiske økonomi og på globalt niveau. Ligeledes ønskes det drøftet, hvorledes
medlemsstaterne kan samarbejde med henblik på at definere EU’s egen ambition
i rummet samt konsolidere og styrke Europas globale rolle, herunder hvorledes
kan EU bidrage til dette?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant i forhold til policy-drøftelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant i forhold til policy-drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant i forhold til policy-drøftelsen.
7. Konsekvenser
Policy-drøftelsen har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning den 8. maj
2018 med høringsfrist den 13. maj 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger til dette punkt.
9. Forhandlingssituationen
Ikke relevant i forhold til drøftelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at der på sigt vil være et behov for at udvikle yderligere ret-
ningslinjer og klare spilleregler, der kan imødekomme de teknologiske udviklinger
og mulighederne for at anvende det ydre rum.
Regeringen bakker op om, at EU i internationale sammenhænge repræsenterer
medlemsstaterne og udgør en fælles modvægt over for andre store rumnationer
som USA, Kina, Rusland mv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0004.png
6. Europæisk rumpolitik
forberedelse af rumråd
Nyt notat
1. Resumé
Der er møde i EU-ESA Rumrådet den 28. maj 2019 på ministerniveau, hvor aktu-
elle politiske prioriteter og visioner inden for rumområdet drøftes. Til mødet drøftes
teksten ”rummet som katalysator”,
der har været behandlet i både EU og ESA regi
med det formål at revitalisere EU-ESA Rumrådet som omdrejningspunkt i dialogen
mellem EU og ESA. Hensigten er, at man til rumrådsmødet når til enighed om en
fælles tilgang til teksten. Regeringen bakker op om EU-ESA Rumrådet og finder
det vigtigt, at man når til enighed om fælles tilgang til en tekst. Formandskabet
foreslår, at det i denne sammenhæng overvejes, hvilke emner der skal på dagsor-
denen på de kommende Rumråd samt
baseret på disse emner - hvorledes kan
EU forstærke det fælles europæiske syn på rumpolitik og strategiske sager.
2. Baggrund
28. maj efter rådsmødet mødes Rådet og Den Europæiske Rumorganisation
(ESA) på ministerniveau til et såkaldt ”Rumråd”.
EU-ESA Rumrådet er det 9. af
slagsen. Ved disse møder er der tradition for at drøfte aktuelle politiske prioriteter
og visioner inden for rumområdet. Formatet har i en længere periode været ned-
prioriteret, men håbet fra formandskabet er at revitalisere EU-ESA Rumrådet som
det centrale omdrejningspunkt i relationen mellem EU og ESA.
EU-formandskabet og det spanske ESA-formandskab har arbejdet på at formali-
sere EU-ESA Rumrådet i form
af et sæt fælles formandskonklusioner ”rummet
som en katalysator”. Det rumænske EU-formandskab
har udarbejdet et udkast til
rådskonklusioner, som har været forhandlet i EU-regi og som forventeligt vedtages
på rådsmødet forud rumrådsmødet. Tilsvarende er en resolutionstekst med lig-
nende ordlyd blevet drøftet i ESA-regi. Der er tale om to separate, men sammen-
lignelige tekster. Begge formandskaber har undervejs konsulteret hinanden for at
bringe positionerne sammen. Til EU-ESA rumrådsmødet er det forventningen, at
disse dokumenter vil blive genstand for en debat med udveksling af synspunkter
med henblik på, at nå til enighed om en fælles retning. Planen er, at formandska-
berne efterfølgende udarbejder et sæt fælles formandskonklusioner.
Det forventes, at formandskaberne forud for EU-ESA rumrådsmødet udsender en
række spørgsmål med henblik på at strukturere drøftelsen.
3. Formål og indhold
I teksten ”rummet som en katalysator” lægges der
især vægt på det etablerede
samarbejde mellem EU og ESA, og der understreges behovet for jævnlige møder
på ministerielt niveau mellem Rådet og ESA Council. Der opfordres i teksten til, at
EU-ESA Rumrådet mødes årligt, og at debatterne målrettes de overordnede politi-
ske prioriteter for rumområdet for at fremme integrationen af rum i samfundet og
den europæiske økonomi.
Formålet med mødet er at nå til enighed om en fælles tilgang til teksten, hvorefter
formandskaberne kan udarbejde et sæt fælles formandskabskonklusioner.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0005.png
Formandskabet foreslår, at det i denne sammenhæng overvejes, hvilke emner der
skal på dagsordenen på de kommende Rumråd samt
baseret på disse emner -
hvorledes kan EU forstærke det fælles europæiske syn på rum politik og strategi-
ske sager.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant i forhold til forberedelsen af Rumrådet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant i forhold til forberedelsen af Rumrådet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant i forhold til forberedelsen af Rumrådet.
7. Konsekvenser
Ikke relevant i forhold til forberedelsen af Rumrådet.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning den 8. maj
2018 med høringsfrist den 13. maj 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger til dette punkt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Både EU og ESA medlemsstater forventes at kunne gå aktivt ind i drøftelsen og
støtte ”rummet som katalysator”
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om, at man i Europa arbejder sammen på tværs for styrke
en fortsat konkurrencedygtig europæisk rumsektor. Regeringen støtter, at EU-ESA
Rumrådet revitaliseres, og finder det vigtigt, at man til EU-ESA Rumrådsmødet
kan nå til enighed om en fælles retning for det videre arbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0006.png
7.
Rådskonklusioner om “Rummet
som en katalysator”
Nyt notat
1. Resumé
Det rumænske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner,
som fremhæver vigtigheden af at samarbejde på europæisk plan, herunder speci-
fikt EU og ESA, for at styrke en europæisk konkurrencedygtig rumsektor samt for
at sikre en stærk forankring til andre områder. Et EU-ESA Rumrådsmøde afholdes
på ministerniveau for at drøfte politiske prioriteter og visioner. Regeringen støtter
formandskabets udkast til rådskonklusioner. Afholdelsen af EU-ESA Rumrådsmø-
det skal ses som en naturlig forlængelse af den fælles forståelse med Parlamentet
om fællesforordningen for EU’s rumprogrammer.
2. Baggrund
EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) har tradition for at mødes til et
formelt ”Rumråd” på ministerniveau, hvor der drøftes aktuelle politiske emner in-
den for rumområdet. Næste EU-ESA Rumråd finder sted efter mødet i Konkurren-
ceevnerådet 28. maj. EU-formandskabet og det spanske ESA-formandskab har
arbejdet på at formalisere dette EU-ESA Rumråd i form af et sæt fælles formands-
konklusioner. Det rumænske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til råds-
konklusioner, som forhandles i EU-regi. Tilsvarende er en resolutionstekst med
lignende ordlyd blevet drøftet ESA-regi. Begge formandskaber konsulterer hinan-
den, for at bringe positionerne sammen. Når begge tekster er vedtaget, vil der på
baggrund af EU-ESA Rumrådsmødet blive udarbejdet et sæt fælles formandskon-
klusioner.
3. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner lægger især vægt på det etablerede
samarbejde mellem EU og ESA og understreger behovet for jævnlige møder på
ministerielt niveau mellem Rådet og ESA Council, et såkaldt ”EU-ESA
Rumråd”.
Der fokuseres i rådskonklusionerne på, at rummets gavnlige effekter kommer Eu-
ropas samlede økonomi til gode, at der skabes en konkurrencedygtig og innovativ
europæisk rumsektor, at Europa opnår en selvstændig og uafhængig adgang til
rummet, og at rummet bruges til at styrke Europas rolle som global aktør samt
bidrager til at opnå bæredygtighedsmålene og løse samfundsmæssige udfordrin-
ger.
Rådskonklusionerne understreger desuden behovet for, at alle aktørerne samar-
bejder tæt om forskning og innovation, og at fremtidige forskningsaktiviteter endnu
bedre integrerer rum inden for relevante områder.
Med henvisning til EU, ESA og begges medlemsstater fremhæver rådskonklusio-
nerne, at Europas fremtidige position inden for rumområdet og muligheden for at
styrke Europas konkurrenceevne vil afhænge af evnen til at harmonisere tilgangen
med en strategisk vision, klare mål og ambitioner, der respekterer de forskellige
aktørers roller og ansvarsområder. Rådskonklusionerne opfordrer i den sammen-
hæng til, at der iværksættes tiltag, der gør det muligt at samarbejde på nye måder
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0007.png
mellem eksisterende og nye aktører, samt at en langsigtet strategisk vision mel-
lem EU og ESA er nødvendig.
Rådskonklusionerne opfordrer, til at EU-ESA Rumrådet mødes årligt, og at debat-
terne målrettes de overordnede politiske prioriteter for rumområdet for at fremme
integrationen af rum i samfundet og den europæiske økonomi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant i forhold til rådskonklusioner.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning den 8. maj
2018 med høringsfrist den 13. maj 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger til dette punkt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, der understreger vigtigheden af, at
man i Europa arbejder sammen på tværs for styrke en fortsat konkurrencedygtig
europæisk rumsektor. Dette skal gøres i respekt for de involveredes aktørers ek-
spertise og arbejdsområder, hvilket ligger i naturlig forlængelse af Danmarks ge-
nerelle holdning, som senest er afspejlet i forhandlingerne om et samlet EU-
rumprogram. Regeringen har særligt arbejdet for at fastholde de europæiske insti-
tutionelle rumsystemers civile natur.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0008.png
8. Forskning og innovation som drivkraft for en mere konkurrence-
dygtig Europæisk Union
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet har udarbejdet et diskussionsoplægget til policy-drøftelsen. Det
anføres heri, at EU er blevet udviklet på et sæt af fælles målsætninger og værdier,
der repræsenterer grundlaget for en række
af EU’s politikker, såsom samhørig-
hedspolitik, fælles landbrugspolitik, det indre marked
baseret på de fire friheder
understøttet af en lang række politikker (f.eks. industri, konkurrenceevne, stats-
støtte). EU’s konkurrenceevne afhænger af,
at kunne sikre det indre markeds
funktionalitet, hvilket er afhængigt af integrationen af teknologisk udvikling, tilpas-
ning til nutidens udfordringer samt evnen til at imødekomme fremtidige udfordrin-
ger og udviklinger, f.eks. beskyttelse af biodiversitet, lav CO2 udledning, udvikling
af økologiaktiviteter, miljøbevarelse, udvikling af nye produktionsredskaber og
demografiske udfordringer. Forskning og innovation er afgørende for at udvikle
løsninger på disse udfordringer. Formandskabet ønsker på denne baggrund drøf-
tet, hvilke strategiske valg på europæisk niveau kan sikre, at forskning og innova-
tion spiller en stærk rolle for et mere konkurrencedygtigt EU.
2. Baggrund
Det rumænske EU-formandskab ønsker på konkurrenceevnerådsmødet den 28.
maj 2019 at drøfte, hvordan forskning og innovation er drivkraft for et mere kon-
kurrencedygtigt EU.
3. Formål og indhold
Formandskabet har udarbejdet et diskussionsoplægget til policy-drøftelsen. Det
anføres heri, at EU er blevet udviklet på et sæt af fælles målsætninger og værdier,
der repræsenterer
grundlaget for en række af EU’s politikker, såsom samhørig-
hedspolitik, fælles landbrugspolitik, det indre marked
baseret på de fire friheder
understøttet af en lang række politikker (f.eks. industri, konkurrenceevne, stats-
støtte). EU’s konkurrenceevne
afhænger af, at kunne sikre det indre markeds
funktionalitet, hvilket er afhængigt af integrationen af teknologisk udvikling, tilpas-
ning til nutidens udfordringer samt evnen til at imødekomme fremtidige udfordrin-
ger og udviklinger, f.eks. beskyttelse af biodiversitet, lav CO2 udledning, udvikling
af økologiaktiviteter, miljøbevarelse, udvikling af nye produktionsredskaber og
demografiske udfordringer. Forskning og innovation er afgørende for at udvikle
løsninger på disse udfordringer. Formandskabet ønsker på denne baggrund drøf-
tet, hvilke strategiske valg på europæisk niveau kan sikre, at forskning og innova-
tion spiller en stærk rolle for et mere konkurrencedygtigt EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant i forhold til drøftelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant i forhold til drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/9
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 103: Samlenotat vedrørende møde i EU's Konkurrenceevneråd (Forskning og rum + EU-ESA møde) den 28. maj 2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2057231_0009.png
Ikke relevant i forhold til drøftelsen.
7. Konsekvenser
Policy-drøftelsen har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning den 8. maj
2018 med høringsfrist den 13. maj 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærk-
ninger til dette punkt.
9. Forhandlingssituationen
Ikke relevant i forhold til drøftelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at der fortsat kræves store investeringer i forskning og innova-
tion på både dansk og europæisk niveau for at fastholde konkurrenceevnen, ska-
be vækst og velfærd og adressere store samfundsmæssige udfordringer. Forsk-
ning og innovation har en stærk EU-merværdi og er et vigtigt element i Europas
2030 dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/9