Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2054345_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg, Uddannelses- og Forskningsud-
valg, Miljø- og Fødevareudvalg og Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg om besvarelse af Kommissionens begrundede udtalelse nr.
2018/2167 vedr. gennemførsel af direktiv 2005/36/EF som ændret ved
direktiv 2013/55/EU (anerkendelsesdirektivet)
Den danske regering har den 8. marts 2019 modtaget begrundet udtalelse i trak-
tatbrudssag nr. 2018/2167 om tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til direktiv
2005/36/EF som ændret ved direktiv 2013/55/EU om anerkendelse af erhvervs-
mæssige kvalifikationer. Forinden da sendte Kommissionen ved brev af 20. juli
2018 en åbningsskrivelse i samme sag, som regeringen besvarede den 20. sep-
tember 2018.
1. Liste over erhverv, som er omfattet af en forudgående kontrol af kvalifi-
kationerne
Kommissionen noterer sig i den begrundede udtalelse med tilfredshed, at den
danske regering ikke fremover vil stille krav om forudgående kontrol af følgende
fire erhverv: dyrehandler, zoologisk konservator, beskikket bygningssagkyndig og
skorstensfejer.
Kommissionen bemærker dertil, at de pågældende erhverv skal slettes fra listen
over de erhverv, for hvilke der kræves forudgående kontrol af kvalifikationerne,
men at erhvervene som henholdsvis zoologisk konservator og beskikket byg-
ningssagkyndig fortsat ikke er slettet ved Kommissionens seneste tjek heraf den
11. februar 2019.
I svaret på den begrundede udtalelse anføres, at den danske regering med virk-
ning fra den 1. maj 2019 har foretaget de fornødne ændringer vedrørende forud-
gående kontrol for erhvervene som zoologisk konservator og beskikket bygnings-
sagkyndig, således at der ikke længere stilles krav om forudgående kontrol. Æn-
dringerne er endvidere anmeldt til Kommissionen.
2. Proportionalitetsvurdering af lovregulerede erhverv
I henhold til artikel 59, stk. 3, i direktiv 2005/36/EF skal medlemsstaterne under-
søge, om krav i henhold til deres retssystem, der begrænser adgangen til et er-
hverv eller udøvelsen heraf til indehavere af særlige erhvervsmæssige kvalifikati-
oner, herunder anvendelsen af faglige titler og udøvelse af erhvervsmæssig virk-
somhed under disse titler, er forenelige med proportionalitetsprincippet.
Kommissionen bemærker i den begrundede udtalelse, at den danske regering pr.
11. februar 2019 havde forelagt proportionalitetsvurderinger på alle erhverv med
undtagelse af ét erhverv, nemlig specialsygeplejerske i borgernær sygepleje, og
Kommissionen fastholder derfor, at Danmark har tilsidesat sin forpligtelse i medfør
2. maj 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
19/015428-02
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Besvarelse af Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2018/2167
2054345_0002.png
direktiv 2005/36/EF i forbindelse med erhvervet som specialsygeplejerske i bor-
gernær sygepleje.
I svaret på den begrundede udtalelse anføres, at bekendtgørelse om specialsyge-
plejerske i borgernær sygepleje trådte i kraft den 10. oktober 2018, og at de dan-
ske myndigheder anmeldte proportionalitetsvurderingen af det lovregulerede er-
hverv som specialsygeplejerske i borgernær sygepleje til Kommissionen den 4.
december 2018.
Da Kommissionen endnu ikke har forholdt sig til den anmeldte proportionalitets-
vurdering, stiller den danske regering sig uforstående over for Kommissionens
vurdering af, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af
artikel 59, stk. 3 og 5, i direktiv 2005/36/EF, i forbindelse med erhvervet som spe-
cialsygeplejerske i borgernær sygepleje.
3. Muligheden for at påklage en manglende afgørelse om at udstede det
europæiske erhvervspas truffet af den kompetente myndighed
Det fremgår af anerkendelsesdirektivets artikel 4 c, stk. 2, at det skal være muligt
at klage over, at en myndighed ikke har truffet afgørelse om at udstede det euro-
pæiske erhvervspas inden for en periode på tre uger. Kommissionen anfører, at
adgangen til at klage over en afgørelse inden udløbet af tidsfristen ikke fremgår
tilstrækkeligt klart i dansk ret.
I svaret på den begrundede udtalelse anføres, at for at sikre, at personer, der an-
søger om europæisk erhvervspas, har tilstrækkelig mulighed for fuldt ud at kende
deres rettigheder, vil den danske regering fremsætte et lovforslag til ændring af lov
om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer, jf. lov
nr. 1871 af 29. december 2015, i løbet af Folketingssamlingen 2019/20, hvor det
udtrykkeligt fremgår, at der kan klages over, at der ikke er truffet afgørelse inden
for tidsfristen på tre uger.
4.
Advarselsordningen i henhold til artikel 56a i direktiv 2005/36/EF
Anerkendelsesdirektivets artikel 56 a, stk. 6, angår muligheden for at klage over
en advarsel udsendt efter advarselsordningen i anerkendelsesdirektivets artikel 56
og muligheden for at anmode om berigtigelse af sådanne afgørelser.
Det er efter gældende dansk ret ikke muligt at klage over en sådan advarsel. I
svaret på den begrundede udtalelse tilkendegives derfor over for Kommissionen,
at anerkendelsesloven vil blive ændret, sådan at det fremgår, at der kan klages
over en udsendt advarsel.
Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstem-
melse med det ovenfor anførte.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2