Udvalget for Forretningsordenen 2018-19 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 62
Offentligt
2034602_0001.png
Ref. Ares(2019)1672467 - 13/03/2019
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2018
C(2018) 5949 final
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 12.9.2018
om valgsamarbejdsnetværk, gennemsigtighed online, beskyttelse mod
cybersikkerhedshændelser og bekæmpelse af desinformationskampagner i forbindelse
med valg til Europa-Parlamentet
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til mødet mellem lederne i Salzburg
den 19.-20. september 2018
DA
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 12.9.2018
om valgsamarbejdsnetværk, gennemsigtighed online, beskyttelse mod
cybersikkerhedshændelser og bekæmpelse af desinformationskampagner i forbindelse
med valg til Europa-Parlamentet
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til mødet mellem lederne i Salzburg
den 19.-20. september 2018
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 292,
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union hedder det, at Unionen bygger på
værdierne respekt for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling,
retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der
tilhører mindretal.
I traktaterne anerkendes den afgørende rolle, som Unionens borgere spiller i Unionens
demokratiske liv. I artikel 10 i traktaten om Den Europæiske Union hedder det, at
Unionens funktionsmåde bygger på det repræsentative demokrati, at enhver borger har
ret til at deltage i Unionens demokratiske liv, og at borgerne repræsenteres direkte på
EU-plan i Europa-Parlamentet. Det hedder endvidere, at politiske partier på europæisk
plan bidrager til at skabe en europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke Unionens
borgeres vilje.
I artikel 14 i traktaten om Den Europæiske Union hedder det, at Europa-Parlamentet
består af repræsentanter for Unionens borgere. Europa-Parlamentets medlemmer
vælges ved direkte almindelige, frie og hemmelige valg for en mandatperiode på fem
år. I artikel 22 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde hedder det, at
enhver unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvor han ikke er statsborger, har
valgret og er valgbar ved valg til Europa-Parlamentet og kommunalvalg i den
medlemsstat, hvor han har bopæl, på samme betingelser som statsborgerne i denne
medlemsstat.
Proceduren for afholdelse af valg til Europa-Parlamentet reguleres i hver medlemsstat
af dennes nationale bestemmelser. Politiske partier spiller en afgørende rolle i et
repræsentativt demokrati, idet de skaber en direkte forbindelse mellem borgerne og det
politiske system. Nationale og regionale politiske partier opstiller kandidater og
tilrettelægger valgkampagner. De nationale myndigheder står for overvågningen af
valgene på nationalt niveau. De europæiske politiske partier tilrettelægger supplerende
kampagner på europæisk plan, herunder for spidskandidaterne til posten som formand
for Europa-Kommissionen.
(2)
(3)
(4)
DA
1
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0003.png
(5)
(6)
Større gennemsigtighed i valghandlinger bidrager til at engagere borgerne mere i den
demokratiske proces i Unionen og lette deres forståelse af europæisk politik.
Akten om almindelige direkte valg af medlemmerne af Europa-Parlamentet knyttet til
Rådets afgørelse 76/787/EKSF, EØF, Euratom
1
er for nylig ændret
2
med henblik på at
øge gennemsigtigheden i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014
3
øger de
europæiske politiske partiers og de europæiske politiske fondes synlighed, status,
effektivitet, gennemsigtighed og ansvarlighed, bl.a. ved at kræve, at disse politiske
partier og fonde respekterer de værdier, som Unionen bygger på, navnlig demokrati,
grundlæggende rettigheder og retsstatsprincippet, både i deres programmer og i deres
aktiviteter. Ved forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 stilles der krav om
gennemsigtighed i forholdet mellem de politiske partier på nationalt og europæisk
plan. Ved forordningen etableres desuden en uafhængig myndighed for europæiske
politiske partier og europæiske politiske fonde med det formål at registrere og
kontrollere europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde og om
nødvendigt at pålægge disse sanktioner, bl.a. i tilfælde, hvor sådanne enheder ikke
respekterer de værdier, som Unionen bygger på.
For at opnå en endnu mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i
2019 bør der fremsættes yderligere henstillinger foruden dem, der er fastsat i
Kommissionens henstilling 2013/142/EU
4
og (EU) 2018/234, samt i Kommissionens
meddelelse COM(2015) 206 final
5
og COM(2018) 95 final
6
samt Kommissionens
rapport 2017/30
7 8
. Kommissionen opfordrede i sin henstilling 2013/142/EU
medlemsstaterne til at tilskynde til og fremme tilvejebringelsen af oplysninger til
vælgerne om de nationale partiers tilknytning til de europæiske politiske partier. Den
opfordrede også til, at de nationale politiske partier forud for valget offentligt
informerer om deres tilknytning til europæiske politiske partier. Efter valgene til
Afgørelse 76/787/EKSF, EØF, Euratom truffet af repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, vedrørende akten om almindelige valg af repræsentant i forsamlingen (EFT L 278 af
8.10.1976, s. 1).
Rådets afgørelse (EU, Euratom) 2018/994 af 13. juli 2018 om ændring af akten om almindelige direkte
valg af medlemmerne af Europa-Parlamentet knyttet til Rådets afgørelse 76/787/EKSF, EØF, Euratom
af 20. september 1976 (EUT L 178 af 16.7.2018, s. 1). I henhold til dennes artikel 2 skal afgørelse (EU,
Euratom) 2018/994 godkendes af medlemsstaterne i overensstemmelse med deres respektive
forfatningsmæssige krav og vil træde i kraft den første dag efter, at den sidste notifikation om
godkendelse modtages.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut
for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (EUT L 317 af
4.11.2014, s. 1).
Kommissionens henstilling 2013/142/EU af 12. marts 2013 om en mere demokratisk og effektiv
gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet (EUT L 79 af 21.3.2013, s. 29).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget, Rapport om valget til Europa-Parlamentet i 2014 (COM(2015) 206 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet: Et Europa, der
skaber resultater: Institutionelle muligheder for at gøre Den Europæiske Unions arbejde mere effektivt
(COM(2018) 95 final).
Kommissionens henstilling (EU) 2018/234 af 14. februar 2018 om en mere synlig europæisk dimension
og en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019 (EUT L 45 af 17.2.2018, s.
40).
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget "Styrkelse af borgernes rettigheder i en Union med demokratiske
forandringer
2017-rapport om unionsborgerskab" (COM(2017) 30 final/2).
(7)
(8)
1
2
3
4
5
6
7
8
DA
2
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet i 2014 påtog Kommissionen sig i sin meddelelse COM(2015) 206
final at identificere muligheder for en yderligere styrkelse af den europæiske
dimension og den demokratiske legitimitet af EU's beslutningsproces og yderligere at
undersøge og tage fat på årsagerne til den vedvarende lave valgdeltagelse i nogle
medlemsstater. I rapporten om unionsborgerskab af 2017 forpligtede Kommissionen
sig til med henblik på valget til Europa-Parlamentet i 2019 at fremme bedste praksis,
der hjælper borgerne med at stemme og stille op ved disse valg, for at understøtte
valgdeltagelsen og en bred demokratisk deltagelse. Kommissionen opfordrede i sin
meddelelse COM(2018) 95 final til større gennemsigtighed, hvad angår forbindelserne
mellem nationale og europæiske politiske partier, og til, at partierne indleder deres
kampagner tidligere, end det hidtil har været tilfældet. Kommissionen opfordrede i
henstilling (EU) 2018/234 de kompetente nationale myndigheder til at træde sammen i
foråret 2018 for, med Kommissionens støtte, at udveksle bedste praksis og konkrete
foranstaltninger til at støtte den demokratiske deltagelse og en høj valgdeltagelse ved
valg til Europa-Parlamentet. De kompetente nationale myndigheder blev desuden
yderligere tilskyndet til ud fra medlemsstaternes erfaringer at udpege bedste praksis
med henblik på identifikation, afbødning og styring af risici fra cyberhændelser og
desinformation i forbindelse med valgprocessen.
(9)
Onlinekommunikation har mindsket hindringerne og omkostningerne ved samspillet
med Unionens borgere i forbindelse med valg. Samtidig har den øget mulighederne for
at påvirke borgerne målrettet, ofte på en uigennemsigtig måde, gennem politisk
reklame og kommunikation, og for at behandle borgeres personoplysninger ulovligt i
valgsammenhæng.
I 2019 afholdes det første valg til Europa-Parlamentet i det ændrede sikkerhedsmiljø.
Medlemsstater, der anvender papirstemmesedler ved afstemningen, benytter også
elektroniske løsninger, f.eks. til forvaltning af valglister, forberedelse af valgsteder,
registrering af vælgere og kandidater, stemmeoptælling eller meddelelse af
resultaterne. Cyberhændelser, herunder cyberangreb rettet mod valgprocesser,
valgkampagner, politiske partiers infrastruktur, kandidater eller offentlige
myndigheders systemer, har potentiale til at undergrave valgprocessens integritet og
retfærdighed og svække den tillid, som borgernes har til folkevalgte repræsentanter, og
som afhænger af frie valg.
Det er af central betydning at bekæmpe desinformationskampagner og ikke give fri
bane for cyberhændelser, der kan undergrave den demokratiske proces i Unionen og
de værdier, som Unionen bygger på.
Valgkampperioder har vist sig at være særligt strategiske og følsomme over for
onlineomgåelse af traditionelle ("offline") garantier såsom gældende regler for politisk
kommunikation i løbet af valgkampperioder, gennemsigtighed af og begrænsninger for
valgomkostninger, stilleperioder og ligebehandling af kandidater samt forebyggelse af
cyberbaserede angreb.
Behovet for yderligere at forbedre gennemsigtigheden af betalt politisk onlinereklame
og -kommunikation rettet til Unionens borgere forud for valg til Europa-Parlamentet
er særligt fremtrædende i lyset af de seneste begivenheder, hvor Unionens borgere
blev søgt påvirket online med politisk reklame og kommunikation, der ikke var åben
om sin oprindelse og sit formål, eller gav udtryk for at være noget andet, f.eks.
nyheder, debatindlæg eller opslag på de sociale medier. For yderligere at forbedre
gennemsigtigheden af valg til Europa-Parlamentet og samtidig øge ansvarligheden hos
de politiske partier, der deltager i valgprocessen i Unionen, og vælgernes tillid til
(10)
(11)
(12)
(13)
DA
3
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0005.png
denne proces, bør Unionens borgere sættes bedre i stand til at genkende betalt politisk
reklame og kommunikation.
(14)
Kommissionen opfordrede i sin meddelelse af 26. april 2018
9
om desinformation på
internettet til, at der udarbejdes en ambitiøs adfærdskodeks, som bør forpligte
onlineplatforme og reklameindustrien til at sørge for gennemsigtighed og begrænse
mulighederne for at målrette politisk reklame. I den forbindelse har Kommissionen
sammenkaldt et multiinteressentforum, der er i færd med at udarbejde en
adfærdskodeks, som vil omfatte konkrete forpligtelser for onlineplatforme og
reklamebranchen. I meddelelsen af april 2018 opfordres der ligeledes til et mere
ansvarligt økosystem online for at øge tilliden til identificerbare
informationsleverandører og tilskynde til en mere ansvarlig adfærd online.
Europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer, der på
vegne af eller i samarbejde med politiske partier deltager i politiske kampagner med
henblik på valg til Europa-Parlamentet, bør tilskyndes til at påtage sig at øge
gennemsigtigheden yderligere. De kompetente myndigheder, europæiske og nationale
politiske partier, fonde, kampagneorganisationer samt onlineplatforme og
reklamebranchen bør træffe supplerende foranstaltninger, der styrker
gennemsigtigheden og beskyttelsen af borgernes demokratiske rettigheder.
Medlemsstaterne bør under fuld iagttagelse af respekten for ytringsfriheden tilskynde
til en sådan gennemsigtighed, navnlig ved at fremme aktiv formidling af, hvem der
står bag betalt politisk reklame og kommunikation online i forbindelse med
valgkampagner. Gennemsigtigheden bør styrkes, for så vidt angår
kampagnefinansieringskilder og -beløb til onlineaktiviteter i forbindelse med de
kommende valg til Europa-Parlamentet, herunder, hvis det er relevant, med regler om
gennemsigtighed.
De europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer bør
også klart angive, hvor meddelelserne i deres betalte politiske reklame og
kommunikation stammer fra. Dette bør gøres på en sådan måde, at oplysningerne om
meddelelsens oprindelse er lette at forstå for borgerne og ikke let kan fjernes. En sådan
gennemsigtighed bør sikres for betalt reklame, der udtaler sig for eller imod
kandidater, samt for betalt kommunikation online om et specifikt emne under
valgkampen til Europa-Parlamentet. Medlemsstaterne kan lade sig inspirere af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU
10
, hvori der er fastsat krav til audiovisuel
kommerciel kommunikations genkendelighed, og skjult audiovisuel kommerciel
kommunikation forbydes, og tillige af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/29/EF
11
, som forbyder skjult betalt reklame med sigte på at promovere varer og
tjenesteydelser i redaktionelt indhold.
(15)
(16)
(17)
9
10
11
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget
"Bekæmpelse af desinformation på internettet: en europæisk tilgang"
(COM(2018) 236 final).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om
audiovisuelle medietjenester) (EUT L 95 af 15.4.2010, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (EUT L 149 af 11.6.2005, s. 22).
DA
4
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0006.png
(18)
De kompetente myndigheder bør nøje overvåge ulovlig adfærd, som bygger på brug af
onlineteknologier og potentielt påvirker integriteten af valgprocessen i Unionen.
Myndigheder med kompetence i valgspørgsmål bør i overensstemmelse med
medlemsstatens retsorden styrke deres samarbejde med myndigheder med ansvar for
at
overvåge
og
håndhæve
regler
for
onlineaktiviteter,
herunder
databeskyttelsesmyndigheder og myndigheder med ansvar for cybersikkerhed samt
retshåndhævende
myndigheder.
Etableringen
af
sådanne
nationale
valgsamarbejdsnetværk forventes at bidrage til hurtigt at afsløre potentielle trusler
mod valg til Europa-Parlamentet og hurtigt håndhæve eksisterende regler, herunder
sanktioner i den relevante valgsammenhæng, f.eks. eventuelle finansielle sanktioner
såsom tilbagebetaling af det offentlige tilskud eller strafferetlige sanktioner efter en
strafferetlig efterforskning. De nationale valgsamarbejdsnetværk bør udpege
kontaktpunkter med henblik på at deltage i et europæisk samarbejdsnetværk for valg
til Europa-Parlamentet. Det europæiske valgsamarbejdsnetværk advarer om trusler,
udveksler bedste praksis mellem nationale netværk, drøfter fælles løsninger på
afdækkede udfordringer og tilskynder de nationale netværk til fælles projekter og
øvelser.
De nationale valgsamarbejdsnetværk bør også udgøre en platform, som advarer mod
potentielle trusler, udveksler oplysninger og bedste praksis og samarbejder om at
anvende
valgreglerne
i
onlineverdenen
og
i
forbindelse
med
håndhævelsesforanstaltninger.
Medlemsstaterne bør støtte disse netværk og sikre, at de råder over de nødvendige
midler til at muliggøre en hurtig og sikker udveksling af oplysninger.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014
12
etableres et
lovgivningsmiljø, således at der åbnes mulighed for sikker og ubesværet elektronisk
interaktion mellem virksomheder, borgerne og offentlige myndigheder.
I artikel 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, artikel 16 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679
13
garanteres beskyttelsen af fysiske personer i
forbindelse med behandling af deres personoplysninger, bl.a. når deres
personoplysninger behandles i forbindelse med valg. Ved forordning (EU) 2016/679
fastsættes de gældende betingelser for behandling af personoplysninger, herunder
lovlighed, rimelighed, gennemsigtighed og datasikkerhed. Den angiver også
rettigheder for enkeltpersoner, f.eks. retten til indsigt, berigtigelse og sletning. Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF
14
omfatter uanmodede henvendelser med
henblik på direkte markedsføring, herunder politiske meddelelser fra politiske partier
og andre aktører, der er involveret i valgprocessen. Direktivet sikrer ligeledes
fortroligheden af og beskytter oplysninger, som er lagret i en brugers terminaludstyr
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF (EUT L 257 af 28.8.2014, s. 73).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119
af 4.5.2016, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (EFT L
201 af 31.7.2002, s. 37).
(19)
(20)
(21)
(22)
12
13
14
DA
5
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0007.png
såsom en smartphone eller en computer. Forordning (EU) 2016/679 indeholder
bestemmelser om udnævnelse af uafhængige databeskyttelsesmyndigheder med ansvar
for at overvåge og håndhæve overholdelsen af disse bestemmelser.
(23)
Politiske partier eller politiske fonde, der drager fordel af overtrædelser af reglerne om
databeskyttelse med henblik på bevidst at påvirke udfaldet af valg til Europa-
Parlamentet, bør kunne pålægges sanktioner. Medlemsstaterne bør tilskyndes til at
indføre sådanne sanktionsmuligheder på nationalt niveau.
På EU-niveau foreslår Kommissionen at ændre forordning (EU) nr. 1141/2014 med
henblik på at indføre sådanne sanktionsmuligheder over for europæiske politiske
partier og fonde.
Valgprocesser er sårbare over for hybride trusler, herunder via cyberbaserede angreb
og onlineomgåelse af traditionelle garantier, som støttes af tredjelande. Med den fælles
meddelelse om øget modstandsdygtighed og forbedrede kapaciteter til håndtering af
hybride trusler
15
af 13. juni 2018 udpegede Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Kommissionen områder, hvor indsatsen
bør forstærkes for yderligere at uddybe og styrke EU's vitale bidrag til at imødegå
hybride trusler, herunder vedrørende kapaciteten til at afsløre hybride trusler,
strategisk kommunikation samt modstandsdygtighed og afskrækkelse i
cybersikkerhedssektoren. Det Europæiske Råd har anmodet om en handlingsplan til
imødegåelse af desinformation, og den forberedes med henblik på forelæggelse i
december 2018.
Erfaringsudveksling på tværs af medlemsstaterne om cyberhændelser er af afgørende
betydning. Sådanne hændelser i forskellige medlemsstater har ofte fællestræk. I den
fælles meddelelse af september 2017 fra Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Europa-Kommissionen om
cybersikkerhed
16
anerkendes behovet for en samlet reaktion med henblik på at
opbygge en solid cybersikkerhed i Unionen baseret på modstandsdygtighed,
afskrækkelse og forsvar.
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/40/EU harmoniseres definitionerne af
strafbare handlinger og minimumsniveau for de maksimale sanktioner i relation til
angreb på informationssystemer. Angreb på informationssystemer, som påvirker
kritiske infrastrukturers informationssystemer, anerkendes som en specifik skærpende
omstændighed. Hvis angreb på informationssystemer er målrettet valgprocesser, bør
det overvejes at foretage en strafferetlig efterforskning, som kan munde ud i en
strafferetlig forfølgelse af fysiske eller juridiske personer og passende sanktioner.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 fastsættes
foranstaltninger med henblik på at opnå et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer, og det indeholder bestemmelser om udpegelse af de kompetente
myndigheder, der skal overvåge anvendelsen heraf. Ved direktivet blev der oprettet et
netværk af enheder, der håndterer IT-sikkerhedshændelser ("CSIRT-netværk"), for at
fremme et hurtigt og effektivt operationelt samarbejde Dette netværk bør benyttes til at
udveksle operationelle oplysninger om IT-sikkerhedshændelser. For at støtte og lette
det strategiske samarbejde og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne blev
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd og Rådet, Øget modstandsdygtighed og
bedre kapacitet til at imødegå hybride trusler (JOIN(2018) 16 final).
Fælles meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet, Modstandsdygtighed, afskrækkelse og forsvar:
opbygning af en stærk cybersikkerhed for EU (JOIN(2017) 450 final).
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
15
16
DA
6
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
en samarbejdsgruppe bestående af repræsentanter for medlemsstaterne samt
Kommissionen og ENISA ligeledes nedsat ved direktivet. Med valget i 2019 til
Europa-Parlamentet for øje opfordrede Europa-Parlamentet gruppen til at indføre
cybersikkerhed ved valget i 2019. Til dette formål har samarbejdsgruppen, der er
nedsat i henhold til direktiv (EU) 2016/1148, udarbejdet og vedtaget et kompendium
om cybersikkerhed i forbindelse med valgteknologi. Kompendiet rummer praktisk
vejledning for cybersikkerhedsmyndigheder og organer med ansvar for gennemførelse
af valg.
(29)
Deltagelse i Unionens demokratiske liv er et anliggende af fælles interesse. Selv om
denne henstilling fokuserer på valg til Europa-Parlamentet, opfordres medlemsstaterne
til at anvende principperne i denne henstilling i forbindelse med andre valg og
folkeafstemninger, som de tilrettelægger på nationalt plan
VEDTAGET DENNE HENSTILLING:
Valgsamarbejdsnetværk
(1)
Hver medlemsstat bør oprette et nationalt valgnetværk, som omfatter nationale
myndigheder med kompetence i valgspørgsmål og myndigheder med ansvar for at
overvåge og håndhæve regler for onlineaktiviteter, der er relevante for valg, navnlig:
(2)
de myndigheder, som er omhandlet i akten om almindelige direkte valg af
medlemmerne af Europa-Parlamentet
de myndigheder, der har kompetence i tilrettelæggelsen af valg til Europa-
Parlamentet
de tilsynsmyndigheder, der er oprettet i henhold til artikel 51 i forordning (EU)
2016/679
de regeludstedende myndigheder og/eller organer, der er udpeget i henhold til
direktiv 2010/13/EU
de kompetente myndigheder, der er udpeget i henhold til direktiv (EU)
2016/1148.
For at støtte hver national myndighed inden for dennes respektive opgaver bør de
netværk, der er omhandlet i punkt 1), lette en hurtig og sikker udveksling af
oplysninger om forhold, der kan påvirke valg til Europa-Parlamentet, bl.a. ved i
fællesskab at udpege trusler og mangler, udveksle resultater og ekspertise og
samarbejde om anvendelsen og håndhævelsen af de relevante regler i onlinemiljøet.
De netværk, der er omhandlet i punkt 1), bør i relevante tilfælde og i henhold til
national ret konsultere og samarbejde med de relevante nationale retshåndhævende
myndigheder. Hvis det er relevant, kan Europol lette samarbejdet mellem de
nationale retshåndhævende myndigheder på EU-plan.
Medlemsstaterne bør yde den nødvendige støtte til de netværk, der er omhandlet i
punkt 1), og sikre, at de råder over de nødvendige midler til at udveksle oplysninger
hurtigt og sikkert.
For at lette udvekslingen af ekspertise og bedste praksis mellem medlemsstaterne,
herunder om trusler, mangler og håndhævelse, bør hver medlemsstat udpege et enkelt
kontaktpunkt med henblik på gennemførelsen af denne henstilling.
Kontaktoplysninger for kontaktpunktet bør meddeles til de øvrige medlemsstater og
Kommissionen. Medlemsstaterne opfordres til, med støtte fra Kommissionen, at
(3)
(4)
(5)
DA
7
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0009.png
mødes i et europæisk netværk til koordinering af valg til Europa-Parlamentet snarest
muligt for derigennem at kunne forberede sig bedst muligt på at beskytte valget i
2019.
(6)
De tilsynsmyndigheder, der er nedsat ved artikel 51 i forordning (EU) 2016/679, bør
i overensstemmelse med deres pligter efter EU-lovgivningen og national lovgivning
tilskyndes til omgående og proaktivt at oplyse Myndigheden for Europæiske
Politiske Partier
17
og Europæiske Politiske Fonde om enhver afgørelse, der fastslår,
at en fysisk eller juridisk person har overtrådt de gældende regler om beskyttelse af
personoplysninger, hvis det følger af denne afgørelse, eller der er rimelig grund til at
antage, at overtrædelsen er knyttet til et europæisk politisk partis eller en europæisk
politisk fonds politiske aktiviteter med henblik på at påvirke valg til Europa-
Parlamentet.
Gennemsigtighed af politisk reklame forud for valg til Europa-Parlamentet
(7)
Medlemsstaterne bør i overensstemmelse med deres gældende regler fremme og lette
gennemsigtigheden af betalt politisk reklame og kommunikation online.
Medlemsstaterne bør fremme aktiv formidling til Unionens borgere af oplysninger
om, hvilke politiske partier, politiske kampagner eller politiske støttegrupper der står
bag betalt politisk reklame og kommunikation online. Medlemsstaterne bør også
fremme formidlingen af oplysninger om kampagneudgifter til onlineaktiviteter,
herunder betalt politisk reklame og kommunikation online, samt oplysninger om
eventuelle målretningskriterier, der anvendes til at formidle reklame og
kommunikation af den art. Hvis denne gennemsigtighed ikke er sikret, bør
medlemsstaterne pålægge sanktioner i forbindelse med valget.
De europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer bør
sørge for, at Unionens borgere let kan genkende betalt politisk reklame og
kommunikation online og det parti, den fond eller den organisation, der står bag.
De europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer bør
på deres websteder offentliggøre oplysninger om kampagneudgifter til
onlineaktiviteter, herunder betalt politisk reklame og kommunikation online, samt
oplysninger om eventuelle målretningskriterier, der anvendes til at formidle reklame
og kommunikation af den art.
De europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer bør
på deres websteder vise deres betalte politiske reklame og kommunikation online
eller angive links hertil.
(8)
(9)
(10)
Passende sanktioner for overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger i
forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
(11)
Medlemsstaterne bør anvende passende sanktioner over for politiske partier og fonde
på nationalt og regionalt plan i tilfælde af, at de overtræder reglerne om beskyttelse
af personoplysninger, der anvendes til bevidst at påvirke eller forsøge at påvirke valg
til Europa-Parlamentet.
17
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut
for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (EUT L 317 af
4.11.2014, s. 1).
DA
8
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
Cybersikkerhed i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
(12)
Medlemsstaterne bør træffe egnede og forholdsmæssigt afpassede tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene i forhold til sikkerheden for net-
og informationssystemer, som anvendes til tilrettelæggelse af valg til Europa-
Parlamentet.
Under hensyntagen til de særlige karakteristika ved valg til Europa-Parlamentet bør
medlemsstaterne anvende det kompendium, der er udarbejdet af samarbejdsgruppen,
som er nedsat ved direktiv (EU) 2016/1148, i valgprocessens forskellige faser.
Ved tilrettelæggelsen af valg til Europa-Parlamentet bør medlemsstaterne indføre
specifikke tekniske foranstaltninger for at sikre disponibiliteten, autenticiteten,
fortroligheden og integriteten af valgrelaterede tjenester, som afhænger af net- og
informationssystemer. For at sikre en smidig afvikling af alle valgets faser bør
medlemsstaterne på passende vis beskytte de net og systemer, der anvendes til
registrering af vælgere og kandidater, indsamling, behandling og optælling af
stemmer samt offentliggørelse og meddelelse af valgresultater til den brede
offentlighed.
De europæiske og nationale politiske partier, fonde og kampagneorganisationer bør
gennemføre særlige og egnede foranstaltninger for at forebygge cyberhændelser og
beskytte sig mod cyberangreb.
Medlemsstaterne bør foretage en omfattende vurdering af risici i forbindelse med
valg til Europa-Parlamentet med henblik på at afdække potentielle cyberhændelser,
som kunne påvirke valgprocessens integritet. Medlemsstaterne bør indføre de
fornødne procedurer til at forebygge, afsløre, styre og reagere på cyberangreb med
henblik på at minimere virkningerne heraf og sikre en hurtig udveksling af
oplysninger på alle relevante niveauer
tekniske, operationelle og politiske.
Medlemsstaterne bør til dette formål sikre, at de nationale myndigheder med
kompetence i valgspørgsmål har tilstrækkelige ressourcer, herunder teknisk udstyr og
uddannet personale med henblik på at håndtere sådanne hændelser, og i tråd med
punkt 1) arbejder tæt sammen med nationale myndigheder med kompetence i
sikkerheden i net- og informationssystemer, som er udpeget i henhold til artikel 8 i
direktiv (EU) 2016/1148.
Hvis en cyberhændelse, som involverer angreb på informationssystemer, er rettet
mod valgprocessen, bør medlemsstaterne overveje en passende strafferetlig reaktion
på grundlag af direktiv 2013/40/EU om angreb på informationssystemer.
Medlemsstaterne bør sikre et tæt samarbejde mellem nationale kompetente
myndigheder, cybersikkerhedsmyndigheder og retshåndhævende myndigheder som
fastsat i direktiv (EU) 2016/1148 og i overensstemmelse med punkt 1, når det er
relevant, koordineret af Europol på europæisk plan.
Medlemsstaterne bør anerkende valgprocessens sårbarhed over for hybride trusler og
bør overveje en passende reaktion for at imødegå de fjendtlige aktiviteter, herunder
de foranstaltninger, der omhandles i den fælles meddelelse af 13. juni 2018 fra
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og
Kommissionen om øget modstandsdygtighed og forbedrede kapaciteter til håndtering
af hybride trusler.
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
DA
9
DA
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Anbefalinger til de danske partiledere fra Europa-Kommissionen vedr. afholdelse af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
2034602_0011.png
Oplysningsaktiviteter
(19)
Medlemsstaterne bør i samarbejde med tredjeparter, herunder medier, online
platforme og leverandører af informationsteknologi, engagere sig i
oplysningsaktiviteter med henblik på at gøre valg mere gennemsigtige og opbygge
tilliden til valgprocessen.
Denne henstilling er rettet til medlemsstaterne og til de europæiske og nationale partier, fonde
og kampagneorganisationer. Medlemsstaterne opfordres til at anvende principperne i denne
henstilling i forbindelse med andre valg og folkeafstemninger, som de tilrettelægger på
nationalt plan.
Udfærdiget i Bruxelles, den 12.9.2018.
På Kommissionens vegne
Vĕra JOUROVÁ
Medlem af Kommissionen
DA
10
DA