Udvalget for Forretningsordenen 2018-19 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 50
Offentligt
2018295_0001.png
Parlamentariske
forundersøgelser
Præsentation til Udvalget for Forretningsordenen om en mulig ny
model for undersøgelser i Folketingets regi
Folketinget
| 20. februar 2019
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0002.png
Principper for den foreslåede model
Forankring i UFO
Fleksibilitet med hensyn til opdrag (kommissorium)
Fleksibilitet med hensyn til, hvem der kan gennemføre undersøgelsen
Retlig ramme fastsat ved lov
Kendte elementer fra ordningen for undersøgelseskommissioner
Folketinget
Side 2
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0003.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Ramme for modellen
En lovbestemt ramme: Tilføjelse til lov om undersøgelseskommissioner.
Brug af kendte elementer fra lov om undersøgelseskommissioner.
Vidnepligt og pligt til at udlevere materiale kræver lovhjemmel.
Folketinget
Side 3
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0004.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Undersøgelse af hvad?
• Samme emnekreds som undersøgelseskommissioner (”nærmere bestemte forhold
af almenvigtig betydning”).
Men formålet skal være at belyse ministeransvar eller afklare, om man bør nedsætte
en undersøgelseskommission.
Sager, der er for store til samråd, men (som udgangspunkt) for små til en
undersøgelseskommission.
Folketinget
Side 4
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0005.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Hvem beslutter?
En parlamentarisk forundersøgelse kan iværksættes efter beslutning af:
Et flertal i Folketinget (ved folketingsbeslutning)
UFO (ved flertalsbeslutning i udvalget)
Stort mindretal i Folketinget (ved anmodning til formanden)
f.eks. 80 medlemmer
Folketinget
Side 5
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0006.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Hvem undersøger?
Hovedprincip: Tæt forankring i UFO og fleksibilitet i modellen.
UFO beslutter altid,
hvem
der skal undersøge
uanset hvordan det er besluttet,
hvad
der skal undersøges.
Det kan være:
UFO selv
• UFO’s
faste underudvalg
Et andet folketingsudvalg (med dettes samtykke)
En eller flere eksterne undersøgere (f.eks. advokater eller universitetsfolk)
Folketinget
Side 6
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0007.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Opdraget (kommissoriet)
UFO fastsætter altid opdraget.
Vedkommende minister/ministre gives adgang til at kommentere et udkast.
Eksterne undersøgere må ikke sættes til at vurdere retligt ansvar for ministre.
Folketingsudvalg må ikke sættes til at vurdere retligt ansvar for embedsmænd.
Folketinget
Side 7
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0008.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Tilrettelæggelse og gennemførelse
Undersøgeren (person eller udvalg) tilrettelægger selv undersøgelsen inden for
opdraget.
UFO kan
både på forhånd og ad hoc
bede om orientering undervejs i
undersøgelsen og kan også justere opdraget undervejs.
Undersøgeren kan antage ekstern bistand og sagkundskab
f.eks.
lægevidenskabelig ekspertise el.lign.
Undersøgeren kan også antage en udspørger (formentlig i praksis en advokat).
Folketinget
Side 8
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0009.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Vidner og materiale
Følger den gældende ordning for undersøgelseskommissioner uden dommere, dvs.:
Pligt til at udlevere materiale til undersøgelsen
kan evt. gennemføres med
Københavns Byrets hjælp.
Vidner kan opfordres til at afgive forklaring frivilligt
men ellers afhøres i
Københavns Byret.
Undtagelser fra vidne- og editionspligt som i de gældende regler for
undersøgelseskommissioner.
Folketinget
Side 9
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0010.png
Den foreslåede model i hovedtræk
Resultat og opfølgning
Undersøgelsen afsluttes med en beretning til UFO.
UFO kan bede om en supplerende mundtlig redegørelse og kan bede om
genoptagelse af undersøgelsen inden for en frist.
UFO eller andre udvalg kan drage politiske konklusioner på baggrund af selve
undersøgelsen eller indstille, at der nedsættes en undersøgelseskommission.
Beretningen kan
afhængig af opdraget
indeholde udkast til kommissorium for en
undersøgelseskommission.
Folketinget
Side 10
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0011.png
Videre proces
Beror naturligvis på politiske ønsker.
Lovsekretariatet vil kunne udarbejde lovforslag om ordningen
formentlig i form af
en ændring af lov om undersøgelseskommissioner.
Der kan evt. også blive tale om tilpasning af forretningsordenen
fordelingen af
regler mellem lov og forretningsorden vil skulle vurderes nærmere.
Folketinget
Side 11
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 50: Notat og præsentation om en model for parlamentariske forundersøgelser.
2018295_0012.png
Mere information
www.ft.dk
Torben Jensen
Folketingssekretær og vicedirektør
Tlf.
3337 3107
E-mail: [email protected]
Folketinget