Udvalget for Forretningsordenen 2018-19 (1. samling)
UFO Alm.del Bilag 34
Offentligt
1971468_0001.png
UDKAST
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for Folketinget
(Ændringer af Folketingets behandling af EU-sager)
1. Indledning
Folketingets Præsidium var den 23. og 24. januar 2017 vært for en
konference for folketingsmedlemmer, ministre og andre indbudte deltagere
om Folketingets arbejdsformer m.v. i Bymose Hegn, Helsinge. Emnerne for
konferencen faldt inden for fire temaer: Et tema om den politiske debat og
politikudviklingen i dag og i fremtiden og om dettes betydning for
folketingsmedlemmernes arbejde, arbejdsformer og indflydelse, et tema om
samspillet mellem regeringen og Folketinget, herunder om Folketingets
kapacitet til at føre kontrol med regeringen, et tema om omgangsformer,
arbejdsstil og arbejdsgange i Folketinget og et tema om parlamentariske
undersøgelser.
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte efterfølgende en arbejdsgruppe
bestående af 1 medlem fra hvert parti i udvalget med Christine Antorini (S)
som formand og Peter Skaarup (DF) som næstformand til at følge op på
konferencen, særlig med hensyn til de første to af de ovennævnte temaer.
Denne såkaldte Antorini-Skaarup-arbejdsgruppe udarbejdede inden for en
række mere specifikke emner, der havde været rejst på konferencen, et antal
forslag og punkter til videre overvejelse og afleverede disse til Udvalget for
Forretningsordenen i juni 2017.
Til at arbejde videre med de forslag og overvejelser fra Antorini-Skaarup-
arbejdsgruppen, som vedrørte brugen af samråd i Folketingets stående
udvalg, nedsatte Udvalget for Forretningsordenen i oktober 2017 en særlig
arbejdsgruppe, ligeledes med deltagelse fra alle partierne i udvalget. Denne
arbejdsgruppe afleverede sine anbefalinger med hensyn til samråd til
Udvalget for Forretningsordenen i februar 2018.
Overvejelserne og forslagene fra Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen og
samrådsarbejdsgruppen indgik i den betænkning og indstilling om ændring af
forretningsorden for Folketinget, som Udvalget for Forretningsordenen afgav
den 23. maj 2018 (beslutningsforslag nr. B 147, folketingsåret 2017-18).
Folketinget vedtog det deri indeholdte forslag om ændring af
Ref. 18-001042-2
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0002.png
forretningsordenen
og tiltrådte samtidig de deri foreslåede ændringer af
praksis
den 4. juni 2018 med henblik på ikrafttræden ved begyndelsen af
folketingsåret 2018-19.
Af opfølgning på konferencen i januar 2017 udestår fortsat den nærmere
stillingtagen til forskellige spørgsmål vedrørende Folketingets behandling af
EU-sager. Som led i af opfølgningen på konferencen, for så vidt angår disse
spørgsmål, nedsatte Europaudvalget efter opfordring fra Udvalget for
Forretningsordenen i december 2017 en særlig arbejdsgruppe med følgende
medlemmer: Erik Christensen (S) (formand), Peter Skaarup (DF)
(næstformand), Jan E. Jørgensen (V), Søren Søndergaard (EL), Christina
Egelund (LA), Rasmus Nordqvist (ALT), Martin Lidegaard (RV), Holger K.
Nielsen (SF) og Rasmus Jarlov (KF). Rasmus Jarlov blev senere erstattet af
Mette Abildgaard.
Arbejdsgruppen om Folketingets behandling af EU-sager
i det følgende
betegnet EU-arbejdsgruppen
har i september 2018 afleveret sine forslag
med hensyn til Folketingets behandling af EU-sager til Udvalget for
Forretningsordenen. Forslagene forudsætter på visse punkter ændring af
Folketingets forretningsorden, på visse punkter ændring af praksis
med
for
behandlingen af EU-sager i Folketinget som helhed, og på visse punkter
ændring af den praksis for Europaudvalgets behandling af EU-sager i samspil
med regeringen, som bl.a. finder udtryk i de beretninger om procedurer for
udvalgets arbejde, som Europaudvalget har afgivet med visse mellemrum i
tiden siden Danmarks tiltræden af det daværende EF.
På baggrund af EU-arbejdsgruppens forslag og Udvalget for
Forretningsordenens egne drøftelser fremsættes i det følgende visse forslag
til ændringer af Folketingets forretningsordenen og visse ændringer af praksis,
som ikke kræver ændring af forretningsordenen.
2. Ændringer med hensyn til behandlingen af EU-sager i Europaudvalget
og i Folketingssalen, som indebærer ændring af forretningsordenen
2.1. Indbydelse af fagordførere til at deltage i Europaudvalgets behandling af
forhandlingsoplæg
2.1.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at det gøres muligt, at partiernes
fagordførere på de sager, der behandles i Europaudvalget, kan deltage i
Europaudvalgets møder under behandlingen af forhandlingsoplæg m.v., uden
2/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0003.png
at der behøver foretages en egentlig udskiftning af et medlem i
Europaudvalget. Arbejdsgruppen har lagt op til, at dette praktisk kan ske, ved
at folketingsgrupperne orienterer Europaudvalgets sekretariat forud for møder
i udvalget, hvis grupperne ønsker, at fagordførere deltager. Arbejdsgruppen
har i den forbindelse henvist til den gældende mulighed efter
forretningsordenens § 8, stk. 12, for at forslagsstilleren eller ordføreren for
forslagsstillerne kan deltage i et udvalgs forhandling om et forslag, også selv
om vedkommende ikke selv er medlem af udvalget, dog uden stemmeret og
uden ret til at fremsætte nogen udtalelse i betænkningen. Arbejdsgruppen har
anført, at formålet med forslaget er at opnå en grundig faglig og politisk
behandling af sager forud for og ved mandatgivning i Europaudvalget,
samtidig med at man undgår at skulle bruge det eksisterende
indskiftningssystem. Arbejdsgruppen har i den forbindelse påpeget, at der
ellers vil være behov for så mange indskiftninger
navnlig ved mere end én
ministers deltagelse i et møde i Europaudvalget
at det praktisk vil være
umuligt at indskifte det nødvendige antal ordførere.
Efter gældende regler findes der ingen særlig adgang til, at fagordførere i de
sager, som Europaudvalget behandler, kan deltage i udvalgets møder, ud
over hvad der følger af den almindelige adgang til at foretage
udvalgsudskiftninger. Ønsker en fagordfører at deltage i et møde i
Europaudvalget, hvor der behandles forhandlingsoplæg til regeringen, er det
således nødvendigt, at det pågældende medlem indskiftes som medlem af
Europaudvalget midlertidigt.
Med vedtagelsen af Udvalget for Forretningsordenens betænkning og
indstilling af 23. maj 2018 om ændring af forretningsorden for Folketinget blev
der åbnet mulighed for, at der kan ske udvalgsudskiftninger af kortere
varighed end en dag. Det synes dog
fortsat
forudsat, jf. pkt. 2.5.2.2 i
betænkningen og indstillingen, at udskiftning fortsat må ske mindst for
varigheden af et møde, og at der således ikke f.eks. kan ske udskiftning af
udvalgsmedlemmer for et enkelt punkt på en dagsorden for et udvalgsmøde.
2.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte sig forslaget fra EU-
arbejdsgruppen og indstiller på den baggrund, at forretningsordenen ændres
ved tilføjelse af en bestemmelse, der udtrykkelig giver adgang til, at partiernes
fagordførere for de enkelte sager, der behandles på et møde i
Europaudvalget, kan deltage i mødet under behandlingen af den pågældende
sag. I lighed med den ret, der tilkommer forslagsstillere og ordførere for
forslagsstillere samt grønlandske og færøske folketingsmedlemmer efter
forretningsordenens § 8, stk. 12 og 13, finder Udvalget for
3/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0004.png
Forretningsordenen, at det bør præciseres, at de pågældende fagordførere
deltager uden stemmeret og uden ret til at fremkomme med udtalelser i
Europaudvalgets betænkninger m.v., medmindre de tillige er medlemmer af
Europaudvalget.
Udvalget for Forretningsordenen anser det for afgørende, at det principielt
fastholdes, at den såkaldte mandatgivning til regeringen om forhandling på
Danmarks vegne i EU’s institutioner –
hvorved i almindelighed forstås det
forhold, at Europaudvalgets formand konstaterer, at der ikke er flertal i
udvalget imod regeringens forhandlingsoplæg
sker i Europaudvalget og
alene med deltagelse af Europaudvalgets medlemmer. Udvalget for
Forretningsordenen finder derfor at burde præcisere, at der med den
foreslåede adgang for fagordførere til at deltage i Europaudvalgets møder
alene sigtes til en adgang til at være til stede og deltage i drøftelsen. Når det
konstateres, om der er flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
medregnes alene Europaudvalgets medlemmer. Er der i en folketingsgruppe
ønske om, at en fagordfører skal indgå i denne konstatering, må der således
foretages en indskiftning af den pågældende i stedet for et medlem af
Europaudvalget, hvorved den pågældende naturligvis vil få de fulde
beføjelser, der tilkommer et medlem af Europaudvalget, så længe
indskiftningen varer.
Med hensyn til den praktiske gennemførelse af ordningen finder Udvalget for
Forretningsordenen, at det bør påhvile de enkelte folketingsgrupper at danne
sig det fornødne overblik over de sager, der er til behandling på et givet møde
i Europaudvalget, og vurdere, hvorvidt de ønsker at lade vedkommende
fagordfører deltage. Grupperne bør i givet fald give besked herom til
Europaudvalget sekretariat senest ved mødets begyndelse med henblik på, at
sekretariatet kan bistå Europaudvalgets formand med at sikre en
hensigtsmæssig mødeafvikling.
2.2. Forenkling af procedurer for at få EU-sager til behandling i
Folketingssalen.
2.2.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der arbejdes med en forenklet model for
at få EU-sager til behandling i Folketingssalen. Konkret har arbejdsgruppen
lagt op til, at der overvejes en model, hvorefter medlemmerne af
Europaudvalget kan stille forslag om at få en EU-sag til behandling i
Folketingssalen, hvorefter det vil være op til udvalget eventuelt at anmode om
drøftelsen. Hermed vil folketingsgrupperne på forhånd kunne være bekendt
4/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0005.png
med eventuelle ønsker fra andre folketingsgruppers medlemmer om at stille
forslag om at få en EU-sag til behandling i Folketingssalen.
Arbejdsgruppen har endvidere foreslået, at der overvejes et nyt format for
behandlingen af EU-sager i Folketingssalen med fokus på præsentation for
regeringen og drøftelse af indhold. Formatet bør ifølge arbejdsgruppens
forslag have fokus
muligheden for at stille spørgsmål, herunder opfølgende
spørgsmål til regeringen, uden afsluttende afstemning.
Det har siden 1980’erne været muligt for et udvalg at få også andre sager end
lov- eller beslutningsforslag inden for udvalgets arbejdsområde behandlet i
Folketingssalen som led i udvalgsbehandlingen. Efter behandlingen i salen
fortsætter udvalgsbehandlingen. Bestemmelsen var oprindelig afgrænset til
Europaudvalget, men blev siden udvidet til alle udvalg.
Den nuværende mulighed for at få en sag, der behandles i et udvalg,
til
forhandling i salen fremgår af forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Heraf følger,
at forhandlingen sker efter anmodning fra udvalget til Folketingets formand og
vedkommende minister. Forhandlingen finder herefter sted på grundlag af en
redegørelse fra regeringen. Redegørelsen kan være givet skriftligt inden
behandlingen i salen eller mundtligt, dvs. som indledning til behandlingen. I
hidtidig praksis er redegørelserne givet forudgående skriftligt. Selve
forhandlingen følger de regler om taletider, der gælder for 1. behandling af et
lovforslag, og Tinget kan ikke træffe beslutning i forbindelse med
forhandlingen.
Af forretningsordenen § 19, stk. 9, følger, at de nævnte regler finder
tilsvarende anvendelse, hvis den danske delegation til en interparlamentarisk
forsamling ønsker en sag debatteret.
2.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte sig forslaget fra EU-
arbejdsgruppen og indstiller på den baggrund, at der indføres en ordning
særligt for Europaudvalgets vedkommende, som giver mulighed for at få en
sag, der behandles i dette udvalg, til forhandling i Folketingssalen. Udvalget
for Forretningsordenen finder i lighed med EU-arbejdsgruppen, at fokus for en
sådan debat bør være på muligheden for at få oplysninger fra regeringen,
både i form af en indledende redegørelse og i form af en mulighed for at stille
opfølgende spørgsmål til ministeren eller ministrene, og at der ikke bør kunne
træffes beslutning i forbindelse med behandlingen.
5/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0006.png
Den væsentligste forskel mellem det gældende og det af EU-arbejdsgruppen
foreslåede vil efter Udvalget for Forretningsordenens opfattelse være,
- at der internt i Europaudvalget vil skulle ske en grundigere overvejelse om
ønsket om at drøfte sagen i salen,
- at forhandlingen i salen i højere grad skal give mulighed for at stille
spørgsmål, og
- at der efter omstændighederne vil kunne være tale om, at enten
vedkommende ressortminister, udenrigsministeren eller begge ministre
deltager i forhandlingen.
En hensigtsmæssig form for afviklingen af forhandlingen vil efter Udvalget for
Forretningsordenens opfattelse kunne være, at der
efter en eventuel
mundtlig redegørelse fra ministeren eller ministrene og en ganske kort
ordførerrunde
gives mulighed for spørgsmål til ministeren eller ministrene,
evt. således, at der tillige holdes en efterfølgende ordførerrunde, hvorunder
der også vil kunne stilles spørgsmål til ordførerne. Udvalget finder dog, at der
bør gives en forholdsvis vid adgang til at tilpasse afviklingsformen til de
enkelte ønsker og behov i hver enkelt situation.
For bedst muligt at tilgodese dette hensyn indstiller Udvalget for
Forretningsordenen, at det overlades til Folketingets formand at fastsætte
formen, herunder taletider, for sådanne forhandlinger fra gang til gang. Det
forudsættes imidlertid samtidig, at Europaudvalget selv i forbindelse med sine
overvejelser om at anmode om en behandling i salen overvejer formen
og
herunder selv inddrager ministeren eller ministrene
og samtidig med
anmodningen giver indstilling til Folketingets formand om formen.
3. Ændringer med hensyn til behandlingen af EU-sager i Europaudvalget
og Folketingets fagudvalg, som ikke indebærer ændring af
forretningsordenen
3.1. Behandling af EU-sager i Europaudvalget i to trin (præsentation og
indledende drøftelse samt efterfølgende drøftelse og mandatgivning)
3.1.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at orienteringen fra regeringen til
Europaudvalget forud for mandatgivning styrkes, så der
når regeringen har
udarbejdet sit grund- og nærhedsnotat
sker en behandling af de enkelte
forslag, der i proces ligner Folketingets fagudvalgs behandling af lov- og
beslutningsforslag, således at der på den baggrund kan gives mandat på et
mere gennemarbejdet grundlag.
6/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0007.png
Som led i Folketingets behandling af EU-sager forelægger regeringen en
række forhandlingsoplæg i sager af større rækkevidde. I folketingsåret 2017-
18 forelagde regeringen 70 forhandlingsoplæg. Af dem blev 20 sager forelagt
til forhandlingsoplæg uden tidligere at have været forelagt mundtligt i
Europaudvalget.
Efter gældende regler og praksis, således som de finder udtryk i
Europaudvalgets beretninger om procedure, skal regeringen løbende og så
tidligt som muligt mundtligt forelægge sager af større rækkevidde for
Europaudvalget, hvilket under alle omstændigheder skal ske, inden den
danske holdning fastlægges. Imidlertid gælder der ikke noget udtrykkeligt krav
om, at regeringen forinden skal have forelagt sådanne sager til orientering på
et tidligere møde i Europaudvalget.
3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan overordnet tilslutte sig, at det vil være
ønskeligt at have anledning til at drøfte vigtige EU-sager i Europaudvalget på
et tidligere tidspunkt end det seneste, hvor regeringen efter nuværende regler
og praksis skal forelægge dem til forhandlingsoplæg, for at sikre Folketingets
indflydelse i sagerne på et stadium af deres behandling, hvor der er bedst
mulighed for at påvirke deres udfald. Udvalget kan endvidere tilslutte sig, at
dette mål kan fremmes ved at opstille en retningslinje om, at regeringen som
klar hovedregel bør forelægge vigtige EU-sager mundtligt til drøftelse i
Europaudvalget mindst én gang, før de forelægges til forhandlingsoplæg.
Udvalget for Forretningsordenen bemærker i samme forbindelse, at en
minister naturligvis ikke bør afholde sig fra et forelægge en sag
mere
end to
gange, hvis ministeren vurderer, at sagens udvikling fører til, at
Europaudvalget vil kunne drage fordel af en ny orientering. Udvalget for
Forretningsordenen kan i den forbindelse henvise til de generelle
synspunkter, som kom til udtryk i udvalgets beretning af 26. februar 2015 om
ministres ansvar over for Folketinget (beretning nr. 6, folketingsåret 2014-15,
1. samling).
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at Europaudvalget og
regeringen når til en fælles forståelse om, hvordan det nævnte nærmere kan
gennemføres, og at Europaudvalget i fornødent omfang lader dette finde
udtryk i en kommende beretning om sine procedurer.
7/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0008.png
3.2.
Grundigere behandling af EU-sager i Europaudvalget og fagudvalg,
herunder med inddragelse af eksterne eksperter og embedsmænd
3.2.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der gives mulighed for, at embedsmænd
selvstændigt kan give præsentationer af EU-sager i Europaudvalget, eventuelt
dog med ministerens tilstedeværelse, når der alene er tale om orientering eller
teknisk gennemgang uden politisk drøftelse. Arbejdsgruppen har i den
forbindelse henvist til Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag om
embedsmænds deltagelse i høringer m.v. i Folketingets regi og til Udvalget for
Forretningsordenens overvejelser i forbindelse med afgivelsen af
betænkningen og indstillingen af 23. maj 2018.
Såvel Europaudvalget som de enkelte fagudvalg har efter gældende praksis
mulighed for at drøfte EU-sager
på samme måde som principielt alle andre
sager
uden tilstedeværelse af ministre. På grund af Europaudvalgets
særlige arbejdsformer drøfter dette udvalg dog overvejende sager under
vedkommende ministers tilstedeværelse.
Som Udvalget for Forretningsordenen anførte i sin betænkning og indstilling af
23. maj 2018 i forbindelse med sine overvejelser om embedsmænds og andre
offentligt ansattes deltagelse i høringer m.v. i Folketinget generelt, gælder der
ingen lovregler m.v., som generelt forhindrer, at embedsmænd eller andre
offentligt ansatte kan deltage i høringer eller andre møder i Folketingets regi
og her udtale sig om forhold, som de har opnået viden om i kraft af deres
stilling, eller om egne synspunkter. Omvendt kan det heller ikke antages, at
Folketinget eller dets medlemmer og udvalg retligt kan stille krav om, at
embedsmænd eller andre offentligt ansatte skal stille sig til rådighed for
høringer m.v. eller besvare spørgsmål fra Folketinget.
3.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at der er et udbredt ønske
skønt så vidt ses ikke enighed
om, at embedsmænd i forholdsvis vidt
omfang på egen hånd skal kunne orientere såvel Europaudvalget som
Folketingets fagudvalg om EU-sager. Udvalget noterer sig endvidere, at der
bag EU-arbejdsgruppens forslag ligger en klar hensigt om, at embedsmænds
selvstændige deltagelse i møder m.v. om EU-sager i Folketingets regi skal
være af orienterende og teknisk afklarende karakter, og at det ikke er
meningen, at embedsmænd skal kunne inddrages i politiske diskussioner.
Udvalget noterer sig ydermere, at EU-arbejdsgruppen har stillet sig åben for
8/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0009.png
den mulighed, at sådan deltagelse af embedsmænd i møder m.v. i Folketinget
kan ske under ministerens tilstedeværelse.
Udvalget for Forretningsordenen anser spørgsmålet som parallelt med den
bredere diskussion om embedsmænds og andre offentligt ansattes deltagelse
i høringer m.v. i Folketinget, som fandt sted som led i opfølgningen på
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens arbejde. Herom henvises til gengivelsen af
udvalgets overvejelser under punkt 2.2.1.2. i udvalgets betænkning og
indstilling af 26. maj 2018.
Udvalget noterede sig ved den lejlighed, at statsministeren tidligere havde
givet tilsagn om at overveje den hidtil fulgte praksis
hvor hovedlinjen havde
været, at embedsmænd kun har måttet deltage, når ministeren har været til
stede
alternativt at henstille til ministerierne, at de på baggrund af
konsekvenserne for de sagkyndiges deltagelse prioriterede deres deltagelse i
Folketingets høringer m.v. meget højt. Udvalget noterede sig dog samtidig, at
statsministeren i en senere besvarelse af et spørgsmål fra udvalget havde
fastholdt som regeringens principielle holdning, at embedsmænd ikke bør
deltage i høringer og møder m.v. i regi af Folketinget uden ministerens
samtidige tilstedeværelse.
Udvalget for Forretningsordenen finder fortsat
som udvalget også gav udtryk
for i den nævnte betænkning og indstilling
at eventuelle ændringer af
praksis, i retning af at embedsmænd i højere grad end nu skal kunne deltage i
Folketingets møder, høringer m.v., uden at ministeren nødvendigvis samtidig
skal være til stede, bør ske i en fælles forståelse med regeringen.
Som udvalget også gav udtryk for, finder udvalget det imidlertid fortsat
ønskeligt, hvis regeringen og ministrene udviser fleksibilitet og
imødekommenhed over for et udvalgs ønsker om, at relevante embedsmænd
med stor faglig indsigt deltager i høringer m.v. og holder oplæg og svarer på
spørgsmål af faktuel karakter, også uden at den pågældende minister
nødvendigvis er til stede.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at Europaudvalget og
regeringen indgår i en nærmere dialog for at nå til en fælles forståelse om,
hvordan hensynet til fyldestgørende orientering af Europaudvalget og
fagudvalgene om EU-sager bedst kan varetages under fornøden hensyntagen
til, at embedsmænd ikke bør inddrages i politiske diskussioner med
folketingsmedlemmer. Udvalget for Forretningsordenen finder, at de generelle
retningslinjer, som er anført i betænkningen og indstillingen af 26. maj 2018,
med fordel kan danne udgangspunkt for eventuelle mere specifikke
retningslinjer for EU-sager.
9/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0010.png
Udvalget opfordrer til, at Europaudvalget og regeringen som led i den nævnte
dialog overvejer, om der bør vises en særlig imødekommenhed fra
regeringens side i tilknytning til bestemte sager af større rækkevidde,
eksempelvis således, at der konsekvent tilbydes en teknisk gennemgang
el.lign. ved relevante embedsmænd af Europaudvalgets 5-10 såkaldt
prioriterede sager hvert år og af større, samlede lovgivningspakker i EU-
systemet.
I lyset af konklusionerne i betænkningen og indstillingen af 26. maj 2018,
finder Udvalget for Forretningsordenen det ikke formålstjenligt selv at forfølge
spørgsmålet videre nu.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer endelig til, at sådanne specifikke
retningslinjer, som Europaudvalget og regeringen måtte nå frem til, gives
udtryk i en kommende beretning om Europaudvalgets procedurer, i det
omfang det findes formålstjenligt.
3.3.
Behandling af EU-komitésager
3.3.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der i samarbejde med regeringen findes
et tilfredsstillende niveau for forelæggelse af komitésager for Miljø- og
Fødevareudvalget, der på samme tid tilgodeser udvalgets ønske om at blive
orienteret om sager af politisk væsentlighed og sikrer, at denne orientering
bliver grundigere. Forslaget udspringer af, at Miljø- og Fødevareudvalget har
nedsat en arbejdsgruppe, der skal tage stilling til, hvorvidt detaljeringsgraden i
visse sagstyper befinder sig på et hensigtsmæssigt niveau, og om visse
sagstyper eventuelt har en utilstrækkelig politisk tyngde til at blive forelagt for
udvalget.
Efter gældende praksis forelægger regeringen hvert år et stort antal EU-
komitésager i såvel Europaudvalget som Folketingets øvrige udvalg.
Forelæggelsen af sager til orientering sker efter fast praksis skriftligt ved
fremsendelsen af et grundnotat om komitéforslaget. Regeringen og
Folketinget kan dog aftale, at regeringen forhandler på baggrund af såkaldte
standardmandater inden for grupper af relaterede komitésager, så sagerne
ikke skal forelægges enkeltvis efter de almindelige procedurer. Hvor
regeringen ønsker at benytte sig af standardmandater, orienterer regeringen
Europaudvalget om dette og giver en faglig begrundelse herfor. Komitésager
10/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0011.png
af større rækkevidde forelægges Europaudvalget mundtligt til
forhandlingsoplæg.
3.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte sig, at der bør findes et
tilfredsstillende niveau for forelæggelsen af komitésager for Folketingets
udvalg, som både tilgodeser udvalgenes behov for at kunne fokusere på
sager af politisk væsentlighed og sikrer, orienteringen indeholder alle
nødvendige informationer, så Folketinget sikres den størst mulige indflydelse i
disse sager. Dette gælder efter udvalgets opfattelse generelt, selv om
spørgsmålet konkret er opstået i relation til Miljø- og Fødevareudvalget, som
på grund af sit ansvarsområde får forelagt et stort antal komitésager.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at Europaudvalget indgår i en
drøftelse med regeringen om at nå til en fælles forståelse om, hvordan det
nævnte nærmere kan gennemføres.
Udvalget for Forretningsordenen finder, at drøftelserne med fordel kan tage
udgangspunkt i en model, hvor regeringen forhandler på baggrund af
”standardmandater”
inden for grupper af relaterede komitésager, så sagerne
ikke skal forelægges enkeltvis efter de almindelige procedurer. Hvor
regeringen ønsker at benytte sig af
”standardmandater”,
bør regeringen
orientere Europaudvalget om dette og give en faglig begrundelse herfor.
Komitésager af større rækkevidde bør fortsat forelægges Europaudvalget
mundtligt til forhandlingsoplæg.
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at der allerede har været
drøftelser mellem Miljø- og Fødevareudvalget og Europaudvalget om en
nærmere afgræsning og operationalisering af en mulig kommende praksis for
brug af standardmandater.
[Bemærk
der udestår en stillingtagen til denne fremgangsmåde fra MOF]
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at Europaudvalget i fornødent
omfang lader den fælles forståelse, udvalget måtte nå til med regeringen,
finde udtryk i en kommende beretning om udvalgets procedurer.
3.4. Procedure for opfølgning på gennemførelse af forordninger og
implementering af direktiver i dansk ret
3.4.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
11/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0012.png
[Bemærk: dette afsnits indhold er alene foreløbigt og beror nu på en
godkendelse i EUU]
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at Europaudvalget indgår en aftale med
regeringen om, at alle udkast til lovforslag og bekendtgørelser, der udspringer
af EU-lovgivning, fremsendes til Europaudvalget, når de sendes i høring, på
samme måde som det sker til fagudvalg med lovforslag i almindelighed.
Der gælder i dag ingen udtrykkelige regler eller entydigt praksis for, at
regeringen oversender udkast til love og bekendtgørelser, der gennemfører
EU-lovgivning, til Europaudvalget.
Folketinget vedtog den 7. maj 2015 en folketingsbeslutning om information til
Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver, forordninger og
administrative forskrifter (beslutningsforslag nr. B 52, folketingsåret 2014-15,
1. samling). Folketingsbeslutningen indeholder bl.a. følgende pålæg til
regeringen:
”Regeringen
pålægges at informere Folketinget, når der implementeres EU-
direktiver og forordninger, både for så vidt angår forskrifter, der er
implementeret i Danmark gennem lovgivning, og administrative forskrifter.
Dette kan være bekendtgørelser, cirkulærer m.v.”
3.4.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at der om spørgsmålet
ud over
den nævnte folketingsbeslutning fra 2015
foreligger en beretning af 27.
september 1996 fra Europaudvalget om Folketingets behandling af EU-sager,
af hvis afsnit VI bl.a. fremgår følgende:
”På
EU-området, hvor fagudvalgene i stigende omfang inddrages i
drøftelserne, inden direktiverne vedtages, og hvor Europaudvalget som regel
har fået forelagt forhandlingsoplæg i forbindelse med deres vedtagelse, er der
imidlertid behov for, at de nævnte udvalg bliver orienteret om, hvorledes de
vedtagne direktiver bliver udmøntet i danske regler.
Derfor vil den pågældende minister fremtidig orientere Europaudvalget og
parallelt det relevante fagudvalg om, hvordan vedtagne direktiver m.v., som
har været forelagt Europaudvalget med forhandlingsoplæg, er blevet
implementeret i Danmark. Dette sker i form af et kortfattet notat, som
udarbejdes snarest muligt, efter at en bekendtgørelse el.lign. er blevet
udstedt. I notatet redegøres for, hvilket direktiv der er baggrund for
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
12/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0013.png
bekendtgørelsen. I den forbindelse henvises ikke alene til direktivets nummer i
EF-Tidende, men også til KOM-nummer, der blev anvendt ved
Europaudvalgets behandling af det pågældende direktiv.”
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til, at Europaudvalget og
regeringen på det grundlag snarest når til en forståelse om effektuering af
hidtil trufne beslutninger om regeringens orientering af Folketinget på
området, og eventuelt lader den fælles forståelse finde udtryk i en kommende
beretning om udvalgets procedurer.
3.5. Opdateret liste over forhandlingsmandater efter nyvalg til Folketinget
3.5.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der føres en fortsat dialog med
regeringen om spørgsmålet om, hvorvidt et forhandlingsmandat givet af
Europaudvalget kan blive ”for gammelt”,
og om, i hvilke situationer regeringen
bør forelægge sager til nyt forhandlingsoplæg. Arbejdsgruppen har lagt op til,
at det i den forbindelse understreges over for regeringen, at en ny regerings
vurdering af, hvorvidt en sag bør forelægges for Europaudvalget til et nyt
forhandlingsoplæg, skal ske med respekt af Folketingets flertal. Endelig har
arbejdsgruppen foreslået, at regeringen efter et folketingsvalg bør forelægge
Europaudvalget en oversigt med status for behandlingen af alle verserende
sager af større rækkevidde, hvor Rådet fortsat ikke har vedtaget en generel
indstilling.
Når Europaudvalget giver et forhandlingsmandat til regeringen, er der efter
gældende praksis ikke nogen ”udløbsdato” på. Mandatet gælder i princippet,
indtil forhandlingerne i EU’s
institutioner er afsluttede, eller i sjældne tilfælde til
regeringen forelægger sagen for udvalget til et nyt forhandlingsmandat, fordi
situationen er markant forandret. I visse sager
eksempelvis sager om
indgåelse af handelsaftaler med tredjelande
kan forhandlingerne i EU
strække sig over adskillige år. Det er regeringens ansvar at vurdere, om der
grund til at søge et nyt forhandlingsmandat fra Europaudvalget.
Europaudvalget og regeringen har gennem årene ført drøftelser om, hvorvidt
et forhandlingsoplæg kan blive for ”gammelt”. Regeringen
har som princip
fastholdt, at hvis regeringen har forelagt en sag til forhandlingsoplæg i
Europaudvalget og ikke fået konstateret et flertal imod sig, gælder
forhandlingsmandatet, indtil forhandlingerne i EU er afsluttet, eller indtil
regeringen i sjældne tilfælde forelægger sagen til et nyt forhandlingsoplæg,
fordi der under forhandlingerne
i EU’s institutioner er sket
grundlæggende
13/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0014.png
ændringer af forslaget eller der har vist sig mulighed for en løsning, som
afviger væsentligt fra eller ikke fremgik af det oprindelige forhandlingsoplæg.
3.5.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig EU-arbejdsgruppens forslag og
opfordrer derfor til, at Europaudvalget fortsat fører en dialog med regeringen
om spørgsmålet om forhandlingsmandaters rækkevidde, herunder om, i hvilke
tilfælde en sag bør forelægges udvalget til et nyt forhandlingsmandat.
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig samtidig som generelt princip, at
det er regeringen, der har ansvaret for at påse udviklingen i de enkelte sager,
der forhandles i EU’s institutioner,
og vurdere, hvorvidt og hvornår en sag bør
forelægges igen. Denne vurdering bør, som arbejdsgruppen også har anført,
ske med respekt for flertallet i Folketinget, hvilket en regering naturligvis
navnlig bør have sig for øje, når der har været holdt et folketingsvalg, efter at
det relevante forhandlingsmandat er givet.
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig endvidere, at det vil være
gavnligt, at regeringen efter et folketingsvalg udarbejder en liste over
verserende sager i EU’s
institutioner som foreslået af EU-arbejdsgruppen, og
henstiller til regeringen, at dette sker. Listen bør omfatte alle ikke
færdigforhandlede sager af større rækkevidde, som regeringen har forelagt
Europaudvalget til forhandlingsoplæg, således at både udvalget og
regeringen får et overblik over og mulighed for at vurdere, om mandaterne
fortsat er dækkende.
4. Øvrige overvejelser fra EU-arbejdsgruppen, der ikke giver anledning
til ændringer af Folketingets forretningsorden eller praksis
4.1. Behandling af EU-sager i folketingsgrupperne
4.1.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser
EU-arbejdsgruppen har drøftet det ønskelige i, at folketingsgrupperne sætter
EU-sager på dagsordenen til deres gruppemøder på samme måde som de
sager, der behandles i Folketingssalen.
4.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan principielt tilslutte sig, at det vil være en
positiv udvikling, hvis behandlingen af EU-sager gives en mere udførlig
politisk behandling i de enkelte folketingsgrupper
dette især under hensyn til
14/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0015.png
den store betydning for retstilstanden i Danmark, som EU’s retsakter har,
enten direkte eller indirekte.
Udvalget opfordrer derfor til, at folketingsgrupperne overvejer at gøre det, som
EU-arbejdsgruppen har drøftet, og mere konsekvent sætte i det mindste
større EU-sager, der behandles i Europaudvalget, på dagsordenen for deres
regelmæssige gruppemøder. Udvalget anerkender naturligvis samtidig, at
udvalget ikke har nogen myndighed over folketingsgruppernes tilrettelæggelse
af deres indre arbejdsformer, hvorfor udvalget understreger, at dette kun skal
betragtes som en opfordring.
[Om dette har formanden tilkendegivet at ville sende et brev til
folketingsgrupperne, hvilket endnu udestår
herefter vil følgende kunne
anføres:]
Udvalget henviser i øvrigt til det brev om samme spørgsmål, som Folketingets
formand den [dato] har sendt til alle folketingsgrupperne.
4.2. Tidlig drøftelse af EU-sager i fagudvalgene
4.2.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet mulighederne for at fremme, at der sker en
drøftelse af EU-sager i fagudvalgene på et tidligt stadium i sagernes
behandling.
Der sker i dag ofte en tidlig drøftelse af EU-sager, som Europaudvalget og
fagudvalg på forhånd har udvalgt som prioriterede sager (ca. 10 sager årligt),
eller af andre vigtige sager, som ikke fremgår af Europa-Kommissionens
arbejdsprogram. Fagudvalgene kan allerede efter nuværende regler og
praksis bede deres sekretariater om præsentationer af sager eller indbyde
eksterne eksperter, medlemmer af Europa-Parlamentet eller andre
interessenter til at fremlægge deres viden eller synspunkter om en sag, før
regeringen har fremlagt den for Europaudvalget eller fagudvalget. Endvidere
kan Europaudvalget
efter
henvise forslag til behandling i fagudvalgene efter
reglerne i forretningsordenens § 8, stk. 11. Endelig kan Folketingets
Internationale Sekretariats EU-konsulenter bistå et fagudvalg med
udarbejdelse af en plan for behandlingen af en EU-sag, herunder f.eks.
organisere besøg hos EU’s institutioner og organisationer og andre
interessenter.
15/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0016.png
EU-arbejdsgruppen har samlet vurderet, at der ikke er anledning til at foretage
ændringer på dette punkt, og indstillet, at Det Internationale Sekretariat i
samarbejde med Udvalgssekretariatet overvåger udviklingen.
4.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig EU-arbejdsgruppens indstilling.
4.3. Udvælgelse af sager til behandling af sager i Folketingssalen på grundlag
af
de ”10 prioriterede sager”.
4.3.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet den praksis, hvorefter de såkaldte
”10
prioriterede sager”, som Europaudvalget og Folketingets fagudvalg i
fællesskab udvælger på baggrund af Europa-Kommissionens årlige
arbejdsprogram
som præsenteres i forbindelse med
kommissionsformandens årlige tale om unionens tilstand
–,
danner grundlag
for, hvilke EU-sager der skal behandles i Folketingssalen.
Arbejdsgruppen har indstillet, at det fortsat skal være de pågældende 10
sager, der danner grundlag for behandlingen af EU-sager i Folketingssalen,
men at der fortsat skal være mulighed for at få en sag til behandling i
Folketingssalen, hvis et flertal i Europaudvalget ønsker det.
Europaudvalget har i dag
på samme måde som Folketingets øvrige udvalg
mulighed for at få en sag drøftet ved en forhandling i Folketingssalen, jf.
forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Der gælder ingen særlig afgrænsning af,
hvilke eller hvor mange sager, der efter regler kan optages til drøftelse ved en
forhandling i Folketinget.
4.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig EU-arbejdsgruppens indstilling.
4.4. Temadebatter om EU-sager i Folketingssalen
4.34.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har drøftet muligheden for at holde større temadebatter
om EU-sager i Folketingssalen, om visse større lovgivningsinitiativer i EU-
systemet.
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
16/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0017.png
Gældende regler og praksis åbner allerede mulighed for sådanne debatter.
Som arbejdsgruppen også har påpeget, kan det imidlertid være vanskeligt at
planlægge sådanne debatter på længere sigt, idet det ikke altid er muligt ud
fra Europa-Kommissionens arbejdsprogram
og kommissionsformandens
årlige tale om unionens tilstand, hvor arbejdsprogrammet præsenteres,
at
danne sig det fulde overblik over de forskellige lovgivningsinitiativers konkrete
omfang og vigtighed, før forslagene er fremsat.
EU-arbejdsgruppen har indstillet, at den praksis, der blev fastlagt i 2017, og
hvorefter der holdes en samlet årlig redegørelsesdebat om EU-samarbejdet,
fastholdes. Arbejdsgruppen har herudover henvist til sine forslag med hensyn
til forenkling af proceduren for at få EU-sager til behandling i Folketingssalen,
jf. ovenfor under pkt. 2.2.1.
4.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig EU-arbejdsgruppens indstilling.
5. Øvrige overvejelser fra EU-arbejdsgruppen om ændringer, for hvilke
der ikke er opnået enighed eller flertal
5.1. Ændring af modellen for behandling af forhandlingsoplæg
5.1.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har drøftet muligheden for en ændret model for
Europaudvalgets behandling af regeringens forhandlingsoplæg.
I dag behandles regeringens forhandlingsoplæg således, at Europaudvalgets
formand efter regeringens forelæggelse af forhandlingsoplægget konstaterer,
hvorvidt der er et flertal i udvalget imod oplægget. Konkluderer formanden, at
det ikke er tilfældet, betragtes Europaudvalgets forhandlingsmandat som givet
svarende til forhandlingsoplægget.
EU-arbejdsgruppen har overvejet, om ordningen bør ændres, således at der
skal være et positivt flertal i Europaudvalget for forhandlingsoplægget, for at
mandatet kan gives. Arbejdsgruppen har overvejet, om dette kan kombineres
med en regel om, at ”stolene tæller”, dvs. at medlemmer, der ikke er
til stede,
regnes for at have stemt for. En lignende ordning kendes fra Finansudvalgets
behandling af aktstykker.
17/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0018.png
Arbejdsgruppen har anført, at det i givet fald må vurderes, hvorvidt det
nævnte vil kunne gennemføres ved en ændring af Europaudvalgets
beretninger om procedure eller kræver ændring af lov om Danmarks
tiltrædelse af Den Europæiske Union.
5.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer, at der ikke synes at være
enighed eller flertal i udvalget om det foreslåede, og forfølger derfor ikke
spørgsmålet nærmere.
5.2. Forsøgsordning med behandling af behandlingsoplæg i fagudvalgene
5.2.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser
EU-arbejdsgruppen har drøftet muligheden for at iværksætte en
forsøgsordning med behandling af forhandlingsoplæg i fagudvalgene, i
forsøgsperioden afgrænset til nogle enkelte, bestemte udvalg.
Den ordning, der har været overvejet, ville indebære, at der skulle ske en
behandling af regeringens forhandlingsoplæg såvel i Europaudvalget som i
vedkommende fagudvalg. Det ville herunder blive fastholdt, at Europaudvalget
også på de berørte fagudvalgs områder skulle give forhandlingsmandat, men
tillige krævet, at fagudvalget særskilt skulle give et forhandlingsmandat.
Arbejdsgruppen har lagt op til, at der ville skulle fastsættes visse nærmere
retningslinjer for forsøgsordningen, med henblik på at den ville kunne sættes i
værk efter det kommende folketingsvalg.
5.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer, at der ikke synes at være
enighed eller flertal i udvalget om det foreslåede, og forfølger derfor ikke
spørgsmålet nærmere.
5.3. Behandling af udvalgte sager i salen med henblik på mandatgivning
5.3.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet, hvorvidt der burrude etableres en særskilt
mulighed for, at mandatgivningen i visse udvalgte EU-sager kan gives som
led i en forhandling i Folketingssalen.
18/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0019.png
Europaudvalget har i dag
på samme måde som Folketingets øvrige udvalg
mulighed for at få en sag drøftet ved en forhandling i Folketingssalen, jf.
forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Efter gældende praksis, således som den
er beskrevet i udvalgets beretninger om procedure, sker mandatgivning til
regeringen dog altid i Europaudvalget.
EU-arbejdsgruppen konstaterede som led i sit arbejde, at der ikke syntes at
være bred opbakning til eller flertal for en ændring, således at mandatgivning i
visse sager sker som led i en forhandling i Folketingssalen.
5.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer i lighed med EU-arbejdsgruppen,
at der ikke synes at være enighed eller flertal i udvalget om en ændring som
den nævnte, og forfølger derfor ikke spørgsmålet nærmere.
6. Mindretalsudtalelse
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker i tillæg til ovenstående, at
Enhedslisten kunne have ønsket sig, at EU-arbejdsgruppen og efterfølgende
Udvalget for Forretningsordenen havde taget stilling til og tilsluttet sig visse
yderligere forslag fra Enhedslisten. Det drejer det sig konkret om følgende
tiltag:
- Mulighed for, at folketingsgruppernes fagordførere kan deltage i
Europaudvalgets møder, og at dette i alle tilfælde skal kunne ske uden
forudgående meddelelse til Europaudvalgets sekretariat.
- At alle relevante fagordførere modtager en invitation fra Europaudvalgets
sekretariat, når der er sager til forhandlingsoplæg på deres område.
- At det fast tilkendegives i regeringens samlenotater til Europaudvalget om
retsakter om harmonisering, hvorvidt der er tale om minimumsharmonisering
eller totalharmonisering.
- At regeringen i forbindelse med indsamling af høringssvar om EU-sager skal
præcisere over for høringsparterne, hvilke standardformuleringer regeringen
anvender i formuleringen af sin forhandlingsposition,
såsom at ”lægge vægt
på” , ”afgørende vægt”, at ”arbejde for” osv., og herunder præcisere, hvilken
betydning formuleringerne har.
Endvidere bemærkes, at Enhedslisten fortsat støtter en ændring af modellen
for behandling af regeringens forhandlingsoplæg i Europaudvalget, således at
der skal konstateres et positivt flertal i udvalget for et forhandlingsoplæg, for at
mandatet kan gives. Enhedslisten kan i den forbindelse ikke støtte en ordning,
Formateret:
Skrifttype: Fed
19/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0020.png
hvor ”stolene tæller”, idet Enhedslisten finder,
at det enkelte medlem aktivt bør
skulle tilkendegive en positiv stemme
enten på mødet eller skriftligt i tilfælde
af fravær
for at tælle med i et eventuelt flertal for et forhandlingsoplæg.
Enhedslisten agter fortsat at arbejde for disse og andre ændringer af regler og
praksis, som kan bidrage til en dybere, grundigere og for folketingsgrupperne
mere fleksibel og operationel behandling af EU-sager i Folketinget.
7. Indstilling
Herefter
indstiller
udvalget de ovenfor anførte ændringer af regler af hidtidig
praksis, som kan gennemføres uden ændringer af Folketingets
forretningsorden, og de i nedenstående forslag til folketingsbeslutning
indeholdte ændringer af forretningsordenen til vedtagelse.
Formateret:
Skrifttype: Fed
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget
§1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget den 17. december 1953 og
ændret senest den 4. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8
indsættes efter stk. 13 som nyt stykke:
”Stk. 14.
Et medlem, som har en særlig interesse i en sag under behandling i
Europaudvalget, og som udses hertil af sin folketingsgruppe, har ret til et
deltage i Europaudvalgets forhandling om den pågældende sag. Stemmeret
og ret til at fremsætte udtalelser i betænkninger m.v. udøver medlemmet dog
kun, hvis medlemmet tillige er medlem af Europaudvalget. Der kan kun
deltage ét medlem for hver folketingsgruppe ad gangen i Europaudvalgets
forhandlinger
efter denne bestemmelse.”
Stk. 14 og 15 bliver herefter stk. 15 og 16.
2.
I
§ 19, stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter ”skriftligt”: ”, jf. dog stk.
7, 3. pkt.”
3.
I
§ 19, stk. 7,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
”For
forhandlinger på grundlag af et ønske fra Europaudvalget fastsættes
taletider m.v. dog af Folketingets formand efter indstilling fra udvalget.
Formanden kan herunder bestemme, at forhandlingen skal finde sted på
grundlag af en mundtlig
redegørelse fra ministeren.”
20/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0021.png
Bemærkninger til forslaget
Til nr. 1.
[Specielle bemærkninger til de enkelte ændringer tilføjes, når der er klarhed
og enighed over modellen med hensyn til forretningsordensændringerne.]Der
foreslås indført en bestemmelse i forretningsordenen, hvorefter et
folketingsmedlem, som har en særlig interesse i en sag under behandling i
Europaudvalget, og som udses hertil af sin folketingsgruppe, har ret til at
deltage i Europaudvalgets forhandling om den pågældende sag. Formålet
hermed er at indføre en adgang til, at fagordførere kan deltage i
Europaudvalgets behandling af sager inden for deres fagområder, jf. pkt.
2.1.2. ovenfor.
Da forretningsordenen ikke opererer med begrebet ordførere i forstanden
faste ordførere for folketingsgrupperne inden for bestemte fagområder, men
alene i relation til forhandlingen af bestemte sager, er det vurderet mest
hensigtsmæssigt at formulere bestemmelsen således, at adgangen gælder
medlemmer, som har en særlig interesse i en sag, og om udses af deres
folketingsgrupper til at deltage i forhandlingen i Europaudvalget. Det
forudsættes imidlertid at ville være den klare praktiske hovedregel, at de
pågældende er deres folketingsgruppers faste ordfører på det relevante
fagområde. Det foreslås af samme grund udtrykkelig bestemt, at der kun kan
deltage ét medlem for hver folketingsgruppe ad gangen i Europaudvalgets
forhandlinger efter den nye bestemmelse.
Det vil rent praktisk være op til de enkelte folketingsgrupper selv at danne sig
det fornødne overblik over de sager, der er til behandling på et givet møde i
Europaudvalget, og vurdere, hvorvidt de ønsker at lade vedkommende
fagordfører deltage. Grupperne bør i givet fald give besked herom til
Europaudvalget sekretariat senest ved mødets begyndelse med henblik på, at
sekretariatet kan bistå Europaudvalgets formand med at sikre en
hensigtsmæssig mødeafvikling. Manglende forhåndsorientering af
sekretariatet bør dog ikke føre til, at en ordfører afvises fra at deltage.
Det forudsættes, at Europaudvalgets sekretariat og Folketingets
Administration i øvrigt ikke fører nogen fast kontrol med, hvorvidt et
folketingsmedlem, som ønsker at deltage i Europaudvalgets forhandlinger
efter den nye bestemmelse, faktisk er sin folketingsgruppes ordfører på det
pågældende område eller i øvrigt har noget særlig mandat fra
folketingsgruppen til at deltage. Det forventes i almindelighed kontrolleret, at
21/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0022.png
der kun deltager ét medlem fra hver enkelt folketingsgruppe ad gangen i
forhandlingen efter bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse kan anskues som en forlængelse af de
gældende regler i forretningsordenens § 8, stk. 12 og 13, om adgang for
henholdsvis forslagsstillere eller ordførere for forslagsstillere og
folketingsmedlemmer valgt på Færøerne eller i Grønland til at deltage i
forhandlingerne om visse sager i Folketingets udvalg uden at være medlem af
det pågældende udvalg.
I lighed med, hvad der gælder efter de nævnte eksisterende bestemmelser,
foreslås det, at fagordførere, som deltager i Europaudvalgets forhandlinger
efter den foreslåede nye bestemmelse, ikke kan udøve stemmeret og ret til at
fremsætte udtalelser i betænkninger m.v. i Europaudvalget, medmindre
naturligvis de også er medlemmer af Europaudvalget. Den foreslåede adgang
til at deltage i Europaudvalgets møder er således alene en adgang til at være
til stede og deltage i drøftelsen.
Dette indebærer også, at det kun er Europaudvalgets medlemmer, der
medregnes, når det konstateres i udvalget, om der er et flertal imod
regeringens forhandlingsoplæg, Ønsker en folketingsgruppe, at en fagordfører
skal indgå i denne konstatering, må der i stedet foretages en egentlig
indskiftning af den pågældende i Europaudvalget efter de almindelige regler
herfor.
Til nr. 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget under § 1, nr. 3.
Med den foreslåede tilføjelse markeres, at der fra den gældende
bestemmelse om, at forhandlinger i Folketingssalen som led i
udvalgsbehandlingen af en sag kan ske på grundlag af enten en skriftlig eller
en mundtlig redegørelse fra regeringen, skal gælde den undtagelse
for så
vidt angår forhandlinger på grundlag af et ønske fra Europaudvalget
at
Folketingets formand kan bestemme, at forhandlingen skal ske på grundlag af
en mundtlig redegørelse. Der henvises herunder nærmere til § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Til pkt. 3.
Der foreslås indsat bestemmelser i forretningsordenen, hvorefter det
overlades til Folketingets formand at fastsætte taletider m.v. for forhandlinger i
Folketingssalen om sager, der er til behandling i Europaudvalget, på grundlag
af et ønske fra det udvalg. Endvidere foreslås det, at formanden skal kunne
bestemme, at sådanne forhandlinger skal finde sted på grundlag af en
mundtlig redegørelse fra regeringen.
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
22/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0023.png
Det nævnte vil udgøre en undtagelse fra det, der i almindelighed gælder for
forhandlinger i Folketingssalen som led i et udvalgs behandling af en sag på
grundlag af et ønske fra udvalget, jf. forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Efter
disse bestemmelser gælder der for de nævnte forhandlinger de samme
taletider som ved 1. behandling af et lovforslag, og den redegørelse fra
regeringen, på grundlag af hvilken forhandlingen finder sted, kan gives enten
mundtligt eller skriftligt.
Formålet med den foreslåede bemyndigelse til Folketingets formand er at nå
til en enklere form for, hvordan sager, der er under behandling i
Europaudvalget, kan tages op til en forhandling i Folketingssalen, jf.
overvejelserne herom ovenfor under pkt. 2.2.2.
Udvalget for Forretningsordenen har fundet, at en særlig, ny ordning for
Europaudvalgets vedkommende, som giver mulighed for at få en sag, der
behandles i dette udvalg, til forhandling i Folketingssalen, bør have fokus på
muligheden for at få oplysninger fra regeringen i form af en indledende
redegørelse og en mulighed for at stille opfølgende spørgsmål til ministeren
eller ministrene, og at der ikke bør kunne træffes beslutning i forbindelse med
behandlingen.
Den væsentligste forskel mellem det, som allerede gælder efter
forretningsordenens § 19, stk. 6-8, og det, som EU-arbejdsgruppen har
foreslået og Udvalget For Forretningsordenen har tilsluttet sig, vil efter
udvalgets opfattelse være,
at
der internt i Europaudvalget vil skulle ske en
grundigere overvejelse om ønsket om at drøfte sagen i salen,
at
forhandlingen
i salen i højere grad skal give mulighed for at stille spørgsmål, og
at
der efter
omstændighederne vil kunne være tale om, at enten vedkommende
ressortminister, udenrigsministeren eller begge ministre deltager i
forhandlingen.
For bedst muligt at tilgodese disse hensyn har Udvalget for
Forretningsordenen fundet det mest hensigtsmæssigt, at det overlades til
Folketingets formand at fastsætte formen, herunder taletider, for sådanne
forhandlinger fra gang til gang, når der er tale om sager fra Europaudvalget.
Rent praktisk forventer Udvalget for Forretningsordenen, at en nærliggende
form for afvikling af forhandlingen vil kunne være, at der
efter en eventuel
mundtlig redegørelse fra ministeren eller ministrene og en ganske kort
ordførerrunde
gives mulighed for spørgsmål til ministeren eller ministrene,
evt. således, at der tillige holdes en efterfølgende ordførerrunde, hvorunder
der også vil kunne stilles spørgsmål til ordførerne. Udvalget finder dog, at der
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
Formateret:
Skrifttype: Kursiv
23/24
UFO, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 34: Revideret udkast til betænkning og indstilling om opfølgning på EU-arbejdsgruppens arbejde.
1971468_0024.png
bør gives en forholdsvis vid adgang til at tilpasse afviklingsformen til de
enkelte ønsker og behov i hver enkelt situation.
Udvalget for Forretningsordenen forudsætter samtidig, at Europaudvalget selv
i forbindelse med sine overvejelser om at anmode om en behandling i salen
overvejer formen
og herunder selv inddrager ministeren eller ministrene
og samtidig med anmodningen giver indstilling til Folketingets formand om
formen.
24/24