Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter)
§1
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
senest ændret ved lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ
15 a.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende nord for Vejlands Allé i
Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som forestår udvikling af arealet. Arealets beliggenhed
fremgår af kortbilag 3. Arealet får status af byzone. Eksisterende afgørelser om naturfredning
efter naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for dette areal. Naturbeskyttelseslovens § 3 gælder
ikke for dette areal.
Arealet udgår af den grønne kile udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning.
Stk. 2.
Københavns Kommune indskyder et areal beliggende på Selinevej Nord i
Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som forestår byudvikling af arealet. Arealets
beliggenhed fremgår af kortbilag 3. Arealet får status af byzone. Eksisterende afgørelser om
naturfredning gælder ikke for dette areal.
Arealet udgår af den grønne kile udlagt i
Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Naturbeskyttelseslovens § 15 om
strandbeskyttelse af arealer syd for Selinevej Nord er ikke til hinder for, at der ved udvidelse,
forlængelse og lignende af eksisterende veje og stier i det strandbeskyttede område etableres
den fornødne vejadgang til betjening af området.
Stk. 3.
Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1, må ikke bebygges, jf. i øvrigt § 16, stk. 2.
Stk. 4.
Den eksisterende begrænsning på anvendelsen af Bellahøjmark til camping i højest 4
måneder om året i medfør af fredningen, ophæves. Det tillades grundejer at etablere pladser til
telte, campingvogne og autocampere samt at opføre hytter og nødvendige servicefaciliteter op
til samlet 4.000 etagemeter.
Stk. 5.
Eksisterende afgørelser om fredning gælder ikke for arealet beliggende øst for
Bådehavnsgade. Arealets beliggenhed fremgår af kortbilag 3. På dette areal ophæves den
fastlagte strandbeskyttelseslinje, jf. § 15 i lov om naturbeskyttelse.
Arealet udgår af den grønne
kile udlagt i Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning.
2.
I
§ 16, stk. 1,
udgår ”alene” og samtidig indsættes efter ”planlægning”: ”, jf.
dog stk. 2”
3.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
”Fornødne
regler i naturbeskyttelsesloven med henblik på en fredning i medfør af
naturbeskyttelseslovens kapitel 6 gælder for de på bilag 1 viste naturområder. Området må
ikke bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand for andre indgreb bortset fra
naturpleje og anlæg af stier, medmindre der er truffet afgørelse herom efter
naturbeskyttelsesloven.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
4.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
5.
Bilag 2
affattes som bilag 3 til denne lov.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Bilag 1
»Bilag 1«
Naturområder i Ørestad, jf. § 16, stk. 2.
Bilag 2
»Bilag 3«
Kort over arealernes afgrænsning i Ørestaden, jf. § 15 a.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Nye arealer indskydes i Udviklingsselskabet By & Havn I/S og byudvikles
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2 Ophævelse af fredninger og ændret fredningsbestemmelser
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1 Vejlands Allé
2.2.1.2 Selinevej Nord
2.2.1.3 Bådehavnsgade
2.2.1.4 Bellahøj Campingplads
2.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3 Grøn kile
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4 Ørestad Fælled Kvarter friholdes for bebyggelse
2.4.1 Gældende ret
2.4.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
I efteråret 2017 meddelte Københavns Kommunes overborgmester, at et flertal i
Borgerrepræsentationen havde modsat sig at medvirke til at gennemføre den fornødne
lokalplanlægning for det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter, som ejes af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Københavns Kommune har efterfølgende undersøgt et større
antal alternative byggefelter som kompensation for det aflyste byggeri.
Et bredt flertal i Københavns Borgerrepræsentation bestående af Socialdemokratiet, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance indgik i forbindelse med Københavns Kommunes budgetaftale for 2019, en aftale om
erstatning for det aflyste byggeri på Ørestad Fælled Kvarter. Aftalen indebærer, at det planlagte
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
byggeri på Ørestad Fælled kvarter skal erstattes med byggeri på alternative byggefelter, som
overdrages af Københavns Kommune til Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Realiseringen af Københavns Kommunes aftale forudsætter, at staten foretager en række
handlinger.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har den 25. oktober 2018 indgået en aftale
om erstatning for byggeriet på Ørestad Fælled Kvarter, som skal sikre at Københavns Kommunes
aftale kan realiseres.
Nærværende lovforslag udmønter denne politiske aftale.
Lovforslaget skal give hjemmel til, at Københavns Kommunes indskyder to arealer i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S beliggende ved Vejlands Allé og Selinevej Nord.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil herefter forestå byudvikling af disse arealer.
Arealerne er på nuværende tidspunkt omfattet af en række begrænsninger for arealanvendelsen, som
medfører, at der ikke kan bygges på arealerne. Arealerne er bl.a. fredet i medfør af
naturbeskyttelsesloven. Lovforslaget skal derfor skabe mulighed for, at områderne kan byudvikles.
Lovforslaget skal desuden sikre, at Ørestad Fælled Kvarter friholdes for bebyggelse og øvrige
indgreb ligesom de øvrige naturområder i Ørestaden. Herved sikres det, at arealet på Ørestad Fælled
Kvarter med højere naturværdi bevares til fordel for arealer på Amager Fælled med lavere
naturværdi, som Udviklingsselskabet By & Havn I/S herefter kan byudvikle. Lovforslaget skal
desuden skabe mulighed for, at der kan rejses en fredningssag efter de almindelige regler i
naturbeskyttelsesloven for området. En gennemført fredning vil gælde ved siden af bestemmelserne
i denne lovs § 16, stk. 2, indtil denne bestemmelse ophæves ved en ny lov.
Lovforslaget skal herudover sikre, at arealet øst for Bådehavnsgade, som ejes af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, kan byudvikles, hvilket kræver, at fredningen på området
ophæves, ligesom strandbeskyttelsen efter naturbeskyttelsesloven på området skal ophæves.
Endelig indeholder lovforslaget ændringer af de gældende fredningsbestemmelser for
Bellahøjmarken. Fredningsbestemmelserne ændres således, så det bliver muligt at udvide
åbningstiden for campingpladsen samt at udvikle og udvide faciliteterne til tidssvarende standard.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Nye arealer indskydes i Udviklingsselskabet By & Havn I/S og byudvikles
2.1.1 Gældende ret
Udviklingsselskabet By & Havn I/S har bl.a. til formål at forestå udvikling af selskabets arealer.
Selskabet overtog ved stiftelsen de arealer der tilhørte det daværende Københavns Havn A/S og
Ørestadsselskabet I/S, bortset fra arealer tilknyttet driften af metroen. Arealerne er primært
beliggende i Ørestad, herunder bl.a. Ørestad Fælled Kvarter. Men også langs havnefronten, primært
i Nordhavn og på Prøvestenen.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det har hele tiden været en forudsætning, at Ørestad Fælled Kvarter skulle byudvikles. Indtægterne
fra udvikling af området har været forudsat til nedbringelse af selskabets gæld og har ligget til
grund bl.a. ved indgåelse af aftalen om Sydhavnsmetroen i 2014.
I efteråret 2017 meddelte Københavns Kommunes Overborgmester imidlertid, at et flertal i
Borgerrepræsentationen havde modsat sig at medvirke til at gennemføre den fornødne
lokalplanlægning for det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter.
2.1.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som erstatning for udvikling af Udviklingsselskabet By & Havn I/S’ areal på Ørestad Fælled
Kvarter har Københavns Borgerrepræsentation besluttet, at Udviklingsselskabet By & Havn i stedet
skal byudvikle to andre byggefelter beliggende henholdsvis nord for Vejlands Allé og på Selinevej
Nord. Byggefelterne ejes i dag af Københavns Kommune.
Da selskabet alene kan udvikle arealer, som selskabet ejer, skal arealerne indskydes i selskabet.
Derfor skal lovforslaget give hjemmel til, at Københavns Kommune kan indskyde de to føromtalte
arealer beliggende nord for Vejlands Allé og på Selinevej Nord til Udviklingsselskabet By & Havn
I/S.
Arealerne skal herefter ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som skal forestå udviklingen af
arealerne.
Ved udvikling af arealerne forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af arealerne
til byudvikling med henblik på etablering af boliger mv. Udvikling af arealerne skal således ske
efter samme model som selskabets øvrige udviklingsområder.
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé udlægges til ca. 219.000 m2 etageareal, som primært skal
være boligbyggeri. Arealet på Selinevej Nord udlægges til 81.400 m2 etageareal erhverv.
2.2. Ophævelse af fredninger og ændret fredningsbestemmelser
2.2.1 Gældende ret
2.2.1.1. Vejlands Allé
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé er i dag omfattet af to fredninger truffet i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler.
For det første Overfredningsnævnets afgørelse af 14. november 1990 om fredning af
”Kalvebodkilen” i Københavns, Tårnby og Hvidovre Kommuner, ”Kalvebodkile-fredningen”.
Af §
1 om fredningens formål fremgår det, at den har til formål at sikre en opretholdelse og muliggøre en
forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er knyttet til området, samt at fastholde og
regulere almenhedens ret til færdsel i området og dets anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at der ikke må foretages terrænændringer og ændringer i
de nuværende vegetationsforhold, og der ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre anlæg,
medmindre sådanne tilstandsændringer er umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser
som
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer, havneanlæg mv.
tillades eller foretages af
plejemyndigheden efter fredningens § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades ved en dispensation.
For det andet ”Amager Fælled-fredningen”, jf.
fredningen af dele af Amager Fælled,
Naturklagenævnets afgørelse af 7. juli 1994 om fredningen af en del af Amager Fælled i
Københavns Kommune. Af § 1 om fredningens formål fremgår det, at den har til formål at sikre en
opretholdelse og muliggøre en forbedring af områdets biologiske, landskabelige og rekreative
værdier under hensyntagen til de kulturhistoriske interesser, der er knyttet til området, samt at
fastholde og regulere almenhedens ret til færdsel i området og dets anvendelse til fritidsformål i
øvrigt. Endvidere har fredningen til formål, at området sikres sammenhæng med de fredede
landzonearealer på Amager Fælled og Vestamager i øvrigt, og herunder at området for fremtiden
udformes og plejes ud fra en samlet vurdering af benyttelses- og beskyttelseshensyn for hele
området.
Af fredningens § 3 om bebyggelse følger det, at der ikke må opføres bebyggelse, medmindre det er
umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser eller tillades ved en dispensation i medfør af
naturbeskyttelseslovens § 50. De efterfølgende bestemmelser giver ikke hjemmel til at opføre
bebyggelse.
2.2.1.2. Selinevej Nord
Arealet beliggende på Selinevej Nord er omfattet af Overfredningsnævnets afgørelse af 14.
november 1990 om fredning af ”Kalvebodkilen” i Københavns, Tårnby og Hvidovre Kommuner,
”Kalvebodkile-fredningen”.
Af § 1 om fredningens formål fremgår det, at den har til formål at sikre
en opretholdelse og muliggøre en forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er
knyttet til området, samt at fastholde og regulere almenhedens ret til færdsel i området og dets
anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at der ikke må foretages terrænændringer og ændringer i
de nuværende vegetationsforhold, og der ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre anlæg,
medmindre sådanne tilstandsændringer er umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser
som
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer, havneanlæg mv.
tillades eller foretages af
plejemyndigheden efter § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades ved en dispensation.
2.2.1.3. Bådehavnsgade
Arealet Øst for Bådehavnsgade er omfattet af Overfredningsnævnets afgørelse af 14. november
1990 om fredning af ”Kalvebod kilen” i Københavns, Tårnby og Hvidovre Kommuner,
”Kalvebodkile-fredningen”.
Af § 1 om fredningens formål fremgår det, at den har til formål at sikre
en opretholdelse og muliggøre en forbedring af de biologiske og landskabelige værdier, der er
knyttet til området, samt at fastholde og regulere almenhedens ret til færdsel i området og dets
anvendelse til fritidsformål i øvrigt.
Om tilstandsændringer fremgår det af § 2, at der ikke må foretages terrænændringer og ændringer i
de nuværende vegetationsforhold, og der ikke må opføres bebyggelse eller etableres andre anlæg,
medmindre sådanne tilstandsændringer er umiddelbart tilladt i de efterfølgende bestemmelser
som
omhandler vandstandsregulering, transportkorridorer, havneanlæg mv.
tillades eller foretages af
plejemyndigheden efter kendelsens § 7 omhandlende naturpleje, eller tillades ved en dispensation.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Arealet er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
2.2.1.4. Bellahøj Campingplads
Området som Bellahøj campingplads er beliggende på er fredet ved Overfredningsnævnets
afgørelse af 4. december 1981 om fredning af Bellahøjmarken i Københavns Kommune, og
campingpladsen er derfor omfattet af en række fredningsbestemmelser, som lægger begrænsninger
på campingpladsens åbningstid og indretning.
Ifølge Overfredningsnævnets afgørelse må der ikke opføres ny bebyggelse (herunder boder, skure o.
lign.) eller anbringes andre indretninger af varig karakter på området. Der må desuden ikke
foretages tilbygning til eller ombygning af eksisterende bebyggelse, hvorved bebyggelsens ydre
fremtræden ændres.
2.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Da arealet henholdsvis nord for Vejlands Allé, på Selinevej Nord og øst for Bådehavnsgade med
dette lovforslag foreslås udlagt til byudvikling, foreslås det samtidig, at fredningerne, som disse
områder er omfattet af, ophæves på de pågældende arealer. Arealerne vil dermed ikke være omfattet
af fredningsbestemmelserne. Derimod vil lovforslaget ikke påvirke den resterende del af det areal,
hvor fredningerne gælder.
Såfremt fredningerne for de tre ovennævnte arealer ikke ophæves for de områder, vil det ikke være
muligt at foretage de byggerier, som det er forudsat i aftalen indgået af et flertal i
Københavns
Kommune om erstatning for det aflyste byggeri på Ørestad Fælled Kvarter.
Københavns Kommune har tidligere planlagt at etablere en campingplads på arealet nord for
Vejlands Allé, som med dette lovforslag foreslås overdraget til Udviklingsselskabet By & Havn I/S
med henblik på byudvikling. Campingpladsen kan således ikke etableres på dette område som
planlagt.
Der er derfor med lovforslaget behov for at sikre, at der kan etableres en tidssvarende
centralt beliggende campingplads.
Lovforslaget skal ændre de gældende fredningsbestemmelser for Bellahøj Camping.
Fredningsbestemmelserne skal ændres, så der skabes mulighed for at ændre åbningstiden og udvikle
samt udvide faciliteterne til tidssvarende standard på Bellahøj Camping. Dette skal ses som et
alternativ til den tidligere planlagte campingplads på arealet nord for Vejlands Allé.
Konkret ønskes mulighed for helårsåbent og
mulighed for, at der i fuldt omfang tilsvarende
pladsens størrelse og byens behov kan etableres teltpladser, pladser til campingvogne og
autocampere, campinghytter og nødvendige servicefaciliteter op til et samlet etageareal på 4.000
m2, jf. ”Bekendtgørelse
om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og
benyttelse af campingpladser”.
2.3. Grøn kile
2.3.1. Gældende ret
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det følger af Fingerplan 2017
landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, at både
arealet beliggende nord for Vejlands Allé og arealet ved Selinavej, at de indgår i en grøn kile i
Fingerplanen.
Det betyder, at der er restriktioner for, hvilke dispositioner der må foretages på arealet.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Områderne skal udgå af den grønne kile mod, at Ørestad Fælled Kvarter indgå i den grønne kile.
Arealerne udtages af grøn kile, udlagt i Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning,
Fingerplan 2017, § 17, ved lovforslaget.
Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af fingerplanen, ligesom tilpasningen for så vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
2.4. Ørestad Fælled Kvarter friholdes for bebyggelse
2.4.1 Gældende ret
Udviklingsselskabet By & Havn I/S overtog ved stiftelsen i 2007 bl.a. arealer fra det tidligere
Ørestadsselskabet I/S, herunder bl.a. arealet på Ørestad Fælled Kvarter, med henblik på udvikling af
arealerne.
Det har siden stiftelsen af Ørestadsselskabet I/S i 1992 været forudsat, at arealet beliggende på
Ørestad Fælled Kvarter skulle byudvikles med henblik på etablering af boliger og erhverv mv.
Det følger af lovens § 16, stk. 1, at de naturfredningsmæssige hensyn vedrørende arealanvendelsen
inden for Ørestadsområdet alene varetages ved denne lov (lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S) og gennem den fysiske planlægning.
Af stk. 2. følger det, at de på bilag 1 viste naturområder
som i dag ikke omfatter Ørestad Fælled
Kvarter - herunder de kanaler og søarealer, som skal etableres inden for disse områder, ikke må
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje.
Det betyder, at regulering af arealanvendelsen sker gennem den fysiske planlægning og ikke f.eks.
gennem fredning. Derimod gælder reglerne i naturbeskyttelsesloven om offentlighedens adgang til
naturen og bestemmelser om beskyttelse af plante- og dyrearter. I forhold til arealanvendelse
fremgår det klart af lovens bemærkninger, jf. Folketingstidende, 2006-2007, A, L 158, side 5226, at
området ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til genstand for andre indgreb bortset fra
naturpleje. Det er altså restriktivt, hvad der må foretages på områderne
2.4.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Henset til at et flertal i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation har
modsat sig at medvirke til
at gennemføre den fornødne lokalplanlægning for det planlagte byggeri på Ørestad Fælled Kvarter,
er
det besluttet, at arealet på Ørestad Fælled Kvarter ikke skal bebygges.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Samtidig er der udtrykt politisk ønske om, at der gennemgøres en fredning for området, hvilket kan
ske via en fredning efter gældende bestemmelser i naturbeskyttelsesloven eller besluttes ved lov.
Det foreslås på den baggrund, at arealet på Ørestad Fælled Kvarter indgår i den oversigt til lovens
bilag 1 over naturområder i Ørestad, som ikke må bebygges m.v. Herved friholdes området for
byggeri, og Ørestad Fælled Kvarter vil blive omfattet af de samme regler, der gælder for det
tilgrænsende naturområde.
Der vil med lovforslaget blive skabt en sammenhængende beskyttelse af den kile, der strækker sig
rundt om Grønjordssøen fra DR Byen i nord til Ørestad Fælled Kvarter i syd.
Samtidig hermed foreslås det, at der gives hjemmel til, at det skal være muligt at rejse en
fredningssag efter naturbeskyttelseslovens kapitel 6 for området omfattet af bilag 1 over
naturområder i Ørestad, uanset bestemmelsen i lovens § 16, stk. 1, hvorefter de
naturfredningsmæssige hensyn vedrørende arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet alene
varetages ved lov om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og gennem den
fysiske planlægning. Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at der kan rejses en
fredningssag med tilsvarende formål som fredningen af Amager Fælled og som sikrer beskyttelse af
områdets natur.
Områdets nærmere anvendelse fastlægges derfor ikke med dette lovforslag, men kan fastlægges af
fredningsnævnet efter de almindelige regler herfor. Hvis der gennemføres en fredningssag kan
lovens § 16, stk. 2 efterfølgende ophæves med en ny lov, således at området alene er beskyttet af en
fredning svarende til de omgivende arealer på Amager Fælled.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget skal skabe mulighed for, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan udvikle en række
områder og herved opnå en værdi, som svarer til værdien af den tabte udviklingsmulighed ved
Ørestad Fælled Kvarter. Omkostningerne til udviklingen af områderne finansieres af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S samt de samarbejdspartnere, selskabet måtte indgå aftaler med.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet økonomiske og administrative byrder.
Principper for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være relevante i nærværende
lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Byggefeltet ved Vejlands Allé er en del af et større område, Amager Fælled. Størstedelen af
Amager Fælled er opfyldt søterritorium overladt til naturlig succession, hvor naturen mere eller
mindre frit har kunnet udvikle sig på egne vilkår. Københavns Kommune udfører i dag naturpleje
(høslæt og græsning med køer og heste) for at bekæmpe invasive arter og for at holde dele af
fælleden lysåben, samtidig med at andre områder får lov til at springe i krat og skov. Dette skaber
overordnet set variation og grundlag for høj biodiversitet (mangfoldighed af naturtyper og
vildtlevende arter).
Byggefeltet ved Vejlands Allé er ikke kendetegnet ved høj biodiversitet. Det er i sin helhed formet
af tidligere opfyldninger og anvendelse som losseplads og har generelt en ret ensartet og ung flora
og fauna. Der er overvejende tale om et stort ruderatområde, der blev nulstillet ved jordpåfyldning i
2002
2010, mens et mindre kratområde i det nordøstlige hjørne har henligget uden nævneværdige
indgreb i 40
50 år. Artsrigdommen og variationen er derfor ikke så høj som på resten af Amager
Fælled. Byggefeltet er vurderet som værende i ’ringe’ til ’moderat’ naturtilstand.
Ruderatområdet på Amager Fælled (her inklusiv arealer uden for byggefeltet) er levested for et
relativt stort antal insektarter (113 arter blev registreret i 2018), herunder enkelte sjældne arter,
ligesom det er levested for ynglende lærke og vibe. Lærke og vibe er som almindelige
agerlandsarter også til stede på Kalvebod Fælled, hvor der er en række egnede levesteder. I alt er
der i 2018 registreret 27 par ynglefugle fordelt på 11 almindeligt forekommende arter. En registreret
§ 3-beskyttet sø på arealet er opstået efter jordpåfyldning på grund af ujævnheder og er således kun
få år gammel.
Byggefeltet rummer desuden parkeringsplads uden naturværdi.
Ovenstående bygger på feltundersøgelserne i 2018 suppleret med tidligere undersøgelser og
artsfund, hvorfor det vurderes at være aktuelt og dækkende for byggefeltets naturindhold og
tilstand.
Bådehavnsgade Øst (Stejlepladsen) er gammelt lavvandet marint område, som er opfyldt fra ca.
1945 til 1970. Området er kendetegnet ved en græsdomineret flora med en del stier og kørespor
igennem samt spredt selvgroet bevoksning af træer og buske. Området er ikke genstand for
naturpleje. Der er ikke registreret beskyttede naturtyper omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Der
er ikke registreret forekomster af orkidéer eller andre særligt beskyttede organismer.
Naturkvaliteten vurderes på dette grundlag at være relativt lav.
Byggefeltet på Selinevej Nord er færdig opfyldt med forurenet jord (jorddeponi drevet at
Københavns Kommune) omkring 2003. Områdets flora og fauna har således først kunnet udvikle
sig fra dette tidspunkt. Området er omgivet af barrierer (vej, bane), der afskærer sammenhængen
med tilstødende områder. Arealet er siden deponeringens afslutning holdt lysåbent ved græsning.
Der er ikke registreret beskyttede naturtyper omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
Naturkvaliteten vurderes på dette grundlag at være relativt lav.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører ikke EU-regulering.
8. Hørte myndigheder og organisationer
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1979138_0011.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. november 2018 til den 6. januar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-kartellet, Beredskabsstyrelsen,
B
rancheforeningen Danske Advokater, Cyklistforbundet, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Handicap forbund, Dansk Industri, Dansk Ornitologisk forening, Dansk Transport
og Logistik
DTL, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vejforening, Danske
handicaporganisationer, Danske Regioner, DI Transport, Domstolsstyrelsen
,
Forbrugerrådet, Friluftsrådet,
Geodatastyrelsen, HK Trafik & Jernbane, Håndværksrådet, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
øerne, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen,
Københavns Kommune, Københavns Museum, Landbrug & Fødevarer
,
LO, Miljøstyrelsen, Metroselskabet
I/S, Naturstyrelsen, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Rigsrevisionen, Udviklingsselskabet By & Havn
I/S
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ørestad Fælled Kvarter med
højere naturværdi friholdes
for bebyggelse til fordel for
arealer på Ørestad Fælled
med lavere naturværdi.
Ingen
Ingen
Ingen
Fredninger ophæves og
fredningsbestemmelser ændres.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås indsat en ny § 15 a.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 1, 1. pkt.,
at Københavns Kommune indskyder et areal nord for Vejlands
Allé i Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Københavns Kommune indskyder arealet momsfrit i Udviklingsselskabet By & Havn I/S som
delvis kompensation for arealet ved Sundby Station (Ørestad Fælled Kvarter), som med vedtagelsen
af lovforslaget ikke må bebygges. Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan herefter forestå
udviklingen af arealet nord for Vejlands Allé.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af arealet til byudvikling
med henblik på etablering af boliger mv. Udvikling af arealet skal således ske efter samme model
som selskabets øvrige udviklingsområder.
I
§ 15 a, stk. 1, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af kortbilag 3, hvilket er
kortbilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 1, 3. pkt.,
at arealet nord for Vejlands Allé får status som byzone.
Arealet har i dag status som landzone. Da byudvikling og byomdannelse i det indre storbyområde
skal ske inden for eksisterende byzone, jf. planlovens § 5 j, stk. 1, foreslås det, at arealet får status
som byzone.
Det følger heraf, at planlovens § 5 b om planlægning i kystnærhedszoner ikke længere vil gælde for
området.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 1, 4. pkt.,
at eksisterende afgørelser om fredning ikke gælder for området.
Arealet beliggende nord for Vejlands Allé er i dag omfattet af
”Kalvebodkile-fredningen” fra 1990
og ”Amager Fælled-fredningen” fra 1994.
De to fredninger ophører for dette areal samtidig med, at
loven træder i kraft. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger herom.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 1, 5. pkt.,
at naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skal gælde for området.
Baggrunden herfor er, at det følger af naturbeskyttelseslovens § 3, at der ikke må foretages ændring
i tilstanden af diverse områder, såfremt de har karakter af at være omfattet af bestemmelsen.
Med forslaget om at naturbeskyttelseslovens § 3 ikke skal gælde for området sikres det, at der kan
foretages de dispositioner på arealet, som er forudsat i den politiske aftale, som ligger til grund for
dette lovforslag.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
I §
15 a, stk. 1, 6. pkt.,
foreslås det, at arealet udtages af grøn kile, udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning, Fingerplan 2017, § 17, ved lovforslaget. Derimod vil Ørestad
Fælled Kvarter blive omfattet heraf. Det sker dog ikke i forbindelse med dette lovforslag.
Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af fingerplanen, ligesom tilpasningen for så vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 2, 1. pkt.,
at Københavns Kommune indskyder et areal på Selinevej Nord i
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som forestår udvikling af arealet.
Københavns Kommune indskyder arealet momsfrit i Udviklingsselskabet By & Havn I/S som
delvis kompensation for arealet ved Sundby Station (Ørestad Fælled Kvarter), som med vedtagelsen
af lovforslaget ikke må bebygges. Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan herefter forestå
udviklingen af arealet på Selinevej Nord.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af arealet til byudvikling
med henblik på etablering af erhverv mv. Udvikling af arealet skal således ske efter samme model
som selskabets øvrige udviklingsområder.
I
§ 15 a, stk. 2, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af kortbilag 3, hvilket er
kortbilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 2, 3. pkt..,
at arealet på Selinevej Nord får status som byzone.
Arealet har i dag status som landzone. Da byudvikling og byomdannelse i det indre storbyområde
skal ske inden for eksisterende byzone, jf. planlovens § 5 j, stk. 1, foreslås det, at arealet får status
som byzone.
Det følger heraf, at planlovens § 5 b om planlægning i kystnærhedszoner ikke længere gælder for
området.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 2, 4. pkt.,
at eksisterende afgørelser om fredning ikke længere skal gælde
for området.
Arealerne beliggende på Selinevej Nord er omfattet af Kalvebodkile-fredningen fra 1990. Denne
fredning ophører for dette areal samtidig med, at loven træder i kraft.
I §
15 a, stk. 2, 5. pkt.,
foreslås det, at arealet udtages af grøn kile, udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning, Fingerplan 2017, § 17, ved lovforslaget. Derimod vil Ørestad
Fælled Kvarter blive omfattet heraf. Det sker dog ikke i forbindelse med dette lovforslag.
Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af fingerplanen, ligesom tilpasningen for så vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 2, 6. pkt.,
at naturbeskyttelseslovens § 15 om strandbeskyttelseslinjen på
arealer syd for Selinevej Nord ikke er til hinder for, at der ved udvidelse, forlængelse og lignende af
eksisterende veje og stier i det strandbeskyttede område etableres den fornødne vejadgang til
betjening af området.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Selinevej Nord udlægges til 81.400 m2 etageareal erhverv, og er i dag stort set kun betjent med
stier. Der er derfor behov for at skabe nye vejtilslutninger til det overordnede vejnet. Det er
kompliceret at lave nye vejtilslutninger på Centrumforbindelsen (regional vej) eller på Vejlands
Allé ved Sjællandsbroen (fordelingsgade). Alternativt skal nuværende stier udbygges til veje og
tilsluttes ved eksisterende krydsninger af det overordnede vejnet. Ved alle de nævnte løsninger vil
der blive behov for at øge vej-/stibredder samt kryds på fredede og/eller strandbeskyttede arealer.
De forskellige løsninger vil blive belyst under hensyn til alle væsentlige hensyn (trafikafvikling og -
sikkerhed, hensyn til natur og rekreative interesser mv.), før den endelige løsning kan vælges.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 3,
at Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1, ikke må bebygges, jf. dog § 16,
stk. 2.
Herved vil Ørestad Fælled Kvarter blive omfattet af regler, der svarer til de regler, der gælder for
det tilgrænsende naturområde, og der blive skabt en sammenhængende beskyttelse af den kile, der
strækker sig rundt om Grønjordssøen fra DR Byen i nord til Ørestad Fælled Kvarter i syd.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 4, 1. pkt.,
at den eksisterende fredningsbestemmelse, som begrænser
anvendelsen af Bellahøjmark til camping i højest 4 måneder om året ophæves.
Bellahøjmark vil herefter kunne benyttes til camping hele året.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 4, 2. pkt.,
at det tillades grundejer at etablere pladser til telte,
campingvogne og autocampere samt at opføre hytter og nødvendige servicefaciliteter op til samlet
4.000 etagemeter.
Bellahøjmarken, hvor Bellahøj Camping er beliggende, er omfattet af en række
fredningsbestemmelser, som bl.a. lægger begrænsninger på campingpladsens åbningstider samt
hvilke faciliteter, der kan etableres på arealet.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 5, 1. pkt.,
at den eksisterende afgørelse om fredning, som bl.a. omfatter
området øst for Bådehavnsgade, ikke skal gælde herfor. Arealet beliggende øst for Bådehavnsgade
er omfattet af ”Kalvebodkile-fredningen” fra 1990,
som det altså foreslås ikke skal gælde for
området beliggende øst for Bådehavnsgade.
Arealet er ejet af Udviklingsselskabet By & Havn I/S, og selskabet skal forestå udvikling af arealet.
Det kan imidlertid kun ske, hvis fredningen ophæves for området.
Ved udvikling af arealet forstås bl.a. omdannelse og salg på markedsvilkår af arealet til byudvikling
med henblik på etablering af boliger mv. Udvikling af arealet skal således ske efter samme model
som selskabets øvrige udviklingsområder.
I
§ 15 a, stk. 5, 2. pkt.,
henvises der til, at arealets beliggenhed fremgår af kortbilag 3, hvilket er
kortbilag 2 til dette lovforslag.
Det foreslås i
§ 15 a, stk. 5, 3. pkt.,
at den fastlagte strandbeskyttelseslinje efter
naturbeskyttelseslovens § 15 ophæves, da den primært omfattet en vej og havneanlægget.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
I §
15 a, stk. 5, 4. pkt.,
foreslås det, at arealet udtages af grøn kile, udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning, Fingerplan 2017, § 17, ved lovforslaget. Derimod vil Ørestad
Fælled Kvarter blive omfattet heraf. Det sker dog ikke i forbindelse med dette lovforslag.
Inddragelsen af Ørestad Fælled Kvarter i fingerplanens grønne kile sker ved først kommende
ændring af fingerplanen, ligesom tilpasningen for så vidt angår de ny udlagte arealer vil blive
konsekvensrettet.
Til nr. 2
Det følger af lovens § 16, stk. 1, at de naturfredningsmæssige hensyn vedrørende arealanvendelsen
inden for Ørestadsområdet alene varetages ved denne lov og gennem den fysiske planlægning.
Af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2006-2007, A, L158, side 5226, fremgår
det eksplicit, at der hermed ikke skal ske fredning af arealerne. Derimod gælder f.eks. reglerne i
naturbeskyttelsesloven om offentlighedens adgang til naturen og bestemmelserne om beskyttelse af
plante- og dyrearter.
Med forslaget udgår
”alene” i bestemmelsen samtidig med, at der tilføjes en henvisning til
bestemmelsens stk. 2.
Ændringen skal ses i lyset af det politiske ønske om, at der kan rejses en fredningssag i medfør af
naturbeskyttelseslovens regler for arealer omfattet af Ørestadsområdet. Under de nuværende regler
vil det ikke være i overensstemmelse med lovens § 16.
Således ønskes det afspejlet i bestemmelsen, at de naturfredningsmæssige hensyn vedrørende
arealanvendelsen inden for Ørestadsområdet varetages af denne lov og gennem den fysiske
planlægning dog med den undtagelse, som følger af § 16, stk. 2, som giver hjemmel til, at der kan
rejses en fredningssag for naturområdet i lovens bilag 1.
For de arealer i Ørestadsområdet, som ikke er omfattet af lovens bilag 1, vil lovændringen ikke
ændre på, hvad der også gælder i dag.
Til nr. 3
Af lovens § 16, stk. 2, fremgår det, at de på bilag 1 viste naturområder, herunder de kanaler og
søarealer, som skal etableres inden for disse områder, ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller
gøres til genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier. Miljøministeren kan
godkende mindre afvigelser fra afgrænsningen og udformningen af naturområderne.
Med forslaget i § 1, nr. 3, foreslås en ny affattelse af bestemmelsen, som skal give hjemmel til, at
der kan rejses en fredningssag for fredningsnævnet i medfør af naturbeskyttelseslovens regler.
Det foreslås, at det af
§ 16, stk. 2, 1. pkt.,
følger, at de fornødne regler i naturbeskyttelsesloven med
henblik på en fredning i medfør af naturbeskyttelseslovens regler gælder for de på bilag 1 viste
områder. Forslaget skal ses i lyset af, at der politisk har været udtrykt ønske om, at der for arealet
omfattet af bilag 1 skal ske en administrativ fredning i medfør af naturbeskyttelseslovens regler.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med forslaget sikres det, at naturbeskyttelseslovens regler om fredning i lovens kapitel 6 gælder for
arealet. Endvidere skal ordlyden afspejle, at Lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S ikke forhindrer, at andre bestemmelser i naturbeskyttelsesloven kan benyttes for arealet,
hvis det sker i forbindelse med fredningssagen.
Det bemærkes, at der med forslaget gives hjemmel til, at der kan ske en fredning af området.
Lovforslaget ændrer således ikke ved, at en eventuel fredning skal ske i overensstemmelse med
naturbeskyttelseslovens regler herfor, hvor der i sidste ende træffes en afgørelse af fredningsnævnet.
Lovforslaget pålægger endvidere ikke, at områder bliver fredet. Det vil i sidste ende være en
vurdering, som foretages af fredningsnævnet.
Med
§ 16, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det, at området ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til
genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier, medmindre der er truffet
beslutning herom efter anden lovgivning.
Forslaget viderefører, at naturområdet omfattet af bilag 1 ikke må bebygges, benyttes til anlæg eller
gøres til genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af stier.
En undtagelse til forbuddet mod bebyggelse mv. er, såfremt der er truffet beslutning herom efter
anden lovgivning. Da der gives hjemmel til, at der kan rejses en fredningssag i medfør af
naturbeskyttelsesloven, finder ministeriet, at der er behov for en undtagelse til udgangspunktet om,
at der ikke må bebygges mv. Baggrunden herfor er, at en fredningsafgørelse potentielt kan være i
modstrid med forbuddet. Med forslaget tydeliggøres det, at fredningsnævnets afgørelse kan fravige
forbuddet.
Til nr. 4
Af bilag 1 til metroselskabsloven fremgår en oversigt over naturområder i Ørestad, som er omfattet
af lovens § 16, stk. 2.
Det foreslås, at Ørestad Fælled Kvarter indgår i denne oversigt over naturområder i Ørestad, som er
omfattet af lovens § 16, stk. 2.
Det foreslås endvidere, at den vestlige afgrænsning af området indsnævres, idet afgræsningen af
arealet Nord for Vejlands Allé tilsvarende udvides mod øst, jf. kortbilag 3, som er kortbilag 2 til
dette lovforslag.
Til nr. 5
Det foreslås, at bilag 2 til dette lovforslag bliver bilag 3 til loven.
Bilaget viser en oversigt over de arealer, der med dette lovforslag indskydes i Udviklingsselskabet
By & Havn I/S og hvilke fredninger, der ophæves for disse arealer samt arealet øst for
Bådehavnsgade.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2019.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det fremgår af § 34 i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lov nr.
551 af 6. juni 2007 med senere ændringer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Dette
lovforslag gælder derfor ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag
1. Kort over naturområder i Ørestad, jf. § 16, stk. 2.
2. Kort over arealernes afgrænsning, jf. § 15a.
Bilag 3
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1979138_0018.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S, som senest ændret ved lov nr. 658
af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ
15 a.
Københavns Kommune indskyder
et areal beliggende nord for Vejlands Allé
i Udviklingsselskabet By og Havn I/S,
som forestår udvikling af arealet. Arealets
beliggenhed fremgår af kortbilag 3.
Arealet får status af byzone. Eksisterende
afgørelser om naturfredning efter
naturbeskyttelsesloven, gælder ikke for
dette areal. Naturbeskyttelseslovens § 3
gælder ikke for dette areal.
Arealet udgår af
den grønne kile udlagt i Landsplandirektiv
for hovedstadsområdets planlægning.
Stk. 2.
Københavns Kommune indskyder
et areal beliggende på Selinevej Nord i
Udviklingsselskabet By og Havn I/S, som
forestår byudvikling af arealet. Arealets
beliggenhed fremgår af kortbilag 3.
Arealet får status af byzone. Eksisterende
afgørelser om naturfredning gælder ikke
for dette areal.
Arealet udgår af den
grønne kile udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning.
Naturbeskyttelseslovens § 15 om
strandbeskyttelse af arealer syd for
Selinevej Nord er ikke til hinder for, at der
ved udvidelse, forlængelse og lignende af
eksisterende veje og stier i det
strandbeskyttede område etableres den
fornødne vejadgang til betjening af
området.
Stk. 3.
Ørestad Fælled Kvarter, jf. bilag 1,
må ikke bebygges, jf. i øvrigt § 16, stk. 2.
Stk. 4.
Den eksisterende begrænsning på
anvendelsen af Bellahøjmark til camping i
højest 4 måneder om året i medfør af
fredningen, ophæves. Det tillades
grundejer at etablere pladser til telte,
campingvogne og autocampere samt at
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1979138_0019.png
opføre hytter og nødvendige
servicefaciliteter op til samlet 4.000
etagemeter.
Stk. 5.
Eksisterende afgørelser om fredning
gælder ikke for arealet beliggende øst for
Bådehavnsgade. Arealets beliggenhed
fremgår af kortbilag 3. På dette areal
ophæves den fastlagte
strandbeskyttelseslinje, jf. § 15 i lov om
naturbeskyttelse.
Arealet udgår af den
grønne kile udlagt i Landsplandirektiv for
hovedstadsområdets planlægning.
§ 16. De naturfredningsmæssige hensyn
vedrørende arealanvendelsen inden for
Ørestadsområdet varetages alene ved denne lov
og gennem den fysiske planlægning.
Stk. 2. De på bilag 1 viste naturområder,
herunder de kanaler og søarealer, som skal
etableres inden for disse områder, må ikke
bebygges, benyttes til anlæg eller gøres til
genstand for andre indgreb bortset fra naturpleje
og anlæg af stier. Miljøministeren kan godkende
mindre afvigelser fra afgrænsningen og
udformningen af naturområderne.
2.
I
§ 16, stk. 1,
udgår ”alene” og samtidig
indsættes efter ”planlægning”: ”, jf. dog
stk. 2”
3.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
”Fornødne regler i naturbeskyttelsesloven
med henblik på en fredning i medfør af
naturbeskyttelseslovens kapitel 6 gælder
for de på bilag 1 viste naturområder.
Området må ikke bebygges, benyttes til
anlæg eller gøres til genstand for andre
indgreb bortset fra naturpleje og anlæg af
stier, medmindre der er truffet afgørelse
herom efter naturbeskyttelsesloven.
4.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
5.
Bilag 2
affattes som bilag 3 til denne lov.
19