Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 90
Offentligt
Til Trafikudvalget
Vi kan stadig nå det.
-
Det vil dog kræve at penge til forundersøgelser til både en
kombineret bil- og togforbindelse over Kattegat og en motorvejsforbindelse samt at
biler fra Als til Odense bliver indregnet i finansloven for 2019, således at vi fra 2020 vil
have et bedre grundlag for at lave infrastruktur prioriteringer angående et
sammenhængende Danmark i bedre balance.
Sund og Bælt Holding A/S blev dannet først for at bygge Storebælts-, og Øresunds
forbindelsen, og endelig nu også for at stå for byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen. Det er
en koncern, hvor vi ikke i offentligheden har kendskab til økonomien i hver af de 3 store
projekter. Overskud fra en forbindelse kan uden videre kanaliseres over til dækning af
underskud i et andet projekt.
Storebælts forbindelsen har lige haft 20års jubilæum, og den har indtjent over 3 gange sine
etableringsomkostninger på ca. 22 mia. kr., altså over 60 mia. kr., så Storebælts forbindelsen
har i realiteten selv med en rente på 4% allerede indtjent et overskud på over 25 mia. kr., og
vil skabe et kæmpe overskud i hvert af de kommende år.
Sund og Bælt Holding A/S fik til opgave at bygge Femern Bælt-Forbindelsen og betalte danske
og tyske konsulenthuse for at fremkomme med trafikprognoser og økonomiberegninger på
forbindelsen. Disse beregninger viser en betydelig større vækst i trafikken end de tal som det
tyske transportministerium havde udarbejdet, da de besluttede at afvise at gå ind i et
medejerskab af forbindelsen.
Ifølge det tyske transportministeriums egne trafikprognoser ville væksten i trafikgrundlaget
kun være minimal de næste 30 år, og den daglige trafik af køretøjer vil kun komme op på ca.
15.000 køretøjer om dagen om 30 år. De mindst 62 milliarder kr., som forbindelsen er
budgetteret til at koste vil ikke kunne tilbagebetales over de normale 30 år for sådanne
projekter.
Det er et rent held, at de tyske miljømyndigheder endnu ikke har givet deres byggetilladelse
til Femern Bælt-forbindelsen, men først forventes at give tilladelsen i 2019 eller i 2020.
Et sammenhængende Danmark i bedre balance
En masterplan for de strategiske infrastrukturinvesteringer i Danmark må bl.a. indeholde
følgende infrastruktur projekter:
- En Kattegatbro for både tog og biler fra midtjylland til nordsjælland.
- En bro fra Als til Bøjden på Fyn og en motorvej fra Bøjden til OUH eller Tietgenbyen
ved Odense.
Finansiering af de nævnte projekter – såfremt Femern Bælt-forbindelsen skrinlægges.
De manglende miliarder i de hidtil offentliggjorte planer for Kattegat-forbindelsen kan findes
på følgende måde.