Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1949087_0001.png
EJERORIENTERING - CITYRING
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
August 2018
Side
0
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF arbejderne ...................................................................................................................4
Status på M&E arbejderne ...............................................................................................................6
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................7
Status på arbejdet med integration tests ........................................................................................8
Side
1
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen har Metroselskabet udarbejdet denne
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på e
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres månedligt i den sidste fase af
anlægget.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes / Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt system-integrationstest (f.eks. testkørsler) og arbejdet med dokumentation og
sikkerhedsgodkendelse. Emnerne til rapportering kan ændre sig over det kommende år, såfremt
andre områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Ved vurderingen af opfyldelsen af disse milepæle vil det afgørende være, at de
aktiviteter, som har betydning for gennemførelse af integrationstests og dokumentation, har nået
den forudsatte grad af færdiggørelse. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for
forsinkelser, men fjerner ikke risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, er åbningstidspunktet
sikkert. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen:
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker test-processen
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse til
anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Resumé
AF-arbejderne er på nuværende tidspunkt mest tidskritiske, og det er vurderingen, at der skal ske en
betydelig forbedring af bemanding og/eller produktiviteten for at sikre rettidig afslutning af
i første
omgang - de arbejder, som skal være færdige ultimo oktober. Dels fordi arbejderne er forsinkede,
primært på grund af tidligere uoverensstemmelser mellem anlægsentreprenøren og en
underentreprenør, dels på grund af udfordringer med at sikre tilstrækkelig fleksibilitet i forhold til
arbejdsfordeling og arbejdstid inden for de overenskomstmæssige rammer.
Det er for nuværende vurderingen, at M&E arbejderne vil kunne afsluttes til den planlagte tid.
Hovedparten af AF-arbejderne (de publikumsvendte dele) og M&E-arbejderne (ventilationsanlæg,
SCADA, elevatorer, rulletrapper m.v.) er forudsat gennemført inden start af prøvedrift (Trial Run),
men en række mindre færdiggørelsesaktiviteter vil fortsætte indtil kort før åbningen af Cityringen.
Side
2
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Som det fremgår af skemaet ovenfor, er der en vigtig milepæl for AF- og M&E arbejdet i slut-oktober
2018, hvor en række af de systemer, som skal indgå i ASTS’
i tegratio stests,
skal være færdiggjorte
af CMT. For AF-arbejderne gælder det især installationen af skylights. Hvis denne milepæl ikke nås, vil
der være en betydelig risiko for, at tests, dokumentation og sikkerhedsgodkendelsesproces forsinkes
og dermed at åbningen af Cityringen kan blive forsinket.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53
’design’ safety ases og 53 ’as uilt’ safety
cases, som alle skal evalueres og godkendes af den uafhængige assessor. For så vidt angår
’design’
safety casene, er udarbejdelsen af disse og assessorens godkendelse heraf i god fremdrift. Når det
gælder ’as uilt’ safety ase e afve ter disse færdiggørelse
af systemer og test heraf. Rapportering
af fremdriften vil derfor først indgå i en senere ejerorientering.
Hovedparten af test af tog/systemer og sikkerhedsgodkendelsesproces skal være gennemført inden
Trial Run. Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige anbefaling til
sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse m.v., vil først kunne
gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run udgør en del af det
nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er det vurderingen, at påbegyndelsen af de
simple test i hele systemet forløber tilfredsstillende.
Samlet set er det Metroselskabets vurdering, at opnåelsen af den næste milepæl i slutningen af
oktober endnu er forbundet med en betydelig risiko. Risikoen vurderes langt overvejende at være
knyttet til AF-arbejderne, idet de øvrige fokusområder er i acceptabel fremdrift. De seneste ugers
fremdrift på AF-arbejderne peger dog mod, at gabet imellem det planlagte og den faktiske fremdrift
indsnævres.
Såfremt bemandingen/produktiviteten på AF-arbejderne ikke øges betydeligt i de kommende uger er
der risiko for, at der udløses en forsinkelse af de nødvendige system- og integrationstest, og dermed
en potentiel forsinkelse af åbningen af Cityringen. Metroselskabet har derfor stærk fokus på, at CMT
iværksætter initiativer, der sikrer højere produktion på AF-området.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdriften for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist baseret på den
integrerede, detaljerede tidsplan (aftalt i juni) for den resterende del af anlægsarbejdet. Fremdriften
er vist som den procentvise udførelse sammenholdt med den planlagte. Det skal bemærkes, at
detailplanlægningen i juni har taget udgangspunkt i, at især AF-arbejderne udviste betydelige
forsinkelser på helt op til 50 pct. Ud over den procentvise fremdrift på de samlede AF-arbejder er der
vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på skylights, som er afgørende for
ASTS’ fortsatte ar ejde ed i tegratio stests.
Den procentvise fremdrift på de samlede AF-arbejder
er således ikke finmasket nok til at give et retvisende billede af fremdriften på de afgørende AF-
arbejder, der kan forsinke tests og dermed sikkerhedsgodkendelsesprocessen.
Side
3
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0005.png
2
Status på AF arbejderne
Figur 1 viser de planlagte og aktuelle AF-arbejder. I august har den faktiske fremdrift ligget under
den planlagte fremdrift, hvilket var forventet pga. ferie i Sydeuropa. En vurdering foretaget medio
september viser dog en mærkbar forbedring af fremdriften i de første uger af september.
Figur 1: Planlagt og aktuel fremdrift på AF arbejderne
100%
83%
89%
94%
98%
98%
99% 100%
80%
60%
40%
23%
33%
23%
38%
33%
56%
47%
75%
66%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
20%
0%
28%
Figur 2 viser den gennemsnitlige månedlige bemanding af AF-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Figur 2: Aktuel bemanding på AF arbejderne
300
250
200
150
140
100
50
0
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
sep-18
okt-18
105
170
160
Aktuel bemanding
85
Bemandingen i august er præget af ferieperioden. En vurdering foretaget medio september viser en
stigning i bemandingen. Det er selskabets vurdering, at det er helt afgørende, at bemandingen, som
ikke har været tilstrækkelig til at sikre den planlagte fremdrift for AF-arbejdet, nu øges markant.
Side
4
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0006.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
Den hidtil utilfredsstillende fremdrift og bemanding på AF-arbejderne indebærer en risiko for, at
milepælen i slut-oktober ikke nås. Den positive fremdrift på udførelsen af skylights, som er afgørende
for ASTS’ testpro es, ka dog –
sammen med den konstaterede forøgelse af fremdrift og bemanding i
første del af september - medvirke til, at milepælen alligevel nås.
Frem mod næste ejerorientering vil selskabet have stærk fokus på initiativer fra CMT, der kan sikre
en stigning i bemandingen/produktiviteten samtidig med at den positive fremdrift på udførelsen af
skylights fasholdes.
Side
5
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0007.png
3
Status på M&E arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I august har den faktiske fremdrift ligget lidt
under den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte fremdrift på M&E arbejderne forblive
på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E arbejdet, blandt andet vedrørende elevatorer, kan
færdiggøres i juli 2019. Elevatorerne installeres først til sidst, da åbningerne til disse skal friholdes til
transport af materialer.
Figur 4: Planlagt og aktuel fremdrift på M&E arbejderne
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
94%
86%
91%
86%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98% 100%
95%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
Figur 5 viser den gennemsnitlige månedlige bemanding af M&E-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Figur 5: Aktuel bemanding M&E arbejderne
400
350
300
250
200
150
195
Aktuel bemanding
385
390
395
360
100
50
0
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
sep-18
okt-18
Faldet i bemanding på M&E arbejderne i august skyldes hovedsageligt ferieafholdelse. Det er
selskabets forventning, at bemandingen i løbet af de næste par måneder atter vil stige, men da M&E
arbejderne nærmer sig deres afslutning og primært vil være koncentreret om fejlretning, systemtests
og dokumentation, vil bemandingen fortsat være på et lavere niveau end i de foregående måneder.
Det er selskabets vurdering, at såfremt bemandingen bliver som forventet, så vil den faktiske
fremdrift på arbejderne komme i overensstemmelse med den planlagte.
Side
6
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1949087_0008.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 viser udviklingen i antallet af accepterede design safety cases. Fra juli til august er antallet af
accepterede safety cases steget med 10 cases. Det betyder, at omkring to tredjedele af det samlede
antal design safety cases (53 cases) nu er accepteret af assessor. Dette er i overensstemmelse med
det forventede.
Figur 6: Status på Design Safety Cases (CW + TS)
Accepteret af assessor
Under forberedelse
17
27
38
44
53
36
26
15
9
Total antal safety
cases
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
17
36
Figur 7 vil vise udviklingen i antallet af accepterede
’as
built’ safety cases. Som figuren belyser, er der
endnu ikke accepteret as
’built
safety’ cases. Det skyldes, at
’as
built’ safety cases først udarbejdes og
behandles af assessor efter gennemførelse af det forudsatte testforløb.
Figur 7: Status på 'As Built' Safety Cases (CW + TS)
Ikke påbegyndt
53
53
53
53
53
53
Total antal safety
cases
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
Fremdriften på arbejdet med dokumentation og safety cases vurderes acceptabel.
Side
7
af
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Metroselskabet I/S månedlige orientering til ejerkredsen om status på Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
5
Status på arbejdet med integration tests
Entreprenøren på transportsystemet har udviklet en plan for gennemførelse af integrationstests, der
indeholder en liste over 48 komplekse tests. Planen er pt. under endelig revision, og testprocedurer
for hver af testene er ved at blive afsluttet og gennemgået. En revideret tidsplan forventes inden
næste ejerorientering, og den vil bl.a. anskueliggøre i hvilken del af Cityringen og i hvilke
kombinationer de forskellige tests kan eksekveres og afsluttes. Gennemførelsen af testkørsel og
systemtest er indtil nu forløbet hensigtsmæssigt.
Side
8
af
8