Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1975207_0001.png
STATIONS
MODERNI-
SERINGER
PLANER FOR 2019 - 2021
1
I HENHOLD TIL KONTRAKT MELLEM TRANSPORT-, BYGNINGS- OG BOLIGMINISTERIET
OG DSB OM TRAFIK UDFØRT SOM OFFENTLIG SERVICE I PERIODEN 2015-2024
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0002.png
Rapportindhold:
Rapporten beskriver hvilke planer DSB har for at modernisere stationer i perioden 2019 – 2021,
samt hvilke økonomiske midler der påtænkes anvendt.
Kontrakthenvisning:
23.5.6 (Stationsmodernisering)
1.
Indledning
Af "Kontrakt mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB om trafik udført som offentlig ser-
vice i perioden 2015-2024" (herefter trafikkontrakt) afsnit 6 fremgår at:
"DSB skal udarbejde planer for stationsmoderniseringen, som skal omfatte en oplistning af
hvilke stationer eller strækninger, der påtænkes at blive genstand for modernisering i en
førstkommende periode, samt hvilke økonomiske midler, der påtænkes anvendt til hvilke
formål. Herudover varsles hvilke stationer eller strækninger, der forventes at indgå i den ef-
terfølgende planperiode.
DSB skal ved modernisering af stationer behandle alle sammenlignelige behov for forbedrin-
ger på de forskellige stationer uanset omfanget af DSB’s egen betjening af stationen
……..
Den første plan fremlægges i 2016, og efterfølgende planer udarbejdes med 1-2 årige inter-
valler.
……
Forud for udarbejdelse af den næste plan skal DSB formulere sine forslag og i god tid ind-
kalde ønsker fra andre operatører af offentlig servicetrafik på jernbane, som benytter DSB’s
stationer, samt Trafikstyrelsen for så vidt angår stations- og terminalprojekter, hvortil der
ydes særskilte statslige tilskud, eller hvor der via Banedanmarks budget planlægges større
reinvesteringer."
Investeringsplanen omfatter ikke ”Investeringer i parkeringsfaciliteter mv.”. DSB har i 2017 udar-
bejdet særskilt Udmøntningsplan 2018-2020+ ”Puljen Bedre adgang til den kollektive transport”.
2.
Forslag til Stationsmoderniseringsplan 2019-2020
2.1. DSB's ansvar og forpligtelser for stationsmoderniseringer.
DSB har delvis ejerskab til 283 stationer på statens jernbanenet. Langeskov er genåbnet i efteråret
2015.
I henhold til trafikkontrakten er:
”DSB’s ansvar og forpligtelser i relation til stationerne vedrører udelukkende de dele af statio-
nerne, som DSB ejer. DSB skal medvirke til at sikre et velfungerende samspil med andre instanser –
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
herunder Banedanmark og kommunerne – som har et ansvar for udvikling af perronerne, forpladser
og andre stationsforhold. DSB har ansvaret for det overordnede design af de enkelte stationer. ”
De nye stationer Køge Nord, Favrholdt, Vinge og Gødstrup er under planlægning og forventes ud-
ført i perioden frem til 2022. Kalundborg Øst åbner ultimo 2018. Når stationerne er anlagt bliver
ansvaret fordelt efter den traditionelle bodeling mellem Banedanmark og DSB, suppleret med for-
pladsoverenskomster med respektive kommuner.
DSB er bekendt med planer for nye stationer ved Aalborg Lufthavn, Jerne, Stilling og Laurbjerg.
2.2
DSB’s prioritering af stationsmoderniseringer.
DSB har segmenteret stationerne baseret på antal daglige kunder:
- ”små”, mindre end 3.000
- ”mellemstore”, mellem 3.000 og 10.000, samt
- ”store” over 10.000.
Segmenteringen er baseret på Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens prognose for antal passagerer i
2017
Stationerne er endvidere opdelt i ”almindelige” stationer, der egner sig til standardløsninger, samt
”særlige ”stationer, der helt eller delvist kræver særlige løsninger på grund af fredning mv.
Modernisering af stationer prioriteres på grundlag af denne segmentering, kundernes tilfredshed
med stationerne samt konkrete tekniske vurderinger af behov for vedligehold, således at kunde-
komforten ikke forringes. Se bilag 1.
Derudover fortsætter DSB med at sikre et forenklet og ensartet udtryk på stationerne i form af
samme type affaldsspande, venterum, skiltning mm. Derved understøttes en fælles identitet for
kundernes møde med stationerne, samt enklere vedligehold og drift.
2.3
Stationsmoderniseringsplan 2019-2020
DSB har løbet i de sidste 15 år moderniseret en stor del af stationerne. Se oversigt for status og
planer i vedlagte bilag 2.
Moderniseringerne har varieret fra fysisk og funktionel tilpasning af de mange små stationer til om-
fattende modernisering og istandsættelser af København H og Nørreport (i samarbejde med Kø-
benhavns kommune og Banedanmark).
Derudover har DSB opgraderet DSB’s stationsfaciliteter på stationer i forbindelse med større Ba-
nedanmark arbejder, som det er sket på Lejre, Hvalsø, Vipperød og Tølløse, samt en del af de små
stationer på Vestfyn.
DSB har de sidste 5-6 år især fokuseret indsatsen på S-togsstationerne på baggrund af kundeun-
dersøgelser samt den generelle vedligeholdelsesstand. Dette fokus vil fortsætte i de kommende år.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0004.png
I alle projekter indgår løsninger af tilgængelighed for handicappede, tryghed med kameraovervåg-
ning, åbne og lyse omgivelser, samt robuste løsninger både af hensyn til vedligehold og drift, og
visuelt udtryk.
Det er planen at genbesøge stationerne, som er modernisereret i 00’erne i løbet af 2020 for at vur-
dere om der er behov for fornyelser og/eller opgraderinger.
2.3.1 DSB planer for større enkeltstående projekter
Østerport
Total istandsættelse og omdisponering af stationsbygningen for at sikre bedre og overskuelige
skifteforhold mellem kommende Metrostation, og for at sikre en bedre disponering af bygningen til
stationens kommende forventede stigning i kundeunderlag og kommercielle potentiale. Stationen
får etableret nyt kundetoilet.
Projektet afsluttes i 2019, således at ombygningen står klar samtidig med åbningen af Metrocity-
ringen i 2019.
København H – tunnel
Istandsættelse og modernisering af passagertunnellen, som vil være en væsentlig del af de kom-
mende skiftemuligheder mellem kommende Metrostation og Hovedbanegården.
Projektet gennemføres i 2019.
København H – masterplan
DSB planlægger en større omdisponering og -ombygning af halområdet, som yderligere skal sikre
et bedre kundeflow i og til/ fra hallen for at kunne håndtere den forventede vækst i antal daglige
kunder fra omkring 100.000 til omkring 180.000, når Metrocityringen åbner.
Ombygningen omfatter blandt andet udvidelse af indgangspartiet i Bernstorffsgade og genåbning
af tidligere nedlagt indgang fra Reventlowsgade.
Disse projekter gennemføres 2019/2020.
Derudover er planen, at ombygningen skal give hallen et arkitektonisk løft og med det bedre kun-
deflow understøtte Hovedbanegårdens kommercielle potentiale.
DSB har i mere end 2 år været i dialog med Slots- & Kulturstyrelsen om løsningsmuligheder, som
både kan respektere Hovedbanegårdens arkitektur og imødekomme behovet for bygninger i hal-
len, som understøttet de kommercielle potentiale og optimerer kundeflowet. Trods det omfat-
tende arbejde med at belyse en lang række forskellige modeller, har det endnu ikke været muligt
at aftale en endelig løsning.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0005.png
Køge Nord
DSB har aftalt med Banedanmark, at DSB finansierer med et fast beløb til perronudstyr, som DSB
ejer i henhold til Bodelingen med Banedanmark. Omfanget af udstyr vil blive tilpasset stationen
prognosticerede antal daglige kunder dvs. 4.700 pr. dag.
Stationen tages i brug i 2019.
Nørrebro
Stationsbygningen skal istandsættes og opgraderes, så kunderne og bygningen får en bedre fysisk
og visuel sammenhæng med Metrostationens adgangsveje.
Projektet gennemføres i 2019/2020.
Hillerød
Større tiltrængte forbedringer af kundeforhold på perroner mm. afventer beslutning om sammen-
bygning af Lokalbanerne.
Stationsbygningen er under istandsættelse for at stimulere kommerciel aktivering af bygningen.
Derudover etableres nyt kundetoilet. Projekt af sluttes i 2019.
S-togstationer
Ud over Hillerød og Nørrebro indgår følgende S-togstationer indgår i DSB’s planer i perioden 2019-
2021:
Farum og Værløse. Ringbanestationerne vil blive gennemgået og istandsat i mindre omfang i for-
bindelse med Banedanmarks sporarbejder. Tilsvarende er sket i 2018 på Frederikssundsbanens sta-
tioner.
Buddinge station moderniseres i 2018-2019. Moderniseringen sker i tæt samarbejde med Letba-
nen, således at der sker en koordinering med den kommende Letbanestation for at sikre gode skif-
teforhold for kunderne.
Nordhavn afventer beslutning om projektet for forlængelse af perronen til Aarhusgade.
Kundetoiletter
”DSB har som beskrevet i stationsmoderniseringsplanen for 2017-2019 gennemført størstedelen af
arbejdet med at hæve standarden på kundevendte toiletter på større skifte- og provinsbystationer.
Der er indført handicapfaciliteter, toiletterne er udstyret med pusleplads og der er etableret beta-
lingsløsning med betalingskort. Åbningstiderne er udvidet og standardiseret. Samtidig er toilet-
terne på en række mindre stationer lukket. Enkelte stationer er som følge af igangværende bygge-
projekter eller afklaringer endnu ikke moderniseret.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0006.png
2.3.2. Projekter udløst af større Banedanmark projekter, herunder nye stationer - se bilag 3
Banedanmarks øvrige projekter med elektrificering af flere strækninger og nye perroner og spor
(f.eks. Slagelse og Ringsted) kan udløse behov for omdisponering, flytning og/eller fornyelse af
DSB’s stationsudstyr.
DSB er i løbende dialog med Banedanmark om disse projekter. DSB søger, at DSB’s kundefacilite-
ter, hvis behov, bliver opgraderet koordineret med Banedanmarks projekters gennemførelse.
Favrholm:
DSB har aftalt med Banedanmark, at DSB medfinansierer perronudstyr, som DSB ejer i henhold til
Bodelingen med Banedanmark.
Femernbælt:
DSB samarbejder med Banedanmark og respektive kommuner om opgradering og forbedring af
kundefaciliteterne på strækningens stationer. De største forbedringer sker på Vordingborg og
Glumsø.
Ny Ellebjerg:
DSB indgår i den tværgående (TBBM, Metro, Banedanmark og DSB) projektstyregruppe og –ar-
bejdsgruppe, som skal sikre gode skifteforhold, når 5 baner skal fysisk og visuelt knyttes sammen.
2.3.3. Projekter udløst af Letbaneprojektet i København
Den kommende Letbane ved Ring 3 vil give kollektivt rejsende mulighed for at skifte til/fra S-tog
ved Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj stationer.
DSB er i dialog med Letbanesekretariat om disse stationer. Der er som nævnt tæt samarbejde med
Letbanen om realisering af Buddinge. Derudover har DSB i forbindelse med modernisering af
Lyngby sikret, at Letbanen forholdsvis enkelt kan anlægge en tunnel, som sikrer gode skifte forhold
mellem den kommende Letbanestation og S-togsperronerne.
Glostrup bør ses i en større sammenhæng, da der også er planer om flere fjern- og regiontogsspor
og –perroner. Derudover er kommunen er meget interesseret i byudvikling i området inklusive bus-
terminalen.
2.3.4. Projekter udløst af Letbane i Odense
Det kommende letbaneprojekt vil give skiftemuligheder mellem Letbanen og Fjern- & Regionaltog
ved Odense og Hjallese stationer.
Projektet forventes ikke at udløse større DSB investeringer.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0007.png
2.3.5. Aktivering af helt eller delvis ledige stationsbygninger
Behovet for stationsbygninger til klassiske stationsformål med betjent billetsalg mm er løbende
reduceret. DSB har derfor en hel del helt eller delvis ledige stationsbygninger. Se bilag 4 viser hvor
DSB driver betjent Billetsalg og/eller Kort & Godt-butikker efter 7 eleven-konceptet.
DSB har i 2015 iværksat et særskilt projekt, som skal belyse mulighederne for at aktivere disse
bygninger i et lokalt forankret samarbejde på et forretningsmæssigt grundlag.
Indtil nu er følgende projekter realiseret:
Bramming
Sorø
Hobro
Kommunen er lejer, mens lokale frivillige skaber aktivi-
tet og liv på stationen.
Privat lejer. Multihus med pendlerarbejdspladser, cafe
og liberalt erhverv.
Social økonomisk cafe ”På Sporet”. Ikke bare en cafe,
men også uddannelse og beskæftigelse for udsatte
unge.
Cafe og salg af brugte designmøbler.
Blomsterhandler med salg af kaffe mm.
Kreativt kontorfællesskab og musiklokaler.
Middelfart
Brande
Langå
DSB fortsætter denne dialog med en række kommuner, herunder også muligheden for salg af stati-
onsbygninger.
Såfremt denne type løsninger ikke er realisable inden for en kortere årrække, vil DSB tage initiativ
til at søge om nedrivning, og erstatte bygningen med et mindre og enkelt anlæg tilpasset kundeun-
derlaget, som det f.eks. er gjort i Tjæreborg, Rudme, Regstrup, Svebølle mfl.
Alternativet til ikke at nedrive er, at mange bygninger vil stå som tomme kulisser, der vidner om
funktionstømte bygninger, der igen vidner om, at det ikke er muligt at aktivere dem inden for for-
retningsmæssige økonomiske rammer, og dermed ikke i overensstemmelse med, at DSB skal dri-
ves forretningsmæssige vilkår.
3.
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag:
1:
2:
3:
4:
5:
Segmentering og prioritering
Status over og planer for stationsmoderniseringer
Stationsrelevante tredje partsprojekter
Kort & Godt butikker og DSB Billetsalg
Investeringsplan
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0008.png
Bilag 1. Segmentering af stationer – baggrund for
prioritering
ƒ
ƒ
DSB har
i dag
delvis ejerskab til
283
stationer.
Stationerne er segmenteret i ”små”, ”mellemstore” og
”store” stationer baseret på antal daglige kunder.
Segmenteringen er baseret på Trafikstyrelsens prognose for
antal passagerer i 2017
Stationerne er endvidere opdelt i ”almindelige” stationer,
ƒ
ƒ
der egner sig til standardløsninger, samt ”særlige ”stationer,
der helt eller delvist kræver særlige løsninger grundet
fredning mv.
Endelig defineres en gruppe stationer som ”Kommercielle”
Prioritering af indsatsen på stationerne vil benytte denne
segmentering som grundlag
ƒ
Små stationer (178 )
0 – 3.000 passagerer/dag i 2017
Mellemstore stationer (78)
3.000 – 10.000 passagerer/dag i 2017
Store stationer (26)
Over 10.000 passagerer/dag i 2017
Almindelige
Tjæreborg
210 passagerer/dag i 2017
Fredericia
6.700 passagerer/dag i 2017
Flintholm
16.700 passagerer/dag i 2017
Antal : 134 + 4 nye
Antal: 40
Antal: 12
Særlige*
Vipperød
1.100 passagerer/dag i 2017
Rungsted Kyst
3.300 passagerer/dag i 2017
Københavns Hovedbanegaard
118.800 passagerer/dag i 2017
Antal: 60
Antal: 38
Antal: 14
* Særlige stationer:
Stationer med bevaringsværdige og/eller fredede bygninger og bygningselementer samt Københavns Hovedbanegård
og Nørreport grundet antallet af passagerer og stationernes særlige karakter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0009.png
Stationsmodernisering
- status september 2018
Fr
ed
er
ik
ss
Ø
un
ls
ty
d
kk
Eg
e
St
ed
en
al
se
Ve
ks
K
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
H
Frederikshavn
rlø
ar
se
es
Sk
ko
ov
v
Ba
br
H
gs
yn
St
ill
et
er
en
A
rd
ød
lle
Bu
Bi
rd
dd
rk
K
d
en
in
ild
er
H
ge
Va
ød
eb
ol
V
te
ng
ak
ir
D
ed
um
ke
ys
So
e
se
Em
rg
en
Ly
dr
rd
ng
fr
up
i
by
ge
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
rg
je
eb
o
sp
br
Bi
re
en
ør
N
kk
l
ba
da
j
Ryparken
e
gl
Fu
Kv
is
se
l
in
g
To
ln
e
Fa
ru
m
rr
H
Si
nd
a
l
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
Brønderslev
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
al
m
Ba
lle
Hellerup
Lindholm
Aalborg
Thisted
Sjørring
Snedsted
Hørdum
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
H
Skalborg
Svenstrup
Støvring
Skørping
Flintholm
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
le
ng
v
ev
Va
ej
nl
øs
e
Aalborg Vestby
M
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
København H
G
n
Jy
lli
Is
KB Hallen
Ålholm
Hvidbjerg
iv
e
Hobro
Sk
øj
sl
ev
St
oh
ol
m
H
ib
o
rg
V
rs
br
o
in
gb
ro
U
ls
tr
Randers
H
up
æ
er
r
dk
Bj
Langå
Holstebro
st
en
Ulfborg
En
ge
sv
an
g
ad
Tim
Hee
Avlum
ni
ng
H
or
g
Sv
ej
b
æ
Herning
Messecenter
Ringkøbing
H
er
k
Si
lk
eb
Vildbjerg
Hinnerup
La
ve
n
st
Ta rup
A as
lb tr
er u p
ts
lu
Br Glo nd
øn st
db ru
yø p
s
Rø te
do r
v
H
vi re
do
vr
D
V
an e
ig
sh
er
sl
øj
ev
A
llé
Arden
Ta
a
øj
e
Va
lb
y
Ca
D rls
yb be
bø rg
ls
br
o
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
nd
Å
ed
e
ra
ih
ør
St
Fr
y
ed
k
db
Av
øn
ns
Br
le
ru
de
in
V
p
l
Va
Is
Ry
A
lk
en
Regstrup
k
ol
b
Hedensted
Je
lli
ng
Sy
Ve
geh
us
jle
æ
H
er
ød
le
V
Sig
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
st
ed
rg
G
ør
di
ng
re
bo
Br
ør
ol
en
ip
p
Ve
j
v
up
p
Jyd
eru
øll
rkø
str
e
Sv
eb
Ga
dst
H
eS
ke avdr
rup
up
nsv
ed
Guldager
Spangsbjerg
er
g
l
Fredericia
r
Ejb re Å
by
y
Ge
lst
ed
Aa
rup
Br
ed
Sk
alb
je
To
Od
mm
rg
en
se
e
Sy
Fru
Ho
rup
ge
lm
en
hu
str
s
up
Hj Bøg s
all
Od
es e
en
e
se
jby
Gjesing
up
Ve
j
æ
Middelfart
g
in
ld
Ko
e
nd
Lu
nd
e
H
Sla
ge
lse
Tj
Ølby
Køge
Herfølge
ng
es
ko
v
in
g
So
Ko
rsø
r
Br
am
us
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Skærbæk
Døstrup
Sdrjylland
Bredebro
Visby
Tønder Nord
Tønder
ev
Es
Ringsted
Glumsø
bj
m
lu
La
rg
Lill
Ka
Ny
bo
Tureby
Haslev
Vojens
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Næstved
Lundby
Rødekro
Vordingborg
Nørre Alslev
Eskilstrup
Kliplev
Sønderborg
Gråsten
Ti
ng
l
Pa
d
bo
rg
Nykøbing Falster
Gennemførte moderniseringsprojekter.
Planlagte moderniseringsprojekter
Stationer anlagt i perioden 2000 - 2018
Rødby Færge
Gedser
Juli 2018.
Ø
re
st
Tå ad
Ka rnb
st y
ru
p
Kn
ab
se
m
Ve
j
Skjern
r
Bo
r
Bu
un
di
b
ge
e
ve
nd
nd
re
ra
lu
G
St
rls
d
Ka
l
So
ie
rs
Je
Ø
y
lb e
g
g
in
rd
Bo
m k
t
as eru par
Ik
m er
t
am n
H Ce
rk
Bi
ar
A
s
hu
H
V
y
ib
H
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
y
lb
Va
p
a
Ta
H
e
øj
ud
St
Jy
ør
Lem
lla
ng
ni
Sk
å
sg
nd
rb
de
an
Ki
k
d
ol
Tr
Tarm
Brande
e
rd
g
or
Thyregod
Give
d
he
Ølgod
Gårde
Tistrup
ris
H
or
ns
se
e
ild
sk e
r
Ro
Kalundborg
Brejning
Børkop
u
Ta
v
lo
ru
st
j
Le
Sj
.
p
ru
H
V
Bo
l
va
y
ib
e
us
eh
ed er
H
n
ro
ek
Tr
ne
rs
v
ko
m
Va
up
dr
ol
H
m
up
tr
ls
d
O
or
e-
N
N
æ
d
ve
st
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0010.png
Stationsrelevante tredjeparts projekter
Frederikshavn
F
ge re
d
(N e r
y iks
s
Ø ta sun
ls tio d
t
Eg ykk n)
St
ed e
en
al
se
Ve
K
ks
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
Fa
ru
m
rlø
H
ar
se
es
Sk
ko
ov
Ba
v
br
gs
yn
H
St
et
Fa ille
en
rd
A vr rø
Bu
l
Bi ler ho d
rd
dd
K
rk ød lm
en
ild
in
er
H
(N
ge
eb
Va
ød
ol
y
V
te
ak
ng
st
ir
D
ke
ed
um
at
ys
So
io
e
se
Em
rg
n)
en
Ly
dr
rd
ng
fr
up
i
by
ge
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
rg
je
eb
o
br
sp
re
Bi
en
ør
N
kk
al
ba
nd
Si
nd
a
H
Kv
is
se
l
rr
in
g
To
ln
e
l
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
V
in
Brønderslev
Ryparken
le
ng
v
Va
ev
nl
ej
øs
e
Thisted
Sjørring
Snedsted
Hørdum
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Skalborg
Svenstrup
Is
Aalborg
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
j
Aalborg Lufthavn (Ny Station)
Lindholm
Aalborg Vestby
Ba
lle
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
Hellerup
al
m
e
gl
Fu
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
M
G
Jy
lli
Støvring
Skørping
KB Hallen
Ålholm
Flintholm
Sk
iv
e
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
Holstebro
Hobro
øj
sl
St
ev
oh
ol
m
H
ib
o
rg
H
øj
e
Hvidbjerg
V
ro
U
ls
tr
up
rs
br
o
in
gb
Randers
H
dk
æ
er
r
Bj
Langå
tio
n)
St
a
Ulfborg
tr
up
ni
ng
(Ny
tio
n)
st
en
ad
En
ge
sv
an
g
(E
vt
Tim
st
a
Avlum
Vildbjerg
G
y
N
H
ød
s
er
Si
lk
eb
æ
Ringkøbing
ud
St
La
ve
n
Ry
Sv
ej
b
k
Herning
Messecenter
H
or
g
La
ur
Hee
bj
er
g
Hinnerup
s
Ta tru
as p
A
lb tr
er u p
ts
lu
Br Glo nd
øn st
db ru
yø p
Rø ste
do r
H vr
e
vi
do
vr
D
V
an e
ig
er
sh
sl
øj
ev
A
llé
Arden
Ta
a
Va
lb
y
Ca
rls
be
D
yb
rg
ls
br
o
København H
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
nd
Å
ed
e
ra
ih
ør
St
Fr
y
ed
k
db
Av
øn
ns
Br
le
V
de
in
ru
p
l
Va
Is
A
lk
en
Regstrup
H
ol
Hedensted
Sy
Ve
geh
us
jle
Je
lli
ng
k
er
ød
Jyd
eru
st
ed
or
g
ør
di
ng
re
b
Br
ør
ol
en
Gjesing
rre
E
Åb
Ge jby
y
lst
ed
Aa
rup
Br
ed
Sk
alb
jer
To
Od
mm
g
en
se
e
Ho
rup
Fru Syg
lm
eh
en
str
us
sB
u
Hj
all øge
Od p
es
en
e
se
jby
Guldager
Spangsbjerg
Ve
j
æ
Middelfart
l
Ko
ov
sk
er
up
dr
nd
m
Lu
Va
de
Ga
dst
H
eS
ke avdr
rup
up
nsv
ed
l
Fredericia
up
H
Sla
ge
lse
bj
er
g
St
at
io
n)
in
g
ng
es
ko
v
us
lun
So
Ko
rsø
r
Br
am
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Skærbæk
Døstrup
Sdrjylland
Visby
Bredebro
Tønder Nord
Es
Ringsted
Glumsø
Ølby
Køge Nord (Ny station)
Køge
Herfølge
Tj
G
m
Ka
(N
La
rg
Lill
y
rn
e
Ny
Je
bo
Tureby
Haslev
Vojens
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Næstved
Lundby
Rødekro
Vordingborg
Nørre Alslev
Eskilstrup
Tønder
Kliplev
Ti
ng
l
Sønderborg
Gråsten
ev
Pa
d
bo
rg
Nykøbing Falster
Igangværende og kommende stationsrelevante tredieparts projekter
Rødby Færge
Gedser
August 2018
Ø
re
st
Tå ad
Ka rnb
st y
ru
p
Sv
eb
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
rkø
v
Kn
ab
str
up
øll
e
Brejning
Børkop
u
Ta
v
lo
le
V
Sig
ip
p
Ve
j
p
se
m
Ve
j
Skjern
Tarm
r
Bu
un
di
b
ge
e
ve
nd
nd
re
ra
lu
G
St
rls
d
Ka
l
So
ie
rs
Je
Ø
y
lb e
g
g
in
rd
Bo
t
rk
as
um a
Ik
er rp
m nte
am e
H kC
r
Bi
H
s
hu
n)
ar
nd
io
A
at
lla
Jy
St
y
ny
ib
ng
V
vt
ni
(E
ør
rg
g
H
in rbo
ill
St nde
a
Sk
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
a
Ta
l
Va
H
e
øj
Lem
å
sg
Ki
k
d
ol
Tr
d
he
e
Brande
rd
rr
Bo
is
Thyregod
Give
Ølgod
Gårde
Tistrup
H
or
ns
se
Kalundborg
Kalundborg Ø (Ny station)
s
Ro
ld
ki
e
jre
Le
.
Sj
p
r
st
up
by
H
V
l
va
y
ib
e
us
eh r
ed e
H ron
ek
Tr
ne
ru
Bo
ng
di
H
ol
m
up
tr
ls
d
O
or
e-
N
N
æ
d
ve
st
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0011.png
DSB billetsalg og 7/11 kiosker
Frederikshavn
er
ik
ss
un
ls
l.
d
ty
To
kk
ft
eg
e
St
år
en
d
se
Ve
K
ks
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
Fa
ru
m
rlø
H
ar
se
es
Sk
ko
ov
Ba
v
br
gs
yn
H
St
ill
et
en
er
A
rd
Bu
ød
lle
Bi
dd
rd
K
rk
d
en
in
il
er
H
ge
Va deb
ød
ol
V
te
ak
ng
ir
D
ke
um
ed
ys
So
e
se
Em
rg
Ly
en
dr
ng
rd
fr
up
i
by
ge
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
rg
je
eb
o
br
sp
re
Bi
en
ør
N
kk
al
ba
nd
j
Ryparken
e
gl
Fu
in
g
Si
nd
al
H
Kv
is
se
l
To
ln
e
rr
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
Fr
ed
G
Brønderslev
Ø
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
al
m
Ba
lle
Hellerup
Thisted
Sjørring
Snedsted
Hørdum
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Hvidbjerg
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
Holstebro
Hobro
iv
e
Skalborg
Svenstrup
Flintholm
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
Is
le
ng
v
ev
Va
ej
nl
øs
e
Aalborg
Lindholm
Aalborg Vestby
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
er
g
yb
ls
br
o
D
M
G
Støvring
Skørping
Jy
lli
KB Hallen
Ålholm
København H
Sk
øj
sl
St
ev
oh
ol
m
H
V
ib
o
rg
rs
br
o
in
gb
U
ls
tr
Randers
H
up
ro
dk
æ
rr
Langå
Bj
e
ad
st
en
Ulfborg
En
ge
sv
an
g
Tim
Avlum
or
g
Si
lk
eb
H
Hee
æ
La
ve
n
k
Herning Messecenter
Ringkøbing
ud
St
H
er
ni
ng
Vildbjerg
Hinnerup
Sv
ej
b
st
r
Ta up
as
A
lb
er tru
ts p
lu
Br Gl nd
os
øn
db tru
yø p
Rø ste
do r
H vr
e
vi
do
vr
D
V
an e
ig
er
sh
sl
øj
ev
A
llé
Arden
Ta
a
H
øj
e
Va
lb
Ca y
rls
b
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
Å
ed
nd
e
ih
ra
ør
Fr
St
ed
y
k
Av
db bæ
øn
ns
Br
le
V
de
in
ru
p
l
Va
Is
j
un
di
e
ve
nd
nd
re
G
ra
lu
St
rls
d
Ka
lrø
So
ge
ie
rs
Je
y
lb
Ø
ge
H
g
in
rd
Bo
t
rk
as
um a
Ik
er rp
m nte
am e
H kC
r
Bi
ng
ni
ør
ar
A
s
hu
V
y
ib
H
Ry
A
lk
en
Regstrup
Sy
Ve
geh
us
jle
Je
lli
ng
er
ød
Tistrup
Sig
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
or
g
st
ed
Br
ør
up
Ve
je
n
ol
b
Hedensted
Kalundborg
Brejning
Børkop
Fredericia
N
Ejb ørre
y
Åb
Ge
y
lst
ed
Aa
rup
Br
e
Sk d
alb
jer
To
Od
mm
g
en
se
e
Ho
rup
Fru Syg
lm
eh
en
str
u
s
up
Hj Bøg s
all
e
Od
es
en
e
se
jby
k
æ
H
ip
p
Ve
jle
V
sle
v
up
p
v
rkø
Jyd
eru
øll
e
str
r
Guldager
Spangsbjerg
je
rg
ør
di
ng
re
b
Gjesing
T
aulov
H
ol
æ
Middelfart
de
Ga
Lill
dst
H
eS
ke avdr
rup
nsv
u
ed p
So
in
g
Lunderskov
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Skærbæk
Døstrup
Rødekro
Vojens
Vamdrup
Sla
ge
lse
Tj
Ølby
Køge
Herfølge
G
ng
es
ko
v
us
lun
Es
b
La
Ko
rsø
r
Br
am
Ringsted
Glumsø
m
Ka
rg
Ny
bo
Tureby
Haslev
H
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Næstved
Lundby
Visby
Bredebro
Tønder Nord
Sønderborg
Gråsten
Vordingborg
Tønder
ev
Kliplev
Nørre Alslev
Eskilstrup
Ti
ng
l
Pa
d
bo
rg
Nykøbing Falster
Rødby Færge
DSB billetsalg.
billetsalg
DSB 7/11 kiosk.
Gedser
Juli 2018
Ø
re
s
Tå tad
Ka rnb
st y
ru
p
Sv
eb
Kn
ab
m
Ve
r
Bu
b
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
l
Va
st
ru
by
a
Ta
H
e
øj
Jy
lla
Lem
Skjern
r
Bo
nd
Sk
å
sg
Ki
k
d
ol
Tr
de
an
Tarm
Brande
rd
rb
g
or
d
he
e
Thyregod
Give
Horsens
Ølgod
Gårde
ris
s
Ro
ld
ki
e
j
Le
re
p
H
l
va
e
en
us
eh er
ed
H ron
ek
Tr
Tølløse
y
ib
V
l
Ko
ng
di
Sj
.
ru
Bo
p
m
ol
N
æ
d
ve
st
up
tr
ls
d
O
or
e-
N
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: DSB’s plan for stationsmoderniseringer 2019-2021, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975207_0012.png
Bilag 5:
Overslag over DSB Investeringer i Stationsmoderniseringer i perioden 2019-2021.
Mio. kr. eks. moms. Prisniveau 2018
-
-
Beløbene nedenfor er overslag og er varslet, men foreligger ikke med endeligt godkendte budgetter.
Gennemførelsestidspunktet og økonomi er usikker især i forhold til projekter udløst af 3. mand.
Derfor er der ikke angivet DSB’s eventuelle økonomiske bidrag, som måtte blive aftalt ifm de
forskellige 3, mandsprojekter.
Kun større enkeltstående projekter styret af DSB er oplistet, øvrige er samlet under
stationsmoderniseringer i øvrigt.
-
Station
DSB styrede projekter
Østerport
København H – tunnel
Køge Nord
Nørrebro
Hillerød
DSB stationsmoderniseringer i
øvrigt
Aktivering af ledige
stationsbygninger eller
nedrivning
3. mandsprojekter
Projekter udløst af
Banedanmark projekter,
herunder nye stationer
Farvholm
Projekter udløst af Letbane
Ring 3
2019
20
17
15
5
5
10
5
2020
2021
1
10
30
15
30
15