Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
D eloitte
Stats autoriseret
Revis ionspartnerselskab
C V R- nr. 3 3 9 6 35 5 6
Weidekamps gade 6
P os tboks 1 600
0 9 0 0 København C
T elefon: 3 6 102030
Fax: 3 6 1 02040
www.deloitte.dk
30. oktober 2018
Notat
Resumé
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Banedanmark har bedt Deloitte gennemgå Banedanmarks
anvendelse af Signalprogrammets simuleringsmodel. Nærværende notat indeholder resultaterne af
Deloittes gennemgang af simuleringen af september 2018. Gennemgangen forholder sig til, hvorvidt:
1. Modellen og ændringer hertil er dokumenteret og begrundet.
2. Modellen er brugt korrekt, og metoden fra 2017 er (gen)anvendt, så resultaterne giver et
fornyet overblik over hvilke togtyper, der kan nå at blive udrustet på de pågældende
tidspunkter.
3. Datainput er begrundet og dokumenteret, og datainput er på tilsvarende niveau som i 2017,
hvor modellen blev udviklet.
4. Output er dokumenteret, og at Banedanmarks tolkning er korrekt i forhold til metoden.
Med afsæt i ovenstående har Deloitte i oktober 2018 gennemgået Banedanmarks anvendelse af
simuleringsmodellen. Gennemgangen har vist, at:
1. Modellen og metoden er grundlæggende den samme som ved 2017-simuleringen. Modellen er
dog justeret af Onboard-projektet i samarbejde med Deloitte, således at modellen bedre
afspejler Signalprogrammets behov og virkelighed, herunder den læring der er gjort i perioden
siden efteråret 2017.
2. Modellen er benyttet korrekt og med samme metode som i 2017 ud fra de forudsætninger,
som ligger til grund for modelkørslerne.
3. Datainput og begrundelsen for ændringer i forhold til november 2017 er dokumenteret
tilfredsstillende.
4. Banedanmarks fortolkning af output afspejler en korrekt forståelse af modellens output.
Banedanmark supplerer i visse tilfælde fortolkningen med ekspertviden og viden om mulige
mitigerende tiltag som følge af lav sandsynlighed for rettidig udrustning.
Det bemærkes i den forbindelse, at Deloitte alene har forholdt sig til, om simuleringsmodellen er
anvendt korrekt og om modellens resultater er fortolket retvisende. Banedanmark har vurderet om
simuleringen giver tilstrækkelig sikkerhed for at Signalprogrammets programplan (udrulningsplanen)
dermed er robust, svarende til fremgangsmåden i Deloittes review fra 2017. Gennemgangen uddybes
nærmere i individuelle afsnit.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Deloitte er en betegnelse for en eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limited (”DTTL”), dets netværk af
medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL
(der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og uafhængige juridiske enheder. DTTL lev
erer ikke ydelser til kunderne. Vi
henviser til www.deloitte.com/about for nærmere oplysninger.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Baggrund
Banedanmark har august i 2018 modtaget et opdateret udkast til ombordudrustningsplan fra
leverandøren Alstom. Banedanmark har med udgangspunkt i planen gennemført en Monte Carlo -
simulering med henblik på at vurdere, hvorvidt togene kan udrustes som forudsat i Signalprogrammets
programplan og Banedanmarks 2018 Anlægsplan. Simuleringen er gennemført i en justeret version af
den model, som blev brugt ved Deloittes review af Signalprogrammet i november 2017. Justeringerne
er foretaget på baggrund af de erfaringer, som Onboard-projektet har gjort sig siden november 2017.
1
Model og modelændringer
Gennemgangen har vist, at modellen og metoden er grundlæggende den samme som ved 2017-
simuleringen. Modellen er dog justeret af Onboard-projektet i samarbejde med Deloitte, således at
modellen bedre afspejler Signalprogrammets behov og virkelighed. Ændringerne omfatter:
Tilføjelse af ’First of Series delay’ –
tilføjelse af pause mellem First of Series og efterfølgende
serieudrustninger
Ibrugtagning af ekstra værkstedsspor
udskydelse af åbning af ekstra værkstedspor indtil
tilstrækkelig erfaring er opnået
Justerbar læringskurve
Banedanmark har mulighed for selv at definere læringskurver
Mulighed for tilføjelse af togtyper
input og output justeret til at kunne rumme flere togtyper
Sæsonmæssig udvidelse af kapacitet
mulighed for at tilføje ekstra kapacitet i en bestemt
periode hvert år
Resultaterne fra 2018-simuleringen kan på den baggrund ikke sammenlignes en-til-en med 2017-
simuleringen. Imidlertid er inputtyperne tilnærmelsesvis ens, hvorfor det er muligt at observere, om
input og resultaterne i hver af simuleringerne svarer til hinanden. Dette er bl.a. muligt, fordi
Banedanmark til fulde har dokumenteret modellens funktionalitet, input og output, herunder
modelændringerne fra sommeren 2018.
2
Anvendelse af model
Deloitte har anvendt Banedanmarks input- og outputfil til at vurdere, hvorvidt anvendelsen af
modellen har været korrekt. Inputfilen er således kørt igennem modellen, som blev overleveret til
Signalprogrammet i sommeren 2018 med henblik på at genskabe indholdet af outputfilen. Her angives
sandsynligheden for, at togudrustningen er færdig til specifikke datoer.
Deloitte har sammenlignet resultaterne for fem procent-, 50 procent- og 95 procent-fraktilerne i
Signalprogrammets output med de tilsvarende fraktiler fra tre kørsler, som Deloitte har foretaget. En
Monte Carlo-simulering baserer sig på en stokastisk metode, som gør det umuligt præcist at genskabe
resultaterne modtaget fra Signalprogrammet. Det ville tilsvarende ikke være muligt for Deloitte at lave
to identiske kørsler uden en fejlmargin. For hver af de tre kørsler er der således en fejlmargin på op til
2 måneder for den forventede fitmentdato.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975064_0003.png
Deloittes gennemgang viser, at modellen er benyttet korrekt og med samme metode som i 2017 ud fra
de forudsætninger, som ligger til grund for kørslerne. Såfremt man ønsker en mindre fejlmargin end 2
måneder skal antallet af kørsler øges for at sikre større konvergens.
3
Datainput og dokumentation
Det bemærkes indledningsvist, at Banedanmarks ændringer til input baserer sig på en konkret
vurdering af Alstoms plan af august 2018 og erfaringer gjort i Onboard-projektet. Ændringerne er
dokumenteret enten direkte i inputfilen eller særskilt på skrift af Banedanmark i forbindelse med
Deloittes gennemgang. Inputværdierne er således i dag bedre dokumenteret, end de var i november
7. Alsto s pla a ve des ofte so i put til ”realistisk s e arie”, e s de a dre ga ge a ve des
so ” edste s e arie”. Det e ærkes i de for i delse, at Deloittes ge e ga g ikke har forho
ldt sig
til, hvorvidt input, som er angivet at være fra Alstom, er i overensstemmelse med Alstoms
ombordudrustningsplan. I de enkelte tilfælde, hvor der ikke er dokumentation i inputfilen (det drejer
sig om enkeltstående værdier på tværs af de forskellige input- og togtyper) har Banedanmark skriftligt
henvist til, at disse ændringer ligeledes er erfaringsbaserede.
De konkrete ændringer til input gennemgås særskilt nedenfor med henblik på at skabe det fulde
overblik.
Ændring
Kl a ssificering a f togtyper
Antal af
FoC
og læring
Bemærkning
Fl ere klasser for s amme togtyper med færre
realiserede læringseffekter
Flere FoC’er og for i dsket læri gseffekt for alle FoC’er
Gennemsnitlig reduktion i arb.dage fra 129 til 114
1
Gennemsnitlig forhøjelse fra 37 til 43 arb.dage
Gennemsnitlig reduktion fra 37 til 23 kalenderdage
2
Der er gjort brug af afbræk i serieudrustning m. FoS og de resterende serier
Effekt ift. tidsplan
Forlænget
Forlænget
Forkortet
Forlænget
Forkortet
Forlænget
Peri oden frem til APIS
FoC-ti den ti l APIS
Da ge til RDT
Series delay
Flertallet af ovenstående ændringer vil medføre en forlænget tidshorisont i forhold til november 2017,
mens der forekommer enkelte ændringer som vil forkorte tidshorisonten. Der kan imidlertid ikke
konkluderes på den samlede effekt af ændringerne i forhold til tidsplanen uden en særskilt kørsel til
test heraf.
3.1
Særligt om varighed af serieudrustning
Varigheden af den gennemsnitlige seriefitmenttid er reduceret fra 13 dage i 2017 til syv
3
dage i 2018-
simuleringen. Det forklares dog ved, at regionaltogene i det nye input ikke skal seriefittes, hvilket
trækker gennemsnittet kraftigt ned. Derudover er metoden for indarbejdning af læringskurven
1
2
3
T
ogtyper, der allerede har gennemgået proc essen, har gennems nitligt brugt 1 56 arbejdsdage.
D et bemærkes i den forbindels e, at erfaringerne fra allerede gennemførte RD T -processer unders tøtter en reduc eret tidsplan.
R
egions togenes varigheder er s at til 0 , da der ikke antages at være s eriefitment for dis se tog (dette gælder dog ikke I C2). H v is
regions togene udelades, er den gennems nitlige varighed 1 0 dage.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975064_0004.png
ændret. Det betyder, at læringseffekterne pålægges negativt i starten, hvilket trækker den
gennemsnitlige fitmenttid op, indtil det ønskede effektivitetsmål opnås. Ændringerne til
seriefitmenttiden er understøttet af erfaring fra fitment af Nordjyske Jernbaner Desiro. Banedanmark
har oplyst at ændringen til læringskurven er baseret på erfaringer i Onboard-projektet.
4
Dataoutput og fortolkning
Deloittes gennemgang har vist, at Banedanmarks fortolkning afspejler en korrekt forståelse af
modellens output. I visse tilfælde supplerer Banedanmark fortolkningen med ekspertviden og viden om
mulige mitigerende tiltag. Deloitte forholder sig derfor alene til fortolkninger foretaget på baggrund af
modellens output og dokumentation af output.
4.1
Dokumentation af dataoutput
Dataoutput er dokumenteret til fulde, men der forekommer flere togtyper end der indgår i notat og
myndighedsrapportering. Det drejer sig om:
Togtype
Loka lbanen
Regionstog
MX
IC2, MX1, MX2, MX3 og MY
MX og MY
Mi dtjys ke Jernbaner
Herudover er der en enkelte togtype, hvor der udelades enkelte tog i rapporteringen. Der rapporteres
således kun på 12 ud af 16 tog. Det drejer sig om:
Togtype
Loka ltog
Li nt 41 RT
At togtyperne er inkluderet i datainput betyder, at de er indeholdt i den samlede kørsel og således
påvirker den samlede plan. Der er alene tale om, at der ikke er kommenteret på resultaterne for hver
togtype for kørslen. Dette er konsistent med myndighedsrapporteringen.
4.2
Fortolkning af resultaterne
Banedanmark angiver i dokumentationen, at der overordnet set er 50% sandsynlighed for rettidig
udrustning af de fleste togtyper inden for de politiske bestemte deadlines. Enkelte togtyper har helt op
til 95% sandsynlighed for rettidig udrustning. Der forekommer dog enkelte togtyper, hvor der er under
50% eller 5% sandsynlighed for rettidig udrustning. Det drejer sig om:
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975064_0005.png
Togtype
Loka ltog
DSB
DSB
Li nt 41 BS
IC3
MQ (Des iro)
Antal
Førs te 12
Førs te 6
Førs te 12
Sandsynlighed for rettidig fitment
Under 50%
Under 50%
Under 5%
I ovenstående tilfælde planlægger Banedanmark mitigerende tiltag (herunder ændringer i
produktionsformen og for MQ mindre ændringer i tidsplanen for infrastrukturen på den relevante
strækning), som ikke er medtaget i modellens input. Banedanmark vurderer, at disse tiltag kan bidrage
til at tidsplanen overholdes på trods af de lave sandsynligheder for rettidig udrustning. Deloitte har
ikke været i stand til at efterprøve virkningen af de foreslåede mitigerende tiltag og konstaterer at
Banedanmark i notatet fremhæver den usikkerhed resultaterne af simuleringen fortsat viser om
fitmentplanens robusthed.
5